text_structure.xml 37.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Szanowni państwo. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam wszystkich przybyłych gości. Witam pana ministra, panów dyrektorów, prezesów, naczelników wszystkich instytucji współpracujących z Komisją i referujących dzisiaj wykonanie budżetu za ubiegły rok. Witam państwa posłów i uczestników posiedzenia Komisji obecnych w Sejmie oraz tych, którzy łączą się z nami za pośrednictwem internetu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Aby rozpocząć posiedzenie, potrzebujemy potwierdzić obecność odpowiedniej liczby posłów. Stwierdzimy kworum. Jeśli jesteśmy gotowi do sprawdzenia kworum, to poproszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia państwa obecności na posiedzeniu. Mam nadzieję, że wszyscy posłowie uczestniczący w naszym głosowaniu zdążyli się zalogować i potwierdzić obecność. Dziękuję. Poproszę o podanie wyniku głosowania. W głosowaniu wzięło udział 15 posłów, w związku z tym stwierdzam kworum. Możemy rozpocząć posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w pierwszym punkcie rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. (druk nr 396) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części budżetowej 27 – Informatyzacja oraz instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki, Państwowego Funduszu Celowego – Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, a także części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. W drugim punkcie porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są inne wnioski do porządku dziennego lub inne propozycje ze strony państwa posłów? Wobec niezgłoszenia nowych wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. W związku z tym przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Punkt pierwszy, czyli rozpatrzenie i zaopiniowanie... Mamy pewne opóźnienie w transmisji. Rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. Bardzo proszę, rozpocznijmy od części 27 – Informatyzacja oraz instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki i Państwowego Funduszu Celowego – Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo parlamentarzyści. W nawiązaniu do przekazanego Wysokiej Izbie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. w zakresie części 27  – Informatyzacja uprzejmie informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa były realizowane w ramach tej części budżetowej przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz podległą ministrowi jednostkę – Centrum Projektów Polska Cyfrowa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Dochody zostały zrealizowane w wysokości 22 396 tys. zł. Wyższa realizacja planu dochodów w części 27 wynikała głównie z tytułu zwrotu dotacji celowych od beneficjentów realizujących projekty w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz odsetek od dotacji i płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur oraz kar umownych. Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 1 397 610 tys. zł – w ramach budżetu państwa i współfinansowania z projektów z udziałem środków Unii Europejskiej oraz 1 168 765 tys. zł – w ramach budżetu środków europejskich. To jest 98% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Wydatki bieżące w ramach budżetu państwa, dysponenta części 27, bez wydatków na współfinansowanie oraz wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, zostały zrealizowane w wysokości 39 226 tys. zł, co oznacza 96,3% planu po zmianach. W ramach wydatków bieżących środki wydatkowano m.in. na utrzymanie i eksploatację systemu rejestrów państwowych, Centralnej Ewidencji Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych, portalu informacyjnego e-administracja, utrzymanie systemu Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP, Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej, strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej, utrzymanie i rozwój Cyfrowej Tożsamości, utrzymanie Zintegrowanej Infrastruktury Rejestrów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Dotacje celowe zrealizowano na kwotę 57 196 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na zadania operatora OSE, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. W ramach dotacji osiągnięto następujące efekty rzeczowe: liczba szkół, które zgłosiły chęć korzystania z usług OSE – 16 775; liczba szkół, które zawarły umowy na świadczenie usług OSE – 13 535; liczba