text_structure.xml 27.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Mam wielki zaszczyt w imieniu sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych oraz senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej powitać na spotkaniu z członkami parlamentu Prezydenta Republiki Kazachstanu, pana Nursułtana Nazarbajewa. Serdecznie witam marszałka Senatu Longina Pastusiaka. Witam również ambasadora Kazachstanu w Polsce, korpus dyplomatyczny i inne osobistości, które przybyły na dzisiejsze posiedzenie. Szanowny panie prezydencie, jest dla nas wielkim zaszczytem, że w trakcie swojej wizyty w Polsce zechciał pan odwiedzić parlament i wyraził gotowość spotkania z członkami parlamentu zasiadającymi w sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych oraz w senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Polskę i Kazachstan łączą długoletnie więzi przyjaźni. Szczególnie udany jest ostatni okres, kiedy stosunki te i w płaszczyźnie politycznej, i gospodarczej, i społecznej, wymiany naukowej i kulturalnej przybierają nowy kształt. Oceniamy, że pańska wizyta w Polsce będzie bardzo ważnym impulsem dla ożywienia tych stosunków, dla znalezienia nowych płaszczyzn. Wiemy, jak wielką rolę Kazachstan odrywa w Azji, w polityce międzynarodowej. Ta współpraca jest szczególnie ważna po 11 września, kiedy walka z terroryzmem staje się globalnym wyzwaniem, a wiemy, jak wielką rolę Kazachstan odgrywa w zapewnieniu bezpieczeństwa na kontynencie azjatyckim. Pragnę podkreślić duże zainteresowanie dla dalszego rozwoju współpracy Polski i Kazachstanu. Jesteśmy przekonani, że pan prezydent w czasie swojej wizyty, również w parlamencie będzie odczuwał przyjaźń, która łączy nasze narody, a jednocześnie wielkie oczekiwanie, abyśmy w ramach tej współpracy zrobili krok naprzód w różnych dziedzinach, ale zwłaszcza w dziedzinie gospodarczej, po to, żeby społeczności, które reprezentujemy w Sejmie, miały satysfakcję z pracy, którą jako członkowie parlamentu wykonujemy. Proszę pana prezydenta o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Szanowni państwo, niech mi wolno będzie podziękować za serdeczne powitanie mnie w murach najwyższego organu ustawodawczego Rzeczypospolitej Polskiej. Prezentując państwu współczesny Kazachstan jestem daleki od myśli o tym, że jest to dla państwa kraj nieznany. Historia zrządziła tak, że mimo ogromnej odległości nasze narody wiele łączy. Czas nie zniszczył tych więzi, a obecnie przeradzają się one w nową jakość. Kazachstan wszedł w XXI wiek jako państwo odrodzone i pewne swojej przyszłości. Minione 10 lat naszego niepodległego rozwoju było najcięższą próbą, a pod względem znaczenia można je przyrównać do stulecia. Mimo trudności wytrwaliśmy, zbudowaliśmy swoje suwerenne państwo, ustabilizowaliśmy gospodarkę. Dziś jesteśmy pewni swojej siły. Niemniej jednak za główne osiągnięcie w tych latach uważamy spokój społeczny w naszym wielonarodowym społeczeństwie. W dzisiejszym rozdzieranym sprzecznościami świecie jest to wielka wartość. W naszym kraju pokojowo współistnieje ponad 100 narodów i narodowości, w tym również polska diaspora. Choć jej liczebność nie jest wielka, to wśród nas jest wielu obywateli polskiego pochodzenia, którzy w tragicznych latach 30. minionego stulecia zmienili narodowość w swoich paszportach, ale oni nigdy nie zdradzili swojego narodu, swojej kultury. Jestem wdzięczny polskim władzom za gospodarczą i humanitarną pomoc Polakom w Kazachstanie. W Kazachstanie działa wspólnota i Związek Polaków w Kazachstanie, które zajmują się propagowaniem polskich narodowych zwyczajów i tradycji. Związek skupia 12 regionalnych wspólnot Polaków. Nasza kultura