text_structure.xml 59.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 czerwca 1979 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Lassoty (SD), rozpatrzyła: sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu za 1978 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Kultury i Sztuki, Komitetu DS. Radia i Telewizji, Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa, Książka, Ruch” i Polskiej Agencji Prasowe „PAP”.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Kultury 1 Sztuki z I-szym Z-cą ministra Wiesławem Bekiem, Komitetu DS. Radia i Telewizji z wiceprezesem Edmundem Patykiem, RSW „Prasa, Książka, Ruch” z prezesem Zdzisławem Andruszkiewiczem Polskiej Agencji Prasowej z zastępcą red. naczelnego Zbigniewem Klimasem i Januszem Karpińskim oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad sprawozdaniem rządu z wykonania planu i budżetu za 1978 r. w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki była opracowana przez ten resort informacja, którą przedstawił I-szy zastępca ministra kultury i sztuki Wiesław Bek oraz koreferaty poselskie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wiceminister kultury i sztuki Wiesław Bek stwierdził, że w roku 1978 zadania resortu kultury i sztuki koncentrowały się na dalszej poprawie warunków dla rozwoju twórczości artystycznej i pełniejszego jej powiązania z kulturalno-wychowawczymi potrzebami naszego narodu. Dążono do pobudzania aktywności kulturalnej całego społeczeństwa, a w szczególności młodzieży i środowisk robotniczych oraz ludności wiejskiej, jak również do umocnienia obecności polskiej kultury...</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">... Zadania na rok ub. były trudne, a przyznane środki pozwalały realizować tylko podstawowe elementy dla rozwoju kultury, nie zapewniło to zaspokojenia wielu odczuwanych powszechnie potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Omawiając szczegółowe problemy realizacji planu ubiegłorocznego wiceminister W. Bek stwierdził, że wydaliśmy 7.222 tytuły książek o nakładzie ponad 150 tys. egzemplarzy. Przekroczone zostały globalne zadania produkcji wydawniczej, koordynowanej przez resort kultury w odniesieniu do tytułów i nakładów. Pomimo to występują braki na rynku księgarskim. Niewykonana została (93,2%) produkcja podręczników szkolnych z uwagi na trudności przemysłu poligraficznego i niedobór papieru. Brak jest lektur szkolnych, publikacji dydaktycznych dla studentów, encyklopedii i słowników oraz książek dla dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Resort podjął starania o zwiększenie puli papieru, mając m.in. na uwadze to, że w pierwszych miesiącach bież. roku nie zrealizowano dostaw na około 6,5 tys. ton papieru białego. Starania te uwieńczone zostały decyzją rządu o dodatkowym imporcie papieru w II półroczu. Resort otrzyma 14 tys. ton papieru, z czego 3 tys. ton przeznaczone będzie na podręczniki szkolne, a 4 tys. ton na dodatkowe cele wydawnicze m.in. na serię „Książka dla każdego”, której celem jest poprzez wysokie nakłady zapewnić na rynku księgarskim stałą obecność najbardziej poszukiwanych pozycji literatury pięknej i klasyki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Powołana została Rada Literacko-Wydawnicza przy ministrze kultury i sztuki, która ustala kolejność wydawanych pozycji. Podjęto decyzje, co do 50 tytułów, z których 12 powinno być wydanych w roku bież.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W roku 1978 wyprodukowaliśmy 36 długometrażowych filmów fabularnych w tym 32 barwne, ponadto nakręcono 101 odcinków filmów fabularnych dla potrzeb telewizji. Niepełna realizacja produkcji filmów dla telewizji była spowodowana m.in. brakiem scenariuszy. Ponadto kinematografia odczuwała poważne niedobory w zaopatrzeniu w taśmę kolorową i konieczne było uruchomienie środków z rezerwy dewizowej na dodatkowy import.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W dalszym ciągu zmniejsza się ogólna liczba kin w kraju. W roku ubiegłym liczba kin państwowych zmniejszyła się o 151, a wskaźnik miejsc w kinach na 1000 mieszkańców obniżył się o 0,9%.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Kontynuowano prace nad wprowadzeniem w życie postanowień „Raportu o stanie wzornictwa przemysłowego” oraz porządkowano sprawy związane z organizacją wystawiennictwa i rozszerzaniem mecenatu państwa nad twórczością plastyczną i artystyczną.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Podjęto próbę organizowania punktów świadczących usługi plastyczne dla ludności.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W roku 1978 powołano 98 nowych gminnych ośrodków kultury, kontynuowano prace nad realizacją programu „Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką”, zorganizowano ogólnopolskie spotkanie twórczości amatorskiego ruchu artystycznego, na którym dokonano podsumowania dorobku tego ruchu i wytyczono kierunki na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Limity przyjęć na studia wyższe w roku szkolnym 1978/79 zostały nieznacznie przekroczone, wobec znacznego zapotrzebowania resortu oświaty i wychowania na nauczycieli wychowania muzycznego i plastycznego. W wyższych uczelniach artystycznych dąży się do lepszego dostosowania profilu kształcenia do potrzeb kultury narodowej. Opracowany został także plan rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W roku ubiegłym objęto podwyżką płac niektóre grupy pracowników kultury m.in. zatrudnionych w przemyśle poligraficznym, w instytucjach wydawniczych, pracowników muzeów państwowych pracowników technicznych w przedsiębiorstwach kinematografii, pracowników bibliotek oraz klubów i świetlic. Łączna kwota podwyżek wyniosła ponad 600 milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Niepomyślnie przebiegała realizacja planu inwestycji w kulturze, który w roku ubiegłym został wykonany zaledwie w 82,1%, w tym roboty budowlano-montażowe w 75,3%. Najlepiej realizowana jest budowa Biblioteki Narodowej w Warszawie i obiekt ten zostanie wykonany w terminie. Nie została natomiast rozpoczęta, mimo licznych interwencji, budowa nowego zakładu dla przedsiębiorstwa „Polskie Nagrania”, rozbudowa zakładów graficznych w Gdańsku, Warszawskiej Fabryki Instrumentów oraz Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Koreferat przedstawiła poseł Maria Kisielewicz (PZPR): Przedstawiona przez resort informacja obejmuje, poza analizą tego, co było realizowane w roku ub., również szereg stwierdzeń, które stanowią wytyczne do działania resortu na przyszłość. Warto zachować ten dokument i zajrzeć do niego przy dyskusji nad realizacją planu 1979 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Resort kultury w coraz mniejszym stopniu partycypuje w wydatkach budżetowych i inwestycyjnych państwa. W roku 1966 udział inwestycji resortu kultury w ogólnych nakładach inwestycyjnych wynosił 0,58%, w obecnym tylko 0,20%.