text_structure.xml
16.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 marca 1977 Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Sylwestra Zawadzkiego (PZPR), rozpatrzyła zagadnienia usprawnienia napraw i eksploatacji budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z I zastępcą ministra Zdzisławem Drozdem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były informacje opracowane przez Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Centralny Związek Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat podkomisji zagospodarowania przestrzennego oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, która dokonała wizytacji województw: częstochowskiego, kieleckiego i zamojskiego przedstawił poseł Jan Malec (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Po 1970 roku nastąpił w kraju znaczny wzrost miejskich zasobów mieszkaniowych, zwiększyła się liczba mieszkań o wysokim standardzie. Mimo to 44 proc. ogólnej substancji mieszkaniowej to budynki wznoszone jeszcze przed 1954 r., a w tym około 24 proc. budynki jeszcze sprzed roku 1918. Blisko 18 proc. mieszkań w miastach nie posiada urządzeń wodociągowych, 35 proc. odpowiednich sanitariatów, w wielu jeszcze brak jest łazienek, gazu i centralnego ogrzewania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Istnieje konieczność wyrównania dysproporcji między standardem mieszkań w starych zasobach, a pochodzących z nowego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych z roku na rok wzrastają. W r. 1976 średnie miesięczne koszty utrzymania budynków znajdujących się w gestii rad narodowych bez modernizacji wynosiły 9,30 zł/m2 powierzchni użytkowej, przy średnim czynszu z tytułu najmu lokali 3,20 zł/m2. Podobnie kształtują się koszty utrzymania budynków pozostających pod zarządem zakładów pracy. Najniższe koszty występują w spółdzielniach mieszkaniowych, z uwagi na to, że przeważają tam budynki nowe. Najtrudniej kształtuje się sytuacja w budynkach stanowiących własność prywatną, gdzie opłaty z tytułu czynszu nie wystarczają nawet na naprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nakłady finansowe przeznaczane na remonty kapitalne i bieżące w miarę upływu lat od reformy czynszu są coraz bardziej niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zaległości powstałe w latach ubiegłych w remontach budynków mieszkalnych, jak też bieżące potrzeby wynikające z eksploatacji tych budynków doprowadziły do poważnego spiętrzenia prac remontowych. Zarówno z materiałów resortowych, jak i wizytacji poselskich wynika, że istnieje pilna potrzeba zwiększenia potencjału produkcyjnego przedsiębiorstw wykonawczych. Najbardziej obciążone są przedsiębiorstwa podległe resortowi administracji, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. Większość tych przedsiębiorstw reprezentuje nadał słaby poziom techniczno-organizacyjny, nie dysponuje odpowiednim zapleczem technicznym i wyposażeniem w sprzęt i środki transportu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa remontowo-budowlane napotykają na duże trudności w zaopatrzeniu materiałowym; przydziały materiałowe pokrywają zaledwie 60 proc. ich potrzeb. Z największymi trudnościami borykają się nowo powołane województwa, które niejednokrotnie nie dysponują jeszcze własnymi przedsiębiorstwami remontowo-budowlanymi.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Zasada centralnego rozdzielnictwa środków transportu i sprzętu nie pozwala na uwzględnianie we właściwym stosunku potrzeb poszczególnych województw.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podkomisja zgłosiła szereg postulatów, w których domaga się m.in. przyśpieszenia działań mających na celu modernizację starej substancji mieszkaniowej, dokonania ponownej weryfikacji rejestru zabytkowych obiektów w celu wyeliminowania z tego rejestru obiektów nienadających się do konserwacji. Niezbędne jest również zobowiązanie inwestorów budynków mieszkalnych do przyśpieszenia wykonawstwa robót elewacyjnych, rozbudowy potencjału wykonawczego i technicznego przedsiębiorstw remontowych, uzupełniania niedoboru fachowych kadr, poprawy zaopatrzenia materiałowego przeznaczonego na remonty budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Poseł Danuta Podlewska (bezp.) przedstawiła uwagi i wnioski z wizytacji podkomisji w osiedlach mieszkaniowych i przedsiębiorstwach remontowych województw kieleckiego i częstochowskiego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Z wizytacji tej wynika, że w obu województwach, a zwłaszcza w kieleckim przedsiębiorstwa remontowe pracują w trudnych warunkach bez odpowiedniego zaplecza technicznego, dysponują szczupłym i przestarzałym parkiem maszynowym, brak im środków transportu, zwłaszcza pionowego i małej mechanizacji. Stąd też rezultaty działalności tych przedsiębiorstw nie pokrywają zapotrzebowania, przy czym problem remontów sprawniej rozwiązywany jest w województwie częstochowskim, w którym powołano specjalne grupy konserwacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Na