text_structure.xml
41.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek obrad został dostarczony wszystkim parlamentarzystom. Czy są jakieś uwagi do tego porządku? Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Obecnie w izbie odbywa się bardzo ważne czytanie. W związku z tym, że o godzinie 15.40 będę musiał opuścić posiedzenie Komisji prosiłbym o zmianę porządku obrad. Chodzi o to, żeby punkt drugi rozpatrzyć, jako punkt pierwszy, a punkt pierwszy, jako punkt drugi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są uwagi dotyczące tej propozycji? Nie słyszę. Uznaję, że porządek obrad został zmieniony i zaakceptowany. W związku z tym przechodzimy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do rozdziału 9 zatytułowanego „Wygaśnięcie mandatu posła i uzupełnienie składu Sejmu”. Przechodzimy do art. 218. Czy są uwagi do tego artykułu? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chcieliśmy jedynie poinformować, że pierwsza zmiana w art. 218 ma charakter redakcyjny. Z kolei druga zmiana dotycząca katalogu przesłanek wygaśnięcia mandatu również ma charakter techniczny. Przesłanka, która mówi o śmierci posła została umieszczona jako pierwsza, po to żeby w kolejnych przepisach łatwiej było powoływać punkty z § 1. Jest jeszcze propozycja zawarta w § 3a. Zespół roboczy uznał, że przy okazji prac nad Kodeksem wyborczym warto także uregulować kwestię zaistnienia przesłanek dotyczących wygaśnięcia mandatu odnośnie posła, który obejmuje mandat w trakcie kadencji, jak również kiedy przesłanka niepołączalności zaistnieje pomiędzy dniem wyborów a rozpoczęciem kadencji w Sejmie. Stąd też propozycja zawarta w § 3a.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie słyszę. Uznaję, że artykuł został przyjęty. Przechodzimy do art. 218a. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie słyszę. Uznaję, że artykuł został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Panie przewodniczący, ten artykuł był również omawiany na kolejnym posiedzeniu Komisji. Pojawiły się pewne wątpliwości, co do zakresu konstytucyjnego pojęcia przestępstwa, o którym jest mowa w art. 99 ust. 3. W związku z tym Komisja wystąpiła o opinię w tej sprawie do Biura Analiz Sejmowych. Z tego co wiem, to opinia ta została dzisiaj dostarczona do sekretariatu Komisji. Opinia ta potwierdza, że rozwiązania, które zostały przewidziane przez zespół roboczy są prawidłowe. W opinii tej chodziło o to, że przełożenie konstytucyjnego pojęcia przestępstwa na grunt ustawy powinno obejmować także przestępstwo skarbowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Rozumiem. Czyli opinia jest zbieżna z treścią tego artykułu. Dobrze. Dziękuję. Przechodzimy do art. 219. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do art. 219a. Czy są uwagi? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorWojciechMiller">W art. 219a zespół roboczy przedstawia propozycje wprowadzenia trybu odwoławczego od postanowienia Marszałka Sejmu RP o wygaśnięciu mandatu. Na ostatnim posiedzeniu Komisji zaznaczyliśmy, że warto byłoby w pracach nad kodeksem wprowadzić taki tryb. Stąd propozycja w art. 219a. Powiem krótko, co ona przewiduje. Otóż postanowienie o wygaśnięciu mandatu byłoby niezwłocznie doręczane posłowi wraz z uzasadnieniem. W terminie trzech dni od doręczenia postanowienia posłowi przysługiwałoby prawo do odwołania do Sądu Najwyższego. Z kolei Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego rozpatrywałaby odwołanie w terminie siedmiu dni. W przypadku nieuwzględnienia odwołania przepisy dotyczące publikacji postanowienia stosowałoby się odpowiednio. Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że w przypadku gdyby Komisja przyjęła to rozwiązanie, to należałoby zasięgnąć opinii Sądu Najwyższego, jeżeli chodzi o te przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dobrze. W związku z tym wystąpimy o taką opinię. Biorąc pod uwagę konieczność opuszczenia posiedzenia Komisji przez pana posła, chciałbym państwa prosić o zgłaszanie uwag w przypadku, gdy powstaną jakieś uwagi dotyczące określonych przepisów. Wówczas będziemy o tym dyskutowali. Jeżeli takich uwag nie będzie, to przejdziemy do płynnego rozpatrywania tego punktu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do art. 220. