text_structure.xml
45.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 16 czerwca 1977 r. Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Jaremy Maciszewskiego (PZPR), Marii Łopatkowej (ZSL) i Haliny Kiliś (SD), rozpatrzyła rządowe sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za rok 1976 w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty i Wychowania oraz oceniła przebieg realizacji inwestycji i kapitalnych remontów w 1976 r. i w pierwszych czterech miesiącach 1977 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Oświaty i Wychowania z dyrektorem generalnym Zdzisławem Szymańskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli oraz kuratorzy oświaty i wychowania w woj. łódzkim i radomskim.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Otwierając obrady przewodniczący Komisji poseł Jarema Maciszewski (PZPR) podkreślił, że dokonując oceny działalności resortu oświaty i wychowania w roku ubiegłym należałoby uwagę koncentrować na wnioskach, jakie z tej oceny wynikać powinny dla formułowania projektu planu i budżetu oświaty na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Referat nt. sprawozdania z wykonania planu i budżetu w 1976 r. w dziedzinie oświaty i wychowania oraz realizacji inwestycji i remontów przedstawiła poseł Ewelina Szyszko (SD).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Posłanka stwierdziła, że podstawowe wskaźniki i kierunki działania przewidziane w planie 1976 r. wykonano prawidłowo. Uzyskano dalszy, postęp w działalności oświatowej i opiekuńczo-wychowawczej oraz w przygotowaniach do reformy systemu edukacji narodowej. Uwzględnić przy tym trzeba, że plan i budżet realizowane były w zeszłym roku przez resort i terenową administrację szkoloną w warunkach wykorzystywania rezerw w dalej gospodarce narodowej, wzmożonej dyscypliny gospodarowania i oszczędności w wydatkach.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Efektywniejsza i lepsza była w ub. roku opieka nad dziećmi i młodzieżą. O 16,4 proc. zwiększyła się liczba dzieci i młodzieży ze złym stanem zdrowia, korzystających z kolonii zdrowotnych, o 50 proc. więcej uczniów szkół podstawowych leczyło się w sezonowych turnusach sanatoryjnych. Niewątpliwym osiągnięciem jest to, że wszystkie dzieci w wieku szkoły podstawowej z wielkich miast i ośrodków przemysłowych miały możliwość wypoczywania na jednym turnusie kolonijnym w czasie wakacji. Na podstawie informacji resortu, trudno jest wyrobić sobie pogląd na wypoczynek dzieci i młodzieży wiejskiej. W materiałach mowa jest jedynie o ośrodkach wycieczkowych, w których zmniejszyła się liczba korzystających.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W 1976 r. poprawiło się wyposażenie osobiste wychowanków zakładów opiekuńczo-wychowawczych oraz ich warunki socjalno-bytowe dzięki zwiększeniu norm budżetowych na zakup odzieży i na wyżywienie. Niepokojący jest jednak fakt niewykonania zadań planu (83,5 proc.) pod względem liczby korzystających z tych zakładów. Zjawisko to powtarza się, mimo zapowiedzi, że miało być usunięte.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Znaczny postęp osiągnięto w dziedzinie wychowania przedszkolnego, obejmując różnymi jego formami o prawie 60 tys. dzieci więcej niż w 1975 r.; 45,5 proc. dzieci w wieku 3-6 lat korzystało z przedszkola, z tego w miastach - 55,5 proc., a na wsi 34,6 proc. Sejmowa Komisja żywo interesowała się problemem wychowania przedszkolnego, wyrażała zaniepokojenie z powodu nadmiernego zagęszczenia przedszkoli, bądź opóźnienia w uruchamianiu placówek z powodu braku etatów. Odpowiadając na dezyderat w tej ostatniej sprawie, resort poinformował, że w I kwartale bież. roku zaangażowano pracowników do wszystkich przedszkoli, w których brakowało obsady. Pozostają nadal dysproporcje w powszechności wychowania przedszkolnego między poszczególnymi województwami oraz między różnymi grupami wieku dzieci. Wyrównywanie tych dysproporcji powinno być jednym z ważniejszych zadań władz terenowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W ub. roku zwiększyła się o 73 liczba zbiorczych szkół gminnych i w związku z tym w bieżącym roku szkolnym szkoły te działały w 75,9 proc. gmin. Zadania planu w tej dziedzinie nie zostały jednak wykonane, gdyż nie oddano do użytku 111 obiektów przewidzianych na ten cel.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Według danych statystycznych, ponad 6,5 tys. dzieci nie wykonuje obowiązku szkolnego, w tym większość stanowią dzieci wiejskie. Należałoby zwrócić na to uwagę dyrektorów gminnych szkół, by zbadali czy nie wiąże się to z wydłużaniem drogi dziecka do szkoły i trudnościami komunikacyjnymi. Liczba dojeżdżających uczniów przekroczyła pół miliona. Dlatego przedmiotem szczególnej troski nie tylko władz oświatowych powinna być poprawa warunków dojazdu uczniów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Mimo polepszenia sprawności nauczania, zwiększyła się nieznacznie liczba drugorocznych uczniów, która wynosiła 124 tys., mimo że stworzono wiele możliwości pomocy uczniom i nauczycielom. Jest to zjawisko wymagające uwagi, gdyż niepowodzenia szkolne często są początkiem niepowodzeń w życiu człowieka w ogóle.