text_structure.xml 23.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji, poświęcone realizacji w 2009 r. „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2011”, druk nr 3024. Przepraszam państwa za to, że tak wyszło, ale za pół godziny odbędą się głosowania, które pierwotnie zaplanowane były na inną porę. Inny problem polega na tym, że wczoraj wpłynął wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu rządowego projektu ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, dlatego nie możemy w tej chwili powołać podkomisji. Zrobimy to ewentualnie dopiero po głosowaniu – zależy to od decyzji Wysokiej Izby, która może być inna niż zakładana przez rząd. Stąd być może pojawi się trochę improwizacji, za co przepraszam, choć nie do końca jest to moja wina.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chciałbym też prosić, abyście państwo pamiętali o propozycjach tematów posiedzeń Komisji na następne półrocze i o przypomnieniu tego, co mieliśmy zrobić, a czego nie udało się zrealizować z przyczyn, jak państwo wiecie, obiektywnych. Chcę też wyraźnie powiedzieć, że problemem Nowego Sącza zajmiemy się na jednym z kolejnych posiedzeń Komisji, wtedy, kiedy będziemy rozpatrywać informację NIK o ochronie granic Strefy Schengen. Będziemy tę sprawę globalnie poruszali, ale w ramach problemu ochrony granicy południowej Polski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedstawię krótką informację o realizacji „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2011” w odniesieniu do roku 2009, choć niektóre zadania, przedsięwzięcia stanowią kontynuację wcześniej rozpoczętych. Rok ubiegły, 2009, był trzecim rokiem realizacji „Programu modernizacji”, który pierwotnie przewidziany był na 3 lata: 2007-2009, jednak w roku ubiegłym ze względu na trudności finansowe trzeba było dokonać zmian legislacyjnych, w wyniku których wydłużony został okres realizacji programu na rok 2010 i 2011. W praktyce nowelizacja ustawy przyjętej 2 lipca 2009 r. spowodowała przeniesienie części wydatków z roku 2009 na 2010 i 2011. Z pierwotnie planowanej kwoty 2.583.105 tys. zł przeniesiono kwotę 491.504 tys. zł na rok 2010 oraz kwotę 102.000 tys. zł na rok 2011. Dlatego też w roku 2009 wydatkowano środki w wysokości 1.989.601 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Jeżeli chodzi o wydatkowanie środków finansowych na poszczególne służby, to na realizację programu w Policji w 2009 r. zaplanowano kwotę 1.350.680 tys. zł, a wydatkowano 99,9% tej kwoty. Na Straż Graniczną planowano 358.431 tys. zł – wydatkowano 100%. Na Państwową Straż Pożarną planowano 267.843 tys. zł – wydatkowano 99,8%. Na Biuro Ochrony Rządu planowano 12.647 tys. zł, a wydatkowano 99,9%. Łącznie wszystkie służby wydatkowały 99,9% zaplanowanej kwoty, czyli praktycznie prawie w 100% wydatki, które były przewidziane na rok 2009, zostały zrealizowane. Podobnie byłoby pewnie i w 2008 r. – gdybyśmy mieli zasilenia w końcówce roku, realizacja też byłaby na tak wysokim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Jeśli chodzi o zakup uzbrojenia i sprzętu, to w 2009 w Policji zakupiono 3777 pojazdów, ponad 7000 pistoletów samopowtarzalnych 9mm, ponad 3400 pałek szturmowych, 3500 pałek wielofunkcyjnych TONFA, ponad 4000 kamizelek kuloodpornych, blisko 600 tarcz ochronnych, 30.000 kompletów umundurowania nowego wzoru. Ponadto zintegrowano systemy poczty zewnętrznej i wewnętrznej, zbudowano centra serwerowe na poziomie komend wojewódzkich i Komendy Stołecznej, rozbudowano moc obliczeniową centralnych systemów teleinformatycznych, zakończono budowę nowych sieci, m.in. Komisariatu Policji w Toruniu Podgórzu, w Żmigrodzie, w Komendzie Powiatowej Policji Zduńska Wola, w Prudniku, w Grajewie. W sumie jeżeli chodzi o same inwestycje, to tych przedsięwzięć jest sporo. W materiale, który państwu przesłaliśmy, znajduje się szczegółowy wykaz pokazujący, które obiekty i jakie inwestycje zostały zrealizowane w poszczególnych jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Natomiast w SG do najważniejszych przedsięwzięć można zaliczyć rozbudowę