text_structure.xml 54 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 grudnia 1977 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Lassota (SD) rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1978 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Kultury i Sztuki, Komitetu do spraw Radia i Telewizji, Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka- Ruch” i Polskiej Agencji Prasowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Józefem Fajkowskim, Komisji Planowania przy Urzędzie Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Przedstawianą przez resort kultury informację o projekcie planu i budżetu w dziedziny kultury uzupełnił wiceminister Józef Fajkowski. Rok 1978 będzie kontynuacją tych działań, które służą dalszej poprawie warunków rozwoju twórczości artystycznej i pełniejszemu powiązaniu jej z potrzebami narodu. Będzie to też okres dalszego pobudzania aktywności kulturalnej społeczeństwa oraz umacniania obecności i znaczenia polskiej kultury na świecie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Resort będzie nadal rozwijać działanie w ramach „sojuszu świata pracy z kulturą i sztuką”, popierać...</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">... twórczość artystyczną, sprawować mecenat nad sztuką ludową oraz przyczyniać się do rozwoju działalności kulturalnej w osiedlach mieszkaniowych. W programie resortu na przyszły rok znajduje się ochrona dóbr kultury, rozwój muzealnictwa, kontynuacja prac konserwacyjnych, zespołów staromiejskich w Krakowie, Zamościu i Sandomierzu, na Zamku Królewskim w Warszawie, w obiektach zabytkowych w Krasiczynie, Wiśniczu, Kurozwękach, Chełmie, Pułtusku, Kozłówku, Kazimierzu, Lubartowie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Przewiduje się dokładną dokumentację dorobku wielu dziedzin polskiej sztuki, kształtowanie właściwego modelu instytucji widowiskowych, realizację programu rozwoju wzornictwa przemysłowego itd. Rok przyszły będzie również okresem ożywionej współpracy kulturalnej z zagranicą, dalszego rozwoju działalności naukowej i badawczej, prowadzonej przez Instytut Kultury, Bibliotekę Narodową, wyższe uczelnie artystyczne, a także ośrodki badawczo-rozwojowe, działające w różnych gałęziach przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Resort kultury i sztuki realizuje również zadania związane ze zwiększeniem produkcji rynkowe (książki, płyty, instrumenty muzyczne, meble artystyczne, produkcja filmów) oraz działalności usługowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Projekt planu zakłada wzrost wartości sprzedaży o 5,4 proc., zaś wyrobów przeznaczonych na rynek o 14,5 proc. Przewiduje się zwiększenie produkcji filmów (o 4 tytuły), filmów fabularnych telewizyjnych i filmów średnio- oraz krótkometrażowych. Produkcja wydawnicza ze względu na ograniczenia w przydziale papieru (tak jak i w r. 1977 - 55 tys. ton), utrzyma się na poziomie br. Wobec tych trudności utrzymany zostanie priorytet literatury społeczno-politycznej oraz literatury pięknej, przeznaczonej dla dzieci i dorosłych. Wartę dodać, że na podręczniki szkolne przeznacza się 31 proc. przydziału papieru.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W przyszłym roku przewidziany jest dalszy rozwój usług kulturalnych: Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych, przedsiębiorstw estradowych, teatrów, kin i instytucji muzycznych. Projekt planu na r. 1978 zapewnia zaspokojenie podstawowych elementów rozwoju kultury, mimo iż nie spełnia wielu aspiracji i nadziei.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Ustalone na 1978 r. nakłady na inwestycje są mniejsze od nakładów, przewidzianych w planie 5-letnim dla tego okresu o blisko 280 mln zł w nakładach ogólnych i o 195 mln zł w robotach budowlano-montażowych. Zmniejszono m.in. środki na inwestycje w przemyśle poligraficznym, a w planie nie znalazły się takie obiekty, jak Filmowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy w Koszalinie, 8 kin, bazy konserwacji zabytków w Kielcach i w Warszawie, zaś stopień zaawansowania perspektywy realizacji niektórych inwestycji już rozpoczętych - budzi poważne obawy. Szczególnie niepokojący jest stan budowy Biblioteki Narodowej, która miała być zakończona całkowicie w 1983 r. Planowany na rok bieżący zakres rzeczowy robót nie zostanie wykonany, co stawia pod znakiem zapytania ustalony termin przekazania obiektu do użytku.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Niepokojące jest również stanowisko 16 urzędów wojewódzkich, które nie zapewniły nakładów inwestycyjnych na cele kultury i sztuki.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W imieniu podkomisji DS. upowszechniania kultury uwagi przedstawił poseł Izydor Adamski (ZSL). W ciągu ostatnich kilku lat wzrastają sumy przeznaczane z budżetu państwa na kulturę i sztukę: z 7,7 mld zł w 1975 r. do 9,5 mld zł w 1977 r. oraz 9,7 mld zł w roku przyszłym. Choć są to sumy niemałe, nie zaspakajają potrzeb i oczekiwań. Wzrastające w budżecie państwa wydatki na kulturę w coraz większym stopniu znajdują pokrycie w dochodach własnych kultury, w około 1/3 kultura sama się finansuje. Cóż więc przynosi taki dochód i jakie trzeba stworzyć warunki, aby kultura zarabiała na siebie? Wiadomo, że dochodowa może być kinematografia, fonografia, wydawnictwa, ale nie może i nie musi zarabiać na siebie opera, filharmonia, czy muzeum.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Przedstawiony przez resort materiał ma układ typowy dla projektów opracowywanych przez resorty gospodarcze i operuje wskaźnikami wzrostu produkcji, sprzedaży, zatrudnienia, płac, obniżki kosztów itd., co wskazuje na to, iż silny jest tutaj prymat spraw ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Resort kultury i sztuki nadzoruje 38 przedsiębiorstw, które mają dać w 1978 r. produkcję o wartości 8,9 mld zł. Mimo to jednak daleko jest jeszcze do zaspokojenia potrzeb rynku w dziedzinie książek, płyt itd.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Nie ulegnie poprawie - jak wynika z danych - zaopatrzeń nie rynku księgarskiego, wobec znanych trudności z papierem, a pewien wzrost wartościowy produkcji książek wynika ze wzrostu ich cen. Nakład globalny książek i czasopism rośnie w 1978 r. ledwo o ułamki procentu, a przydział papieru dla Ministerstwa Kultury i Sztuki ustalony został na poziomie roku bieżącego - w wysokości 55 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Przewiduje się wzrost o 12 proc. wpływu z usług instytucji kultury, na co złoży się głównie dochód z kin i placówek rozrywkowych. Przy tym jednak jasne jest, że wynika on głównie z wyższych cen biletów na imprezy kulturalne i opiera się na założonej większej frekwencji publiczności.