text_structure.xml 13.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Na początku pozwolę sobie przywitać naszych gości. Witam bardzo serdecznie Piotra Wawrzyka sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam gorąco, panie ministrze. Witam wszystkich przybyłych razem z panem, pańskich współpracowników. Witam Izabelę Antos podsekretarza stanu, zastępcę szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dzień dobry, pani minister. Witamy bardzo serdecznie. Witam równie ciepło panią Annę Nałęcz dyrektora generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam serdecznie. Witam również pana ministra Artura Sobonia wiceministra finansów. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji, stwierdzając jej kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 z druku  nr 2653. W pkt 1 omówimy opinię Komisji Spraw Zagranicznych, a następnie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Posłowie – członkowie Komisji otrzymali informację o projekcie budżetu w danych częściach, przygotowaną przez dysponentów części budżetowych oraz otrzymali opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Szanowni państwo, wszystkie dokumenty mamy na naszych iPadach. Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. będzie odbywać się w następującym porządku: na początku wystąpienie posła referenta komisji branżowej, następnie wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, a w konsekwencji pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowej oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrywania opinii Komisji Spraw Zagranicznych. Proszę o przedstawienie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Gloszsali">Panie przewodniczący, jest prośba, aby opinię Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzeć jako drugą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Oczywiście. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zaproponuję zmianę kolejności rozpatrywania. Przejdziemy najpierw do Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o przedstawienie zarówno koreferatu, jak również referatu przez pana posła Michała Jarosa. Za chwilę dojdą do nas członkowie Komisji, którzy mieli przedstawiać pierwszy punkt. Bardzo proszę o wystąpienie pana posła Michała Jarosa.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Panie pośle, serdecznie proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMichalJaros">Szanowny panie przewodniczący, opinia Komisji do Spraw Unii Europejskiej do części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 49; w części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMichalJaros">Jeśli chodzi o część 23., czyli Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, nie planuje się dochodów na 2023 r. Dochody trudne do zaplanowania, niemniej jednak pojawią się one w wykonaniu budżetu. Wydatki będą wyższe o 5,7% w stosunku do założonych w ustawie budżetowej na rok 2022. Wynika to ze zwiększenia środków na wynagrodzenia i pochodne od tych wynagrodzeń, na zakupy towarów i usług oraz na podatek od nieruchomości oraz opłaty na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselMichalJaros">Jeśli chodzi o część 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 8 i 49, to rezerwa w pozycji 8 – Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej została zaplanowana na 2023 r. w kwocie 10 975 085 tys. zł, tj. o 62,4% wyższej od rezerwy ujętej w ustawie budżetowej na rok 2022. Środki rezerwy przeznaczone będą przede wszystkim na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowanie wydatków podlegających refundacji w ramach pomocy technicznej w programach, finansowanie oraz współfinansowanie w ramach projektów realizowanych z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich, no i zadania związane ze wspólną polityką rolną. Nadto w budżetach różnych dysponentów ujęte zostały środki na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej na kwotę 7 338 470 tys. zł. Jest to kwota wyższa niż w roku poprzednim o 1,3%.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselMichalJaros">Środki ujęte w pozycji 8 – Rezerwy celowe są uzupełniane środkami z rezerwy celowej zaplanowanymi na finansowanie programów z budżetu środków europejskich – załącznik nr 4 w części 83 w pozycji 97, w pozycji 98 oraz w pozycji 99. Na rok 2023 przewidziano łącznie kwotę 71 947 996 tys. zł, tj. o 98,5% wyższą niż w ustawie budżetowej na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselMichalJaros">Jeśli chodzi o pozycję 49, tj. utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, to kwota została zaplanowana na rok 2023 w wysokości 4 214 549 tys. zł, tj. ośmiokrotnie wyższej niż w tegorocznej ustawie budżetowej. Środki zostaną przeznaczone m.in.: na wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań publicznych, zachowanie trwałości produktów wytworzonych oraz planowanych do wytworzenia w ramach zakończonych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Część 84 – Środki własne Unii Europejskiej. W części 84 budżetu państwa ujęte są środki przekazywane przez Polskę do budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Ostateczna