text_structure.xml 57.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Witam państwa. Jak zwykle zanim rozpoczniemy oficjalnie posiedzenie Komisji, minęła 15, a więc zarządzam głosowanie sprawdzające. Proszę bardzo uruchomić sprzęt. Podczas głosowania, zwracam się do pań i panów posłów na sali, jak i przede wszystkim tych, którzy zdalnie pracują, aby oddali głos. Już mamy aktywne głosowanie, proszę oddać głos w celu stwierdzenia kworum. Dziękuję. Proszę o wyniki. Głos oddało 41 posłów, a więc jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na podstawie próbnego głosowania stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o wsparciu rynku ubezpieczeń należności handlowych w związku z przeciwdziałaniem skutkom gospodarczym COVID-19 (druk nr 431 i sprawozdanie Komisji druk nr 482).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Równocześnie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Wobec powyższego nie jest możliwe wprowadzenie zmian w porządku dziennym posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Informuję również, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Zgłoszenia do zabrania głosu proszę kierować poprzez sekretariat Komisji pod adres mailowy lub telefonicznie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Witam na posiedzeniu panią minister Olgę Semeniuk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziś na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o wsparciu rynku ubezpieczeń należności handlowych w związku z przeciwdziałaniem skutkom gospodarczym COVID-19 (druki 431 i 482).</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">W czasie drugiego czytania zgłoszono cztery poprawki. Sejm skierował projekt ustawy wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.            Rozpatrywanie poprawek będzie odbywało się w następującym porządku: ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę; stanowisko rządu; ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z poprawki; głos za, głos przeciw i głosowanie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest sprzeciw wobec propozycji rozpatrywania poprawek? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawki pierwszej, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Kto uzasadnia? Pani poseł Paulina Hennig-Kloska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pani minister, chcecie na kolanie napisaną ustawą wprowadzić bardzo duże zmiany w finansowaniu wykupu wierzytelności, a dokładniej ich ubezpieczaniu. Tak nie można. Jeżeli wprowadza się tak dużą odpowiedzialność przerzucaną na Skarb Państwa za działalność rynku, wolnego rynku i firm ubezpieczeniowych na nim działających, to trzeba ten rynek objąć konkretnym systemem. Rynek handlu obrotu wierzytelnościami, mówię szerzej niż sam rynek ubezpieczeń, bo ubezpieczyciele, o czym pani minister zapewne wie, bardzo często współpracują z firmami faktoringowymi i innymi podmiotami zajmującymi się skupem, obrotem wierzytelnościami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Dzisiaj ten rynek nie jest objęty nawet nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego. Osobiście miałam okazję się przekonać. Prosiłam KNF by skontrolowali takie ubezpieczone transakcje, mimo że wydawałoby się, że rynek ubezpieczeń jest pod nadzorem KNF-u, to w momencie, gdy zwróciłam się do Komisji Nadzoru Finansowego, niespełna miesiąc temu, by skontrolowała transakcję, która okazała się fraudem, a której ofiarą padł jeden z przedsiębiorców z mojego okręgu, KNF umył ręce i powiedział: – Pani poseł, przykro nam, tego obszaru działalności finansowej nie kontrolujemy. A transakcja była przeprowadzona przez spółkę faktoringową, której stuprocentowym właścicielem jest jeden z działających na terenie kraju banków. Transakcja ubezpieczona przez zewnętrznego ubezpieczyciela, czyli jakby taka podwójna umowa, dwa podmioty plus przedsiębiorca. Takie transakcje również są ubezpieczane przez ubezpieczycieli i wy chcecie przejmować odpowiedzialność za takie transakcje.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Co robicie w zamian? W zamian mówicie, że minister właściwy do spraw gospodarki może zwrócić się do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o opinię w zakresie sposobu realizacji przepisów ustawy i umów, o których mowa w tej ustawie. Znaczy, nie możemy przejmować odpowiedzialności za działalność rynku nie wprowadzając konkretnego systemu nadzoru. My to raz już przeżyliśmy, kosztowało to – ja już mówiłam z mównicy sejmowej – polskie państwo 5 mld zł, wypłacone z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na rzecz systemu kas oszczędnościowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Chcecie to robić, to proszę bardzo, stwórzmy system na wzór Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, który działa, odpowiedni i adekwatny do systemu ubezpieczeń społecznych. Chcecie, proszę bardzo. Jeżeli mamy brać odpowiedzialność za ten rynek, KNF i państwo polskie musi stworzyć wytyczne, na którym ten rynek powinien się poruszać. Powinien określić poziomy ryzyka akceptowalne dla tego rynku. Powinien wskazać charakter kontroli, którym wykupywane wierzytelności ubezpieczane powinny być objęte. Czyli, nie wiem, są naprawdę różne firmy ubezpieczeniowe, jedne robią bardzo dobrą kontrolę i mają bardzo mały procent wykładanych się transakcji, inne padają ofiarą przestępstw, ponieważ mają bardziej poluzowaną politykę ryzyka, a co za tym idzie również kontroli co do sprawdzania czy to kontrahentów czy samych transakcji i ich faktycznemu istnieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Mówiłam też o tym z mównicy sejmowej, że ten rynek jest częściej nawet chyba niż rynek bankowy przedmiotem właśnie wyłudzeń, fraudów itd. Faktycznie, w czasach takich kryzysowych jest to bezpieczniejsza forma finansowania, bo finansujemy kolejne transakcje, a nie dajemy otwartego pieniądza przedsiębiorcom. Warto ten rynek faktycznie utrzymać w mocy i w obrocie. Niemniej musimy to robić z głową, żeby znowu, po raz kolejny nie wylać dziecka z kąpielą i nie narazić Skarbu Państwa na 5 mld albo kto wie, czy nie na większe straty.