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Komisja podejmując dyskusję nad planem roku 1978 wyrażała obawę, że nie zapewni on dostatecznych warunków dla rozwoju kultury. Wysuwano w pierwszym rzędzie zastrzeżenia co do wielkości nakładów inwestycyjnych, które były niższe niż w pianie 5-letnim. Na tym tle jeszcze większy niepokój budzi niepełna realizacja inwestycji kultury. W ub.r. 32 województwa nie wykonały tego planu, a wiele z nich wykonało poniżej 50 proc. zadań. Wśród tych województw znajdują się takie, które mają bardzo ubogą bazę i trudno będzie rozwijać w nich życie kulturalne.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Mimo dodatkowych dostaw papieru w roku ub. brak było książek w handlu, znikały one szybko z półek księgarskich, niskie nakłady nie zabezpieczały potrzeb bibliotek.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Nie spotkał się z aprobatą posłów w roku ub. zamiar zmniejszenia ilości punktów bibliotecznych na wsi. Obawiano się, że spowoduje to spadek czytelnictwa i obawy te okazały się słuszne. Ilość punktów bibliotecznych zmniejszyła się w roku 1978, wydłużyła się tym samym droga do książki. Resort kultury słusznie zwraca uwagę na mało aktywną współpracę w tym zakresie Ministerstwa Oświaty i Wychowania. Potrzebna jest wspólna polityka zakupów i organizowania punktów wypożyczania książek.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Pozytywnie zakończyły się interwencje Komisji w sprawie budowy Biblioteki Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Przedstawiciele resortu winni wyjaśnić, czy wydano już przepisy o funduszu rozwoju kultury, nie ma na ten temat informacji w materiałach resortu.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Pomimo przeprowadzonych podwyżek płac w roku ubiegłym, pracownicy kultury nadal należą do grupy słabo uposażonych, dotyczy to szczególnie pracowników terenowych, zatrudnionych w domach kultury, bibliotekach i świetlicach.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Z satysfakcją odnotowujemy przekroczenie planu produkcji filmów, ale wyjaśnić należałoby w czym leży trudność opracowywania scenariuszy dla filmów telewizyjnych. W dalszym ciągu odczuwa się niedobór filmów dla dzieci.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Obserwujemy z niepokojem dalszy spadek ilości kin. Problem ten należałoby szczególnie ostro podkreślić w uwagach do sprawozdania rządu o realizacji planu ubiegłorocznego.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Z przedstawionych przy sprawozdaniu resortu tablic cyfrowych wysnuć można wiele niepokojących wniosków m.in. odnośnie zmniejszającej się liczby widzów w teatrach oraz spadek czytelnictwa. Należałoby zbadać, co było przyczyną tego stanu rzeczy, czy zmniejszanie się bazy instytucji kultury, czy też głębszy pro ces społeczny, któremu należy przeciwdziałać. Badaniami tych zagadnień powinien zająć się Instytut Kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W swoim czasie Komisja wyrażała zaniepokojenie co do niedostatku produkcji sprzętu muzycznego, zwłaszcza dla potrzeb szkół. Obecna sytuacja nie rokuje poprawy.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W ochronie zabytków mamy liczące się sukcesy, ale mamy i niedopatrzenia m.in. nie wykonano ewidencji parków i cmentarzy na Ziemiach Odzyskanych, które są również dokumentami polskości tych ziem.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Cieszy stałe zwiększanie środków na ochronę zabytków w budżetach terenowych, chociaż nadal jest ich za mało.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Na zakończenie poseł koreferentka podkreśliła, że w roku w ub. resort działał wyjątkowo trudnych warunkach, i że należy ocenić pozytywnie jego starania o rozwój kultury polskiej w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Koreferat n.t. realizacji planu wydawniczego i gospodarki papierem przedstawił poseł Karol Małcużyński (bezp.). Informacja resortu zawiera szereg procentowych ocen, co do realizacji planu wydawniczego koordynowanego przez resort kultury i sztuki. I tak, np. z materiałów tych wynika, że plan wydawnictw książek i broszur pod względem tytułów wykonany został w 103,7%, globalne nakłady w 102,6%, wartość katalogowa książek i broszur w 112,8%. Plan wartości katalogowej bardzo łatwo przekroczyć podwyższając ceny książek, co nie jest generalnie biorąc, zjawiskiem pożądanym, a staje się nawet niepokojące. Plan wydanych tytułów jest również wskaźnikiem bardzo mylącym, gdyż trzeba by było przeanalizować, jakie to są pozycje. Inną wartość ma bowiem wydanie klasyków, czy też kryminałów. W materiałach nie ma tego typu analizy. Trzeba sobie ponadto uzmysłowić w stosunku do jakiego planu osiągnięto ten postęp. Wiemy dobrze, że był to plan krytycznie oceniony przez Komisję, który stanowił regres w porównaniu z latami poprzednimi.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Posłowie wysuwali szereg dezyderatów, dotyczących m.in. gospodarki papierem, sposobów rozliczania i podziału puli papierowej Sytuacja w ub. roku niewiele poprawiła się na lepsze mimo podjętych ostatnio decyzji o dodatkowym imporcie papieru.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Wiemy, jak wynika to z dyskusji na jednym z posiedzeń Komisji, że przemysł papierniczy ma poważne opóźnienia w produkcji papieru w związku z trudnościami, jakie wystąpiły w okresie zimowym. Jak będą one wyrównane?</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Liczba wznowień i ich udział w ogólnej liczbie wydanych książek nie uległą poprawie w porównaniu do roku 1977, podobnie niezadowalająca Jest sytuacja w zakresie podręczników szkolnych, w pomocach dydaktycznych, lekturach szkolnych, encyklopediach i słownikach. Na tym tle z zadowoleniem odnotować trzeba poprawę osiągniętą w wydawnictwach literatury pięknej, a zwłaszcza literatury dziecięco - młodzieżowej.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Stan zapasów książek, gdyby odliczyć skazane na przemiał i te, które nie cieszą się popytem, jest bardzo niski. W warunkach ogromnego wzrostu popytu na książkę, wzrost sprzedaży w antykwariatach (o 55%) jest sygnałem alarmującym. Sprzedaż w antykwariatach należy popierać, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że ten wzrost nabywców w antykwariatach to nie tylko miłośnicy starych druków.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Wielokrotnie na Komisji poruszano problemy rozwoju przemysłu papierniczego i poligrafii. Ani w jednej, ani w drugiej dziedzinie nie nastąpiły dostateczne zmiany. Poligrafia, która była unowocześniana na początku lat 70-tych, zmaga się z trudnościami wynikającymi z braku dobrego papieru i dodatkowych surowców, co uniemożliwia pełne wykorzystanie jej bazy, zaś przemysł papierniczy drepcze w miejscu, jeśli już nie cofa się.