text_structure.xml
27.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dzień dobry państwu. Otwieram dziewiąte posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Stwierdzam przyjęcie protokołu z ósmego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W tej chwili przystąpimy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Jestem obecny, panie przewodniczący, ale niewyposażony w urządzenia elektroniczne umożliwiające głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelKrutul">Ja – niestety – też.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Ale, proszę państwa, Kancelaria Sejmu zgłosiła, że tak nie należy robić. Nie możemy przeprowadzać głosowań łączonych tak, że część posłów głosuje przez podniesienie ręki, a część elektronicznie. Każdy z posłów otrzymał tablet. Prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Panie przewodniczący, nie ma takiej kategorii prawnej, że należy czy nie należy. Albo wolno, albo nie wolno. Ja tu wykonuję mandat posła i zgłaszam moją obecność.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, art. 198k regulaminu Sejmu mówi: „Poseł potwierdza swoją obecność na posiedzeniu komisji lub podkomisji prowadzonych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość poprzez zalogowanie się w systemie do głosowania oraz wydrukami udziału w głosowaniach”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Ja się nie porozumiewam z panem na odległość, tylko komunikuję moją obecność.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, kiedy pan mówił, ja panu nie przeszkadzałem. Proszę wyłączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">„Urzędowym stwierdzeniem przebiegu obrad z posiedzenia komisji lub podkomisji odbywanego z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość jest zapis audiowizualny”.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie i panowie posłowie, mam takie wytyczne z kancelarii. Jeżeli ktoś uważa, że nie mam racji, proszę odwołać się do Kancelarii Sejmu. Obecność państwa nie jest źle widziana. Natomiast potwierdzenie kworum następuje w ten sposób, a więc proszę nacisnąć przycisk. Ci z państwa, którzy mają.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselGrzegorzBraun">W kwestii formalnej, panie przewodniczący. Czy można?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Za chwilę. Sprawdzimy kworum.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Proszę o podanie wyniku głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, głosowało 28 posłów. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez panią marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. W związku z tym trybem procedowania nie ma możliwości rozszerzenia czy modyfikowania porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2020 r.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Informuję, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji w trakcie posiedzenia przez posłów i udziału w wideokonferencji należy wysyłać na adres e-mail kobn@sejm.gov.pl. Przypominam, że posłowie mają możliwość podglądania posiedzenia Komisji na żywo zarówno w aplikacji do głosowania, jak i poprzez stronę www.sejm.gov.pl. Udział w wideokonferencji dotyczy jedynie chęci zabrania głosu w dyskusji i tylko w tym celu powinien być wykorzystywany.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselGrzegorzBraun">W kwestii formalnej…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę bardzo, pan poseł Braun w kwestii formalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Panie przewodniczący, przybyłem w czasie wyznaczonym na posiedzenie tej Komisji. Zapisałem moje imię i nazwisko własnoręcznie na karcie wyłożonej przy wejściu. Także głosem, który do pana dochodzi bezpośrednio, nie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, potwierdzam moją obecność. I proszę nie szukać pretekstu do tego, żeby utrudniać mi wykonywanie mandatu posła, w jakichś wytycznych, które pan otrzymał, ponieważ tu jest komisja Sejmu. W związku z tym powinniśmy kierować się prawem, a nie jego interpretacjami, które są zmienne w czasie, co mogliśmy zauważyć w ostatnich miesiącach. Wiele razy zabierałem głos i brałem udział w głosowaniach na posiedzeniach komisji sejmowych, niestety, zbyt rzadko zwoływanych w ostatnich miesiącach, ale jednak. I nikt do tej pory nie zakwestionował mojego prawa do udziału w głosowaniu w sposób konwencjonalny – że tak powiem, analogowy – przez podniesienie ręki. Proszę tego nie czynić. I proszę procedować zgodnie z tradycjami i praktyką Wysokiej Komisji i Sejmu Najjaśniejszej Rzeczypospolitej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Uprzejmie pana informuję, że proceduję nie tylko zgodnie z tradycjami i zasadami, ale w trakcie tego posiedzenia proceduję zgodnie z regulaminem Sejmu – podstawowym dokumentem funkcjonowania Sejmu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, w celu połączenia się z posiedzeniem Komisji logujemy się w aplikacji Policom, do pokoju wideokonferencji „obn”. Pin 7963#. To jest informacja dla tych, którzy oglądają nas przez Internet.