text_structure.xml
29.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Otwieram posiedzenie Komisji. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad. Przypominam, że możemy przeznaczyć tylko 1 godzinę na zaopiniowanie czterech wniosków o zmianę przeznaczenia wymienionych w nich kwot środków budżetowych oraz na zaopiniowanie planu Finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, ponieważ o godz. 12.00 rozpoczniemy obrady nad wetem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do dwóch ustaw. Dlatego zapowiadam, że jeśli dzisiaj nie zdążymy zrealizować obu punktów porządku dziennego, to Komisja będzie musiała zebrać się ponownie w dniu jutrzejszym. Przystępujemy do rozpatrzenia wniosków ministra finansów w celu ich zaopiniowania. Rozpoczniemy od wniosku w sprawie zmiany przeznaczenia kwoty 93.687 tys. zł, ujętej w rezerwie celowej /poz. 62/, zaplanowanej w ustawie budżetowej na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla osób nieubezpieczonych. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia o uzasadnienie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaWieslawaWojtala">W stosunku do upływu kolejnych miesięcy tego roku budżetowego wykorzystanie rezerwy celowej na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla osób nieubezpieczonych - na ten cel zaplanowano 400 mln zł - jest niewielkie. Z tego powodu minister zdrowia wnosi, za pośrednictwem ministra finansów, o zmianę przeznaczenia kwoty 93.687 tys. zł. Proponujemy, aby ta kwota została rozdysponowana w następujący sposób: - 12.200 tys. zł dla stacji sanitarno-epidemiologicznych na wydatki rzeczowe, - 1579 tys. zł na wydatki bieżące Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, - 25.558 tys. zł na wydatki majątkowe /inwestycje budowlane/ uczelni medycznych, szpitali klinicznych akademii medycznych, instytutów naukowo-badawczych oraz regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa, a także stacji sanitarno-epidemiologicznych, - 24.350 tys. zł na zakupy inwestycyjne szpitali klinicznych akademii medycznych i instytutów naukowo badawczych, stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz Głównej Biblioteki Lekarskiej, - 30.000 tys. zł na dofinansowanie zakupów inwestycyjnych w zakładach opieki zdrowotnej, utworzonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Do rozdysponowania pozostaje jeszcze kwota 133.843 tys. zł, ale minister zdrowia nie wystąpił o jej uruchomienie, ponieważ może zwiększyć się wykorzystanie tej rezerwy celowej z tej przyczyny, że w gminach już sprawniej przebiegają procesy wydawania decyzji dotyczących osób nieubezpieczonych, którym udzielone zostały świadczenia zdrowotne przez zakłady opieki zdrowotnej, a które spełniają kryteria pomocy społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Proszę jeszcze nas poinformować w skrócie, jakie i na co zostały zaplanowane wydatki w ramach kwot wymienionych przez panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMZWaclawaWojtala">Po zlikwidowaniu środka specjalnego stacje sanitarno-epidemiologiczne dysponują obecnie środkami o około 25 proc. niższymi niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. A tymczasem po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej wystąpiło dodatkowe zapotrzebowanie na środki finansowe, bowiem został poszerzony zakres wykonywanych przez te stacje badań laboratoryjnych, przede wszystkim dotyczących zawartości środków chemicznych w żywności, a także został rozszerzony zakres monitoringu wody. W związku z utworzeniem laboratoriów aprecjacyjnych do badania żywność i wody, które zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt, konieczne są wydatki na adaptację pomieszczeń, zakup odczynników i wzorców, na szkolenie pracowników itd. Wszystko to powoduje zwiększenie wydatków, które