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Dlatego apeluję do rządu, by faktycznie w pierwszej kolejności objąć porządnie rynek ubezpieczeń, również tych z wykupem wierzytelności, sensownym nadzorem, a w dalszej kolejności przejmować ryzyko na tym rynku. Ten system powinien mieć przede wszystkim charakter powszechny.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Pani minister wie, że tylko powszechność gwarantuje nam pewną ograniczoną stopę ryzyka na minimalnym poziomie. Jeżeli będziemy skupować tylko niektóre wierzytelności i na nich bazować, co do składkowości i rentowności, to jest duże prawdopodobieństwo, że straty Skarbu Państwa będą większe. Ponieważ tylko powszechność ubezpieczeń gwarantuje, że te ubezpieczenia, zawsze tak było, jest i będzie w każdym obszarze, dają pewny poziom zyskowności, to powiedziałam, myślę, że może jakby ograniczenia tego ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Złożyliśmy dwie poprawki. Jedna poprawka ma na celu sprawić, by Komisja Nadzoru Finansowego z założenia sprawowała nadzór nad realizacją programu, który wprowadzany jest tą ustawą i nad realizacją zawieranych przez Skarb Państwa umów, nie tylko na zlecenie ministra właściwego do spraw gospodarki. Ponieważ na wypadek wysypania się umowy, potem słyszymy: – A minister się do nas nie zwrócił z prośbą o opinię. Z drugiej strony słyszymy: – A bo minister w sumie nie doszacował ryzyka i nie wiedział, że taką opinię powinien wystawić. Nie może to być na zasadach dobrowolności, bo potem rozmywa nam się odpowiedzialność za straty Skarbu Państwa. Dlatego wprowadzamy poprawką nr 1 obowiązek, że Komisja Nadzoru Finansowego sprawuje, po prostu wprost to nazwijmy, nadzór nad realizacją programu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Druga nasza poprawka wprowadza, poza tą ustawą, jakby trwały nadzór nad podmiotami zajmującymi się skupem, obrotem wierzytelności handlowych. Zakładamy ubezpieczenie w zakresie właśnie tego obrotu wierzytelnościami handlowymi oraz nadzorem nad systemem ubezpieczeń należności handlowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Dlaczego to jest potrzebne? Tak jak powiedziałam, akurat tak się składa, że miesiąc temu korespondowałam w takiej sprawie z Komisją Nadzoru Finansowego, i mimo że w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym mamy wpisane, że powinni kontrolować zakłady ubezpieczeń i ten system ubezpieczeniowy w Polsce, umyli ręce od kontroli takiej transakcji, która była przy współudziale z zewnętrznym podmiotem, a mianowicie firmą faktoringową jednego z polskich banków. Nie może tak być. Po pierwsze, nie rozumiem, dlaczego ten rynek nie był objęty nadzorem KNF-u, a powinien być, bo jest to stricte bardzo często działalność bankowa wyjęta ze struktury banku do zewnętrznego podmiotu, który zajmuje się tylko i wyłącznie obrotem wierzytelnościami z pewnych względów organizacyjnych, ale też szacowanie ryzyk udziału kapitału własnego w transakcji. Wiele czynników decyduje, że banki na takie rozwiązania się decydują, ale stricte jest to działalność bankowa, bo często w tych firmach faktoringowych banki mają 100% ryzyka. Kompletnie nie rozumiem, dlaczego to nie jest objęte nadzorem. Po drugie, tym bardziej, jeżeli mamy jako państwo, przejmować część tego ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, zabrałam dużo czasu, ale nie będę już uzasadniać drugiej poprawki, bo obie od razu uzasadniłam, więc na tym skończę swoje uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Tak, domyślam się, że uzasadnienie dla drugiej również było.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego, proszę bardzo stanowisko rządu, może najpierw do poprawki pierwszej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuOlgaSemeniuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, szanowna pani poseł, po pierwsze, chciałabym się odnieść do pierwszej części pani wypowiedzi à propos pisania ustawy, a raczej projektu ustawy na kolanie. Dziękuję za te pochopne wnioski. Ustawa była pisana przez ostatnie dwa miesiące. Tym się od państwa różnimy, że działamy na czas i ekstraordynaryjnie, mamy tempo pracy dostosowane do czasu COVID-u.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuOlgaSemeniuk">Zaproponowana przez Koalicję Obywatelską poprawka o nadzorze KNF-u nad realizacją programu rządowego i realizacją umów reasekuracyjnych zawieranych przez Skarb Państwa – jeżeli chodzi o poprawkę nr 1, przez państwa zaproponowaną – jest niezasadna i rząd ją odrzuca. Projekt ustawy nie ingeruje w zakres podstawowej dla działalności ubezpieczeniowej ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Ustawa ta w rozdziale XIV określa zasady sprawowania nadzoru ubezpieczeniowego nad działalnością zakładów ubezpieczeń przez KNF. