text_structure.xml 33.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Dzień dobry, pani minister. Kłaniam się nisko, serdecznie pozdrawiam. Jestem tutaj w gronie pań tak wspaniałych, że w pełni uskrzydlony przystępuję do rozpoczęcia posiedzenia podkomisji stałej do spraw funduszy unijnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Serdecznie witam panią minister, witam serdecznie wysoki sekretariat, witam wszystkich państwa, a szczególnie posłów, którzy będą uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu. Dodam, że z informacji, które posiadłem, większość będzie pracować zdalnie. Informuję również, szanowni państwo, że trzeba będzie sprawdzić kworum, co niniejszym chcę uczynić. Przypominam, że posłowie obecni na sali obrad głosują przy pomocy urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej, a państwa posłów nieobecnych na sali proszę o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w aplikacji na tablecie w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Teraz również sam przystąpię do głosowania. Poczekamy chwilę, żeby każdy mógł się zalogować i oddać głos. Chcę też jeszcze poinformować państwa posłów, że chęć zabrania głosu zdalnego należy zgłaszać poprzez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Chciałbym zaproponować rozszerzenie porządku obrad o sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa jest przeciw? Nie widzę, nie słyszę. Czy są inne uwagi do porządku obrad? Również nie słyszę. Stwierdzam, że podkomisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Szanowni państwo, dzisiejszy porządek obrad to jest informacja na temat stanu przygotowania do wykorzystania funduszy europejskich w Polsce na lata 2021–2027. Poproszę o informację panią sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, panią minister Jarosińską-Jedynak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz witam wszystkich państwa bardzo serdecznie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przekazaliśmy materiał dotyczący stanu przygotowania do wykorzystania funduszy europejskich. Rozszerzając tę informację, chciałam państwu przedstawić szersze informacje w tym zakresie. Takim pierwszym etapem do uruchomienia środków w ramach funduszy europejskich na lata 2021–2027 jest przygotowanie i uwzględnienie z Komisją Europejską dokumentu pod nazwą „Umowa partnerstwa”. Jest to dokument o charakterze programowym. Zawiera on strategię wdrażania przez państwo członkowskie dostępnych funduszy, podstawowy zakres wsparcia oraz decyzje w zakresie podziału alokacji na programy i ewentualnych też przesunięć środków.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Szanowni państwo, jak państwo doskonale wiedzą, Polska w ramach umowy partnerstwa na lata 2021–2027 będzie miała do dyspozycji około 76 mld euro. Po przyjęciu projektu umowy partnerstwa przez Radę Ministrów w dniu 30 listopada ubiegłego roku dokument ten został przekazany oficjalnie do Komisji Europejskiej poprzez system SFC w dniu 15 grudnia. Ten czas pomiędzy 30 a 15 grudnia, szanowni państwo, wynika też stąd, że system SFC, czyli ten przygotowany przez Komisję Europejską, nie działał, były problemy techniczne, stąd też data 15 grudnia. Następnie zainaugurowano negocjacje formalne z Komisją Europejską podczas spotkania w Warszawie, ono miało miejsce w dniu 25 stycznia br. Obecnie trwają negocjacje z Komisją Europejską co do zakresu wsparcia oraz kwestii finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Szanowni państwo, udało nam się już wynegocjować najważniejsze kwestie, które były dotąd rozbieżnościami pomiędzy stroną polską a Komisją Europejską. Mam tu na myśli transfery pomiędzy funduszami, zakres geograficzny Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Liczymy na to, że Komisja zatwierdzi projekt umowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku. Równolegle do prac nad umową partnerstwa przygotowywane są programy, które realizują zapisy tej umowy. Te programy, jak państwo wiedzą, tak jak w perspektywie 2014–2020 będą wdrażane zarówno na poziomie krajowym, jak i poziomie regionalnym. Krótkie podsumowanie dotyczące poszczególnych programów, które znajdują się