nie mają pokrycia w części budżetowej, której dysponentem jest minister zdrowia. Głównym powodem, dla którego wnosimy o zwiększenie wydatków Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jest wzrost cen paliwa lotniczego i kosztów ubezpieczenia OC przewoźników i pasażerów. Ponadto konieczne są środki na wyremontowanie 4 śmigłowców, czyli na odtworzenie resursu oraz na zapewnienie możliwości funkcjonowania lotniczego pogotowia sanitarnego, z czym wiąże się potrzeba wynajmu pomieszczeń operacyjnych i hangarów. Na te cele zamierzamy wydatkować 1 mln zł. Pozostałą kwotę 579 tys. zł przeznaczymy na transport sanitarny, ponieważ Narodowy Fundusz Zdrowia wymówił umowę, która stanowiła podstawę do wypłat za tzw. gotowość funkcjonowania lotniczego transportu sanitarnego. Minister zdrowia uznał za celowe zwiększenie dotacji dla 23 zadań inwestycyjnych. Na tę liczbę składają się inwestycje budowlane 6 uczelni medycznych, 6 szpitali klinicznych akademii medycznych i instytutów naukowo badawczych, 9 stacji sanitarno-epidemiologicznych i 2 regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Przyznanie dodatkowych środków dla Inspekcji Sanitarnej umożliwi dostosowanie istniejących obiektów do obowiązujących przepisów unijnych, wykonanie robót modernizacyjnych odtwarzających stan techniczny użytkowanych obiektów, rozwój istniejącej i tworzenie nowej bazy laboratoryjnej. Ponadto minister zdrowia prosi Komisję Finansów Publicznych, za pośrednictwem ministra finansów, o wyrażenie zgody na przeznaczenie dodatkowych środków w kwocie 24.350 tys. zł na: - zakupy inwestycyjne dla 15 szpitali klinicznych akademii medycznych i instytutów naukowo-badawczych, m.in. przewidziane jest sfinansowanie zakupu 6 aparatów rentgenowskich w związku z koniecznością dostosowania wyposażenia w tę aparaturę do wymogów prawa atomowego oraz sfinansowanie lub dofinansowanie zakupu wysokospecjalistycznej aparatury medycznej, która jest wykorzystywana głównie w onkologii i kardiologii, - zakup dla 5 wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych sprzętu i wyposażenia laboratoryjnego oraz sprzętu komputerowego, aby można było zakończyć budowę systemu monitoringu wody, - dotację dla Głównej Biblioteki Lekarskiej w kwocie 68 tys. zł, przeznaczonej na zakup wymiennika centralnego ogrzewania. Niestety, przepisy ustawy o finansach publicznych uniemożliwiają sfinansowanie tego zakupu ze środków zaplanowanych w części budżetowej 45 - Zdrowie. Ostatnia propozycja dotyczy dofinansowania zakupów inwestycyjnych zł dla zakładów opieki zdrowotnej, utworzonych przez MON oraz MSWiA, po 15.000 tys. zł dla tych ministerstw. Chodzi o zakup wysokospecjalistycznego sprzętu medycznego i adaptację pomieszczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Czy ktoś z posłów chce zabrać głos na temat omawianego wniosku ministra finansów?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaBarbaraMarianowska">Nie wnoszę zastrzeżeń do propozycji rozdysponowania kwoty 93.687 tys. zł, natomiast chcę zadać pytanie pani minister Wacławie Wojtali, dotyczące przygotowania placówek służby zdrowia na wypadek zachorowań na tzw. ptasią grypę. Pytanie brzmi: czy w Polsce jest jakiekolwiek laboratorium trzeciej klasy bezpieczeństwa, zdatne do wykrywania wirusa ptasiej grypy? A jeśli nie ma takiego laboratorium, to czy Ministerstwo Zdrowia rozważa stworzenie warunków do badania żywego wirusa ptasiej grypy i finansowania tych badań? Następne pytanie dotyczy leczenia szpitalnego osób zarażonych tym wirusem. Czy są w Polsce szpitale, które posiadają odpowiednie warunki do udzielania pomocy lekarskiej takim osobom? Czy nie należałoby zastanowić się nad udzieleniem dotacji dla osób będących w grupie wysokiego ryzyka zarażenia się wirusem ptasiej grypy? Mam na myśli sfinansowanie zakupu szczepionki dla hodowców drobiu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">Chciałabym się dowiedzieć, jak zostanie rozdysponowane 15.000 tys. zł, które otrzyma Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Które szpitale zostaną dofinansowane i w jakiej wysokości?