text_structure.xml
3.89 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 kwietnia 1976 r. Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca pod przewodnictwem posła Jaremy Maciszewskiego (PZPR), wysłuchała informacji o węzłowych problemach działalności resortu oświaty i wychowania. Informację tę przedstawił minister oświaty i wychowania Jerzy Kuberski, który udzielił również odpowiedzi na pytania posłów: Eweliny Szyszko (SD), Marii Łopatkowej (ZSL), Jadwigi Cichockiej (ZSL), Janiny Kocemby (PZPR), Jana Waleczka (bezp. „Pax”), Ferdynanda Łukaszka (ZSL), Wacława Auleytnera (bezp. „Znak”), Jerzego Szymanka (ZSL) i Zofii Cybulskiej (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W informacji i w dyskusji omawiane były problemy związane z przygotowaniem i wdrażaniem reformy systemu edukacji narodowej, z doskonaleniem pracy szkół i placówek wychowawczych, z działalnością wychowawczą w szkole, w rodzinie i środowisku.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Omawiano również sprawy doboru, kształcenia i dokształcania oraz doskonalenia nauczycieli, jak również problemy warunków pracy szkół oraz warunków socjalno-bytowych nauczycieli. Wskazywano, iż obecnie jednym z najważniejszych zadań resortu jest wyrównywanie istniejących jeszcze dysproporcji w warunkach pracy szkół.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono problemom wychowawczym, współdziałaniu szkoły z organizacjami społecznymi i z rodzicami. Zwracano uwagę na potrzebę szerszego włączania młodzieży do prac na rzecz szkoły.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Uwagę poświęcono również sprawom organizacji szkolnictwa, doskonaleniu sieci zbiorczych szkół gminnych odpowiednio do warunków demograficznych i warunków dojazdu do szkół.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Na zakończenie obrad przewodniczący Komisji poseł Jarema Maciszewski (PZPR) podkreślił, że szereg merytorycznych zagadnień związanych z systemem edukacji narodowej będzie przedmiotem dalszych prac Komisji. Obecnie na czoło wysuwają się problemy kadr nauczycielskich: nauczyciel pozostaje głównym ogniwem w realizacji reformy szkolnej. Tworzyć należy warunki szerokiej otwartej dyskusji nad programami nowej szkoły, które opierać się mają o dwa główne filary, którymi są nauka języka ojczystego z uwzględnieniem wszystkich związanych z tym elementów kulturowych oraz nauczaniem matematyki. Ważnym dla resortu zadaniem jest czuwanie nad tym, aby w warunkach zmiany struktury szkół nie był przekraczany określony pułap liczebności klas szkolnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy do końca września br. Plan ten przewiduje m.in. rozpatrzenie:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- stanu i potrzeb w dziedzinie opieki przedszkolnej,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- stanu realizacji inwestycji oświatowych w 1976 r.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- wyników dyskusji nad projektami programów 10-letniej ogólnokształcącej szkoły średniej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Komisja powołała stałe podkomisje:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- do spraw opieki nad dziećmi i młodzieżą,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- do spraw szkolnictwa ogólnokształcącego,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- do spraw szkolnictwa zawodowego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisja powołała również nadzwyczajną podkomisję do spraw systemu edukacji narodowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>