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W założeniach planu mowa jest o tym, iż poprawi się nieco sieć placówek upowszechniania kultury dzięki przekazaniu do użytku 6 nowych domów kultury, 13 ośrodków kultury oraz 25 bibliotek i filii. Nie do zaakceptowania wydaje się natomiast propozycja dotycząca zbyt skromnych środków, przeznaczonych na zakup książek i utrzymanie placówek bibliotecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Stara zasada mówi, że aby zarobić, trzeba najpierw zainwestować. Potwierdzenia tej zasady nie znajdujemy w budżecie kultury, bowiem wydatki budżetowe rosną tylko o 1,9 proc. i to głównie w budżecie centralnym, nie należy się jednak liczyć ze zwiększeniem budżetów terenowych. Szczególnie mały zakłada się wskaźnik wzrostu wydatków bieżących. Niepokoi też spadek funduszów przeznaczonych na organizacje społeczne (towarzystwa kulturalne) oraz zmniejszenie sum na stypendia w szkołach artystycznych. W 16 województwach nie zaplanowano żadnych nakładów inwestycyjnych w dziedzinie kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W inwestycjach planu centralnego z kwoty ok. 1 mld zł, 1/4 przeznacza się na przemysł poligraficzny, 1/5 na kinematografię, a tylko po 10 proc. na księgarstwo i przemysł muzyczny. Nie nabiera rozmachu budowa Biblioteki Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Priorytet inwestycyjny, jak z tego widać, mają produkcyjne działy kultury. Wydaje się, że budowa kilku choćby kin nie jest postulatem wygórowanym i należałoby zgodzić się z poglądem, że rozwiązanie tego rodzaju potrzeb w dziedzinie kultury powinno mieć pierwszeństwo.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Wedle zapowiedzi ministra finansów przywraca się organom terenowym prawo wykorzystania nadwyżek budżetowych na cele lokalne. W poprzednich latach respektowanie tej zasady przyczyniło się do powstania wielu domów kultury, świetlic i bibliotek w terenie. Można mieć nadzieję, iż przywrócenie możności samodzielnego gospodarowania nadwyżkami skłoni władze terenowe do większej hojności na rzecz kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W imieniu podkomisji DS. wydawnictw uwagi przedstawił poseł Zygmunt Surowiec (ZSL). Scharakteryzował on potrzeby i założenia w dziedzinie działalności wydawniczej oraz przypomniał główne kierunki rozwoju kultury w 5-latce, przyznające preferencje literaturze pięknej, podręcznikom szkolnym oraz wydawnictwom encyklopedycznym.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Ilość papieru przeznaczona na cele wydawnicze ogranicza produkcję wydawniczą i w efekcie przynieść może niewymierne straty w sferze kultury umysłowej społeczeństwa. Zbyt szybko rosną ceny książek i nadmiernie wydłuża się cykl wydawniczy.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Plan ogólnopaństwowej produkcji wydawnictw książek i broszur w r. 1978 ukształtowany został nieco poniżej przewidywanego wykonania 1977 r. Jest w nim o 53 tytuły i o 8.8 mln egzemplarzy mniej. Natomiast produkcja podległa Ministerstwu Kultury będzie wyższa o 30 tytułów i 1 mln egzemplarzy. Zwiększy się także globalny nakład roczny czasopism (o 1.1 mln egzemplarzy), natomiast nakład gazet pozostanie bez zmian. Warto dla porównania przytoczyć następujące dane: w 1974 r. wydaliśmy 7.038 tytułów o łącznym nakładzie 135 mln. W 1977 r. przewiduje się tylko 6.078 tytułów, a nakład wynosić ma 109 mln. Według założeń planu - w przyszłym roku ilość tytułów sięgnie 6.108, a nakład 110 mln. Jednocześnie w ciągu tych lat ilość papieru malała z 44,4 tys. ton do 35,6 tys. ton, a przeciętny nakład książki z 19,2 tys. do 18 tys. egzemplarzy. Tak więc w 1975 r. rozpoczął się proces ograniczania działalności wydawniczej. Aby osiągnąć w przyszłym roku poziom produkcji książek z 1974 r. należałoby zwiększyć przydział papieru o ok. 9 do 10 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W materiałach resortu kultury niepokoją dane dotyczące stanu zapasów księgarni „Domu Książki”. Sprzedają one całą produkcję książek na bieżąco, a dostawy uzupełniają zapasami z lat ubiegłych. Ta sprawa wymaga dokładnej analizy przez Komisję, zwłaszcza, że np. spośród tytułów wydanych w 1976 r. całkowicie wyczerpanych jest już 44,3 proc. Jak z tego wynika, mamy do czynienia z sytuacją, którą można by określić jako głód książki.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Poseł zajął się również sprawę cen książek oraz sposobów pokrywania produkcji deficytowej, do której z reguły należy poezja, debiuty prozatorskie, literatura społeczno-polityczna, literatura współczesna, wydawana w nakładzie podstawowym 10 tys. egzemplarzy oraz podręczniki. Ten deficyt rośnie, a obowiązujące zasady zmuszą wydawców do dalszego podnoszenia cen książek i przesuwania części wydawnictw deficytowych na lata następne. Warto podkreślić, że tego rodzaju mechanizmy powodują znaczne zakłócenia w działalności wydawniczej przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Podkomisja oceniła krytycznie relację między wysokością dotacji dla produkcji deficytowej oraz akumulacją, proponując zarazem rewizję tych wielkości.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Brak jest postępu w dziedzinie skracania cyklu produkcyjnego książki, który dla pozycji liczącej średnio 20 arkuszy wydawniczych trwa ok. 3 lat. Jest to okres zbyt długi, zwłaszcza że dysponujemy już nowoczesnymi zakładami poligraficznymi. Nie może również zadowalać techniczny poziom książek. W czasie analizy planowanych zakupów książek dla bibliotek publicznych zrodziła się wątpliwość, czy plany te uwzględniają niezbędne potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W imieniu podkomisji DS. socjalnych uwagi przedstawiła poseł Danuta Maszczyk (bezp.). Projekt planu na 1978 r. zakłada utrzymanie zatrudniania na poziomie wykonania br. Średnia płaca wzrosnąć ma przeciętnie o 2,5 proc., zaś wzrost z funduszu honorariów występuje jedynie w wytwórniach filmowych oraz w wydawnictwach. Niepokój podkomisji budzi stwierdzony w 1977 r. niedobór funduszu płac pracowników bibliotek i muzeów terenowych, brak środków na obligatoryjne awanse i obligatoryjne wydatki.