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaAnitaBlochowiak">Czy znana jest pani minister sytuacja finansowa, w jakiej znalazł się szpital MSWiA w Łodzi? Jeśli ten szpital nie uzyska pomocy finansowej, to w krótkim czasie zostanie zamknięty, ponieważ brakuje mu środków finansowych na prowadzenie bieżącej działalności ze względu na zaciągnięte w poprzednich latach zobowiązania finansowe. Chciał on skorzystać z dobrodziejstwa niedawno uchwalonej przez Sejm ustawy i złożył w Ministerstwie Skarbu Państwa wniosek restrukturyzacyjny, który został oceniony jako najlepszy ze wszystkich złożonych do tej pory, ale nie zostały mu przydzielone środki finansowe z powodu złego rokowania co do jego przyszłości. Istnieje więc obawa, że przestanie funkcjonować jedyny szpital MSWiA w całym województwie łódzkim, który ma przypisane określone zadania na wypadek ataku terrorystycznego, tzw. godziny O itp. W związku z tym chcę zapytać panią minister, czy jest jakaś szansa udzielenia temu szpitalowi pomocy finansowej? Czy jest przewidziany udział tego szpitala w rozdysponowaniu 15.000 tys. zł, które zamierza się przeznaczyć dla MSWiA? Upominam się o poprawienie sytuacji tego szpitala, ponieważ zwrócono się do mnie w tej sprawie, chociaż nie jestem posłem wybranym przez mieszkańców miasta Łodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMieczyslawJedon">We wniosku czytamy, że minister zdrowia uznaje za niezbędne przyznanie dotacji dla 23 zadań inwestycyjnych. Są to inwestycje budowlane uczelni medycznych, szpitali klinicznych akademii medycznych i instytutów naukowo-badawczych, stacji krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz stacji sanitarno-epidemiologicznych. Proszę o podanie tytułów tych inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMZWaclawaWojtala">Rozpocznę od pytań, które zadała pani posłanka Barbara Marianowska. W pkt 1 wniosku, który został przedłożony Komisji, jest przewidziana kwota 200 tys. zł na zakup zestawów diagnostycznych do RT-PCR, czyli do diagnostyki wirusa ptasiej grypy. Testy zostaną przekazane wojewódzkim stacjom sanitarno-epidemiologicznym, natomiast całość prac, polegających na wykrywaniu wirusa oraz przeciwdziałaniu jego rozpowszechnianiu się, będzie prowadził Krajowy Ośrodek ds. Grypy, który funkcjonuje w Państwowym Zakładzie Higieny. Minister zdrowia nie może finansować badań dotyczących wirusa ptasiej grypy, wykonywanych przez Państwowy Zakład Higieny, ponieważ ma on status jednostki badawczej, natomiast przyznane jest mu wsparcie finansowe w kwocie około 1500 tys. zł, które otrzyma w tym roku od Komitetu Badań Naukowych na utworzenie laboratorium trzeciej klasy wykrywania. Zakończenie budowy tego laboratorium jest przewidziane na I kwartał 2006 r. Wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne, dla których zostaną zakupione testy za 200 tys. zł, będą wspomagać działalność Krajowego Ośrodka ds. Grypy w wykrywaniu na obszarze całego kraju zagrożenia pojawienia się grypy wywołanej wirusem ptasiej grypą bądź przypadków zachorowań na ptasią grypę. Pominę pytania zadane przez panie posłankę Halinę Nowinę Konopkę i Anitę Błochowiak, ponieważ pod koniec mojego wystąpienia poproszę pana ministra Jan Schoena, aby udzielił na nie odpowiedzi. Z kolei pan poseł Mieczysław Jedoń prosił o podanie 23 tytułów inwestycyjnych, dla których są przewidziane dotacje w ramach kwoty 25.559 tys. zł. W wykazie uczelni medycznych umieściliśmy: - Akademię Medyczną w Gdańsku; 1 mln zł na modernizację budynku, w którym mieszczą