text_structure.xml 9.66 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1976 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o narodowym planie społeczno-gospodarczym na lata 1976-1980 oraz projekt uchwały o narodowym planie społeczno-gospodarczym i budżetu państwa na 1977 r. w częściach dotyczących:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Polskiej Akademii Nauk,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Urzędu Patentowego PRL,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Posłowie otrzymali opracowane przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polską Akademię Nauk, Urząd Patentowy PRL i Polski Komitet Normalizacji i Miar materiały informacyjne dotyczące założeń projektu planu społeczno-gospodarczego na lata 1976-1980 i na 1977 rok oraz budżetu państwa na rok 1977.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Informację uzupełnił minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki Sylwester Kaliski.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W imieniu podkomisji referaty przedstawili:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- w zakresie założeń projektu planu społeczno-gospodarczego na lata 1976-1980 w części dotyczącej nauki, szkolnictwa wyższego i techniki poseł Anna Kochanowska (SD), w zakresie założeń planu na rok 1977 - poseł Andrzej Zydek (ZSL),</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- w zakresie założeń projektu planu Polskiej Akademii Nauk na lata 1976-1980 1 na rok 1997 - poseł Stefan Poznański (PZPR);</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- w zakresie założeń projektu planu Urzędu Patentowego PRL na lata 1976-1980 i na 1977 r. - poseł Krystyna Żaczek (ZSL);</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- w zakresie założeń projektu planu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar na lata 1976-1980 i na 1977 r. - poseł Edward Zgłobicki (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Dyzma Gałaj (ZSL), Jan Janowski (SD), Wacław Czyżewski (ZSL), Bożena Hager-Małecka (bezp.), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Jerzy Gralewicz (ZSL), Józef Więckowski (bezp.), Zygmunt Najdowski (PZPR) i Jerzy Nawrocki (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki - Sylwester Kaliski oraz wiceminister - Mieczysław Kazimierczuk.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Jak wynika z referatów i dyskusji, założenia projektu planu społeczno-gospodarczego rozwoju na lata 1976-1980 i na 1977 r. w zakresie rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego i techniki zakładają lepsze wykorzystanie krajowych osiągnięć nauki i techniki oraz zwiększenie efektywności działalności naukowo-badawczej, rozwojowej i wdrożeniowej. Resort nauki, szkolnictwa wyższego i techniki skoncentrował się na koordynacji prac badawczo-rozwojowych włączonych do programów rządowych, resortowych i branżowych realizowanych przez 410 placówek naukowo-badawczych i rozwojowych oraz 86 szkół wyższych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Na działalność badawczo-rozwojową w całym 5-leciu przeznacza się ponad 200 mld zł wobec 114 w latach 1971-1975.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że działania resortu i wszystkich placówek naukowych zmierzać powinny do przyspieszenia procesu zespolenia działalności naukowej i badawczej z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju. Nauka powinna szybciej odpowiadać na zapotrzebowanie przemysłu na innowacje. Jednocześnie dążyć należy do wzmocnienia roli resortu nauki, szkolnictwa wyższego i techniki jako koordynatora poczynań naukowych w kraju, szczególnie w procesie wdrażania wyników badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wskazywano, że nadal należy dostosowywać rozmiary kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów do potrzeb gospodarki narodowej. Warunkiem prawidłowej realizacji tego zadania jest opracowanie realnego planu zapotrzebowania na kadry z wyższym wykształceniem.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Szkoły wyższe pracują w trudnych warunkach, gdyż baza dydaktyczna i socjalna jest jeszcze nie wystarczająca. Stabilizacja ogólnej liczby przyjęć na I rok studiów w projekcie planu 5-letniego oraz liczby szkół wyższych, jest słusznym założeniem, umożliwi ona poprawę warunków pracy szkół wyższych. Z ostrożnością należy - zdaniem posłów - podchodzić do postulatów tworzenia nowych filii szkół wyższych, większy natomiast nacisk położyć trzeba na umocnienie istniejących nowych uczelni zapewniając im odpowiednią ilość kadr naukowo-dydaktycznych, m.in. poprzez bardziej równomierne ich rozmieszczenie. Zapewnić należy również dopływ do szkolnictwa wyższego wyróżniających się nauczycieli szkół średnich oraz wybitnych praktyków.