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Należy zwrócić uwagę na fakt, iż nie ma możliwości zabezpieczenia z funduszu socjalnego wszystkich potrzeb, wynikających z postulatów i zapotrzebowania pracowników oraz ich rodzin, rencistów i emerytów. Podobnie jest z funduszem mieszkaniowym. Środki planowane na 1978 r. gwarantują pożyczki na ten cel tylko 8.902 pracownikom. Należy podkreślić, że chociaż ta sytuacja jest dziś lepsza w resorcie, niż miało to miejsce przed 1974 r., ale planowe wskaźniki Min. Kultury są znacznie niższe niż w innych resortach, które fundusz socjalny i mieszkaniowy mają od wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Podkomisja zwróciła uwagę na niepokojąco skromną bazę wypoczynku i tendencje likwidowania niektórych sezonowych ośrodków wypoczynkowych, bądź braku zgody na ich modernizację w wielu województwach. W związku z dużym zapotrzebowaniem na wczasy powinno się wykorzystywać na ten cel niektóre budowle zabytkowe. Środki przeznaczone na bazę socjalną przez resort w 1978 r. nie dają gwarancji rozwiązania tych trudności. Istnieje obawa, że w wyniku braku mocy przerobowych nie będzie możliwości stworzenia własnego resortowego przedsiębiorstwa budownictwa socjalnego, co stwarza groźby dekapitalizacji dotychczasowych obiektów socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Podkomisja zajęła się również sprawą stołówek, dla których w tym roku nie zabezpieczono środków finansowych. W materiałach przedstawianych przez resort brak jest danych na temat inwestycji socjalnych w przyszłym roku. Podkomisja prosi o odpowiedź, w jaki sposób resort zamierza rozwiązać sprawy socjalne pracowników kultury oraz jakie będą dalsze losy ośrodka szkolenia artystów cyrkowych w Julinku.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W imieniu podkomisji muzealnictwa, zabytków i plastyki uwagi przedstawił poseł Tadeusz Orlof (ZSL). Podkomisja z zadowoleniem odnotowała przewidywany wzrost nakładów na budownictwo konserwatorskie. W br. zostały zakończone prace w takich obiektach zabytkowych, jak zespół pałacowy w Starym Otwocku, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Pałac w Rydzynie, Zamek w Bytowie oraz kontynuuje się prace na Starym Mieście w Krakowie, Sandomierzu i Zamościu, na Zamku Królewskim w Warszawie i Zamku w Krasiczynie. Do portfela prac konserwatorskich weszły nowe tematy, ale jednocześnie wydłużył się cykl prac rekonstrukcyjnych i budowlano-konserwacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">W imieniu podkomisji poseł Orlof zgłosił wniosek, aby przyznać wyłączność na eksport monet i numizmatów „Desie”, zwrócić uwagę na brak postępu w rozwoju muzealnictwa w Białej Podlaskiej, woj. chełmskim i ostrołęckim, podkreślić konieczność tworzenia pracowni konserwatorskich dla potrzeb muzealnictwa oraz zwiększenia środków na zakup muzealiów. Podkomisja wyraża niepokój, iż brak jest w budżecie środków na finansowanie prac Biura Wystaw Artystycznych oraz postuluje podjęcie modernizacji parku maszynowego dla produkcji papieru.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKarolMałcużyński">Obraz naszej kultury nie jest optymistyczny. Projekt - wziąwszy pod uwagę wszystkie zastrzeżenia i uwagi podkomisji - nie nadaje się w ogóle do przyjęcia, bądź też wymaga radykalnych korekt. Wywołuje też sprzeciw wobec pewnych decyzji m.in. tych, które dotyczą cięć inwestycyjnych. Oszczędności na inwestycjach w innych dziedzinach np. w przemyśle mogą przynieść miliardy. Tymczasem próby oszczędzania na kulturze, dające w efekcie kilkaset milionów złotych, mogą się odbić tragicznie na stanie świadomości i kulturze narodowej. Komisja nie może — zdaniem posła — zaakceptować faktu obniżenia dostaw papieru dla resortu kultury, bowiem oznacza to dalszy regres, sytuację alarmującą, mającą zasadniczy wpływ na zaopatrzenie bibliotek i możliwości wydawnicze. Nie po raz pierwszy cięcia w pierwszym rzędzie przejmują takie dziedziny, jak kultura, czy zdrowie. Nie wolno pozwolić na to, aby powstawała u nas pustynia kulturalna.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełKarolMałcużyński">W materiałach nie poruszano szczegółowiej sprawy filmu, który interesuje miliony odbiorców. Ograniczenie inwestycji w tym względzie stawia nas na ostatnim miejscu w Europie, jeśli idzie o ilość miejsc. Niepokój budzi również zdjęta z planu wytwórnia filmowa oraz przeciągająca się budowa Biblioteki Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełKarolMałcużyński">Poseł prosił również przedstawicieli resortu kultury o udzielenie Komisji szczegółowszych informacji na temat zamierzonych prac ustawodawczych. Podjęto np. próby zmiany struktury modelu filmowego, co wymaga konsultacji z zainteresowanym środowiskiem. Poseł zgłosił wniosek, aby sprawa ta stała się tematem najbliższego posiedzenia Komisji Kultury.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełKarolMałcużyński">Poseł Ryszard Hajduk (PZPR) poparł obawy przedmówcy, dotyczące regresu w dziedzinie upowszechniania kultury w społeczeństwie. Wyraził też pogląd, iż wiara w wykorzystanie nadwyżek budżetowych na cele kultury jest nazbyt optymistyczna w sytuacji, kiedy w 16 województwach nie przewidziano na ten cel ani jednej złotówki.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełKarolMałcużyński">Poseł Witold Jankowski (bezp. Pax) mówił o tym, że udział inwestycji kultury w całości nakładów państwa na inwestycje wynosi zaledwie 0,2 proc. To stawia kulturę na ostatnim miejscu oraz wskazuje na rażące dysproporcje w nakładach na różne działy gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełKarolMałcużyński">Poseł Zbigniew Załuski (PZPR) wyraził pogląd, że po zaakceptowaniu treści 4 referatów podkomisji — Komisja nie może w formie oczywistej zaaprobować projektu, bowiem procent udziału kultury w budżecie państwa jest alarmujący. Poseł zaproponował, aby Komisja rozważyła propozycję utworzenia Funduszu Rozwoju Kultury, co umożliwi zebranie środków, od 4 lat niezagwarantowanych w budżecie państwa, na zaspokojenie potrzeb kulturalnych społeczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWojciechŻukrowski">Dla socjalisty sprawa rozwoju kulturalnego człowieka, budzenia potrzeb w zakresie kultury i ich zaspokajaniu jest sprawą wagi zasadniczej. Nie wolno akceptować modelu i postaw konsumpcyjnych, lecz kształtować światopogląd rozumnego, wykształconego i światłego obywatela. Nie wolno wychowywać „strasznych mieszczan” bowiem rodzi to w społeczeństwie brak poczucia racji państwa, niezdyscyplinowanie i inne cechy negatywne groźne dla narodu. Tymczasem stałe obniżanie przydziału papieru na cele kultury, spychanie inwestycji kultury na ostatni plan - z szerzeniem kultury i procesem edukacji kulturalnej nie ma nic wspólnego. Projekt stanowi oskarżenie tego systemu planowania, gdzie kulturę traktuje się jako margines. Nie można zgodzić się na to, aby na potrzeby kultury stale brakowało środków i aby żyła ona niemal wyłącznie z tego, co kapnie z innych resortów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWojciechŻukrowski">Brak papieru uniemożliwia wydawanie dzieł niezwykle ważnych, klasyków, a jeśli ich książki czy książki pisarzy współczesnych znikają całkowicie z półek księgarskich w ciągu kilku dni - to niezbity dowód, że nakład był zaniżony.