text_structure.xml
36.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Otwieram pierwsze, zwołane na podstawie art. 20 ust. 2 Regulaminu Sejmu, posiedzenie Komisji Śledczej do zbadania okoliczności tragicznej śmierci byłej posłanki Barbary Blidy. Witam państwa posłów. Witam wyjątkowo licznie przybyłą prasę, radio i telewizję. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje wybór prezydium Komisji, przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego. Zgodnie z art. 158 ust. 2 Regulaminu Sejmu, uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej 1/3 liczby członków komisji. Na podstawie listy obecności członków Komisji stwierdzam kworum. Wszyscy są obecni. Przypominam, że Komisja na podstawie art. 20 ust. 3 Regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne na posiedzeniu Komisji odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji. Rozumiem, że sekretarze Komisji są obecni i przygotowani do liczenia głosów, czy tak? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Głosowanie przeprowadzimy według zasady: „kto jest za?”; „kto jest przeciw?”; „kto się wstrzymał od głosu?”. Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, to znaczy więcej głosów „za” niż „przeciwnych”. Głosy „wstrzymujące się” nie będą brane pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Zwracam uwagę, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Dalsze głosowanie nad pozostałymi kandydaturami stanie się zatem bezprzedmiotowe.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Czy powyższe zasady głosowania i wynikające z nich konsekwencje są dla wszystkich posłów jasne? Nikt nie zgłasza wątpliwości. Proszę członków Komisji o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Panie marszałku, zgłaszam kandydaturę posła Ryszarda Kalisza na funkcję przewodniczącego Komisji Śledczej do zbadania okoliczności tragicznej śmierci byłej posłanki Barbary Blidy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł Ryszard Kalisz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRyszardKalisz">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Informuję, że została zgłoszona jedna kandydatura na funkcję przewodniczącego Komisji Śledczej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za wyborem posła Ryszarda Kalisza na funkcję przewodniczącego Komisji Śledczej?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Stwierdzam, że Komisja 5 głosami za, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, wybrała posła Ryszarda Kalisza na przewodniczącego Komisji Śledczej.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Gratuluję wyboru. Proszę pana przewodniczącego o zajęcie miejsca obok mnie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Proszę państwa, teraz musimy określić liczbę zastępców przewodniczącego Komisji. Czy w tej sprawie mają państwo jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBeataKempa">Zgodnie z obowiązującymi przepisami, na podstawie art. 2 ustawy o sejmowej komisji śledczej oraz art. 20 Regulaminu Sejmu wnosimy o ustalenie liczby członków prezydium Komisji Śledczej do zbadania okoliczności tragicznej śmierci byłej posłanki Barbary Blidy na czerech, razem z przewodniczącym. Jeden przewodniczący, obecnie wybrany pana poseł Ryszard Kalisz i trzech zastępców przewodniczącego. Naszym zdaniem, zapewni to równowagę sił reprezentowanych w Komisji. Każda inna propozycja spowoduje, iż jedno z ugrupowań będzie w sposób naturalny wyeliminowane z prac prezydium Komisji. Przypomnę, że prezydium ma kluczowe znaczenie w pracy komisji. Zatem, aby sprawiedliwości stało się zadość, aby utrzymać równowagę sił zarówno w Komisji, jak i w prezydium Komisji wnosimy, co następuje. Panie marszałku, składam na pana ręce nasz wniosek na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że propozycja jest taka, aby prezydium liczyło cztery osoby, jeden przewodniczący i trzech zastępców przewodniczącego. Czyli, pani poseł Beata Kempa zgłosiła wniosek, aby w skład prezydium weszło trzech zastępców przewodniczącego. Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Oczywiście przyjmuję argumentację pani poseł Beaty Kempy, wszystkie kluby mogłyby być wtedy reprezentowane w prezydium. Tylko, że taka propozycja jest dobra dla komisji, która liczy dwadzieścia kilka, trzydzieści osób. W naszym przypadku okaże się, że prezydium jest większe niż połowa Komisji, a przecież chodzi o efektywne zarządzanie. Chciałbym, od razu to powiem, żeby Komisja w całym składzie siedmioosobowym również zbierała się na posiedzeniach, które będą miały charakter, rząd już dał nieformalny przykład takiego postępowania, na których ustalane byłyby kwestie technicznej pracy. Moim zdaniem, tak duże prezydium, przy siedmioosobowej komisji, jest niewskazane. Proponuję, aby Komisja miała jednego zastępcę przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Mamy zatem dwie propozycje. Poddam je kolejno pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za tym, aby Komisja miała trzech zastępców przewodniczącego?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Stwierdzam, że Komisja przy 2 głosach za, 5 przeciwnych i braku wstrzymujących się odrzuciła wniosek.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Kto z państwa posłów jest za tym, aby Komisja miała jednego zastępcę przewodniczącego?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Stwierdzam, że Komisja 5 głosami, przy 2 przeciwnych i braku wstrzymujących przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Przystępujemy zatem do wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie marszałku, zgłaszam kandydaturę pana posła Tomasza Tomczykiewicza na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Śledczej do zbadania okoliczności tragicznej śmierci byłej posłanki Barbary Blidy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Czy pan poseł Tomasz Tomczykiewicz wyraża zgodę na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselBeataKempa">Zgłaszam kandydaturę pana posła Wojciecha Szaramy. Przypomnę, że pan poseł Wojciech Szarama jest absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego. Od 1994 r. jest adwokatem, wykonującym zawód w Okręgowej Izbie Adwokackiej w Katowicach. Poseł trzech kadencji, wiceprzewodniczący podkomisji do spraw Trybunału Konstytucyjnego w Sejmie IV kadencji, przewodniczący Komisji Ustawodawczej Sejmu V i VI kadencji, a obecnie pełnomocnik Sejmu w sprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym. Pan Poseł Wojciech Szarama ma przygotowanie merytoryczne, którego podstawy są ewidentne, doświadczenie życiowe, doświadczenie zawodowe oraz bardzo ważne doświadczenie, które jest w tej Komisji nieodzowne – jest posłem ze Śląska. Komisja jest charakterystyczna, i jeśli chodzi chociażby o aferę węglową, ważne jest, aby znać mechanizmy, które w czasach od mniej więcej 1989 roku panowały na Śląsku. W ocenie Prawa i Sprawiedliwości, jest to godny kandydat na zastępcę przewodniczącego Komisji Śledczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Rozumiem, że dalszych zgłoszeń nie ma. Mamy zgłoszone dwie kandydatury. Głosowanie odbędzie się nad każdą kandydaturą zgodnie z ogólnymi regułami, to znaczy wybrany zostanie ten kandydat, który otrzyma więcej głosów. Proponuję kolejność głosowania według zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechSzarama">Ponieważ zostały zgłoszone trzy kandydatury, mam apel do przewodniczącego Ryszarda Kalisza…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Panie pośle, zostały zgłoszone dwie kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechSzarama">Dwie na funkcję zastępców przewodniczącego, ale trzy kandydatury