jest różnorodna i niepowtarzalna. Każdy naród zachowując swoje tradycje, szanuje tradycje swojego sąsiada. Ten wielki dar tolerancji kulturowej i religijnej charakteryzuje wszystkich mieszkańców Kazachstanu. Zrządzeniem losu jest to, że na naszej ziemi żyją przedstawiciele wszystkich trzech oficjalnych religii świata. Warto dodać, że katolicyzm, mimo że po raz pierwszy pojawił się na kazachskiej ziemi we wczesnym średniowieczu, rozwinął się właśnie dzięki Polakom. Wybitni przedstawiciele waszego narodu byli zsyłani do Kazachstanu, zarówno w XIX, jak i w krwawym XX wieku. Polacy własnymi rękami wznieśli u nas pierwsze kościoły katolickie. W chwili obecnej działa ok. 90 parafii katolickich. Przytłaczającą większość parafian stanowią Polacy. W ubiegłym roku naszą nową stolicę Astanę odwiedził jeden w wielkich synów Polski, papież Jan Paweł II. Nazwał on Kazachstan ziemią męczenników i wierzących, ziemią zesłańców i bohaterów, ziemią myślicieli i artystów. Ojciec Święty podkreślił, że Kazachstan jest nosicielem specyficznej europejskiej misji, stanowiąc pomost między Europą i Azją, dając świadectwo więzi pomiędzy dwoma kontynentami, między odpowiednimi kulturami i tradycjami, między różnorodnymi grupami etnicznymi, które stykały się tutaj na przestrzeni wieków. Rozpoczynając swoją drogę niezależnego rozwoju 10 lat temu, Kazachstan ogłosił swoje dążenie do zbudowania wolnego, demokratycznego państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Wybitny polski satyryk Stanisław  Jerzy Lec stwierdził: "Nie każdy może tańczyć do muzyki przyszłości". My nie forsowaliśmy tego procesu. Unikaliśmy nierozsądnych skoków do liberalnej demokracji, która mogłaby wstrząsnąć społeczeństwem. Działaliśmy w sposób przemyślany i zrównoważony. Jesteśmy więc dumni, że tę niezwykle trudną drogę samostanowienia nasi obywatele przebyli bez jakiegokolwiek przelewu krwi i wstrząsów, w zgodzie i pokoju, z wiarą we wspólną przyszłość. Taka polityka pozwoliła nam zbudować nowoczesną strukturę demokratycznego państwa prawa z gospodarką rynkową. Jednym z najważniejszych atrybutów władzy narodu jest profesjonalny parlament. Praca najwyższego organu ustawodawczego jest fundamentalną podstawą naszego stabilnego rozwoju. Zgodnie z Konstytucją Republiki Kazachstanu, parlament naszego kraju składa się z dwu izb, z Senatu i Mażylisu. Posłowie i senatorowie w ciągu tych lat zmuszeni byli od podstaw zbudować całą bazę ustawodawczą suwerennego państwa. Wykorzystaliśmy doświadczenie legislacyjne wielu państw świata, w tym również Polski. Dzisiaj Kazachstan jest państwem, w którym odbywają się wolne wybory, w którym funkcjonuje kilkanaście partii politycznych, a 4 najbardziej popularne spośród nich mają swoje frakcje w parlamencie. Zapewnia się wolność słowa i działanie organizacji pozarządowych. Tego wszystkiego nigdy wcześniej nie było w historii Kazachstanu. Dziś Kazachstan przyjmuje te rozwiązania, jakby były od zawsze. Od pierwszych dni niepodległości republiki Kazachstan zadeklarował się jako demokratyczne świeckie państwo prawa o orientacji prospołecznej. Nasze najwyższe wartości to człowiek, jego prawa i wolności. Dużym wsparciem jest Zgromadzenie Narodów Kazachstanu, organizacja społeczna, nie mająca odpowiedników w świecie, którą czasami nazywana jest społecznym parlamentem. W Zgromadzeniu reprezentowane są wszystkie narodowe i kulturowe ośrodki republiki, w tym również polskie. Zgromadzenie wykonuje wielką pracę w zakresie konsolidacji narodów oraz zapewnienia stabilności w stosunkach międzynarodowych. Jest to trybuna dla wyrażenia uczuć mniejszości narodowych i narodów naszego kraju. Mimo osiągnięć w tej dziedzinie mamy