text_structure.xml
26.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1977 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Edwarda Dudy (ZSL) oraz posła Bolesława Kardaszewskiego (PZPR) rozpatrzyła projekty narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz budżetu na 1978 r. w części dotyczącej resortu administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Rozpatrzono także projekt budżetu państwa w części dotyczącej Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa oraz Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Marią Milczarek, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Jerzym Brązertem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z prezesem Czesławem Przewoźnikiem, sekretarz Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu Witold Jarosiński, szef Urzędu Rady Ministrów Janusz Wieczorek, szef Kancelarii Rady Państwa Edmund Boratyński, szef Kancelarii Sejmu Kazimierz Świtała oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rolnictwa i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Jak wynika z materiałów przedstawionych Komisji, w projekcie planu Ministerstwa Administracji Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zgodnie z dokonywanym manewrem gospodarczym zapewnia się preferencje budownictwu mieszkaniowemu poprzez utrzymanie wysokiej dynamiki jego rozwoju. Działalność resortu podporządkowana jest naczelnemu jego zadaniu, którym jest poprawa sytuacji mieszkaniowej społeczeństwa. W zależności od rzeczywistego wykonania planu w 1977 r. program efektów budownictwa mieszkaniowego na rok 1978 powinien ukształtować się w granicach 18,5 mln m2 do 19,1 mln m2 powierzchni użytkowej mieszkań. Ostateczna wielkość programu zostanie określona przez przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i zaakceptowana przez Prezydium Rządu. Orientacyjny program budownictwa mieszkaniowego dla ludności nierolniczej kształtować się powinien na poziomie 259,7 tys. mieszkań, z czego w budownictwie uspołecznionym - 220,6 tys. i indywidualnym - 39,1 tys. mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Projekt planu zakłada również wybudowanie z nakładów na uspołecznione budownictwo mieszkaniowe dla ludności nierolniczej 365 tys. m2 powierzchni użytkowej lokali socjalno-usługowych w osiedlach mieszkaniowych. Program ten w stosunku do przewidywanego bardzo niskiego wykonania planu bież. roku, jest wyższy o ponad 30 proc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Preferencje dla budownictwa mieszkaniowego znajdują odbicie w projekcie planu inwestycyjnego resortu administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Z przedłożonych przez wojewodów projektów planów wynika, że na inwestycje komunalne realizowane w planie terenowym przeznaczy się około 32,7 mld zł, tj. o blisko 30 proc. więcej, niż w roku bież. Nastąpi dalsza koncentracja nakładów na inwestycjach warunkujących uzbrojenie terenów pod założony program budownictwa mieszkaniowego; przeznacza się na ten cel około 72 proc. powyższych nakładów wobec ok. 68 proc. w roku bieżącym. Efektem tych nakładów będzie - jak się przewiduje - oddanie do użytku m.in. ok. 550. km sieci wodociągowej, 470 km sieci kanalizacyjnej, 220 km sieci cieplnej, ujęć i stacji uzdatniania wody o wydajności ponad 390 tys. na dobę źródeł ciepła o wydajności 773 Gcal/godz. oraz oczyszczalni ścieków o przepustowości ponad 280 tys. m3 na dobę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Przewiduje się, że w 1978 r. ok. 42 proc. robót zbrojeniowych wykonywana będzie równolegle z robotami kubaturowymi. Spośród planowanych w 1978 r. afektów budownictwa mieszkaniowego indywidualnego w miastach, ok. 31 proc. zlokalizowanych zostanie na terenach uzbrojonych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Dalszą poprawę w sytuacji mieszkaniowej w 1978 r. przyniesie zwiększenie nakładów na naprawy budynków mieszkalnych administrowanych przez władze komunalne. Przeznaczy się na ten cel 7,8 mld zł; wydatki na eksploatację budynków natomiast zostały określone w projekcie planu na kwotę 4,3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Planuje się rozszerzenie produkcji i usług w zakresie gospodarki komunalnej. I tak np. ilość wody dostarczonej konsumentom przez wodociągi miejskie wzrośnie w stosunku do przewidywanego wykonania br. o 3,5 proc. Zwiększy się także odsetek ludności miejskiej korzystającej z wodociągów - z 83,4 proc. do 84,1 proc. Środkami komunikacji miejskiej przewiezionych zostanie ponad 7 mld osób. Planowane na rok 1978 dostawy taboru wyniosą 220 tramwajów, 1550 autobusów i 40 trolejbusów. Wzrosną także - o 3,9 proc. dostawy gazu płynnego dla gospodarstw domowych, a liczba odbiorców osiągnie 1,712 tys.