na członków prezydium, a to zmienia nieco postać rzeczy. Na początku posiedzenia złożyliśmy wniosek, który pan przewodniczący Ryszard Kalisz określił jako nieekonomiczny, nazwijmy to w ten sposób, gdyż w skład prezydium wchodziłaby więcej niż połowa członków Komisji. Teraz, okazuje się, że w skład prezydium mogłoby wchodzić trzech członków Komisji, więc proszę pana przewodniczącego Ryszarda Kalisza oraz pana marszałka, żeby zastanowili się i ewentualnie zmodyfikowali postanowienie Komisji określające skład prezydium na dwie osoby i poszerzyli je o jeszcze jedną osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Wydaje mi się to dosyć trudne, bo decyzja przed chwilą zapadła. Ale bardzo proszę, wysłuchajmy opinii pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Na apel pana posła Wojciecha Szaramy odpowiem, że prezydium sejmowej komisji śledczej, zarówno na podstawie ustawy, która dla nas jest pierwszoplanowym aktem prawnym, jak i na podstawie Regulaminu Sejmu, odgrywa tylko rolę porządkową przy prowadzeniu obrad. Tak bym to określił. Zastępca prowadzi obrady wtedy, gdy z jakiś przyczyn nie może tego zrobić przewodniczący. Mogę się natomiast zobowiązać, że wszelkie decyzje, które będą mogły być rozpatrywane przez całą Komisję, również decyzje techniczne, będą podejmowane na spotkaniu całej siódemki. Bardzo ważne jest, żeby wszyscy mogli podejmować decyzje, które dotyczą pracy Komisji. Panie pośle, ma pan z mojej strony taką deklarację.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Proszę państwa, kontynuujemy zatem przerwane na chwilę głosowanie dotyczące wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji. Przypominam, że zgłoszono dwie kandydatury: pana posła Tomasza Tomczykiewicza oraz pana posła Wojciecha Szaramy. Wcześniej ustaliliśmy, że będzie tylko jeden zastępca przewodniczącego Komisji. Proponuję, żeby głosować według kolejności zgłoszeń. Jeżeli więcej głosów otrzyma pierwszy kandydat, nie będzie potrzeby przeprowadzania drugiego głosowania, aczkolwiek można je przeprowadzić dla porządku. Czy ktoś z państwa jest przeciwny takiej technice głosowania? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za wyborem posła Tomasza Tomczykiewicza na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Śledczej?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Stwierdzam, że Komisja 5 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Informuję, że zastępcą przewodniczącego Komisji został pan poseł Tomasz Tomczykiewicz, któremu gratuluję wyboru.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Proszę pana przewodniczącego o dalsze prowadzenie obrad. Rozumiem, że ma być jeszcze dalszy ciąg posiedzenia, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Tak. Bardzo proszę wszystkich członków Komisji Śledczej o wypełnienie ankiety bezpieczeństwa osobowego i złożenie jej jak najszybciej, najlepiej jeszcze dzisiaj, bądź w poniedziałek, do pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w Kancelarii Sejmu. Założeniem moim jest, żeby materiały, których zażądamy były udostępniane członkom Komisji Śledczej dopiero wtedy, gdy wszyscy już będą mieli certyfikaty, aby dostęp do nich był na takich samych warunkach.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Ponadto, zgodnie z art. 10 ust. 3, w związku z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej, proszę członków Komisji o udzielenie przewodniczącemu Komisji stałego upoważnienia do występowania w jej imieniu do organów władzy publicznej oraz organów innych osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej o pisemne wyjaśnienia lub przedstawienie dokumentów będących w ich dyspozycji, albo akt każdej sprawy przez nie prowadzonej w związku z pracami Komisji. Wyjaśnienia, dokumenty i akta będą niezwłocznie udostępnione członkom Komisji, z zastrzeżeniem