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do rozdziału 28 zatytułowanego „Kampania wyborcza w programach radiowych i telewizyjnych”. Przechodzimy do art. 221. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Panie przewodniczący, chciałbym zwrócić uwagę, że Komisja nie rozpatrzyła jeszcze rozdziału z części ogólnej dotyczącego kampanii wyborczej w programach radia i telewizji. Propozycje zawarte w art. 221 korelują z propozycjami, które zostały przedstawione w rozdziale z części ogólnej. W związku z tym, w pierwszej kolejności Komisja powinna rozpatrzyć rozdział z części ogólnej, a dopiero później te przepisy. Tam występują pewnego rodzaju konsekwencje. Oczywiście te przepisy mają charakter szczególny i dotyczą też innych kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Rozumiem. W związku z powyższym, nie będziemy rozpatrywać tego artykułu. Zajmiemy się nim po rozpatrzeniu przepisów z części ogólnej. Czy pana sugestia dotyczy tylko tego artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Proponowałbym odłożyć cały rozdział.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">W związku z tym rozdział 28 zatytułowany „Kampania wyborcza w programach radiowych i telewizyjnych” rozpatrzymy niezwłocznie po rozpatrzeniu przepisów z części ogólnej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do działu 4 zatytułowanego „Przepisy szczególne dotyczące wyborów do Senatu”. Mamy tutaj zasady ogólne. Czy są jakieś uwagi do art. 225? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do art. 226? Przepraszam, art. 226 usuwamy z tego miejsca.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do art. 227? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do art. 228? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do art. 229? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do art. 230? Nie słyszę. Uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do rozdziału zatytułowanego „Okręgi wyborcze”. Czy są uwagi do art. 231? Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, mam propozycję zmiany w art. 231. Zmiana ta zmierza do tego, aby wprowadzić wybory większościowe w okręgach jednomandatowych. Mam tę zmianę przygotowaną na piśmie. Jest to kompleksowe rozwiązanie, które zakłada wprowadzenie w Kodeksie wyborczym stosownych ośmiu poprawek, które pozwolą na przeprowadzanie wyborów w okręgach jednomandatowych. W związku z tym, chciałbym wiedzieć, czy rozpatrujemy oddzielnie każdy z artykułów, czy może zajmiemy się nimi łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Pan poseł Gintowt-Dziewałtowski zasugerował, aby przekazać te poprawki do zespołu roboczego. Zespół je przeanalizuje i wówczas będziemy je rozpatrywać na posiedzeniu Komisji. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec takiego trybu procedowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekWojcik">Prawdę mówiąc, na posiedzeniu zespołu roboczego sygnalizowałem, że będę zgłaszał takie poprawki. W związku z tym, wydaje mi się, że ten etap został zakończony. Może nie omówiliśmy konkretnych poprawek na posiedzeniu zespołu roboczego, ale dyskutowaliśmy na temat idei i koncepcji, jak to ma wyglądać. W związku z tym myślę, że ten etap mamy już za sobą. Pozwoliłem sobie przygotować poprawki konkretnie do propozycji, które były przygotowane na dzisiejsze posiedzenie. Chodziło o to, żebyśmy mogli sprawnie skonsumować dorobek zespołu roboczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Rozumiem. Proszę bardzo, pan poseł Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Rzeczywiście, pan poseł Marek Wójcik sygnalizował zamiar przedstawienia poprawek dotyczących wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Senatu. Zespół roboczy został o tym powiadomiony. Jednak myśmy nie rozpatrywali szczegółowych propozycji. Poprawki, które są dzisiaj przedstawiane nie są nam tak naprawdę znane. Gdyby to była jedna poprawka, to nie byłoby z tym problemu. Tymczasem zgłoszone poprawki obejmują cały rozdział. Praktycznie rzecz biorąc, dotyczy to całego rozdziału 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekWojcik">To nie jest cały nowy rozdział. Są to jednak propozycje, które modyfikują propozycje zespołu roboczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dobrze. Panie pośle, mamy dwie rozbieżne opinie. Zaraz będziemy podejmowali decyzje. Wcześniej głos zabierze pan przewodniczący Dera.