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Wielokrotnie w czasie obrad Komisji omawiany był temat zbiórki makulatury. Brak jest jednak w tym zakresie odpowiednich bodźców materialnych oraz niewłaściwa jest organizacja skupu.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Na zakończenie mówca podkreślił rangę kultury w hierarchii potrzeb społecznych. Ta ranga nie może być wyznaczana przez pięknie brzmiące slogany i deklaracje. Wymowne są w tym zakresie materiały określające miejsce, jakie zajmuje kultura w inwestycjach i wydatkach budżetowych państwa. Liczby zawarte w przedstawionych posłom tabelach są jednoznaczne, oznaczają, że nie są respektowane wytyczne kolejnych Zjazdów Partii, a zwłaszcza VI i VII, które mówiły o konieczności zapewnienia harmonijnego rozwoju społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWitoldLassota">Wiele mówiono o konieczności racjonalnego zużycia papieru. Te słuszne postulaty nie mogą dotyczyć tylko resortu kultury, ale wszystkich resortów. Wymownym przykładem lekceważenia w tym zakresie są wydawane różnego rodzaju przepisy i instrukcje w setkach tysięcy egzemplarzy, na które zużywa się ogromne ilości papieru. Wysoce niepokojące są dane mówiące o zmniejszającej się ilości punktów bibliotecznych na wsi oraz miejsc w kinach. Nie opracowano dotychczas programu rozbudowy sieci kin wiejskich, co należy uznać za poważny mankament. W 1978 r. wystąpiły opóźnienia w realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełWitoldLassota">M.in. nie rozpoczęto budowy Wytwórni Filmów w Warszawie i nie przystąpiono do rozbudowy zaplecza innych wytwórni filmowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełWitoldLassota">Zastanowić należałoby się jak przeciwdziałać zawyżaniu planowanych kosztów produkcji filmów, co często czynione jest świadomie, ażeby później wykazać jakoby oszczędną realizację filmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Brak podstawowych pozycji literatury klasycznej i współczesnej na rynku stwarza ogromne trudności w realizacji programów szkolnych oraz w podnoszeniu świadomości społecznej i kształtowaniu postaw obywateli w tym kontekście. Z zadowoleniem przyjąć należy informację o dodatkowym imporcie papieru, a równocześnie domagać się trzeba wyjaśnienia, czy plan dostaw papieru z produkcji krajowej dla resortu kultury i sztuki w roku bieżącym będzie wykonany.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Mówiąc o książkach nie można zapominać również o innych sprawach, które decydują o jej jakości jak np. oprawa książek, czy gatunek farb dla druku książek. Jednakże na jakość farby resort kultury ma niewielki wpływ, gdyż od 1974 roku produkcję tę przejęła chemia. Podobno resort ten przejął również z resortu kultury licencję angielską na budowę fabryki farb drukarskich, ale nie jest ona wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Program modernizacji bazy poligrafii na lata 1976–1980 wykonaliśmy zaledwie w 20%, a w robotach budowlano-montażowych w 15%. Ograniczenie inwestycji w okresie „manewru” w znacznej mierze dotknęło poligrafię, a ponadto niektóre maszyny drukarskie nie mogą być w pełni wykorzystane m.in. z braku części zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Problem produkcji papieru oraz jego jakości powinien być rozpatrzony wspólnie z Komisją Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Interesujące byłoby uzyskać wyjaśnienia w jakim stopniu podwyżka płac w poligrafii wpłynęła na zahamowanie fluktuacji kadr w tej branży?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Celem zaspokojenia potrzeb księgarstwa krajowego niezbędne jest: rozbudowa magazynów książek; zwiększenie ilości środków transportu jakim dysponują oficyny wydawnicze oraz zapewnienie szybkiej poprawy warunków socjalno-bytowych dla tej grupy pracowników.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W dzisiejszej „Trybunie Ludu” mgr Cydzik wspomina o podejmowaniu uchwał przez niektóre rady narodowe w sprawie tworzenia społecznego funduszu ochrony zabytków. Trzeba pamiętać, że podejmowanie takich uchwał, jest w tej chwili utrudnione, gdyż nie wyszły jeszcze zarządzenia wykonawcze do ustawy i opracowanie ich należy przyspieszyć.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W programie budownictwa mieszkaniowego trzeba uwzględniać konieczność renowacji starych dzielnic miast, które mają wiele zabytkowych obiektów mieszkalnych. Nie ma obecnie koncepcji zabezpieczenia ochrony tego typu budynków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszOrlof">Jakie są przyczyny niedostatku scenariuszy dla filmów telewizyjnych? Mimo pewnych potknięć wiele seriali polskich jest bardzo dobrze odbieranych przez widzów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszOrlof">Spadek frekwencji widzów w kinach wiejskich spowodowany jest, m.in. tym, iż kina te otrzymują z dużym opóźnieniem kopie filmów premierowych, oraz że pracują w bardzo trudnych warunkach lokalowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełTadeuszOrlof">Okręgowa dyrekcja kin boryka się z trudnościami w realizacji planu remontów kin, m.in. z braku materiałów i mocy wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełTadeuszOrlof">Sale kinowe w terenie mogły by być wykorzystywane nie tylko dla wyświetlania filmów, ale na organizowanie innych imprez. Podobno jednak ustalono bardzo wysokie ceny za wynajęcie pomieszczeń kin, które wynoszą od 8–12 tys. za 2 godziny. Organizatorom imprez nie opłaca się to i stoją one puste. Czy jest to posunięcie słuszne?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełTadeuszOrlof">Mamy w Polsce duże osiągnięcia w zakresie produkcji filmów oświatowych. Produkcja tych filmów trwa jednak zbyt długo i przykładowo filmy oświatowe dla rolnictwa wskutek długiego cyklu realizacji dezaktualizują się. Sygnalizowano również brak aparatury do wyświetlania filmów oświatowych oraz brak części zamiennych do aparatów, które są sprowadzane z Węgierskiej Republiki Ludowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">Społeczeństwo jest zdezorientowane, jak to się dzieje, że w informacjach, publicystyce i tabelach wszystkie wskaźniki wykazują prawidłową realizację Zadań i w konsekwencji poprawę sytuacji, a w odczuciu społecznym ocena jest zupełnie inna. Czy obecni na posiedzeniu przedstawiciele rządu są w stanie wypełnić tę zależność pomiędzy odczuciem społecznym a danymi statystycznymi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełMariaŁopatkowa">Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia pewnego minimum kulturalnego każdemu obywatelowi. Jeżeli tego nie czynimy, to będziemy mieli do czynienia z obniżeniem się poziomu intelektualnego społeczeństwa. Szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba rozwojowi czytelnictwa wśród dzieci. W tej sprawie Komisja powinna zażądać opracowania raportu, który dałby pełny obraz obecnej sytuacji i dostarczył ważkich argumentów dla inicjowania nowych przedsięwzięć w tym zakresie. Taka inicjatywa powinna być podjęta przez Komisję z okazji Międzynarodowego Roku Dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełRyszardBender">Każde muzeum w kraju powinno dostawać obowiązkowo egzemplarz wydawanych u nas medali pamiątkowych, co powinno przyczynić się do uatrakcyjnienia zbiorów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełRyszardBender">W Bibliotece Narodowej powinny znaleźć się wszystkie książki polskie wydawane w kraju i zagranicą. Nie może być sytuacji, że w stosunku do niektórych książek wydawanych zagranicą podaje się, że skatalogowano je na podstawie autopsji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełRyszardBender">Problem organizacji zbiórki makulatury w szkołach, należy prowadzić rozsądnie. Dzieci mają pewien obowiązkowy limit dostarczenia makulatury. Aby wykonać ten limit rodzice przywożą nieraz wartościowe książki. Tak być nie może.