text_structure.xml
29.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 12 października 1976 r. Komisje: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, obradujące pod przewodnictwem posła Edwarda Dudy (ZSL), rozpatrzyły:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- stan i kierunki rozwoju przemysłu mieszkaniowego w latach 1976-1980;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- program działania w zakresie poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego do 1980 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrany Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrami: Jerzym Brązertem i Leszkiem Kałkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego. Prezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego Stanisław Kukuryka oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Budownictwa i Towarzystwa Urbanistów Polskich.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Posłowie otrzymali opracowanie Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych na temat stanu i kierunków rozwoju przemysłu mieszkaniowego w latach 1976-1980. Uzupełnił je wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Leszek Kałkowski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W latach 1971-1975 wybudowano ogółem w kraju 1.124,8 tys. mieszkań o powierzchni użytkowej 63 mln m2 przekraczając plan o 44,8 tys. mieszkań (4,1 proc.), powierzchni użytkowej o około 2,4 mln m2.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W budownictwie mieszkaniowym indywidualnym wykonanie planu 5-letniego było niższe o 26,6 tys. mieszkań, co wynikało głównie z trudności organizacyjnych i techniczno-materiałowych, jak np. nieudostępniania odpowiednich działek budowlanych, niepełnej obsługi technicznej i wykonawczej oraz niedostatecznego zaopatrzenia w materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Równolegle ze wzrostem ilościowym następowała stała poprawa rozwiązań funkcjonalnych i wartości użytkowej mieszkań. Średnia wielkość powierzchni mieszkania w budownictwie uspołecznionym wzrosła z 42,8 m2 w 1970 r. do 46,8 m2 w 1975 r. Ograniczona została ilość pomieszczeń przechodnich, wyeliminowano ciemne kuchnie, wydzielono WC z powierzchni łazienek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Szybkiemu wzrostowi budownictwa mieszkaniowego nie towarzyszy odpowiedni wzrost budownictwa użyteczności publicznej, co w konsekwencji spowodowało niedobory w osiedlowym zapleczu usługowym. Szczególnie w woj. warszawskim, katowickim, m. Krakowie i wrocławskim.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Mimo wysokiej dynamiki inwestowania nie zlikwidowano powstałych przed 1970 r. zaległości w infrastrukturze terenów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe i towarzyszące.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W planach na lata 1976-1980 zakłada się wybudowanie ogółem 1.525 tys. mieszkań o powierzchni użytkowej około 93,7 mln m2, co stanowi w stosunku do lat 1971-1975 wzrost ilościowy o około 33,6 proc., a w powierzchni użytkowej około 49 proc.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Z powyższego programu budownictwa mieszkaniowego przypada na:</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- budownictwo uspołecznione 1.143 tys. mieszkań o 56,9 mln m2 powierzchni użytkowej,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- budownictwo indywidualne 382 tys. mieszkań o 36,8 mln m2 powierzchni użytkowej (w tym 50 tys. mieszkań realizować będzie spółdzielczość mieszkaniowa).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Dla zapewnienia kompleksowej realizacji budownictwa mieszkaniowego w kraju nieodzowna jest równoczesna realizacja około 26,0 mln m2 podstawowych obiektów towarzyszących.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Do węzłowych zadań bieżącego 5-lecia należy również wyposażenie terenów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe i towarzyszące w podstawową infrastrukturę techniczną.