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W zeszłym roku zmniejszyła się o 9 tys. ilość oddziałów w szkołach podstawowych, ale wzrosła jednocześnie liczba uczniów w poszczególnych oddziałach, zwłaszcza w szkołach miejskich, położonych w nowych osiedlach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Ogółem 94,3 proc. uczniów, którzy ukończyli szkołę podstawową podjęło dalszą naukę, w tym 75 proc. w szkołach zawodowych. Mniej niż planowano było kandydatów do szkół rolniczych różnych typów, do liceów ogólnokształcących i do zasadniczych szkół zawodowych. Większym powodzeniem cieszyły się licea zawodowe i technika.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Tylko 62 proc. dzieci z wadami rozwojowymi objętych było w zeszłym roku nauczaniem w szkołach specjalnych. W ub. roku oddano do użytku tylko 2 budynki szkolne o 20 pomieszczeniach, co nie zmniejszyło trudności lokalowych szkół specjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Władze oświatowe wiele uwagi poświęciły doskonaleniu i modernizacji szkolnictwa zawodowego. O 14 proc. wzrosła liczba zespołów szkół zawodowych, w których można racjonalnie wykorzystywać bazę dydaktyczno-techniczną i kadrową. Ogólna liczba szkół zawodowych nieznacznie się zwiększyła i mniej więcej w tym samym stopniu zmniejszyła się w nich ogólna liczba uczniów. Niepełna realizacja zadań pod względem liczby uczniów w zasadniczym szkolnictwie zawodowym Wiąże się z nieatrakcyjnością niektórych zawodów i brakiem internatów. Tendencje rozwojowe wykazują natomiast szkoły przysposabiające do zawodu: trzykrotnie przekroczyły one plan przyjęć uczniów do pierwszej klasy, co jest ewenementem, lecz łączyć się może z pogorszeniem warunków nauczania i socjalnych warunków uczniów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zadania planu w zakresie liczby uczniów w szkołach zawodowych dla pracujących wykonano w 86,5 proc., w szkołach średnich w 84,4 proc., a w zasadniczych tylko w 52,4 proc. Zadania wszystkich form kształcenia dorosłych na poziomie szkoły podstawowej zostały wykonane pod względem liczby słuchaczy w 57,6 proc. Główną formą pomocy materialnej dla młodzieży stanowi rozwój sieci internatów i podnoszenie ich standardu. Sytuacja na tym odcinku pogorszyła się w stosunku do 1975 r. Mimo oddania do użytku 31 nowych internatów, liczba miejsc zmniejszyła się o 4.800 ze względu ha zaniechanie eksploatacji budynków nienadających się na internaty.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wprowadzenie po raz pierwszy do planu zadań z zakresu żywienia i dożywiania przyczyniło się do zwiększenia liczby dzieci korzystających z obiadów i ze świetlic szkolnych. Ogólnie jednak ze stołówek w internatach, półinternatach, świetlicach i szkołach łącznie korzystało o ponad 265 tys. młodzieży mniej. Jest to niepokojące zjawisko, wymagające zbadania jego przyczyn i przeciwdziałania.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Rok 1976, pierwszy rok nowej 5-latki przyniósł znaczny postęp w działalności oświatowej i wychowawczej. Nastąpiła modernizacja procesów dydaktycznych, intensyfikacja wychowania socjalistycznego, udoskonalono system zarządzania szkolnictwem, wypracowano koncepcję nadzoru pedagogicznego. W rezultacie polepszyła się praca szkół, lepsze było przygotowanie młodzieży do życia i pracy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Kontynuowano też kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli, usprawniano pracę służb ekonomiczno-administracyjnych szkół, lepiej, pełniej i racjonalniej wykorzystywano środki.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Omawiając realizację inwestycji i kapitalnych remontów w roku 1976 i w pierwszym kwartale br. poseł E. Szyszko podkreśliła, że sejmowa Komisja przywiązywała zawsze wielką wagę do spraw inwestycji, gdyż przygotowanie odpowiedniej bazy jest jednym z podstawowych warunków przeprowadzenia reformy systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania 10-letniej szkoły średniej, Komisja wielokrotnie sygnalizowała, że tempo tworzenia tej bazy jest niedostateczne i z każdym rokiem powiększa się rozpiętość między potrzebami a stopniem ich zaspokojenia.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Resort ocenia, że rok ubiegły był trudny dla budownictwa szkolnego; wystąpiły poważne kłopoty przy lokowaniu zadań inwestycyjnych w przedsiębiorstwach oraz przerwy i zahamowania na budowach.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Globalne nakłady inwestycyjne w planie terenowym pozostały na poziomie 1975 roku i w skali krajowej zostały wykonane w 81,1 proc. przy dużych różnicach pomiędzy województwami - od 124,6 w województwie skierniewickim do 56,9 w województwie sieradzkim.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W podstawowym dziale inwestowania, jakim jest budowa zbiorczych szkół gminnych, z rezerwy centralnej zapewniono wykonawstwo dla 62 szkół na zaplanowanych 96. Późne rozpoczęcie ich budowy spowodowało, iż nakłady z rezerwy wykorzystano ogółem tylko w 70 proc. (wg danych NIK, w 1976 r. faktyczne wykorzystanie tej rezerwy osiągnęło tylko 33,4 proc.). Nie udało się zrealizować postulatu, by co roku w każdym województwie oddawana była do użytku jedna zbiorcza szkoła gminna. Do dnia dzisiejszego w sześciu województwach nie rozpoczęto w ogóle budowy żadnej takiej szkoły. Mimo więc utworzenia rezerwy na budowę zbiorczych szkół gminnych i pozytywnego faktu zwiększenia rezerwy do 458 mln zł, w br. niepokój budzi, jak zostanie ona wykorzystana i jakie przyniesie rzeczowe efekty. Nie rozwiązana pozostaje też sprawa generalna: kto ma budować szkoły na terenie wiejskim.