text_structure.xml
10.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Spraw Zagranicznych oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzienny został państwu rozesłany na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Proszę pana ministra o dokonanie prezentacji projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejByrt">Przedkładamy dzisiaj projekt ustawy w sprawie ratyfikacji umowy między rządem RP a rządem RFN o współpracy Policji i Straży Granicznych na terenach przygranicznych. Umowa podpisana 18 lutego 2002 r. w Berlinie normuje współpracę Policji i Straży Granicznych, która dotychczas normowana była umową tymczasową z 1995 r. Potrzeba zawarcia nowej umowy wynika z konieczności adaptacji przepisów prawa do nowych form współpracy Policji i Straży Granicznych obu, sąsiadujących ze sobą państw. Dotyczy to takich kwestii jak: oddelegowanie funkcjonariuszy, tworzenie placówek z mieszaną obsadą oraz pewne szczególne formy współpracy w zakresie zwalczania nielegalnego przekraczania granicy, przemytu osób przez granicę, fałszowania dokumentów itd. Po stronie polskiej podmiotami umowy są wojewódzcy komendanci Policji w trzech miastach: Szczecinie, Gorzowie Wlkp. i Wrocławiu oraz komendanci oddziałów Straży Granicznej w Szczecinie, Krośnie Odrzańskim, Lubaniu i Gdańsku. Zawarcie tej umowy jest konsekwencją włączania się Polski w budowę wspólnego obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, jak też przygotowania Polski do przystąpienia do Konwencji z Schöngen. Umowa bazuje również na doświadczeniach zgromadzonych w okresie funkcjonowania umowy z 1995 roku. Jednym z jej niezwykle pozytywnych skutków był spadek odnotowanych przez służby graniczne obu stron prób łamania prawa w ruchu transgranicznym. Według statystyk niemieckich - jest to informacja, której upowszechnienie w mediach miałoby bardzo pozytywne znaczenie dla Polski - w wyniku współpracy Policji polskiej i niemieckiej przestępczość na naszej wspólnej granicy w ciągu ostatnich 5 lat zmalała o 60%. Jest to ogromny sukces tych służb policyjnych i granicznych. Wejście w życie umowy nie powoduje skutków finansowych dla sektora publicznego i budżetu, ani też nie redukuje jego dochodów. Ponieważ umowa wymaga ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, o taką ratyfikację minister spraw zagranicznych wespół z ministrem spraw wewnętrznych i administracji wnoszą.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są pytania do przedstawicieli rządu? Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w debacie w ramach pierwszego czytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Jako poseł z terenów nadgranicznych chcę prosić kolegów posłów o poparcie tej ustawy, dlatego że współpraca polsko-niemiecka w dziedzinie zwalczania przestępczości na granicy rozwija się bardzo dobrze i jej efekty widać coraz lepiej. Chcę przypomnieć, że najbardziej spektakularnym wydarzeniem w ostatnich miesiącach był słynny pościg za grupą bandytów aż na Ukrainę. Dzięki istnieniu umowy o współpracy, strona polska miała czas na przygotowanie się do przejęcia tego pościgu i zabezpieczenie dróg. Dzięki tej umowie Policja niemiecka mogła również operować w polskiej strefie przygranicznej. Zdarzają się również przypadki odwrotne, polska Straż Graniczna często kontynuuje swoje działania po stronie niemieckiej. Myślę, że warto poprzeć tę umowę w całej rozciągłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMaciejGiertych">Tutaj jest też mowa o granicy morskiej, na której zaangażowany jest Urząd Morski w Gdańsku. Czy chodzi tu tylko o kontrolę na styku naszych wód terytorialnych, czy też o powstanie jakiegoś urzędu niemieckiego w Gdańsku lub polskiego w Rostoku?