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselAndrzejDera">Mam jedną prośbę. Wnioskodawca powiedział, że poprawki te dotyczą całości zagadnienia. W związku z tym, proponuję, aby te poprawki zostały dostarczone posłom. Chodzi o to, żebyśmy mieli czas na zastanowienie i nie podejmowali pochopnych decyzji. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby poprawki zgłoszone przez pana posła Wójcika rozpatrzyć na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Rozumiem. Mamy sprzeczne opinie w tym zakresie. W związku z tym poddam pod głosowanie tryb głosowania nad tymi poprawkami. Kto z państwa jest za tym, aby rozpatrywać te poprawki dzisiaj, zajmując się poszczególnymi poprawkami? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 6 głosach za, 5 przeciw i braku głosów wstrzymujących przyjęliśmy zaproponowany tryb procedowania.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do realizacji porządku obrad. Czy są uwagi do art. 231? Proszę bardzo, pan poseł Dera.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAndrzejDera">Rozumiem, że będziemy rozpatrywać te poprawki dzisiaj. W takim razie proszę o skserowanie tych poprawek i dostarczenie ich posłom. Przecież ja nie będę rozmawiał teoretycznie o poprawkach, których nie widzę na oczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekWojcik">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy pan poseł ma przygotowane poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekWojcik">Nie mam kompletu, ale mam egzemplarz dla biura, który może być powielony.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Ile czasu potrzebuje biuro na powielenie tych poprawek? Rozumiem, że dziesięć minut. W takim razie ogłaszam dziesięciominutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Wznawiam posiedzenie Komisji. Otrzymaliście państwo poprawki zgłoszone przez pana posła Wójcika. Przechodzimy do realizacji porządku obrad. Czy są jakieś uwagi do art. 231? Jeżeli będą jakieś poprawki do poszczególnych artykułów, to proszę pana posła Wójcika, żeby od razu je omawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarekWojcik">Rozumiem. Panie przewodniczący, mam jedno pytanie. Jest to blok poprawek. Trzy poprawki wchodzą również w materię, którą już rozpatrywaliśmy. Jednak to były przepisy ogólne. Konsekwencje zmian w przepisach ogólnych będą wynikały z politycznej decyzji, gdy zdecydujemy, czy robimy to w okręgach jednomandatowych do Senatu, czy też nie. Rozumiem, że teraz będziemy rozpatrywać poprawki od art. 231 i ewentualnie do kwestii z części ogólnej powrócimy w późniejszym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dokładnie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekWojcik">Rozumiem. W takim razie poprawka w art. 231 polega na tym, że w celu przeprowadzania wyborów do Senatu tworzy się jednomandatowe okręgi wyborcze. Artykuł ten określa także, w jaki sposób okręgi te będą wyglądały. Propozycja została państwu przedstawiona na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do tej poprawki? Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanKochanowski">Panie pośle, nie bardzo to rozumiem. Chciałbym zobaczyć te jednomandatowe okręgi wyborcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselMarekWojcik">Okręgi wyborcze będą regulowane w załączniku do projektu ustawy. Taką zasadę przyjęliśmy również w pracach nad Kodeksem wyborczym. Okręgi wyborcze stanowią załącznik do Kodeksu wyborczego. Rozumiem, że na razie podejmujemy decyzję kierunkową.