świadomość, że musimy jeszcze wiele zrobić w zakresie dalszej demokratyzacji społeczeństwa. W związku z powyższym niezwykle interesujące są dla nas doświadczenia polskiego parlamentu, który ma na swym koncie wiele sukcesów w dziedzinie doskonalenia systemu legislacyjnego, zwłaszcza w kontekście integracji ze wspólnotą europejską. Budując nowy system gospodarczy przeprowadziliśmy energiczne, twarde, ale dające znaczące wyniki celowe reformy. Zgodnie z ocenami niezależnych ekspertów Kazachstan pod względem dogłębności przekształceń strukturalnych wyprzedził pozostałe państwa WNP. Reformy gospodarcze w Kazachstanie wdrażane były w kilku etapach. Każdy z nich był poważną próbą dla kraju. Dziś możemy powiedzieć, że proces przechodzenia od gospodarki planowej i niesamodzielnej do gospodarki rynkowej i samodzielnej jest już zakończony. W ostatnich latach odnotowujemy wzrost gospodarczy. Rośnie PKB oraz produkcja przemysłowa. Inflacja utrzymuje się na dość niskim poziomie. Rozwijają się inwestycje i środki trwałe. Wyniki rozwoju społeczno-gospodarczego w 2001 r. świadczą o umacnianiu się stabilności makroekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Wzrost PKB w 2001 r.  przekroczył 13%. Poziom produkcji przemysłowej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku wzrósł o 13,5%. To tempo utrzymuje się również w tym roku. W kraju został stworzony sprzyjający klimat dla inwestycji zagranicznych. Działalność inwestycyjna regulowana jest wieloma aktami ustawodawczymi i normatywno-prawnymi. Przewidują one gwarancje w zakresie ochrony inwestycji oraz wsparcie ze strony państwa w formie udzielanych ulg. Szybko przeprowadziliśmy prywatyzację wielkich obiektów własności państwa. To pozwoliło ożywić sektor ekonomii. Dziś dominuje sektor prywatny i obejmuje ponad 70% gospodarki. Jesteśmy jedynym krajem wśród WNP, w którym zostały utworzone fundusze emerytalne. Warto odnotować, że jesteśmy jedynym krajem, w którym działają prywatne fundusze. Wykorzystaliśmy doświadczenia wielu krajów, w tym również Polski. Kazachstan jest pierwszym spośród państw WNP i drugim w światowej praktyce, który przed terminem zwrócił długi zaciągnięte w Międzynarodowym Funduszu Walutowym w wysokości ok. 400 mln dolarów. Tym samym wykazaliśmy przed międzynarodowymi organizacjami gospodarczymi i instytucjami finansowymi, jak również zagranicznymi kredytodawcami naszą zdolność do obsługi kredytu. W Kazachstanie zostały stworzone narodowe instytucje finansowe, stabilny dwupoziomowy system bankowy, całkowicie niezależny zarówno od parlamentu, jak i od rządu. Odpowiada on za walutę narodową. Miło jest mi odnotować, że międzynarodowi eksperci uznali nasz system bankowy za najlepszy w krajach WNP. Bardzo znaczący jest również fakt, że Unia Europejska i USA uznały Kazachstan za państwo o gospodarce rynkowej. Obecne tendencje w gospodarce Kazachstanu świadczą o tym, że stopniowo wchodzi ona na drogę stabilnego rozwoju. Tak więc przeżyliśmy inflację na poziomie 300% w 1993 r., a teraz inflacja jest bardzo niska i rośnie dobrobyt naszego narodu. Ze względu na kryzys i na to, że musieliśmy odbudować państwo, dokonać przekształcenia gospodarki planowej w rynkową, walczyć z inflacją, zbudowaliśmy nową stolicę kraju. Astana jest chlubą naszego kraju i świadczy o wzroście gospodarczym Kazachstanu. Przezwyciężywszy spuściznę systemu totalitarnego Kazachstan uzyskał nową twarz na arenie międzynarodowej. Republika jest samowystarczalnym, samodzielnym państwem. Jest równoprawnym partnerem wspólnoty międzynarodowej. Rezerwy złote zapewniają 4-miesięczny import w naszym kraju. Dzięki dobrej koniunkturze i bogatym zasobom stworzyliśmy fundusz