text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego, czyli do zaopiniowania regulaminów: Parlamentarnego Zespołu Myśliwych i Sympatyków Łowiectwa, Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Żeglarstwa oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Infrastruktury Komunikacyjnej dla Miasta Stołecznego Warszawy i Miejscowości Podwarszawskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaHannaMierzejewska">Pan poseł Bartłomiej Szrajber zwrócił się z prośbą o odroczenie trzeciego punktu porządku obrad naszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselBarlomiejSzrajber">Jestem przewodniczącym Zespołu Poselskiego ds. Infrastruktury Komunikacyjnej dla Miasta Stołecznego Warszawy i Miejscowości Podwarszawskich. Ponieważ mam kolizję pewnych terminów, bo muszę dzisiaj o godz. 12 wziąć udział w spotkaniu - a nie mogłem wcześniej o tym państwa poinformować - prosiłbym pana przewodniczącego i Komisję o odroczenie tego punktu do najbliższego spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Dobrze, a więc regulamin Zespołu Poselskiego ds. Infrastruktury Komunikacyjnej dla Miasta Stołecznego Warszawy i Miejscowości Podwarszawskich przesuwamy na następne posiedzenie. Proszę o zabranie głosu pana posła Alfreda Budnera, w sprawie regulaminu Parlamentarnego Zespołu Myśliwych i Sympatyków Łowiectwa. Równocześnie proszę panią poseł Danutę Ciborowską o dalsze prowadzenie posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselAlfredBudner">Jestem inicjatorem powołania Parlamentarnego Zespołu Myśliwych i Sympatyków Łowiectwa. Rozumiem, że regulamin został państwu dostarczony. Czy chcecie państwo, abym go zaprezentował?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Za chwilę poproszę o zabranie głosu posła koreferenta w tej sprawie, a później - jeśli zajdzie potrzeba - panie i panowie posłowie zadadzą panu pytania lub też poproszą o pewne wyjaśnienia. W tej chwili nie widzę potrzeby głosu. Posłem koreferentem w tej kwestii jest pan poseł Krzysztof Oksiuta, którego proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Po przeanalizowaniu tego regulaminu mam tylko kilka uwag. Po pierwsze w par. 1, ponieważ nigdzie nie ma tego zapisanego, dodałbym, że członkostwo przynależności do Zespołu jest dobrowolne. Tak było we wszystkich regulaminach, które rozpatrywaliśmy. Par. 2 jest chyba nie do końca dopracowany, bo napisane jest w nim tylko: "Zespół obraduje na posiedzeniu". W par. 8 mówi się, że "Posiedzenia Zespołu odbywają się w terminach z góry zaplanowanych lub na wniosek 1/4 ogólnej liczby członków w celu rozpatrzenia konkretnej sprawy". W związku z tym w par. 2 trzeba dopisać, że Zespół obraduje na posiedzeniach zwoływanych co jakiś czas - to musi pan sprecyzować, na przykład raz na kwartał, nie rzadziej... lub co najmniej... - i tu należałoby podać jakiś termin. Można też par. 2 połączyć z par. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAlfredBudner">Sugeruje pan, aby zrezygnować z par. 2 na korzyść par. 8, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">To znaczy, generalnie powinny być one połączone w jeden zapis. To można jakoś doprecyzować. Do par. 3 i 4 nie mam uwag. Czytając par. 5, chciałbym zapytać, czy Zespół ma zamiar podejmować inicjatywy legislacyjne? Z tego paragrafu można wyczytać różne rzeczy. Ja bym ten zapis w ogóle usunął, bo państwo i tak w zasadzie w oparciu o mandat posła czy senatora macie prawo odnosić się do projektów ustaw, zgłaszać inicjatywy w określonych regulaminem przepisach. Natomiast z tego paragrafu wynika, że Zespół jako Zespół będzie przedstawiał te propozycje komisjom. My do tej pory takich sytuacji nie mieliśmy, a więc byłoby to wyraźne odstępstwo od dotychczasowych reguł. Nie wiem co na ten temat powiedziałoby Biuro Legislacyjne. Dla wszelkiego bezpieczeństwa usunąłbym ten zapis.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAlfredBudner">Ja bym go zostawił...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Panie pośle, może pan od razu odnieść się do tej kwestii, albo później ustosunkuje się pan do całości wypowiedzi pana przewodniczącego Krzysztofa Oksiuty.