text_structure.xml
21.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy do przedstawionego państwu porządku obrad są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Nie ma, wobec tego przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Punkt pierwszy: wybór kandydatury posła reprezentującego Komisję do Spraw Kontroli Państwowej w Radzie Ochrony Pracy XI kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">To jest zalecenie pani marszałek, która przesłała do Komisji informację, że w związku z upływającą kadencją Rady Ochrony Pracy, Komisja ma wskazać jednego swojego kandydata. Nie równa się to jeszcze z powołaniem do składu Rady, ta kandydatura zostanie przekazana Marszałkowi Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Pan przewodniczący Janusz Śniadek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszSniadek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanuszSniadek">Ja najpierw w dwóch słowach skomentuję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselJanuszSniadek">28 listopada zostało wydane zarządzenie pani marszałek Sejmu dotyczące reprezentacji w Radzie Ochrony Pracy w nowej, XI kadencji. Kadencja starej Rady skończyła się 28 sierpnia, ale – zgodnie z regulaminem Rady – do czasu powołania składu na nową kadencję, funkcjonowała stara. Dzisiaj było w zasadzie ostatnie posiedzenie Rady Ochrony Pracy w starym składzie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselJanuszSniadek">W związku z tym zarządzeniem pani marszałek, do poszczególnych podmiotów wchodzących w skład tej Rady, zostały wysłane zapytania o zgłoszenia swoich przedstawicieli. Ja nie mam przy sobie tego zarządzenia, dlatego będę mówił z pamięci… o, świetnie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselJanuszSniadek">W największym skrócie: w skład Rady Ochrony Pracy XI kadencji będzie wchodziło, zgodnie z ustawą, trzydziestu członków. Ustawa określa również pewne środowiska, które definitywnie powinny być w jej składzie: posłowie, senatorowie, dwóch przedstawicieli zgłoszonych przez Prezesa Rady Ministrów, pięciu przedstawicieli zgłoszonych przez organizacje pracodawców. W tej kadencji nastąpiła pewna zmiana, bo w ustawie zdefiniowano, że mają to być reprezentatywne organizacje. W minionej kadencji przybyła jedna organizacja pracodawców, to jest Związek Pracodawców i Pracowników, który uzyskał reprezentatywność i znalazł się w tym gronie. To odbyło się kosztem… no, kurczę, uciekło mi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselBozenaBorysSzopa">Zgłoś tego kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszSniadek">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanuszSniadek">Koleżanki i koledzy z prezydium mnie wzywają, żebym szczegółowo nie omawiał. W każdym razie chciałem to spuentować, że intencją jest, aby Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, której misją z definicji jest kwestia nadzoru nad Państwową Inspekcją Pracy i działaniem tej instytucji, miała swojego przedstawiciela w Radzie Ochrony Pracy. To będzie pewne sprzężenie zwrotne przenoszenia na forum naszej Komisji pewnych wniosków de lege ferenda artykułowanych przez Radę. Zresztą związek prac Rady i Komisji wynika z faktu, że w skład Rady Ochrony Pracy wchodzi, zarówno pan poseł Łopata z Polskiego Stronnictwa Ludowego, jak i pan poseł Gadowski z Platformy Obywatelskiej. Stąd obecność przedstawiciela Komisji w Radzie jest oczywista.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJanuszSniadek">Ja chciałem zgłosić, na przedstawiciela naszej Komisji w Radzie Ochrony Pracy, pana posła Wojciecha Szaramę. Prawnik…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję, zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy są inne kandydatury?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tak jak pan poseł powiedział, sprawa jest jeszcze otwarta w klubach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeśli nie ma innych kandydatur, przystępujemy do głosowania. Kto jest za wskazaniem pani marszałek – jako kandydata Komisji do Rady Ochrony Pracy – pana posła Wojciecha Szaramy – proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzKomisjiTadeuszCiesluk">12 głosów za, brak przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Po prostu, trafiłem z tymi ciastkami… naprawdę nie przypuszczałem, że będzie taka sytuacja.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Wilczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRyszardWilczynski">To nam wyszło, bo nie było tego wymogu krystaliczności. Nie wiem, czy pan pamięta – jak tutaj ostatnio kogoś opiniowaliśmy to taki wymóg był – i nam nie wyszło.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszSniadek">Taki żart…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Nie, nie… to jest ciekawa uwaga, którą ja w wielu gremiach i mediach podkreślałem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa, jak my na posiedzeniu naszej Komisji omawialiśmy tą kandydaturę (nie było części z państwa), ale rzecz była zupełnie prosta – po zgłoszeniu tej kandydatury nie trzeba było mówić o krystaliczności dlatego, że nie było właściwie żadnych uwag ani pytań do niej na posiedzeniu Komisji. Były dwa pytania ogólne, dotyczące tego, co kandydaci chcą robić jako szefowie Najwyższej Izby Kontroli – zdaje mi się, że pan zadał to pytanie, panie pośle? To było merytoryczne pytanie, potem nastąpiło głosowanie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Znacznej części państwa tutaj nie było.