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Efektem rzeczowym roku ub. są 73 szkoły podstawowe, w tym 18 szkół zbiorczych, 15 obiektów dla szkół średnich ogólnokształcących i zawodowych, przedszkola dla 9 tys. dzieci i ponad 1600 izb mieszkalnych dla nauczycieli. Z nadwyżką zrealizowały przyznane nakłady województwa: skierniewickie, zamojskie, leszczyńskie, kieleckie, suwalskie, wrocławskie, gorzowskie i szczecińskie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Głównym zadaniem roku bież. jest kontynuacja budów. Plan w pierwszym kwartale br. zrealizowano przeciętnie w 14,1 proc., a w dziedzinie budowy zbiorczych szkół gminnych w 14,7 proc. Nadal występują duże różnice pomiędzy województwami. Twierdzenie resortu budownictwa, że tegoroczne zadania podległe mu przedsiębiorstwa wykonują zgodnie z terminami umownymi nie odpowiada faktycznemu stanowi, gdyż np. nie podjęto żadnej budowy internatów i warsztatów szkolnych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Kapitalne remonty zrealizowane zostały w ub. roku w 91,3 proc. Zwiększa się ilość własnych brygad remontowo-budowlanych powoływanych przy szkołach lub jednostkach administracji oświatowej. Ich rozwojowi sprzyja centralny przydział materiałów budowlanych, zrealizowany w bież. roku w wyniku spełnienia przez resort budownictwa dezyderatu Komisji. Pożądane byłoby rozszerzenie listy centralnych przydziałów o materiały instalacyjne, osprzęt elektryczny, stal, tworzywa sztuczne, drewno - rozdzielane przez inne resorty.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Według wniosków wynikających z kontroli przeprowadzonych przez NIK w I kw. br., nakłady na bieżące odtwarzanie i uzupełnianie bazy lokalowo-wyposażeniowej szkolnictwa, przy zachowaniu dotychczasowych warunków i tempa, mogą być zrealizowane za ok. 40 lat. Istnieje potrzeba dokonania korektur wojewódzkich programów sieci obiektów oświaty i wychowania. Stopień i jakość wykorzystania nakładów jest niezadowalający, a niewykorzystanie środków w okresie lat 1971-1976 odpowiada wielkości rocznych nakładów. Wysokość planowanych nakładów podlega w ciągu roku kilkakrotnym zmianom i stale zmniejsza się ilość pozyskiwanych efektów rzeczowych w stosunku do ustaleń rocznych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Podkomisja do spraw inwestycji oraz budżetu i planu wizytowała województwa łódzkie - miejskie i radomskie oraz otrzymała materiał informacyjny z woj. tarnobrzeskiego. Sytuacja w tych województwach w zakresie realizacji inwestycji nie odbiega od przeciętnej krajowej. Wydaje się jednak, że w przedsiębiorstwach budowlanych tych województw trudności powoli są przełamywane, dokonują one zmian kadrowych i organizacyjnych, same opracowują nowe metody budownictwa szkolnego, jak to uczynił na przykład Łódzki Kombinat Budowlany. W rozmowach z posłami podkreślano wciąż jeszcze półtradycyjny, a więc bardziej pracochłonny system budowania, niedobory materiałów i pracowników, przestarzałe katalogi.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Poinformowano podkomisję o podejmowanych próbach nowych rozwiązań konstrukcyjnych, pokazano zarówno place budowy, jak i inwestycje wstrzymane, porastające trawą. Posłowie mogli przekonać się, że wśród zbudowanych obiektów są i bardzo udane, i takie, w których nie rozwiązano np. problemu odwadniania, wobec czego zanim się w danej szkole dobuduje salę i basen, zabierać się trzeba do usuwania pracochłonnych usterek.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Podkreślano w rozmowach z posłami, że w wielu województwach zakres remontów mógłby być większy i bliższy potrzeb, gdyby nie brak środków.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Nasuwa się pytanie, o ile jesteśmy dalej w roku bież. z inwestycjami, o ile lepiej, prędzej i rzetelniej się buduje. W tej mierze pozostają w mocy wszystkie poprzednio zgłaszane wnioski, jak i uwagi NIK. Przede wszystkim zapewnić należy poziom inwestowania odpowiadający ustalonym potrzebom, zwłaszcza na terenie wsi; podjąć kroki zmierzające do pełnego wykorzystania środków przeznaczonych na inwestycje szkolne; zapewnić właściwy nadzór inwestorski w resorcie oświaty i wychowania.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">(Pytania i dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWacławAuleytner">Dowożenie dzieci do zbiorczych szkół gminnych zostało wprawdzie nieco usprawnione, napływają jednak skargi, zwłaszcza z województw podgórskich, gdzie dojazd dzieci do tych szkół jest szczególnie trudny w okresie zimowym. Zostały zlikwidowane istniejące dawniej w odległych wsiach podgórskich szkoły filialne, lecz nie zapewniono dojazdu dzieci do szkół zbiorczych, w związku z tym dzieci nieraz przez długie tygodnie traciły możliwość nauki. Czy resort rozważa możliwość rozwiązania tego problemu, na przykład przez zorganizowanie w tych wsiach na najtrudniejszy okres zimowy. Zastępczych szkół filialnych?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWacławAuleytner">Ilość oddziałów w szkołach podstawowych zmniejszyła się faktycznie o 9 tys. Słyszy się skargi, że w niektórych szkołach oddziały liczą po 38–39 uczniów, nie osiągając liczby 40, która umożliwiałaby podział na grupy. W tych warunkach proces nauczania jest niezmiernie utrudniony. Czy i jakie resort podejmuje środki zaradcze?