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAlfredBudner">Może wobec tego poczekam i wypowiem się na końcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Myślę, że tak będzie zręczniej. Panie przewodniczący, proszę kontynuować wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Ostania moja wątpliwość odnosi się do par. 12, który brzmi: "Zespół może prowadzić w wyznaczonym przez siebie składzie: - spotkania, wizytacje poselskie oraz badania działalności łowieckiej w terenie". Jest to podobna sytuacja. Nie chcielibyśmy, by Zespół nagle podejmował inicjatywę własną i jechał do jakiegoś koła, by sprawdzać, czy oni są dobrzy czy nie. Ta funkcja kontrolna przypisana jest Sejmowi. Generalnie państwo, jako uczestnicy komisji i również jako posłowie, zawsze możecie się tego domagać. Natomiast przypisywanie tej funkcji Zespołowi byłoby trochę zbyt mocno rozwinięte. To są wszystkie moje uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Jaka jest konkluzja, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Generalnie jestem za przyjęciem tego regulaminu, po wprowadzeniu tych poprawek, o których mówiłem, chyba że pan poseł mnie przekona, że w którymś miejscu powinienem zmienić swoje zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Bardzo proszę pana posła o ustosunkowanie się do propozycji zmiany, jaką sugerował pan poseł przewodniczący. A więc par. 2 proponował połączyć...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Pierwsza sugestia była, by dopisać, że członkostwo w Zespole jest dobrowolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Tak, to była pierwsza uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAlfredBudner">Zgadzam się, że trzeba to dopisać, już to uczyniłem na swoim egzemplarzu. Nie mam co do tego uwag. Tak powinno być, ale przez jakieś przeoczenie tego nie napisaliśmy. Zgadzam się z tym jak najbardziej. Jeżeli rzeczywiście par. 2 jest niejasny, bo taka jest prawda, to ja u siebie go wykreślam.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Panie pośle, jeżeli mogę sugerować, to proponuję par. 8 połączyć z par. 2 i wprowadzić jako par. 2 po to, żeby nie burzyć pewnego porządku w zapisach. Brzmiałoby to mniej więcej tak: "Zespół obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie mniej niż raz na dwa miesiące lub na wniosek 1/4 ogólnej liczby członków, w celu rozpatrzenia konkretnej sprawy". Tak brzmiałby par. 2, a wówczas zrezygnowalibyśmy z par. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAlfredBudner">A więc par. 8 wykreślamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Tak jest. Zaproponowałam zapis par. 2, choć może trzeba go jeszcze troszkę wygładzić. Par. 3 i 4 były w porządku. Par. 5 pan przewodniczący Krzysztof Oksiuta proponował by w ogóle wykreślić, ponieważ nie powinno być tutaj tych zapisów. Jako parlamentarzyści bowiem mamy i tak zapisane w prawie możliwości proponowania legislacyjnych rozwiązań. Co pan poseł na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAlfredBudner">Rozumiem to, tylko upierałbym się przy zostawieniu ostatniego punktu w tym paragrafie, a mianowicie: "działać na rzecz rozwoju polskiego łowiectwa i ochrony przyrody", bo to jest niejako kwintesencja naszego działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">A więc, panie pośle, pozwalam sobie zaproponować par. 5 w następującej formie: "Zespół w szczególności działa na rzecz rozwoju polskiego łowiectwa i ochrony przyrody", a pozostałe punkty proponuję skreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselAlfredBudner">Jesteśmy zgodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Par. 6 i 7 są w porządku, tutaj pan przewodniczący Krzysztof Oksiuta nie miał uwag. Par. 8 mamy załatwiony. Par. 9, 10 i 11 też nie budzą wątpliwości. Par. 12 budzi duże wątpliwości i była propozycja, by go wykreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAlfredBudner">Nie mam uwag co do tego, jeżeli tak Komisja sobie życzy, to my nie będziemy się upierać, tym bardziej że jako posłowie mamy również możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Mam pytanie do pana posła reprezentującego wnioskodawców, odnośnie do par. 12, w sprawie spotkań, wizytacji poselskich...