text_structure.xml
12.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaRolnictwaiRozwojuWsiobradujacapodprzewodnictwemposlaWojciechaMojzesowicza">- odbyła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt /druk nr 3782/,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaRolnictwaiRozwojuWsiobradujacapodprzewodnictwemposlaWojciechaMojzesowicza">- rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych /druk nr 3707/.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KomisjaRolnictwaiRozwojuWsiobradujacapodprzewodnictwemposlaWojciechaMojzesowicza">W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z podsekretarzem stanu Wiesławem Zapędowskim oraz Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Andrzej Czubała.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego. Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaZywnosciiWeterynariiwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWojciechWojtyra">Chciałbym przeprosić za nieobecność pana ministra Józefa Pilarczyka, który uczestniczy w posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów. Zostałem upoważniony do zaprezentowania przedmiotowego projektu ustawy. Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt został przygotowany dlatego, ponieważ zaistniała konieczność przyjęcia do porządku prawnego nowego Rozporządzenia Rady Unii Europejskiej nr 21/2004 z 17 grudnia 2003 r. ustanawiającego system identyfikacji i rejestracji owiec i kóz oraz zmieniającego niektóre z rozporządzeń. Projektowana ustawa wprowadza kilka zmian. Przede wszystkim rozszerzono definicję gospodarstwa, tak żeby pozostać w zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1760 z 2000 r. dotyczącego identyfikacji bydła. Ponadto do systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt włączono dokumenty przewozowe dla owiec i kóz. Wskazano również instytucje, które są kompetentne w tej kwestii. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie upoważniona do przekazywania informacji zawartych w prowadzonym Rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych. Wykreślono także powtarzające się przepisy. Wprowadzono obowiązek dokonywania przez posiadacza owiec i kóz corocznego spisu zwierząt w stadzie. Te czynności trzeba będzie wykonywać od 9 lipca 2005 r. W rozporządzeniu doprecyzowano termin oznakowania owiec i kóz do 30 dni od dnia urodzenia. W obecnie obowiązującej ustawie ten termin nie był jednoznacznie określony. W szerszym niż dotychczas zakresie zapewniono organom Inspekcji Weterynaryjnej dostęp do Rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych. W tej chwili przepisy nie umożliwiają Inspekcji Weterynaryjnej śledzenia sytuacji epizootycznej oraz wprowadzania zmian i uzupełnień. Jak już mówiłem, wskazano właściwe władze i ich kompetencje w zakresie uregulowanym przepisami nowych rozporządzeń. Ujednolicono także nomenklaturę używaną w ustawie o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z nazewnictwem stosowanym w przepisach Unii Europejskiej. Wejście w życie projektowanej ustawy, dostosuje krajowe przepisy w zakresie systemu identyfikacji i rejestracji owiec i kóz do przepisów obowiązujących w pozostałych państwach członkowskich. Umożliwi też pełną kontrolę przemieszczeń owiec i kóz na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej. Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji oraz nie powoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa. W imieniu ministra rolnictwa i rozwoju wsi zwracam się z prośbą o przyjęcie projektu ustawy i skierowanie go do dalszych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby powołać podkomisję do rozpatrzenia projektu przedmiotowej ustawy. Sprawozdanie Komisji musi być gotowe do 5 kwietnia 2005 r. Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków podkomisji. Zgłoszono kandydatury następujących posłów: Czesław Marzec /SLD/, Zofia Grzebisz-Nowicka /SLD/, Ryszard Stanibuła /PSL/, Szymon Giżyński /PiS/, Józef Krzyworzeka /PO/. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję w wyżej wymienionym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku obrad - rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Bardzo proszę panią poseł Zofię Grzebisz-Nowicką o przedstawienie wyników prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Podkomisja powołana 1 marca 2005 r. odbyła trzy posiedzenia. Podczas prac wyjaśniliśmy wszystkie wątpliwości, które pojawiły się podczas pierwszego czytania projektu ustawy. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi dostarczyło materiały oraz odpowiedzi na pytania zadane podczas dyskusji na posiedzeniu Komisji. Przedkładam Komisji sprawozdanie z prac podkomisji. Chciałabym państwa poinformować, że w sekretariacie Komisji można się zapoznać z bardzo obszernymi materiałami w przedmiotowej sprawie. Między innymi jest to sprawozdanie Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych za 2004 r. Zgodnie z wnioskiem zgłoszonym podczas pierwszego czytania, otrzymaliśmy także ramowy plan kontroli Inspekcji na 2005 r. Ten dokument również jest do wglądu w sekretariacie Komisji. Na poprzednim posiedzeniu Komisji pytałam, ile mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej będzie administrowanych przez Agencję Rynku Rolnego oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielając odpowiedzi, pomylił się. Agencja Rynku Rolnego ma do dyspozycji 50 instrumentów. W przypadku ARiMR tych narzędzi jest 15. Myślę, że byłoby dobrze, gdyby wszyscy członkowie Komisji otrzymali wykaz tych instrumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę o rozdanie posłom tego wykazu. Przystępujemy do rozpatrzenia proponowanych zmian. W art. 1 w zmianie nr 1 po art. 17b dodaje się art. 17c w brzmieniu: "Art. 17c. 1. Inspekcja prowadzi kontrole prawidłowości dokonanych transakcji finansowych z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, z wyłączeniem refundacji eksportowych oraz działań objętych Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwane dalej "kontrolami". 2. Kontrole są prowadzone na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady /EWG/ nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającego dyrektywę 77/435/EWG /Dz.Urz. WE L 388 z 30.12.1989, str. 18; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, Rozdz. 3, t. 9, str. 208, z późn. zm./, zwanym dalej "rozporządzeniem nr 4045/89". 3. Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rynków rolnych są organami właściwymi do: 1/ przeprowadzania analizy ryzyka w rozumieniu rozporządzenia nr 4045/89 w zakresie prawidłowości dokonanych transakcji finansowanych z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, z wyłączeniem refundacji eksportowych, 2/ opracowania projektu rocznego planu kontroli, o którym mowa w rozporządzeniu nr 4045/89, 3/ przekazywania Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych planu kontroli. 4. Do przeprowadzenia kontroli, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu nr 4045/89, stosuje się odpowiednio przepisy art. 24-28. 5. Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych protokół z kontroli wraz z dokumentacją jej dotyczącą w terminie 30 dni od dnia zakończenia kontroli". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę zmianę w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. Podkomisja proponuje, aby w art. 40: a/ po ust. 4 dodać ust. 4a w brzmieniu: "4a. Kto, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 5 rozporządzenia nr 4045/89, nie udostępnia dokumentów lub nie udziela informacji objętych zakresem kontroli - podlega karze grzywny.", b/ ust. 5 otrzymał brzmienie: "5. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1-4a, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2 w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Podkomisja proponuje, aby art. 2 otrzymał brzmienie: "Art. 2. Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rynków rolnych, w drodze rozporządzenia, dokona przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym na wynagrodzenia, oraz limitów zatrudnienia, przeznaczonych na finansowanie Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, pomiędzy częściami, których dysponentami są wojewodowie, mając na względzie prawidłowe wykonywanie zadań Inspekcji".</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2 w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3. W art. 3 podkomisja proponuje, aby ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 3? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 3 w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania nad całością projektu. Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie poparła poprawki. Proszę przedstawiciela Urzędu Integracji Europejskiej o opinię w kwestii zgodności poprawek z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejDamianKrawczyk">W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Dziękuję bardzo. Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłoszono kandydaturę posłanki Zofii Grzebisz-Nowickiej. Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Czy pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja poparła tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>