text_structure.xml 8.66 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej, zawartego w druku nr 698. Jeśli państwo pozwolą, chcielibyśmy rozszerzyć porządek o uchwalenie dezyderatu nr 1 w sprawie funkcjonowania resortowej służby zdrowia. Projekt dezyderatu został wszystkim posłom doręczony. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła rozszerzony porządek dzienny. Zatem przystępujemy do pkt. I porządku dziennego. Proszę o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSobotka">Uchwalona w 1997 r. nowelizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych w części dotyczącej dowodów osobistych wprowadziła nowe regulacje prawne umożliwiające wydawanie nowych dowodów osobistych. Ustawa ta miała wejść w życie od 1 stycznia 1999 r., a termin ważności dowodów osobistych, wydanych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy, określono do dnia 31 grudnia 2005 r. Jednakże termin wejścia w życie tej ustawy dwukrotnie przesuwano i ostatecznie wprowadzono nowy dowód osobisty od dnia 1 stycznia 2001 r., co łączyło się również z przesunięciem terminu ważności książeczkowych dowodów osobistych do dnia 31 grudnia 2007 r. Jak pokazuje doświadczenie, zainteresowanie wymianą dowodów jest znikome. Na ogólną liczbę wydanych 1.789.640 sztuk dowodów osobistych - wymieniono tylko 863.573 sztuk dowodów. Zważywszy, że w obiegu pozostaje około 28 mln sztuk książeczkowych dowodów osobistych, obawiamy się, że w ostatnim roku ich ważności nastąpi spiętrzenie wniosków o wymianę dowodów osobistych, co może doprowadzić do niewydolności systemu personalizacji dowodów oraz znacznego wydłużenia terminu oczekiwania na dowody osobiste przez wnioskodawców. Zaproponowana nowelizacja art. 2 ustawy wprowadza obowiązek wymiany posiadanych książeczkowych dowodów osobistych w poszczególnych latach, począwszy od 2003 r., tak aby do 31 grudnia 2007 r. wszystkie dowody zostały wymienione. Zapisaliśmy precyzyjnie, w których latach które dowody mają być wymienione. W ten sposób w 2003 r. wymieniono by 5,5 mln sztuk starych dowodów, w 2004 r. - 5,5 mln sztuk, w 2005 r. - 5,5 mln sztuk, w 2006-5,5 mln sztuk i w 2007 r. - 6 mln sztuk. Jeszcze raz powtarzam - chcemy uniknąć spiętrzenia wymiany dowodów w ostatniej chwili. To jest jedyny i główny powód tej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawGudzowski">Czy to, że ludzie tak opornie podchodzą do tej wymiany, nie jest przypadkiem spowodowane masą różnych formalności, przepisów, które zniechęcają do tej wymiany? Podam przykłady. Jeśli chcemy wyrobić paszport dla dziecka, wystarczy obecnie mieć wpis do dowodu i skrócony akt urodzenia. Jeżeli mamy nowy dowód, okazuje się, że ten skrócony akt urodzenia dziecka nie wystarcza. Przy załatwianiu wielu spraw wymagany jest poprzedni adres zameldowania - w nowym dowodzie tego nie ma. Czy zatem nie należałoby pomyśleć o tym, żeby te przepisy "okołodowodowe" uprościć lub zmienić? Poza tym wydaje mi się, że jeśli to będzie forma nakazu wymiany - będzie to budziło niechęć obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">W jaki sposób będzie egzekwowane przestrzeganie tego nakazu wymiany dowodu? Kto to będzie sprawdzał i czy są przewidziane jakieś sankcje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Dzisiaj wymiana dowodu to wcale nie taka prosta operacja. Po otrzymaniu nowego dowodu niestety trzeba "obiec" kilka instytucji: bank, ZUS, itp. w związku z czym nie ma się co dziwić, że ludzie niechętnie wymieniają dowody. Zastanawiam się, czy nie prościej byłoby, gdyby przeprowadzić odwrotną kolejność przy wymianie dowodów: najpierw wymieniać te najświeższe dowody i potem cofać się, aż do najstarszych dowodów. Ludzie młodzi mają więcej sił i energii dla przeprowadzenia tych wszystkich formalności. Poza tym zwracam uwagę, że terminy podane w nowelizacji mają charakter wybitnie instrukcyjny. Nie ma żadnej sankcji za niewykonanie wymiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuZbigniewSobotka">Jeśli chodzi o weryfikację dowodów, kto to będzie sprawdzał i jakie będą sankcje - odpowiedź jest prosta: samo życie. Po prostu nikt np. w banku, czy jakiejkolwiek innej instytucji nie uzna dowodu, który stracił ważność. Dodam, że stare dowody osobiste, które są jeszcze w obiegu, mają nadruk "Polska Rzeczpospolita Ludowa". Poza tym są to dowody łatwe do podrobienia. Rocznie odnotowujemy około 100 tys. takich przypadków. Zdaję sobie sprawę, że przy załatwianiu np. paszportu z nowym dowodem trzeba dostarczyć jeszcze inne dokumenty, ale na to w chwili obecnej nic nie poradzimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Zastanawiam się, czy nie warto wrócić do koncepcji, która już była wielokrotnie rozważana. Otóż, w związku z tym, iż zakładamy, że w 2004 r. staniemy się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, czy nie warto zdecydować, aby polski obywatel miał tylko jeden dokument osobisty w postaci paszportu? Czy takie rozwiązanie jest brane pod uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuZbigniewSobotka">Myślimy także nad takim rozwiązaniem, aby obywatel miał jeden indywidualny numer zamiast numeru NIP, PESEL i kilku innych. To na pewno uprościłoby wiele spraw. Na razie jednak dowód osobisty musi pozostać. W wielu krajach unijnych na terenie wewnętrznym danego kraju właśnie takie dokumenty się stosuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Wysłuchaliśmy wyjaśnień. Przystępujemy do procedowania nad projektem ustawy. Czy są pytania lub uwagi do art. 1? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1. Przechodzimy do art. 2. Czy są pytania lub uwagi do art. 2? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2. Przystępujemy do przegłosowania całości ustawy. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej? Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej. Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaMalgorzataWiniarczykKossakowska">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Piosika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Stanisławowi Piosikowi. Przechodzimy do pkt. II porządku dziennego - do dezyderatu nr 1 w sprawie funkcjonowania resortowej służby zdrowia. Projekt dezyderatu wszyscy posłowie otrzymali. Jest to pokłosie naszej wtorkowej dyskusji. Czy są uwagi do zaproponowanej treści dezyderatu? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem dezyderatu nr 1 w sprawie funkcjonowania resortowej służby zdrowia? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami, przy 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się, przyjęła dezyderat nr 1 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie funkcjonowania resortowej służby zdrowia. Dziękuję wszystkim. Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>