w kompetencji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, to pierwszy największy program „Fundusze europejskie na infrastrukturę, klimat i środowisko” jest to program, który jest następcą dobrze nam znanego programu POIiŚ, czyli programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Program FEnIKS w skrócie – Fundusze na infrastrukturę, klimat i środowisko – został przyjęty przez Radę Ministrów 4 stycznia, następnie oficjalnie przekazany do Komisji Europejskiej 5 stycznia. W marcu i kwietniu trwała pierwsza tura negocjacyjna treści programu z Komisją Europejską. W maju planowane jest przekazanie Komisji w trybie roboczym nowego podziału środków w ramach programu, który uwzględnia rozstrzygnięcia te z poziomu negocjacji umowy partnerstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki, program FENG, czyli następca dzisiejszego programu operacyjnego „Inteligentny rozwój”, jest to program, który został przyjęty przez Radę Ministrów 6 grudnia. Równolegle program był konsultowany nieformalnie ze służbami Komisji Europejskiej. W wyniku tych uwag przekazanych w ramach dialogu nieformalnego instytucja zarządzająca, czyli Ministerstwo Funduszy, przygotowało nową wersję programu. Została ona oficjalnie przedłożona przez system FSC 16 marca br. Aktualnie oczekujemy na przesłanie przez Komisję oficjalnych uwag czy jakichś obserwacji do treści programu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Fundusze europejskie na rozwój społeczny, czyli program, który w całości wdraża Europejski Fundusz Społeczny, następca dzisiejszego programu POWER, unii programu operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój”. Ten program został przyjęty przez Radę Ministrów 11 marca br., przekazany 15 marca. Obecnie oczekujemy na oficjalne stanowisko Komisji dotyczące projektu programu. Na przełomie maja i czerwca planowana jest organizacja spotkań negocjacyjnych z przedstawicielami Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy, czyli dzisiejszy program operacyjny „Polska cyfrowa”, jest to program, który został przyjęty przez Radę Ministrów 5 stycznia. 31 stycznia przekazany do Komisji Europejskiej. Komisja Europejska przekazała już uwagi do programu 11 kwietnia. Obecnie analizujemy i udzielamy odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Fundusze europejskie dla Polski Wschodniej, czyli następca dzisiejszego programu operacyjnego „Polska Wschodnia”. Program uzyskał akceptację Rady Ministrów 5 stycznia i 28 stycznia został przekazany do Komisji Europejskiej. Komisja przekazała uwagi już 11 kwietnia. Obecnie trwa analiza i udzielanie odpowiedzi na uwagi. Część odpowiedzi na uwagi zastała już przekazana do Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Pomoc techniczna dla funduszy europejskich – program został przyjęty przez Radę Ministrów 21 grudnia. Oficjalnie przekazany w systemie 24 stycznia. 28 marca instytucja zarządzająca otrzymała od Komisji Europejskiej uwagi do treści programu. Udzieliliśmy na nie odpowiedzi 11 kwietnia. W drugiej połowie maja planowane jest oficjalne spotkanie negocjacyjne na temat programu, na którym, myślę, zostaną już uzgodnione ostateczne zapisy tego programu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Szanowni państwo, mamy jeszcze szesnaście programów regionalnych, zarządzanych przez marszałków województw. We wszystkich regionach trwają intensywne przygotowania do uruchomienia nowej perspektywy finansowej. W połowie marca wszystkie projekty programów regionalnych na lata 2021–2027 trafiły do Komisji Europejskiej i w tej chwili są analizowane przez Komisję Europejską. Tym samym samorządy dochowały trzymiesięcznego terminu wynikającego z rozporządzenia ogólnego, mówiącego o konieczności przekazania programów do Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Biorąc pod uwagę nowe regulacje, równolegle do prac nad programami regionalnymi trwają również zaawansowane negocjacje kontraktów programowych, które stanowią podstawy do negocjacji programów regionalnych. Te kontrakty programowe uzgadniane są pomiędzy marszałkiem województwa, zarządem województwa a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, czyli Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Do chwili obecnej podpisano kontrakty programowe dla sześciu województw. Są to województwa: podkarpackie, łódzkie, wielkopolskie, opolskie, lubelskie i świętokrzyskie. Sukcesywnie przygotowywane są kolejne dokumenty do podpisania, więc zakładam, że niebawem również i kontrakty programowe dla wszystkich szesnastu programów regionalnych zostaną podpisane.