szkół, w których zainstalowano sprzęt niezbędny do korzystania z usług OSE – 9585; liczba szkół, w których uruchomiono usługi OSE – 4708. W 2019 r. wydatkowano kwotę rzędu 45 063 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Prace badawcze i rozwojowe w obszarze dotyczącym rozwoju telekomunikacji  – 3430 tys. zł. Budowa i wdrożenie Platformy Innowacyjna Administracja – 773 tys. zł. Rozwój systemu e-dokumenty – 4263 tys. zł. Upowszechnienie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją w Administracji Publicznej EZD – 1468 tys. zł. Rozwój systemu do obsługi Rządowego Procesu Legislacyjnego – 1050 tys. zł. Utrzymanie i rozwój Systemu Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych – 522 tys. zł. Realizacja programu wieloletniego Program Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019–2029 to kwota 468 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Wydatki majątkowe zrealizowano na kwotę 4138 tys. zł z przeznaczeniem  m.in. na inwestycje budowlane, modernizację instalacji centralnego ogrzewania wraz z wykonaniem nowego węzła i wymianą grzejników. Zrealizowano etap III, IV i V robót budowlanych, obejmujący wykonanie nowej instalacji c.o. wraz z wymianą grzejników. Wykonane roboty zostały odebrane, a instalację przekazano do eksploatacji. Zakończono nadzór inwestorski nad wykonaniem III, IV i V etapu robót budowlanych. Zakończono nadzór autorski nad realizacją robót. W zakresie inwestycji budowlanej dokonano budowy systemu ochrony przeciwpożarowej w budynku siedziby Ministerstwa Cyfryzacji. W ramach tego zadania wykonano nową instalację hydrantową w budynku oraz nową instalację oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego. Wydatki przeznaczono też na: rozwój Systemu Rejestrów Państwowych, budowę nowej usługi subskrypcji z rejestru dowodów osobistych na potrzebę e-Tożsamości, realizację prac w ramach analizy zmian funkcjonalnych i ergonomicznych w rejestrze PESEL oraz w rejestrze dowodów osobistych, wynikających z katalogu rozwojowego. E-dowód – budowa systemu identyfikacji elektronicznej, dostosowanie systemów niezbędnych do utworzenia i funkcjonowania dowodów z warstwą elektroniczną e-dowodu. Ponadto – utrzymanie systemów infrastruktury na potrzeby Ministerstwa Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Na realizację projektów finansowych z udziałem środków UE wydatkowano 1 249 529 tys. zł, w tym z budżetu państwa – 80 864 tys. zł, a z budżetu środków europejskich – 1 168 765 tys. zł. To jest 98,4% planu po zmianach. Zadania realizowane były w ramach następujących programów: program operacyjny „Innowacyjna Gospodarka”, program operacyjny „Pomoc Techniczna 2014–2020”, program operacyjny „Polska Cyfrowa 2014–2020”. W ramach projektów finansowanych z Unii Europejskiej wydatki ponoszone były głównie przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach programu operacyjnego „Polska Cyfrowa 2014–2020”, z przeznaczeniem m.in. na wypłatę zaliczek refundacji do projektów w ramach pierwszego, drugiego i trzeciego etapu osi PO PC. Jeżeli chodzi o wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w części 27, zostały one zrealizowane w wysokości 67 049 tys. zł, to jest 98,5% planu po zmianach. Przeciętna liczba osób zatrudnionych w resorcie wyniosła 538 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, przechodzę do drugiego punktu, czyli planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki. Przychody w ustawie budżetowej na 2019 r. zostały zaplanowane w wysokości 149 729 tys. zł. Plan po zmianach wyniósł 197 363 tys. zł. Na koniec roku osiągnięto natomiast przychody w wysokości 181 970 tys. zł – co stanowi 92% planu po zmianach – głównie z tytułu świadczenia usług oraz sprzedaży towarów i materiałów na rzecz Ministerstwa Cyfryzacji oraz innych jednostek sektora finansów publicznych. Na największe pozycje przychodowe w 2019 r. składają się przychody z tytułu: utrzymania systemu CEPiK, administrowania Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów, poprawnego i nieprzerwanego działania systemu ePUAP, utrzymania serwisu Systemu Rejestrów Państwowych, usług związanych z prowadzeniem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, utrzymania i rozwoju Profilu Zaufanego i dostawcy Tożsamości, prowadzenia centrum kompetencyjnego POPC Wsparcie, realizacji projektu Budowa Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej, rozwoju Systemu Rejestrów Państwowych w ramach programu operacyjnego „Polska Cyfrowa”.