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełRyszardBender">Poseł Jadwiga Cichocka (ZSL). Na jednym z posiedzeń Komisja dyskutując nad problemami rozwoju czytelnictwa postulowała utrzymanie punktów bibliotecznych na wsi. Tymczasem jak wynika z przedstawionych materiałów mamy do czynienia ze spadkiem ilości tych punktów. Problem ten wymaga szczegółowego rozważenia i podjęcia działań.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełRyszardBender">Czy wspomniane dodatkowe ilości dostaw papieru pozwolą na wydrukowanie takiej ilości książek, ażeby można było uzupełnić księgozbiory najbardziej zaniedbanych bibliotek terenowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełIzydorAdamski">Na spotkaniach z wyborcami wiejskimi słyszy się, że słuszna idea rozwoju gminnych ośrodków kultury nie wszędzie jest właściwie realizowana. Niektórzy działacze terenowi mają wątpliwości co do słuszności utrzymywania punktów filialnych gminnych ośrodków na wsi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełIzydorAdamski">Znaczna część środków przeznaczonych na upowszechnienie kultury na wsi nie jest prawidłowo wykorzystana. Często zamiast gminnego ośrodka mamy tylko szyld i 1 człowieka - dyrektora tego ośrodka, a działalność kulturalna na danym terenie pozostawia wiele do życzenia. Jest to problem alarmujący, a konsekwencje jego mogą być trudne do odrobienia. Powstaje bowiem sytuacja, że niektóre wsie zostały skazane na całkowity brak działalności kulturalnej. Likwiduje się w nich ośrodki kultury, szkoły, a często nawet i sklepy. A są to często miejscowości, które mają zapisaną piękną kartę w historii i trzeba by podtrzymywać i pielęgnować w nich stare tradycje oraz tworzyć warunki dalszego pełnego rozwoju społecznego i kulturalnego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełIzydorAdamski">Sieć placówek kultury w terenie musi być pełna i żywa. Musi ona obejmować zarówno ośrodki kultury jak i biblioteki i w tej sprawie resort powinien reprezentować jednoznaczne stanowisko. Na ten cel potrzebne są odpowiednie środki. Ofiarność społeczna jest duża, ale koniecznie ją trzeba wesprzeć pomocą państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWalterGoszyc">Jak przedstawia się dostępność do świadczeń socjalnych, a przede wszystkim do korzystania z wczasów i kolonii, dla pracowników kultury różnych szczebli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStefaniaOryl">Czy w planie wydawniczym resortu, który ma być zwiększony w związku z dodatkowymi dostawami papieru, brano pod uwagę uzupełnienia lektur szkolnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Obiektywnie trzeba stwierdzić, że w bieżącym 5-leciu nie zostaną wykonane w pełni uchwały VI i VII Zjazdu w zakresie rozwoju kultury. Zrobiono poważny błąd, że nie uwzględniono przy dokonywaniu manewru gospodarczego ujemnych skutków, jakie poczyni w wielu wypadkach ten manewr w obszarze kultury.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Przedstawione w sprawozdaniu resortu cyfry oceniać można w wielu aspektach. Nie należy jednak zapominać, że po wojnie wydano w Polsce 3.300 tys. książek z czego 1.200 tys. po roku 1971. Mimo to odczuwa się brak książek. Przyczyną tego jest wzrost zapotrzebowania na książkę, który powinien nas cieszyć i staramy się temu zapotrzebowaniu sprostać.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W wyniku trudnych warunków zimowych resort leśnictwa i przemysłu drzewnego wystąpił o skorygowanie planu produkcji papieru o 20 tys. ton w roku bieżącym. W tych warunkach rząd podjął decyzję o dodatkowym imporcie papieru w wysokości 29 tys. ton, z czego 14 tys. ton otrzyma resort kultury i sztuki, a 15 tys. ton RSW „Prasa”. Praktycznie więc zwiększono w stosunku do planu pulę papieru o 9 tys. ton, z tego 4 tys. ton będzie przeznaczona dla resortu kultury i sztuki i 5 tys. ton dla RSW „Prasa, Książka, Ruch”. W ramach tej dodatkowej puli resort kultury realizować będzie plan wydawniczy „Bibliotek książki dla każdego”.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Dostawy papieru rozliczane są w tonach. Jeżeli papier jest gorszy, niższej gramatury, cięższy, jego powierzchnia zadruku jest znacznie mniejsza. W związku z pogorszeniem się jakości papieru stwarza to poważne kłopoty dla wydawnictw. Podjęto więc decyzje, że od września bieżącego roku eksperymentalnie rozliczać się będzie plan dostaw papieru wg powierzchni przeznaczonej do zadruku, a nie w tonach. Racjonalizacja zużycia papieru jest problemem stale aktualnym i musi dotyczyć nie tylko resortu kultury, który zużywa zaledwie 16% papieru przeznaczonego na cele wydawnicze.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Na początku lat 70-tych wykonaliśmy szereg inwestycji w poligrafii, które pozwoliły przede wszystkim rozszerzyć bazę drukarską. Nadal jednak niedostatecznie rozbudowana jest baza przygotowania poligrafii. Skrócenie czasu przygotowania do druku pozwoliłoby lepiej wykorzystać maszyny drukarskie i w tym kierunku będą zmierzać nasze działania inwestycyjne po roku 1980.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Trudno byłoby w tej chwili ocenić, jak przeprowadzone ostatnio podwyżki płac w poligrafii wpłynęły na zahamowanie fluktuacji kadr, można tylko stwierdzić, że zostały one przyjęte z dużym zadowoleniem.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Wytypowano zestaw książek obejmujący około 250 tytułów klasyki polskiej i obcej, dla dorosłych, dzieci i młodzieży, który będzie wydawany i powinien być powszechnie dostępny w księgarniach.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1978 rok w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za 1978 r. w części dotyczącej Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Jak wynika z informacji Komitetu - liczba abonentów radiowych osiągnęła w 1978 r. 8.481,7 tys. co na 100 gospodarstw wynosi 78,7, a liczba abonentów telewizyjnych wynosiła 7.475 tys. osób co na 100 gospodarstw dawało wskaźnik nasycenia 69,4.