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie pośle, po kolei. Proszę, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselMarekWojcik">Na razie podejmujemy decyzję, czy wprowadzić okręgi w wyborach jednomandatowych. Następne poprawki określają, według jakich kryteriów te okręgi jednomandatowe mają powstać. Dotyczy to także załącznika do projektu ustawy. W związku z tym jestem w stanie omówić ogólne zasady na państwa potrzeby. Natomiast dopiero w sytuacji, gdy zasady te zostaną wprowadzone do Kodeksu wyborczego, na ich podstawie będzie można stworzyć załącznik, który będzie się składał z okręgów jednomandatowych. Będzie to można zrobić w sposób zgodny z logiką. Powiem tylko krótko, że zasadą jest to, iż okręgi wyborcze, zgodnie z zasadami przyjętymi w tym artykule, obejmują część obszaru województwa. Granice okręgów wyborczych nie mogą naruszać okręgów wyborczych utworzonych do Sejmu. W skrócie oznacza to, że jeżeli w tym momencie z danego okręgu wyborczego do Senatu wybieramy na przykład trzech senatorów, to ten okręg wyborczy będzie podzielony na trzy jednomandatowe okręgi wyborcze. W związku z tym granice okręgów sejmowych nie zostaną naruszone. To co teraz powiem wybiega nieco poza artykuł, o którym mówię, ale chciałbym powiedzieć, że takie rozwiązanie nie oznacza większych kosztów wyborów. Dzieje się tak, ponieważ komisje, które do tej pory liczyły głosy w wyborach do Senatu, będą w tym samym miejscu i nadal będą liczyły te głosy, jak w przypadku okręgów wielomandatowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Girzyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselZbigniewGirzynski">Mam pewne uwagi. Po pierwsze, nie wiem, czy pan poseł Wójcik zdaje sobie sprawę z tego, że jeżeli chodzi o obecną ordynację, to nie wszystkie okręgi wyborcze do Sejmu pokrywają się z okręgami wyborczymi do Senatu. W przeważającej większości przypadków tak właśnie jest. Jednak jest jeden okręg różnicy. To co pan mówi rodzi bardzo daleko idące konsekwencje. Nie wiem, czy pan zdaje sobie z tego sprawę i czy zwróciliście na to uwagę, pisząc te poprawki. Jest to uwaga natury ogólnej, ponieważ nie chcę, żebyśmy zrobili jakiegoś bubla prawnego.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselZbigniewGirzynski">Jest jeszcze drugi element, który jest równie ważny. To jest fundamentalna zmiana, nad którą warto jest się dokładnie zastanowić. Nie wiem jak zachowałbym się w głosowaniu w tym momencie. Nie można przyjąć w prawie kierunkowego rozwiązania, licząc na to, że później dorobi się do tego załącznik z okręgami. Teraz akurat jesteśmy na takim etapie, że Sejm nie może być rozwiązany, ponieważ nie mamy prezydenta. Jest to jedyny przypadek, gdy pan marszałek, który pełni obowiązki prezydenta nie może rozwiązać parlamentu. Jednak w każdym innym przypadku taka ewentualność może nastąpić. W sytuacji, gdy mielibyśmy uchwalone prawo jedynie kierunkowo, jak pan to określił, ale bez określenia okręgów wyborczych, to byłoby to jakieś koszmarne konstytucyjne niedopatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekWojcik">Przepraszam bardzo za pewien brak precyzji w mojej wypowiedzi. Otóż nie jest to rozwiązanie kierunkowe. Tak czy inaczej, jeżeli Kodeks wyborczy zostanie uchwalony przez Sejm, to i tak będzie musiał zawierać w sobie załączniki. Ustawa, która uchwali Kodeks wyborczy będzie zawierała w sobie załączniki. W związku z tym nie ma możliwości uchwalenia przepisów bez załączników.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Załączniki są integralną częścią ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselMarekWojcik">Uchwalenie ustawy bez załączników jest niemożliwe. Załączniki są zawsze na końcu aktu prawnego. W związku z tym trudno jest teraz przesądzać, jak mają wyglądać załączniki w sytuacji, gdy zasady określające mechanizmy tworzenia okręgów nie zostaną przyjęte. Jeżeli Komisja zgodzi się na przyjęcie zasad określających mechanizmy tworzenia okręgów wyborczych, to wówczas na podstawie tych zasad przygotujemy ten załącznik. Bez ujęcia tych zasad w Kodeksie wyborczym nie możemy przystąpić do przygotowywania załącznika.