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Koszty ogólne zostały zaplanowane w ustawie budżetowej na kwotę 149 629 tys. zł. Plan po zmianach wyniósł 197 263 tys. zł. Natomiast zostały poniesione koszty w wysokości 172 551 tys. zł, to jest 87% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Plan wynagrodzeń po zmianach wyniósł 62 912 tys. zł, a wydatkowano kwotę 62 691 tys. zł, co stanowi 99,6% planu. Na dzień 31 grudnia 2019 r. zatrudnienie w COI wynosiło 581 pracowników, co stanowi spadek o 84 pracowników w stosunku do roku poprzedniego. Stan należności na dzień 31 grudnia 2019 r. wyniósł 3787 tys. zł, to jest 34% planu. Stan zobowiązań na dzień 31 grudnia 2019 r. to kwota 29 808 tys. zł  – są to zobowiązania niewymagalne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">W 2019 r. COI zapewniał utrzymanie kluczowych systemów informatycznych w administracji publicznej, m.in. CEPiK, SRP, ZIR, ePUAP, oraz realizował zadania w zakresie udostępniania danych z CEPiK. Ponadto COI świadczy usługi na zlecenie innych resortów, m.in. usługi z zakresu wdrożenia, utrzymywania i serwisu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Przechodzę do trzeciego punktu, czyli planu finansowego Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Przychody funduszu CEPiK na dzień 31 grudnia 2019 r. wyniosły ogółem 156 921 tys. zł, co stanowi 111% planu. Przychody składają się głównie z: opłat ewidencyjnych uiszczonych przez zakłady ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz opłat ewidencyjnych, pobieranych przez organy i podmioty zobowiązane do ich pobierania na podstawie ustawy – Prawo o ruchu drogowym; opłat pobranych za udostępnienie danych lub informacji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców na podstawie ustawy – Prawo o ruchu drogowym; odsetek z lokat i depozytów.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Ogółem należności CEPiK na koniec IV kwartału 2019 r. wyniosły 16 703 tys. zł. Należności wymagalne z tytułu opłaty ewidencyjnej – 343 tys. zł. Należności wymagalne funduszu celowego CEPiK dotyczą w większości należności od towarzystw ubezpieczeniowych, które złożyły korekty sprawozdań za lata ubiegłe i dokonały wpłaty w styczniu 2020 r. Pozostałe to należności od stacji kontroli pojazdów, które nie przekazały w terminie pobranej wpłaty ewidencyjnej przy dokonywaniu przez diagnostę badania technicznego pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Koszty funduszu celowego CEPiK na dzień 31 grudnia 2019 r. wyniosły ogółem 191 184 tys. zł. Środki wydatkowano m.in. na: dotacje dla Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, na realizację zadań związanych z prowadzeniem systemu teleinformatycznego, elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; usługi utrzymania, serwisowania i eksploatacji oraz rozwoju systemu SI CEPiK; świadczenie usług związanych z wykonywaniem czynności materialno-technicznych związanych z udzielaniem odpowiedzi na wnioski i zapytania; administrowanie Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów; realizację projektu CEPiK 2.0; utrzymanie Centrum Zapasowego w Bydgoszczy. Dodatkowo na realizację zadań związanych z informatyzacją państwa wydatkowano środki z przeznaczeniem m.in. na: funkcjonowanie Systemu Rejestrów Państwowych, ePUAP, Zintegrowanej Infrastruktury Rejestrów oraz funkcjonujących w nich systemów teleinformatycznych i na realizację projektu e-dowód.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. w części 27 – Informatyzacja, instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki oraz Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, oczywiście cały zespół Ministerstwa Cyfryzacji, jak również jednostki nam podległe jesteśmy do dyspozycji szanownej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie informacji. Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dariusz Zielecki, pełniący obowiązki wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej w NIK.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja. W ocenie uwzględniono również pozytywną opinię o sprawozdawczości budżetowej. Kontrola 16%, prawie 17% wydatków budżetu państwa i 20% wydatków budżetu środków europejskich wykazała co prawda pewne nieprawidłowości. Nieprawidłowości polegały po pierwsze na niedokonaniu blokady środków pochodzących z rezerwy celowej na wynagrodzenia dla nowych pracowników, pomimo braku możliwości ich wykorzystania. Oceniliśmy to jako nierzetelność. A po drugie było to dokonywanie korekt na dowodach księgowych niezgodnie z ustawą o rachunkowości. Ale, jak mówię, te nieprawidłowości zgodnie z naszymi przyjętymi kryteriami oceny nie spowodowały jej obniżenia.