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Zadania programowe w działalności podstawowej w radio wykonane zostały z nadwyżką, a telewizji wykonano plan w 99,3% a to w związku z ograniczeniem retransmisji „Dobranocki” i „Siódemki” w programie II TV z programu I TV.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W roku 1978 nastąpiły istotne zmiany w profilu i strukturze radiowych programów regionalnych. Do najważniejszych zmian należy zaliczyć: dalsze przesunięcie „punktu ciężkości” programów na godziny poranne; rozbudowę specyficznie radiowych form programu, a zwłaszcza programów nadawanych „na żywo” tzw. „prezenterskich”, które stanowią aktualnie prawie 14% całości; dynamiczny rozwój reportażu dźwiękowego, programów dla kierowców i turystów; rozwój audycji tzw. kontraktowych z udziałem publiczności oraz programów o charakterze interwencyjnym; malejący udział audycji koncertów życzeń i programów zleconych oraz zwiększenie liczby programów emitowanych w technice „stereo”.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Na podkreślenie zasługuje działalność inspiratorska i organizatorska rozgłośni, ukierunkowana na osiągnięcie ważnych w danym czasie celów społecznych, ekonomicznych i kulturalnych. Programy dla słuchaczy z zagranicy nadawane były w ciągu 42 godzin i 30 min. na dobę na różnych pasmach częstotliwości. Wybór priorytetów programowych i kierunków nadawania był ściśle związanych z podstawowymi kierunkami polityki zagranicznej naszego kraju. Szczególną uwagę zwrócono na obszar europejski i skierowano na kraje Europy 81,2% programów, w tym 17,7% stanowiły programy dla Polonii europejskiej. Do krajów pozaeuropejskich wyemitowano 18,8% programów, w tym 4,7% przeznaczono dla Polonii amerykańskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Program I telewizji pozostawał nadal głównym programem TP przeznaczonym dla masowego widza. Jest on podzielony umownie na 4 pasma czasowe z dostosowaniem do różnych zainteresowań widzów. Program II - emitował dziennie 8 godz. 10 min. programu ogólnopolskiego (wraz z retransmisjami z I programu) oraz 2 godz. 3 min. programu lokalnego nadawanego przez 7 ośrodków terenowych i Warszawski Ośrodek Radiowo-Telewizyjny. Program ten zmieniał swój profil oscylując coraz bardziej w kierunku pełnej alternatywy rozrywkowej dla programu I, w tym względzie w roku 1978 stosowano konsekwentnie zasadę „wymijania” np. filmów fabularnych w programie I i programie II. Program II nadal zawierał sporą dozę programu edukacyjnego (lekcje języków obcych, wykłady NURT). Wreszcie lokowano tam programy pogłębiające problematykę poruszoną w programie I.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Programy lokalne ośrodków TV nadawane były w trzech pasmach czasowych; 20-minutowe pasmo lokalne w programie II w godzinach 19,10–19,30 (nadawane z rozłączeniem sieci), 20-minutowe pasmo ogólnopolskie „Obiektyw” w dni powszednie. Wreszcie blok programowy Studio-8 realizowany pod kierunkiem zespołu Studio-2 przez wszystkie ośrodki telewizyjne raz w miesiącu.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W uzupełnieniu materiałów przedstawionych posłom wiceprezes Komitetu DS. PRiTV Edmund Patyk: Przedstawił dalsze dane dotyczące działalności radia i telewizji: rośnie stale ilość odbiorników radiowych i telewizyjnych w całym kraju, następuje znaczna stabilizacja odbioru, poprawa zasięgu radiostacji i stacji telewizyjnych. Zwiększa się też systematycznie udział programów kolorowych, które stanowią obecnie 50% wszystkich pozycji telewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W lutym ub. r. Komitet zawarł porozumienie z ministrem przemysłu maszynowego w sprawie odpowiedniego wyposażenia od- (m.in, w fale UKF) oraz produkcji sprzętu radiowo-telewizyjnego o wyższym standardzie.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Jak poinformował wiceprezes E. Patyk trwają obecnie starania o uruchomienie na falach długich PR V programu poświęconego różnorodnym problemom współczesnej rodziny.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Jeśli idzie o muzykę poważną i prezentację muzyki polskiej w radio i telewizji - to sytuacja ostatnio w tym zakresie znacznie się poprawiła. W 1978 r. nadano łącznie 3,5 tys. godz. muzyki poważnej we wszystkich programach radiowych, zaś w telewizji blisko 20% całego programu muzycznego stanowiła polska muzyka współczesna. Komitet patronuje jej upowszechnianiu zamawiając specjalne utwory do swoich programów, organizując konkursy dla młodych kompozytorów, biorąc udział międzynarodowej Trybunie Kompozytorów - imprezie o zasięgu światowym.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Komitet ma również na swoim koncie wiele innych inicjatyw, jak m.in. nagrania oper Moniuszki i Szymanowskiego, podjęcie próby zorganizowania archiwum fonografii chopinowskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Komitet zajmuje się także działalnością wydawniczą, organizują konkursy dla pisarzy na słuchowiska, Telewizja umożliwia start artystyczny młodym twórcom w dziedzinie produkcji filmów telewizyjnych, w teatrze telewizyjnym, w dziale muzyki.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Jeśli idzie o środowisko literackie, to w ub. roku Radiokomitet zawarł umowę z ZLP znacznie podwyższając wysokość honorariów za twórczość. Fakt ten powinien wpłynąć na zwiększenie zainteresowania wybitnych autorów twórczością dla radia i telewizji.</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W zakresie filmu i serialu telewizyjnego przewiduje się dalszą rozbudowę tego bloku programowego. W ub. roku na film fabularny przeznaczono 1800 godzin emisji, z czego 1000 godzin zajęły filmy polskie i krajów socjalistycznych. Obecnie w fazie produkcji znajduje się 116 godz. filmów fabularnych, ale w ocenie Komitetu repertuar ten nie jest nadal zadowalający, ponieważ wciąż jeszcze nie ma zapasów, które pozwoliłyby na właściwą selekcję.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Poważną rolę w działalności Komitetu DS. PRiTV zajmuje eksport na rynki zagraniczne. Jest to eksport zarówno gotowych dzieł jak i usług wynikających z nawiązania koprodukcji z krajami kapitalistycznymi. Wymaga to uzyskania światowego standardu technicznego, odpowiedniej bazy, materiału i sprzętu, które kupować trzeba w krajach kapitalistycznych. Telewizja uzyskuje pewne wpływy dewizowe i przeznacza je częściowo na własne potrzeby importowe.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W ub. roku na Uniwersytecie Śląskim utworzony został Wydział Radia i Telewizji, który kształcić ma wyspecjalizowane kadry, fakt ten powinien w zasadniczym stopniu przyczynić się do likwidacji trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych kadr z wyższym wykształceniem dla Radia i TV.</u>