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, biorąc pod uwagę konieczność sprawnego procedowania, proponuję, abyśmy przyjęli zasadę, że przy omawianiu poprawki jest jeden głos za i jeden głos przeciw. Następnie przechodzimy do głosowania. Proszę bardzo, pan poseł Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanKochanowski">Podtrzymuję swoją uwagę. Jeżeli ktoś zgłasza poprawki, to one powinny być konkretne. Jeżeli mówimy, że dzielimy to na okręgi jednomandatowe, to do tej poprawki powinna być zmieszczona mapa i okręgi jednomandatowe. Pan poseł nie może powiedzieć, że przyjmiemy jakieś rozwiązanie, a później dorobimy do tego jakiś załącznik, który będzie pasował lub nie do przyjętych poprawek. My nie uchwalamy nic na siłę. Można przekazać te poprawki do zespołu roboczego, przygotować załącznik i zobaczyć, czy to pokrywa się z pana propozycjami. Wówczas gotowe rozwiązania możemy przyjąć na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie pośle, Komisja podjęła decyzją odnośnie sposobu procedowania tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanKochanowski">Panie przewodniczący, jak chcecie, to my możemy wyjść i uchwalicie to sami. Chyba nie o to chodzi. Jeżeli mamy nad tym pracować, to trzeba się zastanowić i przygotować porządny dokument. Dopiero wtedy możemy przedstawić go Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, może odpowiem na większą część pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Pan poseł Dera.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselAndrzejDera">Mam pytanie do pana poprawek. Tutaj jest art. 232 § 1 i 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie pośle, jesteśmy przy art. 231.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselAndrzejDera">Panie przewodniczący, to wszystko się łączy. Nie chciałbym mówić o wydzieleniu bez rozmawiania o całości. Dla mnie jest ważne, aby najpierw rozmawiać o art. 231. Wszystkie pozostałe zmiany są konsekwencją regulacji zawartych w art. 231. Mówimy o pewnej nowej idei. W związku z tym, nie chciałbym, abyśmy rozważali to pod kątem jednego paragrafu. Mnie interesuje cała idea. Chciałem się dopytać o jedną kwestię, ponieważ dostrzegam tutaj pewną rozbieżność. W istniejącym art. 232 mamy podział na poszczególne województwa określający liczbę wybieranych senatorów. Czy dzisiaj ten podział jest już nieaktualny?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Moment. Głos zabierze pan poseł Kłopotek. Następnie kompleksowej odpowiedzi udzieli pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Moje pierwsze pytanie dotyczy oczywiście art. 231 § 2. Szukam tutaj potwierdzenia. Podam konkretny przykład. Okręg toruński do Sejmu obejmuje byłe okręgi toruńskie i włocławskie. Wybieramy tam trzech senatorów. Według tej propozycji powstają trzy odrębne okręgi jednomandatowe. Ważne jest, że granice tych trzech okręgów jednomandatowych dokładnie pokrywają się z obecnym okręgiem toruńsko-włocławskim do Sejmu. Tak to rozumiem. Nic nie jest zabierane z innego okręgu. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Chciałbym się jeszcze dowiedzieć, czy przygotowując te poprawki nie zastanawialiście się państwo nad jedną kwestią. Nie widzę tutaj takich rozwiązań. Chodzi o to, czy zastanawialiście się państwo nad rozwiązaniem, w myśl którego, w przypadku rezygnacji lub śmierci senatora na jego miejsce wchodziłby drugi w kolejności głosów senator? Tym samym nie byłoby konieczności zarządzania wyborów uzupełniających.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Odpowiada pan poseł Wójcik. Następnie przejdziemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję za te pytania. Rzeczywiście, zasada jest taka, jak mówił pan poseł Kłopotek. W obrębie obecnych okręgów wyborczych wydzielamy podokręgi jednomandatowe do Senatu. Równocześnie jest to odpowiedź na pytanie pana posła Dery. Stosując tę konstrukcję, powodujemy, że zostaje taki sam podział mandatu, jeżeli chodzi o województwo. W moim przekonaniu dotychczasowy podział na województwa był wyjątkowym podziałem. W innych przepisach dotyczących odmiennych ustaw takich rozwiązań nie było. Nie przypisywano do poszczególnych