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, projekt planu pracy Komisji został przygotowany w dniu dzisiejszym przez prezydium Komisji na podstawie zgłoszeń, które wpłynęły do sekretariatu Komisji. Uwzględniliśmy praktycznie wszystkie państwa uwagi, jeżeli były jasne i zrozumiałe. Pani Monika Pawłowska zgłosiła więcej punktów, ale ponieważ były do siebie bardzo podobne, po konsultacji z sekretariatem Komisji, te punkty zostały połączone. Część tematów ze względu na duży stopień szczegółowości została przekierowana do podkomisji stałych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, czy są jakieś uwagi do planu pracy? Proszę bardzo, pan minister Siemoniak. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym poprosić czy zasugerować Wysokiej Komisji umieszczenie w planie pracy na II półrocze 2020 r. punktu „Informacja ministra obrony narodowej na temat pobytu wojsk amerykańskich i sojuszniczych na terytorium Polski”. Wiele w tej sprawie się dzieje i wiele mówi się na ten temat. Są różne deklaracje. Ta kwestia jest istotna dla bezpieczeństwa Polski. Prosiłbym zatem, żeby w jakimś stosownym terminie, kiedy prezydium uzna, że jest to dobry moment, poprosić ministra obrony narodowej o taką informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Pan minister Mroczek. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, ten temat, czyli uchwalenie planu pracy na II półrocze jest takim momentem, w którym trzeba odnieść się w ogóle do pracy tej Komisji, a tak naprawdę do braku pracy Komisji. W pierwszym półroczu praktycznie nie wykonaliśmy planu. Oczywiście, jakimś usprawiedliwieniem jest sytuacja związana z pandemią. Ale chcę państwu powiedzieć, że Komisji Obrony Narodowej w czasie pandemii miała tylko jedno posiedzenie. Pracuję również w Komisji Infrastruktury. Tam było ponad 10 posiedzeń. Nie widzę żadnego uzasadnienia, dla którego Komisja Obrony Narodowej miałaby nie pracować.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselCzeslawMroczek">Pandemia nie jest jakimś wyjątkiem, jeżeli chodzi o niewykonywanie planu pracy. To jest metoda działania pana przewodniczącego Michała Jacha i większości sejmowej, że do planu pracy przyjmowane są wszystkie tematy. W ogóle nie ma z tym żadnego problemu. Natomiast tematy nie są realizowane. Tak naprawdę mamy do czynienia z sytuacją, w której ta Komisja przestała działać. Ale nie tylko ta Komisja. To jest obraz polskiego parlamentu, który w coraz mniejszym stopniu działa i wykonuje funkcję kontrolną w stosunku do administracji rządowej. Dlatego z posłami Cezarem Grabarczykiem, Pawłem Poncyljuszem i Maciejem Laskiem odbyliśmy rozmowę z panią marszałek Sejmu. Poprosiliśmy o tę rozmowę w trybie interwencyjnym wskazując, że Komisja Obrony Narodowej w polskim parlamencie praktycznie nie działa, że przewodniczący Komisji w sposób rażący narusza prawo, nie udziela posłom głosu, nie poddaje pod głosowanie wniosków formalnych. Co gorsze, Komisja ze swoim przewodniczącym i większością sejmową odwołuje się do najgorszych tradycji anarchii polskiej zrywając posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselCzeslawMroczek">Mam nadzieję, bo to obiecała pani marszałek, że po rozmowie z panem przewodniczącym ta praktyka ulegnie zmianie. Ale, proszę państwa, dzisiaj przyjmując ten plan pracy na II półrocze w jakiejś mierze będziemy przyjmować fikcję. To znaczy, że będzie plan na papierze, ale nie będzie to plan, który zostanie zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselCzeslawMroczek">W związku z tym bardziej apelowałbym o to – to jest apel do większości rządowej – żeby pozwolili państwo zająć się ważnymi tematami dotyczącymi sił zbrojnych. Zupełnie dramatyczna jest sytuacja z punktu widzenia wyposażenia Marynarki Wojennej i jej zdolności do wykonania zadań określonych w planie obrony naszego kraju i w zobowiązaniach sojuszniczych. Taka sama – zupełnie dramatyczna – jest sytuacja w Siłach Powietrznych. Przecież już dawno powinniśmy zająć się tymi tematami. Na mój wniosek były wpisane do planu pracy w I półroczu. I co z tego, że były wpisane? W dalszym ciągu w ogóle nie zajęliśmy się sprawami Marynarki Wojennej czy Sił Powietrznych.