text_structure.xml 11.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia jeden punkt porządku dziennego, który jest państwu znany. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę, a więc uznaję, że porządek dzienny został przyjęty. Przypominam, że powołaliśmy podkomisję, aby rozpatrzyła projekt ustawy. Przewodniczącym podkomisji jest pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Proszę, aby zaprezentował nam efekt pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Podkomisja spotkała się trzy razy, ponieważ podczas pierwszego czytania zgłoszono kilka problemów. Chodziło o składki na ubezpieczenia zdrowotne, spadkobierców, termin wypłaty oraz ustawę o cywilnych ofiarach wojny. Podkomisja z udziałem ekspertów rządowych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i innych przedstawicieli. Podam, w których miejscach nastąpiły zmiany. Art. 1 pozostaje bez zmian. W art. 2 ust. 1 są zmiany redakcyjne. Ust. 2 został skreślony, a jego treść przenieśliśmy do art. 4 ust. 3 i 6. W art. 3 ust. 1 nastąpiły zmiany redakcyjne. W ust. 2 wprowadziliśmy termin, do którego są liczone ustawowe odsetki, czyli do dnia 31 stycznia 2005 r. Art. 4 ust. 1 pozostał bez zmian. Ust. 2 wprowadziliśmy zmiany redakcyjne. Ust. 3-8 to nowe rozwiązania, czyli rozszerzona treść art. 2 ust. 2. Dodaliśmy tutaj tryb oraz podmiot, a także organ wypłacający tę rekompensatę. Art. 5 jest nowy i mówi, że: "Kwota rekompensaty nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne". Art. 6 też jest nowy, a jego treść jest następująca: "Roszczenie o wypłatę rekompensaty przedawnia się z dniem 29 lutego 2008 r.". Art. 7 zawiera zmianę zakresu odesłania do ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wyłączyliśmy tutaj art. 136 i art. 139-143a. Dokonaliśmy tego na podstawie szczegółowej analizy poszczególnych zapisów tej ustawy. Art. 8 zawiera zmianę numeracji. Art. 9 jest bez zmian. Art. 10 dotyczy zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tutaj usuwamy zapisy dotyczące cywilnych ofiar wojny oraz zwalniamy rekompensatę z podatku dochodowego. Ten zapis jest obszerny. Przepisujemy tę samą treść, tylko wyłączamy cywilne ofiary wojny. Jeżeli chodzi o art. 11, to pozostał on bez zmian. Art. 12 był art. 9 i tutaj dokonaliśmy zmiany numeracji. To są podstawowe zmiany. Podczas prac podkomisji strona rządowa zgłosiła nam problem dotyczący ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Nie ukrywam, że ten problem jest ważny. Z tego powodu proszę o omówienie tego problemu przez panią dyrektor Alinę Wiśniewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Panią dyrektor Alinę Wiśniewską dopuszczę do głosu podczas rozpatrywania art. 8. Przechodzimy do procedowania. Czy są uwagi do tytułu? Nie słyszę, a więc uznaję, że tytuł ustawy został przyjęty. Czy są uwagi do poszczególnych zapisów? Nie słyszę, a więc przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 1-7? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła przyjąć art. 1-7. Przechodzimy do art. 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuSwiadczenSocjalnychwMinisterstwiePolitykiSpolecznejAlinaWisniewska">Podczas prac nad ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dokonano zmian w ustawie o zaopatrzeniu emerytów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Tam usunięto ust. 1 z art. 57. Tutaj Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jak i Ministerstwo Obrony Narodowej uznały, iż ten ustęp należy przywrócić. Konsultowałam te problemy z tymi urzędami. Tak więc zgłoszono wniosek o przywrócenie tego zapisu z drobnymi zmianami wynikającymi z aktualizacji niektórych zmian, takich jak Zakład Lecznictwa Wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Jest tutaj pewien problem, ponieważ treść art. 57 ust. 1 nie ma związku z zapisami ustawy. W ten sposób narazimy się na zarzut niekonstytucyjności, ponieważ Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż podczas drugiego czytania nie można wnosić poprawek, które nie mają bezpośredniego związku z zakresem merytorycznym ustawy. Możemy to przegłosować, lecz jeżeli ktoś zechce zaskarżyć tryb pracy nad tą ustawą, to będzie to skuteczne. Czy pan poseł Tadeusz Tomaszewski podtrzymuje tę poprawkę? Można to zrobić w nowelizacji. Przypominam, że jutro będziemy opracowywać ustawę dotyczącą emerytur i renta dla wojskowych, a ten temat jest związany z tym zakresem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuRadoslawRadoslawski">Ta poprawka została nam dopiero teraz udostępniona i trudno jest mi odnieść się do niej merytorycznie. Na pierwszy rzut oka nie widać związku pomiędzy ustawą a danym zapisem. Oczywiście, jesteśmy jeszcze w pierwszej fazie prac nad ustawą, lecz należy wziąć pod uwagę to, że wniesienie poprawki do ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojskowych i wojennych oraz ich rodzin może w pewien sposób naruszać zasady tworzenia prawa. Tutaj należałoby odbyć szereg konsultacji z różnymi podmiotami, które mają prawo do