województw określonej ilości posłów i ilości osób wybieranych z danego okręgu. Takiego podziału na województwa nie było. Natomiast rozwiązanie zawarte w art. 231 zachowuje w każdym województwie taką samą liczbę wybieranych senatorów, jaka jest wybierana obecnie. W związku z tym tutaj nic się nie zmieni. Natomiast zamiast artykułu, który teraz nosiłby numer 232, my proponujemy nowy art. 232, który opisuje pewne zasady. On określa, w jaki sposób te okręgi wyborcze są tworzone. Dzięki temu łatwiej można dzielić obecne okręgi sejmowe na okręgi jednomandatowe. Artykuł ten określa, w jaki sposób ma wyglądać norma przedstawicielska, na podstawie której będą obliczane granice okręgów senackich.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselAndrzejDera">Panie przewodniczący, ja się jeszcze zgłaszałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie pośle, zakończyliśmy zadawanie pytań i zgłaszanie wątpliwości. Pan poseł Wójcik odpowiedział na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselAndrzejDera">Chciałbym zaprotestować przeciwko takiemu prowadzeniu sprawy przez Komisję. Po pierwsze, Komisja nie jest piekarnią. Rozmawiamy o Kodeksie wyborczym, który nie wchodzi w życie od jutra. Uważam, że po to jest Komisja, żebyśmy mogli porozmawiać o wszystkich wątpliwościach. Nie chodzi o to, żeby przegłosowywać to siłowo. Panie pośle, proponuję zrobić krok do tyłu i przedyskutować to spokojnie na dzisiejszym posiedzeniu. Chyba, że nowy model demokracji ma polegać na tym, że tylko jedni mają rację. W takim układzie przegłosujcie to sobie sami, a my przestaniemy chodzić na posiedzenia tej Komisji. Mamy rozmawiać o wyborach do Senatu i okręgach jednomandatowych. Jednak do tego potrzebna jest dyskusja. Przekonujcie nas argumentami, a nie bazujcie na tym, że jest was o jednego więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo, pan poseł Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Proszę się nie gniewać, panie przewodniczący, ale zadam pytanie natury politycznej. To jest dosyć ważna propozycja, jeżeli chodzi o Kodeks wyborczy, czy też ordynację wyborczą. Czy ten temat był omawiany na posiedzeniu kierownictwa kolacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Z całym szacunkiem, ale ja jestem od prowadzenia obrad Komisji. Zostały zgłoszone poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Może pan poseł Wójcik wie coś na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Istnieje określona procedura dyskutowania. Były pytania do pana posła Wójcika, które spotkały się z kompleksową odpowiedzią. Musimy podjąć decyzję, którą podejmuje Komisja większością głosów.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Czyli ten temat nie był omawiany na posiedzeniu kierownictwa koalicji?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie pośle, nie mam wiedzy na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne. Następnie przejdziemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Szanowni państwo, chcielibyśmy zwrócić uwagę, że o ile intencja wyrażona w tych poprawkach jest nam znana, o tyle jest nam bardzo trudno odnieść się do tego, czy przede wszystkim poprawki te mają charakter kompleksowy. Chodzi o to, czy te poprawki przewidują zmiany we wszystkich przepisach, które będą wymagać zmiany, w związku z propozycją wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych do Senatu. Ponadto, nie wiemy, czy sposób sformułowania tych przepisów, które wnioskodawca proponuje zmienić jest poprawny pod względem legislacyjnym. Myśmy otrzymali te poprawki przed momentem. W związku z tym jest nam bardzo ciężko odnieść się do ich poprawności. Natomiast druga sprawa dotyczy braku załącznika, o którym była już mowa. Wydaje się, że propozycja poprawek przewidująca określony sposób ustalania granic okręgu wyborczego i podziału kraju na okręgi wyborcze powinna zawierać taki projekt załącznika. Dzięki temu będzie można to zweryfikować. Oczywiście nie byłoby to możliwe na posiedzeniu Komisji, ponieważ wymaga to przeprowadzenia pewnych operacji matematycznych. Jednak dawałoby to pewien obraz