          <u xml:id="u-11.25" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Koreferat przedstawił poseł Witold Jankowski (bezp. „Pax”). Omówił on kilka problemów związanych w merytoryczną działalnością Komitetu. Mówił m. in. o nierównomierności w nasyceniu różnych regionów kraju odbiornikami radia i telewizji. Wiele jest też mankamentów w upowszechnieniu kultury, w szczególności w środowisku wiejskim, gdzie coraz mniej jest kin. i coraz mniej czyta się książek. A do tego często do tych właśnie śledzonych pod względem kulturalnym województw (zwłaszcza w północno-wschodniej Polsce) nie dociera także program radia i telewizji. Problem ten wymaga szczegółowej analizy, zbadania przyczyn i wyciągnięcia wniosków.</u>
          <u xml:id="u-11.26" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Poseł podkreślił, iż w radiu i telewizji następuje systematyczny przyrost godzin emisji programu. Nie widać jednak, aby łączyło się to ze specjalizacją - jak to zapowiadano, m.in. w odniesieniu do II pr. telewizji.</u>
          <u xml:id="u-11.27" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Jeśli idzie o koncepcję programu V PR poświęconego sprawom rodzinnym - poseł wyraził pogląd, iż ten temat powinien znaleźć się wśród wielu innych atrakcyjnych i słuchanych programów i dlatego propozycja wyodrębnienia go - nie wydaje się w pełni zasadna.</u>
          <u xml:id="u-11.28" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Zdaniem posła byłoby z korzyścią zarówno dla telewizji, jak i dla widzów, gdyby w programach, obok audycji ilustrujących nasze osiągnięcia znalazły się też pozycje o treści bardziej krytycznej, co stworzyłoby autentyczną równowagę w odniesieniu do pozytywnych i negatywnych faktów w naszym życiu współczesnym.</u>
          <u xml:id="u-11.29" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Poseł interesował się również, jakie były koszty dewizowe produkcji serialu pt. „Życie na gorąco”, a także jaki był cel wydania książeczki pod tym samym tytułem w wysokości 100 tys. egzemplarzy - w sytuacji koniecznych oszczędności dewizowych i w okresie trudności z uzyskaniem papieru na książki, zwłaszcza dla dzieci, na podręczniki szkolne i inne wartościowe pozycje wydawnicze?</u>
          <u xml:id="u-11.30" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Poseł W. Jankowski zgłosił w imieniu podkomisji wniosek o udzielenie absolutorium.</u>
          <u xml:id="u-11.31" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W imieniu podkomisji DS. socjalnych koreferat przedstawiła poseł Jolanta Morawska (PZPR): Z przedstawionych materiałów wynika, że poziom zakładowego funduszu socjalnego w 1978 r. wynosił 32.399 tys. zł. W związku z tym z wczasów organizowanych przez Komitet skorzystało w roku ub. mniej pracowników, niż w roku 1977.</u>
          <u xml:id="u-11.32" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Wypoczynek dla dzieci i młodzieży w zasadzie spełnił oczekiwania kandydatów. Młodzież przebywała w 5-ciu ośrodkach kolonijnych w kraju oraz na koloniach wymiennych z NRD i Węgrami.</u>
          <u xml:id="u-11.33" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Zapotrzebowanie na umożliwienie wypoczynku sobotnio-niedzielnego pracowników jest ogromne, niestety w pełni sezonu Komitet nie jest w stanie zaspokoić wszystkich tych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-11.34" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Na uwagę - w ocenie mówczyni - zasługuje pomoc dla młodych małżeństw, m.in. w formie częściowej spłaty kredytów.</u>
          <u xml:id="u-11.35" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Opieką lekarską objęci są wszyscy pracownicy, którzy obecnie korzystać mogą z 3 nowych poradni specjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-11.36" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Rozwijana jest również wszechstronna pomoc jaką Komitet otacza swoich pracowników. Jeśli idzie o fundusz mieszkaniowy, to pożyczki na wkłady do spółdzielni, na remonty i modernizację mieszkań, budowę domków jednorodzinnych, kaucję i koszty zamian mieszkań osiągnęły wysokość 8.158 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.37" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">W imieniu podkomisji mówczyni stwierdziła, że Komitet DS. Radia i Telewizji podjął wiele działań, mających na celu poprawę warunków socjalnych swoich pracowników i wniosła o przyjęcie sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-11.38" who="#WiceministerkulturyisztukiWiesławBek">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWilhelmSzewczyk">Wydaje się, że zbyt niski jest udział rozgłośni i stacji telewizyjnych poszczególnych regionów w programie ogólnopolskim. Dowodziłoby to umacniania się tendencji centralistycznych, podejmowania decyzji o programach regionalnych - w Warszawie. Dlaczego np. tak rzadko słyszymy i widzimy Kraków, jest to przecież ośrodek szczególnie interesujący nie tylko pod względem kulturalnym. Podobnie jest z Katowicami, stanowiącymi ważne centrum muzyczne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełWilhelmSzewczyk">Poseł poruszył również sprawę zmarnowanego wysiłku ludzi i środków finansowych w przypadku podejmowaniu produkcji określonych pozycji dla programu telewizyjnego, które następnie, z bliżej niewyjaśnionych przyczyn, zostają bądź przerywane, bądź w ogóle nie nadawane. Jest wiele takich przykładów świadczących o niegospodarności, a także braku taktu wobec zaproszonych twórców.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełWilhelmSzewczyk">Jeśli idzie o wydział radiowo-telewizyjny na Uniwersytecie Śląskim - to wyraził on obawę, że coraz trudniej będzie o pracę dla jego absolwentów, podobnie jak to ma miejsce z wieloma studentami, którzy ukończyli studia humanistyczne i nie mogą znaleźć zgodnej z ich kierunkiem wykształcenia - pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">Jedną z istotnych funkcji telewizji jest zwracanie uwagi na różne mankamenty dające się we znaki zwykłym obywatelom. Opowiedziała się więc również za utrzymaniem właściwych, dobrze wyważonych proporcji między programami ukazującymi nasze sukcesy, a pozycjami, które mówiłyby o zwykłych, codziennych troskach Polaków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełEdmundMęclewski">Niepokoi fakt, dlaczego znikła z ekranów telewizyjnych publicystyka międzynarodowa, a zwłaszcza interesująca cały nasz naród problematyka niemiecka. Jest to zjawisko tym bardziej niepożądane, że pamiętać trzeba, iż właśnie telewizja kształtuje w sposób zasadniczy poglądy wielu ludzi.