text_structure.xml
7.78 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie stwierdzam, zatem porządek dzienny uważam za przyjęty. Przypominam, że jedynym jego punktem będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami /Umowa INTERBUS/ druk nr 853. Uprzejmie proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejByrt">Rzeczpospolita Polska zdecydowała o przystąpieniu do Umowy INTERBUS. Postanowienie to jest wynikiem wcześniejszej decyzji, a więc podpisanej Umowy Stowarzyszeniowej z 16 grudnia 1991 r., która poza podstawowym wymogiem ujednolicenia polskich przepisów z przepisami unijnymi - chodzi o przepisy dotyczące wielu dziedzin życia, w tym szczególnie gospodarki, a zatem także transportu - nawiązywała do faktu, który jest jedną z głównych przesłanek funkcjonowania wspólnego rynku europejskiego. Idzie o fakt, iż nie ma mowy o funkcjonowaniu wspólnego rynku bez jednolitych przepisów regulujących różne dziedziny życia gospodarczego, w tym szczególnie przepisy transportowe. Transport, główne ciągi komunikacyjne oraz główne środki transportu to najważniejsze elementy w zakresie ujednolicania struktury gospodarczej państw Unii Europejskiej. Umowa ta nakłada na jej strony obowiązek wdrożenia przepisów prawa wspólnotowego, w tym m. in. czterech dyrektyw dotyczących: dostępu do zawodu przewoźnika, badań technicznych pojazdów, montowania i stosowania urządzeń ograniczających ich prędkość oraz określenia dopuszczalnych wymiarów, masy i nacisku na osie, a także jednej z dyrektyw dotyczącej urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym. Jesteśmy przekonani, że wdrożenie tych przepisów pozwoli na lepsze niż do tej pory kontrolowanie jakości pojazdów i wykonywanych przez nie przewozów, a także na poprawę bezpieczeństwa przewozów, co nabiera szczególnej wagi w świetle ostatnich kilku tragicznych wypadków, w których uczestniczyły polskie autokary. Istotne jest, że umowa wprowadza dwa rodzaje przewozów okazjonalnych, czyli tzw. przewozy zliberalizowane oraz przewozy niezliberalizowane. Na wykonywanie tych drugich potrzebne będzie zezwolenie. Celem umowy jest zharmonizowanie trwającej liberalizacji określonych rodzajów międzynarodowego transportu, w tym przewozów pasażerskich, ujednolicenie procedur wymaganych przy realizacji takich przewozów, w tym także przewozów niezliberalizowanych. Najważniejszym celem jest jednak zapewnienie wysokiego stopnia harmonizacji warunków technicznych dotyczących pojazdów oraz harmonizacja wymagań socjalnych dotyczących pracy kierowców. Zgodnie z art. 25 Umowy, jej postanowienia zastąpią normy umów dwustronnych, które zostały wcześniej zawarte pomiędzy umawiającymi się stronami oraz umów zawartych między umawiającymi się stronami a państwami członkowskimi Unii Europejskiej. W zakresie przewozów niezliberalizowanych, Umowa przewiduje, iż same państwa strony mogą zdecydować o utrzymaniu lub zniesieniu obowiązku posiadania zezwolenia, jeżeli wcześniej tak przewidywały porozumienia bilateralne. Umowa stanowi, iż w tym celu powołuje się komisję mieszaną, której jednym z zadań jest zbieranie informacji od państw stron na temat pozostawania w mocy umów dwustronnych bądź decyzji o zastąpieniu ich normami Umowy INTERBUS. Umowa ta była negocjowana w układzie wielostronnym z udziałem Komisji Europejskiej. Została ona podpisana w grudniu 2000 r. w sekretariacie generalnym Rady Unii Europejskiej w Brukseli. Poza Polską podpisały ją Wspólnoty Europejskie, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Czechy, Rumunia, Słowacja, Turcja oraz Węgry. W polskim porządku prawnym postanowienia Umowy będą dotyczyć przewoźników transportu drogowego wykonujących de facto okazjonalne przewozy pasażerskie autobusami.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejByrt">W związku z faktem, że Umowa INTERBUS reguluje kwestie, które należą do materii ustawowej związanie Rzeczypospolitej Polskiej tą Umową powinno nastąpić w drodze ratyfikacji w formie ustawy. Jej wejście w życie nie pociągnie za sobą wydatków finansowych dla budżetu państwa, chociaż zapewne pociągnie za sobą pewne wydatki dla przewoźników. Umowa ta zbliża nas do zgodności z ustawodawstwem europejskim. Najważniejszym argumentem, który powoduje wniesienie przez ministra infrastruktury oraz ministra spraw zagranicznych tego projektu pod obrady połączonych Komisji jest potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa okazjonalnych przewozów pasażerskich. Składamy zatem wniosek o uchwalenie przez Sejm ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy członkowie Komisji mają do przedstawiciela rządu pytania związane z projektem ustawy? Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w debacie w ramach pierwszego czytania tego projektu? Nie widzę zgłoszeń, zatem zamykam debatę i przystępujemy do rozpatrywania projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Pojawiła się propozycja, by wyeliminować kropkę postawioną na końcu tytułu. Czy ktoś sprzeciwia się tej propozycji? Nie stwierdzam. Czy są uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nie stwierdzam, a zatem art. 1 został uzgodniony. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do art. 1? Nikt się nie zgłasza, zatem stwierdzam, że ten artykuł został uzgodniony. Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby przedstawić inne propozycje rozwiązań prawnych niż te, które są zawarte w przedłożeniu rządowym? Nie stwierdzam. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie wnosimy uwag do tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wobec tego zapytuję członków połączonych Komisji, kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami /Umowa INTERBUS/? Stwierdzam że połączone Komisje jednogłośnie opowiedziały się za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Słyszę propozycję, by posłem sprawozdawcą został pan poseł Bogusław Liberadzki. Czy pan poseł wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Tak wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">W związku z tym poddaję pod głosowanie kandydaturę pana posła Bogusława Liberadzkiego. Kto z państwa jest za powierzeniem panu posłowi funkcji posła sprawozdawcy? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała pana posła na tę funkcję. Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie połączonych Komisji Infrastruktury oraz Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>