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Obok wzrostu ilościowego nastąpi dalsza odczuwalna poprawa jakości i estetyki budowanych zespołów mieszkaniowych i mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W minionym 5-leciu nastąpił zasadniczy wzrost wytwórni elementów wielkopłytowych. W 1976 r. działa 98 fabryk domów o łącznej zdolności produkcyjnej 430 tys. izb rocznie, w budowie jest dalszym 37 zakładów. Dla sprostania rosnącym zadaniom budownictwa mieszkaniowego w dalszym ciągu rozwijaną będzie technologia wielkopłytowa: udział jej wzrośnie z 59 proc. w 1975 r. do 80 proc. w 1980 r. Wymaga to budowy dalszych 30 wytwórni elementów wielkopłytowych uwzględniających szczególnie potrzeby wielkich aglomeracji i nowych województw.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W latach 1971-1975 zmodernizowano na terenie miast ponad 160 tys. mieszkań, głównie w budynkach rad narodowych, w prywatnych domach czynszowych oraz w starych domach jednorodzinnych. Modernizacja polega przede wszystkim na wyposażeniu budynków i mieszkań w instalacje wodociągowo-kanalizacyjne i w miarę możliwości gazową oraz centralne ogrzewanie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W latach 1976-1980 modernizacja powinna objąć około 220 tys. mieszkań, z czego w około 150 tys. mieszkań modernizacja uwzględni w szerszym zakresie zbliżenie ich standardu do poziomu nowego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Koreferat przedstawiła poseł Danuta Podlewska (bezp.): Mimo wielkiego wzrostu zadań budownictwa mieszkaniowego w latach 1976-1980 nie będą w pełni zaspokojone potrzeby społeczne, zwłaszcza mieszkańców aglomeracji miejskich i nowych województw. Toteż w miarę możliwości należy starać się o przekroczenie zadań planowych w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wykonania planu budownictwu mieszkaniowego wymaga wielu przedsięwzięć, m.in. wyprzedzającego przygotowania terenów budowlanych i ich uzbrojenia. Postęp w tej dziedzinie jest nadal niezadowalający. Szybciej wprowadzać trzeba nowe technologie przy pracach związanych z uzbrojeniem terenu oraz zwiększyć potencjał wykonawczy dla tych robót.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Udział budownictwa jednorodzinnego w planowanej ogólnej powierzchni użytkowej mieszkań stanowić ma około 40 proc. Budownictwo to w zbyt dużym zakresie realizowane jest metodami tradycyjnymi, odczuwa powabny niedobór dostaw materiałów i wykonawstwa. Przyspieszyć trzeba proces uprzemysławiania tego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W bieżącym 5-leciu przewiduje się modernizację około 220 tys. mieszkań. Przedłużający się okres wykonywania remontów jest przedmiotom krytyki społecznej. Toteż niezbędne jest usprawnienie organizacji tych robót, zapewnienie rytmiczności dostaw materiałów i zwiększania mocy wykonawczej przedsiębiorstw remontowo-budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Zastosowanie wielkoprzemysłowych metod w budownictwie mieszkaniowym pozwoliło na znaczne rozszerzenie jego rozmiarów. Udział technologii uprzemysłowionych wzroście w najbliższym 5-leciu do 80 proc. w ogólnym wykonawstwie budownictwa mieszkaniowego. Obecnie coraz większego znaczenia nabiera problem jakości produkcji fabryk domów.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Elementy wielkopłytowe powinny być staranniej wykonywane, tak aby zapewniały wysoką jakość oraz lepsze rozwiązania funkcjonalne mieszkań. Dla poprawienia estetyki osiedli mieszkaniowych konieczne jest stosowanie bardziej urozmaiconych faktur zewnętrznych o zróżnicowanej kolorystyce. Uruchamiać trzeba również produkcję elementów uzupełniających, produkowanych indywidualnie dla osiedli lub zespołów budynków.