wyrażenia swojej opinii jeszcze przed pierwszym czytaniem. W tej chwili nie jestem w stanie powiedzieć, czy ta poprawka wymaga konsultacji, lecz należy wziąć to pod uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuMPSAlinaWisniewska">Nie będę się upierała przy tym, że poprawka jest związana z treścią całej ustawy, ponieważ byłoby to bezsensowne. Przyznaję jednak, że mając na uwadze zmiany wprowadzone w art. 8 i 9, należy również tę zmianę potraktować jako porządkującą, ponieważ Ministerstwo Obrony Narodowej i tak już wydało rozporządzenie, które żyje własnym życiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Tak więc odwołam się do opinii Komisji. Cytuję całą poprawkę: "W art. 8 projektu należy istniejącą zmianę oznaczyć jako pkt 1 i dodać pkt 2, który zmienia art. 57 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin w następujący sposób: Proponowana zmiana polega na dodaniu do art. 57 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin ust. 1, który określa zakres ustaleń, leżących w kompetencji wojskowych komisji lekarskich. Ponadto, doprecyzowuje się między innymi kwestię nazwy wojskowego zakładu opieki zdrowotnej. Proponuje się również zmianę redakcyjną w art. 57 polegającą na dodaniu po wyrazach: "... związek śmierci ze służbą wojskową żołnierza..." wyrazów "zwolnionego ze służby". Ostatnia zmiana jest korektą redakcyjnego błędu powstałego podczas nowelizacji art. 57 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. W związku z powyższym dodany pkt 2 do art. 8 projektu ustawy o rekompensacie przysługującej w związku z odstąpieniem w 2002 r. od waloryzacji dodatku kombatanckiego powinien mieć następującą treść: "art. 57 otrzymuje brzmienie: "Ust. 1. Związek zranień, kontuzji i innych obrażeń lub chorób z działaniami wojennymi lub mającymi charakter wojennych albo ze służbą wojskową oraz związek śmierci żołnierza z tymi działaniami lub tą służbą ustala wojskowa komisja lekarska. Wojskowa komisja lekarska ustala również związek śmierci ze służbą wojskową żołnierza zwolnionego ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła w zakładzie opieki zdrowotnej, dla którego organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej. Związek zranień i kontuzji z działaniami wymienionymi w art. 8 ustala wojskowa komisja lekarska. Ust. 2. Niezdolność do pracy, datę jej powstania, związek niezdolności do pracy z działaniami wojennymi lub mającymi charakter wojennych albo ze służbą wojskową, związek śmierci ze służbą wojskową żołnierza zwolnionego ze służby, który zmarł poza zakładem opieki zdrowotnej, o którym mowa w ust. 1, oraz związek śmierci inwalidy ze służbą wojskową ustala lekarz orzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub komisja lekarska Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na podstawie orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej";".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WicedyrektordepartamentuwZakladzieUbezpieczenSpolecznychHalinaWolinska">Chciałam uzupełnić wypowiedź pani Aliny Wiśniewskiej. Zapis pkt 1 jest identyczny z zapisami, które obowiązywały do 1 lipca 2004 r. W tej zmianie wprowadzono lekarza orzecznika i komisję lekarską, ponieważ doszło do przekwalifikowania dwuinstancyjnego trybu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Podczas zmiany w pkt 2 wyeliminowaliśmy lekarza przedstawiciela związku inwalidów wojennych, ponieważ pozostało nam tylko dwóch czy trzech lekarzy w Polsce i nie mogą oni tego już wykonywać. Jeszcze raz powiem, że w pkt 2 lekarz orzecznik czy komisja ustala o niezdolności do pracy na podstawie orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej. Natomiast w pkt 1 zapisano, o czym ma orzekać komisja wojskowa. Tak więc niezbędne jest przywrócenie tych zapisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Rzeczywiście, treść tej poprawki jest porządkująca, ale nadal twierdzę, że nie powinna ona być rozpatrywana w tym trybie. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki do art. 8? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła przyjąć poprawkę do art. 8 zgłoszoną przez posła Tadeusza Tomaszewskiego. Kto jest za przyjęciem całego art. 8? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła przyjąć art. 8. Przechodzimy do dalszego procedowania. Kto jest za przyjęciem art. 9-12? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła przyjąć art. 9-12. Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto jest za przyjęciem ustawy w całości wraz ze zgłoszonymi poprawkami? Stwierdzam, że Komisja przyjęła w całości projekt ustawy. Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę posła Tadeusza Tomaszewskiego. Kto jest za przyjęciem kandydatury posła Tadeusza Tomaszewskiego na posła sprawozdawcę? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała posła Tadeusza Tomaszewskiego na posła sprawozdawcę. Wyznaczam termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na 6 listopada 2004. Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>