naftowy dla przyszłych pokoleń, który w tym roku zgromadzi 2 mld dolarów. Część przeznaczona będzie na przyszłość, a część na stabilizację na wypadek kryzysu. Jeszcze w latach, kiedy byliśmy częścią imperium radzieckiego, bez względu na naciski z centrali, Kazachstan podjął odpowiedzialną decyzję o zamknięciu poligonu w Semipałatyńsku, który był drugim w świecie po Nevadzie. Zrezygnowaliśmy z rakiet jądrowych, otrzymawszy gwarancje bezpieczeństwa od głównych mocarstw jądrowych. Ten akt był symboliczny dla działalności międzynarodowej nowego niezależnego państwa. Nasze umiłowanie pokoju, nasza otwartość na korzystną współpracę ze wszystkimi krajami umocniły autorytet naszego państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Za priorytetowy cel uznajemy  zapewnienie bezpieczeństwa w regionie. Współpracujemy w tej dziedzinie z wieloma innymi państwami. Kazachstan nawiązał strategiczne partnerstwo z Rosją, USA, Wielką Brytanią, Chinami i Indiami. Z Unią Europejską planujemy podpisanie wspólnego dokumentu o długoterminowym partnerstwie. Kazachstan jest dziś odbierany w świecie jako konsekwentny, pryncypialny zwolennik procesów integracyjnych na terytorium postradzieckim. Wspólnota Niepodległych Państw zrodziła się właśnie na ziemi Kazachstanu, na której w 1991 r. przywódcy byłych republik radzieckich ogłosili powstanie nowego sojuszu. Właśnie z inicjatywy Kazachstanu utworzona została Euroazjatycka Wspólnota Gospodarcza, w skład której weszliśmy my, Rosja, Kirgistan, Białoruś, Tadżykistan. Kilka dni temu, w czasie szczytu w Moskwie do Euroazjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej na prawach obserwatora weszły Ukraina i Mołdowa. Próbujemy nawiązywać kontakty na zasadach europejskich. Obecnie tworzymy sojusz gazowy i naftowy Wspólnoty Niepodległych Państw. Ograniczamy między sobą taryfy, usuwamy bariery, żeby stworzyć wspólny rynek między tymi państwami. Uważam, że jest to nowa instytucja integracji naszych państw. Jest to nasza odpowiedź na wyzwania globalizacji. Pomyślnie rozwijamy inne nasze inicjatywy. Przede wszystkim jest to porozumienie o umacnianiu środków zaufania. Musimy umacniać to forum, by wypowiadać stanowisko wobec problemów bezpieczeństwa, przede wszystkim Azji Środkowej. 4 czerwca odbędzie się pierwsze spotkanie na szczycie tej organizacji, z udziałem 16 państw, w tym liderów: Rosji, Chin, Indii, Iranu, Pakistanu. Sądzę, że będzie to ważne przedsięwzięcie po to, by zyskać zaufanie w Azji. Jak wiadomo, w Azji żyje 65% ludności świata, znajdują się tam największe zasoby naturalne i największy jest potencjał konfliktowy. Trzeba usiąść do stołu rokowań i rozmawiać, by poprzez porozumienie rozwiązywać konflikty. Będzie to ogromny wkład w umacnianie pokoju na świecie. Najważniejszym, strategicznym zadaniem dla bezpieczeństwa i stabilności całej Azji Środkowej jest kompleksowa społeczno-gospodarcza rehabilitacja Afganistanu. Wiele - nie tylko w regionie Azji Środkowej, ale i na całym świecie - zależy od tego, na ile pomyślnie będzie rozwijał się proces odrodzenia Afganistanu. Wspieramy pomoc wspólnoty międzynarodowej na rzecz odbudowy gospodarki Afganistanu i nawet prezentowaliśmy już nasze propozycje na specjalistycznych międzynarodowych forach, jak również na forum ONZ. Jednocześnie Kazachstan stoi na stanowisku, że problem Afganistanu jest nie tylko problemem regionalnym, ale problemem całej światowej społeczności. W ślad za działaniami wojennymi powinny pójść konkretne działania ukierunkowane na odbudowę gospodarki tego tak niezwykle doświadczonego przez los kraju. Kiedy mówi się, jakie są przyczyny ekstremizmu, terroryzmu, trzeba jasno stwierdzić, że przyczyna tkwi w nędzy, w braku wykształcenia ludzi. 