</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Pani poseł, uspokajam panią, że pan poseł zaaprobował już wykreślenie tego paragrafu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoslankaHannaMierzejewska">W tekście regulaminu jest bardzo dużo błędów interpunkcyjnych. Wydaje mi się, że na to też powinniśmy zwracać uwagę, bo to jest dokument, który powinien trafiać do korekty. Powinien być sprawdzany przez osoby fachowe. Wszędzie jest taki podstawowy błąd, że między słowem a przecinkiem, następującym po tym słowie, jest spacja, a tego się nigdzie nie robi. Są to błędy interpunkcyjne. Wydaje mi się, że dokument ten powinien być sprawdzany i pod tym kątem, jeśli ma mieć jakąś powagę. Poza tym jest jeszcze błąd interpunkcyjny w par. 4. Po dwukropku, kiedy każda fraza zaczyna się od tiret, na końcu postawiony jest przecinek. Jest to niepotrzebne. To też trzeba wyrzucać. To tyle co miałabym do powiedzenia w sprawie interpunkcji. Natomiast w par. 1, wydaje mi się, że jest błąd stylistyczny. Mamy takie zdanie: "składa się z parlamentarzystów będących myśliwymi i sympatyków łowiectwa". Wynikałoby z tego, że do tego Zespołu mogą należeć sympatycy, a przecież to chodzi o parlamentarzystów sympatyków. Prawda? Ci sympatycy, muszą też być parlamentarzystami. Tu jest wyraźnie napisane: " parlamentarzystów będących myśliwymi i sympatyków". To też trzeba stylistycznie doprecyzować. W par. 9 w pkt. 3 są dwa zdania, które w zasadzie nie łączą się tematycznie: "Posiedzenie Zespołu jest jawne. Zespół może odbywać również posiedzenia zamiejscowe". Zaproponowałabym zdanie: "Zespół może odbywać również posiedzenie zamiejscowe", jako pkt 4 tego paragrafu, bo on nie za bardzo łączy się z tym określeniem, że jest jawne. Jawne i zamiejscowe to są zupełnie dwie różne kategorie. Mam jeszcze pytanie w związku z par. 14, który brzmi: "Zespół współdziała ze środkami masowego przekazu w zakresie dotyczącym jego pracy". Czy rzeczywiście w regulaminach taki punkt powinien się znajdować? Pierwszy raz się z tym spotykam. Wydaje mi się, że w regulaminie nie musi być ujęta informacja, że Zespół będzie współdziałał ze środkami masowego przekazu. Proponowałabym to wykreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Panie pośle, proszę odnieść się do tych propozycji, które sugeruje pani poseł Hanna Mierzejewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselAlfredBudner">Nie będę zgłaszał sprzeciwu, jeżeli chodzi o błędy interpunkcyjne. Natomiast obstaję przy par. 14, że Zespół współdziała ze środkami masowego przekazu w zakresie dotyczącym jego pracy. Jest to dla nas czytelne i zrozumiałe, bo tak powinno być. My nie chcemy zamknąć się i nie pokazywać swojej działalności. Chcemy po prostu być otwarci dla mediów.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Panie pośle, zapisanie tegoż lub nie, nie stoi w żadnej sprzeczności z przekazywaniem mediom informacji z pracy Zespołu, jak również z działalności parlamentarnej państwa, nie tylko w tym Zespole. Jest to jakby wpisane w naszą działalność parlamentarną. Czy pan poseł proponuje, by jednak ten paragraf został?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselAlfredBudner">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Pani poseł Hanna Mierzejewska sugerowała również pewne wyczyszczenie spraw interpunkcyjnych i stylistycznych, takich jak np. w par. 1: "składa się z parlamentarzystów będących myśliwymi i sympatykami łowiectwa". Po takiej zmianie paragraf ten brzmiałby dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselAlfredBudner">Proszę państwa, przygotowałem projekt regulaminu, ale to wszystko będziemy "czyścić" w momencie zakładania Zespołu. Dopiero posłowie, członkowie Zespołu, podejmą ostatecznie decyzję jak to ma wyglądać od strony stylistycznej i interpunkcyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Panie pośle, pragnę panu zasugerować troszkę inną kolejność. Otóż, dzisiejsza opinia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich wpływa do marszałka Sejmu. Pan przewodniczący Krzysztof Oksiuta proponował, by była to pozytywna opinia dotycząca tego regulaminu, po uzupełnieniu o te kwestie, o których mówiliśmy i na co pan poseł wyraził zgodę. A więc państwa projekt regulaminu, zaopiniowany pozytywnie przez naszą Komisję, musi być przed odesłaniem do pana marszałka całkowicie tutaj uporządkowany i o to proszę. Czy ktoś z państwa ma inną propozycję niż zgłosił pan przewodniczący Krzysztof