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselCzeslawMroczek">W związku z tym swoją wypowiedź kończę apelem. Nie chodzi o opozycję czy o to, żebyście pozwolili nam wykonywać mandat poselski. Tu chodzi o siły zbrojne. Po prostu nie pozwalacie poznać opinii publicznej, Polakom, prawdziwej informacji czy prawdy o stanie Sił Powietrznych pod waszymi rządami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Pan poseł Braun. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Panie przewodniczący, szanowni państwo, co do kwestii formalnej, chciałbym zwrócić panu przewodniczącemu uwagę na to, że art. 198c regulaminu w jego aktualnej postaci stanowi, iż udział posła w posiedzeniach Sejmu – a więc i komisji – z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej jest – uwaga! – równoprawny z innymi formami udziału w posiedzeniu. Jest równoprawny, a zatem z całą pewnością nie jest ani uprzywilejowany, ani nie jest też preferowany. Jest równoprawny. W związku z tym bardzo proszę pana przewodniczącego o przedstawienie podstawy prawnej praktyki, którą pan zaproponował i faktycznie ustanowił na początku tego posiedzenia. Proszę odnieść się do art. 198c.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselGrzegorzBraun">Teraz przechodzę do meritum. Z propozycji zagadnień do planu pracy Komisji, które złożyłem panu przewodniczącemu na piśmie w ostatnich dniach, ale bynajmniej nie w ostatniej chwili, pominę wcześniejsze tematy, ponieważ widzę, że pan przewodniczący pragnie sprowadzić na posiedzenia naszej Komisji ministra obrony narodowej. I to mnie cieszy, ponieważ będzie okazja do zadania pytań na rozmaite tematy. Cieszę się, że jest planowane zaproszenie przedstawiciela Biura Bezpieczeństwa Narodowego, bo przecież to pan prezydent sygnował Strategię Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Ale z przykrością stwierdzam, że prezydium nie uwzględnia na liście zaproszonych gości prezesa Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselGrzegorzBraun">Informuję państwa, że przedstawiłem propozycję wprowadzenia do planu pracy informację prezesa NIK na temat wyników kontroli podjętych przez izbę w latach 2017-2020 w tym sektorze, który należy do materii prac Komisji. Przypominam – była o tym mowa na pierwszych posiedzeniach naszej Komisji jeszcze w ubiegłym roku – że te raporty, jeśli idzie o pracę Komisji, a zatem w ogóle o pracę Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, z prac Najwyższej Izby Kontroli pozostały w najwyższym stopniu nieużyteczne, zlekceważone, a w praktyce wyrzucone do śmieci. Nie były one przedmiotem prac Komisji w poprzedniej kadencji. Kiedy proponowałem pochylenie się nad tymi raportami, państwo uznali zgodnie, że to jest nowa kadencja, w związku z czym resetujemy licznik i dane. Nie jest ważne, co Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła w poprzednich miesiącach i latach. Proponuję, żebyśmy jednakowoż wrócili do tych raportów.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselGrzegorzBraun">Zwracam uwagę na to, że byłoby wielkim marnotrawstwem funduszy publicznych zaniedbanie lektury tych dokumentów, które są w bardzo istotnych punktach bardzo krytyczne wobec ministra obrony narodowej, ponieważ wydano na to hałdę pieniędzy – na sporządzenie tych raportów – i byłoby dobrze, żeby Komisja zobaczyła tutaj nie tylko przedstawiciela czy może samego prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Może byłoby dobrze, gdybyśmy spotkali się z tymi kontrolerami, którzy kontrolowali resort obrony i dopatrzyli się tam rozmaitych problemów. Bardzo mnie zresztą zdziwiło w wystąpieniu prezesa NIK podsumowującym pracę izby w poprzednim sezonie to, że to w ogóle nie znalazło odzwierciedlenia. Sprawa jest tym bardziej ciekawa, ponieważ NIK przeszła do porządku nad krytycznymi konstatacjami swoich kontrolerów. Tym bardziej Komisja Obrony Narodowej powinna pochylić się nad tym materiałem. Jest to rzecz, o której możemy powiedzieć, że jeśli będzie dalej przemilczana, będzie już owiana nimbem tajemnicy. A w tych sprawach, na tym forum, jakkolwiek przykre mogłyby być te tajemnice, nie powinniśmy ich utrzymywać. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselGrzegorzBraun">Jeszcze raz formalnie wnoszę o wprowadzenie do planu pracy informacji prezesa NIK na temat wyników kontroli podjętych przez izbę w latach 2017-2020 w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, pan w tym piśmie, które pan dostarczył, w tych propozycjach, wyraźnie napisał, że chodzi o informację prezesa NIK na temat wyników poszczególnych kontroli podjętych przez izbę w latach 2017-2020. Dla mnie jest oczywiste, że na posiedzeniu Komisji nie będziemy rozmawiać na temat wszystkich kontroli. Nie określił pan, o które kontrole chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Z kontekstu, panie przewodniczący, jasno wynika, że nie chodzi o kontrolę w przemyśle spożywczym.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle Braun, jak pan kończy, proszę wyłączać mikrofon, bo przeszkadza pan innym w mówieniu. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, do tematów, które umieszczono w planie pracy oraz tematu zaproponowanego przez pana ministra Siemoniaka, czyli informacji na temat pobytu wojsk USA w Polsce dołączymy jeszcze informację prezesa NIK na temat wyników poszczególnych kontroli w Ministerstwie Obrony Narodowej podjętych przez izbę w latach 2017-2020.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, chcę panu również powiedzieć, że z każdej kontroli jest przygotowywany raport, który jest przesyłany do Sejmu. O każdym raporcie w Sejmie, o każdym raporcie NIK dotyczącym nas, czyli Komisji Obrony Narodowej, są informowani posłowie, jak również o miejscu, w którym można się z nimi zapoznać, a jawne raporty publikowane są w Internecie. Tak, że w każdej chwili można się z nimi zapoznać.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę bardzo, pan poseł Poncyljusz.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselPawelPoncyljusz">Dziękuję, panie przewodniczący. Słuchałem tego, co pan mówił wcześniej jadąc na posiedzenie Komisji. Zgłosiłem całą grupę dużych programów zbrojeniowych, o których za każdym razem przy omawianiu planu modernizacji technicznej wojska dużo się mówi. Nie zauważyłem, żeby zbyt wiele moich propozycji zostało uwzględnionych. Chodziło mi o programy „Tytan”, HIMARS, „Wisła”, „Narew” czy „Harpia”. Mówił pan – bo słyszałem to dojeżdżając do Sejmu – że szczegółowe propozycje, że bardziej szczegółowe tematy zostały skierowane do podkomisji. Jak to się ma do tego, że nawet podkomisja do spraw budżetu nie mogła się spotkać przed zaopiniowaniem wykonania budżetu za 2019 r., a teraz nagle przypomniał pan sobie o podkomisjach?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselPawelPoncyljusz">Jeszcze parę tygodni temu mówił pan, że podkomisje nie mogą się spotykać, bo jest koronawirus, a w tej chwili sugeruje pan, że podkomisje będą zajmować się tymi szczegółowymi sprawami. Rozumiem, że w zależności od tego, czy jest to dla pana wygodne, czy nie, przywołuje pan podkomisje albo je deprecjonuje mówiąc, że nie mogą się spotkać, bo marszałek Sejmu zabroniła, co też nie jest prawdą. Właśnie rozmawialiśmy z panią marszałek i takie stwierdzenie ze strony pani marszałek nie padło. Chciałem zapytać, czy pan uważa, że te programy o konkretnych kryptonimach są nieważne dla spraw naszej armii? Czy z tego powodu próbuje pan to skierować na boczny tor, żeby potem powiedzieć, że podkomisje nie mogą się spotykać? Czy są jakieś inne przyczyny, dla których praktycznie zignorował pan wszystkie moje propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Żadnych propozycji nie zignorowałem. Od tego mamy podkomisje stałe, które mają się zajmować bardziej szczegółowymi danymi. Witamy pana ministra.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Ponieważ problemów czy tematów dotyczących sił zbrojnych, obrony narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej jest tyle, bardziej szczegółowymi tematami zajmują się podkomisje stałe. Jest to rzecz dla mnie zupełnie oczywista. Dostałem taką informację, że podkomisje się nie zbierają. Zresztą jest również ograniczenie dotyczące posiedzeń komisji. Jestem przekonany, że ta sytuacja wcześniej czy później się odwróci i będziemy normalnie funkcjonować. Również podkomisje stałe będą obradować według swoich planów i według bieżących potrzeb.