23 lata trwała wojna w Afganistanie po wyprowadzeniu wojsk radzieckich. Człowiek, który urodził się 20 lat temu, rósł w przeświadczeniu, że umie jedynie trzymać broń w ręku. Kiedy człowiek dostaje do jednej ręki kilogram chleba, do drugiej ręki weźmie karabin.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Na tym polega zagrożenie dla  świata - nędza i duża różnica między bogatymi i biednymi regionami świata. Kiedy obecnie na świecie 80% bogactw należy do 20% krajów, jest to globalna przyczyna ekstremizmów, również politycznych. Uważam, że trzeba kontynuować wysiłki na rzecz tworzenia efektywnego systemu bezpieczeństwa na kontynencie azjatyckim. Bardzo niepokoi nas nowe zagrożenie dla pokoju, jakim jest terroryzm, ekstremizm, nielegalny handel bronią, narkotykami i zorganizowana przestępczość. 70% narkotyków produkowanych jest w Afganistanie i eksportowanych do wszystkich krajów świata, a dochody szacowane na 7 mld dolarów ułatwiają zakup broni i przygotowanie ekstremistów. W walce z tymi patologiami ściśle współpracujemy z naszymi sąsiadami w Azji Środkowej - z Rosją i Chinami. W 2001 r. powstała Szanghajska Organizacja Współpracy, w skład której weszły - oprócz Kazachstanu - Rosja, Chiny, Uzbekistan, Kirgistan i Tadżykistan. W ramach tej organizacji zaaprobowane zostały mechanizmy zaufania, współdziałania w dziedzinie wojskowości, na wspólnych granicach. Chcemy rozwijać współpracę w sferze handlu, gospodarki, w dziedzinie humanitarnej. W dniach 6-7 lipca br. w Petersburgu przyjmiemy kartę tej organizacji i określimy w niej dalsze kroki. Charakteryzując sytuację geopolityczną, należy podkreślić dwa podstawowe okresy, które można umownie nazwać - przed i po 11 września 2001 r. Cechą charakterystyczną pierwszego okresu, kiedy budowaliśmy naszą niepodległość, była dość dobra sytuacja międzynarodowa. Następny okres, który rozpoczął się po 11 września, charakteryzuje się szybkimi, kardynalnymi zmianami sytuacji geopolitycznej. Państwa środkowoazjatyckie, na skutek bliskości Afganistanu, znalazły się w centrum polityki światowej, której podstawową treścią stała się bezkompromisowa walka z międzynarodowym terroryzmem. Przywództwo w tej walce wzięły na siebie Stany Zjednoczone. Ze względu na swe położenie geograficzne, złoża surowców mineralnych, zwłaszcza zasoby węglowodorów, jak również ze względu na korytarze transportowe nasz region był zawsze strategicznie ważny dla geopolitycznych i gospodarczych centrów Azji. Obecnie w narastającej walce o redystrybucję intensywnie zużywanych zasobów naturalnych, zwłaszcza nośników energii, strumieni transportowych region ten staje się wyjątkowo atrakcyjny dla różnych stron. Szczególne znaczenie ma Morze Kaspijskie z jego unikalnymi złożami węglowodorów i bogactwem biologicznym. Morze Kaspijskie stało się ważnym regionem Eurazji. Nasze zasoby są szacowane na ponad 14 mld ton o wartości 9 trylionów dolarów. Żeby pozyskać te bogactwa, trzeba podjąć inwestycje o wartości 500 mld dolarów. To jest ogromna praca, która czeka nas w regionie i która przy stabilnym rozwoju będzie mogła służyć całemu kontynentowi. Ten obszar powinien stać się rejonem integracji pokojowej, współpracy gospodarczej, z korzyścią dla całej wspólnoty międzynarodowej. Żeby efektywnie zagospodarować te bogactwa, trzeba rozwiązać problemy systemowych rurociągów eksportowych. Jesteśmy gotowi do szerokiej współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi państwami świata.