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ponad 2,3 mld zł przeznaczy się w 1978 r. - jak przewiduje projekt planu - na ochronę powietrza atmosferycznego, z czego aż 40 proc. na realizację zadań w tym zakresie w aglomeracji górnośląskiego okręgu węglowego. Blisko 80 proc. nakładów inwestycyjnych skoncentruje się w trzech resortach: przemyśle hutniczym - 33 proc., energetycznym i energii atomowej - 27 proc. oraz przemyśle cementowym - 18 proc. Zainstalowane zostaną urządzenia ochrony powietrza o łącznej zdolności redukcji emisji zanieczyszczeń pyłowych do atmosfery w ilości 2,9 mln ton. Natomiast na ochronę wód przed zanieczyszczeniem przeznaczy się kwotę ponad 5,1 mld zł, w tym około 40 proc. na budowę miejskich oczyszczalni ścieków.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Poważne środki mają być wydatkowane (1,9 mld zł) na unieszkodliwienie odpadów przemysłowych i rekultywację terenów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projekt planu Głównego Urzędu i Kartografii na rok 1973 zakłada zwiększenie wartości produkcji w stosunku do roku bież. o 12,1 proc. Główny wysiłek Urzędu koncentrować się ma na wykonaniu mapy zasadniczej. Mapa ta stanowi podstawowe opracowanie kartograficzne w dużych skalach (1:500 do 1:5000) niezbędne zarówno dla potrzeb planowania przestrzennego, gospodarki ziemią, jak i do projektowania i realizacji inwestycji. Zapewniona zostanie m.in. pełna obsługa geodezyjna wszystkich kluczowych inwestycji, a w szczególności obiektów przemysłowych o priorytetowym znaczeniu, takich jak: Huta Katowice, ZM „Ursus”, Zakłady Chemiczne „Police” itp. W planie zakłada się również pełne wykonanie pilnych prac związanych z realizacją planów zagospodarowania przestrzennego, w tym przede wszystkim przygotowania terenów budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">135 tytułów zawiera plan wydawnictw kartograficznych. Z nowości na uwagę zasługuje nowo opracowany atlas geograficzny Polski dla szkół średnich, mapy przeglądowe Francji, Włoch i Czechosłowacji oraz mapa samochodowa Europy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koreferat wygłosił poseł Jerzy Kusiak (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Kluczową rolę - stwierdził poseł - odgrywa w działalności resortu AGTOS budownictwo mieszkaniowe. Na formułowaniu planu roku 1978 zaciążyły trudności bież. roku, bowiem stan zaawansowania w ciągu 10 miesięcy wynosi zaledwie 60 proc. Od wielu lat nie są również wykonywane zadania budownictwa mieszkaniowego dla ludności rolniczej. Sprawę tę należy przeanalizować z punktu widzenia przyczyn oraz dokonać ewentualnej korektywną korzyść budownictwa dla ludności nierolniczej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W koreferacie zawarta została krytyczna ocena realizacji urządzeń socjalno-usługowych, towarzyszących uspołecznionemu budownictwu mieszkaniowemu, których plan w roku bież. również nie zostanie wykonany. Mówca zwrócił uwagę, iż limit wypłat kredytów, przeznaczonych na indywidualne budownictwo mieszkaniowe ludności nierolniczej ustalony został w roku 1978 na poziomie roku obecnego, istotny wzrost programu rzeczowego powinien pociągnąć za sobą również zwiększenie limitu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W nakładach na działalność inwestycyjną gospodarki komunalnej i budownictwa komunalnego coraz większy procent przeznacza się na uzbrojenie terenów dla budownictwa mieszkaniowego. Mimo to jednak nadal występuje niekorzystne zjawisko realizacji budownictwa mieszkaniowego równolegle ze zbrojeniem terenów.