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Zwrócono uwagę na potrzebę równomiernego rozłożenia nakładów inwestycyjnych na poszczególne lata planu 5-letniego oraz otwarcie możliwości ich zwiększenia pod koniec planu w zakresie robót budowlano-montażowych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Na lata 1978-1980 przypada wdrażanie reformy systemu edukacji narodowej. Warunkiem jej powodzenia będzie zapewnienie wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. W tej sytuacji - zdaniem posłów - nie jest możliwe obniżenie liczby przyjęć na wyższych szkołach pedagogicznych oraz na niektórych kierunkach uniwersyteckich kształcących nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W opracowywanym nowym systemie rekrutacji na studia wyższe zapewnić trzeba większy udział młodzieży pochodzenia robotniczego i chłopskiego oraz równe szanse dla młodzieży ze szkół w gminach i małych miastach.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Za słuszne uznano planowane zwiększenie liczby słuchaczy na studiach podyplomowych. Podkreślano jednak, że zależy ono przede wszystkim od zrozumienia przez zakłady produkcyjne znaczenia studiów podyplomowych dla podnoszenia kwalifikacji i stabilizacji kadr. Należałoby zapewnić absolwentom studiów podyplomowych awans zawodowy i finansowy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Instytuty Polskiej Akademii Nauk włączone są w prace naukowo-badawcze zarówno w programach rządowych, jak i międzyresortowych. Szczególnej uwagi w toku realizacji planu 5-letniego i planu na 1977 r. wymagają badania rozwojowe, dotyczące przygotowania i wdrożenia do praktyki nowych opracowań technicznych i organizacyjnych o dużym znaczeniu gospodarczym, Jednakże w zbyt małym stopniu włączono Instytuty do badań kompleksowych rozwiązań w dziedzinie wyżywienia społeczeństwa. Włączenie tej problematyki tylko do programu badań nauk biologicznych nie wystarcza.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Wskazywano, że w porównaniu do ub. 5-latki zapewnione zostały lepsze warunki rozwoju badań w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W dyskusji nt. normalizacji i metrologii podkreślano, że w bieżącym 5-leciu należy położyć szczególny nacisk na poprawę dyscypliny przestrzegania norm drugiej strony normy muszą być realne i uwzględniać możliwości, techniczne i materiałowe przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Polski Komitet Normalizacji i Miar powinien - zdaniem posłów- zwrócić szczególną uwagę na problemy jakości wyrobów m.in. wyrobów rynkowych i powszechnego użytku. Uregulowania wymaga system atestacji wyrobów. Należałoby stworzyć zintegrowany system obejmujący zarówno atestację wyrobów konsumpcyjnych, jak i inwestycyjno-zaopatrzeniowych. Wskazywano na potrzebę bardziej efektywnego wykorzystania doświadczeń zagranicznych w zakresie normalizacji i metrologii.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Działalność Urzędu Patentowego PRL odgrywa ważną rolę w zakresie aktywizacji twórczości wynalazczej i racjonalizacji oraz ochrony własności patentowej.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Konieczne jest skrócenie i uproszczenie procedury wydawania orzeczeń o przyznaniu patentu. Postulowano m.in. rozwijanie szybkiej i sprawnej informacji patentowej, zarówno o patentach krajowych jak i zagranicznych. Wymaga to, zdaniem posłów, uruchomienia krajowego, zautomatyzowanego systemu informacji oraz zsynchronizowania go z podobnym systemem w krajach RWPG oraz ze Światową Organizacją Własności Intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Uwagi i wnioski z dyskusji przekazano Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Komisja zwróciła się do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o przyjęcie projektu 5-letniego planu społeczno-gospodarczego na lata 1976-1980 oraz narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa na rok 1977 w częściach dotyczących: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Patentowego PRL i Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>