wielkość wpłat znana jest po uchwaleniu budżetu przez Parlament Europejski, co z reguły następuje w grudniu roku poprzedzającego dany rok budżetowy. Składka ta wraz z kwotą zarezerwowaną w rezerwie celowej wyniesie prawie 35 300 000 tys. zł, a jej udział w wydatkach budżetu państwa będzie stanowił 5,2%, zaś w relacji do PKB – 1,1%. Na 2023 r. zaplanowano środki w części 84 w kwocie 33 072 735 tys. zł, to jest o 8,9% wyższą niż w ustawie budżetowej na 2022 r. Porównując wyżej wymienioną wysokość wpłat środków własnych do budżetu Unii Europejskiej ze środkami, jakie mogą zostać przekazane do Polski w 2023 r. przez Unię Europejską i państwa EFTA – 103 980 499 tys. zł, widać, że Polska może być beneficjentem netto na kwotę 68 720 933 tys. zł. Będzie to kwota większa niż w pozostałych latach. Dodam tylko, że opinia Komisji do Spraw Unii Europejskiej była pozytywna. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie pośle, za przedstawienie zarówno koreferatu, ale i również referatu. Rzeczywiście jest tak, że opinia Komisji jest pozytywna, opinia nr 19.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przystępujemy do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Czy są pytania w tym zakresie? Nie widzę. Tym samym stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 r. w zakresie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, powracamy do pkt 1, a więc przystępujemy do rozpatrywania opinii Komisji Spraw Zagranicznych. Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania i zreferowania opinii Komisji przez panią poseł Ewę Szymańską. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEwaSzymanska">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić Komisji Finansów Publicznych opinię nr 47 Komisji Spraw Zagranicznych, w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2023 z druku nr 2653 w zakresie działania Komisji, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 27 października 2022 r. Komisja Spraw Zagranicznych na tym posiedzeniu rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w zakresie części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne, w tym dochody i wydatki z załącznika nr 1 i 2; wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika  nr 6; dotacje podmiotowe i celowe z załącznika nr 8; w części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie tak, jak w pozycji 31; dotacji podmiotowych z załącznika nr 9 oraz planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselEwaSzymanska">Po przeprowadzonej dyskusji, merytorycznej dyskusji, Komisja Spraw Zagranicznych rekomenduje przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na 2023 r. w powyższym zakresie w brzmieniu przedłożenia rządowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę o przedstawienie koreferatu ze strony pana posła Marka Sowy. Panie pośle, serdecznie proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekSowa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ta część budżetu z reguły nie budziła żadnych emocji, bo środki finansowe są przeznaczane głównie na utrzymanie czy praktycznie wyłącznie na utrzymanie placówek dyplomatycznych trzech instytucji, w związku z powyższym tylko ograniczę się do krótkiego komentarza. Środki na wydatki rosną o 9,3%. Dochody niemal w całości są pozyskiwane z wydawania wiz przez placówki konsularne, z ich działalności. No to też nie budzi żadnych emocji. To, co warto chyba podkreślić, to to, że jednak spada nam udział w budżecie państwa wydatków w tej części. Kiedyś to było 0,6% budżetu, dzisiaj to jest 0,4%.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselMarekSowa">I muszę powiedzieć jeszcze o jednej rzeczy, która na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych została mocno wyartykułowana. Wydaje się, że ona jest sensowna, niekoniecznie pewnie musi się wiązać ze środkami finansowymi, bo na Komisji minister już odpowiadał, że pewne dodatki są zrobione, natomiast poseł Kowal zwrócił uwagę na potrzebę uregulowania statusu dyplomatów działających na obszarach wojennych. To oczywiście jest głównie Ukraina, ale też Irak. Ja z nim rozmawiałem i on faktycznie uważa, że taki status prawny powinien zostać uregulowany, bo są różne sytuacje. Nie może to być po prostu uzależnione od jednorazowych dodatków motywacyjnych. Status dyplomaty powinien być po prostu uzgodniony w takich kwestiach. Opinia jest pozytywna. Chyba 9 osób było za, 3 wstrzymały się i 3 zagłosowały przeciwko tej części budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram dyskusję w tym punkcie. Czy są zgłoszenia ze strony pań, panów posłów? Nie widzę. Tym samym stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 r. w zakresie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, informuję, że termin na składanie poprawek upływa 25 listopada. Mamy możliwość składania poprawek do godziny 12. Poprawki będą zgłaszane nie tylko zresztą przez członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji, informując o tym, że kolejne posiedzenie Komisji mamy o godzinie 13.00 w sali 118.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>