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody, to zwraca uwagę trzydziestokrotnie większa realizacja planu dochodów. Niemniej jednak tego się nie czepiamy z tego względu, że są to dochody o wysokim ryzyku. Są to głównie zwroty niewykorzystanych dotacji, kary pieniężne i tego typu rzeczy. Należy natomiast zwrócić uwagę na mniejsze o 11% zaległości niż w zeszłym roku. Zaległości to głównie brak zwrotu niewykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości dotacji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatki, to wyniosły one 229 000 tys. zł – prawie 95% planu i o 4% mniej niż w ubiegłym roku. Tutaj nie stwierdziliśmy nieprawidłowości. Natomiast tak, jak już wcześniej powiedziałem, zwróciliśmy uwagę na niezablokowanie środków otrzymanych z rezerwy celowej pomimo tego, że było wiadomo, iż nie będą wykorzystane. Trzeba tylko podkreślić, że tym samym uznajemy, iż zeszłoroczny wniosek NIK o dokonywanie blokad niezwłocznie po stwierdzeniu nadmiaru środków i braku możliwości ich efektywnego wykorzystania jest nadal aktualny. Nie było nieprawidłowości, jeżeli chodzi o wydatkowanie środków z budżetu UE oraz osiąganie założonych celów wydatkowania środków określonych w układzie zadaniowym.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o plan finansowy funduszu CEPiK, to ocena jest obniżona do opisowej. Zbadaliśmy prawie 46% kosztów funduszu. Stwierdziliśmy dwie nieprawidłowości. Pierwsza z nich polegała na zamówieniu od Centralnego Ośrodka Informatyki usług, za które zapłacono przed ich wykonaniem. Przed wykonaniem oznacza od 12 do 35 miesięcy. Zdaniem NIK było to działanie niecelowe, naruszające zasady gospodarowania środkami publicznymi, wyrażone w ustawie o finansach publicznych. Dodatkowo jeszcze, przy opisie kontroli merytorycznej tych wydatków… A, nie wspomniałem, że było to trochę ponad 14 000 tys. zł. Przy opisie kontroli merytorycznej tych wydatków, pomimo ich nieponiesienia, nierzetelnie wskazywano, że usługi zostały prawidłowo wykonane. Druga sprawa to jest opieszałość – drugi rok z rzędu – w udzieleniu dotacji podmiotowej dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej na funkcjonowanie Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W formie opisowej zaopiniowano prawidłowość sporządzenia przez dysponenta funduszu sprawozdań budżetowych, przy czym negatywnie zaopiniowano sprawozdanie Rb-40, gdzie ujęto wyższe niż wynikające z ewidencji księgowej koszty inwestycyjne i własne. Zostały one w trakcie kontroli NIK skorygowane. Pozytywnie zaopiniowano pozostałe sprawozdania. Wszystkie nieprawidłowości świadczą o tym, że nadzór i kontrola dysponenta funduszu nad realizacją planu finansowego nie były w pełni rzetelne i skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Zwróciliśmy jeszcze uwagę, jeżeli chodzi o fundusz, na niską realizację, to jest poniżej 70%, planu kosztów określonych w ustawie budżetowej. Ponadto nawet połowy niższych niż planowano kosztów nie stanowiły przy tym koszty utrzymania i rozbudowy systemu CEPiK, czyli podstawowego zadania, dla którego sfinansowania utworzono fundusz. Zauważamy, że po rozwiązaniu w sierpniu 2018 r. umowy z COI do zakończenia naszych czynności kontrolnych, czyli przez ponad 19 miesięcy, nie były realizowane prace związane z dokończeniem tego systemu w zakresie Centralnej Ewidencji Kierowców. Jednocześnie na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2019 r. na sfinansowanie innych zadań z zakresu informatyzacji państwa wydatkowano z funduszu ponad 105 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli. Proszę o zabranie głosu pana posła Dariusza Stefaniuka, koreferenta omawianych części budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszStefaniuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, szanowni państwo. Myślę, że nie będę się powtarzał, bo pan minister dosyć szczegółowo opowiedział o tym, jak wydatki i cały budżet były realizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji. Wszyscy mamy również opinię NIK. Można powiedzieć, że jak najbardziej rekomenduję pozytywne zaopiniowanie przedstawionych dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselDariuszStefaniuk">Jednakże