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Programy Interreg, wszystkie dziesięć programów na granicach wewnętrznych UE, za które odpowiada MFiPR, zostały w terminie złożone do Komisji Europejskiej. Termin na złożenie upłynął 2 kwietnia. Rozpoczął się formalny proces uzgadniania zawartości tych programów pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją Europejską. Projekty programów przed wysłaniem do Komisji uzyskały akceptację Komitetu do Spraw Europejskich Rady Ministrów. W przypadku tych, które są zarządzane przez MFiPR, a są to programy „Południowy Bałtyk” i „Polska-Saksonia”, analizujemy oficjalne uwagi Komisji Europejskiej i czekamy na uwagi do programu „Polska-Słowacja”.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Ponadto programami, które realizują umowę partnerstwa są także programy, które już nie są w gestii MFiPR. Jest to program Fundusze europejskie dla rybactwa, zarządzany przez ministra właściwego do spraw rolnictwa i rozwoju wsi, oraz program Fundusze europejskie na pomoc żywnościową. Jest to program zarządzany przez ministra właściwego do spraw polityki społecznej. Wiemy, że oba programy zostały przyjęte przez Radę Ministrów. Wkrótce będą negocjowane z Komisją Europejską przez właściwych ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Kolejnym ważnym elementem niezbędnym do rozpoczęcia wdrażania funduszy europejskich na perspektywę 2021–2027 i taką podstawą do realizacji zapisów umowy partnerstwa, jak również programów, zarówno krajowych, jak i regionalnych, jest ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie 2021–2027, czyli dobrze nam już znana ustawa wdrożeniowa. Prace parlamentarne nad tą ustawą zostały już zakończone. W dniu 6 maja ustawa została podpisana przez prezydenta. Wejdzie ona w życie po 14 dniach od jej publikacji w Dzienniku Ustaw. Po wejściu w życie tej ustawy możliwe będzie przeprowadzenie konsultacji i formalne przyjęcie szeregu wytycznych krajowych, które będą regulować najważniejsze procesy związane z wdrażaniem funduszy w Polsce, których projekty zostały już opracowane. Gotowe są również założenia do kontraktów sektorowych, które dotyczą realizacji tych interwencji ukierunkowanych terytorialnie, a wynikających z realizacji programów opracowanych przez właściwych ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Ponadto w ramach przygotowań perspektywy 2021–2027 MFiPR koordynuje proces wypełnienia tak zwanej warunkowości podstawowej. Jest to pewna nowość w stosunku do perspektywy 2014–2020. Są to takie wymogi formalno-prawne do spełnienia, które są niezbędne do efektywnej realizacji inwestycji. I tu konieczne jest spełnienie wymagań o charakterze horyzontalnym czy też dla poszczególnych obszarów tematycznych. Wymagania te mogą dotyczyć między innymi dostosowania legislacyjnego, opracowania określonych dokumentów strategicznych i też wdrożenia tych dokumentów, ale również funkcjonowania określonych rozwiązań systemowych. W porównaniu z perspektywą 2014–2020 te warunki muszą być spełnione przez cały czas trwania perspektywy finansowej, nie tylko na początku, jak to było w perspektywie 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Według obecnego stanu Komisja Europejska uznała dziewięć warunków za spełnione przez Polskę. W odniesieniu do kolejnych jedenastu toczy się dialog z Komisją Europejską co do sposobu wypełnienia poszczególnych kryteriów. Zależy nam na tym, by na etapie przyjmowania programów udało się sfinalizować dialog w sprawie warunków podstawowych i uznać je za spełnione. Co ważne zaznaczenia, spełnienie poszczególnych warunków leży w gestii właściwych resortów odpowiedzialnych za poszczególne warunki.