</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełWacławAuleytner">Co czyni się w kierunku wyrównywania istniejących między województwami dysproporcji w sieci szkół rolniczych? W niektórych województwach o wybitnie rolniczym charakterze szkoły takie w ogóle nie istnieją. Zachodzi obawa, że zabraknie na tych terenach kwalifikowanych kadr dla realizacji programu gospodarki żywnościowej. Istniejąca sieć szkół specjalnych zaspokaja potrzeby tylko w 62 proc. Jest to sytuacja niepokojąca, gdyż tracimy nieraz bezpowrotnie szansę ulżenia losu wielu dzieciom, które nie zostają objęte specjalną opieką pedagogiczną i terapeutyczną. Przeprowadzono w USA badania obejmujące dzieci matek defektywnych; połowa tej grupy objęta nauczaniem w normalnych warunkach wykazywała po zakończeniu nauki poziom inteligencji niższy niż ich matki, druga zaś połowa objęta specjalną opieką doprowadzona została do normy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełFerdynandŁukaszek">W związku ze sprawozdaniem nasuwają się pytania: jakie są przyczyny zmniejszonej w roku ub. liczby uczniów korzystających ze stołówek szkolnych i niepełnego wykorzystania miejsc w internatach? Dlaczego nie został zrealizowany plan w zakresie budowy nowych przedszkoli i co złożyło się na niedobory inwestycyjne w oświacie? Czy honorowane są zajęcia pozalekcyjne nauczycieli? Co zamierzą się uczynić, aby objąć odpowiednim nauczaniem dzieci wymagające specjalnej troski?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHalinaKiliś">Czy nakłady na inwestycje szkolne wzrosły w porównaniu z 1971 r. o tyle, by pokryć dokonaną w tym czasie zwyżkę cen materiałów budowlanych i innych? Budowa obiektów szkolnych obejmuje niekiedy urządzenia o ubocznym znaczeniu, np. wiaty. Czy tego rodzaju urządzenia, jak i montaż budynków typu „Ciechanów”, które nie wymagają większych zabiegów, liczą się również jako realizacja planu inwestycyjnego oświaty?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełHalinaKiliś">W wielu województwach nie podjęto w ub. roku w ogóle żadnych inwestycji szkolnych. Czy przypisać to należy indolencji terenowych władz, czy też sytuacja jest tak dobra, że nie wymaga budowy nowych obiektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMariaRiemen">Ile przedszkoli nie uruchomiono z powodu braku etatów dla personelu? Sytuacja ta budzi niepokój opinii społecznej. Ilu absolwentów szkół wyższych podjęło pracę w szkolnictwie w ub. roku i w jakim stosunku pozostaje to do zapotrzebowania na kadrę nauczycielską? Z materiałów resortu wynika, że ze szkolnictwa odeszło prawie 9 tys. osób - czy odeszły one samowolnie, czy też zwolnione zostały z pracy, bądź przeszły na emeryturę? Rok bieżący nie jest pomyślny dla absolwentów czterech lub pięcioletnich studiów nauczycielskich. Absolwenci skarżą się, że niepotrzebnie zachęcano ich do podjęcia studiów, skoro nie ma możliwości otrzymania pracy w zawodzie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMariaRiemen">Według danych NIK, centralna rezerwa inwestycyjna na budowę zbiorczych szkół gminnych rozdysponowana została w 47 proc. Czy przyczyną tego był jedynie brak potencjału przerobowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaCichocka">Czy zmniejszenie w ub. roku liczby oddziałów szkolnych spowodowane było ich łączeniem, czy też mniejszą liczbą młodzieży? Czy łączenie klas prowadzi do zwiększenia ilości godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli? Czy niewykonanie w pełni planu zatrudnienia związane jest z malejącą liczbą uczącej się młodzieży? Chcąc doskonalić proces nauczania, powinniśmy zachowywać odpowiednie proporcje w zatrudnieniu nauczycieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMariaKotlicka">Jakie kroki zamierza się podjąć w sprawie zatrudnienia w szkolnictwie absolwentów niektórych kierunków humanistycznych, jak filologia polska, psychologia itd.? Co zamierza się uczynić, by uzupełnić niedobór kadr nauczycielskich w zakresie wychowania fizycznego, języka niemieckiego, nauk ścisłych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełMariaKotlicka">Niejednokrotnie postulowano zwiększenie stawek żywieniowych dla przedszkoli, internatów i kolonii letnich. W związku ze zwyżką cen niektórych artykułów spożywczych, kierownicy przedszkoli mają duże trudności ze sporządzaniem jadłospisu. Sygnały z terenu czynią koniecznym ponowne podniesienie tego problemu jako pilnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">W sprawozdaniu resortu i w referacie podkreślono, że szkolnictwo osiągnęło w roku ub. wyższy poziom pracy. Skąd płynie ta pewność, skoro nie zmalała liczba uczniów przypadająca na jedną klasę? W istniejących warunkach osiągnięcie wyższego poziomu nauczania i wychowania wymagałoby niezwykłych wysiłków.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMariaŁopatkowa">Cieszyć powinien fakt, że mniej napłynęło dzieci do zakładów opiekuńczo-wychowawczych. Czy nie będzie to jednak grozić mechanicznym zmniejszeniem liczby etatów w tych placówkach i zmarnowaniem w ten sposób szansy polepszenia indywidualnej opieki nad wychowankami?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzySzymanek">W roku ub. najtrudniejszy okazał się proces inwestycyjny. Wiele obiecywano sobie po ustanowionej centralnej rezerwie na budowę szkół zbiorczych, a została ona jednak wykorzystana faktycznie tylko w 1/3. Czy nie będzie tak samo z wykorzystaniem rezerwy zwiększonej w roku bież. do 458 mln zł?