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Programowanie rozwoju przemysłu mieszkaniowego musi uwzględniać stale rosnące zapotrzebowanie ze strony rynku i budownictwa indywidualnego na materiały budowlane. Przy lokalizacji zakładów przemysłu mieszkaniowego powinno brać się pod uwagę wiele czynników m.in. wykorzystanie bazy surowcowej, zapewnienie optymalnych warników transportu materiałów budowlanych, wymogi ochrony środowiska naturalnego. Podjąć trzeba również wysiłki dla opracowania najwłaściwszych metod dystrybucji materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zagadnienia związane z unowocześnieniem bazy produkcyjnej przemysłu mieszkaniowego objęte zostały rządowym programem badań. Dla realizacji tego programu niezbędne jest rozbudowanie istniejącego zaplecza naukowo-badawczego i konstrukcyjnego. Wprowadzanie nowych materiałów i zastosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych w budownictwie powinno bowiem pozwolić na obniżenie ciężaru obiektów o około 30 proc., zmniejszanie pracochłonności na budowie o 45 proc., podniesienie wydajności pracy o 70 proc., skrócenie cyklu budowy mieszkań o 25 proc. i zmniejszenie transportochłonności o 33 proc. Są to zagadnienia o kapitalnym znaczeniu dla realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Poszczególne resorty działające na rzecz budownictwa powinny zwiększyć nakłady na prace badawczo-rozwojowe, a także opracować program zwiększenia produkcji poprzez poprawę organizacji pracy i modernizację istniejących zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Informację o programie działania w zakresie poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego do r. 1980 przedstawił wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Jerzy Brązert.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Poprawa jakości budownictwa mieszkaniowego powinna być realizowana poprzez stałe podnoszenie standardu mieszkaniowego i osiedlowego. Duży wpływ na poprawę jakości mają działania w zakresie planowania, programowania i koordynacji inwestycji. Resort zamierza utrwalać związki planowania przestrzennego z planowaniem gospodarczym, usprawniać metody planowania przestrzennego, intensyfikować pracę przy opracowywaniu planów szczegółowych, pogłębiać ich powiązanie z procesem inwestycyjnym oraz w pełni wdrożyć zasadę koncentracji środków na budowę zespołów mieszkaniowych w ręku jednego gestora.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W projektowaniu zespołów mieszkaniowych dążyć się będzie do ich zindywidualizowania architektonicznego m.in. poprzez szersze stosowanie otwartych systemów budowlanych, zróżnicowanie wysokości i formy budynków, kształtowanie terenów zielonych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Dążyć się będzie do poprawy wartości funkcjonalnych i użytkowych projektowanych mieszkań i budynków m.in, w drodze zwiększania średniej wielkości mieszkania do około 50 m2 w 1980 r.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Jednym z podstawowych warunków poprawy jakości budownictwa jest wzrost produkcji nowoczesnych, wysokiej jakości materiałów budowlanych. Zamierza się opracować system kontroli jakości materiałów i wyrobów i zwiększyć odpowiedzialność producentów za dotrzymywanie parametrów technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Szczególną uwagę będzie resort zwracał na podniesienie jakości robót budowlano-montażowych w zakładach wytwórczych i na placach budowy, wyprzedzanie uzbrojenia terenów, zapewnienie warunków do rytmicznego oddawania obiektów oraz zaostrzenie dyscypliny i kryteriów odbioru obiektów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Stanisław Kukuryka (PZPR): Zaprezentowany przez resort „Program działania w zakresie poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego do roku 1980” odpowiada genialnie ocenie i postulatom urzędów wojewódzkich i spółdzielczości mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Szczególnie istotne jest kompleksowe potraktowanie problemów jakości budownictwa mieszkaniowego. Wymaga to współdziałania wszystkich ogniw administracji terenowej, służb planowania gospodarczego i przestrzennego, gospodarki komunalnej, wykonawstwa i przemysłu budowlanego oraz spółdzielczości mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Do niezbędnych warunków realizacji programu mieszkaniowego należy m.in. wyprzedzające przygotowanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe wielo- i jednorodzinne, zapewnienie nakładów na uzbrojenie tych terenów oraz na wzmocnienie potencjału wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Istotne jest uwzględnienie w planach przestrzennego zagospodarowania miast i gmin wydzielonych terenów pod budownictwo jednorodzinne, w tym również terenów leżących w pobliżu osiedli mieszkaniowych oraz terenów międzyosiedlowych.