się Teoretyczne Zakłady Naukowe, - Akademię Medyczną w Lublinie; 140 tys. zł na rozbudowę sal dydaktycznych, - Akademię Medyczną w Lublinie; 5594 tys. zł na zadanie inwestycyjne pt. Teoretyczne Zakłady Naukowe, a ta dodatkowa kwota umożliwi zakończenie realizacji tej inwestycji jeszcze w tym roku. - Uniwersytet Medyczny w Łodzi; 1500 tys. zł na modernizację zespołu budynków, w których mieści się Wydział Farmacji, - Akademię Medyczną w Warszawie; 2390 tys. zł na dofinansowanie budowy bazy dydaktycznej przy ul. Lindleya, aby można było oddać ją do użytku w tym roku, - Akademię Medyczną w Warszawie; dobiega końca budowa obiektu centrum dydaktycznego przy ul. Żwirki i Wigury i dodatkowe środki zostałyby przeznaczone na jego wyposażenie. Ponadto dwie akademie medyczne otrzymałyby środki na inwestycje realizowane w prowadzonych przez nie szpitalach klinicznych. Są to: - Śląska Akademia Medyczna w Katowicach; 327 tys. zł na II etap modernizacji pomieszczeń Kliniki Neanatologii, polegający na wyposażeniu w wentylatornię i urządzenia klimatyzacyjne, - Śląska Akademia Medyczna w Katowicach; 661 tys. zł na prace modernizacyjne i adaptacyjne w pracowni izotopowej, - Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie; 300 tys. zł na zakończenie w tym roku adaptacji pomieszczeń w szpitalu uniwersyteckim w celu przerobienia ich na boksy typu Mencera. Przewidziane są także środki dla 3 instytutów naukowo-badawczych, tj.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMZWaclawaWojtala">dla: - Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc; 500 tys. zł dla terenowego oddziału w Rabce Zdroju na modernizację i rozbudowę budynku Kliniki Bronchologii i Mukowiscydozy oraz na utworzenie magazynu rezerw wojskowych, - Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie; 177 tys. zł na termomodernizację dachu, - Instytutu Reumatologii w Warszawie; 1200 tys. zł na wykonanie instalacji dźwiękowego systemu ostrzegawczego. Proponujemy dofinansować zadania inwestycyjne 2 regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa, funkcjonujących w Olsztynie i we Wrocławiu, które otrzymałyby odpowiednio 253 tys. zł i 3 mln zł. Chodzi o nakłady na instalację wentylacji mechanicznej oraz na klimatyzację. Na liście stacji sanitarno-epidomiologicznych jest kilka pozycji. Wymienię te, które są największe pod względem wartościowym. Proponujemy przeznaczyć: - 1500 tys. zł dla Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Częstochowie. Ze względu na specyficzny charakter tego miasta /liczne pielgrzymki/ konieczne było ulokowanie stacji na jego obrzeżu. Inwestycja ta jest realizowana od 2004 r., - 40 tys. zł na ukończenie w tym roku modernizacji budynku Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Stalowej Woli, - 1 mln zł na modernizację i rozbudowę siedziby Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Wrocławiu. Ponadto proponujemy przeznaczyć 1900 tys. zł na realizację stosunkowo niewielkich zadań inwestycyjnych. Środki finansowe otrzymałyby stacje sanitarno-epidemiologiczne w: Białymstoku, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze, Jaśle i w Warszawie, odpowiednio: 480 tys. zł, 116 tys. zł, 150 tys. zł, 50 tys. zł, 180 tys. zł i 1000 tys. zł. Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to na pozostałe pytania odpowie pan minister Jan Schoen.