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJerzySzymanek">Niepokoi fakt malejącego budownictwa mieszkaniowego dla nauczycieli. Przyczyny tego stanu rzeczy są złożone i na ogół znane. Warto rozważyć, czy na tle postanowień VIII Plenum KC PZPR nie należałoby wykorzystać możliwości budowy mieszkań dla nauczycieli w systemie spółdzielczym, bądź przy pomocy finansowej resortów zainteresowanych rozwojem szkolnictwa zawodowego.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJerzySzymanek">Niepomyślne jest zjawisko malejącego udziału absolwentów wiejskich szkół podstawowych w liceach ogólnokształcących. W jakim stopniu ich dostęp do średniego wykształcenia ograniczony był wskutek niedoboru miejsc w internatach, bądź zmniejszonej możliwości korzystania ze stypendiów i stołówek, a w jakim wpływała na to orientacja zawodowa?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełJerzySzymanek">Czy i jak ostatecznie rozwiązany został problem dojazdów młodzieży do szkół, na kim spoczywa obowiązek regulowania tej sprawy?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełJerzySzymanek">W jakim stopniu wyrównane zostały dysproporcje regionalne w rozmieszczeniu sieci przedszkoli na wsi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławaKirsch">Liczba przedszkoli na wsi jest wyraźnie niewystarczająca. Czy można uruchomić środki, które pozwoliłyby przekształcić ogniska przedszkolne w placówki realizujące pełniejszy program wychowania przedszkolnego? Jakie istnieją możliwości organizowania w szerszym zakresie wycieczek szkolnych ze wsi do miast w okresie zimowym?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełStanisławaKirsch">Brak mieszkań powoduje, że absolwenci wyższych uczelni nie podejmują pracy w gminnych szkołach zbiorczych. Jakie kroki zamierza się podjąć, aby nie zatrudniać w tych szkołach nauczycieli o niepełnych kwalifikacjach, jak to często jeszcze ma miejsce i dzieje się wbrew przyjętym założeniom.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZofiaMroczka">Mniej dzieci wiejskich korzysta z akcji letniej w mieście. Czy dzieje się to dlatego, że pobyt w mieście przedłużono do pięciu dni, czy też brak środków na rozwijanie tej akcji?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZofiaMroczka">Niecelowa wydaje się adaptacją takich pomieszczeń na cele szkolne, w których brak miejsca na gabinety lekarskie i stomatologiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełFranciszekOdrzywolski">Jak przedstawia się problem rozwoju zaplecza socjalnego i rekreacyjnego szkół? Jak postępuje wprowadzanie nowoczesnych metod w budownictwie szkolnym? W terenie bowiem obserwuje się prowadzenie budów systemem tradycyjnym i dlatego należałoby upowszechnić przynoszący widoczne efekty system stosowanym przez łódzki kombinat budownictwa. Pozwoliłoby to szybciej odrobić zaległości inwestycyjne szkolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanWaleczek">Referat można ocenić jako analityczny i głęboki. Czy można jednak na jego zakończenie formułować aż tak optymistyczne wnioski w zestawieniach z pytaniami posłów wskazującymi na różnego rodzaju niedomagania?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanWaleczek">W drugiej części referatu wskazano, że do realizacji planu zabrakło 111 zbiorczych szkół gminnych. Zdajemy sobie sprawę z przesunięcia w skali krajowej akcentu na inwestycje priorytetowe, jednakże w ubiegłorocznym planie inwestycyjnym resortu oświaty znalazły się przecież duże środki. Co więc resort uczynił, aby środki te zostały w pełni wykorzystane? Wymaga to wyjaśnienia, zwłaszcza wobec faktu, że niektóre województwa zdołały w danych warunkach wywiązywać się z zadań w zakresie tworzenia bazy materialnej szkolnictwa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJanWaleczek">Istotny jest również problem odchodzenia nauczycieli od zawodu, czy badane są przyczyny tego zjawiska?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełJanWaleczek">Warto generalnie spojrzeć na funkcjonowanie zbiorczych szkół gminnych: jak jest z zapewnieniem dojazdów młodzieży do tych szkół, co z równaniem ich wzwyż, czy poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej nie obniża się w związku z tym, że wielu nauczycieli podjęło studia?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJaninaKocemba">Czy przewiduje się podział przedszkoli na typ wiejski i miejski?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzySzymanek">Z wizytacji podkomisji w województwach miejskich: łódzkim i radomskim można było wynieść wrażenie, że władze oświatowe podejmują maksymalne wysiłki na rzecz rozbudowy bazy materialnej szkolnictwa. Osiągnięcie jednak rzeczywistego postępu zależy nie tylko od władz oświatowych, lecz również od organów planowania i rządu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJerzySzymanek">Pozostaje nadal aktualny zgłoszony dawniej postulat, by całe budownictwo socjalne w tym i szkolne, stanowiło w dużych aglomeracjach miejskich integralną część budownictwa mieszkaniowego. Spełnienie tego wymogu ma szczególne znaczenie dla Łodzi, gdzie struktura zatrudnienia (duży odsetek pracujących w przemyśle kobiet) wprost nakazuje rozbudowę przedszkoli i szkół. Tymczasem w wizytowanych dwóch osiedlach łódzkich: Widzew-Wschód oraz Retkinia-Zachód nie zrealizowano zaplanowanych na 1976 r. przedszkoli i szkół. Mimo to podkreślić trzeba duży wysiłek w tej dziedzinie ze strony władz partyjnych i administracyjnych miasta: w ciągu dwóch lat osiągnięto dwukrotny wzrost budownictwa mieszkaniowego dla nauczycieli. Pozytywnie ocenić należy fakt udziału przemysłu lekkiego w budowie szkół, a także włączenia się przedsiębiorstw budowlanych kolei do realizacji obiektów na cele oświaty.