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Przy wyznaczaniu terenów pod budownictwo mieszkaniowe przestrzegać należy zasady włączania układu funkcjonalno-przestrzennego każdego obiektu system ekologiczny, funkcjonalny i kompozycyjny całego miasta. Konieczne jest rozwijacie otwartych systemów budownictwa, dostosowanie programu technologicznego wytwórni elementów budowlanych do potrzeb realizacji prawidłowych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych. Warunki do szerszego stosowania elastycznych rozwiązań urbanistycznych stworzyć może dalszy rozwój systemów prefabrykacji i unifikacji elementów - wpłynie to jednocześnie na zmniejszenie ilości i wymiarów elementów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Projektowanie mieszkać i budynków winno być dostosowane do rosnącego społecznego zapotrzebowania na mieszkania większe i bardziej funkcjonalne. Zwiększenie średniej wielkości mieszkań można będzie osiągnąć stosując m.in. taki ich układ w budynkach, który umożliwi w przyszłości ich rozgęszczenie.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Poprawa jakości wykończenia i wyposażenia mieszkań i budynków zależy od produkcji i stosowania nowych materiałów o wyższej jakości oraz nowych systemów budowlanych i metod wykonywania robót wykończeniowych. Należy przy tym zapobiegać wprowadzaniu nowych materiałów w cenach nowości, a wykazujących niższy trwałość użytkową od podobnych materiałów tradycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekDąbal">Ocenę jakości budownictwa mieszkaniowego wystawiają przede wszystkie użytkownicy. Wyrażając uznanie dla wielu stosowanych obecnie lepszych rozwiązań projektowych i dla lepszego wykonawstwa, nie szczędzą jednak uwag krytycznych wprowadzając się do wykończonych wadliwie lokali o nie najlepszym układzie funkcjonalnym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełFranciszekDąbal">Najwyższa Izba Kontroli prowadziła badania jakości budownictwa mieszkaniowego i stwierdziła szereg niedociągnięć, które dotyczą m.in. opóźnień w projektowaniu budynków, oddawania niekompletnych projektów, zmian technologii wykonania budynków i stosowanych materiałów w trakcie budowy. Na 220 skontrolowanych budynków w 199 dostrzeżono usterki; usuwanie ich wpływa na zwiększenie kosztów budownictwa mieszkaniowego, a często obciąża użytkowników.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełFranciszekDąbal">Nadal notuje się duże marnotrawstwo materiałów na budowach, od szeregu lat nie są zmieniane normatywy zużycia materiałów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełFranciszekDąbal">Przewidujemy rozwój budownictwa indywidualnego, co wymaga zwiększenia podaży materiałów budowlanych i usprawnienia organizacji ich sprzedaży.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBolesławKardaszewski">Budownictwo mieszkaniowe wymaga wyprzedzającego podjęcia szeregu działań przygotowawczych, takich jak przeprowadzenie wywłaszczenia terenu i jego uzbrojenia, przygotowanie dokumentacji i wykonawstwa. Brak odpowiednio wczesnego rozpoznania planistycznego obniża w konsekwencji jakość dokumentacji i wykonania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełBolesławKardaszewski">Dokonywane w ciągu roku korekty planów inwestycyjnych są przyczyną opóźniania przygotowania realizacji inwestycji w terenie, a koncentracja robót w końcowym okresie realizacji wpływa na obniżenie jej jakości.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełBolesławKardaszewski">Niezbędne jest doskonalenie metod planowania przestrzennego i lepsze powiązanie planów przestrzennego zagospodarowania z planami gospodarczymi. Zapewnić trzeba respektowanie ustaleń planu; zbyt często jeszcze plan jest dokumentem legalizującym podjęte niezależne od planu decyzje.