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Poseł J. Kusiak zwrócił uwagę na konieczność ponownej analizy możliwości zwiększenia w roku 1978 dostaw taboru autobusowego oraz dalszego rozwoju usług w dziedzinie gazownictwa bezprzewodowego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Jeśli idzie o ochronę środowiska to niezbędna jest pełna realizacja obowiązku, nałożonego uchwałą Rady Ministrów na Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych w zakresie zapewnienia odpowiednich zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwom wykonawczym. Brak mocy przerobowej jest bowiem przyczyną zasadniczych opóźnień w realizacji wielu ważnych dla ochrony środowiska inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W części dotyczącej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, poseł J. Kusiak wyraził opinię, iż projekt uwzględnia podstawowe założenia manewru gospodarczego przewidując zwiększenie mocy produkcyjnej na te rodzaje produkcji, które związane są z rozwojem rolnictwa, gospodarki mieszkaniowej, eksportu oraz usług dla ludności. Konieczna jest jednak dalsza integracja geodezji w Polsce, jako jedyna droga dla lepszego i pełniejszego zaspokojenia potrzeb naszej gospodarki. Jednym z naczelnych zadań wynikających z Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego jest pełne zaspokojenie potrzeb gmin w zakresie obsługi geodezyjnej. Oznacza to stworzenie właściwej, sprawnie działającej służby koordynacyjno-nadzorczej w gminach, w związku z czym należałoby doprowadzić do pełnej obsady stanowisk geodetów gminnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Na zakończenie koreferatu poseł Jerzy Kusiak zaproponował przyjęcie następujących wniosków Komisji Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, skierowanych do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Po pierwsze - Komisja opiniuje pozytywnie projekty planu i budżetu MAGTOŚ oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Po drugie - Komisja proponuje skreślenie sformułowania, iż ostateczne wielkości zadań budownictwa mieszkaniowego na 1978 r. mają być ustalone przez Radę Ministrów w oparciu o wyniki roku 1977 oraz uzupełnienie sformułowań, dotyczących, realizacji planu następującym zdaniem: „Należy podjąć niezbędne środki zapewniające likwidację zaległości powstałych w latach 1976-1977”.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Po trzecie - Komisja wnioskuje o dokonanie analizy przyczyn niewykonywania planowych zadań budownictwa jednorodzinnego dla ludności rolniczej i ewentualną korektę tych zadań na rzecz zwiększenia budownictwa dla ludności nierolniczej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Sformułowano też wnioski dotyczące zwiększenia w budżecie państwa na rok 1978 kredytów na indywidualne budownictwo mieszkaniowe ludności nierolniczej o 1 mld zł, rozważenia możliwości zwiększenia przydziału autobusów dla komunikacji miejskiej oraz zwiększenia dostaw podwozi dla sprzętu specjalistycznego gospodarki komunalnej. We wnioskach postuluje się również konieczność zapewnienia warunków dla pełnego wykonania zadań rzeczowych inwestycji, związanych z ochroną środowiska oraz likwidacji powstałych w latach 1970-1977 zaległości. Zapewnić też należy większy wpływ Rad Narodowych na kształtowanie i realizację planów rozwoju społeczno-gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAleksanderZarajczyk">Poseł interesował się tym, czy wzrost efektów budownictwa mieszkaniowego został skorelowany z takimi niezbędnymi usługami, jak remonty budynków, jak możliwość dostarczania wody, ciepła dla osiedli itd. Zwrócił również uwagę na brak map, uwzględniających aktualne granice sołectw.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAleksanderZarajczyk">Poseł Bogdan Łysak (SD) pytał, czy środki zagwarantowane w planie centralnym są dostatecznie wysokie, aby zakupić zagranicą tabor komunikacyjny w sytuacji, gdy ceny na rynkach rosną z roku na rok. Istnieje obawa pogorszenia się warunków komunikacji miejskiej w 1978 r., bowiem kasacja autobusów wyeksploatowanych przewyższa przewidywany przydział nowego taboru. Zdaniem posła, zarówno tę sprawę, jak i problem braku części zamiennych sygnalizowany przez przedsiębiorstwa komunikacyjne należy zawrzeć w opinii komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAleksanderZarajczyk">Mówca zwrócił uwagę na konieczność rozwoju usług lokatorskich, na które jest coraz większe zapotrzebowanie. Warto też zwrócić uwagę na dokładniejsze przestrzeganie zasad technologicznych w przemyśle, gdyż to oznacza poprawę