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, w zakresie nadzoru nad wykorzystaniem przez zakłady ubezpieczeń instrumentu, proponuje się korzystanie przez ministra właściwego do spraw gospodarki, realizatora programu na jego wniosek z potencjału Komisji Nadzoru Finansowego, której ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej nadaje uprawnienia nadzorcze nad komercyjnym systemem ubezpieczeniowym w Polsce, w ramach którego to systemu instrument ten będzie funkcjonował. Zadaniem KNF-u będzie opiniowanie sposobu realizacji umów, o których mowa w art. 4 projektu, przez zakłady ubezpieczeń, w szczególności rozliczeń finansowych przeprowadzonych przez zakłady ze Skarbem Państwa. Program realizuje rząd i nie wydaje się zasadne ustawowe nakazywanie KNF-owi świadczenia na rzecz rządu prac wykraczających poza standardowe szerokie kompetencje kontrolne. Tym bardziej, że to jest tymczasowy projekt dostosowany, jeszcze raz podkreślam, do warunków COVID-owych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuOlgaSemeniuk">Jeśli chodzi o poprawkę nr 2, panie przewodniczący, ona nie jest przedmiotem tej ustawy, jest po prostu niezasadna, tak że również rząd ją odrzuca. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do tych poprawek? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJacekPedzisz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, do poprawki pierwszej uwag nie mamy. Natomiast, jeżeli tutaj omawiamy, powiedzmy łącznie omawiamy, natomiast te poprawki, chciałbym zauważyć, nie podlegają łącznemu rozpatrzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Nie, to oczywiste. Uzasadnienie było łączne, więc tak wyszło z dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJacekPedzisz">Dobrze. W takim razie chcielibyśmy pewną wątpliwość zgłosić, że zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym do zadań Komisji należy sprawowanie nadzoru nad rynkiem finansowym określonego w art. 1 ust. 2. Zgodnie z tym przepisem, nadzór nad rynkiem finansowym obejmuje również nadzór ubezpieczeniowy i tam jest wymienione z jakich działów ustaw obejmuje ten nadzór ubezpieczeniowy. Wątpliwość jest następująca, znaczy tutaj zaproponowany przepis nie mieści się w ramach nadzoru ubezpieczeniowego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorJacekPedzisz">Jeszcze jedna potrzeba drobnej korekty w samym wprowadzeniu tej poprawki. Tam jest napisane, że po pkt 7 dodaje się pkt 8, natomiast po pkt 7 jest kropka, więc proponowalibyśmy następującą korektę, kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8. Co zostało już zaproponowane. Jeżeli tutaj państwo wnioskodawcy wyraziliby zgodę, to tak zostanie zamieszczone już w dodatkowym sprawozdaniu. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Jeżeli chodzi o korektę, to oczywiście tak. Jeżeli chodzi o zasadność moich poprawek, to żeby udowodnić pani minister i panom legislatorom, że ona jest konieczna, poprosiłam moje biuro poselskie o przesłanie mi pisma, które dostałam w ciągu ostatniego miesiąca z KNF-u, który umywa ręce od kontroli takich transakcji, w których wy chcecie przejmować ryzyko. Udowodnię państwu zaraz, że KNF uważa, że tym odcinkiem nie musi się zajmować i nie zamierza tego typu transakcji kontrolować. Co sprawia, że ryzyko zrzucane na Skarb Państwa nie będzie poddawane kontroli.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Myślę, że wytoczy się tu jeszcze jakaś dyskusja i w międzyczasie to pismo otrzymam, i w telegraficznym skrócie pozwolę sobie państwu je odczytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pan…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Przepraszam, panie przewodniczący, czy mogłabym ad vocem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Jeszcze pan poseł Mirosław Suchoń. Pod światło nie widzę już w ogóle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Taki właśnie mamy układ w tej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, oczywiście trzeba tutaj powiedzieć o okolicznościach, bo poprawka i ta dyskusja jest zawężona de facto dzisiaj do tego obszaru ubezpieczeń, o którym mówimy, nazwijmy to ubezpieczeń handlowych. Natomiast chodzi generalnie o nadzór nad rynkiem ubezpieczeń.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselMiroslawSuchon">Przypomnę, że to Prawo i Sprawiedliwość w 2006 r. dokonało zmiany tego nadzoru. De facto przestała istnieć Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i została powołana Komisja Nadzoru Finansowego, która niejako przejęła nadzór zarówno nad rynkiem finansowym, ale również i ubezpieczeń. I teraz wszyscy widzimy, że po prostu ten element zmiany nie działa. Znaczy, nie ma w Polsce skutecznego, dogłębnego i zabezpieczającego interes konsumentów, klientów, ale i rynku, nadzoru nad ubezpieczeniami, nad tym rynkiem ubezpieczeń. W związku z tym absolutnie taka poprawka, która nakłada obowiązek dodatkowego zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa, bo to jest interes Skarbu Państwa, czyli wszystkich podatników, ona jest absolutnie konieczna.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselMiroslawSuchon">Państwo przedstawiliście ustawę, rząd przedstawił ustawę, która de facto kładzie na stół kilka miliardów złotych – przynajmniej teoretycznie – i wychodzi. A co się z tym stanie, to tego nikt nie wie. W związku z tym absolutnie nadzór takiej instytucji jest potrzebny i ta poprawka jest zasadna. Dlatego apeluję do większości z Prawa i Sprawiedliwości o to, żeby nie wystawiać takiego czeku bez pokrycia dla rządu, tylko te finanse kontrolować, bo to są finanse publiczne. Wszyscy Polacy na to pracują i zasługujemy na to, żeby była kontrola, i naprawdę nie wiem, dlaczego rząd tej kontroli nie chce. Jest to przerażające, położyć kilka miliardów na stół i wyjść. Naprawdę nie powinniśmy tak robić. Apeluję o przyjęcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Tylko przypomnę, że kontrola i opinia KNF-u jest zapisana w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Szanowny panie pośle, szanowna pani poseł, oczywiście kontrola jest wpisana, tak jak powiedział pan przewodniczący. Będzie w ramach tego projektu ustawy, i mam nadzieję przyjętej ustawy, realizowana. Czyli tutaj nie zdejmujemy odpowiedzialności z KNF-u, jeśli chodzi o kontrolę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Teraz chciałam jeszcze w trybie ad vocem do państwa projektu poprawki nr 2 przeczytać odpowiedź wiceprzewodniczącej KNF-u.