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełEdmundMęclewski">Jaki jest nakład przedstawionego posłom informatora radia i telewizji (wydanego z dużym wysiłkiem i na wspaniałym papierze) - i dla kogo jest on przeznaczony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszOrlof">Przyłączył się do niepokoju wyrażonego przez posła E. Męclewskiego na temat publicystyki w telewizji. Ludzie czekają na dobre programy telewizyjne i nie widzę powodu, dla którego nie można by wrócić do tak kiedyś popularnych, łubianych i pożytecznych form jak np. „Monitor”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełDanutaMaszczyk">Czy prowadzone są badania na temat doskonalenia programu przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej oraz jakie są wyniki sondażu dotyczącego jakości i odbioru programów? Warto w szczególności wiedzieć, czy to co proponuje telewizja odpowiada młodzieży, czy zaspokaja jej różnorodne potrzeby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełIzydorAdamski">Czy Komitet dysponuje materiałami analitycznymi odnoszącymi się do publiczności, słuchającej lokalnych programów i czy myśli się o ich dalszym rozwoju?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełIzydorAdamski">Wydaje mi się istotne, aby dla podniesienia poziomu niektórych programów znacznie częściej zapraszać do udziału w nich wybitnych fachowców, tak jak miało to np. miejsce w ub. roku w bardzo udanym cyklu programów historycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWitoldLassota">Dlaczego tak bardzo wzrasta ilość powtórek filmowych i teatralnych?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełWitoldLassota">Reportaż telewizyjny dotyczy najczęściej produkcji rolnej lub przemysłowej, rzadko zaś odnosi się do innych ważnych dziedzin życia społecznego, nie mówiąc już o tym, iż rzadko zawiera on w sobie elementy ostrej krytyki.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełWitoldLassota">Dyrektor, generalny Komitetu DS. PRiTV Janusz Rolicki: Wydanie przez telewizję książki „Życie na gorąco” podyktowane zostało brakiem na rynku pozycji z dziedziny literatury rozrywkowej. 100-tysięczny nakład tego wydawnictwa został rozkupiony natychmiast, podobnie jak i „Polskie drogi”. Jeśli idzie o dewizy wydatkowane na serial „Życie na gorąco” - nie wydano ich wiele: większość scen znaleziono w dekoracjach, zbudowanych w.warszawskim studiu, niektóre tylko zdjęcia robione były w Bułgarii i na 'Węgrzech.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełWitoldLassota">Co do stacji regionalnych ich działalność wiąże się z przyjętą koncepcją, że cały program ogólnopolski nadawany jest z Warszawy, co ma oczywiście swoje plusy i minusy, ale co niewątpliwie wpływa na podnoszenie poziomu widowisk. Zresztą wszędzie, na całym świecie, obserwuje się trend do centralizacji programu. Należy nadmienić, że ośrodki regionalne przygotowują np. jedną czwartą wszystkich telewizyjnych widowisk teatralnych, chociaż nie jest to sprawą łatwą ze względu na koszty, brak odpowiedniego zaplecza, bazy i aktorów.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełWitoldLassota">W odpowiedzi na pytanie posła W. Szewczyka dyrektor Rolicki stwierdził, iż telewizja stara się być trybuną dla wielu twórców, ale oczywiście zdarzają się pewne błędy, z których każdy wymaga indywidualnego wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PosełWitoldLassota">Co do publicystyki - to telewizja emituje kilka programów poświęconych sprawom międzynarodowym, a m.in. niedzielne wydanie „Dziennika Telewizyjnego”, „Interstudio”, „Świat-ludzie-idee”.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PosełWitoldLassota">Młodzież, która interesowała posłów, stanowi znaczny procent wśród odbiorców programów i są w tej dziedzinie prowadzone szczegółowe badania. Wiadomo np. że program „7-ka” ogląda ok. 40% widzów.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PosełWitoldLassota">Wiceprezes Komitetu DS. Radia i Telewizji Edmund Patyk: Nie ma jeszcze w Radiokomitecie jakiejś jednolitej koncepcji II programu telewizji i w tej chwili nikt chyba nie potrafiłby jednoznacznie odpowiedzieć, jaki ma być jego charakter.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PosełWitoldLassota">Kontrowersyjnym zagadnieniem jest sprawa programu V Polskiego Radia - dopiero dojrzewa w tym zakresie koncepcja. Na razie nie wiadomo jeszcze kiedy zostanie zainaugurowany oraz w jakim paśmie i w jakich godzinach będzie emitowany.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PosełWitoldLassota">Wiceprezes E. Patyk poinformował posłów, że koszt serialu „Życie na gorąco” wyniósł ok. 32 mln zł i prawie 5 mln forintów.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#PosełWitoldLassota">Zmniejszona ilość koncertów życzeń w terenie jest następstwem braku odpowiedniej ilości odbiorników z falami UKF.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#PosełWitoldLassota">Ośrodki telewizji regionalnej w myśl przyjętej koncepcji mają się specjalizować w określonych dziedzinach, proces ten wymaga pewnego czasu i dopiero z pewnej perspektywy będzie można ocenić efekty.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#PosełWitoldLassota">Wydział radiowo-telewizyjny w Katowicach jest dla telewizji znaczną szansą zdobycia dobrze przygotowanych pracowników, którzy w czasie studiów dokładnie poznają warsztat telewizyjny głównie w oparciu o nowoczesny ośrodek TV katowickiej.</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#PosełWitoldLassota">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1978 r. w części dotyczącej Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-18.14" who="#PosełWitoldLassota">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w częściach dotyczących Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch” i Polskiej Agencji Prasowej „PAP”.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#PosełWitoldLassota">Jak wynika z materiałów przygotowanych przez RSW „Prasa Książka-Ruch” w r. 1978 wydawała ona 248 tytułów, w tym 46 dzienników i 202 czasopisma (wraz z rocznikami). W porównaniu do roku 1977 liczba tytułów wydawanych przez RSW powiększyła się o 6 czasopism. Jednorazowo nakłady prasy RSW w 1978 r. wynosiły 24.537 tys. egz. i były wyższe o 249,7 tys. egz. od poziomu uzyskanego w roku 1977. Średnie nakłady dzienników realizowane były w wysokości 9.047 tys. egz. zaś nakłady czasopism (łącznie z rocznikami) wynosiły 15.490 tys. egz.</u>
          <u xml:id="u-18.16" who="#PosełWitoldLassota">W ocenie RSW nakłady prasy w stosunku do 1977 r. wzrosły jedynie w 58,5 tys. egz., tj. o 0,2%. Było to wynikiem wewnętrznych przesunięć w zagospodarowaniu papieru, a nie faktycznym wzrostem nakładu. Tak więc rok 1978 był kolejnym rokiem całkowitego zastoju w rozwoju nakładów prasy RSW.</u>
          <u xml:id="u-18.17" who="#PosełWitoldLassota">W minionym roku podległe RSW wydawnictwa programowe wydały łącznie 847 tytułów książek i broszur o łącznej objętości 8.113 arkuszy wydawniczych w nakładzie 35.645 tys. egz. W stosunku do roku 1977 oznacza to wzrost produkcji książkowej o 98 tytułów i 733 arkusze wydawnicze oraz 608 tys. egz. Przeciętny nakład książek wynosił 42,1 tys. egz.</u>