podstawie wizytacji i wniosków wysuwanych w terenie poseł postulowała przede wszystkim lepsze zaopatrzenie materiałowe przedsiębiorstw remontowych oraz zdecydowaną poprawę jakości większości materiałów, zwłaszcza nowo wprowadzanych. Materiały te bowiem z reguły nie przeżywają swoich okresów gwarancyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Poseł postulowała także wprowadzenie bodźców ekonomicznych dla przedsiębiorstw za skracanie cykli remontowych, jak również finansowanie modernizacji obiektów z funduszu remontowego. W sytuacji wzrastających potrzeb remontowych należałoby zweryfikować listę obiektów zabytkowych przeznaczonych do konserwacji - wartość zabytkowa wielu z tych obiektów jest bowiem wątpliwa. Rozszerzyć też trzeba zakres informacji technicznej dla przedsiębiorstw remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Poseł Krystyna Jandy-Jendrośka (bezp.) omówiła zagadnienia modernizacji starych zasobów mieszkaniowych, zwracając zwłaszcza uwagę na konieczność podłączenia budynków ogrzewanych piecami do elektrociepłowni.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Poseł Ludwika Mieszkowska (PZPR) stwierdziła, że jedną z głównych przyczyn wzrostu zapotrzebowania na remonty jest zła jakość prac budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przeciwdziałać trzeba, zdaniem poseł, nieoszczędnej gospodarce materiałami w przedsiębiorstwach remontowych. Zmienić należy nieracjonalny system rozliczania przedsiębiorstw preferujący wyższe (a nie zawsze przy tym uzasadnione) zużycie materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł postulowała podjęcie bardziej energicznych kroków i zastosowanie sankcji, również materialnych, w stosunku do lokatorów dewastujących mieszkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekDąbal">Przedsiębiorstwa remontowe nie zaspakajają zapotrzebowania na remonty. Zachodzi przy tym obawa, że dysproporcje między zapotrzebowaniem a realizacją mogą się zwiększać w następnych latach. Wskazuje na to liczba nowych budynków wymagających remontów, a także budynków ze starych zasobów mieszkaniowych, których przeprowadzić trzeba nie tylko remonty, ale i modernizację. Zapewnie więc należy warunki przyspieszenia rozwoju przedsiębiorstw remontowych, takie jak: zwiększenie nakładów finansowych, poprawa usprzętowienia i warunków lokalowych przedsiębiorstw remontowych oraz lepsze zaopatrzenie materiałowe (przy czym zaopatrzenie to poprawić można także dzięki racjonalnej dystrybucji i gospodarce materiałami). Lepiej wykorzystać też trzeba kadrę tych przedsiębiorstw oraz zwiększyć udział rzemieślników w niektórych pracach remontowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełFranciszekDąbal">W okresie remontu budynku jego mieszkańcy muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki mieszkaniowe, do czego niezbędne jest dysponowanie odpowiednią ilością zastępczych budynków rotacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełFranciszekDąbal">Istnieją możliwości ograniczenia szybkiego wzrostu zapotrzebowania na remonty m.in. poprzez pobudzenie troski mieszkańców osiedli o prawidłową eksploatację budynku, dbałość o estetykę klatek schodowych i mieszkań.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełFranciszekDąbal">Poseł Bogdan Łysak (SD) stwierdził, że jedną z głównych przyczyn remontów jest zła jakość prac budowlanych i wykończeniowych. Często zdarza się, że remonty wymagają nowo oddane budynki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełFranciszekDąbal">Poseł wskazał na wyłaniający się problem remontów budynków oddanych do użytku w latach 60-tych. W budynkach tych wymienić już należy sieć wodociągowo-kanalizacyjną. Realizacja tych zadań utrudniona będzie jednak brakiem wykonawców.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełFranciszekDąbal">Poseł postulował także racjonalne podejmowanie remontów kapitalnych. Częste są przypadki, że remont taki kosztuje drożej od wybudowania nowego, budynku.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełFranciszekDąbal">Poważnym problemem m.in. w woj. kieleckim jest, zdaniem posła - likwidacja zaległości w wykonywaniu elewacji. Problem ten rozwiązany został w części w budynkach niższych, budynki pięcio- i więcej piętrowe wymagają udziału przedsiębiorstw specjalistycznych. Wykonanie elewacji należy do obowiązku przedsiębiorstw budowlanych, które nie przeprowadzają ich tłumacząc się zakończeniem inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełFranciszekDąbal">Ważną rolę w zapewnieniu prawidłowej eksploatacji i utrzymaniu estetyki osiedla mają do spełnienia komitety osiedlowe. Winny one skuteczniej nadzorować prace ADM, dozorców itd. Zapewnić przy tym trzeba odpowiednie zaplecze techniczne dla ADM-ów. Rozważenia wymaga, zdaniem posła, powrót do dawnych przepisów, w myśl których środki na rozwój tego zaplecza pochodziły z funduszów na remonty bieżące.