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJerzySzymanek">Napotkano też podczas wizytacji w Łodzi na sprawy nieprzynoszące chluby przedsiębiorstwom budowlanym i organizacji robót. Na jednej z budów, przez cały rok stał nieczynny dźwig budowlany, uruchomiono go dopiero na przyjazd posłów. Z podobnym przypadkiem spotkano się w województwie radomskim, gdzie na budowie jednej ze szkół zbiorczych stał nieczynny żuraw. Chyba budowlani dobrze wiedzą, jakie straty pociąga za sobą niewykorzystanie tak drogiego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełJerzySzymanek">Powszechnie narzeka się na niedobór materiałów budowlanych i ich nienajlepszą jakość, a na plan pierwszy wysuwa się konieczność usprawnienia pracy przedsiębiorstw budowlanych. Znane są fakty złego otynkowania budynków szkolnych, fatalnie montowane są urządzenia sanitarne. Bywają szkoły tak wykończone, że od razu przydałby się w nich remont. Usuwanie usterek trwa latami, bywa ich ponad 200 w jednej oddanej do użytku szkole, a przy przyjętej praktyce odbioru częściowego, można wyobrazić sobie jak w tych częściowo użytkowanych pomieszczeniach przebiega proces dydaktyczny.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełJerzySzymanek">Zdając sobie sprawę z priorytetowych zadań inwestycyjnych, nie można domagać się zwiększenia nakładów na budownictwo szkolne, trzeba jednak postulować, by dobrze zrealizowane było to, co ujęte zostało w planie. W roku ub. bowiem wartościowe wykonanie planu było najniższe w okresie od 1971 r., a wykonanie rzeczowe jeszcze niższe. W tym tempie realizacji zadań inwestycyjnych nie osiągniemy założonych celów w dziedzinie oświaty.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełJerzySzymanek">Szczególną uwagę poświęcić należy budownictwu zbiorczych szkół gminnych. Jeśli w Łodzi nauka w niektórych szkołach odbywa się na dwie lub trzy zmiany, to cóż dzieje się na terenie wiejskim? Utworzenie szkół gminnych oznaczać miało poprawę, a nie pogorszenie warunków nauczania. Niezbędne jest więc zwiększenie tempa realizacji i pełne wykorzystanie środków przeznaczonych na budowę gminnych szkół zbiorczych. W województwie radomskim posłowie zobaczyli, że można sprawnie i efektywnie budować szkoły także metodami tradycyjnymi.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełJerzySzymanek">Warto poprzeć tworzenie brygad remontowo-budowlanych przy urzędach gminnych, które zajęłyby się budową szkół, o ile dysponować będą odpowiednimi przydziałami materiałów budowlanych, instalacyjnych itp.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełJerzySzymanek">Należy opowiedzieć się za wszystkimi ujętymi w referacie wnioskami, które dotyczą zwiększania wysiłków w celu realizacji nakreślonych zadań w szkolnictwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełFerdynandŁukaszek">Władze terenowe poświęcają wiele uwagi rozbudowie bazy szkolnictwa, w razie konieczności uzyskują również pomoc resortu dla pozaplanowej budowy niezbędnych obiektów. Komisja Planowania powinna nakłonić resort budownictwa, by podległe mu przedsiębiorstwa bardziej przykładały się realizacji inwestycji szkolnych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełFerdynandŁukaszek">Wielu wojewodów i kuratorów podejmuje w razie potrzeby budowę obiektów oświatowych poza planem, we własnym zakresie. Praktykę tę należałoby rozszerzyć dla dobra oświaty.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełFerdynandŁukaszek">Dla zapobieżenia dekapitalizacji budynków szkolnych powinny być wykorzystane bez reszty wszystkie środki przeznaczone na remonty kapitalne. Działalność władz terenowych w tej dziedzinie powinna być najdokładniej kontrolowana.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełFerdynandŁukaszek">Czy przewiduje się dalszy przyrost liczby domów dziecka?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMariaKotlicka">Baza szkolnictwa obejmuje wiele obiektów nowych bądź wyremontowanych w sposób taki, jak to było możliwe. Bardzo skądinąd pożyteczna działalność kontrolna sanepidu powoduje wiele kłopotów dla kierownictw szkół. Bardzo często nie uwzględnia się realnej sytuacji: np. za brudne okno nakłada się 1000-złotowy mandat, choć okno jest tak zamontowane, że próba jego umycia mogłaby się zakończyć wypadkiem. Niedociągnięcia nie wynikają bynajmniej z indolencji czy wrodzonego niechlujstwa osób kierujących szkołami, lecz często z faktycznej niemożności sprostania wymogom sanepidu rzutowanym raczej na rok 2000. Narasta niechęć do organów sanepidu zarówno wśród pracowników szkół, jak i młodzieży. W sprawie tej Komisja powinna zająć stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełKazimieraPlezia">Z bardzo dobrze i wnikliwie opracowanego referatu wynika, że istnieją duże zaległości w realizacji inwestycji oświatowych. Jest to tym bardziej niepokojące, że plany inwestycyjne były stosunkowo niskie i nie uwzględniały w pełni potrzeb reformy systemu oświaty, zwłaszcza w zakresie szkół gminnych. Niskie zaawansowanie realizacji zadań inwestycyjnych również w tym roku budzi wątpliwości co do tego, czy możliwe będzie wdrażanie reformy w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełKazimieraPlezia">Równie niepokojące jest niewykonanie zamierzeń w zakresie kapitalnych remontów obiektów szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych. Prowadzi to do takich sytuacji, jak np. odkładanie od 3 lat remontu kapitalnego szkoły w Dębicy i domu dziecka w Jasieniu, który pozbawiony jest urządzeń sanitarnych i ciepłej wody. Wydaje się konieczne, by przy ustalaniu zadań planu określać od razu kto ma realizować inwestycje a kto kontrolować realizację.