text_structure.xml
22.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszLisak">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych Porządek dzienny otrzymali państwo w zawiadomieniu. Pozwolą państwo, że nasze dzisiejsze posiedzenie rozpocznę od przedstawienia nowych członków naszej Komisji. Serdecznie witam panów: posła Jana Rzymełkę /PO/, posła Jacka Sauka /PiS/ oraz posła Zbigniewa Sobotkę /SLD/. Czy mają państwo jakieś zastrzeżenia, uwagi odnośnie do porządku dziennego? Nie ma zgłoszeń, co jest jednoznaczne z aprobatą Komisji. Pkt I porządku dziennego jest informacją na temat projektu ustawy budżetowej na 2004 rok w części budżetowej 24 - "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego" w zakresie wydatków na działalność kulturalną mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Zgodnie z materiałami, które państwo otrzymali, budżet Ministerstwa Kultury w dziale 921 - "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego" przewiduje kwotę 5.100 tys. zł na działalność związaną z problematyką mniejszości narodowych i etnicznych. Przedstawiciela MK proszę o przedstawienie nam wszelkich aspektów przesądzających o takiej wysokości dotacji, która, jak rozumiem, wystarczy w ocenie ministerstwa do zaspokojenia wszelkich zadań związanych z obsługą mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyRafalSkapski">Jak Komisja doskonale się orientuje, Minister Kultury otrzymał niedawno do dyspozycji środek specjalny pochodzący z wpływów z gier liczbowych i zakładów wzajemnych. Po wstępnych analizach zakładamy, że roczne przychody budżetu ministerstwa z tego tytułu mogą osiągnąć pułap 100-120 mln. zł. Oczywiście, proporcjonalna część tych wpływów przekazana zostanie również na dofinansowanie działań związanych z obsługą mniejszości narodowych i etnicznych. W związku z tym limit wydatków bieżących dla Departamentu Mniejszości Narodowych w projekcie ustawy budżetowej na 2004 r. ustalony został w wysokości 5.100 tys. zł - co stanowi nieznaczny wzrost dotacji w porównaniu z rokiem bieżącym /1,2%/. Ze względu na priorytetową pozycję sfery wydawniczej 50% tej sumy zostanie przeznaczone na dofinansowanie deficytu prasy i wydawnictw stowarzyszeń mniejszości narodowych, które są przedsięwzięciami niskonakładowymi i z założenia niedochodowymi. Stanowią jednak jeden z najważniejszych elementów podtrzymywania kultury i tożsamości środowisk mniejszościowych w Polsce. Pozostała kwota /2.500 tys./ rozdysponowana zostanie na organizację różnego rodzaju przeglądów i spotkań /1.200 tys. zł/, konkursy i festiwale /1.300 tys. zł/ oraz konferencje, kursy, warsztaty i inne imprezy /ok. 100 tys. zł/. Nie przewidujemy żadnych zmian w stosunku do sposobu finansowania projektów związanych z kulturą mniejszości narodowych i etnicznych. Zgłoszenia od stowarzyszeń mniejszościowych oraz innych zainteresowanych podmiotów mogą wpływać do 31 października br. Zdajemy sobie oczywiście sprawę, że proponowany w projekcie limit dofinansowania mógłby być nieco wyższy. Biorąc jednak pod uwagę znany nam wszystkim deficyt budżetowy oraz dodatkowe środki finansowe z rezerwy celowej, jakie w ciągu roku otrzyma DMN, kwota 5.100 tys. zł powinna - naszym zdaniem - zaspokoić wszystkie bieżące wydatki w zakresie działalności kulturalnej mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszLisak">Otwieram dyskusję. Proszę o zadawanie pytań, które pomogą nam sformułować stanowisko Komisji w sprawie propozycji dofinansowania DMN zawartej w budżecie na 2004 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Z całym przekonaniem uważam, że w myśl podejmowanych przez Komisję działań powinniśmy przynajmniej spróbować zwiększyć zaproponowany w budżecie limit do kwoty 6 mln zł. Uwzględniając