text_structure.xml 9.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Przypominam, że nie jest to ostatnie dzisiejsze posiedzenie Komisji. Jeszcze odbędziemy jedno posiedzenie poświęcone sprawie pilnego projektu ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Obecnie mamy do rozpatrzenia projekt dezyderatu nr 30 w sprawie sytuacji Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA oraz perspektyw tej Grupy w przyszłości. Przypominam, że niedawno, 17 listopada br., przeprowadziliśmy wielogodzinną dyskusję na temat sytuacji w grupie Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA. W dyskusji zostały zgłoszone propozycje wystąpienia do prezesa Rady Ministrów z dezyderatem w omawianej sprawie. Z protokołu i z materiałów, które do nas wpłynęły zebraliśmy wnioski. Przedstawiamy je państwu w postaci projektu dezyderatu wraz z wnioskami i postulatami Komisji. Czy są uwagi, wnioski lub propozycje zmian do treści dezyderatu? Jeśli będą, to poddam je pod dyskusję. Jeśli ich nie będzie, to uznam, że treść ich jest akceptowana przez Komisję i zostaje przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselArturZawisza">Jestem po wstępnej lekturze projektu dezyderatu. Nie mam żadnych propozycji zmian czy uzupełnień. Przeciwnie, chciałbym powiedzieć, że wstępna lektura, w mojej ocenie, prowadzi do wniosku, że jest to bardzo dobrze sformułowany projekt dezyderatu. Z dwóch względów. Po pierwsze, oddaje on ducha tego, co działo się podczas kilkugodzinnego posiedzenia Komisji. Dobrze syntetyzuje głosy z dyskusji. Po drugie, w związku z tym wysuwa słuszne postulaty. Co tu dużo mówić, są to postulaty skierowane przede wszystkim do władzy publicznej. Myślę, że jest to największe osiągnięcie poprzedniego posiedzenia Komisji. Dotychczas mieliśmy do czynienia w pewnym sensie z jałowym sporem pomiędzy pracownikami i inwestorem. Pracownicy uważali, że inwestor jest nierzetelny, a inwestor z kolei tłumaczył, że pracownicy winni być bardziej cierpliwi. Podczas posiedzenia Komisji stwierdziliśmy, że są istotne zaniedbania ze strony władzy publicznej, ze strony dwóch ministerstw. Mam na myśli Ministerstwo Skarbu Państwa, jeśli chodzi o to bezpośrednie władztwo, a z drugiej strony - Ministerstwo Gospodarki i Pracy, jeśli idzie o kwestię strategiczną będącą w tle, a więc kontraktów długoterminowych. Obie te kwestie znajdują odzwierciedlenie w projekcie dezyderatu. Co więcej, można powiedzieć, że dezyderat, zanim został napisany, już odniósł w pewnym sensie skutek. Jesteśmy po powzięciu wiadomości o aktywnej roli, jaką Ministerstwo Skarbu Państwa postanowiło przyjąć na siebie. Mamy komunikaty medialne w tej sprawie. Ministerstwo Skarbu Państwa jest gotowe współuczestniczyć w poszukiwaniu inwestora. To jest właśnie to, czego oczekiwaliśmy. Dobrze by było, żebyśmy otrzymali wiążącą jednoznaczną odpowiedź, która naświetli szczegóły dotychczasowych działań resortu i być może coś więcej, co się okaże do momentu, kiedy odpowiedź zostanie sformułowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselZenonTyma">Wydaje się, że jako Komisja powinniśmy w dezyderacie wystąpić w tonie bardziej agresywnym. Nie możemy rozmiękczać tematu, bo sprawa jest poważna. Proponowałbym na ostatniej stronie dezyderatu wykreślić wyrazy "zdecydowane podjęcie pełnej współpracy". Żadnej współpracy już nie będzie. Wydaje mi się, że nastąpiła pewnego rodzaju niegospodarność. Mamy w naszych dokumentach informację, że Elektrim zainwestował 212 mln euro. Nie wiemy, czy te środki były właściwie zainwestowane. Dlaczego bank odmówił dalszego kredytowania? Mamy jasno napisane. Została powołana spółka Elektrim-Megadex SA jako podmiot w 100% zależny od Elektrimu SA. To było główną przyczyną odmowy przez banki finansowania tego przedsięwzięcia. Wydaje się, że celowe byłoby zawiadomienie w tej sprawie prokuratury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Co do tej ostatniej kwestii, każdy prokuraturę w każdej chwili może zawiadomić, oby tylko