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Natomiast te uwagi, dotyczące związku z niektórymi zarzutami, pojawiły się na posiedzeniu Sejmu. To, co powiedziałem, że Komisja wyszła z założenia, iż służby specjalne spełniły swój obowiązek, było prawdą. Powiedziałem, że z takiego założenia wyszliśmy, bo nie rozpatrywaliśmy tego. Ale też nikt czegoś takiego nie zgłosił a nam trudno by było to rozpatrywać.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze, dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przechodzimy do punktu drugiego, związanego z planem pracy naszej Komisji ma pierwsze półrocze 2020 roku. Czy mają państwo jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">To jest dopiero początek prac Sejmu. Zwykle, jak państwo pamiętają, wpływają do Komisji propozycje ze strony innych komisji (jakie tematy trzeba poruszać), w tym roku jeszcze tego nie było. Z pewnością spowodowane jest to tym, że komisje dopiero zaczynają pracować i konstytuują swoje prezydia. Konstruują również pewne plany swojej pracy. Niewątpliwie jedno z drugim się wiąże.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy są uwagi lub pytania?</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Koperski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselPrzemyslawKoperski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselPrzemyslawKoperski">Do planu pracy – nie, ale odnosząc się do wcześniejszych wypowiedzi pana przewodniczącego – brak pytań, w stosunku do kandydatów ubiegających się o stanowisko prezesa NIK w poprzedniej kadencji, pewnie wynikał z tego, że nie było przedstawicieli klubu Lewica w tej Komisji i mnie, osobiście.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselPrzemyslawKoperski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Trudno antycypować, panie pośle. Rzeczywiście, dokonywaliśmy tej opinii w zeszłej kadencji, jest to prawda. Niemniej – może nie akurat na tej sali, w tym momencie – jest raczej wielu posłów, którzy podkreślają swoją lewicowość.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Wilczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselRyszardWilczynski">Ja mam propozycję dotyczącą tego programu a, w zasadzie – naszego postępowania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselRyszardWilczynski">Jak wiadomo na bieżąco spływają informacje NIK i, w zasadzie, moglibyśmy decydować co bierzemy na warsztat niejako na bieżąco. W tym sensie, że dana informacja jest zapowiedziana i pan przewodniczący już ma wiedzę na ten temat. Wtedy można by tak naprawdę zdecydować, do czego przykładamy większą a do czego mniejszą wagę. Tutaj sobie troszkę wiążemy ręce. Przecież państwo pamiętają, że czasami nie ma o co kopii kruszyć a nie raz – przeciwnie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselRyszardWilczynski">Czy to nie byłoby jednak lepsze rozwiązanie, żeby nie ładować sobie aż tak tego programu? Bo jak uchwaliliśmy to już musimy. Może w elastyczny sposób to przepracowywać?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselBozenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselBozenaBorysSzopa">Panie przewodniczący, myślę, że moglibyśmy wariantowo przyjąć ten zakładany plan pracy na okres od 1 stycznia do 31 lipca, mając na względzie fakt, że jeśli będzie coś nadzwyczajnego to Komisja zawsze może dokonać w nim zmian.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselBozenaBorysSzopa">Stąd mój wniosek – o przyjęcie tego planu.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselBozenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Panie pośle, z tego co wiem, jak przystąpiliśmy do układania tego planu, były dwie informacje z NIK. Nie mamy takiej sytuacji, że tego materiału jest bardzo dużo. Jedna z tych informacji jest uwzględniona na styczeń (informacja o wynikach prawidłowości kontroli i skuteczności postępowań egzekucyjnych prowadzonych przez organy nadzoru budowlanego), druga informacja miała charakter dosyć lokalny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Oczywiście, ten plan pracy jest projektem, on może zostać uzupełniony i zmodyfikowany w każdej chwili, w zależności od wagi informacji przedkładanych nam przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przewodnicząca Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych skierowała wczoraj do nas pismo. „W odpowiedzi w sprawie tematów informacji o wynikach kontroli, które mogłyby być ujęte w planie pracy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w pierwszym półroczu, proponuję temat: Informację o wynikach kontroli koordynowanej – dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich przeznaczenie w latach 2016–2017”. Z tego, co pamiętam, my mamy w planie pracy kwestię gospodarowania odpadami.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">To wczoraj wpłynęło.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselRyszardWilczynski">Panie przewodniczący, to jest taka woda po kisielu, tak. Jeżeli mówimy o opłatach za odpady komunalne w roku 2016–2017, to jest prehistoria.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselRyszardWilczynski">Mamy teraz do czynienia z eksplozją stawek tych opłat. To powinno być obiektem naszego zainteresowania: z jakich to powodów do takowej dochodzi. Ja bym w takim układzie szedł w kierunku zlecenia Biuru Analiz Sejmowych określenia przyczyn i skutków takiej sytuacji. To by było, rzeczywiście, twórcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanuszSniadek">Może zrobić coś doraźnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardWilczynski">No, właśnie… może zrobić coś doraźnego?