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełKazimieraPlezia">Niezrozumiałe zjawisko występuje w sytuacji kadrowej szkolnictwa. Z jednej strony absolwenci wyższych szkół pedagogicznych często bezskutecznie poszukują pracy, z drugiej strony zaś rośnie liczba godzin ponadwymiarowych czynnych nauczycieli, gdyż na ten cel są fundusze. Wydaje się konieczne podjęcie realnych kroków dla zmiany tej sytuacji oraz dokonanie rzetelnego bilansu kadr pedagogicznych i wychowawczych.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełKazimieraPlezia">Czy można mówić o poprawie efektywności nauczania, skoro nie zezwala się pozostawiać na drugi rok nauki uczniów 1–4 klasy szkoły podstawowej?</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełKazimieraPlezia">Czy rzeczywiście najsłuszniejszym rozwiązaniem kształcenia i techników są technika dla pracujących?</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PosełKazimieraPlezia">Wnioski referatu są słuszne i godne poparcia. Dlatego powinny być konsekwentnie realizowane. Nie można dalej tolerować niewykonania inwestycji szkolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełEwelinaSzyszko">Odpowiadając na pytania posłów na czym oparto w referacie twierdzenie o postępie dydaktyki, metod i środków nauczania oraz o intensyfikacji działań w dziedzinie socjalistycznego wychowania - wskazała na dane zawarte w informacji resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">Wydaje się, że nie można jednoznacznie pozytywnie ocenić postępu we wszystkich dziedzinach działalności oświatowo-wychowawczej. Są bowiem dziedziny, w których wystąpiło wiele negatywnych zjawisk i niepokój z ich powodu znalazł odzwierciedlenie w dyskusji. Zbyt optymistyczna ocena nie pomaga w rozwoju i doskonaleniu działalności.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełMariaŁopatkowa">Odpowiedzi na pytania posłów i dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor generalny w Ministerstwie Oświaty i Wychowania Zdzisław Szymański.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełMariaŁopatkowa">Mówca ocenia, że uwzględniając sytuację gospodarczą i budżetową minionego roku pomyślnie wykonano planowane zadania oświaty. Pomimo trudności i niedomagań niewątpliwie nastąpił postęp i szkolnictwo jest przygotowane do wprowadzenia od 1978 r. reformy systemu oświaty.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełMariaŁopatkowa">Odpowiadając na pytania posłów w sprawie problemów oświaty na wsi, mówca wyjaśnił, że resort podjął decyzje w sprawie znacznego przedłużenia godzin pracy ognisk przedszkolnych, gdyż dotychczas czynne były one 3–5 godzin dziennie. Rozpatruje się również problem finansowania przedszkoli wiejskich, które w odróżnieniu od miejskich nie otrzymują funduszy na wyżywienie dzieci. Jeśli idzie o rekrutację do szkół średnich, to obserwuje się spadek zainteresowania młodzieży wiejskiej nauką w liceach ogólnokształcących, a wzrost zainteresowania średnimi szkołami zawodowymi. W sprawie dowożenia dzieci do szkół gminnych opracowano projekt uchwały rządu, przewidujący utworzenie specjalnego funduszu na ten cel i oczekuje się jego zatwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełMariaŁopatkowa">Przechodząc do spraw kadrowych dyr. Z. Szymański poinformował, że w roku ub. zmniejszono stan zatrudnienia w resorcie o ponad 9 tys. osób, w tym o ponad 5 tys. nauczycieli i 4 tys. pracowników administracji szkolnej. Starano się jednak, by zmniejszając liczbą oddziałów w szkołach nie zmniejszać automatycznie liczby etatów nauczycielskich. W zeszłym roku zatrudniono wszystkich absolwentów wyższych szkół pedagogicznych. W tym roku przewiduje się jednak trudności z zatrudnieniem wszystkich absolwentów, którzy kończą właśnie 4 i 5-letnie studia. Na pewno podejmą prace w szkolnictwie ci, którzy obronili prace magisterskie. Dla prawidłowego zatrudnienia pozostałych powołano w kuratoriach komisje, które przeprowadzą rozmowy z młodymi pedagogami po studiach dla zorientowania się w ich zainteresowaniach, umiejętnościach i aspiracjach. Idzie poza tym o to, by zapewnić obsadę kadrową przede wszystkim tam, gdzie odczuwa się braki personelu pedagogicznego. Są jednak sygnały, że wielu absolwentów nie przyjmuje proponowanej im pracy.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełMariaŁopatkowa">W związku za zmniejszeniem się liczby uczniów korzystających ze świetlic szkolnych obserwuje się również mniejsze zainteresowanie dożywianiem. Rośnie natomiast zapotrzebowanie uczniów na obiady w stołówkach szkolnych.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PosełMariaŁopatkowa">Kolegium resortu poleciło departamentowi wychowania opracowanie programu przedsięwzięć w dziedzinie zapewnienia właściwych warunków socjalno-bytowych uczniów zreformowanych szkół.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PosełMariaŁopatkowa">Jeśli idzie o letni wypoczynek dzieci i młodzieży, to obserwuje się spadek udziału dzieci wiejskich w koloniach i obozach. Resort zamierza przeciwdziałać temu zjawisku, przede wszystkim zwiększając udział dzieci wiejskich w zimowiskach. W lecie bowiem dzieci te, zwłaszcza starsze, pomagają w pracach rolnych rodzicom.