text_structure.xml
12 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Witam wszystkich bardzo serdecznie na pierwszym posiedzeniu podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Witam panie i panów posłów. Witam sekretariat Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Szanowni państwo, stwierdzam kworum. W porządku dziennym mamy dwa punkty: wybór zastępców przewodniczącego podkomisji oraz wybór propozycji tematów do planu pracy podkomisji na rok 2020. Wzorem poprzedniej podkomisji zaproponuję, żeby było to zaplanowane na cały rok. Będzie nam łatwiej sprawniej działać.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Jeżeli nie ma, to uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego – wybór zastępców przewodniczącego. Szanowni państwo, zgodnie z rekomendacją prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, ustalono parytety. Przewodniczącym jestem ja – Tomasz Zieliński z Prawa i Sprawiedliwości. Jest dwóch wiceprzewodniczących – jeden z Klubu Lewicy i jeden z Klubu Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Bardzo proszę, propozycja Klubu Lewica na funkcję wiceprzewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Pani poseł jest w tej chwili na posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Pani poseł wyraża zgodę, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak, pani poseł wyraża zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dobrze. Bardzo proszę, teraz propozycja na wiceprzewodniczącego z Prawa i Sprawiedliwości. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselUrszulaRusecka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na wiceprzewodniczącego podkomisji chciałam zgłosić kandydaturę pana posła Sławomira Skwarka z Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dziękuję. Czy pan Sławomir Skwarek wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselSlawomirSkwarek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Czy są jeszcze jakieś propozycje? Jeżeli nie, to zamykam listę. Rozumiem, że nie ma przeciwskazań, żeby pani poseł Agnieszka Dziemianowicz-Bąk i pan poseł Sławomir Skwarek byli wiceprzewodniczącymi podkomisji. Serdecznie gratuluję – pani poseł zaocznie, a panu posłowi teraz. Panie pośle, jeśli można, proszę o kilka słów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselSlawomirSkwarek">Spełnię życzenie pana przewodniczącego. Rozumiem, że o sobie? Poseł II kadencji. Przez rok byłem posłem VIII kadencji. Cofając się o miesiąc, byłem w sejmiku województwa lubelskiego, a wcześniej przez trzy kadencje byłem wójtem małej, zacnej gminy, Adamów. Jeśli mówimy o ekonomii, to muszę się pochwalić, że w 2018 r. zostawiłem budżet zrównoważony. Wcześniej – w I kadencji rady powiatu łukowskiego – w latach 1998-2002 byłem radnym.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselSlawomirSkwarek">Z zawodu jestem nauczycielem. Oprócz tego zarządzałem. Do 2006 r. byłem dyrektorem i prezesem małej szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dziękuję bardzo. Głos samorządowca i osoby doświadczonej w prowadzeniu szkoły społecznej będzie niezwykle cenny. Wykorzystamy, oczywiście w sensie pozytywnym, doświadczenie pana wiceprzewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Szanowni państwo, przechodzę do drugiego punktu – propozycje tematów do planu pracy podkomisji na 2020 r. Zaznaczę, że to bardzo dobry pomysł, żeby propozycje tematów wysyłać do sekretariatu Komisji do 31 stycznia. Tak się umówmy, przyjmijmy taką graniczną datę.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Zanim państwu oddam głos, chciałbym poinformować, że z Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży mamy temat, którym mamy się zająć – jest w planie pracy. Pan poseł Zbigniew Girzyński zgłosił temat „Informacja Ministra Edukacji Narodowej na temat dotacji dla jednostek oświatowych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego”. Zatem ten temat mamy na 100%.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Mam propozycję dla członków podkomisji. Z sekretariatu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dowiedziałem się, że od III kadencji Sejmu, podkomisja stała do spraw ekonomiki zajmowała się budżetami – planowanymi i sprawozdaniami. Nie było to powielanie prac Komisji Edukacji. Nasza podkomisja służyła tylko temu, aby członkowie Komisji, a przede wszystkim posłowie, którzy mieli koreferaty, wymienili zdania z ministerstwem nauki czy edukacji, dopytali się, jeżeli chodzi o planowane budżety. Bardzo bym chciał, jeżeli państwo się zgodzicie, wrócić do tej praktyki. Obecna sytuacja była wyjątkowa, bo nie było jeszcze podkomisji, więc budżet był bez udziału podkomisji. Dla celów analizy to bardzo ważne. Rozpatrywanie budżetu przez podkomisję odbywa się bez udziału NIK i Biura Analiz Sejmowych. Nie chcemy powielać prac Komisji. Bardziej chodzi o to, żeby dopytać, żeby koreferent miał bogatszą wiedzę, żeby dowiedział się i już nie dopytywał na posiedzeniu Komisji, tylko przedstawił jak najlepiej sporządzony koreferat – o jak najlepszej jakości – oceniający plan lub sprawozdanie budżetu. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to rozumiem, że umieszczamy posiedzenia podkomisji na ten temat w planie pracy na ten rok. Zatem w roku będzie ich co najmniej sześć… znaczy dwa… pewnie będziemy dzielić, bo na jednej podkomisji… damy radę. Zatem mamy budżet.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Przepraszam za spóźnienie, ale nie mogłyśmy znaleźć sali. Krążyłyśmy z panią poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dzisiaj zdarzyło się to nam wszystkim.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dobrze. Czy mają państwo propozycje do planu pracy? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Większość jednostek oświatowych w Polsce prowadzą samorządy, które zajmują się ekonomiką na co dzień. Samorządy narzekają, że na posiedzeniach Komisji nie są wysłuchiwane w dostatecznym stopniu. Na posiedzeniu podkomisji jest więcej czasu i miejsca, żeby wysłuchać samorządów, przedstawicieli samorządów, związków samorządowych, Związku Gmin Wiejskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich itd. Czy mogłabym prosić o przewidzenie tego w planie pracy na jakimś etapie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dobrze. Czy pani poseł może to sprecyzować jako konkretną tematykę do 31 stycznia?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dobrze. Proszę bardzo. Rozumiem, że do 31 stycznia mamy chwilę na zastanowienie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Szanowni państwo, wiem, że może moja propozycja wykroczy poza czystą ekonomikę, ale jest z nią związana. Czy w zakresie ekonomiki podkomisja nie mogłaby się zająć walką biurokracją, która ma miejsce w szkołach? Niektóre aspekty są porażające. Dyrektorzy się skarżą, kuratoria się skarżą. Na przykład, mam ciekawy temat o funkcjonowaniu awansu zawodowego, ale w sensie biurokratycznym. Nie chodzi mi o jakościowy awans, tylko o biurokrację. Zaproponuję ten temat, żebyśmy mogli podyskutować i spojrzeć na problem. Dokonałem analizy awansu zawodowego pod kątem tworzonej liczby pism. Szanowni państwo, liczba tworzonych pism jest porażająca. Ich obieg jest porażający – setki tysięcy w skali kraju. Możemy się zastanowić nad możliwością uproszczenia przepisów i posłuchać propozycji ministerstwa. Wiem, że w ministerstwie trwają prace nad uproszczeniem systemu awansu zawodowego. Sprecyzuję temat i przekażę do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Kompetencje niektórych komisji w pewnym sensie się nakładają i nie wiem, kto powinien zająć się problemem, ale z całą pewnością albo podkomisja do spraw nauki i szkolnictwa wyższego albo nasza. Problem dotyczy nowej ustawy o szkolnictwie wyższym i pewnej podwójności, bo z jednej strony będą uczelnie o profilu badawczym, a z drugiej, instytuty. W tej chwili instytuty dostały nawet czapę. No, jakoś to musi być koordynowane. W przeciwnym razie, jeżeli nie będzie koordynacji, naukowcy będą ubiegali się o te same granty tu i tu, będzie finansowanie w obu dziedzinach… Myślę, że konieczne jest jakieś jasne rozdzielenie i jasne okazanie, i finansowania, i kompetencji. Zatem byłoby dobrze, gdyby podkomisja zajęła się tymi sprawami finansowymi. Panie przewodniczący, naturalnie sformułuję temat, jeśli państwo uważacie, że jest to warte uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Dobrze. Szanowni państwo, dodam, że uzgodnimy plan pracy z innymi podkomisjami, żeby nie powielać tematów. Na przykład, żeby temat, który pani poseł proponuje nie brała nauka, a jak weźmie nauka, to żebyśmy go nie brali. Wtedy wiadomo, że będzie to traktowane kompleksowo, bo wszędzie są pieniądze, więc do nas też można byłoby wszystko wrzucić, bo to opiera się na pieniądzach. Chodzi także o jakościowy rozdział tego wszystkiego. Jak będzie propozycja, to wtedy uzgodnimy, do którego planu pracy zostanie to wpisane – naszego lub przekażemy innej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Szanowni państwo, oczywiście zajmujemy się wszystkim, co jest związane z ekonomiką. Nie uciekamy od żadnego tematu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszZielinski">Bardzo proszę, czy są jeszcze propozycje? Nie. Szanowni państwo, zamykam posiedzenie podkomisji. Po 31 stycznia sformułujemy plan pracy i ustalimy harmonogram spotkań. Bardzo państwu dziękuję. Myślę, że wzorem podkomisji do spraw szkolnictwa zawodowego również zrobimy sobie wspólne zdjęcie, żeby pokazać, że zajmujemy się ważnymi tematami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>