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">„Propozycja rozszerza zakres nadzoru sprawowanego przez KNF na nieokreślony zakres podmiotów. Propozycja powinna zostać odrzucona, gdyż: nie są to podmioty rynku finansowego; brak jest określenia jakichkolwiek zasad sprawowania nadzoru nad tymi podmiotami; brak jest wskazania finansowania dla tych zadań. W zakresie nadzoru nad zakładami ubezpieczeń KNF zajmuje się nadzorem wszystkich czynności ubezpieczeniowych przez nie wykonywanych”. Dlatego dodatkowe wskazanie w przepisie zakładów ubezpieczeń, szanowni państwo, jest zbędne. Tym samym jeszcze raz podkreślam odrzucenie obu projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Naprawdę wyczerpaliśmy już limit uzasadnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Nie, panie przewodniczący, chciałabym zabrać jeszcze czas, żeby przeczytać państwu stanowisko KNF-u w podobnym przypadku. Pani minister, rozmawiamy o miliardach złotych, które mogą wyciec…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Naprawdę, pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Pani minister, rozmawiamy o miliardach złotych, które mogą wyciec…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Uzasadniała pani przez 15 minut. Był głos za, przystępujemy do głosowania, naprawdę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Ale pani minister mówi bzdury, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Pani przed chwilą nazwała wiceprzewodniczącą KNF-u, że opowiada bzdury…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Nie, znaczy mówię pani, mam pismo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Pani poseł, kultura, kultura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Naprawdę wyczerpaliśmy limit uzasadnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Pani poseł, to, że pani dostała jedno pismo, to nie znaczy, że jest to systemowe rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Ale odmawiacie kontroli nad rynkiem skupu wierzytelności firm faktoringowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do głosowania nad… Nie, naprawdę bądźmy poważni. Cierpliwie słuchałem przez 20 minut uzasadnienia. Wysłuchałem również głosu za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">To, że stworzyliście ustawę bez systemu, to nie oczekujcie, że posłowie to naprawią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Przepraszam, ale będę musiała wyjść i nie zdążę uzasadnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Jesteśmy w trakcie głosowania. Proszę, kto jest za pozytywną opinią dla poprawki pierwszej? Kto jest za pozytywną opinią dla poprawki pierwszej, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska? Przyjęliśmy. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, tak na spokojnie w trakcie głosowania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Naprawdę mam dużo cierpliwości, ale panie pośle, jeśli przyjęliśmy pewien tryb, ja naprawdę nie przerywałem, chociaż wywód dla uzasadnienia poprawki był 20-minutowy, naprawdę długi. Był głos wspierający i naprawdę w tym momencie kolejne dyskusje, słowo przeciw słowu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Chciałam się odnieść do informacji, które padły ze strony KNF-u, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Przepraszam, ale będę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przypominam, jesteśmy w trakcie głosowania. Naprawdę 20 minut uzasadnienia i jeszcze mało. Wiem, że możemy się różnić, ale naprawdę ilością zabieranych głosów i powtarzaniem tych samych argumentów nikogo nie będziemy przekonywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Na razie argumenty były różne, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Jeszcze raz przypominam, przyjęliśmy zasadę, uzasadnienie poprawki, było bardzo długie uzasadnienie. Głos wspierający też był.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Krótki, bardzo krótki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, chciałem tylko zwrócić uwagę, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Proszę o wyniki. Naprawdę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">W rezultacie, w sytuacji takiej, czy pani poseł mówiła krótko czy długo, nie zmienia faktu, że usłyszeliśmy, że ustawa nie była robiona na kolanie. Pani minister jakby tak ad hoc przeczytała z kartki odpowiedź na wypowiedź niech będzie 15 czy 20-minutową mojej koleżanki. Przecież to są żarty, a my podnosimy poważne rzeczy, wrzucamy miliardy publicznych pieniędzy w rynek ubezpieczeniowy. Naprawdę, gdzie tu jest interes obywateli polskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Jest to rozgrywane politycznie, panie pośle, naprawdę, a nie merytorycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosowało 46 posłów. Za – 23, przeciw – 23, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą, która była też uzasadniania wielokrotnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, może chwilę refleksji, pani minister przyszła i poza tym, że jesteśmy pozbawieni kultury nic nie umiała powiedzieć od siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Ja jednak skorzystam z możliwości uzasadnienia jeszcze jednego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">No nie, już pani uzasadniała tę poprawkę. Naprawdę proszę… Odsyłam do protokołu, który będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Ad vocem tego stanowiska KNF-u chcę zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę uruchomić głosowanie poprawki drugiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, ad vocem stanowiska KNF-u chciałam zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ad vocem możemy tak zabierać głos w nieskończoność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Nie, drugi i ostatni raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosujemy. Kto jest za pozytywną opinią dla poprawki drugiej? Kto jest przeciw?                Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">To jest gangsterka … Można zaprotokołować, mogą iść do sądu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, na spokojnie chciałem przypomnieć, że kilkanaście tygodni temu był taki projekt ustawy, który zwalniał Lasy Państwowe z odpowiedzialności za odzyskiwanie należności. Jest to dokładnie ten sam kaliber, panie przewodniczący. Pamięta pan przewodniczący, że wtedy wypracowaliśmy jakiś tam projekt niezadowalający, ale poszło do przodu. Dzisiaj to jest dokładnie ta sama sytuacja. Rząd zwalnia się z odpowiedzialności za miliardy złotych i uważam, naprawdę panie przewodniczący, jest prośba o to, żeby to jednak…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Panie pośle, jest opinia KNF-u…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselMiroslawSuchon">We własnej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Nie we własnej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">KNF umywa ręce, panie przewodniczący. Rozumiem, że moja poprawka jest może za mało dookreślona i KNF potrzebuje całego systemu, którym miałby objąć ten nadzór. Jest to właśnie wina, którą zrobiło Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Finansów – autorzy tej ustawy – że tego nie dopilnowali na poziomie pisania ustawy. Mogę panu pokazać, tu dotyczy rzecz transakcji z ubezpieczeniem, ubezpieczonej przez ubezpieczyciela, od którego chcecie przejmować ryzyko, gdzie KNF umywa ręce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani poseł, odsyłam do art. 6. Naprawdę, nie powtarzajmy tych argumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Art. 6 mówi o incydentalnej kontroli, a nie o objęciu całego systemu nadzorem. Co innego jest system kontroli, określanie ryzyka i mechanizmów kontrolnych, a co innego jest incydentalna kontrola portfela. Na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, który może, ale nie musi poprosić KNF o pomoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 48 posłów. Za – 23, przeciw – 25, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka druga uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka trzecia zgłoszona przez klub Lewica, proszę bardzo. Kto uzasadnia? Pani poseł Hanna Gill-Piątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ta poprawka skreśla pierwotny art. 8, obecnie 9, który dotyczy możliwości skorzystania z funduszy COVID-owych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która miała w założeniu zastąpić wydziały gospodarcze ambasad, natomiast po prostu sobie zupełnie nie radzi. Agencja otworzyła około 70. siedzib, które jak dotąd w dużej części mają niezalegalizowaną działalność. Bardzo często są to jednoosobowe agencje. Pracownicy nie mają tych wszystkich benefitów dyplomatycznych, więc są problemy w ogóle z działaniem tego typu placówek. Jak również, niestety te pieniądze w ilości około prawie 100 mln zł, które dostaje agencja, są po prostu przejadane w centrali, ponieważ tam stanowisk dyrektorskich w ciągu 2019 r. przybyło o 400% z 10 do 40. Są to bardzo niepokojące wskaźniki, jeżeli chodzi o agencję, która ma reprezentować i promować nas za granicą. Ten artykuł wykracza poza przedmiot ustawy, on w ogóle jakby tutaj nie pasuje, na co zwracało uwagę też biuro, dlatego Lewica wniosła, wydaje mi się, bardzo merytoryczną poprawkę o usunięcie tego artykułu z tego powodu, że finanse publiczne są tym, co powinniśmy wszyscy bardzo chronić. Dolewanie ich do instytucji, która jest niesprawna i która prawdopodobnie niestety marnotrawi środki publiczne w sposób nieskuteczny, naszym zdaniem, jest niecelowe. Bardzo prosimy o namysł i poparcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo za uzasadnienie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani poseł, oczywiście poprawka jest przez rząd odrzucona. Kilka faktów ze strony funkcjonowania i sprawozdania z PAIH-u z 2019 r. Pani poseł, mam nadzieję, że nie są to przejadane pieniądze, jak to pani sformułowała. Agencja obsłużyła ponad 17 tys. firm, zorganizowała w Polsce i za granicą ponad 370 wydarzeń, w których wzięło udział 42 tys. uczestników. W wyniku działania agencji zawarto 203 kontrakty o wartości 344 mln zł. Agencja uczestniczyła w 15 wyjazdach marketingu inwestycyjnego. W ramach tych działań rozpoczęto 36 projektów inwestycyjnych, które wam nawet w samorządach nie wychodzą. Agencja wsparła 56 projektów inwestycyjnych o wartości blisko 3 mld euro i docelowym zatrudnieniu prawie 12 tys. osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">… Co pani minister mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">To jest wyciąg, panie pośle. Dziękuję bardzo. Pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani minister, ad rem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Proszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czyli nie odnosimy się do samorządów …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PodsekretarzstanuwMROlgaSemeniuk">Pani poseł, jeżeli chodzi o działania rządowe, to chciałam przedstawić pani po prostu część sprawozdania, tylko wycinek sprawozdania z PAIH-u. Rozumiem, że ta Komisja już obradowała na temat działalności podmiotowej i celowej PAIH-u. Mieliście na ten temat rozmowę. Wydaje się niezasadne przez panią podane stwierdzenie, że PAIH marnotrawi środki finansowe. Jest to nieprawda i proszę o niepodawanie na Komisji takiej nieprawdy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselHannaGillPiatek">Pani minister, papier wszystko przyjmie. Dziękuję za wyjaśnienie. Chciałabym, żebyśmy dyskutowali tutaj, jednak w miarę możliwości bez takiej atmosfery napięcia i odnoszenia się ad personam do siebie. Naprawdę chciałam tylko zwrócić uwagę na to, że dolewanie środków do tej instytucji jest w naszej opinii niezasadne i prosić o poparcie tej poprawki. Nic więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy Biuro Legislacyjne w tej sprawie? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Oczywiście każdy ma swoją ocenę działalności PAIH-u i niech to zostanie według swojej oceny. Na podstawie tej oceny i potrzeb podejmiemy decyzję.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, kto zatem jest za pozytywną opinią dla poprawki trzeciej, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Lewica? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, jeszcze ma pan jakby możliwość reakcji, więc tylko wspomnę o jeszcze jednym przepisie, który forsował pan minister Cieszyński, zwalniającym z odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Teraz państwo macie problem z aferami z maseczkami, respiratorami itd. Jest to naprawdę bardzo niebezpieczne, tak że zachęcam jeszcze do jakiejś analizy kierunku zmian w tej ustawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tak. Już w trakcie głosowania art. 6 daje możliwości KNF-owi, natomiast ten zapis…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Art. 10c, o którym mówił kolega, nie popełnia przestępstwa kto naprawdę nie obejmuje wszystkich przestępstw, jakie można dokonać w tym kraju. To poczucie bezkarności jest chyba mocno przesadzone wśród administracji rządowej, co zresztą przed chwilą słyszeliśmy z ust pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 47 posłów. Za – 8, przeciw – 25, wstrzymało się 14. Stwierdzam, że poprawka trzecia uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka czwarta, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Pozwolę sobie ją uzasadnić. Poprawka daje możliwość upoważnienia przez Radę Ministrów ministra finansów do zawarcia umów o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do funduszy inicjatyw, mechanizmów i programów uruchamianych przez Unię Europejską i jej instytucje, mających na celu przeciwdziałanie społecznym lub gospodarczym skutkom pandemii.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Oczywiście poprawka nie jest może bezpośrednio związana z ubezpieczeniami, natomiast jest istotna ze względu na możliwość skorzystania z funduszu, który Unia Europejska w tym momencie tworzy o wartości 25 mld euro i wsparcie inwestycji o możliwości 200 mld euro. Stąd upoważnienie dla Rady Ministrów, dla ministra finansów o podpisanie w stosownym momencie porozumień jest otwarciem możliwości skorzystania z tych środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, stanowisko rządu do tej poprawki. Za chwilę oddam głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMinisterstwaFinansowPatrykLoszewski">Oczywiście popieramy tę poprawkę i potrzebujemy stworzenia takiej podstawy prawnej dla umożliwienia przystąpienia Polski do takiego funduszu. Poprawka jest natury trochę szerszej, gdyż nie wiemy tak naprawdę czy na tego typu funduszu zakończy się nasza historia budowania odpowiedzi na poziomie unijnej czy też instytucji unijnych, kwestią wsparcia państw z tego poziomu.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMinisterstwaFinansowPatrykLoszewski">Natomiast w uzasadnieniu pokazana jest szczegółowo kwestia samego funduszu dotyczącego EBI, który jest bezpośrednią przyczyną tak naprawdę szukania takiej podstawy prawnej, który jest jednoznacznie dla Polski korzystnym instrumentem, do którego przystępują państwa członkowskie. W ubiegłym tygodniu znalazła się już tzw. masa krytyczna dla utworzenia tego funduszu. Dlatego w pełni zasadne będzie, już oczywiście na dalszym etapie uzasadnienie dla wnioskowania, zresztą do Rady Ministrów, o wyrażenie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zawarcia umowy o przystąpieniu Polski do takiego funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuLukaszKasiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, odnośnie do tej poprawki, zacznę od sprawy mniej istotnej. Chodzi o pewną konsekwencję w zakresie tej nowelizowanej ustawy COVID-owej z dnia 2 marca 2020 r. Mianowicie tam w art. 2, w ust. 2 jest wprowadzony skrót „przeciwdziałanie COVID-owi 19” i w związku z tym w tej drugiej części poprawki, tam, gdzie mamy takie wyrażenie „mających na celu przeciwdziałanie społecznym lub gospodarczym skutkom pandemii COVID-19”, to zdaniem Biura Legislacyjnego należałoby zastosować ten skrót i definicję tam stworzoną. Fragment ten powinien brzmieć następująco: „mających na celu przeciwdziałanie COVID-19”. Dlatego, że te wyrazy „społecznym lub gospodarczym skutkom pandemii” mieszczą się w tym przepisie. On brzmi następująco: „Ilekroć w ustawie jest mowa o przeciwdziałaniu COVID-19 rozumie się przez to wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobiegania lub rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych choroby, o której mowa w ust. 1”. Więc tu jest czysto…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. W imieniu wnioskodawców akceptuję to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#LegislatorLukaszKasiak">Okay, to w takim razie, panie przewodniczący, taką poprawkę czy taką korektę zawrzemy w dodatkowym sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#LegislatorLukaszKasiak">Natomiast, jeżeli chodzi o sprawy istotniejsze, pierwsza kwestia, o czym już pan przewodniczący wspominał, ciężko znaleźć tutaj bezpośredni związek tej poprawki z projektem ustawy, to jest nowelizacja kolejnej ustawy, która do tej pory nie była nowelizowana w projekcie. W związku z czym wątpliwości odnośnie do zakresu poprawki, dopuszczalnego zakresu poprawki zgłaszanej w drugim czytaniu i co za tym idzie, też w związku z etapem, na którym poprawka została zgłoszona, to procedura trzech czytań, czyli ominięcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#LegislatorLukaszKasiak">Jeszcze jedna kwestia dotycząca trybu w tej poprawce przewidzianego do zawierania umowy. Mianowicie mamy trochę wątpliwości odnośnie relacji tego przepisu do ustawy o umowach międzynarodowych. Konkretnie do art. 13 ust. 2 pkt 1 tej ustawy. Tam jest przewidziany taki tryb, który pozwala na upoważnienie i zawarcie tej umowy właśnie poprzez takie upoważnienie ministra. Natomiast tam też jest wskazane wprost, że takie upoważnienie powinno zawierać sposób zawarcia tej umowy. Wydaje nam się, że tu może tego brakować. Sposób, to np. przewidziany w tym przepisie: podpisanie, wymiana not lub inny dopuszczony przez prawo międzynarodowe sposób, tego w tej poprawce nie mamy określonego. W ogóle pytanie, czy tak naprawdę ta umowa nie mogłaby być zawarta na podstawie przepisów ustawy o umowach międzynarodowych?</u>
          <u xml:id="u-84.3" who="#LegislatorLukaszKasiak">Ostatnia rzecz, to jest kwestia pewnej blankietowości tego przepisu, chodzi o końcówkę przepisu „oraz i innych umów związanych z realizacją tej umowy”. To znaczy, pierwsza część przepisu mówi o umowach związanych z przystępowaniem do funduszy, inicjatyw, mechanizmów, programów, natomiast ta końcówka jest tak naprawdę niedookreślona. Naszym zdaniem ma charakter blankietowy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo za te uwagi. Myślę, że tutaj rzeczywiście jest to upoważnienie dla Rady Ministrów. Znaczy zapis ustawowy, który daje możliwość przez Radę Ministrów upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Natomiast, jeśli chodzi o szczegóły techniczne i te wszystkie szczegóły, które są, to i tak będą zawarte w tym upoważnieniu Rady Ministrów. Tutaj na tym etapie bardzo trudno byłoby chyba bardziej precyzyjnie określić, skoro jeszcze nie jest domknięty ten fundusz. Byłoby dużo łatwiej, gdyby ten fundusz był, tylko że w momencie, kiedy on będzie, to będzie brak podstaw prawnych do jego uruchomienia i do tego upoważnienia.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stanowisko rządowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMFPatrykLoszewski">Chciałbym jedynie uzupełnić, jakby trochę uspokajając i wyjaśniając pewne wątpliwości. Ponieważ w ramach rządu została przeprowadzona głęboka analiza przez wszystkie zainteresowane instytucje łącznie z ministrem spraw zagranicznych przy Rządowym Centrum Legislacyjnym. I ta konkretna umowa, o której mówimy, czyli dotycząca Banku Europejskiego Funduszu Gwarancyjnego EBI, ona się wyłamuje całkowicie z zakresu ustawy o umowach międzynarodowych. Ona ma bardzo nietypowy kształt, dlatego też postanowiliśmy wystąpić z taką propozycją, aby znaleźć szczególną podstawę prawną, aby było to absolutnie zgodnie z zasadami legislacyjnymi w kraju. Ponieważ tak jak mówię, ona jest wyjątkowa, w wyjątkowej sytuacji zresztą COVID-u powstaje ten fundusz. Pierwszy raz się zdarza sytuacja, gdzie EBI sięga po taki instrument, który wymaga niejako kontrgwarancji, chociaż de facto to nie są kontrgwarancje państw członkowskich, ponieważ brakuje kapitału EBI, żeby to sfinansować z własnego kapitału.                                                                 Tak że jest to bardzo nietypowe rozwiązanie. Przyznam, że gdybyśmy znaleźli inne rozwiązanie dla podstawy prawnej, na pewno byśmy je zaproponowali. Natomiast w tym momencie nie uznaliśmy w ramach pogłębionej bardzo analizy prawnej kilku instytucji, kilku organów w ramach rządu, że niezbędne jest stworzenie takiej podstawy.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMFPatrykLoszewski">Natomiast, jeżeli chodzi o blankietowość, tutaj chodzi wyłącznie o to, żeby umożliwić to, gdyby umowa pociągnęła konieczność podpisywania dalszych umów wykonawczych, ta umowa zasadnicza, która jest przytoczona na początku, czyli gdzie jest wskazane upoważnienie do zawarcia umowy na wszelki wypadek, ponieważ możemy sobie wyobrazić dalszą operacyjną stronę takiego funduszu, że będzie wymagała ona pewnych technicznych umów. Woleliśmy po prostu dla pewnej poprawności i klarowności tego procesu, wskazać po prostu na to, że może zajść taka konieczność.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMFPatrykLoszewski">Można tutaj dyskutować czy to upoważnienie by się znalazło już przy tej pierwszej kategorii, ale tak jak mówię, intencją rządu było to, żeby tutaj absolutnie klarownie przedstawić intencję. Tak jak już na początku powiedziałem, w tej całej sytuacji, z którą mamy do czynienia, jakby powstania jednoznacznie pożądanego instrumentu, o który zresztą zabiegaliśmy na poziomie Unii Europejskiej, a konkretnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, z całym szacunkiem, faktycznie choć poprawka wydaje się zasadna, jest kompletnie poza pierwotnym przedłożeniem ustawy i kompletnie oderwana od tej ustawy, którą dzisiaj… Jest to taka zwykła wrzutka, standardowa już w waszym wykonaniu. Jednak biorąc pod uwagę, że chcemy, żeby polscy przedsiębiorcy mieli możliwość sięgania po środki zewnętrzne, unijne w tych trudnych czasach, jesteśmy gotowi ją poprzeć. Ponieważ w przeciwieństwie do rządu oceniamy poprawki merytorycznie a nie patrzymy na to, kto je złożył.