co do certyfikatu dostępu do informacji niejawnych. Czy jest zgoda członków Komisji na udzielenie takiego upoważnienia przewodniczącemu? Jeśli pan marszałek pozwoli, to ja już przeprowadzę głosowanie. Przypomnę, że takie pełnomocnictwa mieli wszyscy przewodniczący poprzednich komisji śledczych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę państwa, proponuję, nie znam w tej chwili jeszcze sygnatur akt, aby wystąpić do Prokuratury Apelacyjnej w Katowicach, bądź Prokuratury Okręgowej w Katowicach o udostępnienie, z akt dotyczących tzw. mafii węglowej, dokumentów odnoszących się do sprawy, której efektem było wydanie postanowienia o zatrzymaniu w dniu 25 kwietnia 2007 roku tych kilkunastu osób obok Barbary Blidy. Chodzi o dokumenty z przesłuchań pani Barbary K., tzw. śląskiej Aleksis; dokumenty z przesłuchań wszystkich innych osób, w których pojawia się nazwisko Barbary Blidy; postanowienia w tym zakresie oraz wszystkie inne dokumenty, które doprowadziły do wydania postanowienia o zatrzymaniu Barbary Blidy. Proponuję wystąpić o dokumenty również do Prokuratury Okręgowej w Gliwicach oraz Prokuratury Okręgowej w Łodzi, do dzisiaj prowadzącej sprawę dotyczącą okoliczności śmierci Barbary Blidy, a także o materiały operacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, związane z czynnościami w domu Barbary Blidy. Panie marszałku, prosiłbym też o przygotowanie protokołów przesłuchań pana Janusza Kaczmarka i innych osób, które zeznawały pod koniec ubiegłej kadencji przed sejmową Komisją do Spraw Służb Specjalnych. Jak się orientuję, protokoły tych przesłuchań znajdują się w Kancelarii Tajnej Sejmu. I druga moja prośba do pana, panie marszałku, aby Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu przygotowało zestawienie artykułów i wywiadów prasowych, które mieszczą się w zakresie działalności naszej Komisji Śledczej. Jeśli byłaby zgoda pana marszałka na to, Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu zdecydowałoby jak to zrobić, czy samodzielnie, czy zewnętrznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Rzeczywiście muszę zobaczyć, wydaje mi się, że doniesień prasowych na ten temat była cała masa – wywiadów, artykułów itd. Nie wiem, czy nie będą pracowali…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie marszałku, to było tylko informacyjnie. Mam pełnomocnictwo Komisji, więc później już na roboczo to ustalimy. A więc, to są te dokumenty, o których w tej chwili myślę. Czy członkowie Komisji mają inne propozycje? Rozpoczynam dyskusję na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWojciechSzarama">Panie przewodniczący, pana myśl jest mniej więcej czytelna, ale tutaj musimy postępować dosyć rygorystycznie, zgodnie z przepisami nie tylko uchwał sejmowych, ale przepisami Kodeksu karnego, a przede wszystkim Kodeksu postępowania karnego. Panie przewodniczący, proszę mi powiedzieć, kiedy i w jaki sposób zamierza pan skonkretyzować swoje myśli? To znaczy, w jakiej formie i do kogo będą wysłane pisma, które mają w pewnym sensie mieć charakter wniosków…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Od razu panu odpowiem i to jest też moje zobowiązanie. Zrobię to w przyszłym tygodniu. Od poniedziałku zacznę nad tym pracować. Jedno pismo, dotyczące akt prokuratorskich, będzie skierowane oczywiście do prokuratora generalnego. Drugie pismo, do szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Przygotowane projekty wystąpień, jak rozumiem w trybie roboczym, będą dostarczone wszystkim członkom Komisji. Zostaną wysłane dopiero po zaakceptowaniu przez wszystkich członków Komisji. Jeżeli będzie taka możliwość, to spotkamy się, jeżeli nie, bo państwo głównie są ze Śląska, będziemy konsultowali się telefonicznie lub e-mailowo. Jeżeli brak zgody będzie długotrwały, podejmiemy głosowanie, ale chciałbym, żeby