Oksiuta, by pozytywnie zaopiniować regulamin Parlamentarnego Zespołu Myśliwych i Sympatyków Łowiectwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Po wypowiedzi pana posła będę musiał zweryfikować moje stanowisko, bo jeśli pan poseł będzie podtrzymywał to, że państwo poprawicie regulamin, nie uwzględniając dzisiaj tych naszych poprawek, tylko dopiero w jakimś terminie wyznaczonym przez siebie, to wówczas musimy dzisiaj zaopiniować projekt negatywnie. To niestety powoduje sytuację, że marszałek i Prezydium Sejmu po raz kolejny będą musieli rozpatrywać państwa wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselAlfredBudner">Przychylam się w takim razie do wypowiedzi pana przewodniczącego i zrobimy tak, jak Komisja nam zaleci.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Dziękuję bardzo, panie pośle. W związku z tym chcę się upewnić, czy ktoś z państwa ma odmienne zdanie od zdania pana przewodniczącego Krzysztofa Oksiuty, by pozytywnie zaopiniować regulamin Parlamentarnego Zespołu Myśliwych i Sympatyków Łowiectwa z tymi zmianami, które Komisja zaproponowała wprowadzić? Nie słyszę. Dziękujemy panu posłowi Alfredowi Budnerowi za obecność. Przystępujemy do rozpatrzenia regulaminu Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Żeglarstwa. O zabranie głosu proszę przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Jakuba Derech-Krzyckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJakubDerechKrzycki">W dniu 17 kwietnia 2002 r. na posiedzeniu inicjującym pracę Zespołu zebrali się posłowie, którzy wyrazili chęć pracy w Parlamentarnym Zespole Przyjaciół Żeglarstwa i przyjęli regulamin, o którego aprobatę chciałbym prosić Komisję. Chciałbym jednocześnie zwrócić uwagę, że w par. 4 w słowach: "wybierani i odwoływani" są dwie literowe pomyłki, powinno być: "wybierane i odwoływane". Ten druk, który trafił do państwa nie zawiera tej literowej poprawki, która była przyjęta na posiedzeniu Zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">W imieniu Komisji posłem koreferentem jest pan poseł Jan Knapik. Panie pośle, proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanKnapik">Mamy przed sobą kolejny regulamin Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Żeglarstwa, który powstał, jak powiedział poseł wnioskujący, w dniu 17 kwietnia br. Analizując regulamin nie dopatrzyłem się żadnych uchybień i niezgodności z Regulaminem Sejmu. Jest on dość zwarty, ogólny, nie wprowadza szczegółów. Według mnie jest do przyjęcia. Zatrzymam się tylko na par. 9, który brzmi: "Obsługę techniczno-biurową Zespołu zapewnia Kancelaria Senatu/Biuro PZŻ". Czy w Kancelarii Senatu jest takie biuro i czy ta obsługa techniczno-biurowa była uzgodniona z marszałkiem Senatu? Czy jest to tylko sugestia, by ona była, biorąc pod uwagę przepis regulaminu, że posłowie są obsługiwani przez Biuro Obsługi Posłów, jak również ich działalność związana z ich zainteresowaniami i upodobaniami. Po wysłuchaniu ustosunkowania się posła reprezentującego wnioskodawców do mojej uwagi odnośnie do par. 9, wnioskuję o pozytywną opinię dotyczącą tego regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Czy pan poseł Jan Knapik sugeruje, by par. 9 zupełnie wykreślić z tego regulaminu, tak jak czyniliśmy to we wszystkich pozostałych regulaminach?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselJanKnapik">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Mam pytanie do posła reprezentującego wnioskodawców. Każdy zespół parlamentarny ma określony cel pracy zespołu. W tym regulaminie w zasadzie nie jest on sformułowany. Czy pan poseł mógłby odpowiedzieć, czy jest to celowy zamiar, aby nie umieszczać celu działania Zespołu? Czy jest to przeoczenie? Jeżeli jest to zamierzony cel, to czy pan poseł reprezentujący wnioskodawców nie uważa, że jest to jakieś sformalizowanie nieformalnej grupy towarzyskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselMarekWiduch">W regulaminie nie jest podane jak często i kiedy Zespół będzie pracował. Czy nie dobrze byłoby określić, że Zespół spotyka się przynajmniej raz w roku, czy raz na kwartał? Podane jest tylko w par. 8, iż: " Zespół działa w okresie całej kadencji parlamentu".