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełWojciechŻukrowski">Poseł poruszył również sprawę organizacji wydawnictw, konieczność edycji książek i encyklopedii nie tylko w oparciu o instytuty, zakwestionował przepisy obowiązujące w wydawnictwach, będące często w sprzeczności z elementarnymi zasadami ekonomii. Mówca poruszył też sprawy, związane z sytuacją materialną twórców i ich rodzin.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełWojciechŻukrowski">Poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD) zwróciła się z pytaniem do ministra, czy zgodnie z postulatami Komisji został on upoważniony do dysponowania całością przydziału papieru na cele wydawnicze oraz czy ma wpływ na ograniczenie „działalności wydawniczej”, często bezużytecznej, innych resortów. Poseł wskazała też na konieczność zapewnienia warunków większego eksportu naszych dóbr kultury i wyraziła niepokój o realność ustalonych terminów budowy Biblioteki Narodowej. Poseł zadała też pytanie pod adresem resortu na temat zamierzeń w dziedzinie ustawodawczej oraz badań prowadzonych przez Instytut Kultury, gdzie jak dotąd nie podjęto tak ważnego tematu, jak analiza potrzeb kulturalnych ludności oraz możliwości ich zaspokojenia.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełWojciechŻukrowski">Poseł wypowiedziała się za przyjęciem projektu - przy jednoczesnym sformułowaniu wszystkich uwag, wniosków i zastrzeżeń skierowanych do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełWojciechŻukrowski">Poseł Tadeusz Hołuj (PZPR) przypomniał, że Komisja występowała już z wnioskiem o powołanie Funduszu Kultury Narodowej i stwierdził, że wniosek ten nic nie stracił na aktualności. Chcielibyśmy również wiedzieć - powiedział poseł - w jakim stopniu kultura jest samowystarczalna. Manewr gospodarczy nie powinien dotyczyć inwestycji kultury, bowiem wszystkie dane świadczą o spadku nakładów i wskaźników odnoszących się do spraw kultury w ostatnich latach. Poseł wystąpił również z wnioskiem o możliwość uczestnictwa. Prezydium Komisji - w formułowaniu założeń planu, bowiem dzisiejszy projekt jest sprzeczny z zasadą równomiernego rozwoju wszystkich dziedzin naszego życia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLucjanMotyka">Projekt, który rozpatrujemy istotnie nie daje pełnej satysfakcji, ale pamiętać trzeba, iż powstaje on w określonej sytuacji ekonomicznej, kiedy bolesne cięcia inwestycyjne dotykają różnych dziedzin, a zwłaszcza przemysłu. Musimy więc widzieć sprawy kultury w szerszym kontekście, tym bardziej że mimo braku środków finansowych jest szansa, iż w wielu województwach rozwijać się będzie w przyszłym roku różnego rodzaju działalność kulturalna, że planuje się we własnym zakresie remonty, modernizację obiektów itd. Należy więc przyjąć do wiadomości projekt wraz ze wszystkimi uwagami i zastrzeżeniami zgłoszonymi w dyskusji. Trzeba sformułować opinię, iż niezbędne jest powiększanie ilości papieru na wydawnictwa literatury pięknej i podręczników szkolnych - w trakcie realizacji planu. Sprawy inwestycyjne zależą nie tylko od wielkości środków finansowych, ale także od zapewnienia warunków wykonawczych. Brak wykonawstwa powoduje przedłużanie się cyklu budowy obiektów kulturalnych i znacznie podraża ich koszty. Trudności z Biblioteką Narodową, w której budowie uczestniczy aż 18 przedsiębiorstw specjalistycznych, polegają m.in. właśnie na niedostatecznym zbilansowaniu potrzeb z potencjałem wykonawczym. Należy we wnioskach wyrazić obawę o realność terminu przekazania do użytku tej ważnej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełLucjanMotyka">Poseł przychylił się również do wniosku na temat powołania funduszu rozwoju kultury, co może pomóc w zaspokojeniu różnorodnych potrzeb w dziedzinie kultury oraz zaproponował zwrócenie się z apelem do wszystkich wojewodów o maksymalne wykorzystanie terenowych rezerw i nadwyżek dla celów kultury.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełLucjanMotyka">Dyrektor w Ministerstwie Kultury i Sztuki, Józef Mąka - udzielił informacji na temat wydatków i dochodów resortu, stwierdzając, że dotacje państwa na kulturę wynoszą 3 mld zł. Dochody Ministerstwa Kultury przynosi produkcja przemysłu poligraficznego, muzycznego, fonograficznego oraz kinematografii. Wszystkie inne działy są datowane. Dyrektor wyjaśnił też sprawę modernizacji przemysłu fonograficznego, rezerw w budżecie centralnym, funduszu płac dla bibliotek i muzeów oraz poinformował - w odpowiedzi na pytanie zadane mu w dyskusji - że na program rozbudowy bazy cyrkowej w Julinku przeznacza się docelowo 150 mln zł, przy czym realizacja tego zamierzenia podzielona została na kilka etapów.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełLucjanMotyka">Wiceminister Józef Fajkowski stwierdził, iż przedłożony posłom dokument opracowany został w wyniku wielu rozmów z różnymi instytucjami. W przyszłym roku resort zamierza zwrócić szczególną uwagę na umocnienie działalności istniejących obiektów kulturalnych w terenie, tzn. wojewódzkich domów kultury, muzeów okręgowych, biur wystawowych itd. Wiceminister poinformował również, iż od 1 stycznia przyszłego roku zacznie funkcjonować wojewódzki fundusz rozwoju kultury.