text_structure.xml
29.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo gorąco pragnę przywitać naszych gości na posiedzeniu naszej Komisji. Witam serdecznie pana ministra Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Dzień dobry, panie ministrze. Witam również wszystkich pańskich współpracowników przybyłych na dzisiejszą Komisję. Witam bardzo gorąco Rafała Kępkę, wiceprezesa Głównego Urzędu Miar wraz ze współpracownikami. Witam Marcina Dobruka, dyrektora generalnego Urzędu Patentowego RP. Witam serdecznie, panie dyrektorze. Witam Krzysztofa Dyla, zastępcę prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Witam wszystkich państwa przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Witam serdecznie również panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, stwierdzając kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. z druku 2653, sprowadzających się do przedstawienia: opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju. W punkcie drugim rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na 2023 r. (druk 2653) w zakresie części tekstowej, który przedstawi nam minister finansów. Czy są, szanowni państwo, uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Posłowie członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach, przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały, szanowni państwo, są dostępne na naszych iPadach.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. odbywać się będzie w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, a następnie wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych i w konsekwencji rozpoczniemy dyskusję, zadając pytania i uzyskując odpowiedzi od dysponentów części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, bardzo proszę, przystępujemy do rozpatrywania opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Bardzo proszę o przedstawienie w tym momencie przez Arkadiusza Marchewkę treści koreferatu. Nasz kolega poseł Rafał Gontarz musiał dzisiejsze posiedzenie opuścić z racji bardzo ważnych powodów rodzinnych, więc gorąco proszę o przedstawienie… Ja przywołam tylko to, że opinia nr 11 Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie rządowego projektu ustawy budżetowej na 2023 r. (druk nr 2653) w zakresie działania Komisji, uchwalona na posiedzeniu w dniu 26 października 2022 r. w części budżetowej 27 – Informatyzacja, w części planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej (załącznik nr 12), planu finansowego państwowych funduszy celowych z załącznika nr 13, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 39 i 43 oraz części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej… uzyskała pozytywną opinię Komisji do projektu budżetu na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę posła koreferenta, pana posła Arkadiusza Marchewkę o zabranie głosu. Serdecznie proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Dziękuję, panie przewodniczący. Oczywiście rolą referenta jest przedstawienie szczegółowych informacji na temat tych spraw, które zostały zawarte w projekcie ustawy budżetowej, szczególnie w tej części, natomiast moja rola jako koreferenta będzie się sprowadzać do kilku najważniejszych kwestii, na które chcielibyśmy również zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Zacznę od opinii dotyczącej projektu budżetu państwa w tej części dotyczącej informatyzacji, czyli części 27. Jeśli chodzi o sprawy związane z zadaniami z zakresu informatyzacji, to trzeba powiedzieć tutaj, że projekt zakłada osiągnięcie dochodów na poziomie 4259 tys. zł, czyli w kwocie znacząco wyższej niż przyjęta w projekcie budżetu na obecny rok. Na co warto zwrócić uwagę? Środki finansowe przewidziane na realizację działań podejmowanych przez Centralny Ośrodek Informatyki będą podobne do tych, które są realizowane w roku bieżącym. Ponadto zostanie…</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselArkadiuszMarchewka">W tej opinii, o której rozmawiamy, zostały przedstawione również wydatki funduszów takich jak Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa. Tutaj należy zwrócić uwagę na to, że Fundusz Cyberbezpieczeństwa zostanie po raz pierwszy uruchomiony, dlatego że on jest tworzony w wyniku zapisów ustawy, która została przyjęta w grudniu ubiegłego roku i zakłada możliwość powołania takiego funduszu po to, aby osoby, które mają odpowiadać za kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, szczególnie w kontekście jednostek państwowych, były w stanie otrzymywać, mówiąc wprost, wynagrodzenie na podobnym poziomie, jakie mogłyby