text_structure.xml
13.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Porządek dzienny przewiduje zaopiniowanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze /druk nr 2898/. Projekt opinii przedstawi pan poseł Tomasz Tomczykiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Intencją projektu ustawy jest stworzenie możliwości inwestowania w gminach górniczych, które nie mają opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego. Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym unieważniła wszystkie plany zagospodarowania przestrzennego sporządzone przed 1 stycznia 1995 r. Większość gmin górniczych nie sporządziła nowych planów po 1995 r. Ustawa - Prawo geologiczne i górnicze wymaga sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dlatego na terenach, które zgodnie z wymogami ustawy - Prawo geologiczne i górnicze nie mają opracowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, praktycznie nie możliwości inwestowania. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wprowadza odpowiednie zmiany, umożliwiające - mimo braku planu zagospodarowania przestrzennego - wydawanie decyzji budowlanych /art. 1 i 2/. Proponuję, aby Komisja nie wnosiła uwag do poselskiego projektu nowelizacji ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Czy są uwagi do przedstawionego projektu opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Czy gminy niegórnicze, które nie mają planu zagospodarowania przestrzennego, również nie mogą inwestować? Ile takich gmin jest w kraju?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Te gminy mogą inwestować. Proces inwestycyjny jest trochę utrudniony. Natomiast w przypadku gmin górniczych ustawa - Prawo geologiczne i górnicze nakłada obowiązek sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego. Takiego obowiązku nie mają gminy niegórnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Czy istnieje definicja gmin górniczych? Czy plan zagospodarowania przestrzennego dotyczy gmin górniczych, czy nowych inwestycji górniczych? W obecnie obowiązującym stanie prawnym założenie nowej żwirowni, niezależnie na jakim terenie, wymaga sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego. Czy po zmianach proponowanych w poselskim projekcie nowelizacji ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wystarczy decyzja o warunkach zabudowy, czyli jednoosobowa decyzja zamiast konsultacji społecznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Jeżeli w ustawie - Prawo geologiczne i górnicze zostanie zlikwidowany obowiązek posiadania planu zagospodarowania przestrzennego, to będzie można wydać decyzję o warunkach zabudowy. Ale w Prawie geologicznym i górniczym są jeszcze inne warunki, które muszą zostać spełnione. Sporządzenie planu zagospodarowania przestrzennego np. dla dzielnicy w Katowicach czy Bytomiu, które w całości położone są w obszarze górniczym, trwa kilka lat. Potem następuje proces odwołań. W tym czasie praktycznie niemożliwe jest wydanie jakiejkolwiek decyzji budowlanej na tym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">W której ustawie zawarta jest definicja gminy górniczej? Pan poseł Tomasz Tomczykiewicz posługuje się zamiennie terminami "gmina górnicza" i "tereny górnicze". Czy te terminy są równoznaczne? Czy uchwalenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze nie zwolni gmin z obowiązku sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanKochanowski">Przypominam, że Komisja przeprowadziła długą dyskusję na temat planu zagospodarowania przestrzennego. Gminy miały czas na sporządzenie nowych planów zagospodarowania przestrzennego. Nie należy tworzyć wyjątków, bo kolejna kategoria gmin np. uzdrowiskowe zgłoszą podobne roszczenia. Jest to psucie prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaElzbietaBolek">Uważam, że intencja posłów wnioskodawców jest słuszna. Ale metoda rozwiązania tego problemu jest błędna. Przypominam, że art. 62 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nakłada obowiązek sporządzenia szczegółowego planu dla obszaru górniczego. Może należałoby wprowadzić poprawkę do tego przepisu oraz dokonać odpowiedniej modyfikacji art. 53 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze. Uważam, że powinniśmy poważnie zastanowić się nad tą kwestią, zasięgnąć opinii Związku Miast Polskich i Związku Gmin Górniczych i innych związków gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Przypominam, że nie debatujemy nad poprawką dotyczącą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, lecz o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze. Gminy górnicze znalazły się trudnej sytuacji. Prywatny inwestor nie może, bez sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego, prowadzić inwestycji. W innych gminach, które nie mają planu zagospodarowania przestrzennego, proces inwestycyjny jest wydłużony i utrudniony, ale jest możliwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Proszę o nieużywanie pojęcia "gmina górnicza". Nie ma wyodrębnionej kategorii gmin górniczych. Każda gmina może być górnicza, jeżeli na jej terenie znajduje się glinianka albo żwirownia. Przyjęcie proponowanej nowelizacji oznacza działanie na niekorzyść samorządów i społeczności lokalnych. Przypominam, że zmiany górnicze są praktycznie nieodwracalne. Sąsiedzi wyrobiska czy kopalni odkrywkowej tracą możliwość oddziaływania na to, co dzieje się w ich sąsiedztwie. Zamiast planu zagospodarowania przestrzennego, który jest uzgadniany w trakcie szczegółowej procedury następuje wydawanie - jednoosobowo - decyzji o warunkach