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Natomiast przy okazji chciałam zaapelować, bo panie przewodniczący, ja wiem, pan mówił artykuł 7, nie 6. tylko 7, bo się zmienił artykuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Zmieniła się kolejność, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Mówi wyraźnie, że minister właściwy do spraw gospodarki może zwrócić się do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o opinię w zakresie sposobu realizacji przepisów ustawy i umów. Może, to jest jedno. Dwa, tylko w określonym wąskim zakresie. My potrzebujemy systemu. Jeżeli chcecie przejmować od wolnego rynku, tak jak przejęliśmy odpowiedzialność za działalność SKOK-ów, która kosztowała nas 5 mld zł, jeżeli chcecie kolejny obszar ryzyka przejmować, musicie stworzyć system, który określi zakres akceptowalnego ryzyka, sposoby i mechanizmy kontroli, których od tych firm ubezpieczeniowych będziecie wymagać, od firm handlujących obrotem wierzytelności. Poza tym, ten rynek dawno temu, to jest stricte rynek finansowy, który powinien być kontrolowany przez nadzór finansowy, bo w zasadzie jest elementem rynku bankowego, można powiedzieć. I kompletnie nie ocenia…</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Rozumiem, że Komisja Nadzoru Finansowego nie chce mieć więcej pracy, to jest sposób zrozumiały. Nawet rozumiem, i to chciałam powiedzieć, że Komisja ma uwagi, że moja poprawka jest niedookreślona. Jest napisana przeze mnie przed dzisiejszym drugim czytaniem jako posła na Sejm z jednym legislatorem. Przecież macie legislatorów rządowych, idziecie teraz do Senatu, i na Boga, chrońcie interes państwa polskiego i polskich podatników, bo wszyscy zrzucamy się z własnymi podatkami do tej skrzynki i te pieniądze trzeba szanować. Stwórzcie rozwiązanie wespół, a idzie to zrobić, usiąść, zrobić w parę dni i na poziomie Senatu obejmijcie ten obszar systemem, systemem kontroli. Ponieważ tak nie można. Właśnie tak wysypało nam się z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego 5 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani poseł, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Myślę, że ta wypowiedź będzie motywacją do refleksji przed pracami nad ustawą w Senacie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy mam rozumieć dla poprawki czwartej… Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki czwartej? Tak? Pan poseł Czesław Siekierski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselCzeslawSiekierski">Nie jestem przeciw, ja ją popieram, tylko nie usłyszałem wielkości kwoty tego funduszu. Czy to jest fundusz w ramach środków funduszu odbudowy, czy to jest fundusz w ramach środków bankowych? Nie bardzo wiem skąd te środki są. Jakie będzie źródło finansowania, bo nie mam informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Bardzo króciutko, proszę bardzo, ale to już, bo mamy głosowania za chwilę, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejMFPatrykLoszewski">Jest to fundusz, którego intencja powstania pojawiła się przed intencją w ogóle stworzenia funduszu Recovery do odbudowy, on jest w ramach Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Natomiast utworzony jest też decyzją Rady Europejskiej, a wcześniej przedyskutowany na Radzie Unii Europejskiej w formacie ECOFIN. Powstanie na bazie gwarancji udzielanych przez państwa członkowskie do kwoty 25 mld euro, które pozwolą wygenerować 200 mld wsparcia z poziomu udzielanego poprzez instrumenty EBI podmiotom, przede wszystkim małym, średnim przedsiębiorstwom, a w systemie to będą jakby banki w tym też pośredniczyły. Czyli to idzie jakby kanałami, takimi jak normalnie by szły środki poprzez Europejski Bank Inwestycyjny, z tym, że nowością jest to i szczególną cechą tego funduszu w związku z COVID jest to, że będzie on pozwalał na dużo bardziej ryzykowne, a tym samym tym bardziej potrzebne w tym momencie inwestycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Fundusz, który będzie udzielał kredytu a gwarancja państw dla części.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, jeszcze pani poseł Sowińska. Nie słyszy chyba.</u>
          <u xml:id="u-97.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze, w związku z tym, że nie ma sprzeciwu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselAnitaSowinska">Halo, czy mnie słychać? Halo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselAnitaSowinska">Halo, czy mnie słychać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Słychać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselAnitaSowinska">Tak, ale nie słychać mnie, nie wiem, dlaczego. Halo!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Słychać. Teraz to już nie słychać.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze, wobec tego to jeszcze ewentualnie…</u>
          <u xml:id="u-103.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">W związku z tym, że nie ma sprzeciwu wobec pozytywnej opinii dla tej poprawki stwierdzam, że poprawka czwarta została zaopiniowała pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-103.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania. Wyczerpaliśmy porządek obrad Komisji.</u>
          <u xml:id="u-103.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-103.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Sprawozdawca jeszcze. Kto był sprawozdawcą do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#Gloszsali">Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ja byłem, tak. Proszę zgłosić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Zgłaszam pana przewodniczącego Kowalczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>