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJanSchoen">Skala potrzeb placówek służby zdrowia, podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, jest bardzo duża i dlatego nasz wniosek opiewał na kwotę 30.000 tys. zł. Początkowo zaplanowaliśmy rozdysponowanie kwoty w tej wysokości, a ponieważ dowiedzieliśmy się, że mamy szansę otrzymać tylko 15.000 tys., więc dopiero wstępnie określiliśmy, które placówki otrzymałyby dofinansowanie i w jakiej wysokości. Sytuacja finansowa niektórych z nich jest bardzo trudna. Znamiennym tego przykładem jest szpital w Łodzi. Pani posłanka Anita Błochowiak powiedziała, że chociaż ten szpital przedstawił najwyżej oceniony program restrukturyzacji, to jednak nie otrzyma on pieniędzy. Otóż nie jest to jeszcze ostatecznie przesądzone. Obecnie rozpatrywane jest złożone przez kierownictwo tej placówki odwołanie. Miejmy więc nadzieję, że uzyska ona wsparcie finansowe i że przyniesie ono pozytywny efekt dla dalszego jej funkcjonowania. Na marginesie powiem, że kilku znanych mi wnioskodawców twierdziło, iż przedstawili najlepszy program restrukturyzacji. Nie dlatego to powiedziałem, żeby deprecjonować program przedstawiony przez szpital w Łodzi. Proszę mi wierzyć, iż jest on przedmiotem naszej szczególnej troski, bowiem ma do spełnienia, podobnie jak inne podległe MSWiA zakłady opieki zdrowotnej, określone zadania w "godz. W" i w różnych sytuacjach kryzysowych. Mam jeszcze nadzieję, że minister skarbu państwa wyda pozytywną opinię i szpital w Łodzi otrzyma 3700 tys. zł. Zakładamy także, iż przeznaczymy dla niego pewną kwotę w ramach 15 mln zł. W sumie nie będzie to jednak wsparcie na miarę potrzeb finansowych tego szpitala, zwłaszcza że gdyby placówki ochrony zdrowia, podległe MSWiA, otrzymały w sumie 15.000 tys. zł, to te pieniądze powinny przeznaczyć na zakupy inwestycyjne, remonty i modernizację obiektów. Chcieliśmy, aby szpital w Łodzi mógł otrzymać 2800 tys. zł na spłatę ratalną zakupu audiografu i 2200 tys. zł na prace remontowe o charakterze inwestycyjnym. Zamierzaliśmy przeznaczyć 4000 tys. zł dla zakładu opieki zdrowotnej w Rzeszowie, ale ta kwota prawdopodobnie zostanie zredukowana do wysokości 1150 tys. zł. Zostałaby ona przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem zaleceń inspekcji sanitarnej, na remont bloku operacyjnego i pomieszczeń z łóżkami szpitalnymi prawie na wszystkich kondygnacjach tego szpitala. Jeśli chodzi o szpital w Olsztynie, to niezbędne jest wyposażenie tzw. III bunkra w akcelerator. Cała pracownia i linia radioterapeutyczna wymaga nakładów w kwocie 9 mln zł, ale szpital nie otrzyma środków w tej wysokości. Mogę w ten sposób prezentować propozycje dotyczące innych szpitali, ale nie wiem czy jest to celowe, gdyż nie można traktować podawanych przeze mnie informacji, jako podjętych już decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">Mnie interesuje, ile MSWiA ma zamiar przeznaczyć pieniędzy dla szpitala w Olsztynie Jest to placówka nowoczesna, znakomicie prowadzona, ale niedofinansowana. Potrzebne jest 7 mln zł na dokończenie modernizacji i 2 mln zł na zakup elementarnego wyposażenia. Poza tym wręcz za palącą można uznać potrzebę wyposażenia tego szpitala we własną pracownię histopatologii. Obecnie roczna opłata za badania histopatologiczne, wykonywane na rzecz tego szpitala, wynosi około 1 mln zł, natomiast gdyby te badania wykonywał on u siebie, to kosztowałyby go połowę tej kwoty. Dodam, że koszt utworzenia pracowni histopatologicznej wyniósłby około 1 mln zł. Chcę jeszcze poinformować państwa, że ten szpital systematycznie powiększa swoje zadłużenie m.in. dlatego, że nie płaci szpitalowi wojewódzkiemu za badania histopatologiczne. W związku z tym oba te szpitale mają pogłębiające się problemy finansowe. Gdyby więc szpital będący w gestii MSWiA otrzymał dodatkowo 1 mln zł na utworzenie własnej pracowni histopatologicznej, to korzyści z tego odniósłby także szpital wojewódzki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Przypominam, że mamy jeszcze do rozpatrzenia 4 wnioski ministra finansów oraz plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia, a upłynęło już 45 min. i nie zaopiniowaliśmy jeszcze ani jednego wniosku. Dlatego apeluję o krótkie i zwięzłe wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaAnitaBlochowiak">Powtarzam, że nie mieszkam w Łodzi i nie jest to mój okręg wyborczy, natomiast upominam się o dofinansowanie szpitala, dla którego organem założycielskim jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ponieważ w tej sprawie zwrócili się do mnie, jako do członka Komisji Finansów Publicznych, zarówno dyrektorzy tego szpitala, jak i pracownicy, którzy od czterech lat mają obiecaną podwyżkę wynagrodzeń o 203 zł. Doprowadzili oni do wstrzymania egzekucji komorniczych, wierząc, że minister skarbu państwa przekaże temu szpitalowi środki finansowe, na podstawie ustawy, którą niedawno uchwaliliśmy. Jeżeli tak się nie stanie, to już nic nie powstrzyma wierzycieli od wyegzekwowania swoich należności. Szpital zadłużył się w ubiegłych latach, natomiast obecnie prowadzi on zrównoważoną gospodarkę finansową. Ten szpital, w przeciwieństwie do szpitali, dla których organami założycielskimi są starostowie, nie może zaciągnąć kredytu bankowego, gdyż majątek jest własnością Skarbu Państwa. Wobec tego jest tylko jeden sposób na spłacenie długów, a mianowicie pomoc budżetu państwa. Usłyszeliśmy, że MSWiA wystąpiło o przyznanie mu 30 mln zł, po zmianie przeznaczenia części środków ujętych w rezerwie celowej, w poz. 62 , a wobec tego wnoszę o przydzielenie ministerstwu kwoty w tej wysokości.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMieczyslawJedon">13 kwietnia br. odbyło się w siedzibie Instytutu Hematologii posiedzenie stałej podkomisji do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich, po czym 29 kwietnia wysłaliśmy pismo do ministra zdrowia, na które nie otrzymaliśmy odpowiedzi. W tym piśmie poruszyliśmy sprawę oddania do użytku nowo wybudowanego, czteropiętrowego budynku. Teraz chodzi o wyposażenie go w odpowiedni sprzęt medyczny. Proszę więc panią minister o poinformowanie nas, kiedy ten sprzęt zostanie zakupiony.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZWaclawaWojtala">Minister zdrowia wysłał pismo z odpowiedzią w tej sprawie 9 czerwca br. Mam przy sobie kopię tego pisma, więc przekażę ją panu posłowi. Minister wyraził w nim stanowisko, iż ta inwestycja może być finansowana tylko do wysokości jej wartości kosztorysowej, czyli zgodnie z art. 77 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że zwiększenie w okresie realizacji inwestycji planowanej wartości kosztorysowej, wynikające m.in. ze zwiększenia jej zakresu rzeczowego - w tym przypadku w grę wchodzi koszt wyposażenia w sprzęt medyczny - nie stanowi podstawy do zwiększenia łącznej kwoty dotacji celowej. 30 września br. rozpoczną się procedury przekazania obiektu do użytkowania. Dzisiaj rozmawiałam z przedstawicielem dyrekcji, który powiedział mi, że jest bardzo zadowolony z wyposażenia, które zostało zakupione za wygospodarowane w przetargach oszczędności. Jest już wyposażony blok operacyjny oraz jeden z oddziałów. Obecnie realizowane są dwa przetargi na zakup sprzętu meblowego oraz został powtórzony przetarg na dostawy laboratoryjne, ponieważ w poprzednim przetargu nie została złożona ani jedna oferta. Podsumowując chcę powiedzieć, że nowy obiekt zostanie wyposażony w ten sprzęt, który został zaplanowany jako element inwestycji. Poza tym zostanie przeniesiona aparatura z obecnej siedziby instytutu przy ul. Chocimskiej w Warszawie. Jeśli po jej zainstalowaniu dyrekcja zwróci się do ministra zdrowia o doposażenie instytutu o brakującą aparaturę, to taki wniosek będzie mógł zostać zrealizowany w ramach budżetu ministra zdrowia, a nie ze środków przeznaczonych na inwestycje wieloletnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania nad rozpatrywanym wnioskiem ministra finansów. W trakcie głosowania każdy z członków Komisji będzie mógł wyrazić swoje stanowisko, czy opowiada się za pozytywnym czy negatywnym zaopiniowaniem tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaAnitaBlochowiak">Chcę prosić panią przewodniczącą, aby udzieliła głosu panu profesorowi Konopce, który reprezentuje Instytut Hematologii. Uzyskalibyśmy więcej informacji o niezbędnych nakładach na wyposażenie nowego budynku tego instytutu. Moim zdaniem, kuriozalna jest sytuacja, w której brakuje środków na funkcjonowanie szpitali, np. szpitala MSWiA w Łodzi, a równocześnie przeznacza się środki na modernizację innych szpitali oraz na budowę nowych szpitali.