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Art. 20 umowy stanowi, że strony rezygnują wzajemnie z wszelkich roszczeń odszkodowawczych, nawet w przypadku śmierci funkcjonariusza, jeżeli nastąpiła ona w czasie wypełniania zadań. Prawo do roszczeń rodziny będzie rozstrzygane na podstawie przepisów wewnętrznego prawa cywilnego. Mam następujące pytanie: jaki organ obu państw będzie władny rozstrzygać, czy śmierć nastąpiła w czasie służby, czy też w wyniku rażącego niedbalstwa? Przecież w przypadku śmierci tego rodzaju kwestii nie może rozstrzygać, np. jakaś mieszana komisja polsko-niemiecka. Czy kwestie te będą rozstrzygane przez organy prokuratur obu państw zgodnie z narodowymi procedurami karnymi? Pytanie to jest bardzo ważne, ponieważ wyrok sądu karnego dotyczący winy za śmierć funkcjonariusza wiąże sąd cywilny w zakresie odszkodowania. Jeszcze raz pytam, jaki organ decyduje w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś pytania bądź wystąpienia w ramach pierwszego czytania? Nikt się nie zgłasza. Proszę przedstawiciela rządu o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejByrt">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Macieja Giertycha dotyczące współpracy Urzędów Morskich, to umowa przewiduje możliwość powołania, jeśli powstaną ku temu stosowne okoliczności, wspólnych jednostek, które będą nadzorowały obszary morskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuwMSWiAZbigniewWrona">Kwestia odszkodowań w przypadku śmierci funkcjonariusza lub jego zranienia. Negocjując tę umowę nie braliśmy pod uwagę tego, że takie sytuacje będą się zdarzały regularnie, że będziemy musieli poddawać tego typu roszczenia pod osąd jakiegoś organu. Te kwestie powinny być załatwiane w duchu współpracy pomiędzy zainteresowanymi organami, określonymi w tej umowie. Jeśli doszłoby do takich szkód lub do śmierci, to będzie regułą, że będziemy to załatwiać w drodze bezpośrednich rozmów. Jeżeli będzie wina, to strona bez żadnego wyroku sądu karnego może uznać umyślną winę funkcjonariusza, czy też rażące niedbalstwo. Jeżeli natomiast zdarzy się wyjątek, którego nie zakładamy, że druga strona nie będzie skłonna przyznać okoliczności zaistnienia szkody, to wtedy znajdą zastosowanie przepisy ustawy - Prawo prywatne międzynarodowe, które rozstrzygają właściwość sądu. O ile pamiętam, to jest to sąd w miejscu wystąpienia szkody. Sąd będzie te kwestie rozstrzygał w wyjątkowych sytuacjach, gdyby strony umowy nie doszły do porozumienia, co do okoliczności zaistnienia zdarzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMaciejGiertych">Przepraszam za moją niewiedzę, ale tutaj jest powiedziane: komendant morskiego oddziału Straży Granicznej w Gdańsku, czy jest ktoś taki w Szczecinie? Jeżeli jest, to dlaczego Gdańsk a nie Szczecin?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Nie ma, granica morska jest chroniona przez oddział morski Straży Granicznej, którego dowództwo mieści się w Gdańsku. Jeden z pododdziałów tego oddziału znajduje się w Świnoujściu. Tak naprawdę, to będzie dotyczyło tej flotylli, która stacjonuje na morskiej granicy z Niemcami. Natomiast w Szczecinie nie ma oddziału morskiego. Całą polską granicę morską chroni jeden oddział, którego dowództwo znajduje się w Gdańsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze głosy w dyskusji? Nie ma. W związku z tym zamykam debatę w pierwszym czytaniu i przystępujemy do rozpatrywania projektu ustawy. Czy ktoś wnosi uwagi do projektu tytułu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że tytuł został uzgodniony. Czy są uwagi do art. 1 i 2 projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że art. 1 i 2 zostały uzgodnione. Czy ktoś z państwa chce zaproponować inne przepisy niż te, które znajdują się w projekcie przedłożonym przez rząd? Nie widzę zgłoszeń. Zapytuję Biuro Legislacyjne, czy wnosi uwagi legislacyjne do przedłożonego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne nie wnosi uwag do projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Kto z członków Komisji jest za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy z druku nr 827? Stwierdzam, że 30 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, połączone Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych postanowiły zarekomendować Sejmowi projekt ustawy z druku 827. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję powierzenie tej funkcji panu posłowi Andrzejowi Brachmańskiemu. Czy pan poseł wyraża zgodę? Tak. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Kto jest za powierzeniem panu posłowi Andrzejowi Brachmańskiemu funkcji sprawozdawcy? Stwierdzam, że 25 głosami za, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, pan poseł Andrzej Brachmański został wybrany posłem sprawozdawcą. Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>