decyzje były podjęte w drodze konsensusu. Będzie to konsultowane ze wszystkimi członkami Komisji. W przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselWojciechSzarama">Otrzymamy propozycje pana wystąpień…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWojciechSzarama">O udostępnienie dokumentów na piśmie i to będzie ze wszystkimi konsultowane. Pan przewodniczący wystąpi do właściwych organów dopiero po uzyskaniu zgody wszystkich członków Komisji, czy dobrze usłyszałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Tak jest, panie pośle. Z jednym małym zastrzeżeniem, że gdyby długo nie było zgody, siłą rzeczy zbierzemy się i będziemy głosowali, ale myślę, że uda się treść tych wystąpień ustalić w drodze konsensusu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselBeataKempa">Panie przewodniczący, w świetle tego, co pan był uprzejmy powiedzieć, mam dwie sugestie. Pierwsza, dotyczy pańskiej wypowiedzi co do dokumentów, które raczył pan wymienić, rozumiem, że nie taksatywnie, bo nie była to wypowiedź, która wyczerpywałaby wszystkie ewentualne dokumenty, które winny być w pierwszej kolejności przedłożone Komisji. Zwracam uwagę na fakt, że używał pan sformułowania, jeśli to było przejęzyczenie rozumiem, jeśli taki był zamysł, to jednak zwracam uwagę, że tak być nie powinno. Mówił pan tylko o niektórych dokumentach, to znaczy na przykład o niektórych protokołach przesłuchań niektórych osób. Zatem myślę, i to jest moja sugestia, oczywiście tego dopilnujemy w trybie konsultacji, o których pan mówił, żeby jednak przesłano całe akta postępowań prokuratorskich w tej sprawie, a także ewentualnie innych postępowań, które będą rozpatrywane przez Komisję. I druga kwestia. Dobrze by było, żebyśmy jednak dzisiaj bardzo precyzyjnie ustalili tryb tych konsultacji. Jeżeli ustalimy, że będzie to albo drogą e-mailową, albo tylko telefoniczną, albo inną, tych dróg jest oczywiście wiele, to może być tak, że mogą wystąpić problemy z jednolitym doręczaniem pewnych pańskich decyzji. Zatem proszę o ustalenie bardzo precyzyjnie jednolitego trybu konsultacji. Czy to będzie droga e-mailowa, czy to będzie droga pisemna?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">To będzie droga pisemna, e-mailowa. Rozumiem, że wszyscy państwo dysponują kontem e-mail. Nasza Komisja, sekretariat także ma już swoje konto, zostanie państwu podany adres. Propozycja moja zostanie drogą e-mailową przesłana do państwa i drogą e-mailową będę również oczekiwał akceptacji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Natomiast co do pierwszej części pani wypowiedzi, to nie było przejęzyczenie, pani poseł. Te akta, jak pani doskonale się orientuje, pewnie zajęłyby całą tę salę. Wtedy nawet ich pobieżne przeczytanie, by zajęło wiele, wiele miesięcy. Dlatego też, musimy żądać akt, które wynikają z zakresu przedmiotowego Komisji, który określił Sejm w swojej uchwale. Dla nas wyznacznikiem przedmiotu jest uchwała Sejmu. Jeżeli pani pozwoli możemy dyskutować na temat zakresu, jednak żądając całości akt w tamtej sprawie, do końca kadencji byśmy się nie uporali z ich czytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselWojciechSzarama">Panie przewodniczący, proponuję żebyśmy próbowali wyrażać się w miarę ściśle. W związku z tym, proszę pana o zwrócenie się do prokuratury, która prowadziła śledztwo w sprawie mafii węglowej i ustalenie ile tomów akt zgromadzono w tej sprawie, ile to jest stron. Jestem po prostu przekonany, że pana przykład użyty tutaj jest niebotycznie przesadzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Proszę państwa, w związku z tym, że wywiązała się głębsza dyskusja…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Chcę powiedzieć jeszcze jedną rzecz, panie marszałku. Jedno zdanie. Oczywiście, w przypadku pierwszej sprawy zażądamy na samym