text_structure.xml 7.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Otwieram posiedzenie Komisji. Obrady rozpoczniemy od sprawy, która wydaje się być najmniej skomplikowana, a mianowicie od rozpatrzenia ponownej odpowiedzi na dezyderat Komisji w sprawie zwiększenia skuteczności działań w zakresie wykrywania i ścigania przestępstw na polskim rynku kapitałowym. Z satysfakcją odnotowuję fakt, że Rada Ministrów skorygowała swoje stanowisko wobec postulatów Komisji oraz to, że tym razem dyskusja na tym forum zaowocowała konkretnymi inicjatywami legislacyjnymi. W porównaniu z poprzednim dokumentem, otrzymaliśmy bardziej konkretne odpowiedzi i odnoszące się wprost do przedstawionych w dezyderacie propozycji zmian. Niezmiennie występuje różnica poglądów w odniesieniu do jednej kwestii, bowiem Rada Ministrów nadal sprzeciwia się powołaniu w urzędzie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd biura śledczego, w którym prokuratorzy posiadaliby uprawnienia do wykonywania czynności procesowych, mających związek z przestępstwami popełnionymi na rynku kapitałowym, wskazując, że wszystkie te czynności są prowadzone przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie w ramach nowoutworzonego i wyspecjalizowanego Działu IV Wydziału Śledczego.  Rada Ministrów zaakceptowała pozostałe propozycje Komisji i zapowiedziała, że rozważy je przygotowując nowelizację ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Pozwolę sobie jednak zauważyć, że Komisja byłaby spokojniejsza, gdyby Rada Ministrów zajęła stanowcze stanowisko wobec tych rozwiązań, o których napisała, że będą lub są rozważane. Rząd wyjaśnia, że to, jakie rozwiązania znajdą się w projekcie nowelizacji tej ustawy, jest uzależnione m.in. od zmian, które zostaną wprowadzone do trzech dyrektyw Unii Europejskiej, mających podstawowe znaczenie dla rynku kapitałowego. Jedna z tych dyrektyw dotyczy przestępstw popełnianych na rynku kapitałowym. Rząd zakłada, że projekt nowelizacji ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi zostanie prawdopodobnie skierowany do Sejmu pod koniec I kwartału 2003 r. Oddaję głos pani minister Małgorzacie Ostrowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMalgorzataOstrowska">Rzeczywiście, trudno jest w tej chwili określić, jakie rząd wprowadzi nowe rozwiązania w ramach nowelizacji ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, gdyż prace są w toku, natomiast mogę zapewnić, że brane są pod uwagę wszystkie sugestie Komisji w tej materii. Przykładem może być dyskusja, która odbyła się na forum Komitetu Rady Ministrów na temat powołania sądu przeznaczonego do rozpatrywania i orzekania w sprawach cywilnych oraz karnych dotyczących publicznego obrotu papierami wartościowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy pan prokurator Konrad Napierski chciałby uzupełnić wypowiedź pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoKarolNapierski">Rząd podzielił stanowisko resortu sprawiedliwości w sprawie utworzenia w urzędzie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd biura śledczego. Przypomnę, że opowiedziałem się przeciwko tej koncepcji podczas posiedzenia Komisji, na którym została ona sformułowana. Natomiast nie mamy uwag do pozostałych postulatów Komisji i do stanowiska, które wobec nich zajęła Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Odpowiedź Rady Ministrów nie budzi kontrowersji, poza tą jedną kwestią, ale będzie ona jeszcze przedmiotem dyskusji podczas prac w parlamencie nad nowelizacją ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Jeszcze raz podkreślę, że możemy z satysfakcją odnotować, iż Komisja zainicjowała merytoryczną dyskusję na forum Rady Ministrów nad nowymi rozwiązaniami, które poprawią skuteczność wykrywania i ścigania przestępstw popełnianych na rynku kapitałowym. Komisja także intensywnie stymulowała prace nad corporate governance, co zostało przyjęte przez uczestników rynku kapitałowego i funkcjonuje od niedawna w postaci dokumentu, który państwu zostanie dostarczony w tym tygodniu. Czy ktoś chciałby odnieść się do stanowiska Rady Ministrów w sprawie dezyderatu nr 3? Nikt się nie zgłosił. Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła odpowiedź Rady Ministrów na dezyderat nr 3. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź Rady Ministrów na dezyderat w sprawie zwiększenia skuteczności działań w zakresie wykrywania i ścigania przestępstw na polskim rynku kapitałowym. Przechodzimy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz niektórych innych ustaw. Przypominam, że na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji powołaliśmy podkomisję, do której został skierowany poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuMalgorzataOstrowska">Jest dobrą praktyką, że podkomisja pracuje równocześnie nad rządowym i poselskim projektem ustawy, dotyczącym tej samej materii, gdyż wówczas można wybrać najlepsze rozwiązanie, bądź sformułować rozwiązanie kompromisowe. Dlatego sugeruję, aby także tym razem Komisja skierowała do podkomisji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Zwracam się do członków Komisji z pytaniem, czy życzeniem Komisji jest szczegółowa prezentacja projektu ustawy, czy od razu podejmiemy decyzję, że kierujemy go do podkomisji, która w krótkim czasie sporządzi sprawozdanie na podstawie obu projektów ustaw? Nie ma głosów domagających się szczegółowej prezentacji projektu ustawy. Zatem zgłaszam wniosek o skierowanie tego projektu do podkomisji. Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja skierowała do podkomisji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja skierowała do podkomisji rządowy projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>