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełLucjanMotyka">Mówca podziękował Komisji za słuszne i krytyczne uwagi do projektu planu i budżetu, które - jak zapowiedział - zostaną w najbliższym czasie rozpatrzone przez kierownictwo resortu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełLucjanMotyka">Poseł Witold Lassota (SD) wystąpił z propozycją powołania zespołu posłów, którzy przygotują opinię do resortu oraz Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uwzględniającą zgłoszone w czasie dzisiejszego posiedzenia wnioski, uwagi i zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełLucjanMotyka">Poseł Wojciech Żukrowski (bezp.) zapytał, jaką sumę uzyskuje się w wyniku sprzedaży takich towarów rynkowych jak płyty czy książki.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełLucjanMotyka">W odpowiedzi dyrektor Mąka stwierdził, iż wartość produkcji przemysłu podległego Ministerstwu Kultury, produkującego towary na rynek, sięga 7 mld zł, przy czym mogłaby być jeszcze większa, bowiem zapotrzebowanie społeczne na książki, płyty itd. jest wciąż jeszcze niezaspokojone.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PosełLucjanMotyka">Na zakończenie głos zabrał przewodniczący obrad poseł Witold Lassota, który zaproponował przyjęcie przez Komisję projektu planu i budżetu wraz z wszystkimi uwagami i postulatami zgłoszonymi w czasie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PosełLucjanMotyka">Projekt planu i budżetu Komitetu do Spraw Radia i Telewizji zreferował wiceprezes Jan Mietkowski. Komitet podejmuje działania zmierzające do dalszego udoskonalania i podnoszenia jakości programu radiowego w 1978 r.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PosełLucjanMotyka">Dąży się do wyraźnego wyprofilowania każdego z czterech programów. Program I-szy PR nadawany będzie tak jak dotąd, całą dobę przez centralną radiostację w Gąbinie. Zakłada się, iż ten dobrze słyszalny w kraju i całej prawie Europie program uwzględniać będzie wszechstronną informację i publicystykę.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PosełLucjanMotyka">Program II-gi nadawany będzie nadal na falach średnich i ultrakrótkich w wymiarze 19 godzin dziennie. Literacko-kulturalny charakter tego programu przewiduje prezentowanie twórczości literackiej krajowej i zagranicznej, w słuchowiskach, odcinkach prozy i poezji oraz magazynach literackich. Znajdą się w nim również większe pozycje publicystyczne i słuchowiskowe jak: dyskusje, rozmowy, wywiady, reportaże na tematy ekonomiczne, społeczne oraz program dla młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PosełLucjanMotyka">Program III-ci emitowany będzie na falach ultrakrótkich w wymiarze około 18 godzin dziennie. Będzie to program o profilu artystyczno-kulturalno-literackim z elementami publicystyki ekonomiczno-społecznej i reportażu literackiego. Jednym z zadań tego programu będzie łączenie treści rozrywkowych z poważnymi, pobudzanie wrażliwości i zmysłu obserwacyjnego słuchaczy, z równoczesnym odwoływaniem się do ich wiedzy. 70 proc. programu wypełnią audycje muzyczne.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PosełLucjanMotyka">Program IV-ty emitowany będzie nadal na falach ultrakrótkich w wymiarze około 17 godzin dziennie. Przeniesione tu zostaną z programu I i II audycje oświatowe dla uczniów szkół podstawowych i licealnych. Muzyczna część programu z przewagą muzyki poważnej nadawana będzie w większości w wersji stereofonicznej. W ramach programu IV-tego nadawane będą programy lokalne rozgłośni regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PosełLucjanMotyka">Radio poszukuje nowych, bardziej atrakcyjnych formuł, które pozwoliłyby na większą konkurencyjność w stosunku do programu telewizyjnego. Dąży się do wprowadzenia jak największej ilości audycji emitowanych na żywo. Szczególnie dotyczy to programu I-go.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#PosełLucjanMotyka">Wstępne założenia programowe na rok 1978 przewidują dalszą rozbudowę atrakcyjnych form radiowych w programach lokalnych 16 — tu rozgłośni regionalnych. Chodzi tu zwłaszcza o tzw. programy kontaktowe prowadzone na żywo z udziałem słuchaczy. Ponadto nadawane będą audycje makroregionalne tworzone wspólnie przez kilka rozgłośni. Ten rodzaj programów podejmą na antenie: rozgłośnie w Katowicach, Opolu i we Wrocławiu w cyklicznej audycji pod nazwą „Makrorama kulturalna”. Rozgłośnie w Gdańsku, Koszalinie i Szczecinie nadawać będą cykl pod nazwą: „Od Fromborka do Wolina”, ukazujący problemy kultury na Wybrzeżu. Wzorem lat ubiegłych rozgłośnie kontynuować będą działania o charakterze organizatorskim, które mają na celu aktywizację określonych środowisk społecznych oraz popularyzację cennych ze społecznego punktu widzenia działań i inicjatyw.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#PosełLucjanMotyka">Dokonaną przebudowa struktury organizacyjnej programu dla zagranicy, a w szczególności dobór priorytetów programowych i kierunków nadawania ściśle powiązane są z podstawowymi kierunkami polityki zagranicznej naszego kraju. Przeprowadzone zmiany organizacyjne mają na celu zwiększenie efektywności i udoskonalenia dotychczasowej działalności w eterze, głównie na kontynencie europejskim. Audycje obcojęzyczne opracowywane dla krajów Europy romańskiej, zachodniej i północnej oraz dla Polonii stanowić będą ok. 82 proc. ogólnej ilości nadawanych programów dla zagranicy. Proporcje czasu nadawania audycji obcojęzycznych zmieniać się będą w zależności od aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie. Poza programami emitowanymi w kraju wyprodukowanych zostanie 250 godzin audycji tzw. na eksport, przeznaczonych do emisji z obcych anten w krajach socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#PosełLucjanMotyka">Istniejąca baza nadawcza nie stworzyła jeszcze dostatecznych warunków do pełnego ukształtowania i wyprofilowania programów telewizyjnych, ale opierając się o aktualne możliwości nadawcze, w programie I ogólnopolskim główny nacisk położy się na audycje polityczno — informacyjne. Równolegle w szerokim zakresie traktowane będą programy artystyczne i rozrywkowe. W godzinach porannych nadawane będą lekcje dla szkół. Rosnące znaczenie w programie stanowić będzie własna produkcja filmów telewizyjnych, produkcja organizowana w porozumieniu z kinematografią, filmy pochodzące z wymiany oraz zakupywane w kraju i zagranicą. Badania opinii publicznej wykazują, iż dużą popularnością cieszą się seriale telewizyjne. W przygotowaniu znajduje się obecnie ponad 400 odcinków filmów seryjnych. Będą to głównie pozycje o tematyce obyczajowo-moralnej, wiejskiej i sensacyjnej. Duże znaczenie przywiązuje się również do produkcji seriali historycznych. Realizowane są na przykład filmy o Kazimierzu Wielkim i o królowej Bonie. W przygotowaniu znajduje się cykl programów poświęconych wielkim bitwom w historii Polski od Cedyni do powstania styczniowego.