otrzymywać po prostu na rynku w firmach prywatnych, dlatego że jest to rynek bardzo konkurencyjny. Chciałbym więc zwrócić uwagę na to, że po raz pierwszy przygotowano funkcjonowanie tego Funduszu Cyberbezpieczeństwa, który jest funduszem celowym. Przychody funduszu zaplanowano w wysokości 180 000 tys. zł z trzech źródeł. Pierwszym będzie dotacja z budżetu państwa w wysokości 100 000 tys. zł, środki z NASK, czyli Naukowo-Akademickiej Sieci Komputerowej w wysokości 10 000 tys. zł i 70 000 zł tys. to są środki finansowe, które zostaną przeniesione z Funduszu Szerokopasmowego. Warto zwrócić uwagę na to, że w opinii Biura Analiz Sejmowych znalazło się takie stwierdzenie w konkluzji, że projekt budżetu właśnie w tej części nie budzi większych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Pozwoli pan przewodniczący, że równocześnie odniosę się do tej kwestii dotyczącej części 76, czyli funkcjonowania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dysponentem w tym zakresie budżetu będzie prezes UKE, który wykonuje swoje zadania właśnie w tym zakresie. Poziom oraz struktura planowanych na przyszły rok dochodów i wydatków jest ściśle związana z wykonywaniem funkcji organu regulacyjnego, jakim jest Urząd Komunikacji Elektronicznej w zakresie usług telekomunikacyjnych oraz pocztowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Chciałbym zwrócić uwagę tylko na jedną kwestię, o której warto powiedzieć, że wpływy Urzędu Komunikacji Elektronicznej mają w przyszłym roku pochodzić między innymi z dystrybucji częstotliwości, które są niezbędne do wprowadzenia sieci piątej generacji, różnych pasm i też z dystrybucji częstotliwości pasma 800 MHz. Te przychody były zaplanowane na rok bieżący. Kolejny rok z rzędu nie przeprowadzono tych aukcji, więc można powiedzieć, że wprowadzenie na pełną skalę tych działań, które są związane z wprowadzeniem Internetu czy sieci piątej generacji, są zdecydowanie opóźnione. Teraz warto zwrócić uwagę, czy jest pewność, i od razu zadać pytanie przedstawicielom Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jaka jest gwarancja, że te wpływy czy te przychody i ta aukcja zostanie w 2023 r. w 100% zrealizowana.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Jeśli chodzi o konkluzje, które zostały przedstawione w analizie Biura Analiz Sejmowych, również jest wskazane takie stwierdzenie, że przyjęty właśnie w kontekście funkcjonowania Urzędu Komunikacji Elektronicznej projekt budżetu na rok 2023 to jest szacunek dochodów oraz limit wydatków w tej części 76 nie budzi wątpliwości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, otwieram dyskusję w punkcie dotyczącym Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Czy są pytania w tym zakresie? Nie widzę. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 r. w zakresie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrywania opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju. Bardzo proszę o przedstawienie opinii ze strony pani poseł Anny Cicholskiej. Bardzo proszę, oddaje pani poseł głos.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, pozwolę sobie ogłosić dosłownie 3–4 minuty przerwy, bo również panią poseł Ewę Szymańską, panią przewodniczącą mamy w tym momencie na sali obrad. Występuje w imieniu klubu, więc myślę, że w ciągu 2–3 minut, maksymalnie 5 minut będziemy w stanie te osoby ściągnąć do nas na salę. Chyba że doprowadzimy do sytuacji zmiany… Nie? Sekundę, drodzy państwo.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dobrze, szanowni państwo, bardzo proszę w takim razie o pozostanie osób, które będą jeszcze uczestniczyły w pracy Komisji. Przejdziemy do punktu drugiego porządku dziennego. Myślę, że zaraz do nas panie posłanki dołączą, ale pozwolę sobie zaproponować za zgodą Komisji przejście do punktu drugiego.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę pana ministra finansów o zreferowanie projektu budżetu w zakresie części tekstowej. Oddaję głos. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, część tekstowa projektu ustawy budżetowej na rok 2023 prezentuje między innymi parametry wpływające na kształt prognozowanych realiów budżetowych w odniesieniu do kolejnego roku. Ujmuje przede wszystkim wysokość dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów, wynik budżetu państwa, kwoty planowanych wydatków i planowanego limitu wydatków, prognozowane dochody, planowane wydatki i wynik budżetu środków europejskich. Łączna kwota podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa planowana na rok 2023 wynosi 604 690 746 tys. zł, z kolei łączna kwota wydatków budżetu państwa opiewa na 672 690 746 tys. zł. Maksymalny poziom deficytu na koniec 2023 r. został ustalony na kwotę nie większą niż 68 000 000 tys. zł. Wielkości dotyczące budżetu środków europejskich obejmują łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu państwa środków europejskich w wysokości 107 018 773 tys. zł, łączną kwotę planowanych wydatków budżetu środków europejskich w wysokości 123 201 513 tys. zł, ujemny wynik budżetu środków europejskich w wysokości 16 182 740 tys. zł. Kwota planowanych wydatków obliczona na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z uwzględnieniem art. 3 ustawy z dnia 23 czerwca o zmianie ustawy o finansach publicznych i ustawy – Prawo ochrony środowiska wynosi 1 316 360 446 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o kwotę planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ustawy o finansach publicznych, to w roku 2023 ta kwota wyniosłaby 1 003 517 980 tys. zł. W części tekstowej zamieszczono ponadto kwoty bazowe stanowiące podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz dla zawodowych kuratorów sądowych, jak również kwoty bazowe dla nauczycieli. Ustalony został średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej z wyłączeniem osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – tu jest mrożenie tak zwanych „erek” – a w pozostałym zakresie wynosi to 107,8%. Tak jak powiedziałem, „erki” są mrożone. Zwiększona została również liczba etatów w Policji do poziomu 107 195, w tym 107 109 etatów w jednostkach organizacyjnych Policji. Wzrost ten wynika z ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Określone zostały również środki na wynagrodzenia i szkolenia dla służby cywilnej oraz limit mianowań urzędników w liczbie 275, zgodne z ustalonym w trzyletnim planie limitem mianowań urzędników służby cywilnej na lata 2023–2025. Jest on wyższy o 30 osób w relacji do ustalonego w roku 2022. Przewidziano również utworzenie na poziomie roku 2022 rezerwy ogólnej na poziomie 985 000 tys. zł. Określono również wysokość wskaźników makroekonomicznych, czyli prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych 109,8 i prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych, rencistów i emerytów w wysokości 110,1% oraz wyższe w stosunku do ujętego w ustawie budżetowej na rok 2022 prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynoszące 6935 zł. Przyjęte w części normatywnej projektu ustawy budżetowej na rok 2023 podstawowe kryteria budżetowe i makroekonomiczne w postaci limitów, kwot oraz wskaźników ukształtowane zostały jako efekt analiz wielkości możliwych do przyjęcia w przyszłorocznej perspektywie budżetowej przy zapewnieniu stabilności sektora finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uprzejmie proszę o przyjęcie przedłożonych zapisów projektu ustawy budżetowej na rok 2023. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie ministrze, za wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o ewentualne uwagi do części tekstowych budżetu. Czy są uwagi? Bardzo proszę panowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Od razu do całego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Dobrze. Panie przewodniczący, już pewne kwestie uzgodniliśmy, czy jesteśmy na etapie uzgodnień w trybie roboczym z ministerstwem. W art. 1 ust. 4 pkt 1 lit. b są przywołane pkt 7 i 8 ustawy o finansach publicznych z wyłączeniem ZUS. W związku z tym, że wyłączenie dotyczy tylko pkt 8, proponujemy to ująć w odrębnych literach, czyli jeżeli państwo nas upoważnią, to w sprawozdaniu później zamieścimy. Litera b będzie podzielona na dwie litery i będzie lit. b dotycząca pkt 7 i lit. c dotycząca pkt 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jak najbardziej macie państwo to upoważnienie jak zwykle do poprawek redakcyjnych. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Kolejna kwestia. W art. 5 ust 2 jest takie sformułowanie: „a także na realizację zobowiązań Skarbu Państwa” i tak dalej. Do tej pory w ustawie budżetowej było sformułowanie: „na wykonanie zobowiązań”. Takim pojęciem posługuje się również Kodeks cywilny i proponujemy również tutaj użyć takiego sformułowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Panie ministrze, rozumiem, że uwag nie ma do takiej formuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Tak, przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozumiem. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Jak pan mecenas powiedział, jesteśmy w kontakcie roboczym… Jak najbardziej tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Następnie w art. 8 ust. 1 pkt 2 lit. g jest użyte takie sformułowanie: „oraz kosztów obsługi wypłat tego świadczenia”. Powinno być: „pokrycie kosztów obsługi wypłaty”.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Bardziej problematyczny jest pkt 4 w tym art. 8 ust. 1. Mianowicie tam jest mowa o tym, że upoważnia się ministra finansów do przekazania na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji skarbowych papierów wartościowych jako rekompensaty z tytułu utraconych wpływów abonamentowych itd. Tu jest poważny błąd legislacyjny. Mianowicie w przepisie tym, zresztą po raz drugi albo trzeci, jest odwołanie do przepisów nieobowiązujących. Jest napisane, że do rekompensaty tej stosuje się odpowiednio art. 11b ust. 3–11 ustawy o opłatach abonamentowych. Chodzi o to, że ten art. 11b jest przepisem epizodycznym zawartym w ustawie o opłatach abonamentowych, który obowiązywał w latach 2018, 2019 i 2020. On nie został formalnie uchylony, bo przepisów epizodycznych nie musimy uchylać, one po prostu wraz z upływem okresu, na jaki są przewidziane, przestają obowiązywać. Ustawa budżetowa na 2023 r. nakazuje stosować przepisy nieobowiązujące. Dlatego mamy przygotowaną też w trybie roboczym propozycję poprawki, która by to naprawiała i trzeba – mówiąc kolokwialnie – to rozpisać i dołożyć kilka ustępów, ale nie byłoby odesłania do przepisów nieobowiązujących.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jeszcze na marginesie należałoby zaznaczyć, że w ogóle tego typu regulacja, jak to upoważnienie do przekazania tych papierów wartościowych, i tego typu przepisy są zawarte nie w ustawie budżetowej, a w ustawie okołobudżetowej, dopiero co przez Sejm uchwalonej i właściwie ta regulacja tam powinna się znaleźć. Jesteśmy na takim etapie, że to jest w projekcie, ale zwracam uwagę na tę kwestię odesłania do tych nieobowiązujących przepisów, a ponadto na sprzeczność pomiędzy tym pkt 4 a regulacją zawartą w ust. 2, w którym jest mowa o innym zakresie stosowania ustawy o finansach publicznych. Te przepisy art. 11b ust. 3–11 nakazywały stosować inny zakres ustawy o finansach publicznych, podczas gdy ust. 2 również inny zakres. To więc wzajemnie się wyklucza.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jedno słowo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Stąd należałoby to dopracować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wejdę w słowo, panie mecenasie. Panie ministrze, teraz pytanie odnośnie do tej poprawki, która miałaby sprowadzać się do tego, że niejako wydłużamy żywotność tego przepisu epizodycznego. Tak to rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Nie chcę używać brzydkich określeń typu reanimacja trupa, ale to do tego się sprowadza, bo nakazujemy stosowanie przepisów, które już 2 lata temu wygasły.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, my mamy tutaj troszeczkę odmienne stanowisko. Uważamy, że ten przepis wygasł jako taki przepis materialny, który przyznawał jakieś tam obligacje jednostkom telewizji i radiofonii. Natomiast my uważamy, że ten przepis jest stosowany jako tylko wskazanie jak gdyby mechanizmu przekazywania tych skarbowych papierów wartościowych. To nie jest podstawa materialna ich przekazania, która jest w ustawie budżetowej, tylko mechanizm przekazania. Taką mamy rozbieżność z Biurem Legislacyjnym Sejmu. Ta rozbieżność jest już chyba drugi albo trzeci rok, tak jak pan mecenas powiedział. W obecnych przepisach ustawy budżetowej ten zapis jest w takiej wersji niezmienionej. My go nie zmienialiśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Biuro Legislacyjne za każdym razem zwraca uwagę na tę kwestię i wskazujemy, że jest to, co by nie mówić, rażący błąd legislacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jeżeli to następuje już któryś raz z kolei, to ja bym gorąco prosił, żebyście może państwo już tak na spokojnie się pochylili nad tym i spróbowali wypracować rzeczywiście jakieś rozwiązanie akceptowalne zarówno dla pana ministra, jak i dla biura. Czy mamy w takim razie jeszcze jakieś uwagi, panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jeszcze dwie kwestie. Mianowicie w art. 38 jest mowa o tym, że z budżetu państwa mogą być udzielone pożyczki, o których mowa w art. 14ll ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju do kwoty 7 355 000 tys. zł. Chodzi o to, że sama podstawa prawna do udzielania tych pożyczek wynika z ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a zadaniem tego przepisu jest wprowadzenie limitu tych pożyczek, stąd też w trybie roboczym