</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselAndrzejSkrzynski">Pytanie kieruję do pana posła Jakuba Derech- Krzyckiego. Czy w par. 9 chodzi o biuro, które jest przy Polskim Związku Żeglarskim? Czy jest to jakieś inne biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Była propozycja, by par. 9 wykreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Proszę pana posła wnioskodawcę o ustosunkowanie się do sugestii członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselJakubDerechKrzycki">Nie będę ukrywał, że przyjmując ten regulamin wzorowaliśmy się na istniejącym już regulaminie czy projekcie regulaminu Zespołu Parlamentarnego Przyjaciół Harcerstwa i stąd znalazł się zapis par. 9, jeżeli jest sugestia...</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Nie opiniowaliśmy jeszcze regulaminu tego Zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">A we wszystkich pozostałych regulaminach, które do nas trafiły, zapis taki został wykreślony.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselJakubDerechKrzycki">Nie trafił do państwa jeszcze ten regulamin? A powstawał dużo wcześniej niż ten, o którym mówimy. Jeżeli jest taka praktyka, by nie zapisywać tego kto obsługuje, to faktycznie deklaruję wolę usunięcia par. 9. Myślę, że to będzie rozwiązywało kwestie sporne. W ten sposób ginie pytanie o biuro PZŻ, czyli Polskiego Związku Żeglarskiego. Jeżeli chodzi o sprawę terminowości, to celowo nie zapisywaliśmy terminów spotkań, czy obligatoryjnej częstotliwości prac Zespołu. Wyszliśmy z założenia, iż do tego Zespołu zapisują się osoby, którym żeglarstwo jest bliskie sercu i że będziemy formalnie pracować w miarę potrzeb, wtedy kiedy środowisko żeglarskie będzie sygnalizowało, iż powstają problemy, które są do załatwienia. Wpisanie jakiejś propozycji terminów odbywania posiedzeń, powodowałoby także konieczność bardziej sformalizowania tego regulaminu. Chcieliśmy tego uniknąć. Powodowałoby również i to, że musielibyśmy odnieść się do terminów posiedzeń ewentualnych zespołów problemowych, których powołanie regulamin przewiduje. Natomiast, jeżeli chodzi o tę najważniejszą uwagę, czyli kwestię nieokreślenia w regulaminie celów, to wychodzimy z założenia, że są one zawarte w samej nazwie Zespołu. Zespół ten z założeń ma skupiać przyjaciół żeglarstwa i myślę, że jest oczywistym, iż celem tego Zespołu jest po prostu wspieranie żeglarstwa i występujących problemów w tej dziedzinie życia, szeroko rozumianej. Nie chcieliśmy podejmować próby szczegółowego określenia żeglarstwa, jako dyscypliny bardzo szerokiej, która zaczyna się od pływania na desce z żaglem, wędruje przez pływanie po morzu, jeziorach, a kończy się gdzieś na ściganiu się bojerami po lodzie. To wszystko jest żeglarstwo. Żeglarstwo jest sportem i metodą na życie, turystyką i wychowaniem. Myślę, że dla przyjaciół żeglarstwa to wszystko jest po prostu zrozumiałe. Nie chcieliśmy tego szeroko opisywać. Wybranie z tego szerokiego sportu jakby rzeczy najważniejszych, byłoby chyba trudne i wydaje mi się niecelowe. Sama nazwa Zespołu odpowiada jaki członkowie mają cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselKrzysztofOksiuta">Prosiłbym, aby w par. 3 zapisy odnoszące się do składu były jednolite. Chodzi o to, żeby się pan na coś zdecydował i zapisał to cyframi lub słownie. Wygląda to tak, jakby jedni potrafili czytać tylko w ten sposób, a inni inaczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselMarekWiduch">Mam uwagę do par. 8, który brzmi: "Zespół działa w okresie całej kadencji parlamentu". Całej kadencji nie będziemy już mieli, proponuję więc, wykreślić słowo: "całej" i pozostawić tylko: "kadencji parlamentu".</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoslankaKrystynaSkowronska">Powrócę jednak do celu działalności Zespołu. Jestem przyjacielem żeglarstwa i wiem co pod tym pojęciem należałoby rozumieć. Wiem, że państwo, jako miłośnicy żeglarstwa, używali nazw fachowych w par. 3 i to jest rzecz zrozumiała. Panie pośle, jeżeli tego celu w sposób ogólny nie zapiszemy, to ja będę głosowała przeciw, dlatego że ten projekt regulaminu posiada wadę formalną. Można tutaj zapisać bardzo wiele rzeczy, jest to szeroka interpretacja. To, co pan poseł zamierza wypełnić, na pewno zrozumiemy, iż jest to sposób uprawiania tej dyscypliny, wydawania patentów, itd. Jeżeli zapiszemy to w sposób ogólny, nie będzie wątpliwości, że zebrało się grono przyjaciół i powołało taki parlamentarny zespół, bo są parlamentarzystami. Gdyby pan poseł nie wziął pod uwagę tej sugestii, to jutro czy kiedy indziej należałoby przedłożyć regulamin parlamentarnego zespołu np. przyjaciół słońca itp. Rozumiem intencje pana posła, ale dla czytelności tego regulaminu postawiłam taki argument.