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMalgorzataJarosinskaJedynak">Szanowni państwo, te szczegółowe informacje dotyczące stanu przygotowania perspektywy finansowej 2021–2027 mają też państwo w materiale, który został do państwa przekazany. W tym momencie chciałam podziękować za uwagę. Jeżeli są jakiekolwiek pytania, to jestem do państwa dyspozycji, z tym że ogromna prośba – za piętnaście dziesiąta muszę wyjść na posiedzenie Stałego Komitetu Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Bardzo dziękuję pani minister za wyczerpującą informację odnośnie do funduszy. Teraz przystępujemy do dyskusji. Chciałbym się również włączyć w tę dyskusję. Chciałbym zapytać o ustawę wdrożeniową. Wiemy, że ona jest na finiszu. Komisja do Spraw Unii Europejskiej bardzo wnikliwie tę ustawę analizowała. Ja jako członek Komisji do Spraw Unii Europejskiej i również koledzy byli przy jej procedowaniu. Mamy również kontrakty programowe podpisane przez niektóre województwa, tak że projekty są gotowe. Mam pytanie, kiedy będzie można tak już realnie uruchomić działania i kontraktować konkretne przedsięwzięcia w poszczególnych województwach, te które już są gotowe do realizacji zadań. Bo dodam, że samorządy, zarówno samorządy wojewódzkie, jak i samorządy niższego szczebla, bardzo, bardzo oczekują na te środki unijne. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Kolega poseł pan Andrzej Grzyb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Właśnie to jest taki dobry moment, bo z jednej strony nowa perspektywa finansowa z tą kwotą preliminowaną według cen roku 2018, jak rozumiem,  tj. 76 mld euro. A z drugiej strony bilans przepływów, który do tej pory, jest do końca roku ubiegłego, na poziomie 145 mld jest czystym zyskiem, czyli saldem pomiędzy składką płaconą przez Polskę a pieniędzmi uzyskanymi. Akurat dzisiaj taki materiał otrzymałem, więc myślę, że to warte jest też podkreślenia przy okazji dyskusji nad nową perspektywą finansową i jej warunkami formalno-prawnymi wdrożenia. Natomiast chciałem zapytać panią o ocenę, co prawda to inny resort prowadzi, ale myślę, że to jest wszystko spójne w polityce rządowej, mianowicie o ocenę planu strategicznego, jeżeli chodzi o WPR, bo ta ocena została przez Komisję Europejską przygotowana i w tej chwili toczy się dialog w sprawie wypełnienia tych warunków. Jak pani to ocenia? Bo w stosunku do tych elementów, które są w gestii pani resortu, to tutaj pani stwierdziła, że dziewięć warunków zostało przyjętych, a nad jedenastoma toczy się jeszcze dialog z Komisją Europejską. Jak wygląda, jeżeli chodzi o kontrakty regionalne, proces akceptacji ze strony Komisji Europejskiej? Czy rzeczywiście jest tak, jak mówi pan przewodniczący, że niektóre województwa mają już zaakceptowane i zostały przyjęte przez Komisję Europejską, czy w dalszym ciągu jesteśmy na etapie dialogu pomiędzy Komisją Europejską a poszczególnymi regionami, podobnie jak w wypadku całego programu rządowego? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę, nie widzę. Bardzo proszę panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Dziękuję bardzo za te pytania. Szanowni państwo, ustawa wdrożeniowa została już podpisana przez pana prezydenta 6 maja, 14 dni na wejście w życie po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym. Sześć kontraktów podpisanych, tak jak wspomniałam, województwa: podkarpackie, łódzkie, wielkopolskie, opolskie, lubelskie i świętokrzyskie. W przypadku pozostałych województw – tu już na drugie pytanie postaram się odpowiedzieć – w przypadku pozostałych województw kontrakty programowe są na bardzo zaawansowanym etapie rozmów pomiędzy MFiPR a regionami, bo one są tylko i wyłącznie na tym poziomie zatwierdzane. Myślę więc, że niebawem, może do końca maja, uda się zakończyć wszystkie rozmowy z regionami na temat już oficjalnej wersji kontraktów programowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Jeżeli chodzi o to, kiedy uruchomimy pierwsze konkursy, pierwsze nabory w ramach programów, to, szanowni państwo, najpierw musimy zatwierdzić umowę partnerstwa z Komisją Europejską. Liczymy, zakładamy, że do końca czerwca uda nam się to zrealizować. Mamy taką optymistyczną nadzieję. Cały sierpień Komisja Europejska nie pracuje.