text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRobertSmolen">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Serdecznie witam członków Komisji, ministra Witolda Górskiego reprezentującego rząd oraz pracowników biur Kancelarii Sejmu. Posłowie otrzymali projekt porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia w zawiadomieniu. Czy do projektu porządku, który przedkładam w imieniu prezydium, ktoś zgłasza uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Będziemy obradować zgodnie z owym porządkiem. Tradycyjnie zaczynamy od punktu przedostatniego, trzeciego. Chodzi o rozpatrzenie informacji o projektach aktów prawnych Unii Europejskiej i odnoszących się do nich projektach stanowisk rządu, skierowanych w trybie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w stosunku do których prezydium, zgodnie z jednomyślną opinią posłów koreferentów, wnosi o niezgłaszanie uwag. Na liście projektów aktów prawnych znajdują się dwa dokumenty: - Projekt Komunikatu Komisji dla Rady w sprawie wynegocjowania przystąpienia Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej /Euratom/ do międzynarodowej Umowy Ramowej w dziedzinie badań jądrowych zawartej przez członków Międzynarodowego Forum "Generation IV" oraz Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie wynegocjowania przystąpienia Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej /Euratom/ do międzynarodowej Umowy Ramowej w dziedzinie badań jądrowych zawartej przez członków Międzynarodowego Forum "Generation IV" /COM/2005/ 222 końcowy/; posłami koreferentami są posłowie Andrzej Namysło i Jacek Wojciechowicz, - Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rowerów pochodzących z Wietnamu, zmieniającego rozporządzenie /WE/ nr 1524/2000 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej /COM/2005/ 249 końcowy/; posłami koreferentami są posłowie Cezary Stryjak i Jacek Wojciechowicz. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja postanowiła nie wnosić uwag do wspomnianych projektów dokumentów. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam punkt trzeci. Przechodzimy do punktu pierwszego, tj. do rozpatrzenia w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wieloletniego finansowania działań Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki i zmieniającego rozporządzenie /WE/ nr 1406/2002 /COM/2005/ 210 końcowy/. W tym punkcie rząd reprezentowany jest przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Witolda Górskiego. Na posłów koreferentów zostali wyznaczeni posłowie Jacek Kowalik i Stanisław Gorczyca. Najpierw głos zabierze minister Witold Górski, a następnie wypowiedzą się posłowie koreferenci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyWitoldGorski">Przed chwilą uczestniczyłem w obradach plenarnych Sejmu na temat transportu drogowego. Boję się, że wszystko zacznie mi się teraz mieszać. W związku z tym uzasadnienie stanowiska rządu przedstawi dyrektor Departamentu Administracji Morskiej i Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury Jerzy Miszczuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiMorskiejiSrodladowejwMinisterstwieInfrastrukturyJerzyMiszczuk">Projekt rozporządzenia ma na celu określenie procedur regulujących zasady wkładu finansowego Wspólnoty Europejskiej do budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego /EMSA/. Chcę podkreślić, że utworzona dwa lata temu Agencja ma realizować bardzo szczytny cel. Chodzi o bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego. Budżet przewidziany dla Agencji na lata 2007-2013 w wysokości 154 mln euro zostanie wydatkowany na realizacje następujących zadań: - dokonywanie i udostępnianie analiz w zakresie technik zwalczania zanieczyszczeń olejami ze statków, - koordynację oraz techniczne i naukowe wsparcie dla Komisji Europejskiej w zakresie działań wynikających z odpowiednich porozumień regionalnych, - wsparcie operacyjne - na prośbę państw członkowskich - działań mających na celu zwalczanie skutków zanieczyszczeń ze statków. Polska popiera projekt rozporządzenia. Niesie on dla naszego kraju wiele pozytywów. Uwzględniając położenie geograficzne Polski, niezwykle ożywiony ruch z zachodu na wschód statków przewożących materiały niebezpieczne, zwłaszcza tankowców, stwarza potencjalne zagrożenie rozlewem oleju i zanieczyszczeniem znacznych połaci naszego wybrzeża. To wynika z faktu, że na Bałtyku dominują wiatry z kierunków północno-zachodnich. Każdy rozlew, każde zanieczyszczenie wód naszego morza grozi tym, że dryf owego zanieczyszczenia będzie kierował się wprost na polskie wybrzeże. Jednym z celów i przedsięwzięć Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego jest budowa i usytuowanie w rejonie Morza Bałtyckiego odpowiednich statków ratowniczych. Statki te miałyby na celu jak najszybsze przystąpienie do zwalczania zanieczyszczenia. Obecnie Polska dysponuje jednym statkiem wielozadaniowym, który może służyć do realizacji zadań w tym zakresie. Statek ten stacjonuje w Gdyni. Potencjalnym akwenem, jeśli chodzi o możliwości dokonania