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełBolesławKardaszewski">Istotne zmiany muszą nastąpić w dziedzinie programowania budownictwa mieszkaniowego. Struktura mieszkań nie odpowiada potrzebom społecznym; mamy nadmiar mieszkań małych. Wiadomo, że mieszkanie M-3 spełnia swoje funkcje, jeśli mieszkają w nim 2 osoby. A przecież o jakości oddawanych mieszkań świadczy m.in. ich powierzchnia. Zbyt wolno wprowadza się podwyższone normy mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełBolesławKardaszewski">Oceniając jakość budownictwa osiedlowego brać trzeba pod uwagę nie tylko mieszkania, ale również budownictwa usługowe i towarzyszące. Od szeregu lat stosuje się u nas przestarzałe projekty typowe dla budowy żłobków, przedszkoli, szkół. Zbyt wiele pawilonów handlowych realizowanych jest metodą tradycyjną, brak jest rozwiązań systemowych, a wprowadzanie nowych technologii postępuje zbyt wolno.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełBolesławKardaszewski">Wygląd, estetyka osiedla zależy w dużym stopniu do właściwego wkomponowania budynków w teren. Zbyt mocno jeszcze tok pracy dźwigów wyciska piętno na układzie urbanistycznym osiedli. Wiele osiedli charakteryzuje zbyt daleko posunięta monotonia form budynków i ich elewacji. Wytwórnie domów bronią się przed produkcją dodatkowych elementów. Trzeba wprowadzić bodźce materialnego zainteresowania, które będą wpływały na podnoszenie jakości budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełBolesławKardaszewski">Nadal dominującą rolę w procesie budownictwa mieszkaniowego odgrywa wykonawca, on dyktuje warunki. Nie jest umocniona ranga projektanta i inwestora.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełBolesławKardaszewski">Nie wolno dopuszczać do stagnacji stosowanych w budownictwie systemów. Wymagania użytkowników mieszkań rosną. Aby im sprostać niezbędne jest doskonalenie rozwiązań projektowych i technologicznych.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełBolesławKardaszewski">Przekazując uwagi z przeprowadzonej przez posłów wizytacji Wytwórni Elementów Prefabrykowanych WZ-75 w Szczecinie i Kombinatu Budownictwa Ogólnego Nr 1 w Szczecinie poseł stwierdził, że mimo występujących jaszcze usterek, jakość rozwiązań projektowych i jakość wykonawstwa w Szczecinie z perspektywy ostatnich 3 lat należy ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełBolesławKardaszewski">Szczecińskie Zjednoczenie Budownictwa zorganizowało zespół badawczo-wdrożeniowy zajmujący się programami rozwoju techniki i technologii budownictwa w skali województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełDanutaPodlewska">Na podstawie wizytacji poselskiej fabryki domów Poznań-Suchy Las oraz osiedli mieszkaniowych realizowanych z elementów produkowanych w tej fabryce stwierdzono, że jakość produkowanych elementów jest bardzo dobra. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zastosowanie wielobarwnej witromozaiki do elewacji budynków. Dzięki produkowaniu kabin sanitarnych w pełni wykończonych i wyposażonych, znacznie ogranicza się zakres robót wykonywanych na budowie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełDanutaPodlewska">Jakość budynków mieszkalnych realizowanych przez Poznański Kombinat Budowlany jest bardzo dobra. Mieszkania charakteryzują się funkcjonalnymi układani i zwiększoną powierzchnią użytkową. Dobra jest jakość robót wykończeniowych; ostatnio stosują się zasadę, że przyszły lokator decyduje o wielu elementach wykończenia lokalu, w którym ma zamieszkać; prace te wykonują spółdzielnie mieszkaniowo. Dzięki wyprzedzającemu zbrojeniu technicznemu terenów pod budowę budynki oddawane są do użytku z reguły w planowanych terminach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWitoldJankowski">Wielu wprowadzających się do nowych mieszkań lokatorów dokonuje na własną rękę szeregu zmian m.in. przesuwa takie urządzenia jak wanny, zlewozmywaki itd., aby zapewnić mieszkaniu większą funkcjonalność. Właściwe rozlokowanie tych urządzeń powinien zapewnić projektant.