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełFranciszekDąbal">Mimo znacznej poprawy, jedynie w połowie pokryte jest zapotrzebowanie na usługi lokatorskie - zwłaszcza na odpłatne podnoszenie standardu mieszkań. Lepsze zaspokojenie tego zapotrzebowania wymaga większych dostaw materiałowych. Realizować trzeba postanowienia w tej dziedzinie zawarte w rządowym programie rozwoju usług.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełFranciszekDąbal">Poseł Andrzej Bondarewski (SD) stwierdził, że w poszczególnych sektorach budownictwa (państwowym, spółdzielczym, prywatnym) istnieje różny stopień zainteresowania właściwą eksploatacją i zachowaniem istniejącej substancji mieszkaniowej. Sytuacja ta wynika z dysproporcji w wielkościach środków, jakimi poszczególne sektory dysponują na cale modernizacyjno-remontowe. Główną przyczyną tych dysproporcji są znaczne różnice w wysokości czynszów. Dążyć więc trzeba do zrównania świadczeń w budownictwie państwowym i spółdzielczym uwzględniając przy tym sytuację materialną osób najniżej uposażonych. Uruchamiać też należy odpowiednią politykę kredytową dla prywatnych właścicieli, zachęcającą do podejmowania przez nich remontów we własnym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZenonaKuranda">Mimo, że nakłady przeznaczone na utrzymanie czystości i podnoszenie estetyki osiedli są znaczne nadal sprawy te pozostawiają bardzo wiele do życzenia. Komitety osiedlowe powinny zwiększyć nadzór nad pracą ADM-ów i dozorców.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełZenonaKuranda">Poseł postulowała lepsze zaopatrzenie materiałowe dla prywatnych właścicieli starych, przeznaczonych do remontu domków jednorodzinnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Na sprawne przeprowadzanie remontów niekorzystnie wpływają notowane obecnie trudności we współpracy komitetów osiedlowych z przedsiębiorstwami remontowymi, obejmującymi kilka i więcej osiedli. Trudności te wynikają z preferowanego przez resort modelu zarządzania zasobami mieszkaniowymi, innego niż wprowadzany przez spółdzielczość mieszkaniową. Model resortowy bowiem zmierza do coraz większej centralizacji przedsiębiorstw remontowych, model spółdzielczy zaś słusznie ogranicza zakres działania przedsiębiorstwa do jednego osiedla bądź zespołu mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Systematycznie wzrastają koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych. Nie jest jednak chyba w pełni uzasadniony fakt, że koszty te w budownictwie państwowym są dwukrotnie wyższe od kosztów w budownictwie spółdzielczym. Wydaje się, że istnieją możliwości obniżenia tych kosztów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Przyspieszyć należy tempo przekazywania mieszkań na danym terenie w całości do zasobów spółdzielczych bądź zasobów państwowych. Ustanowienie jednego gospodarza osiedla ujednolica bowiem i usprawnia zarządzanie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Poseł wyraził obawę, że następuje zbytnia dekoncentracja działań przedsiębiorstw remontowych, zwłaszcza na rzecz innych mocodawców niż mieszkańcy. Uznał też za słuszne, by przy rozliczaniu przedsiębiorstw uwzględniać oszczędną gospodarkę materiałową.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Zaostrzyć należy wymogi przy odbiorze nowo oddawanych budynków, a także zapewnić mieszkańcom remontowanych budynków odpowiednie lokale zastępcze oraz pełną informację o terminie zakończenia remontu.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: I zastępca ministra administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska Zdzisław Drozd oraz przedstawiciel Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego Andrzej Graduszyński.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że realizując uchwały V Plenum KC PZPR opracowano kompleksowy program usprawniania gospodarki i zarządzania zasobami mieszkaniowymi.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">W programie tym zakłada się integrację jednostek zarządzania, poprawę ich wyposażenia w środki finansowe, sprzęt, materiały i środki transportu. Wszystko tu pozwoli na większą dyspozycyjność przedsiębiorstw gospodarki mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Zakłada się również koncentrację zarządzania zasobami mieszkaniowymi w poszczególnych osiedlach mieszkaniowych oraz zwiększenie uprawnień i wpływu samorządów mieszkańców na sprawy gospodarki zasobami mieszkaniowymi.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Opracowano program szkolenia kadr wykwalifikowanych dla potrzeb przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. W programie tym dużą uwagę zwraca się na dwuzawodowe szkolenie.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Spółdzielczość mieszkaniowa ma opracowane programy na lata 1977–1980 przejmowania przez administrację spółdzielczą niektórych budynków rad narodowych oraz zakładów pracy. Realizacja ich uzależniona jest od właściwego przygotowania organizacyjnego i rozbudowy zaplecza remontowego.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełSylwesterZawadzki">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>