zaproponowalibyśmy korektę tego przepisu. Brzmiałby on mniej więcej następująco: „pożyczki, o których mowa w artykule 14ll ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, mogą być udzielane do kwoty 7 355 000 tys.”, bo sama możliwość ich udzielenia wynika już z tamtej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">OK. Ale tu nie ma zmiany w sensie merytorycznym…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Tak jak powiedziałem, podstawa czy możliwość udzielenia tych pożyczek wynika z przepisów ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a rolą tego przepisu w ustawie budżetowej jest wskazanie limitu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozumiem, że możecie to państwo zrobić na podstawie tego upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Nie, przygotujemy taką propozycję poprawki z prośbą o jej przejęcie przez któregoś z państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dobrze. Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Tak, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, akceptujemy. Zgadamy się z panem mecenasem.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dobrze. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Ostatnia kwestia w przepisie o wejściu w życie. To wynika z harmonogramu prac, że też należy wprowadzić korektę, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia, ponieważ uchwalenie nastąpi w grudniu, a rozpatrzenie poprawek Senatu już po 1 stycznia. Stąd też przygotujemy propozycję poprawki do tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozumiem, że tu również nie ma żadnej uwagi ze strony ministerstwa. Panie ministrze?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie za te uwagi. W takim razie czekam na te poprawki, które będą przygotowane przez biuro w konsultacji z ministerstwem, abym mógł je podpisać, bo rozumiem, że będziemy je podpisywać.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram, szanowni państwo, w tym zakresie dyskusję. Czy mamy jakieś pytanie? Nie mamy.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu budżetu w tym zakresie. Informuję, szanowni państwo, że prezydium Komisji wyznaczyło termin na składanie poprawek do 25 listopada bieżącego roku do godziny 12.00.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">W tym momencie powrócimy podpunktu drugiego punktu pierwszego, a więc wystąpienia i przedstawienia koreferatu ze strony pani wiceprzewodniczącej Ewy Szymańskiej. Bardzo proszę o przedstawienie opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz przedstawienie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, oddaję głos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselEwaSzymanska">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przedstawię opinię nr 23/17 Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2023 z druku 2653 w zakresie działania komisji, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 26 października 2022 r. Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Komisja Gospodarki i Rozwoju na wspólnym posiedzeniu rozpatrzyły rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w zakresie części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na dochody i wydatki z załącznika nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6 oraz wydatki środków europejskich z załącznika nr 4 i 15, a także części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar, w podziale na dochody i wydatki z załącznika 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych oraz wydatki środków europejskich z załącznika nr 4 i 15. Komisje po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami dysponentów części budżetowych i opiniami ekspertów, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i prezesa Głównego Urzędu Miar oraz przeprowadzonej dyskusji pozytywnie opiniują projekt budżetu państwa na 2023 r. w powyższym zakresie. To tyle jako osoba referująca opinię połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselEwaSzymanska">Jednocześnie w imieniu Komisji Finansów Publicznych pozytywnie oceniam te części sprawozdania i rekomenduję przyjęcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram dyskusję w tym punkcie. Czy są pytania ze strony pań i panów posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 r. we właściwości Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji, jednocześnie informując koleżanki i kolegów, że spotykamy się na przyspieszonej Komisji o godzinie 14.30 w sali 111 tego budynku. Zapraszam państwa na kolejne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>