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Wobec powyższego, proszę państwa, jeśli nie ma…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Jeszcze jeden wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselGrzegorzBraun">W tym planie mamy rodzaje sił zbrojnych. Mamy informacje na temat stanu marynarki i Sił Powietrznych. Mamy Wojska Obrony Terytorialnej. Chciałbym jednak zaproponować osobne uwzględnienie w planie prac Komisji wojsk pancernych, zwłaszcza że zdolności jednostek pancernych sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej były właśnie przedmiotem kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Zatem proponuję informację szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na temat utrzymywanych i planowanych zdolności batalionów pancernych sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz problemów w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselGrzegorzBraun">Byłoby dobrze, gdyby ta informacja była wzbogacona przez dowódcę 10. Brygady Kawalerii Pancernej danymi na temat utrzymania, osiągania i odtwarzania zdolności batalionów pancernych wyposażonych w czołgi Leopard planowane do modernizacji do wersji Leopard 2PL. Byłoby dobrze, gdyby na tym posiedzeniu pojawił się przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, który zreferowałby nam wyniki kontroli utrzymania zakładanych zdolności przez jednostki pancerne sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Pan przewodniczący znajdzie tę propozycję, ten punkt pod nr 4, wśród złożonych przeze mnie propozycji do planu pracy Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle Braun, czytałem tę informację. Tu również są niefachowe określenia, ale to jest mniej istotne. Jest to jeden z tematów szczegółowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Diabeł tkwi w szczegółach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Oczywiście, możemy wpisywać każdy szczegół do planu pracy Komisji. Wtedy pan minister Mroczek będzie miał kolejne zastrzeżenia do pracy przewodniczącego, że nie realizujemy planu. Zaproponowaliśmy taki, a nie inny harmonogram, żeby z tego planu udało się przeprowadzić maksymalnie dużo tematów w kolejnym półroczu. Ale, jeżeli pan sobie życzy, to – oczywiście – możemy każdą rzecz dopisać. Wtedy będzie 40 tematów, z których zrealizujemy tyle, ile będziemy mogli zrealizować. Nie wiem, czy wpisać temat, na który na pewno nie będzie czasu…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Tak. Najuprzejmiej proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Ten temat doskonale pasuje do podkomisji, panie pośle Braun. Ten temat skierujemy do podkomisji stałej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Świetnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tam będą się tym zajmować.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Czy można jeszcze, panie przewodniczący? Prośba. Skoro już mówimy o zwoływaniu podkomisji, to chciałbym formalnie zgłosić wniosek o to, żeby pan przewodniczący formalnie i na piśmie stwierdził, dlaczego nie została zwołana podkomisja do spraw finansów na etapie oceny wykonania budżetu. Dlaczego podkomisja – przeznaczona do tej sprawy – nie została w ogóle zwołana, w wyniku czego przepchnęli państwo budżet kolanem przez Komisję dążąc do jak najszybszego zakończenia posiedzenia i następnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dobrze. Dziękuję. Otrzyma pan wyjaśnienie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Zapewniam. Proszę państwa, w związku z powyższym – jeżeli nie usłyszę żadnych zgłoszeń – czy mogę uznać, że Komisja przyjmuje zaproponowany plan? Jeżeli nie usłyszę, że są przeszkody, nie będziemy musieli głosować. To będzie dotyczyło również posłów, którzy biorą udział w posiedzeniu zdalnie. To jest plan pracy, który został państwu przesłany, a do tego są jeszcze 2 punkty. Jeden został zaproponowany przez pana posła Siemoniaka, a drugi przez pana posła Brauna – dotyczący informacji prezesa NIK. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu przyjmę, że Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany plan pracy.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Po dyskusji stwierdziliśmy, że jednak musimy to przegłosować. Proszę państwa, proszę się przygotować. Za chwilę będziemy głosować nad przyjęciem planu pracy Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem planu pracy Komisji? Proszę nacisnąć przycisk. (30) Kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał? (1)</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselGrzegorzBraun">Panie przewodniczący, jestem za. Na podstawie art. 198c głosuję analogowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Słyszę, że jest pan za.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Głosowały 32 osoby. Za 30, przeciw 1, wstrzymała się 1.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Komisja przyjęła plan pracy na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2020 r.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>