zmian, którymi wnioskodawca proponuje uregulować przepisy w sposób odmienny niż to było do tej pory w projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo, za wypowiedź pana mecenasa. Oczywiście podtrzymuję swoją wcześniejszą wypowiedź. My jesteśmy na etapie tworzenia Kodeksu wyborczego. Dopiero, gdy przesądzimy na podstawie jakich kryteriów te okręgi mają być tworzone, to wyliczenie ma sens. Zobowiązuję się dostarczyć projekt tego załącznika na kolejne posiedzenie Komisji. Dzięki temu będzie można dokonać wszystkich wyliczeń. Jeżeli chodzi o konstrukcję załącznika, to dzisiaj nie podejmujemy jeszcze decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za poprawką zgłoszoną przez pana posła Wójcika?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, powinniśmy zapytać, kto jest za tym, aby rozpatrzyć komplet poprawek zgłoszonych przez pana posła Wójcika. Dopiero później rozpatrywalibyśmy poszczególne poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie pośle, myśmy podjęli już decyzję odnośnie trybu procedowania i rozpatrywania tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Myśmy podjęli już tę decyzję, dlatego rozpatrujemy te poprawki. Głosowaliśmy, czy to rozpatrujemy, czy też kierujemy te poprawki do zespołu roboczego. Była decyzja, że rozpatrujemy te poprawki na posiedzeniu Komisji. W związku z tym przechodzimy do głosowania nad tymi poprawkami. Kto z państwa jest za poprawką zgłoszoną przez pana posła Wójcika? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 7 głosach za, 6 przeciw i braku wstrzymujących poprawka pana posła Wójcika została zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Kto z państwa jest za nowym brzemieniem art. 231 wraz ze zgłoszoną poprawką? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 7 głosach za, 6 przeciw i braku wstrzymujących poprawka została zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do realizacji projektu ustawy. Czy są uwagi art. 232? Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselMarekWojcik">Przygotowałem poprawkę również do tego artykułu. Dostarczyłem ją państwu i mam nadzieję, że będzie ona procedowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi do art. 232? Proszę bardzo, pan poseł Dera.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselAndrzejDera">Panie przewodniczący, ja się zgłaszam i jako poseł mam chyba prawo coś powiedzieć. A może pan będzie mnie cały czas ignorował?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Panie pośle, ja pana wcale nie ignoruję. Udzielam głosu wedle kolejności zgłoszeń. Proszę bardzo, pan poseł Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Koleżanki i koledzy z Platformy Obywatelskiej. My chyba popełniamy straszny błąd. Przecież jak to pójdzie pod głosowanie w izbie, to nie ma szans żeby to zostało przyjęte, ponieważ my tego nie poprzemy. W konsekwencji to wróci do nas i przedłuży cały tryb procedowania nad Kodeksem wyborczym. Zastanówcie się nad tym. Temat ten powinien być najpierw przedyskutowany na posiedzeniu kierownictwa kolacji, a dopiero później powinien być forsowany na posiedzeniu Komisji. Dzisiaj macie przewagę jednego głosu, ale to nie ma większego znaczenia. Skierujemy to do izby i to padnie. Stracimy przez to parę miesięcy. Jak chcecie się tak bawić, to proszę, ale my nie weźmiemy w tym udziału.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo, pan doktor Flis.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#StalyekspertKomisjidrJaroslawFlis">Panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, chciałbym zwrócić uwagę, że § 2 w art. 232 nie jest jednoznaczny. Ten paragraf stawia jedynie pewne widełki dotyczące liczby mandatów na województwo. Suma dolnych widełek wynosi dziewięćdziesiąt jeden. W związku z tym, decyzja, gdzie będzie przydzielonych dziewięć mandatów senatorskich będzie zapadała w tym załączniku. Pytanie, po co tworzyć widełki, skoro i tak wszystko będzie w załączniku. Warto się również zastanowić, czy nie da się tutaj określić jednoznacznie liczby mandatów na województwo tak, jak we wszystkich innych miejscach, w których