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselRyszardWilczynski">To niepokoi ludzi. Istnieje duża rozbieżność pomiędzy stroną samorządową a rządową, dlaczego tak się dzieje. Powinniśmy w zasadzie poznać przyczyny po stronie samorządowej – tam, gdzie istnieje jej jakiekolwiek władztwo. Trzeba stwierdzić, na co samorządy mają wpływ, a na co – nie. Nie mają kompletnie wpływu na rynek przerobu surowców wtórnych. Tam mamy kompletną zapaść. Dzieją się rzeczy takie, że zamiast odzyskiwać pieniądze to trzeba dopłacać w tej chwili za to, żeby ktoś wziął przysłowiową tonę plastiku, makulatury, czy innego surowca.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselRyszardWilczynski">Takie działanie miałoby sens. Natomiast rozpatrywanie czegoś, co ma teraz już tylko wartość historyczną, nie ma sensu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa, ja państwu podałem tą informację, żeby spełnić prośbę związaną z kształtowaniem tego planu. To jest pismo od przewodniczącej Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Oni dokonali tej kontroli samodzielnie, realizując swój własny plan działań. Do nas skierowali informację, że wyniki takiej kontroli mogliby nam przekazać.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ja podzielam pana uwagi – to już jest sytuacja z przeszłości, aczkolwiek być może czegoś nas nauczy. Natomiast, jeśli chodzi o składowanie i gospodarkę odpadami to powinniśmy się dołożyć do tego, żeby mieć pełną informację i pomóc w jakiś sposób rządowi i samorządom, aby ta gospodarka była jak najlepsza. W ubiegłej kadencji poświęciliśmy temu trochę czasu. Wszyscy wiemy, że ta sytuacja jest bardzo trudna, w wielu miejscach wręcz dramatyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselRyszardWilczynski">Mogę przedstawić propozycję, panie przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselRyszardWilczynski">Może zaprośmy tutaj kogoś z NIK (kogoś z świeżych wiceprezesów), zadajmy mu pytanie: w jakim trybie i czasie są w stanie wkroczyć w tę dziedzinę i ustalić fakty?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zrobimy to na najbliższym posiedzeniu, będą na nim przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Zapytamy o ich plany pracy, być może taką kontrolę mają. W każdym bądź razie uwrażliwimy ich na ten problem, jak najbardziej – ja jestem za.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanuszSniadek">Możemy zlecić taką kontrolę doraźną.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zlecić… raczej chyba zalecić.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanuszSniadek">Wydaje mi się, że mamy nawet formalne możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Wiesz, zainicjowania… tak jak każda komisja.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Wojciech Saługa.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselWojciechSaluga">Przychylam się do głosu kolegi.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselWojciechSaluga">To temat palący, który spędza sen z powiek wielu samorządowcom. Jeżeli mamy jakiś dokument regionalnych izb obrachunkowych to zróbmy to jak najszybciej. Zaprośmy kogoś z NIK. Zapytamy, czy mają jakąś bieżącą wiedzę. Robili kontrolę parę lat wstecz – faktycznie materiał historyczny, ale usłyszymy i przegadamy. Dowiemy się, czy robią jakąś kontrolę lub badania w tym zakresie. Trzeba ten temat pchać do przodu, bo wszyscy jesteśmy żywotnie tym zainteresowani. Wszyscy, poza tym, że uchwalamy tu prawo, płacimy za te śmieci i widzimy, że jest chaos.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mogę powiedzieć, że przychylam się słów wszystkich przedmówców, chciałbym jednak na coś zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Uważam, że raport RIO będzie ciekawszy od NIK. Dlaczego? Regionalne izby obrachunkowe mają dane ze wszystkich ośrodków w skali kraju, raport NIK natomiast będzie wybiórczy. Oglądając raporty NIK z ostatniego roku, nie powiem, żebym był zachwycony. Pamiętam raport dotyczący oczyszczalni ścieków i kompletnie bym się z nim nie zgodził. RIO ma obszar całego kraju – izby w dawnych delegaturach miast wojewódzkich. One kontrolują gminy zarówno doraźnie, jak i w cyklu czteroletnim. Te wnioski uważam za konkretne i jasne. Nie chodzi o cenę, ale o mechanizm. To RIO może nam pokazać czy w skali kraju albo województwa mamy zjawisko zmowy cenowej. Może nam opowiedzieć o przyczynach wzrostu ceny – czy to wynika ze złej gospodarki, złych zapisów, specyfikacji ze strony samorządów, czy też wynika z braku odpowiednich instrumentów po stronie firm a może z ogólnych wzrostów, wynikających z ustawy i wprowadzenia o wiele większej segregacji.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselGrzegorzLorek">Nie NIK, tylko RIO może nam to powiedzieć. Nie chodzi tu w ogóle o cenę, ale o mechanizm.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2020 r. – proszę o podniesienie ręki?</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzKomisjiTadeuszCiesluk">Jednogłośnie, 12 za.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy w sprawach bieżących jeszcze chcieli państwo poruszyć jakąś sprawę?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Szybko dzisiaj przeszliśmy przez to wszystko.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeśli nie, to dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Na koniec chciałbym wszystkim państwu złożyć serdeczne życzenia błogosławionych, zdrowych, spokojnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#Gloszsali">Wzajemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Zapraszam jeszcze do spokojnej konsumpcji ciastek, kawy i herbaty.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>