i utrzymanie platformy teleinformatycznej, rozbudowę infrastruktury Centralnego Węzła Teleinformatycznego, dofinansowanie zadań realizowanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowania, wymianę sprzętu i oprogramowania do kontroli ruchu granicznego oraz ochrony granicy państwowej. Ponadto zakupiono 7 jednostek pływających, 2 jednostki pomocnicze przeznaczone do działań związanych z ochroną granicy państwowej, zakończono budowę siedziby Wydziału Odwodowego w Augustowie, przebudowę budynku nr 3 w Białymstoku, budowę placówki SG w Mielniku, zakończono rozbudowę budynku nr 33 w Przemyślu, rozbudowę oddziałowej stacji obsługi w Przemyślu, zmodernizowano obiekt budowlany w Sanoku, dostosowano do wymogów SG obiekt w Jeleniej Górze i zrealizowano szereg innych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W ramach wydatków w PSP zakupiono m.in. 13 sztuk samochodów ratowniczo-gaśniczych średnich i 21 sztuk ciężkich, 34 samochody ratownictwa wysokościowego i 6 sztuk typu SD-37 oraz 1 sztukę SDH-44. Ponadto zakupiono 711 kompletów ubrań specjalnych, ponad 1000 par rękawic, buty, hełmy strażackie. Zakończono budowę strażnicy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Żaganiu, Gdańsku, w Nowym Dworze Gdańskim, Kielcach, Gołdapi, JRG 15 w Warszawie. Rozbudowano także strażnice i jednostki PSP w Myszkowie, Przeworsku, Hajnówce.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W ramach realizacji „Programu modernizacji” w BOR zakupiono samochody osobowo-terenowe, pistolety maszynowe z celownikami dla funkcjonariuszy, którzy realizują zadania poza granicami Polski, chroniąc nasze placówki w krajach zagrożonych, sprzęt noktowizyjny, karabinki, sprzęt specjalny, moduły szyfrujące do radiotelefonów, zestawy komputerowe i wiele, wiele innych różnych rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W sumie w latach 2007-2009 w ramach przedsięwzięć budowy nowych i modernizacji użytkowanych obiektów zbudowano i zmodernizowano 295 obiektów, z czego w Policji 112, w SG – 46, w PSP – 137.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Środki finansowe na modernizację poszczególnych służb przeznaczone są nie tylko na remonty, zakup sprzętu, ale również na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy. Trzeba podkreślić, że rok 2009 był ostatnim, w którym w ramach „Programu modernizacji” realizowano wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń. W związku z realizacją tego przedsięwzięcia w latach 2007-2009 budżet Policji zwiększono o 1.216.113 tys. zł, co przyczyniło się do wzrostu mnożnika kwoty bazowej z poziomu 2,03 do poziomu 2,65 i przełożyło się na wzrost przeciętnego uposażenia policjanta wraz z nagrodą roczną z poziomu 2963 zł brutto w roku 2006 do 4036 zł w roku 2009. Nastąpił więc wzrost o 1073 zł, tj. o 36%, podkreślam: z uwzględnieniem nagrody rocznej. Średnia płaca brutto w Policji wraz z nagrodą roczną na koniec 2009 r. wynosiła, powtarzam, 4036 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W SG na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy w latach 2007-2009 przeznaczono kwotę 204.713 tys. zł, co pozwoliło na wzrost mnożnika kwoty bazowej z poziomu 2,05 w 2006 r. do 2,67 w 2009 r. i przełożyło się na wzrost przeciętnego uposażenia strażnika wraz z nagrodą roczną z poziomu 2992 zł w roku 2006 do 4067 zł w 2009 r. Podkreślam: 4067 zł wyniosło przeciętne wynagrodzenia strażnika granicznego na koniec 2009 r., czyli nastąpił wzrost o 1074 zł, tj. o 35%, na przestrzeni 3 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W PSP na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy w latach 2007-2009 przeznaczono kwotę 428.715 tys. zł, co pozwoliło na wzrost mnożnika kwoty bazowej z poziomu 1,86 w roku 2006 do 2,59 w roku 2009 i przełożyło się na wzrost przeciętnego uposażenia strażaka wraz z nagrodą roczną z poziomu 2715 zł w roku 2006 do 3945 zł na koniec 2009 r. Powtarzam: przeciętne wynagrodzenia strażaka na koniec 2009 r. wyniosło 3945 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W BOR na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy w latach 2007-2009 przeznaczono kwotę 28.310 tys. zł, co pozwoliło na wzrost mnożnika kwoty bazowej z poziomu 2,13 w roku 2006 do 2,76 pod koniec roku 2009 i przełożyło się na wzrost przeciętnego uposażenia funkcjonariusza BOR, z uwzględnieniem nagrody rocznej, z poziomu 3109 zł w 2006 r. do 4204 zł, podkreślam: 4204 zł, na koniec 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Jeżeli chodzi o zastąpienie funkcjonariuszy pracownikami cywilnymi, to w latach 2007-2009 zaplanowano na ten cel 118.674 tys. zł, natomiast wydatkowano kwotę 113.550 tys., co stanowi 96% kwoty zaplanowanej. W wyniku procesu zastępowania funkcjonariuszy pracownikami cywilnymi w latach 2007-2009 wygospodarowano ogółem 3941 etatów, w tym w Policji 3177 etatów, w SG – 236, w PSP – 528. Na koniec 2009 r. w ramach programu modernizacyjnego zatrudniono ogółem 5515 osób, z tego w Policji 4699, w SG – 212 i w PSP – 604.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">To byłoby tyle w telegraficznym skrócie. Pełną, szczegółową informację z wyliczeniami, z danymi na temat zrealizowanych zakupów, zrealizowanych inwestycji przesłaliśmy państwu i jest ona do państwa dyspozycji. Jeżeli będą jakieś pytania, to zarówno ja, jak i reprezentanci wszystkich służb będziemy starali się na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, mamy bardzo mało czasu, bo tylko 10 min, więc chyba nie uda się nam dziś zamknąć tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Oddaję głos państwu, proszę o zadawanie pytań. Rozpocznie pan przewodniczący Zieliński, a następny będzie pan poseł Widacki. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Chciałbym powiedzieć, że myślę, że nie zamkniemy dziś tego tematu i prosiłbym, żebyśmy nie robili tego sztucznie szybko. Mamy mało czasu na wypowiedzi, na pytania, na dociekania, a wydaje mi się, że temat zasługuje na to, żeby go bardzo starannie przedyskutować, tym bardziej że mija już czwarty rok realizacji „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu”. Rok następny, 2011, z małą kwotą, którą przewiduje nowelizacja ustawy, będzie ostatnim rokiem realizacji programu – przynajmniej w tej edycji – dlatego warto przyjrzeć się jego efektom w sensie narastającym. Wiem, że ustawa wyznacza termin, w którym Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji składa informację z realizacji programu za dany rok, a Sejm ją rozpatruje, ale tak naprawdę to te efekty się kumulują, ponieważ za każdym razem te nowe dodawane są do poprzednich, czyli krótko mówiąc: efekty, owoce realizacji programu warto obejrzeć tak, jak one narastały.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Mam cały szereg pytań, które chciałbym zadać, ale w związku z tym, że jest mało czasu, nie będę tego robić w tej chwili, bo pozbawiłbym moich kolegów możliwości zabrania głosu, natomiast chcę, panie ministrze, podziękować za wyczerpującą odpowiedź na moją interpelację dotyczącą efektów „Programu modernizacji”, bo dostałem jeszcze inny materiał niż ten, który wszyscy jako posłowie otrzymaliśmy. W tej chwili zadam tylko jedno pytanie, które zresztą stawiałem już parę razy, także w czasie wystąpień plenarnych: w związku z traumą, jaką pozostawiła niedawna powódź, chcę zapytać, czy rzeczywiście jest tak, jak napisano w odpowiedzi na pytania posłów, podpisanej przez pana ministra Siemoniaka – istnieje pewna rozbieżność między tym, co pan powiedział, a tym, co tutaj jest zawarte, ale być może da się ją wyjaśnić. Odpowiedź na moje pytanie o to, co w ramach „Programu modernizacji” zakupiono do walki, do usuwania skutków powodzi, jest następująca, cytuję: „Do walki z powodzią może być użyty zakupiony w ramach »Programu modernizacji« sprzęt: 85 samochodów ratowniczo-gaśniczych – nie jest to sprzęt do walki z powodzią, chociaż pewnie można go do tego używać, gdy trzeba – 12 kontenerów i nośników kontenerów”. I to wszystko. Dlatego chciałbym prosić pana ministra o weryfikację tej odpowiedzi: czy rzeczywiście tak jest, jak napisano, czy jednak zakupiono jakiś inny sprzęt, o którym nie ma tu o mowy. Po raz kolejny i może już ostatni, żeby nie być zbyt nudnym, chciałbym poddać ten problem do poważnego rozważenia w ramach możliwości, które istnieją jeszcze w ramach „Programu modernizacji”, a także w ramach innych zakupów budżetowych, ze środków innych niż modernizacyjne. Mocno to akcentuję i proszę o zwrócenie szczególnej uwagi na to, żeby zakupić sprzęt niezbędny do walki z powodzią, bo za rok sytuacja może się powtórzyć – oby nie, ale takie jest życie. Pozostałe pytania zadam w innym czasie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę, pan prof. Widacki.