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#PosełLucjanMotyka">Podjęto działania zmierzające do podniesienia poziomu teatru telewizyjnego. W repertuarze na rok 1978 przewiduje się przeniesienie wybitnych spektakli teatralnych, np. z Teatru Powszechnego „Sprawy Dantona” Przybyszewskiej w reż. Wajdy. W teatrze telewizji wykorzysta się m.in. utwory Mickiewicza, Zapolskiej, Fredry, Grochowiska, Mrożka, a także wiele pozycji obcych. Przygotowywany jest również repertuar Teatru Komedii, a także Teatru Małych Form. Dążyć się będzie do podniesienia poziomu teatru sensacji.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#PosełLucjanMotyka">Kierownictwo Komitetu dąży do wypracowania wspólnej formuły ideowo-politycznej, która odzwierciedliłaby w należyty sposób zbliżające się rocznice wydarzeń historycznych. Głównie będą to filmy dokumentalne, np. serial pt. „Traktat Wersalski” związany z 60-tą rocznicą odrodzenia Państwa Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#PosełLucjanMotyka">Program II adresowany będzie do aglomeracji miejskich i dużych ośrodków przemysłowych. Powtarzane w nim będą pozycje z programu I-go, a w części uzupełniany będzie programem własnym o charakterze społeczno-wychowawczym i rozrywkowym. W ramach programu II-go ośrodki telewizyjne nadawać będą nadal swe programy lokalne, Koreferat przedstawił poseł Witold Jankowski (bezp. PAX): Dochody Komitetu do Spraw Radia i Telewizji w roku 1978 wyniosą 22.384 tys. zł. Wydatki bieżące wzrosną o 5 proc. w stosunku do roku 1977 (o ponad 170 mln zł). Przyznane limity inwestycyjne na rok 1978 wynoszą ogółem 543 mln zł, w tym na roboty budowlane 169 mln zł, a uwzględniając saldo udziałów przekazanych do innych resortów, nakłady rzeczywiste na inwestycje Komitetu wyniosą ogółem 497,7 mln zł, w tym roboty 127,8 mln zł. W związku z koncentracją nakładów na zadaniach kontynuowanych, w roku przyszłym planuje się rozpoczęcie tylko dwóch Inwestycji: Centralnej Bazy Produkcji Programów Audiowizualnych oraz Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Radia i Telewizji — obie realizowane będą w Warszawie. Jest to bardzo skromny program. Nakłady przeznaczane na działalność socjalno-bytową utrzymują się od lat na tym samym poziomie, wzrasta natomiast liczba osób uprawnionych do korzystania z akcji socjalnej, co powoduje stały spadek średniej przypadającej na jednego uprawnionego. Brak własnej bazy wczasowej zmusza do zapewnienia droższych miejsc w kwaterach prywatnych. W dziedzinie socjalnej głównym zadaniem w 1978 r. będzie zabezpieczenie 9.700 miejsc wczasowych, poprawa standardu wypoczynku i zorganizowanie nowych form wczasów pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#PosełLucjanMotyka">W koncepcji programowej słusznie położony został akcent na stałe podnoszenie jakości audycji radiowych i telewizyjnych. W odniesieniu jednak np. do programu III radia nasuwa się uwaga, iż gruntowne i częste zmiany burzą przyzwyczajenia słuchaczy, prowadząc do destabilizacji programowej.</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#PosełLucjanMotyka">W materiałach Komitetu wskazano, iż nie ma jeszcze warunków do wyraźnego wyprofilowania programu I i II TV - ze względu na to, że program II nie obejmuje swym zasięgiem całego kraju. Z miarodajnych doniesień prasowych wynika jednak, iż program II będzie po raz pierwszy alternatywą dla programu I. Jest to więc pewna sprzeczność, którą należałoby wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#PosełLucjanMotyka">Poseł Jolanta Morawska (PZPR) przedstawiła uwagi dotyczące sytuacji socjalno-bytowej pracowników Komitetu do Spraw Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#PosełLucjanMotyka">Mimo pewnej poprawy w stanie bazy wypoczynkowej, nie zaspokaja ona nadal istniejących potrzeb. Wystarczająca jest natomiast ilość miejsc kolonijnych dla dzieci pracowników Radiokomitetu. Sprawa wyżywienia zbiorowego rozwiązana została pozytywnie w Warszawie i Katowicach. W pozostałych ośrodkach pracownicy korzystać muszą ze stołówek innych przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-5.25" who="#PosełLucjanMotyka">Na pozytywną ocenę zasługuje opieka lekarska.</u>
          <u xml:id="u-5.26" who="#PosełLucjanMotyka">Nie rozwiązany jest natomiast w dalszym ciągu problem mieszkaniowy. Największe kłopoty występują w Warszawie, gdzie brakuje około 800 mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-5.27" who="#PosełLucjanMotyka">W roku 1976 i 1977 dokonano regulacji płac wszystkich pracowników Komitetu do Spraw Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-5.28" who="#PosełLucjanMotyka">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">Istnieje niebezpieczeństwo, iż programy radiowe przeznaczone dla szkół, które mają być emitowane na falach UKF nie będą odbierane w szkołach wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełMariaŁopatkowa">Ważną sprawą jest to, aby programy telewizyjne służyły nie tylko rozrywce, ale zmuszały również do myślenia. Czy w programie pierwszym TV przewiduje się wprowadzenie systematycznych, zrobionych na dobrym poziomie audycji traktujących o sprawach wychowawczych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełMariaŁopatkowa">Należałoby zastanowić się nad merytoryczną stroną programu telewizyjnego. Czy ciągłe pokazywanie w programach telewizyjnych pozytywów w konfrontacji z rzeczywistością nie drażni odbiorców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWitoldLassota">Czy Komitet DS. Radia i TV analizuje opinie słuchaczy dotyczące programu „Tu jedynka”. Należy bardziej liczyć się z psychiką odbiorców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszOrlof">Powinniśmy dążyć do prezentowania w programie telewizyjnym audycji, które zmuszałyby odbiorców do myślenia. Duże pole do działania ma tu poniedziałkowy teatr TV.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełTadeuszOrlof">Prowadzone na żywo programy prof. Bardiniego wskazują iż sukcesy osiąga się dzięki systematycznej pracy i jest to właściwy kierunek wychowawczy, który winien być kontynuowany.