          <u xml:id="u-18.18" who="#PosełWitoldLassota">Koreferat przedstawiła poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD): Rozmiary produkcji wydawniczej określa wielkość przydziału papieru, który stale się zmniejsza. Powodem tego jest m.in. niewykonywanie planu produkcji przez przemysł krajowy, pogarszanie się jakości papieru i nieregularność jego dostaw. Zjawiska te powodują określone konsekwencje ekonomiczne, ale przede wszystkim merytoryczne, w zakresie funkcji informacyjno-publicystycznych i organizacyjnych prasy. Ponieważ nakłady nie rosną - zmniejsza się jej dostępność dla czytelników. Głód prasy nadal się pogłębia, zaś wszelkie inicjatywy kolportażowe, związane z organizacją sprzedaży, stanowią tylko rozwiązania częściowe.</u>
          <u xml:id="u-18.19" who="#PosełWitoldLassota">Trzeba pamiętać jak łatwo jest stracić czytelnika i jak trudno nieraz wyrobić w nowym - nawyk czytania. Ponosimy w tym zakresie olbrzymie straty. Wobec zmniejszającej się liczby tytułów i wielkości nakładów niezbędne jest stworzenie pewnych nowych warunków, jak profilowanie pism regionalnych, utworzenie bardzo potrzebnego magazynu, poświęconego sprawom rodziny, dalszy rozwój interesujących serii książkowych wydawanych przez RSW w tej chwili instytucja ta ma na swoim koncie spore osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania literatury faktu i reportażu, publikacji o charakterze wspomnieniowo-pamiętnikarskim, wydawanie informatorów, pocztówek itd. Wydaje się, że należałoby przeanalizować dogłębnie te działy wydawnicze i zastanowić nad ich wzajemnymi relacjami.</u>
          <u xml:id="u-18.20" who="#PosełWitoldLassota">Poligrafia to nadal problem niezadowalającego przebiegu procesu modernizacji, zakupu maszyn i części zamiennych. Wydaje się, że zagadnienie to powinno zostać w jak najszybszym terminie rozwiązane.</u>
          <u xml:id="u-18.21" who="#PosełWitoldLassota">Przestarzała jest i niewystarczająca sieć klubów prasy, a zmniejszanie się ich ilości wymaga podjęcia ścisłego współdziałania z władzami terenowymi.</u>
          <u xml:id="u-18.22" who="#PosełWitoldLassota">Poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk podkreśliła konieczność lepszego zaopatrzenia statków polskich w filmy, prasę, pocztówki i przeźrocza. Mówiła też o potrzebie zwiększenia ilości prasy dla instytucji i placówek naukowo-badawczych. Stwierdziła, iż bardzo przydatne okazały się w praktyce działania takich placówek RSW, jak Ośrodek Badań Prasoznawczych i Instytut Badań Współczesnych Problemów Kapitalizmu.</u>
          <u xml:id="u-18.23" who="#PosełWitoldLassota">Poseł wyraziła pogląd, że zmniejsza się zainteresowanie serwisem CAF ze strony prasy, bowiem serwis ten nie jest nazbyt aktualny, wszechstronny i dostosowany do różnorodnych potrzeb odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-18.24" who="#PosełWitoldLassota">W imieniu podkomisji poseł K. Marszałek-Młyńczyk zaproponowała przyjęcie sprawozdania z wykonania planu i budżetu w częściach dotyczących RSW „Prasa-Książka-Ruch” oraz Polskiej Agencji Prasowej „PAP”.</u>
          <u xml:id="u-18.25" who="#PosełWitoldLassota">Dyskusja:</u>
          <u xml:id="u-18.26" who="#PosełWitoldLassota">Za mało jest zdjęć w prasie, co wynika z niedoskonałego serwisu CAF-owskiego. Zdjęcia są stereotypowe, a ich zestaw nie daje możliwości odpowiedniego wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMariaTeresaKisielewicz">W zakładach pracy występują poważne trudności z fotograficzną obsługą gazetek zakładowych. Dostarczane przez CAF zdjęcia nie są zgodne z tematyką zawartą w zleceniach - a są to przecież usługi kosztowne.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełMariaTeresaKisielewicz">Jakie straty finansowe poniosła RSW w związku z nie sprzedanymi zapasami kalendarzy i pocztówek dźwiękowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełWalterGoszyc">Działalność socjalno-bytowa RSW uległa znacznej poprawie, przy czym spełniono wiele postulatów, zgłoszonych przez Komisję Kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszOrlof">Co roku tracimy dalsze kluby prasy na wsi, a także w miejscowościach uzdrowiskowych. Np. zlikwidowano taką placówkę w Międzyzdrojach, a stanowiła ona jeden z niewielu obiektów kultury w tej miejscowości. Kto i dlaczego podejmuje takie decyzje?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełTadeuszOrlof">Prezes RSW „Prasa-Książka-Ruch” Zdzisław Andruszkiewicz: Zostaną rozważane możliwości profilowania naszej działalności prasowo-wydawniczej. Istnieje również pilna potrzeba stworzenia magazynu, poświęconego sprawom rodziny, ale jest to realne dopiero w okresie 1981–1985, kiedy to będziemy mieli możność wydawania kilku nowych tytułów.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełTadeuszOrlof">Słusznie wskazano w dyskusji, iż nie wszystkie pozycje książkowe, których wydawcą jest Krajowa Agencja Wydawnicza są udane. W planie bież. roku zmierzamy do ograniczenia literatury sensacyjno-rozrywkowej na rzecz innych, bardziej wartościowych pozycji.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PosełTadeuszOrlof">Papier transferowy, którego produkcję rozpoczęliśmy, oznacza wyjście na przeciw potrzebom przemysłu lekkiego. Papier ten przeznaczony jest do przenoszenia wzorów na niektóre tkaniny i stanowi produkcję antyimportową.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PosełTadeuszOrlof">Słuszna była krytyka dotycząca Jakości, tematyki i aktualności zdjęć CAF-u. Serwis ten w dzisiejszej postaci nie zaspokaja potrzeb redakcji i wymaga zastanowienia się nad jakością kadr w CAF-ie i sposobem rozwiązania trudnych warunków technicznych tej agencji.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PosełTadeuszOrlof">Wiceprezes RSW „Prasa-Książka-Ruch” Janusz Karpiński: Spadek ilości klubów prasy jest wynikiem pogarszającego się stanu technicznego niektórych obiektów, a także decyzji podejmowanych przez władze terenowe.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PosełTadeuszOrlof">Straty, jakie wynikły z powodu nie sprzedanych kalendarzy i pocztówek dźwiękowych dotyczą sum minimalnych. Pocztówki dźwiękowe - to w chwili obecnej produkcja już zanikająca, coraz większym stopniu zastępowana „singlami”.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PosełTadeuszOrlof">Wiceprezes poinformował posłów o znacznym ograniczeniu importu różnych czasopism z obszaru krajów kapitalistycznych, a także o trudnościach w ewentualnym skupie makulatury przez jednostki podporządkowane RSW, bowiem powołane są do tego celu inne instytucje.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PosełTadeuszOrlof">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za 1978 r. w częściach dotyczących RSW „Prasa-Książka-Ruch” oraz Polskiej Agencji Prasowej „PAP”.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>