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Myślę, że  Polska też chciałaby uczestniczyć w transporcie ropy przez porty bałtyckie. Niedawno została podpisana w Moskwie historyczna decyzja o rozgraniczeniu dna Morza Kaspijskiego między Kazachstanem i Rosją, a trzy sporne złoża będą eksploatowane wspólnie. Jest to pierwszy ważny krok, po którym nastąpią kolejne. Dotyczy to również innych decyzji w sprawie Morza Kaspijskiego. Niedawno w Ałma-Acie odbyło się nieformalne spotkanie przywódców państw WNP, na którym omawiano wiele kwestii w kontekście perspektyw sektora energetycznego. Chcemy stworzyć alians gazowy euroazjatycki, który połączy zarówno państwa producentów, jak i państwa użytkowników, a także stworzy infrastrukturę dla transportu gazu na rynki innych regionów. Tutaj partnerem może być również Polska. W naszym kraju z zainteresowaniem obserwujemy polskie przekształcenia w różnych sferach życia społeczno-gospodarczego. Doświadczenia Polski są ilustracją dobrze zaplanowanej i przemyślanej pracy w zakresie tworzenia nowego ustroju, który pozwoli osiągnąć wysokie wskaźniki poziomu życia i jego organizacji. Dalszy rozwój dwustronnej współpracy, uwzględniającej wspólne cele i wartości będzie ważnym czynnikiem tworzenia nowych, korzystnych powiązań miedzy naszymi państwami. Jednocześnie nasze kraje są zgodne w swym dążeniu do dalszej demokratyzacji społeczeństw, do budowy gospodarki rynkowej, do ewolucyjnej integracji ze światową przestrzenia gospodarczą. Chciałbym podkreślić, że Kazachstan popiera dążenia Polski do integracji z Unią Europejską, co w połączeniu z dynamiką naszych stosunków dwustronnych może być dodatkowym czynnikiem integracji Kazachstanu ze społecznością europejską i światową. Umożliwi to bezpośredni dostęp towarów z Kazachstanu do rynku europejskiego. Między Kazachstanem a Polską istnieje wzajemne zrozumienie polityczne. Jest dwustronne dążenie do rozwijania pełnowartościowej współpracy gospodarczej. Henryk Sienkiewicz stwierdził: "Zgoda buduje nawet małe państwa, a niezgoda rujnuje nawet wielkie mocarstwa". Jestem przekonany, że między nami zawsze będzie panowała zgoda i nie grożą nam konflikty. Sądzę, że moja oficjalna wizyta w Polsce będzie sprzyjała rozwojowi naszej współpracy. Wiele wysiłku włożył prezydent Polski Aleksander Kwaśniewski w zacieśnienie naszych stosunków. Kazachstan uważa Polskę za priorytetowego partnera wśród państw europejskich, poprzez którego chcemy współdziałać z całą Europą. Fakt, że nasza wymiana handlowa od poziomu zerowego osiągnęła prawie 300 mln dolarów, uważam za niesatysfakcjonujący. Powinni zacząć aktywnie działać ludzie biznesu. W tej chwili odbywa się forum gospodarcze. Mam nadzieję na dobre kontrakty między naszymi krajami. Apeluję do biznesmenów, by pracowali w Kazachstanie na naszych placach budowy, aby uczestniczyli w budowie naszej stolicy, która jednocześnie jest wolną strefą ekonomiczną, by uczestniczyli w budowie dróg, lotnisk. Kazachstan jest krajem rolniczym. Interesuje nas przede przetwórstwo rolnicze, budowa maszyn, urządzeń dla wydobycia i przesyłu ropy i gazu. Jest to świetny biznes. Sądzę, że te i inne dziedziny naszej współpracy będą czynnikiem zbliżającym nasze państwa i narody. Polonia, która mieszka w Kazachstanie, jest ogniwem, które łączy nas. To są nasi kazachstańcy Polacy, nie wasi Polacy, dlatego bardzo dobrze ich traktujemy. Chcemy przyciągnąć do Kazachstanu Polaków z Polski, a nie tego, aby Polacy z Kazachstanu wyjeżdżali do Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrezydentRepublikiKazachstanuNursultanNazarbajew">Jest wraz  ze mną prezes Ziemkiewicz, szef polskiego ośrodka kulturalnego, który zapewne wesprze mnie i powie, że relacje między narodowościami naszego kraju opierają się na wzajemnym zaufaniu. Chcemy wcielać w życie porozumienia wcześniej osiągnięte