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PosełMariaŁopatkowa">W ciągu 5 miesięcy tego roku wykorzystano 29 proc. rocznych nakładów inwestycyjnych w resorcie. W przekroju terenowym sytuacja jest jednak pod tym względem bardzo zróżnicowana. W woj. skierniewickim np. w ogóle nie wykorzystano jeszcze nakładów, w gorzowskim - w 138 proc. Generalnie rzecz biorąc zapewniono w całym kraju wykonawców dla wszystkich nowych i modernizowanych zbiorczych szkół gminnych, a dla dokonania zasadniczej zmiany w realizacji inwestycji terenowych przeprowadzono serię spotkań w komitetach wojewódzkich partii. Resort stara się także o rozwój własnych brygad remontowo-budowlanych, które dzięki pomocy sejmowej Komisji uzyskują centralny przydział materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#PosełMariaŁopatkowa">Pomyślna realizacja planu i budżetu 1976 r. wpłynęła na zdyscyplinowanie wszystkich ogniw administracji szkolnej w realizacji planowych zadań. W bież. roku resort koncentruje się na rozwiązaniu problemów zatrudnienia i funduszu płac oraz na pełnej realizacji planu inwestycji i kapitalnych remontów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania planu i budżetu 1976 r. w dziedzinie oświaty i wychowania oraz przebiegu inwestycji i kapitalnych remontów w ub. roku i w pierwszych miesiącach tego roku była bogata i była wyrazem rzeczowej, obywatelskiej troski o jak najlepsze przygotowanie warunków do wprowadzenia reformy systemu oświaty. Znalazło w niej potwierdzenie również to, że półśrodkami niczego w oświacie rozwiązać nie można.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Prezydium Komisji opracowało na podstawie referatu i przebiegu dyskusji projekt opinii jako załącznik do uchwały. W opinii stwierdza się, że w 1976 r. zadania planu w dziedzinie oświaty i wychowania były realizowane prawidłowo i przyniosły dalszy, chociaż nieadekwatny do potrzeb, postęp w działalności oświatowej i opiekuńczo-wychowawczej. Z punktu widzenia przygotowań do reformy systemu edukacji narodowej oraz potrzeb społecznych, jednym z podstawowych zadań ub. roku było rozszerzenie wychowania przedszkolnego. Osiągnięto w tym zakresie postęp w stosunku do 1975 r., ale nie wykonano zadań planu.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Szczególnie niekorzystne było w zeszłym roku to, że niektóre nowe placówki przedszkolne nie zostały otwarte ze względu na brak etatów. Postulując wykorzystanie wszystkich istniejących możliwości rozwoju wychowania przedszkolnego, Komisja uważa za konieczne podjęcie starań o wyrównywanie dysproporcji regionalnych w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Opinia Komisji wskazuje na niewykonanie zadań inwestycyjnych w zakresie zbiorczych szkół gminnych, niski stopień wykorzystania nakładów inwestycyjnych, a zwłaszcza wykorzystanie zaledwie w 33,4 proc. centralnej rezerwy, przeznaczonej na budowę zbiorczych szkół gminnych. Komisja postuluje, by zwiększać nakłady na inwestycje proporcjonalnie do wzrostu cen materiałów budowlanych oraz stosowania nowoczesnych, droższych technologii. Ustalone w planach rocznych zadania inwestycyjne powinny być realizowane w 100 proc.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Również nakłady na remonty kapitalne nie zostały w pełni wykorzystane. Komisja podkreśla przy tym, że potrzeby remontowe są znacznie wyższe niż przyznawane środki. W związku z tym, Komisja postuluje zwiększanie środków na ten cel w toku realizacji tegorocznego planu.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Komisja podtrzymuje pogląd, że zmniejszanie zatrudnienia w szkolnictwie oraz liczby oddziałów szkolnych nie powinno prowadzić do zwiększenia liczby uczniów w klasie. Jednocześnie Komisja jest zdania, że należy w tym roku zwrócić szczególną uwagę na zatrudnienie absolwentów wyższych szkół pedagogicznych i studiów wychowania przedszkolnego.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Po wniesieniu przez posłów Jadwigę Cichocką (ZAL), Marię Riemen (PZPR) i Kazimierę Plezia (PZPR) poprawek do projektu opinii, Komisja podjęła uchwałę, w której zwraca się do sejmowej Komisji Planu, Budżetu i Finansów o przyjęcie sprawozdania z wykonania planu i budżetu 1976 r. w dziedzinie oświaty i wychowania oraz postanowiła załączyć do tej uchwały omówioną wyżej opinię.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do ministra handlu wewnętrznego i usług w sprawie poprawy zaopatrzenia i polepszenia jakości zabawek oraz do resortowego wicepremiera w sprawie powołania pogotowia rodzinnego, dla pomocy samotnym matkom w wychowywaniu małych dzieci.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PrzewodniczącaobradomposełHalinaKiliś">Przed zamknięciem posiedzenia głos zabrała poseł Kazimiera Plezia (PZPR), która oceniła jako niewystarczające wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania posłów, udzielane przez przedstawiciela resortu oświaty. Poseł Jan Waleczek (bezp. „Pax”) stwierdził, że nie należy bezkrytycznie przyjmować wyjaśnień resortu i trzeba bardziej kontrolować wykonanie dezyderatów i postulatów Komisji. Zdaniem poseł Haliny Kiliś (SD), informacje resortu są zwykle rzetelne i wyczerpujące, a ogólnikowość dzisiejszych wyjaśnień nie wynikała z lekceważenia posłów. Poseł Maria Riemen (PZPR) podkreśliła, że co do wielu spraw również resort nie ma jasności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>