są określane liczby mandatów. Jest jedna procedura, która to przewiduje. Jest także jeden wzór, który był już stosowany. Sprawa ta była już dyskutowana na poprzednim posiedzeniu Komisji i ona będzie wracać. Wydaje się, że zgodne z logiką miałby tutaj zastosowanie jeden wzór, który byłby jednoznaczny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, w związku z pojawiającymi się ostrymi głosami odnośnie trybu prowadzenia posiedzenia i głosowania poszczególnych poprawek mam propozycję kompromisową. W artykule 231 podjęliśmy decyzję kierunkową w zakresie sposobu wyboru w okręgach jednomandatowych. Z ust wielu posłów padały sformułowania, że nie ma wglądu w załącznik. W związku z tym proponuję, aby te propozycje wraz z załącznikiem trafiły do zespołu roboczego. Mamy już decyzję kierunkową. Powrócimy do realizacji artykułów z tego rozdziału na kolejnym posiedzeniu. Czy są jakieś uwagi dotyczące takiego trybu procedowania? Proszę bardzo, pan poseł Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, myślę, że jest to rozsądna propozycja. Cieszę się, że Komisja przyjęła rozwiązanie wprowadzające do Kodeksu wyborczego rozwiązanie polegające na tworzeniu jednomandatowych okręgów wyborczych. Ze swojej strony zobowiązuje się dostarczyć załącznik na kolejne posiedzenie zespołu roboczego. Mam nadzieję, że wówczas ten załącznik zostanie przeanalizowany tak, aby ta sprawa nie budziła już kontrowersji na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do procedowania nad rozdziałem 31 zatytułowanym „Szczególne zadania komisji wyborczych”. Czy są jakieś uwagi do art. 233? Czy ten rozdział był także objęty zakresem poprawek wynikającym z okręgów jednomandatowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselMarekWojcik">Moment, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Szanowni państwo, widzę, że poprawki zgłoszone przez pana posła Wójcika, które będą przedstawiane na posiedzeniu zespołu roboczego sięgają aż do art. 248. W związku z tym przejdziemy do procedowania nad rozdziałem 36 zatytułowanym „Ogłaszanie wyników wyborów do Senatu”. Proszę bardzo, pan przewodniczący Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Szanowni państwo, my możemy zabrnąć w ślepy zaułek. Podzielam tutaj obawy Biura Legislacyjnego. To jest fundamentalna poprawka. Pozostałe poprawki, które idą w ślad za nią również mają duże znaczenie. Nie wiem, czy pozostałe rozdziały również nie wymagają zmian. Powiem szczerze, że ja bym zamknął dzisiejsze posiedzenie na obecnym etapie. Niech te poprawki przeanalizuje zespół roboczy razem z Biurem Analiz Sejmowych. Być może jeszcze w innych miejscach będzie trzeba wprowadzić zmiany. W przeciwnym wypadku to wszystko może się nam porozjeżdżać. Abstrahuję od tego, jaki będzie końcowy wynik. Chodzi o to, żeby to miało ręce i nogi. Mam takie obawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy należy traktować pana wypowiedź, jako wniosek formalny?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Tak. To jest dla naszego wspólnego dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Kłopotka? Nie słyszę. W związku z tym przerywamy procedowanie nad tym projektem. Zgłoszone poprawki wraz z załącznikiem trafią do zespołu roboczego. Po analizie trafią one ponownie na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego porządku obrad. Punkt drugi obejmuje kontynuację prac nad obywatelskim projektem ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, w związku z wprowadzeniem parytetu płci na listach kandydatów (druk nr 2713). Do państwa posłów trafiły opinie w tym zakresie. Mam nadzieję, że państwo się zapoznali z tymi opiniami. Czy mają państwo jakieś pytania lub uwagi dotyczące tego punktu? Nie słyszę. W związku z tym, że pan przewodniczący Dzikowski, który zajmuje się tym projektem, jest nieobecny, decyzja dotycząca dalszego trybu prac nad tym projektem zostanie podjęta, gdy pan przewodniczący będzie na posiedzeniu Komisji. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu co do takiego trybu procedowania. W związku z tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>