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poseł Jan Widacki (DKP SD):</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, panie przewodniczący. Na początku zadam kilka drobnych pytań, a potem jedno dotyczące pewnej filozofii. Z dostarczonego nam materiału mogliśmy się dowiedzieć, że Policja dysponuje 110.862 sztukami kajdanek szczękowych, co zabezpiecza potrzeby w tym zakresie w około 90%. Etatów w Policji mamy, zdaje się, 102.300, czyli na jednego policjanta przypada więcej niż jedna para kajdanek. Podobnie wygląda sytuacja z kamizelkami kuloodpornymi, a przecież cała Policja, łącznie z logistyką, w kamizelkach chyba nie chodzi? Dlatego chcę zapytać, kto i w jaki sposób oblicza potrzeby Policji w tym zakresie?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chciałbym jeszcze poruszyć problem śmigłowców: z materiału wynika, że Policja dysponuje zarówno małymi śmigłowcami W-3A, jak i śmigłowcami Mi-8. Mi-8 jest chyba najbardziej nieekonomicznym śmigłowcem w Europie, który pali – o ile dobrze pamiętam – 850kg paliwa na godzinę lotu. Taki śmigłowiec ma chyba w Policji, jak sobie wyobrażam, dosyć ograniczone zastosowanie: być może służy do przewożenia np. oddziału antyterrorystycznego. W związku z tym chcę zapytać, ile razy w roku taki śmigłowiec może być wykorzystany? Czy nie prościej i taniej byłoby podpisać jakąś umowę np. z Wojskiem i w razie potrzeby korzystać z ich śmigłowców? Utrzymanie tego rodzaju pojazdów jest bardzo kosztowne, bo każdy z nich musi wozić powietrze nad lotniskiem przez określoną liczbę godzin rocznie, żeby zarówno pilot, jak i śmigłowiec mieli określony nalot, natomiast użyty może być praktycznie raz w roku albo i nie. Czy nie należałoby pomyśleć o tym, żeby korzystać ze sprzętu innych formacji, które i tak muszą nim dysponować? Nie wiem, iloma takimi śmigłowcami Policja dysponuje, bo w dostarczonym materiale nie ma informacji na ten temat, ale chcę zapytać, czy jest możliwość jakiegoś sensownego wykorzystania sprzętu i przez Straż Pożarną, i przez Policję, i może także przez służby niepodległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ale z takiego sprzętu korzystające? Panie ministrze, po prostu czy taka dekoncentracja jest ekonomiczna? Bo pewnie taki sam śmigłowiec stoi w SG i też nie lata albo lata po to, żeby wozić powietrze, drugi stoi w Policji, ileś takich jest w Wojsku – czy nie prościej i taniej byłoby się porozumieć w tej sprawie? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o kolejne pytania. Nie widzę chętnych, w związku z tym proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane przez panów posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Na pytanie o zakup sprzętu wykorzystywanego w ratownictwie najlepiej odpowie komendant Państwowej Straży Pożarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcakomendantaglownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli mówimy o ustawie modernizacyjnej, to priorytetem była dla nas wymiana sprzętu transportowego i tego, który ma najwyższą średnią wieku, głównie sprzętu wysokościowego oraz ratowniczo-gaśniczego. Mógłbym za chwilę powiedzieć, ile sprzętu ratowniczo-gaśniczego zakupiono w ciągu 3 lat realizacji programu, ale np. samochody ratowniczo-gaśnicze są używane również do działań związanych z powodzią. W tej chwili nie dysponuję dokładnymi danymi, ale mogę powiedzieć, że w ciągu ostatnich 3 lat z Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, jak również z Biura