miał wystarczające argumenty, bo musi ono być poważne. Bezpodstawne wszczynanie alarmu powoduje, że jak alarm jest już uzasadniony, to nikt nie reaguje. Z tą propozycją musiałbym się więc nie zgodzić. Proszę przeczytać protokół posiedzenia. Ja dokładnie go przeczytałem. Jedną z zasadniczych podnoszonych kwestii było to, że nie ma współpracy między współwłaścicielami. Jak może spółka funkcjonować, skoro współwłaściciele nie współpracują? Zamiast żądać współpracy, chcielibyśmy, odwrotnie, przyjmować, że na pewno takiej współpracy nie będzie, bo tak poseł powiedział, to by znaczyło, że popieramy upadek tej firmy. Przecież jak wspólnicy nie będą ze sobą współpracowali, to przedsiębiorstwo upadnie. W rozwinięciu tego postulatu piszemy, co widzimy jako przedmiot tej współpracy i czym ona powinna się skończyć, łącznie z ewentualną weryfikacją umowy albo statutu, jeżeli będą problemy z jej podjęciem. Nigdy w życiu ludzie działający rozsądnie i racjonalnie nie powinni unikać współpracy i dialogu. Wojna jest zawsze ostatecznością. Nie występujmy z wnioskiem o wojnę, by potem się zastanawiać, co robić z jej ofiarami. Moim zdaniem, nie powinniśmy dążyć do ofiar, tylko chcieć mediować, by strony zaczęły konstruktywnie współpracować. Taka jest moja propozycja. Nie wiem, czy poseł Tyma podtrzymuje ten wniosek, bo jeśli tak, to będę musiał go poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselZenonTyma">Elektrim, podpisując umowę prywatyzacyjną, wiedział, co go czeka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Trzy lata temu mógł nie wiedzieć, że banki nie będą chciały pożyczyć mu pieniędzy, ponieważ wystąpią jakieś okoliczności, które chcemy, by zbadał NIK. Albo pan poseł podtrzymuje swój wniosek, albo będzie uprzejmy go wycofać. Dotychczas nikt nie zgłosił innych propozycji w sprawie dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselBronislawDankowski">Sytuacja ZE PAK jest tragiczna. Wydaje mi się, że przedłużanie na ten temat dyskusji tylko może zaszkodzić tej firmie. W moim odczuciu dezyderat ten jest dobrze sformułowany. Ministerstwo Skarbu Państwa ma możliwości natychmiastowego podjęcia rozmów i udzielenia pomocy. Proponuję przegłosować dezyderat w takiej formie, jaka została przedstawiona, żeby nie przekładać jego uchwalenia o kolejny dzień i by nie wyniknął jeszcze jakiś inny problem związany z tym tematem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie propozycje posła Zenona Tymy. Rozumiem, że chodzi o skreślenie zwrotu... proszę przypomnieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselZenonTyma">Chodzi o skreślenie sformułowania: "wnosi o zdecydowane podjecie pełnej współpracy przez MSP i Elektrim SA oraz".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Kto jest za przyjęciem tej propozycji? Stwierdzam, że Komisja, przy 1 głosie za, odrzuciła ten wniosek. W takim razie zapytuję, czy jest sprzeciw przyjęciu dezyderatu w przedstawionej treści. Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat nr 30 do prezesa Rady Ministrów w sprawie sytuacji Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA oraz perspektyw tej Grupy w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliKrzysztofSzwedowski">W związku z zapowiedzią przewodniczącego, że Komisja będzie dalej interesowała się omawianą sprawą, chciałem powtórzyć informację, która była już podana na poprzednim posiedzeniu. W tej chwili w dalszym ciągu kontrola NIK nie jest wpuszczana do Zespołu Elektrowni PAK, ale mam nadzieję, że w najbliższych dniach sytuacja się zmieni. O ewentualnych problemach będziemy Komisję informowali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Dziękuję za informację. Sam składałem wniosek, nie tylko jako przewodniczący Komisji, ale i indywidualnie jako poseł. Tym bardziej jako przewodniczący Komisji wystąpię w tej sprawie, żeby wyjaśnić zaistniałą sytuację. Dziękuję gościom i posłom za obecność na posiedzeniu. Zamykam obrady Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>