zabudowy. Społeczność gmin czy jej reprezentacja - rada gminy traci możliwość wpływu na lokowanie nowych inwestycji. Co robiły gminy nazywane tu górniczymi, na których terenie są kopalnie czy wyrobiska odkrywkowe, w ciągu 9 lat? Wiedziały, że mają obowiązek opracowania planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjęcie proponowanej nowelizacji ustawy - Prawo geologiczne i górnicze działa na korzyść tych inwestorów, którzy będą rozpoczynać nowe inwestycje, ignorując opinię sąsiadów. Zadałem pytanie, czy można otworzyć żwirownię. Można, pomijając opinię sąsiadów przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. I to chodzi, a nie o gminy górnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Zwracam uwagę, że inne przepisy uniemożliwiają samowolne wybudowanie żwirowni. W tym przypadku chodzi o to, że na terenach górniczych - pojęcie gminy górnicze istotnie nie występuje w systemie prawnym - bez planu zagospodarowania przestrzennego nie będzie można zbudować domu mieszkalnego czy sklepu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Nie można. Warunki procesu inwestycyjnego zostały zaostrzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanKochanowski">Zarząd Dróg zamierzał zbudować siedzibę w gminie obok miasta Chorzowa. W planie zagospodarowania w tym miejscu zapisano usługi. Decyzja o warunkach zabudowy została cofnięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Nie można budować niezgodnie z istniejącym planem zagospodarowania przestrzennego. Ale nie jest tak, że jeżeli gmina w Polsce nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, to nie można tam nic wybudować. Tylko nieznaczna ilość powierzchni kraju ma sporządzone aktualne plany zagospodarowania przestrzennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWaldyDzikowski">A w jakim trybie można wydać decyzję o warunkach zabudowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawOkonski">Nastąpiło pomylenie pojęć. Plany zagospodarowania przestrzennego objęte są ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Art. 53 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze jasno precyzuje, że plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów górniczych opracowuje przedsiębiorstwo. A te przedsiębiorstwa, czyli spółki węglowe, praktycznie przestają istnieć. Nie opracowały żadnych planów. Dlatego okręgowe urzędy górnicze nie wydają żadnych uzgodnień. Należałoby zatem skreślić art. 53 i spowodować, żeby gminy opracowały plany zagospodarowania przestrzennego, nie tylko dla terenów górniczych, ale dla wszystkich terenów należących do gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Skreślamy zapis, że plan zagospodarowania przestrzennego na terenach górniczych sporządzany jest przez spółki węglowe i wymagamy od gminy opracowania tych planów, czy też rezygnujemy z tworzenia tych planów na terenach górniczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWieslawOkonski">Gmina ma obowiązek sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego, który będzie obowiązywał również na terenach górniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselWaldyDzikowski">To zrozumiałe. Spółki węglowe nie posiadały odpowiednich środków i gminy nie mogły wyegzekwować odpowiednich planów. Teraz będą mogły sporządzić plan zagospodarowania przestrzennego własnym nakładem. Czy dobrze zrozumiałem? Tak. Zatem sprawa wygląda inaczej niż nam przedstawiono.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanKochanowski">Ale nie będzie można budować bez planu zagospodarowania przestrzennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawOkonski">Uzyskanie koncesji np. na eksploatację żwirowni czy wydobycie węgla kamiennego wymaga uprzedniego przygotowania ekspertyzy. Na podstawie ekspertyzy sporządzany jest plan zagospodarowania przestrzennego. Ten plan powinien zostać uchwalony przez radę gminy. Dlatego zmiany proponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze są zbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaElzbietaBolek">Zapowiadam złożenie stosownej poprawki do art. 53 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze. Proponuję, aby Komisja powróciła do sprawy po otrzymaniu opinii Wyższego Urzędu Górniczego, Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich i innych stowarzyszeń gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Taką poprawkę można będzie zgłosić prawdopodobnie w trakcie drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">O godzinie 13.30 rozpocznie się posiedzenie Komisji Infrastruktury. W tym posiedzeniu będą uczestniczyć przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Wyższego Urzędu Górniczego. Wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione. Proponuję, aby do tego czasu Komisja wstrzymała się z wydaniem opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Z dyskusji wynika, że opinie są podzielone. Pojawiły się wątpliwości. Proponuję, aby Komisja wystąpiła o opinię do Biura Studiów i Ekspertyz. Dopiero po otrzymaniu opinii możemy podjąć dalszą dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Poddaję ten wniosek pod głosowanie. Kto jest za wystąpieniem Komisji do Biura Studiów i Ekspertyz o opinię prawną dotyczącą konsekwencji zmian proponowanych w projekcie nowelizacji ustawy - Prawo górnicze i geologiczne dla planowania przestrzennego i procesu inwestycyjnego w gminach? Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, podjęła decyzję o wystąpieniu do Biura Studiów i Ekspertyz o opinię prawną. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>