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">By zamknąć tę dyskusję dotyczącą umieszczenia celu, zadań i sposobów realizacji, pragnę przypomnieć, że zajmowaliśmy się tym, jako Komisja. Przygotowaliśmy i podjęliśmy opinię /nr 5 z 19 marca 2002 r./, którą skierowaliśmy do marszałka i Prezydium Sejmu. Zaznaczamy w niej, że zdaniem Komisji, regulamin wewnętrzny każdego zespołu parlamentarnego winien zawierać: 1. cel powołania zespołu, 2. zadania, 3. formy realizacji, 4. władze zespołu. Tutaj nie odstępujemy od tej zasady, panie pośle. Bardzo proszę w związku z powyższym te cele wpisać do regulaminu, który państwo przedstawiliście, i naprawdę nie będzie przeszkód, gdy zostaną one wpisane. Ja natomiast mam jeszcze jedną sugestię dotyczącą par. 3. Nie wiem, czy mam rację czy nie, ale to mnie troszkę zastanawia. Otóż, państwo używacie w par. 3 nazewnictwa przypisanego stopniom, które używa się wtedy, kiedy się je posiada: kapitan, dwóch zastępców kapitana, czy też dwóch oficerów. Proszę mi wyjaśnić, bo być może się mylę, natomiast wiem - tak jak powiedziałam - że nazewnictwo dotyczące stopni, może być tylko wtedy używane, kiedy się takie stopnie posiada. Może ja to źle rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselJakubDerechKrzycki">Chciałbym na wstępie powiedzieć, że absolutnie przyjmuję te sugestie, które zostały skierowane wcześniej. Jeżeli były decyzje Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, że regulaminy muszą zawierać cele, to absolutnie będziemy musieli to uzupełnić. Jeżeli chodzi o par. 8, to myślę, że wykreślenie słów: "całej" nie budzi żadnych wątpliwości. Była jeszcze kwestia wykreślenia w par. 3 zapisu słownego cyfr. Myślę, że z tym również nie ma żadnego problemu i przyjmuję tę sugestię do zrealizowania. Natomiast, jeśli chodzi o te "nieparlamentarne" określenia w par. 3, to jest tak, że kapitan, oficer, są to stopnie i funkcje. One mogą raz występować jako stopnie, a raz jako funkcje. Tak będzie odnośnie do kapitana. Oficer jako stopień w ogóle nie funkcjonuje. Są cztery podstawowe stopnie żeglarskie. Na początku jest to żeglarz. Żeglarz pływający po śródlądziu, jak prowadzi jacht, to jest kapitanem, mimo że ma stopień tylko żeglarza.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">A czy zastępcy prowadzą jacht, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselJakubDerechKrzycki">Też występują.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Proponuję następujące rozwiązanie. Opinia pana posła Jana Knapika była pozytywna, jednakże zgodnie z opinią Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich nr 5 z dn. 19 marca 2002 r. - panie pośle wnioskodawco - prosimy o uzupełnienie regulaminu i przedstawienie nam wersji poprawionej. Wówczas na pewno, w bardzo szybkim tempie, regulamin zostanie przyjęty na najbliższym posiedzeniu Komisji. Mogę to w imieniu prezydium Komisji zagwarantować.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselJakubDerechKrzycki">Dziękuję serdecznie. Jak tylko przyjmiemy poprawki przekażemy regulamin do Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoslankaDanutaCiborowska">Przekazuję prowadzenie obrad panu przewodniczącemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Przechodzimy do spraw bieżących. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych. Chciałbym państwu przekazać tylko jedną informację. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się w przyszły wtorek o godz. 12. Będziemy omawiać: Biuro Finansowe i Dom Poselski, chyba że Prezydium Sejmu zleci nam coś ekstra, ale na razie nic takiego nie mamy. Kolejne posiedzenie naszej Komisji panujemy na 25 czerwca br., o godz. 11. Będziemy wówczas rozpatrywać wykonanie budżetu Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta oraz Krajowego Biura Wyborczego. To wszystko, dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>