do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych, wykorzystaliśmy łączną kwotę około 25.000 tys. zł, głównie na zakup sprzętu przeznaczonego do usuwania skutków powodzi, huraganów. Szczegółową informację na temat liczby zakupionych kontenerów przeciwpowodziowych, kontenerów technicznych, agregatów prądotwórczych, pomp o różnej wydajności, od małej do dużej, mogę przedstawić na następnym spotkaniu bądź też bezpośrednio panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Proszę, panie komendancie, o przedstawienie tej informacji na piśmie, dlatego że muszą to być precyzyjne dane, żebyśmy mogli je ocenić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Jeśli chodzi o lotnictwo, to absolutnie zgadzam się za panem prof. Widackim. Dwa lata temu rozpoczęliśmy proces integracji lotnictwa służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych – polega to m.in. na tym, że na granicy wschodniej skomasowaliśmy jednostki latające w SG i w efekcie jest tak, że w jednym miejscu jest kilka jednostek latających tego samego typu, natomiast w głębi kraju zostały skoncentrowane jednostki latające Policji, również tego samego typu i w jednym miejscu. Często są to przestarzałe śmigłowce, a więc zdarza się, że kiedy jeden jest zepsuty, to przekłada się do niego części z innej maszyny. Zarówno jedna, jak i druga formacja świadczą sobie nawzajem usługi, tzn. wykorzystują lotnictwo dla potrzeb swoich, ale również dla potrzeb PSP. Przykładem może być Nowy Sącz, gdzie Straż Pożarna wykorzystuje śmigłowiec do realizacji swoich zadań. Mi-8 to oczywiście jednostka stara, pozostałość po Nadwiślańskich Jednostkach, wykorzystywana przez Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji. Jest to rzeczywiście śmigłowiec ciężki i taki, który dużo pali. W tej chwili przygotowywane jest porozumienie z Ministerstwem Obrony Narodowej, dotyczące wzajemnego wykorzystywania różnego rodzaju sprzętu, po to, żeby bardziej racjonalnie nim gospodarować. W obrębie MSWiA zrobiliśmy to już prawie 2 lata temu i funkcjonuje to na wszystkich poziomach: od central i jednostek na poziomie województw, oddziałów i jednostek wojewódzkich PSP, aż po jednostki szczebla powiatowego. Szefów tych jednostek rozliczamy z tego, jak sobie nawzajem pomagają, jak wykorzystują infrastrukturę, którą dysponują poszczególne służby, żeby nie dublować zakupów, a racjonalnie wykorzystywać to, co mają partnerzy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAdamRapacki">Jeżeli chodzi o kajdanki, to może pan komendant powie o potrzebach w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W dwóch zdaniach proszę, bo musimy już iść na głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejTrela">Panie przewodniczący, szanowni państwo, po pierwsze, kajdanki są podstawowym elementem wyposażenia każdego policjanta, bo dzisiaj ten policjant może być w logistyce, a jutro może być i jest wykorzystywany do działań policyjnych. Po drugie, musimy brać pod uwagę fakt, że w Policji istnieją pododdziały, gdzie policjant ma na wyposażeniu więcej niż jedną parę kajdanek – dotyczy to grup realizacyjnych w Centralnym Biurze Śledczym, w Biurze Operacji Antyterrorystycznych, a także w Samodzielnych Pododdziałach Antyterrorystycznych Policji czy innych tego typu. Ponadto kajdanki stanowią element wyposażenia szkół policyjnych, w których mamy około 6500 miejsc. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę również fakt, że tak jak w przypadku każdego innego urządzenia, musimy mieć pewien zapas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Nie będziemy kontynuowali posiedzenia po głosowaniach, ponieważ nie widzę na sali części przedstawicieli jednego z klubów, a w tej sytuacji powołanie podkomisji do rozpatrzenia ustawy o CBA byłoby nieuczciwe. Na następnym posiedzeniu będziemy kontynuowali rozpatrywanie informacji o realizacji „Programu modernizacji” w 2009 r., a jeżeli ustawa o CBA zostanie skierowana do Komisji, to wtedy też powołamy podkomisję do jej rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję państwu – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>