początku, żeby podano nam tę informację. Pewnie nie będzie trudności z ustaleniem ile jest tomów akt. Będzie to też dla nas pewną wskazówką przy formułowaniu pisma żądającego ich dostarczenia. Tak zrobimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Panie przewodniczący, jeśli można. Mimo wszystko ja już zostawię państwa samych. Pan przewodniczący, jak rozumiem prowadzi normalne posiedzenie Komisji, państwo ustalają procedury, ustalają sposoby działania, więc ja…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselWojciechSzarama">Panie marszałku, jedno zdanie do pana. Najprawdopodobniej Komisja będzie musiała się zbierać, aby ustalić o jakie materiały będzie prosić. To jest klasyczny przykład sprawy, którą powinno rozstrzygać prezydium Komisji, a niekoniecznie wszyscy członkowie, którzy będą musieli w tym celu przyjechać do Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarszalekSejmuBronislawKomorowski">Państwo o tych sprawach już w tej chwili decydują wewnątrz Komisji. Życzę państwu dobrej współpracy i ustalenia rzeczy choćby nawet najsmutniejszych, ale jednak dotyczących stanu faktycznego. Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący dalej prowadzi obrady.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie marszałku, dziękuję bardzo za poprowadzenie pierwszego posiedzenia. Kontynuując naszą dyskusję, rozumiem, że najpierw podejmujemy czynności, żeby ustalić, w sprawie prowadzonej przez prokuraturę katowicką, której wynikiem było zatrzymanie czy postanowienie o zatrzymaniu w dniu 25 kwietnia 2007 roku kilkunastu osób, po pierwsze – sygnatury akt, po drugie – ile ich jest, a później w zależności od uzyskanych informacji podejmiemy stosowne decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselWojciechSzarama">Panie przewodniczący, decyzji dotyczącej dostępności do akt nie możemy podejmować według klucza ilości akt, tylko ich treści i przydatności dla pracy Komisji. Poprosiłem o sprawdzenie tych danych w związku z przykładem podanym przez pana, natomiast jeśli tych akt by było naprawdę bardzo dużo i ich czytanie by zajęło sporo czasu, jeśli mamy dotrzeć do jakiś dokumentów dla nas ważnych, musimy tej czynności dokonać. Wszystko, co jest niezbędne do ustalenia celu prac Komisji, powinniśmy wykonać.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie pośle, pełna zgoda, że dla nas najważniejsze jest to, co te akta zawierają, ale musimy się trzymać zakresu przedmiotowego zawartego w uchwale powołującej naszą Komisję Śledczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselBeataKempa">Tym bardziej, panie przewodniczący, nie rozumiem pańskiego toku rozumowania. Wydaje mi się on niezbyt logiczny. Trzymając się właśnie ściśle zakresu przedmiotowego działania Komisji Śledczej, chciałabym pana zapytać – kto będzie te dokumenty weryfikował? Ja nie wiem ile jest w sumie tomów akt tej sprawy. To pan miał taką wiedzę, nie wiem skąd, że będzie ich więcej niż powierzchnia tego pokoju. Ja nie wiem ile ich jest i słusznym będzie zapytać o to prokuraturę, aczkolwiek rzecz nie w ilości, tylko w jakości tych akt. To jest właśnie ten element, na który zwrócił też uwagę pan poseł Wojciech Szarama. Kto zatem będzie weryfikował te dokumenty? Kto będzie ustalał, który dokument rzeczywiście jest ważny z punktu widzenia zakresu przedmiotowego Komisji, a który nie? Przypomnę, że właśnie tej weryfikacji my powinniśmy dokonać. Nad dokumentami, które uznamy z punktu widzenia zakresu przedmiotowego Komisji Śledczej za ważne, możemy obradować. Na podstawie takich dokumentów podejmować dalsze decyzje, na przykład co do ustalenia listy kolejnych świadków. Nie wyobrażam sobie, żeby te dokumenty weryfikować, bądź prosić o nie na podstawie – nie wiem – doniesień medialnych, jakiś notatek prasowych, czy też „widzi mi się” poszczególnych