i te, które podpisaliśmy teraz w Warszawie. Dziękuję za uwagę. Jeśli będziecie państwo mieli pytania, jestem gotowy na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękujemy, panie prezydencie, za to niezwykle ciekawe, pełne treści wystąpienie, którego wysłuchaliśmy z ogromnym zainteresowaniem. Dziękujemy za życzliwe słowa pod adresem naszego parlamentu, w odniesieniu do naszych stosunków bilateralnych i multilateralnych. Chciałbym obecnie zapytać państwa posłów i senatorów, czy ktoś z państwa chciałby skierować pytanie do pana prezydenta? Jeśli państwo pozwolą, wystąpię z pierwszym pytaniem. Wspomniał pan, że Kazachstan popiera członkostwo Polski w Unii Europejskiej. Jak pan sądzi, w jaki sposób to członkostwo może rzutować na rozwój stosunków Polski i Kazachstanu, również gospodarczych? My spodziewamy się, że członkostwo w Unii Europejskiej powinno przyspieszyć rozwój polskiej gospodarki, uatrakcyjnić ją, podnieść jakość technologiczną. Czy uważa pan, że nasze członkostwo w Unii będzie rodziło nową jakość z punktu widzenia wzajemnych stosunków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezydentNursultanNazarbajew">Uważam, że wyraziłem się ściśle, bo Polska tak czy owak wstąpi do Unii Europejskiej. Ja zawsze popierałem to dążenie Polski. Współpracujemy z państwami, które są już członkami Unii Europejskiej. Obecność Polski w Unii jest zgodna z interesami waszego kraju i mając dobre stosunki z Kazachstanem Polska będzie oknem, przez które będziemy rozwijali handel ze wszystkimi krajami członkowskimi Unii. Polska będzie nas aktywnie wspierała w naszym dążeniu do nawiązania stosunków handlowych z państwami Unii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze skierować pytanie do pana prezydenta? Chciałbym zaznaczyć, że pan prezydent jest gotowy podpisać książkę. Jest osobą, która pomagała w jej przygotowaniu. Tytuł książki brzmi: "Pokój - słowo, które określa wszystko".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezydentNursultanNazarbajew">Chciałbym powiedzieć kilka słów na ten temat. Sam tytuł książki odnosi się do problematyki pokoju i stabilności. Wspomniałem już, że Kazachstan po uzyskaniu niepodległości wydał rozporządzenie o likwidacji poligonu jądrowego w Semipałatyńsku, który wyrządził wiele szkód, ponieważ był on utrzymywany w tajemnicy przed naszym społeczeństwem. Ludzie nie rozumieli, dlaczego dochodzi do nagłych zaćmień słońca. Teraz wiemy, że ponad 300 tys. osób było napromieniowanych. To jest w tej chwili teren skażony. Ciągle walczymy z tą klęską. Ponadto na obszarze Kazachstanu było rozlokowanych 110 międzykontynentalnych rakiet z głowicami jądrowymi. Zrezygnowaliśmy z tej straszliwej broni po to, by Kazachstan nie stał się zagrożeniem dla świata i nie był źródłem rozpowszechniania tej broni. Wszystko to świadczy o tym, iż jesteśmy zwolennikami pokoju i stabilności. Chcemy mieć państwo bez broni jądrowej. Miło jest mi zauważyć, że ten album wydany w Polsce specjalnie przed moją wizytą porusza nie tylko te problemy, ale również sprawy stosunków polsko- kazachstańskich. Sądzę, że ten album będzie sprzyjał dalszemu zbliżeniu i wzajemnemu zrozumieniu między naszymi krajami i narodami. Są tu obecni ci, którzy tworzyli ten album, wydawcy i sponsorzy. Jestem wam bardzo wdzięczny za tę pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękujemy za te dodatkowe objaśnienia. Chciałbym jeszcze raz upewnić się, czy ktoś z państwa chciałby skierować pytanie do pana prezydenta? Nie widzę dalszych zgłoszeń. Państwo posłowie i senatorowie chcieliby prosić pana prezydenta o autografy. Bardzo prosimy. Na tym zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>