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełTadeuszOrlof">Bardzo pożądane i cenne są seriale historyczne, filmy, których bohaterami są wybitni przedstawiciele naszego narodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaLorentz">Na podstawie zaprezentowanych materiałów można stwierdzić, iż Komitet DS. Radia i TV zamierza wprowadzić rzeczywiście merytoryczne zmiany programowe. Jaki udział w programach radiowych i telewizyjnych mają audycje przeznaczone dla szkolnictwa wyższego? Czy były wypadki niedopuszczenia do emisji przygotowanych już audycji?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełMariaLorentz">Dużą uwagę należy poświęcić tematyce współczesnej w programach Radia i TV.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełMariaLorentz">Czy komitet nie ma już trudności natury technicznej w emitowaniu programów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWojciechŻukrowski">Czy były prowadzone badania, w jakim stopniu nadawane programy są właściwie rozumiane przez odbiorców? Krytyczne uwagi budzi poziom prezenterów telewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełWojciechŻukrowski">Czy ciągłe reformy dobrze służą podnoszeniu jakości programu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJadwigaCichocka">Istnieje niebezpieczeństwo zachwiania proporcji między czasem poświęconym przez młodych ludzi programowi telewizyjnemu, a literaturze. Należałoby zorganizować w telewizji turniej popularyzujący dobre książki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJadwigaCichocka">Znaczną część audycji oświatowych zwłaszcza dla klas najmłodszych emitować się powinno w programie I i II radia ze względu na łatwość jego odbioru w szkołach wiejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAnnaKochanowska">Telewizja ma duży wpływ nie tylko na młodzież, ale i na dorosłych. Nie zawsze doceniamy te możliwości.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełAnnaKochanowska">Radio podejmuje często problematykę rodzinną - podobnie powinno być w programach TV.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełAnnaKochanowska">Teatr poniedziałkowy ma swych stałych i wiernych widzów. Nie powinno się dokonywać tu żadnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełAnnaKochanowska">Czy konieczna jest reklama perfum francuskich w TV? Należy zastanowić się, co i jak reklamujemy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełAnnaKochanowska">Czy w programach radiowych nie preferujemy zbytnio audycji o charakterze rozrywkowym?</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełAnnaKochanowska">Ciągłe zmiany programowe nie służą chyba wyższemu poziomowi nadawanych audycji.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełAnnaKochanowska">Więcej miejsca w programach radia i telewizji powinno poświęcać się pracom Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełAnnaKochanowska">Dodatkowych informacji udzielił wiceprezes Komitetu Jan Mietkowski: Bardzo trudne jest zaspokojenie gustów wszystkich odbiorców. W koncepcjach programowych trzeba więc iść na pewien kompromis. Staramy się respektować w programach radia i telewizji tradycje. Pewne audycje jednak starzeją się przecież i szukać trzeba nowych form. Szczególnie dotyczy to programów radiowych. Doświadczenie mówi, że niektóre reformy budzące początkowo protesty są potem akcentowane i słuchacze przyzwyczajają się do nich. Dokonywane reformy nie służą przecież samym sobie, lecz właśnie odbiorcom.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PosełAnnaKochanowska">Odczuwamy pewien niedosyt dobrej rozrywki w kraju. Program III PR, który powstał jako program rozrywkowy wypełnił tę lukę w znacznej mierze.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PosełAnnaKochanowska">Programy I i II TV są jeszcze obecnie programami komplementarnymi.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PosełAnnaKochanowska">Audycje oświatowe przenoszone będą stopniowo na fale programu IV PR.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PosełAnnaKochanowska">Nie przeprowadzono dotychczas badań mówiących, w jakim stopniu audycje oświatowe nadawane w programie III PR odbierane są przez szkoły wiejskie.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PosełAnnaKochanowska">W programie radiowym trzeba umiejętnie wyważać treści publicystyczne i artystyczne. Idee wychowawcze znacznie lepiej trafiają do odbiorców, jeśli prezentowane są w audycjach o charakterze artystycznym.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PosełAnnaKochanowska">Komitet dąży do poprawienia poziomu audycji „Tu jedynka”. Nie przeprowadzono dotychczas badań wpływu telewizji na literackie zainteresowania młodzieży. Wydaje się, iż najważniejsze jest to, aby programy telewizyjne były coraz ambitniejsze i rozbudzały wszechstronne zainteresowania młodych odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PosełAnnaKochanowska">Co tydzień przeprowadzane są badania dotyczące oceny programów telewizyjnych przez odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PosełAnnaKochanowska">Należy dążyć do tego, aby treść audycji była przekazywana w sposób najprostszy.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PosełAnnaKochanowska">Komitet podejmuje działania zmierzające do podniesienia poziomu prezenterów radiowych i telewizyjnych (m.in. wprowadzona została tzw. karta mikrofonowa, wydawany jest biuletyn błędów językowych).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWitoldLassota">Komitet przejawia dużo ambicji we wprowadzaniu nowości programowych. Na uwagę zasługuje powiązanie w czasie emisji filmowych z wydawaniem książek, na podstawie których te filmy są zrobione. Dostrzegamy istotny wpływ telewizji na kształtowanie gustów społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełWitoldLassota">Poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD) przedstawiła uwagi dotyczące projektu planu budżetu na 1978 r. w części dotyczącej RSW „Prasa-Książka-Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełWitoldLassota">Plan stanowi kontynuację, pod względem ilości, jak i kierunków, dotychczasowych działań. Zakładane obecnie rozmiary działalności RSW „Prasa” dalekie są jednak od dynamiki, jaką obserwowano przed kilku laty.