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Po zatwierdzeniu umowy partnerstwa będą zatwierdzane sukcesywnie zarówno programy krajowe, jak i programy regionalne. Jeżeli chodzi o przekazywanie uwag do programów regionalnych czy tych zarządzanych przez marszałków województw, tutaj jest na bardzo różnym etapie zaawansowania rozmów z Komisją Europejską. Jedne regiony są mocniej zaawansowane, mają więcej przekazanych uwag, niektóre regiony jeszcze w ogóle nie rozpoczęły rozmów z Komisją Europejską, więc to, kiedy zostaną uruchomione konkursy w ramach programów regionalnych, zależy też od aktywności zarządów województw. Tutaj więc zarząd województwa ma bardzo dużą rolę do odegrania, aby te rozmowy negocjacyjne z Komisją Europejską przyśpieszyć, tak aby można było te pierwsze konkursy ogłaszać. Zakładamy, że w przypadku pierwszych programów, które zostaną zatwierdzone przez Komisję Europejską, mamy nadzieję, że to będzie program Fundusze europejskie na nowoczesną gospodarkę i program Fundusze europejskie dla Polski Wschodniej. Mamy też nadzieję, że to będzie program FEnIKS. W tych przypadkach pierwsze konkursy będą mogły ruszyć na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku. Pewnie bliżej czwartego kwartału, bo te uzgodnienia, jak widzimy, z Komisją Europejską są tutaj co do programów bardzo skomplikowane. Mamy bardzo trudne rozmowy, w zakresie chociażby instrumentów finansowych, gdzie Komisja Europejska bardzo mocno naciska na Polskę, aby tych instrumentów finansowych, czyli środków udzielanych w formie pożyczek gwarancji, było znacznie więcej niż zostało to założone w tej chwili. Oczywiście, gdybyśmy nie byli w tej sytuacji, w której jesteśmy, czyli pandemia Covid-19, kryzys uchodźczy, to na pewno projektowalibyśmy więcej instrumentów zwrotnych, bo gospodarka byłaby je w stanie lepiej przyjąć. Natomiast dzisiaj jesteśmy w takiej sytuacji, w jakiej jesteśmy, więc granty, forma bezzwrotna wsparcia jest naprawdę bardzo potrzebna. Komisja naciska tu też na nas, aby wsparcie na przykład dla odnawialnych źródeł energii, które miałoby być udzielane jednostkom samorządu terytorialnego, było udzielane również w postaci instrumentów finansowych, więc na to też nie możemy się w chwili obecnej zgodzić.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Natomiast jeżeli chodzi o 76 mld euro, to są to środki polityki spójności zawarte w umowie partnerstwa. Umowa partnerstwa w przeciwieństwie do perspektywy  2014–2020 nie obejmuje środków z instrumentu rolnego. Z perspektywy 2014–2020 te środki na wspólną politykę rolną były ujmowane w umowie partnerstwa. Dzisiaj nie są. Dzisiaj umowa partnerstwa dotyczy tylko tych instrumentów, o których wspomniałam. Trudno mi więc też zabrać głos i wypowiadać się na temat planu strategicznego. Wiemy, że ten plan strategiczny został przyjęty przez Radę Ministrów i obecnie w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają rozmowy z Komisją Europejską. Ponieważ nasz resort nie jest włączany w te rozmowy, to trudno mi powiedzieć, na jakim etapie one są. Myślę, że to pytanie trzeba by było skierować do przedstawicieli MRiRW.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Pan poseł pytał jeszcze o warunki podstawowe. W warunkach podstawowych, o których ja mówiłam, dziewięć zaakceptowanych przez Komisję Europejską, jedenaście jeszcze w toku uzgodnień, nie ma żadnego warunku, który dotyczyłby obszaru rolnictwa. Bo tak jak mówię, obszar rolnictwa jest poza obszarem umowy partnerstwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Bardzo dziękuję, pani minister. Czy są jeszcze pytania? Jeszcze pan poseł Andrzej Grzyb chciał dopytać. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Pani minister, ja oczywiście zaznaczyłem, że zdaję sobie z tego sprawę, że to jest poza pani resortem akurat kwestia WPR i pewnie nadanie WPR-owi tego programu strategicznego opracowywanego przez państwo członkowskie, a następnie akceptowanego przez Komisję Europejską, jest główną podstawą, że on został wyłączony z umowy partnerstwa. To jest jakby inny tryb negocjowania. Tak że dziękuję za to dopowiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAndrzejGrzyb">Natomiast chciałem zapytać, czy wśród tych warunków, które dotyczą umowy partnerstwa, które pani tu relacjonowała, poza kwestiami wspomnianymi przez panią, a więc ilością instrumentów zwrotnych, które są preferowane w obecnej perspektywie finansowej, w szczególności do nowoczesnej gospodarki, bo nie mówimy tu o inwestycjach infrastrukturalnych, które elementy w pani ocenie są najtrudniejsze w tym procesie finalizowania tych negocjacji z umową partnerstwa. Jakie są – nazwę to tak wprost – punkty oporu. Z jednej strony nasze oczekiwania, a z drugiej punkty oporu Komisji Europejskiej. W czym najtrudniej jest znaleźć zrozumienie ze strony Komisji Europejskiej, w czym państwo widzą konieczność posunięcia się ze strony Polski w oczekiwaniach, które Komisja Europejska zgłasza pod naszym adresem? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Dziękuję bardzo. Tak jak wspomniałam o tych instrumentach finansowych, to nie do końca jest warunek do spełnienia. To są zapisy umowy partnerstwa.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Natomiast jeżeli chodzi o warunki, to już mówię, o co chodzi w tych warunkach. Te warunki bardzo często dotyczą kwestii legislacyjnych czy strategicznych, jak chociażby te dziewięć warunków, które zostały uznane za spełnione. To na przykład skuteczne mechanizmy monitorowania rynku zamówień publicznych, to narzędzia i zdolności umożliwiające skuteczne stosowanie zasad pomocy państwa, to dobre zarządzanie krajową regionalną strategią inteligentnych specjalizacji, krajowy lub regionalny plan w zakresie sieci szerokopasmowej czy skuteczne ramy zarządzania ryzykiem, ale to również aktualizacja w zakresie gospodarowania odpadami czy ramy działań w zakresie koniecznych środków ochrony obejmujących dofinansowanie unijne, czyli kwestie środowiskowe. Natomiast w tych jedenastu warunkach, które w tej chwili są w dialogu z Komisją Europejską i które, jak pan poseł pytał, w mojej opinii są najtrudniejsze do dyskusji, to na pewno są kwestie transportowe, ponieważ te kwestie transportowe są dyskutowane zarówno na poziomie krajowym, jak i na poziomie regionalnym. Tutaj regiony też muszą przygotować swoje plany transportowe, które zostaną zatwierdzone przez Komisję Europejską, żeby można było uznać warunek za spełniony. Również Ministerstwo Infrastruktury bierze w tym udział, ale regiony mają swój bardzo duży wkład i na bardzo różnym poziomie zaawansowania są te plany transportowe.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Kolejnym elementem, który również jest mocno dyskutowany z Komisją Europejską, to są kwestie, które dotyczą chociażby stosowania i wdrażania praw podstawowych, wdrażanie i stosowanie konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, to są kwestie związane z aktywizacją polityk rynku pracy czy równouprawnienia płci, czy też systemu kształcenia i szkolenia na wszystkich szczeblach. W mojej ocenie na ten moment są to takie najważniejsze kwestie, które pozostały nam do uzgodnienia. Jeszcze jedną bardzo ważną kwestią, na którą też Komisja zwraca uwagę, są ramy strategiczne polityki na rzecz opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej. Tutaj jest bardzo duża dyskusja w zakresie deinstytucjonalizacji systemu opieki zdrowotnej. Wszyscy doskonale wiemy, że jest to bardzo trudny proces, bardzo skomplikowany, więc musimy wypracować dobre narzędzia, które nie tylko będą odpowiadać Komisji Europejskiej, bo nie o to chodzi, żeby one się wpisywały w to, co chce usłyszeć Komisja Europejska, żebyśmy mogli otrzymać środki, tylko żebyśmy rzeczywiście ten system przygotowali na takim poziomie, żeby nie pogrążył państwa polskiego, żeby odpowiadał potrzebom, przed którymi dzisiaj stoimy. Na pewno nie chodzi też o to, żebyśmy burzyli dzisiaj system instytucjonalny, tylko przemodelowali go pod ten system deinstytucjonalizacji opieki zdrowotnej, opieki długoterminowej, tak aby z jednej strony odpowiadał potrzebom, wymogom Komisji, ale również odpowiadał tym wyzwaniom, przed którymi dzisiaj stoimy, a stoimy przed dużym wyzwaniem związanym chociażby z kryzysem uchodźczym, więc to też próbujemy Komisji Europejskiej wytłumaczyć, że mamy 3 mln 200 