sytuacji w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego na drodze bezinwestycyjnej. Poseł zastanawiał się nad ewentualną koniecznością przyjęcia innego systemu kar dla przedsiębiorstw powodujących zanieczyszczenie środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarceliFaska">Podniósł trudności koordynacyjne i egzekucyjne MAGTOŚ, wobec innych resortów - w dziedzinie ochrony środowiska, środki przeznaczone na ten cel choć nie małe, nie wystarczają na zaspokojenie realnych potrzeb i nie zapewniają realizacji programu rządowego. Chodzi jednocześnie o to, aby wydatkowano je w 100 procentach. A tymczasem przykład województwa katowickiego, a między innymi Huty Katowice, gdzie uchwała o ochronie wód nie jest w pełni realizowana - stanowi przyczynę uzasadnionego niepokoju. Należy wyraźnie odciąć się od tych wyjaśnień, które niewykonanie istotnych zadań w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego tłumaczą nowymi zasadami strategii gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Solidaryzując się z wnioskami koreferatu uważa, iż wielkość planu budownictwa mieszkaniowego na rok 1978 nie może być uzależniona od stopnia wykonania zadań w roku bieżącym. Trzeba traktować plan przyszłoroczny jako wycinek całego planu 5-letniego. Oceniając wykonanie planu 10 miesięcy tego roku (około 60%) poseł wyraził pogląd, iż istnieje zagrożenie wykonania planu rocznego. W tej sytuacji niezbędne jest podjęcie odpowiednich kroków dla likwidacji zaległości.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełSylwesterZawadzki">Poseł poprosił o odpowiedź na pytanie, w jakiej mierze pomocne okazało się skierowanie potencjału budownictwa przemysłowego dla realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego. Zwrócił też uwagę na niedostateczny rozwój przemysłu materiałów budowlanych i niesłuszne decyzje ograniczające produkcję cegieł w lokalnej produkcji materiałów budowlanych tkwią bowiem nie w pełni dotąd wykorzystane rezerwy. Zasoby miejscowe wykorzystywane są w ułamkach procentów - a władze terenowe nie podejmują należnych starań o aktywizację tej ważnej wytwórczości. Dalsza tolerancja wobec takiej sytuacji pogłębić może już istniejące trudności z wykonaniem planu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełSylwesterZawadzki">Poseł stwierdził, iż propozycja podwyższenia budżetu MAGTOŚ zasługuje na pełne poparcie, bowiem jest to jak dotąd, resort niedoinwestowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBolesławKardaszewski">Zapytał, w jakiej mierze w planie 1978 r. wykorzystuje się opinie i dezyderaty posłów dotyczące budownictwa mieszkaniowego, uzbrojenia terenu, remontów i modernizacji budynków, komunikacji itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełLeonJanczak">Ocenił krytycznie sytuację w dziedzinie komunikacji, której rozwój cechuje żywiołowość. Jeśli idzie o komunikację publiczną - z reguły nie są wykonywane plany dostaw taboru. W planowaniu należy w jak największym stopniu uwzględnić zwłaszcza przez społeczeństwo potrzeby rozwoju komunikacji publicznej w miastach i między miastami. Na ten rodzaj komunikacji największe jest społeczne zapotrzebowanie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełLeonJanczak">Poseł wyraził pogląd, że należy rozróżnić funkcje prywatnego samochodu jako środka niezbędnego dla wykonywania zawodu, bądź też jako przedmiotu luksusowej konsumpcji. Warto rozważyć możliwość priorytetowego przydziału prywatnych samochodów dla przedstawicieli takich zawodów, jak na przykład służba weterynaryjna czy służba zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejBondarewski">Podkreślił napiętą sytuację w budownictwie jednorodzinnym. Mima planowanego wzrostu - rozwój tego budownictwa jest problematyczny, bowiem nie znajduje odbicia we wzroście pomocy kredytowej państw, która pozostaje na poziomie roku 1977.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełAndrzejBondarewski">Poseł Witold Jankowski (bezp. PAX) pytał, czy program dotyczący zaopatrzenia materiałowego, od którego zależy wykonanie 5-latki, jest realny.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełAndrzejBondarewski">Poseł Tadeusz Klofik (ZSL) zwrócił uwagę na ogromne braki w dostawach ogumienia dla ciągników i pojazdów mechanicznych na wsi.