członków Komisji. Zatem panie przewodniczący, rzecz jest bardzo poważna i myślę, że nawet jeżeli mielibyśmy dołożyć wszelkich starań, żeby pracować dzień po dniu, w każdym tygodniu, czy sejmowym czy niesejmowym, powinniśmy wszystkie materiały rzetelnie obejrzeć i głosować, bądź ewentualnie podejmować decyzje co do przydatności danego dokumentu dla zakresu przedmiotowego naszej Komisji Śledczej. Sądzę, że takie postępowanie jest zgodne z regułami, przede wszystkim Kodeksu postępowania karnego, ale też zgodne z zasadami prowadzenia procesu, zgodne z zasadą dojścia do prawdy obiektywnej. I tutaj panie przewodniczący nie sposób, żeby pan się z nami nie zgodził. Zatem myślę, że pozwoli pan, iż będziemy właśnie w ten sposób pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Pani poseł, ma pani rację, nie sposób się z panią nie zgodzić. Ale wyraźnie pani powiedziała – w zakresie przedmiotowym pracy naszej Komisji. Co do tego jest pełna zgoda. W zakresie przedmiotowym pracy naszej Komisji. Wyobrażam to sobie w ten sposób, że w piśmie, które zostanie wystosowane do prokuratury wskażemy interesujące nas dokumenty, a jednocześnie prokurator generalny będzie poinformowany o zakresie tematycznym naszej Komisji. I to prokurator ma nam dostarczyć wszystkie dokumenty. Prokurator generalny będzie odpowiadał za dostarczenie wszystkich dokumentów związanych z zakresem przedmiotowym naszej Komisji. Tak to musimy zrobić. Tu nie ma innego wyjścia. Przecież, to nie może polegać na tym, że pani przejrzy dokumenty zgromadzone przez wszystkie prokuratury w całej Polsce, czy się przydadzą. Nie. To prokurator będzie odpowiadał za dostarczenie nam dokumentów związanych z zakresem tematycznym naszej Komisji, ustalonym przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselBeataKempa">Panie przewodniczący, jeżeli wczytamy się dobrze w ustawę o komisji śledczej, nie wyobrażam sobie, żeby w tej sytuacji prokurator generalny był cenzorem tych akt.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nie będzie cenzorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselBeataKempa">Oczywiście cenzorem pod kątem przydatności tych dokumentów dla naszej Komisji Śledczej. To Komisja decyduje o tym, jakie dokumenty mają być jej przedłożone. Zwracam się do Biura Legislacyjnego, aby wypowiedziało się w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę Biuro Legislacyjne o odniesienie się do tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WicedyrektorBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMaciejLewandowski">Podjęli państwo uchwałę upoważniającą przewodniczącego do zapotrzebowania stosownych dokumentów, które będą potrzebne w pracach Komisji Śledczej. Jest to tylko rozwiązanie pewnej kwestii technicznej, żeby po prostu każdorazowo nie głosować nad każdą sprawą zapotrzebowania jakiegoś dokumentu. Oczywiście ma to walor tylko taki, że jeżeli państwo wnioskujecie, w zasadzie w każdym czasie, każdy członek Komisji może to czynić, o sprowadzenie pod obrady Komisji jakiegoś dokumentu, i pan przewodniczący się z tym zgadza, na podstawie upoważnienia wypisuje pismo do danego organu z zapotrzebowaniem tych dokumentów. Wtedy konsumuje się to upoważnienie. Natomiast w momencie, gdy jest wniosek o zapotrzebowanie jakiegoś dokumentu, a pan przewodniczący się z nim nie zgadza, po prostu państwo wtedy głosują. W przypadku każdego dokumentu, na którego sprowadzenie pan przewodniczący się nie zgadza, muszą państwo głosować. W ten sposób realizuje się sprawa weryfikacji, jakie środki dowodowe są zastosowane z dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dziękuję bardzo, panie mecenasie. Pani poseł, tutaj nie ma mowy o żadnej cenzurze. Gdyby prokurator generalny wszedł w taką rolę, to by naruszył prawo. To jest tak, jak na przykład w przypadku księgi wieczystej. Występuje pani do sądu, do wydziału wieczystoksięgowego i prosi o dokumenty dotyczące takiej i takiej nieruchomości. Tak samo my będziemy prosili o dokumenty związane z zakresem spraw, którymi zajmuje się Komisja. Rozumiem, że tak to się będzie odbywało.