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarceliFaska">Za tempem wzrostu budownictwa mieszkaniowego nie nadąża tempo budowy obiektów użyteczności publicznej. Powszechny brak w osiedlach mieszkaniowych zaplecza usługowego, przedszkoli, żłobków itd. utrudnia życie na osiedlu. Ważne jest, aby produktem finalnym w budownictwie mieszkaniowym było nie samo mieszkanie, lecz mieszkanie wraz z całym zapleczem socjalno-usługowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Rozważenia wymaga, czy inwestycje preliminowane przez resort na wybudowanie dodatkowych 10 tys. mieszkań rocznie nie są zbyt wysokie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełSylwesterZawadzki">Niepokojące jest zjawisko niepełnego wykonywania planów w budownictwie. Co roku liczba zawieranych małżeństw przekracza liczbę oddawanych mieszkań. Problemem o wielkiej społecznej doniosłości jest zaspokojenie zapotrzebowania młodych małżeństw na mieszkania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełSylwesterZawadzki">Zbyt wysokie są w skali rocznej koszty naprawy usterek w nowo oddawanych do użytku budynkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyKusiak">W poprzedniej 5-latce liczba zawartych małżeństw była wyższa o 440 tys. od ilości oddanych mieszkań. Przy jednoczesnym wyburzeniu około 150 tys. mieszkań, deficyt mieszkań sięga 600 tys. Nadrobienie tej zaległości wymaga odpowiednich nakładów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzyKusiak">W ubiegłej 5-latce niezrealizowany został w pełni program budownictwa jednorodzinnego. Obecny plan 5-letni przewiduje wybudowanie tys. domków jednorodzinnych, w tym roku w. budowie jest 160 tys. - dążyć trzeba przede wszystkim do zakończenia tych robót.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJerzyKusiak">Przeważająca część przewidzianych planem obiektów oddawana jest w IV kwartale. Wpływa to niekorzystnie na jakość budownictwa. Zapewnić należy rytmiczność oddawania budynków do użytku.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Dla budownictwa indywidualnego najważniejsze jest zapewnienie zaopatrzenia w materiały budowlane. Nie pełne pokrycie zapotrzebowania na te materiały jest przyczyną nielegalnego zaopatrywania się w nie na placach budów z gospodarki uspołecznionej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJóźwiak">W programie budownictwa i produkcji materiałów budowlanych poważny jest udział innych resortów. Istnieje potrzeba zwiększenia uprawnień koordynacyjnych resortu budownictwa w realizacji tych programów oraz poszerzenia zakresu egzekwowania przez Radę Koordynacyjną wielkości dostaw materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyJóźwiak">Należy zabezpieczyć nakłady finansowe na realizację programów budownictwa mieszkaniowego. Szukać trzeba rezerw dla zwiększenia tych nakładów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyJóźwiak">Równolegle ze wznoszeniem tych obiektów modernizować trzeba istniejące zasoby mieszkaniowe. Resorty winny opracować perspektywiczny program modernizacji istniejącego budownictwa, który realizowany byłby za 10–20 lat.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyJóźwiak">Byłoby celowe uelastycznienie systemu projektowania, umożliwiające projektantom uwzględnianie doświadczeń i uwag użytkowników oddanych już obiektów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełJerzyJóźwiak">Program poprawy jakości budownictwa przewiduje przede wszystkim przedsięwzięcia natury technicznej. Celowe byłoby zaostrzenie wymogów przy kontroli technicznej oddawanych obiektów; obecnie kontroli takiej dokonują przeważnie przyszli użytkownicy.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełJerzyJóźwiak">Część materiałów budowlanych, m.in. elementy wielkopłytowe, ulega uszkodzeniom w czasie transportu. Należy podjąć niezbędno kroki dla konteneryzacji przewozów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStefaniaAdamczak">Wielką bolączką mieszkańców małych miast m.in. w woj. pilskim, jest brak oczyszczalni ścieków. Na inwestycje te muszą znaleźć się środki.