trzeba zwrócić uwagę na to, że jeżeli chodzi o CEPiK, warto byłoby trochę poprawić sytuację. Natomiast bardzo się cieszę, że środki, które były zwracane od beneficjentów i wracały do Ministerstwa Cyfryzacji, zostały przeznaczone na OSE, tzw. fundusz szybkiego internetu w szkołach. Myślę, że dzisiaj jest to wyzwanie cywilizacyjne dla nas wszystkich. Pieniądze w dużej części poszły na to. Sam wiem, bo dotyczy to mojego regionu, mojego miasta, że tam pieniądze trafiły do dzieciaków, do szkół. Szczególnie w dzisiejszej dobie, a więc w sytuacji pandemii, gdy szybki internet, jak widać, jest niezbędny, jest to wielkie wyzwanie. Za to moim zdaniem należy się ministerstwu podziękowanie. Podziękowanie, że myśli do przodu, jak naszą Polskę przyspieszać, jeżeli chodzi o internet.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselDariuszStefaniuk">A więc, tak jak powiedziałem na wstępie, rekomenduję pozytywnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłanek i posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej części budżetowej? Poczekamy chwilę na ewentualne zgłoszenia internetowe. Jeśli nie ma zgłoszeń, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przechodzimy do konkluzji: czy jest sprzeciw co do pozytywnego zaopiniowania wyżej wymienionej części budżetowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Pan poseł zgłasza sprzeciw, w związku z tym jest konieczność poddania pod głosowanie wniosku o opinię.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy jesteśmy gotowi do przygotowania głosowania? Poczekamy chwilę na przygotowanie systemu. Proszę państwa posłów o przygotowanie się do udziału w głosowaniu. Jesteśmy gotowi? W związku z tym bardzo proszę o udział w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Kto z państwa, członków Komisji, jest za pozytywnym zaopiniowaniem wyżej wymienionych części budżetowych, tj. części 27 – Informatyzacja, Centralny Ośrodek Informatyki i Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców? Kto jest za? Proszę o wciśnięcie przycisku i o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę posłów obecnych na sali o głosowanie również elektronicznie. Bardzo dziękuję za udział w głosowaniu. Proszę o podanie wyniku. Głosowało 15 posłów. Za było 9, przeciw 1, wstrzymało się 5. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie części 27 budżetu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Proszę teraz prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o przedstawienie informacji odnośnie do wykonania budżetu w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcaprezesawykonujacyobowiazkiprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie posłowie, szanowny panie ministrze. Dziękuję za możliwość przedstawienia planu dochodów i wydatków Urzędu Komunikacji Elektronicznej na podstawie ustawy budżetowej na 2019 r. Prezes UKE jest regulatorem działalności telekomunikacyjnej i pocztowej w Polsce. Zarządza zasobami częstotliwości, numeracji oraz kontroluje spełnianie wymagań w obszarze kompatybilności elektromagnetycznej. Prezes UKE jest także organem wyspecjalizowanym w zakresie kontroli wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcaprezesawykonujacyobowiazkiprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o dochody w 2019 r., to kształtowały się one na poziomie 756 580 tys. zł i stanowiły 107% założonego planu. Wydatki natomiast w 2019 r. kształtowały się na poziomie 113 687 tys. zł. Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to w szczególności stanowiły je wpływy z tytułu grzywien i kar pieniężnych – to są 4012 tys. zł. Wpływy z opłat za koncesje i licencje – tu mamy 367 382 tys. zł; wpływy z opłat egzaminacyjnych oraz opłat za wydanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń i certyfikatów – to 337 tys. zł; wpływy z opłat za zezwolenia i akredytacje wynoszą 283 494 tys. zł. Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłat komorniczych i kosztów upomnienia to 31 tys. zł, wpływy ze sprzedaży składników majątkowych wyniosły 10 tys. zł, natomiast pozostałe to 224 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZastepcaprezesawykonujacyobowiazkiprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to wykonanie, tak jak powiedziałem, było na poziomie 113 687 tys. zł. Na wydatki obronne przeznaczono 241 tys. zł, na działalność bieżącą było przeznaczone 90 436 tys. zł. Na działalność inwestycyjną mamy 12 986 tys. zł, a na projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – 10 024 tys. zł. Jeżeli chodzi o wykonanie w zakresie wynagrodzeń wraz z pochodnymi, to mówimy o kwocie 57 032 tys. zł. Natomiast średnioroczne zatrudnienie w UKE w 2019 r. wyniosło 618 etatów.