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselBeataKempa">Bardzo przepraszam panie przewodniczący, szanuję pewne kwestie, ale bardzo proszę o to, aby jednak nie czynić mi wykładów z tej dziedziny. Ja całkiem niedawno odeszłam od praktyki, pan chyba trochę wcześniej. Pańską początkową wypowiedź zrozumiałam tak, że dokumenty będą jednak sprowadzane bardzo wybiórczo, stąd moje zaniepokojenie. Myślę, że nie powinniśmy pracować na niepełnym materiale, ponieważ bardzo ważna jest diagnoza. Sądzę, że nikomu innemu bardziej nie powinno zależeć na pełnej dokumentacji, na pełnym wyjaśnieniu sprawy, niż panu, ponieważ praca na niepełnej dokumentacji prowadzi do nikąd, ponieważ nie postawimy dobrej diagnozy sprawy na samym porządku. Powinien pan to wziąć pod uwagę. I oczywiście Komisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Pani poseł, proszę abyśmy podczas prac Komisji, jesteśmy komisją bardzo merytoryczną, jednak nie stosowali argumentów ad personam. To jest prośba do wszystkich. Pracujemy po to, żeby wyjaśnić określoną sprawę. Rozumiem pani wyśmienite przygotowanie, ale to jest ostatni komentarz w tej sprawie i proszę nie komentować również w tym zakresie mojej wypowiedzi. Przyjmijmy na początku takie ustalenia, żeby nasza Komisja była merytoryczna, bez stosowania żadnych tego rodzaju sformułowań ad personam.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">A co do drugiej kwestii, sama pani stwierdziła przed chwilą, że chodzi o zakres sprawy. Powtórzę jeszcze raz, że jest on określony w uchwale Sejmu i w zakresie tej sprawy zażądamy wszystkich dokumentów. W zakresie przedmiotowym, który określił w swojej uchwale Sejm Rzeczypospolitej.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselBeataKempa">W pełni się z panem zgadzam, że chodzi o zakres sprawy. Ale zakres sprawy niezależnie od tego jaki jest, czy szeroki czy wąski, musi być zbadany na podstawie pełnej dokumentacji. Zatem w świetle tego, co pan wcześniej powiedział miałam wątpliwości, czy to będzie pełna dokumentacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Jeszcze raz powtórzę, w zakresie ustalonym przez Sejm uchwałą o powołaniu naszej Komisji Śledczej będziemy żądali pełnej dokumentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Mam prośbę do koleżanek i kolegów, abyśmy dali panu przewodniczącemu szansę wykazania się. Zobaczmy dokumenty, o które wystąpi pan przewodniczący. Jeżeli nie będą nas satysfakcjonowały, jako Komisja będziemy interweniować i prosić o ich rozszerzenie. Dzisiaj tego sporu nie rozstrzygniemy. Wydaje mi się, że już wszystko zostało w tej materii powiedziane.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselDanutaPietraszewska">Proponuję zamknięcie dyskusji na temat dokumentów. Nie możemy zakładać na samym początku, że będą one nam wybiórczo dostarczane.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Myślę, że już wyczerpaliśmy temat. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby w tej sprawie zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Kolejne posiedzenie Komisji zostanie zwołane, gdy, po pierwsze, będzie potrzeba ustalenia jakiś kwestii merytorycznych. Po drugie, będą już certyfikaty i dostaniemy materiały. Mogą też wystąpić jeszcze inne okoliczności, więc jesteśmy wszyscy w kontakcie poprzez sekretariat Komisji. Bardzo dziękuję państwu za wybór, za pierwsze posiedzenie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji Śledczej do zbadania okoliczności tragicznej śmierci byłej posłanki Barbary Blidy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>