text_structure.xml
8.29 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Witam ministra sprawiedliwości pana Marka Sadowskiego. Pan minister wychodzi, a czy będzie pana ktoś zastępował, bo obecność przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości jest przewidywana na posiedzeniu. A może pan minister wydelegował kogoś innego, kto poinformuje nas o rozwoju spraw? Porządek obrad został państwu dostarczony na piśmie. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała zaproponowany porządek obrad. Wszyscy posłowie otrzymali dokumentację przesłaną przez premiera Marka Belkę oraz opinię Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Mimo to proszę ministra sprawiedliwości o uzupełnienie tych materiałów o dodatkowe informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawiedliwosciMarekSadowski">Jestem w dużym kłopocie, ponieważ na to posiedzenie wydelegowałem ministra Sylweriusza Królaka, który zapewne jeszcze szuka sali posiedzeń. Mój kłopot jest tym większy, że nie znam projektu omawianej ustawy i trudno mi zabrać głos. Zostałem tylko dlatego, że stwierdziłem brak ministra Sylweriusza Królaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Rozumiem, że pan minister Sylweriusz Królak dotrze do nas lada moment. Na szczęście mamy ministra Andrzeja Załuckiego z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, którego proszę teraz o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejZalucki">Do chwili podpisania umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Tajlandii o wzajemnej pomocy w sprawach karnych, sporządzonej w Bangkoku 26 lutego 2004 r. /druk nr 3161/ w stosunkach między Polską i Tajlandią brak było formalnoprawnej podstawy udzielania przez organy wymiaru sprawiedliwości pomocy prawnej w sprawach karnych. Współpraca w tym zakresie odbywała się na zasadzie wzajemności faktycznej. Tymczasem w ostatnich latach wzrosła liczba ujawnionych przypadków przemytu przez terytorium Polski narkotyków z krajów tzw. "Złotego Trójkąta", w tym z Tajlandii, w związku z czym zwiększyła się znacznie liczba śledztw w sprawach o przemyt narkotyków, których prowadzenie wymaga często zwracania się do władz tajskich z prośbą o udzielenie pomocy prawnej. W tej sytuacji celowe było zawarcie umowy, która określając podstawy i zakres pomocy prawnej, stworzy gwarancje stabilności tego obrotu. Tym samym umowa przyczyni się do lepszego działania sądów i prokuratur obu państw w zwalczaniu przestępczości, w tym przestępczości zorganizowanej. Teraz omówię aspekty prawno-międzynarodowe i proceduralne związane z zawarciem umowy, pozostawiając do prezentacji przedstawicielom resortu sprawiedliwości ewentualne szczegółowe i merytoryczne sprawy. Tryb związania się przez strony umową określony został w art. 20 ust. 1 i przewiduje jej ratyfikację. Nie wskazuje się, czy ma to być ratyfikacja za zgodą wyrażoną w ustawie - tzw. "duża ratyfikacja" - czy też ratyfikacja dokonana przez prezydenta RP. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej umową w formie "dużej ratyfikacji" przewidziany w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP przyjęty został z uwagi na następujące okoliczności. Po pierwsze - umowa dotyczy wolności i praw obywatelskich określonych w Konstytucji RP, m.in. takich jak: prawo do ochrony prawnej wolności człowieka, art. 31, prawo do równego traktowania przez władze publiczne, art. 32, prawo obywatela polskiego do opieki ze strony Rzeczypospolitej Polskiej podczas pobytu zagranicą, art. 36 i prawo do nietykalności i wolności osobistej, art. 41. Po drugie - umowa w sposób szerszy i bardziej szczegółowy reguluje kwestie znajdujące się w rozdziale 62 ustawy - Kodeks postępowania karnego. Rozdział 62 traktuje o pomocy prawnej i doręczeniach w sprawach karnych. Zgodnie z art. 91 Konstytucji RP umowa po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw stanie się częścią krajowego porządku prawnego i będzie bezpośrednio stosowana, mając pierwszeństwo przed ustawą - Kodeks postępowania karnego. Wobec powyższego nie będzie zachodzić konieczność wprowadzania zmian w prawie wewnętrznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy posłowie mają jakieś pytania do przedstawicieli rządu w związku z projektem ustawy z druku nr 3161?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPrzemyslawGosiewski">Bardzo często pojawiają się informacje, że obywatele polscy odbywający kary w więzieniach tajlandzkich przebywają w bardzo ciężkich warunkach. Czy możemy się dowiedzieć, ilu obywateli polskich obecnie przebywa w tych więzieniach, jakie wyroki odbywają i czy osoby te na mocy odpowiednich umów mogą odbywać karę w polskich więzieniach, w których warunki są bardziej znośne?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania? Nie słyszę. Proszę więc pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MinistersprawiedliwosciMarekSadowski">Obecnie w zakładach karnych w Tajlandii przebywa kilku obywateli polskich. Nie wiem, czy jest ich dwóch czy trzech, bo nie dysponuję aktualnymi danymi. Tajlandia nie jest jednak krajem, w którym zostało skazanych wielu obywateli polskich. Poza omawianą umową zawarta została między Polską a Tajlandią odrębna umowa o przekazywaniu osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Na jej podstawie państwo polskie "wydostaje" osoby skazane na terenie Królestwa Tajlandii i odbywają one karę więzienia w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze pytania lub głosy w dyskusji? Nie słyszę. Informuję, że Biuro Studiów i Ekspertyz nadesłało opinię przygotowaną przez pana Jana Morwińskiego, który zarówno w odniesieniu do meritum umowy, jak i trybu zastosowanego przez rząd wyraża się pozytywnie. W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie słyszę. Stwierdzam, że tytuł ustawy został zaakceptowany. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że art. 1 został zaakceptowany. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że art. 2 został zaakceptowany. Czy są propozycje innych przepisów, niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nie słyszę. Wobec tego pytam Biuro Legislacyjne KS, czy zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuRadoslawRadoslawski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia projektu ustawy? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Proponuję kandydaturę posłanki Grażyny Ciemniak. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaGrazynaCiemniak">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Kto jest za wyborem posłanki Grażyny Ciemniak na sprawozdawcę? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie zaakceptowały kandydaturę posłanki Grażyny Ciemniak na sprawozdawcę. W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>