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZastepcaprezesawykonujacyobowiazkiprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o pozostałe wydatki bieżące, to wykonanie mamy na poziomie 32 735 tys. zł. Na to składają się m.in. opłaty za administrowanie oraz czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe – jest to kwota 7667 tys. zł. Zakup materiałów i wyposażenia to 2474 tys. zł, a zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii – 545 tys. zł. Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych to jest kwota 727 tys. zł. Energia elektryczna – 2093 tys. zł. Podróże służbowe krajowe i zagraniczne – 1337 tys. zł. Szkolenia służby cywilnej są na poziomie 1003 tys. zł. Mamy także zakup usług remontowych i jest to kwota 530 tys. zł. Wydatki na działalność majątkową to 12 986 tys. zł, w tym wydatki inwestycyjne to 391 tys. zł. W tej kwocie jest przebudowa budynków i zagospodarowanie terenu na potrzeby siedziby delegatury w Łodzi oraz rozpoczęcie prac związanych z planowaną budową siedziby delegatury w Kielcach.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZastepcaprezesawykonujacyobowiazkiprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Wydatki na zakupy inwestycyjne to 12 595 tys. zł. Mamy w tym wydatki na dostawę sprzętu i programowania sterującego systemem monitoringu widma radiowego w kwocie 1447 tys. zł oraz na zakup sześciu sztuk ruchomych stacji monitoringu wraz ze stacjami sterującymi w kwocie 3034 tys. zł. Natomiast wydatki na zakup aparatury kontrolno-pomiarowej widma radiowego i na prowadzenie zadań w zakresie monitorowania rynku i usuwania z niego wyrobów niespełniających wymagań wyniosły 5010 tys. zł. Na infrastrukturę informatyczną wydatkowano 1812 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#ZastepcaprezesawykonujacyobowiazkiprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Dziękuję za możliwość przedstawienia planu wydatków i dochodów oraz proszę o pozytywne zaopiniowanie realizacji budżetu Urzędu Komunikacji Elektronicznej za 2019 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję, panie prezesie. Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DoradcaekonomicznywDepartamencieInfrastrukturyNIKMarcinChmielewski">Dzień dobry. Marcin Chmielewski, doradca ekonomiczny w Departamencie Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DoradcaekonomicznywDepartamencieInfrastrukturyNIKMarcinChmielewski">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni państwo. Może nie będę powtarzał danych liczbowych przekazanych przez pana prezesa, bo one są zgodne z naszymi ustaleniami. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu państwa w części 76. Na pozytywną ocenę złożyło się m.in. badanie dowodów księgowych dotyczących dochodów budżetowych. Badanie to nie wykazało nieprawidłowości w zakresie właściwego i terminowego ustalania należności budżetowych oraz ich ewidencji. W przypadku objętych szczegółowym badaniem dwudziestu zaległości nie stwierdzono nieprawidłowości w prowadzonych działaniach egzekucyjnych. W zakresie wydatków badanie 16% ogólnej kwoty zrealizowanych wydatków budżetu państwa wykazało, że zostały zrealizowane celowo i gospodarnie, z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi. Objęte szczegółowym badaniem wydatki z pozycji 19 rezerw celowych również nie wykazały nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DoradcaekonomicznywDepartamencieInfrastrukturyNIKMarcinChmielewski">Formułując pozytywną ocenę, NIK wzięła też pod uwagę, że w rezultacie wydatkowania środków osiągnięto zaplanowane w projekcie tej części budżetu cele prowadzonej działalności. W naszej ocenie prezes UKE rzetelnie i skutecznie sprawował nadzór i kontrolę nad wykonaniem budżetu. W zakresie sprawozdań NIK pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdania za 2019 r. W naszej ocenie zostały one sporządzone prawidłowo i na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowej. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję za opinię. Proszę o zabranie głosu pana posła Dariusza Stefaniuka, koreferenta tej części budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselDariuszStefaniuk">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie. Tak jak już zostało powiedziane w kontroli NIK, wykonanie budżetu, jeżeli chodzi o część 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, należy ocenić pozytywnie. Rekomenduję pozytywną opinię Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselDariuszStefaniuk">Co do wykonania, tak jak już zostało powiedziane, myślę, że należy pogratulować panu prezesowi kontroli, która wypadła świetnie. Do tej beczki miodu można tylko dołożyć łyżeczkę dziegciu. Otóż w raporcie Najwyższej Izby Kontroli jest napisane, że w związku z powyższym NIK wnosi o wyeliminowanie zbyt długiego wystawiania upomnień i tytułów wykonawczych. Pewnie cieszą się z tego firmy prywatne, a niekoniecznie budżet państwa. A więc jest to jedyna ułomność. Natomiast mogę tylko rekomendować Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w części 76. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Otwieram dyskusję. Czy są zgłoszenia ze strony państwa posłów? Bardzo proszę. Na sali nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś drogą elektroniczną chce zabrać głos? Nie mamy zgłoszenia, w związku z tym zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy jest sprzeciw co do pozytywnego zaopiniowania budżetowej części 76? Nie ma sprzeciwu. W związku z tym stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Zakończyliśmy tym samym rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Proponuję, aby w opinii do Komisji Finansów Publicznych napisać, że: „Komisja po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych, wysłuchaniu stanowiska przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli i koreferatów posła oraz po przeprowadzeniu dyskusji pozytywnie opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2019 r. w powyższym zakresie”.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są uwagi do treści zaproponowanej opinii Komisji? Nie widzę uwag. W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła treść opinii. Powinniśmy jeszcze wybrać posła, który przedstawi stanowisko Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWitoldCzarnecki">Proponuję pana posła Dariusza Stefaniuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy pan poseł Dariusz Stefaniuk wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselDariuszStefaniuk">Tak. Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są inne propozycje, inne kandydatury? Nie ma innych kandydatur. Czy w związku z tym państwo członkowie Komisji zgłaszają ewentualny sprzeciw wobec kandydatury pana posła Stefaniuka? Nie widzę takiego sprzeciwu. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że stanowisko Komisji przedstawi pan poseł Stefaniuk.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">W związku z wyczerpaniem pierwszego punktu porządku obrad bardzo dziękuję wszystkim obecnym i referującym za udział w tej części posiedzenia. Mogą państwo oczywiście uczestniczyć w dalszych pracach Komisji. Nasze prace są otwarte, zapraszamy do ich śledzenia. Dziękujemy bardzo, panie ministrze. Dziękujemy państwu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Drugim punktem naszego posiedzenia jest realizacja kolejnego punktu porządku dziennego w postaci rozpatrzenia propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2021 r. W tym momencie członkowie Komisji, państwo posłowie, mogą zgłaszać propozycje do planu pracy NIK na przyszły rok, na 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Otwieram dyskusję. Proszę o zgłaszanie ewentualnych propozycji. Do tej pory propozycje nie napłynęły drogą pisemną. Czy ktoś z państwa członków Komisji chciałby zabrać głos, przedstawić jakieś propozycje poza tematami, które są przedmiotem stałej pracy Najwyższej Izby Kontroli, jak opiniowanie wykonania budżetu, oraz poza propozycjami, które są zgłaszane już indywidualnie przez państwa posłów czy też przez inne podmioty do prac NIK? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym Komisja nie zgłosi w tym przypadku dodatkowych propozycji do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">A więc tym samym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Bardzo dziękuję państwu uczestniczącym w posiedzeniu. Dziękuję państwu posłom obecnym na sali i obecnym za pośrednictwem łączy elektronicznych. Zamykam posiedzenie Komisji Cyfryzacji. Dziękuję wszystkim wspierającym prace Komisji za udział w naszym posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>