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełWitoldLassota">W 1978 r. przydział papieru na cele wydawnicze dla RSW „Prasa” będzie wynosił 162 tys. ton, wobec potrzeb wynoszących 163,3 tys. ton. W tej sytuacji plan wydawniczy na r. 1978 zakłada utrzymanie rozmiarów działalności wydawniczej RSW w zasadzie na poziomie r. 1977. W roku przyszłym nakłady i objętość prasy codziennej utrzymają się na poziomie roku bieżącego. Średni jednorazowy nakład prasy codziennej wyniesie w r. 1978 9.400 tys. egz. Natomiast średni jednorazowy nakład czasopism 14.418 tys. Globalny roczny nakład prasy, RSW wyniesie w 1978 r. 3.199,4 mln egz. i będzie wyższy od globalnego nakładu prasy w 1977 r. o 26,4 mln egz.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełWitoldLassota">Plan na rok przyszły w dziedzinie wydawnictw nieperiodycznych zakłada wydanie 861 tytułów książek o łącznym nakładzie globalnym 30 mln egz. Ponadto planuje się wydanie ok. 330 mln egz. innych wydawnictw nieperiodycznych (pocztówek, plakatów, przeźroczy, płyt gramofonowych itp). Mimo rozwoju produkcji tych wydawnictw w RSW, nadal nie będzie w pełni zaspokojone zapotrzebowanie rynku.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PosełWitoldLassota">Działalność kulturalno-oświatową w 1978 r. RSW „Prasa- Książka-Ruch” prowadzić będzie w 7.963 klubach prasy i książki, w tym w 6.264 klubach wiejskich oraz w 92 klubach międzynarodowej książki i prasy. Kontynuowane również będą prowadzone obecnie kursy intensywnego nauczania języków obcych.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PosełWitoldLassota">Działalność prasowo-wydawnicza i informacyjno-propagandowa RSW za granicą w r. 1978 skierowana będzie na ukazywanie kierowniczej roli partii w życiu państwa i narodu, podkreślania jej internacjonalistycznych związków z partiami komunistycznymi i robotniczymi oraz postępowymi ruchami społeczno-politycznymi w świecie.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PosełWitoldLassota">Podkomisja wnosi o podwyższenie przydziałów papieru zgodnie z potrzebami RSW „Prasa” w wysokości 1,3 tys. ton., tym bardziej, że potrzeby spółdzielni nie są wygórowane, a rok 1978 będzie rokiem trudnym pod względem wydawniczym, w związku z szeregiem rocznic.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PosełWitoldLassota">Jakość papieru, farb graficznych, zaopatrzenie materiałowe drukarń pozostawia nadal wiele do życzenia.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PosełWitoldLassota">Istnieje potrzeba dalszego rozszerzenia informacji naszym kraju i jego roli w świecie.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PosełWitoldLassota">W roku bieżącym rozszerzone zostały formy publikacji, rozwinęła się konstruktywna krytyka prasowa. Prasa winna odgrywać nie tylko informacyjną, ale również organizatorską rolę.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#PosełWitoldLassota">Poseł Walter Groszyc (PZPR) omówił warunki socjalne w RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Spółdzielnia zatrudnia 40 tys. pracowników etatowych, zorganizowane formy wypoczynku może natomiast zapewnić dla ok. 30 tys.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#PosełWitoldLassota">Kierownictwo spółdzielni przywiązuje dużą wagę do rozbudowy własnych ośrodków wypoczynkowych. Akcją kolonijną objęte zostaną wszystkie dzieci pracowników RSW.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#PosełWitoldLassota">Ok. 2 tys. pracowników spółdzielni korzysta z funduszu mieszkaniowego (głównie remonty), 6,5 tys. pracowników RSW czeka na mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#PosełWitoldLassota">Tam, gdzie jest to możliwe organizuje się żywienie zbiorowe. Nie jest to łatwe, zwłaszcza w Warszawie, w związku z dużym rozrzuceniem jednostek organizacyjnych RSW.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#PosełWitoldLassota">Warunki pracy w RSW są trudne, wiele pomieszczeń nie nadaje się do użytku. Poprawa tego stanu na terenie Warszawy będzie możliwa dopiero po zrealizowaniu planowanych inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesRSWPrasaKsiążkaRuchStanisławMojkowski">Plan przemysłu poligraficznego obok druku gazet i czasopism, zakłada dalszy rozwój produkcji poza prasowej (m.in. druk pocztówek, losów loteryjnych, wydawanie slajdów). Plan produkcji RSW na rok przyszły osiągnie wartość 3.137 mln zł, tj. będzie o 2,7% wyższy od przewidywanego wykonania w r. 1977.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrezesRSWPrasaKsiążkaRuchStanisławMojkowski">W 1978 r. przedsięwzięcia inwestycyjne w przemyśle poligraficznym, z uwagi na ograniczone przydziały limitów dewizowych, dotyczyć będą wymiany najbardziej wyeksploatowanych maszyn i urządzeń w działach przygotowawczych drukarń. Planuje się zakup urządzeń do teletransmisji gazetowej dla kolejnego ośrodka zdecentralizowanego druku „Trybuny Ludu” w budowanym zakładzie w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrezesRSWPrasaKsiążkaRuchStanisławMojkowski">Najtrudniejszym problemem jest zaopatrzenie materiałowe drukarń oraz jakość papieru i farb graficznych. Są to główne czynniki wpływające hamująco na dalszą poprawę jakości produkcji poligraficznej. Kierownictwo spółdzielni dużo uwagi poświęcać będzie sprawom socjalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMariaŁopatkowa">Czy zmniejszą się wydatki RSW „Prasa” przeznaczone dla klubów wiejskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesStanisławMojkowski">Kluby wiejskie są w miarę możliwości modernizowane, ale nie zawsze znajdują się na to dostateczne środki. Kierownictwo RSW będzie dążyło do rozwiązania tego problemu w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Program telewizyjny, dobra książka sprawiają, że częstokroć wolimy spędzać wolny czas we własnym mieszkaniu. Ta forma spędzania czasu jest konkurencyjna dla źle wyposażonych instytucji publicznych (np. domy kultury, kluby).</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Obserwujemy coraz bardziej konsumpcyjne nastawienie odbiorców dóbr kulturalnych. Wydaje się, że trzeba w znacznie większym stopniu, niż robiono to dotychczas kształtować odpowiednio zainteresowania i gusty odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1978 w częściach dotyczących Ministerstwa Kultury i Sztuki, Komitetu DS. Radia i Telewizji, RSW „Prasa-Książka-Ruch” i Polskiej Agencji Prasowej w brzmieniu przedłożenia rządowego. Uwagi do projektu Komisja przekaże Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełWitoldLassota">Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie działalności regionalnych towarzystw kulturalnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>