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Poczyniona przez panią posłankę uwaga dotyczy innego wniosku ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselMieczyslawJedon">Zgłaszam wniosek, aby przedłożone przez ministra finansów propozycje dotyczące inwestycji wieloletnich zostały skierowane do stałej podkomisji, która zajmuje się oceną realizacji takich inwestycji. Przeanalizujemy te propozycje i przedstawimy Komisji naszą opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Najpierw rozstrzygniemy, jakie Komisja zajmie stanowisko wobec rozpatrywanego wniosku ministra finansów, a następnie poddam pod głosowanie wniosek pana posła. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wniosku ministra finansów o zmianę przeznaczenia kwoty 93.687 tys. zł w ramach rezerwy celowej /poz. 62/ i rozdysponowania jej na zadania określone w tym wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaAnitaBlochowiak">Przypominam, że zgłosiłam wniosek, aby z tej kwoty przeznaczyć 30 mln zł dla MSWiA.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o poinformowanie, czy taki wniosek jest dopuszczalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTeresaOlszewska">Przepis ustawy o finansach publicznych stanowi, że komisja sejmowa właściwa do spraw budżetu państwa wyraża opinię w sprawie zmiany przeznaczenia środków ujętych w rezerwie celowej. Wobec tego nie jest możliwe korygowanie in plus lub in minus poszczególnych kwot składających się na ogólną kwotę środków do rozdysponowania. Natomiast wykształciła się praktyka, aczkolwiek budząca kontrowersje, głosowania nad wybranymi lub kolejno nad wszystkimi punktami wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Czy pani posłanka chce zmodyfikować swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaAnitaBlochowiak">Wycofuję ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowanie wniosku ministra finansów, dotyczącego zmiany przeznaczenia 93.687 tys. zł w ramach rezerwy celowej poz. 62 ustawy budżetowej na 2005 r.? Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się, pozytywnie zaopiniowała ten wniosek ministra finansów. Zwracam się do pana posła Mieczysława Jedonia. Czy po wysłuchaniu opinii Biura Legislacyjnego podtrzymuje pan swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMieczyslawJedon">Tak, podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Poddaję pod głosowanie wniosek o skierowanie do stałej podkomisji dwóch wniosków ministra finansów, dotyczących finansowania inwestycji wieloletnich? Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 2 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, postanowiła skierować dwa wnioski ministra finansów do podkomisji stałej do kontroli realizacji inwestycji wieloletnich. Chciałabym się dowiedzieć od przewodniczącego podkomisji, kiedy odbędzie się jej posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMieczyslawJedon">Wnioski rozpatrzymy dzisiaj i jutro przedstawimy opinię na ich temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaElzbietaRomero">Wobec tego zapowiadam, że jutro o godz. 9 odbędzie się posiedzenie Komisji Finansów, na którym będziemy kontynuowali realizację dzisiejszego porządku dziennego. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>