rozlewu, są wody północno-zachodniej części należących do Polski obszarów morskich. Wspomniany statek ratowniczy powinien dotrzeć na miejsce w ciągu 22 godzin. Inicjatywa Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego dotycząca budowy statku specjalistycznego i jego stacjonowania w zachodniej części Bałtyku jest inicjatywą godną poparcia. W ten sposób można wyeliminować zagrożenie zanieczyszczenia naszych akwenów morskich i brzegu morskiego. Projekt rozporządzenia, regulując sprawy wewnętrzne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, nie spowoduje skutków prawnych i społecznych dla Polski. Wejście w życie rozporządzenia nie będzie skutkowało koniecznością wydania aktu normatywnego. Jak już wcześniej mówiłem, na lata 2007-2013 przewidziano kwotę 154 mln euro. W ciągu siedmiu lat polska składka wyniesie łącznie 3,08 mln euro. W przeliczeniu na złote będzie to około 12 mln zł. Uwzględniając powyższe, popieramy projektowany akt prawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselRobertSmolen">Czy w omawianej sprawie chciałby coś dodać minister Witold Górski? Słyszę, że nie. Poseł Jacek Kowalik nie wnosił o rozpatrywanie projektu dokumentu na posiedzeniu Komisji. Czy w tej chwili poseł koreferent chciałby coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJacekKowalik">Potwierdzam swoją wcześniejszą opinię. Należy mieć tylko nadzieję, że przy obecnych zawirowaniach z budżetem Unii Europejskiej znajdzie się w nim kwota 154 mln euro. Myślę, że także z polskiego budżetu uda się wygospodarować 3,08 mln euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRobertSmolen">To poseł Stanisław Gorczyca wniósł o rozpatrzenie projektu dokumentu na posiedzeniu Komisji. Proszę, aby poseł koreferent wyraził swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawGorczyca">Wycofuję swoje zastrzeżenia. W tej chwili nie mam żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRobertSmolen">Czy inni posłowie chcieliby wypowiedzieć się w tej sprawie? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła, w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wieloletniego finansowania działań Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki i zmieniającego rozporządzenie /WE/ nr 1406/2002 /COM/2005/ 210 końcowy/ i postanowiła nie wnosić uwag do tego projektu dokumentu. Dziękuje za udział w posiedzeniu ministrowi Witoldowi Górskiemu i dyrektorowi Jerzemu Miszczukowi. Zamykam punkt pierwszy. Przechodzimy do punktu drugiego, tj. rozpatrzenia, w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie ustanowienia na lata 2007-2013 programu ramowego "Prawa Podstawowe i Sprawiedliwość" oraz Projektu decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia na lata 2007-2013 szczegółowego programu "Walka z przemocą oraz zapobieganie narkomanii i działania edukacyjne" będącego częścią ogólnego programu ramowego "Prawa Podstawowe i Sprawiedliwość" /COM/2005/ 122-2 końcowy/. Wspomniany dokument wchodzi w skład pakietu legislacyjnego Nowej Perspektywy Finansowej. W związku z tym zaproponuję, aby Komisja skierowała omawiany projekt dokumentu do Podkomisji stałej ds. Nowej Perspektywy Finansowej, z zaleceniem wydania opinii o projekcie aktu prawnego niezwłocznie po otrzymaniu tłumaczenia dokumentu na język polski. W tej chwili polskiego tłumaczenia nie mamy. Czy w tej sprawie któryś z członków Komisji chciałby zabrać głos? Czy teraz powinniśmy odbyć ogólną dyskusję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Nie ma przedstawicieli rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRobertSmolen">Rzeczywiście ich nie ma. Trochę mnie to zaskakuje. Rozumiem jednak, że sprawa będzie szczegółowo omawiana na posiedzeniu podkomisji, na którym będą obecni przedstawiciele rządu, i powtórnie na posiedzeniu Komisji. Będziemy się domagać, żeby reprezentanci Rady Ministrów uczestniczyli nie tylko w posiedzeniu podkomisji, ale i Komisji. Rozumiem, że poseł Andrzej Gałażewski nie chce w tej chwili zgłaszać merytorycznych uwag. Stwierdzam, że Komisja, obradując, w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., postanowiła skierować Projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia na lata 2007-2013 szczegółowego programu "Walka z przemocą oraz zapobieganie narkomanii i działania edukacyjne" będącego częścią ogólnego programu ramowego "Prawa Podstawowe i Sprawiedliwość" /COM/2005/ 122-2 końcowy/ i odnoszący się do niego projekt stanowiska rządu do rozpatrzenia w Podkomisji stałej ds. Nowej Perspektywy Finansowej, zgodnie z pkt 5 opinii Komisji nr 8 w sprawie projektów aktów prawnych wchodzących w skład Nowej Perspektywy Finansowej. Podkomisja wyda opinię o projekcie aktu prawnego niezwłocznie po otrzymaniu tłumaczenia na język polski. Zamykam punkt drugi. Przechodzimy do rozpatrzenia punktu czwartego: sprawy bieżące. Czy są do omówienia jakieś sprawy bieżące? Nie widzę. Zamykam punkt czwarty. Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek obrad. Zamykam rekordowo krótkie posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>