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełAndrzejBondarewski">Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska Maria Milczarek: Mimo napięć i trudności w realizacji planu 1977 roku - poczynania partii i rządu stwarzają nadzieje przełamania dotychczasowych barier. Zahamowane zostały negatywne zjawiska. Obserwuje się większą dyscyplinę odbiorców, zwiększenie dynamiki zbrojenia terenów, poprawę jakości wykonawstwa itd. W pierwszym kwartale bież. roku resort wraz z Sejmową Komisją dokonał krytycznej analizy wykonania planu 1976 i I kwartału 1977 - i w ślad za wynikłymi stąd postulatami poszły decyzje i przedsięwzięcia rządowe. Rząd przyjął m.in program poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego, o 1 mld zł wzrosły nakłady na uzbrojenie terenów, przeznaczonych pod budownictwa jednorodzinne, nastąpił wzrost potencjału wykonawczego w budownictwie inżynieryjnym na skutek przesunięcia niektórych przedsiębiorstw przemysłowych do realizacji planu budownictwa mieszkaniowego. Zarówno tegoroczne przedsięwzięcia, jak i kontynuacja w przyszłych latach oznacza nienotowaną dotychczas dynamikę wzrostu budownictwa mieszkaniowego i rozwoju gospodarki komunalnej, związanej z programem mieszkaniowym. Chodzi teraz o to, aby te ogromne nakłady w pełni wykorzystać i aby ich konsekwencje stały się jak najszybciej widoczne.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełAndrzejBondarewski">Minister Milczarek wyraziła pogląd, iż byłoby sprawą mobilizującą przyjęcie zadań w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego na rok 1978 jako wycinku planu 5-letniego. Nie wiadomo jednak, czy byłoby to realne, zwłaszcza w takich aglomeracjach rzutujących zasadniczo na wykonanie planu krajowego, jak katowickie, stołeczne warszawskie, czy wrocławskie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełAndrzejBondarewski">Omawiając sprawy gospodarki komunalnej minister stwierdziła, że w planie zostały uwzględnione czynniki, gwarantujące korelację budownictwa mieszkaniowego i usług komunalnych. Oceniając sprawę komunikacji miejskiej jako podstawowego środka transportu mieszkańców minister wyraziła pogląd, iż nie sposób zgodzić się z zaplanowanie dostawy 1.550 autobusów, bowiem sama kasacja pojazdów wyeksploatowanych (1600) jest wyższa, a potrzeby w tej dziedzinie na rok 1978 szacuje się na 2.600 autobusów. Konieczne są więc działania, zmierzające do zwiększenia taboru autobusowego i taka szansa istnieje na drodze importu „Ikarusów” z Węgier, zwiększenia produkcji „Berlietów” i „Auto-Sanów”.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełAndrzejBondarewski">W dziedzinie dostaw gazu bezprzewodowego dla ludności małych miast i wsi czyni się starania o zwiększenie produkcji zarówno samego gazu, jak też butli oraz rozwoju sieci rozlewni. Są nadzieje, że przemysł chemiczny i maszynowy odpowie pozytywnie na te słuszne postulaty. Poruszony w dyskusji problem usług lokatorskich zajmuje w działalności resortu poczesne miejsce. Łączna wartość produkcji i usług wynosi średnio 118 miliardów zł, przy czym zakłada się 24% wskaźnik wzrostu usług lokatorskich w 1978 roku - w porównaniu z rokiem 1977.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełAndrzejBondarewski">Jeśli idzie o sprawy geodezji, to należy spodziewać się, iż lepsze wykorzystanie kadry geodetów w znacznej mierze poprawi obecną sytuację. Dziś bowiem tylko 700 gmin ma etaty dla przedstawicieli służb geodezyjnych. Istnieje pilna potrzeba (w związku ze wzrostem ilości spraw dotyczących obrotu ziemią) zapewnienia wyspecjalizowanych kadr pozostałym urzędom gminnym.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełAndrzejBondarewski">Minister Milczarek poinformowała również posłów o stopniu wykonania zadań w dziedzinie ochrony powietrza, wód oraz unieszkodliwiania odpadów, a także o poczynaniach, zmierzających do umocnienia rangi administracji terenowej.