text_structure.xml
8.91 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych. Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pana ministra Sławomira Dąbrowę, panią dyrektor Bożenę Sadowską z Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców oraz pozostałych gości. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły porządek dzienny. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Komisje otrzymały projekt ustawy wraz z dokumentacją. Proszę panią dyrektor Bożenę Sadowską o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegoUrzedudoSprawRepatriacjiiCudzoziemcowBozenaSadowska">Rozwój cywilizacyjny i techniczny oraz postępująca globalizacja, a także ciągle wzrastające różnice w poziomie życia w poszczególnych częściach świata powodują w ostatnich czasach znaczny wzrost ruchów migracyjnych. Niestety, najczęściej jest to migracja nielegalna, z którą walka na skutek dużej skali zjawiska, coraz bardziej wyszukanych metod działania organizacji przemycających ludzi, a także wzrostu zaplecza logistycznego okazuje się trudna i mało skuteczna, zwłaszcza wtedy, kiedy państwo chce ograniczyć negatywne zjawiska przy zastosowaniu jedynie wewnętrznych mechanizmów. Problemy migracyjne ze swej istoty mają charakter międzynarodowy. Dotyczą bowiem cudzoziemców, których droga do państwa docelowego wiedzie przez inne państwa, również zainteresowane ograniczaniem problemów, związanych ze znacznym napływem niepożądanych osób przybywających z innych krajów. Stąd na polu migracji obserwuje się większą niż w innych dziedzinach współpracę międzynarodową koordynowaną przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe, w tym także przez Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Polityki Migracyjnej /ICMPD/. W celu skuteczniejszego przeciwdziałania nielegalnej migracji i wiążących się z nią problemów w interesie naszego kraju pozostaje przyjęcie ustawy ratyfikacyjnej, która umożliwi formalne przystąpienie Polski do organizacji zajmującej się zwalczaniem niekorzystnych zjawisk, generowanych przez znaczny napływ nielegalnych emigrantów. Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Polityki Migracyjnej jest organizacją międzynarodową z siedzibą w Wiedniu, powołaną na mocy Porozumienia z dnia 1 czerwca 1993 r. między Republiką Austrii a Konfederacją Szwajcarską. W ciągu blisko 10 lat działalności organizacja ta zyskała nowych pełnoprawnych członków. Należą do nich Węgry, Słowenia, Czechy, a w ostatnich miesiącach Szwecja i Bułgaria. Oprócz wymienionych państw chęć przystąpienia do organizacji wyraziły Portugalia, Słowacja i Chorwacja, które w tej chwili są państwami stowarzyszonymi, a także Norwegia, która poinformowała o rozpoczęciu procedury akcesyjnej. Zadaniem ICMPD jest wspieranie współpracy międzyrządowej między państwami europejskimi w celu zharmonizowania polityki migracyjnej państw europejskich na linii wschód-zachód i północ-południe. Organizacja ta nie tylko obserwuje ruchy migracyjne, ale również podejmuje działania zmierzające do zacieśnienia współpracy między państwami w celu wypracowania jednolitej polityki ukierunkowanej przede wszystkim na zwalczanie nielegalnej migracji. Analiza sytuacji migracyjnej na poziomie nie jednego państwa, ale całego kontynentu sprzyja bardziej skoordynowanej, szybszej, a tym samym skuteczniejszej reakcji poszczególnych państw, co jest możliwe do osiągnięcia dzięki odpowiednim działaniom prewencyjnym, wczesnemu ostrzeganiu i natychmiastowemu reagowaniu na nowe zjawiska migracyjne. ICMPD oferuje szeroko rozumianą pomoc w podniesieniu skuteczności kontroli przepływów migracyjnych. Odgrywa rolę konsultanta oferując pomoc analityczną i doradztwo przy rozwiązywaniu problemów występujących w procesie rozwoju narodowej polityki migracyjnej, narodowego prawodawstwa dotyczącego cudzoziemców oraz pomoc w kształtowaniu profesjonalnej administracji odpowiedzialnej za kwestie migracyjne. ICMPD jest także istotnym forum, które sprzyja zbliżaniu stanowisk poszczególnych państw europejskich w dziedzinie migracji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorBiuraPrawnegoUrzedudoSprawRepatriacjiiCudzoziemcowBozenaSadowska">W kontekście polskiej współpracy międzynarodowej przystąpienie do ICMPD ułatwi Polsce nawiązywanie dwu i wielostronnych porozumień dotyczących przedmiotowych zagadnień oraz rozszerzenie zakresu i dostosowanie do zmieniającej się sytuacji migracyjnej już istniejących porozumień. ICMPD może stać się również forum, które ułatwi Polsce uzyskanie pomocy ze strony krajów Europy Zachodniej. ICMPD jest organizatorem kampanii informacyjnych w państwach będących źródłem migracji, których celem jest zapobieganie migracjom niekontrolowanym. Opracowuje raporty dotyczące stopnia ujednolicenia systemów migracyjnych państw europejskich. Pełne uczestnictwo naszego kraju w ICMPD zapewni polskim służbom imigracyjnym pełny dostęp do dokumentacji opracowywanej i gromadzonej przez organizację. Należy podkreślić, że ICMPD od 1994 r. pełni rolę Sekretariatu Grupy Budapeszteńskiej. Grupa Budapeszteńska skupia 40 różnych państw. W jej pracach uczestniczy również Polska. Grupa Budapeszteńska jest ogólnoeuropejskim forum dyskusyjnym w kwestii zapobiegania nielegalnym przepływom migracyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję bardzo. Myślę, że dalsze informacje o Grupie Budapeszteńskiej wykraczają nieco poza obszar prezentacji. Czy do przedstawicieli rządu są pytania dotyczące projektu ustawy? Nie słyszę. Czy ktoś z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć w debacie generalnej? Nie słyszę. Zamykam debatę generalną. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Kto z państwa posłów miałby uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że połączone Komisje przyjęły tytuł ustawy w brzmieniu proponowanym przez rząd. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły tytuł ustawy. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 1 w brzmieniu proponowanym przez rząd. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły art. 1. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 2 w brzmieniu proponowanym przez rząd. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły art. 2. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zaproponować inne przepisy niż te, które znajdują się w przedłożeniu rządowym? Nie ma zgłoszeń. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnego">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia projektu ustawy? Stwierdzam, że połączone Komisje 32 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę pana posła Andrzeja Grzyba? Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wyborem pana posła Andrzeja Grzyba na sprawozdawcę? Stwierdzam, że połączone Komisje 31 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się wybrały pana posła Andrzeja Grzyba na sprawozdawcę połączonych Komisji. Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować panu ministrowi Sławomirowi Dąbrowie i innym osobistościom, które zechciały przybyć na dzisiejsze posiedzenie. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>