tys. uchodźców, którzy potrzebują opieki zdrowotnej, opieki edukacyjnej, żłobkowej, przedszkolnej, pracy. Chcemy, aby te działania zostały również zaadresowane w umowie partnerstwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Dziękuję bardzo. Ale już musimy zbliżać się do końca, ponieważ pani minister wybiera się na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów. Jeszcze krótkie pytanie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Chodzi mi tylko o kryptonim: deinstytucjonalizacja opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej. Jak on jest rozumiany przez Komisję Europejską? czego oczekują w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Bardzo proszę panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Dziękuję bardzo. Przede wszystkim deinstytucjonalizacja przez Komisję Europejską jest rozumiana tak, że nie mamy świadczenia długoterminowego w zakładach opieki, w domach pomocy, w domach starców, tylko jest to system świadczony w domu, blisko człowieka albo w małych obiektach, w małych domach, chyba do 30 osób, jeżeli się nie mylę. Do 30 osób to jest taki system, na który wyraża zgodę Komisja Europejska, aczkolwiek też nie do końca, bo bardziej mamy się skupić właśnie na tym świadczonym w miejscu zamieszkania, blisko człowieka, w otoczeniu tego człowieka, a nie w tych dużych instytucjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Myślę, że odpowiedź była bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">To jest zrozumiałe. Akurat miałem kiedyś okazję zapoznać się z systemem niemieckim. Ale to jest drogi system. Drogi, choć bardzo efektywny z punktu widzenia potencjalnych beneficjentów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Taki system, moim zdaniem, bardziej zbliżony do człowieka, bo jak jest mniejsza grupa, to każdy z nas się lepiej w takiej grupie czuje. Pani minister, bardzo, bardzo dziękuję za wyczerpującą informację na temat funduszy unijnych na lata 2021–2027, dziękuję za odpowiedź na pytania, dziękuję za materiały informacyjne przekazane przez MFiPR nam posłom, sekretariatowi. Dziękuję za to, że jest pani zawsze gotowa, żeby się spotkać z naszą podkomisją, za co z góry dziękuję. Jeszcze zanim przejdę do punktu drugiego, to również chciałbym zaprosić państwa i oczywiście panią minister na wizytację w województwie łódzkim. Planujemy spotkania w Łodzi, w Wieruszowie, Mroczkach Małych, Uniejowie, Tumie, Dmosinie. Termin wizytacji to jest 23 i 24 maja – poniedziałek, wtorek. Wszystkich państwa bardzo serdecznie zapraszam. Oczywiście panią minister i wysoki sekretariat, bo zawsze jest łatwiej i raźniej przewodniczącemu być w takim gronie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Serdecznie dziękuję za zaproszenie. Jeżeli tylko kalendarz pozwoli, to oczywiście postaram się z państwem być, chociaż w tym samym terminie mamy szczyt w Davos, więc może nie udać, ale na pewno ktoś z naszego resortu będzie, Serdecznie dziękuję za zaproszenie. Przepraszam, że nie mogę dzisiaj dłużej z państwem zostać, bo na pewno moglibyśmy jeszcze bardzo długo rozmawiać na temat funduszy i tego co przed nami, ale myślę, że jak już się uda zatwierdzić umowę partnerstwa, to kolejna Komisja też zostanie zebrana po to, aby powiedzieć co dalej. Więc bardzo serdecznie dziękuję i do zobaczenia w najbliższym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Davos nie może wygrać z Uniejowem. Z termami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMFiPRMalgorzataJarosinskaJedynak">Chyba raczej na odwrót. Chyba Uniejów nie powinien wygrywać z Davos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzGolojuch">Ale tam też będą bardzo ciekawe spotkania. Tak że myślę, że jedno i drugie jest ważne i jakoś pogodzimy te dwie możliwości. Bardzo dziękuję jeszcze raz pani minister. Dziękuję państwu posłom, dziękuję sekretariatowi, dziękuję tym, którzy nas łączyli zdalnie, dziękuję wszystkim, którzy zapewnili perfekcyjnie jak zawsze obsługę techniczną. Chciałbym na tym zakończyć posiedzenie naszej podkomisji i zapraszam na następne. Pani minister już zapowiedziała, że też chętnie będzie uczestniczyć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>