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełStefaniaAdamczak">Wicemarszałek Sejmu poseł Halina Skibniewska (bezp.): Mieszkanie jest jednym z zasadniczych elementów jakości życia. Jego kształt, funkcjonalność, warunki bytowania są ważnym czynnikiem kształtującym społeczne nastroje. Wynika z tego znaczenie jakie przywiązywać musimy do zapewnienia odpowiednich warunków mieszkaniowych 10 mln polskich gospodarstw domowych. Pamiętać trzeba przy tym, że na warunki te składu się nie samo mieszkanie, ale i niezbędna infrastruktura - zaplecze socjalno-usługowe, komunikacja, estetyczne i rekreacyjne wartości naszych osiedli itd. Wszystkie te elementy są ważne w równym stopniu. Wykazała to również dzisiejsza dyskusja, w której wystąpienia posłów były tym cenniejsze, że wyrażały punkt widzenia użytkownika. Dyskusja wykazała też, jak poważne są skutki społeczne niedomogów naszego budownictwa; skutki te należy analizować i przewidzieć. Wydaje się, że przy coraz większym potencjale resortu i zwiększającym się udziale zaplecza naukowego należy odpowiednio uwzględniać działania w programach rozwoju budownictwa.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełStefaniaAdamczak">W chwili obecnej równie ważna, jak jakość mieszkań jest ich ilość. Mieszkań potrzeba nam coraz więcej - nie wolno dopuścić do zwiększania się dystansu między zapotrzebowaniem społeczeństwa na mieszkania a jego zaspokojeniem. Problem ilości mieszkań nabiera równie ważnego znaczenia, jak w okresie bezpośrednio powojennym, z tym że obecnie łączy się on ściśle z jakością.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełStefaniaAdamczak">Ważnym elementem jakości naszych mieszkań jest ich wielkość. Zbyt wiele buduje się u nas małych mieszkań, które są później najbardziej zagęszczone, a zbyt mało oddajemy mieszkań dużych i o wysokim standardzie.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełStefaniaAdamczak">Poprawa warunków mieszkaniowych wymaga również modernizacji posiadanego zasobu budownictwa. Pamiętać jednak trzeba, że modernizacją objęte być muszą nie tylko budynki z okresu przedwojennego, ale wielka ilość mieszkań wybudowanych zaraz po wojnie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełStefaniaAdamczak">Poprawy warunków życia w osiedlach osiągnąć można nie tylko przez modernizację mieszkań, ale przez rozbudowę sieci usług, postawienie garaży, budowanie dróg osiedlowych, zadrzewieniu. Wymaga to o wiele mniejszych nakładów, a w równym jak modernizacja budynków stopniu przyczynia się do „rehabilitacji” wielu osiedli. W umiarkowany sposób stosować jednak należy tzw. estetyzację budownictwa, bowiem wpływa ona jedynie w nieznacznym stopniu na poprawę jakości.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełStefaniaAdamczak">W programach poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego w niedostatecznym stopniu pamięta się o zaspokojeniu różnych potrzeb społecznych, wymagających znacznego zróżnicowania naszych mieszkań. Poważna liczba ludzi niesprawnych oraz zwiększająca się liczba osób starszych wymaga przystosowywania mieszkań do ich potrzeb. W tej dziedzinie nie podejmuje się u nas żadnych kroków, mimo że często wystarczy jedynie wprowadzenie drobnych zmian w oddawanych mieszkaniach w zasadniczy sposób jednak ułatwiających życie w nich osobom starszym, bądź niesprawnym.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełStefaniaAdamczak">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceministrowie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Leszek Kałkowski i Jerzy Brazert oraz wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PosełStefaniaAdamczak">Na wniosek przewodniczącego obradom posła Edwarda Dudy Komisie zleciły podkomisjom opracowanie projektu opinii w oparciu o przebieg obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>