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PosełAndrzejBondarewski">Wiceminister budownictwa i materiałów budowlanych Jerzy Brązert poinformował Komisję o środkach podjętych dla zabezpieczenia realizacji planu budownictwa mieszkaniowego. Obejmują one m.in. zwiększenie ilości sprzętu, zapewnienie materiałów budowlanych, skierowanie niektórych przedsiębiorstw przemysłowych do realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego i zbrojenia terenów, jak to ma miejsce m.in. w woj. katowickim i stołecznym warszawskim. Mówca wyjaśnił, że na niewysoki wskaźnik wykonania planu tegorocznego (po 10 miesiącach 59,7%) wpłynęły m.in. zaległości z roku 1976. To stwarza zagrożenie planu m.in. w Warszawie, Katowicach, Gdańsku i Wrocławiu oraz powoduje znaczne spiętrzenie zadań w XV kwartale br. W wielu województwach zorganizowano pomoc dla wykonawstwa, której udzielają zakłady pracy, spółdzielczość, zakłady gospodarki komunalnej, zwłaszcza w robotach wykończeniowych. Do poprawy sytuacji w tym roku oraz lepszego przygotowania się do zadań roku przyszłego powinny się przyczynić takie działania, jak większy procent zaawansowania stanów zerowych i stanów surowych oraz budynków znajdujących się w montażu. Istotna jest również poprawa w zakresie bazy produkcyjnej: więcej mamy obecnie wytwórni wielkiej płyty, rozwija się system monolityczny.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PosełAndrzejBondarewski">Ponieważ resort przyjął założenia dotyczące budownictwa mieszkaniowego i zbrojenia terenu jako priorytetowe - uwzględniono w projekcie planu zwiększenie możliwości wykonawczych Zjednoczeń Inżynierii Miejskich, określono też zadania dla przedsiębiorstw budownictwa przemysłowego, zbilansowano materiały i sprzęt zgodnie z programem budownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PosełAndrzejBondarewski">Dyrektor Roman Nowicki z Ministerstwa Rolnictwa zabrał głos w sprawie budownictwa indywidualnego ludności rolniczej. Stwierdził on, iż plan ubiegłej 5-latki nie został wykonany, a w latach 1976–1977 zaawansowanie planu 5-letniego wyniesie zaledwie 31%. Istnieje jednak możliwość wywiązania się z planowanych zadań, o ile nastąpi odpowiedni wzrost przeznaczonych na ten cel środków finansowych i możliwości wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PosełAndrzejBondarewski">Poseł Aleksander Zarajczyk (PZPR) zwrócił uwagę na niesłuszną zasadę odcinania się resortu rolnictwa od budownictwa mieszkaniowego. Trzeba, zdaniem posła, pozwolić przedsiębiorstwom podległym resortowi na zaangażowanie się w budowę mieszkań dla fachowców, niezbędnych na wsi, bowiem również od tego zależy realizacja programu żywnościowego.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PosełAndrzejBondarewski">Na zakończenie dyskusji głos zabrał poseł Bolesław Kardaszewski (PZPR), który wyraził pogląd, iż wzrost nakładów na potrzeby resortu administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska w 1978 r. jest duży, natomiast nie ma pewności co do racjonalnego i pełnego wykorzystania tych środków oraz zabezpieczenia odpowiedniego potencjału wykonawczego. Istnieje uzasadniona, potwierdzona w czasie dyskusji obawa, iż moc przerobowa przedsiębiorstw może się okazać niewystarczająca dla wykonania planów. Dlatego też poprzeć należy wszystkie podjęto środki zaradcze. Dyskusja i opinie posłów oraz zaproszonych gości pokrywają się z wnioskami, zawartymi w koreferacie. Dlatego też poseł Kardaszewski zaproponował, aby Komisja przyjęła projekt uchwały Sejmu o Narodowym Planie Społeczno-Gospodarczym i Budżetu Państwa na rok 1976 w częściach dotyczących resortu Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wraz z opinią Komisji, wnioskami i poprawkami, wniesionymi przez posłów.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PosełAndrzejBondarewski">Komisja wniosek powyższy zaakceptowała.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PosełAndrzejBondarewski">Porządek dzienny posiedzenia Komisji obejmował również rozpatrzenie projektu budżetu państwa na rok 1976 w części dotyczącej Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa oraz w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów. Uwagi na te temat w imieniu Komisji przedstawili posłowie: Henryk Kostecki (PZPR) i Leon Jańczak (ZSL). W dyskusji nad tymi punktami porządku dziennego udział wzięli: poseł Edward Duda (ZSL), poseł Marceli Faska (SD), poseł Jerzy Kusiak (PZPR), poseł Aleksander Zarajczyk (PZPR), poseł Sylwester Zawadzki (PZPR) - sekretarz OKPJN Witold Jarosiński, szef Kancelarii Sejmu Kazimierz Świtała i szef Urzędu Rady Ministrów Janusz Wieczorek.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>