zasadność takiej potrzeby proponuję, aby Komisja wystosowała dezyderat w tej sprawie - tym bardziej że przychody budżetu Ministerstwa Kultury wzrosły w ubiegłym roku o jakieś 14%, natomiast dotacje przeznaczone na działalność kulturalną mniejszości narodowych i etnicznych zmalały o ponad 20%. Korzystając z okazji postuluję również, by podczas dzielenia dotacji na potrzeby poszczególnych mniejszości departament zwrócił baczniejszą uwagę na środowisko Łemków, którym z racji krzywd historycznych winni jesteśmy szczególną troskę i pomoc w wypełnianiu ich skromnych postulatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy mają państwo jeszcze jakieś pytania związane z tą problematyką? Jeżeli nie, pozwolę sobie zadać pytanie skierowane do pana Rafała Skąpskiego. Według danych, które otrzymaliśmy z MK, wykonanie budżetu w omawianym przez nas zakresie nastąpiło już w trzecim kwartale br. Biorąc pod uwagę ten fakt zapytuję, jakie oszczędności planuje ministerstwo, aby wydatki przeznaczone na DMN zamknąć w planowanej w budżecie kwocie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMKRafalSkapski">Zazwyczaj jest tak, że zakładany przez nas plan wydatków zostaje jednak w pewnym stopniu przekroczony. Ministerstwo mając na uwadze taki stan rzeczy poszukuje dodatkowych środków finansowych poprzez przesunięcia budżetowe oraz wpływy ze środka specjalnego. Nie przewidujemy zatem żadnych ograniczeń tej sfery budżetowej, a potrzeby wynikające z praktyki wydatkowania budżetu DMN zamierzamy uzupełnić w głównej mierze przy wykorzystaniu wspomnianego już środka specjalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy w chwili obecnej możemy w przybliżeniu oszacować wpływy ze środka specjalnego? Czy pana zdaniem interwencja Komisji zmierzająca do zwiększenia budżetu DMN jest potrzebna, czy raczej potencjalne wpływy ze środka specjalnego będą wystarczającym zabezpieczeniem zadań wynikających z podtrzymania tożsamości narodowej mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMKRafalSkapski">Myślę, że Komisja opiniując projekt budżetu powinna zwrócić uwagę kierownictwa resortu na konieczność proporcjonalnego wydatkowania środków z rezerwy celowej. Sformułowane w ten sposób zalecenie zdobędzie z pewnością akceptację i przychylność ze strony kompetentnych władz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszLisak">Mamy więc do wyboru dwie możliwości. Wniosek pana posła Eugeniusz Czykwina sugeruje przesunięcia budżetowe, natomiast propozycja pana ministra Rafała Skąpskiego zakłada dotację ze środka specjalnego w wysokości proporcjonalnej do ogólnych wpływów budżetu z tego tytułu. Która z wymienionych opcji jest państwa zdaniem właściwszym rozwiązaniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarianKawa">Wydaje mi się, że wniosek pana posła Eugeniusza Czykwina powinniśmy wziąć pod uwagę w drugiej kolejności. Dużo większe możliwości w tym zakresie daje nam bowiem rezerwa celowa, która nie wymaga dodatkowych zmian w budżecie. Jak rozumiem, w przypadku akceptacji propozycji pana ministra Rafała Skąpskiego, wniosek pana posła Eugeniusz Czykwina stanie się bezprzedmiotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy mają państwo jakieś inne propozycje w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaMalgorzataRohde">Sądzę, że powinnością Komisji jest merytoryczne podejście do omawianego przez nas problemu. Nie przedstawiliśmy jednak jakiejś obligatoryjnej listy zapotrzebowań ani potencjalnych źródeł dofinansowania, dlatego też nasze oczekiwania w tej kwestii spełnić powinna propozycja przedłożona przez pana Rafała Skąpskiego. Proponuję, aby przy rozpatrywaniu tego typu spraw Komisja obrała nowy schemat działania, który opierałby się na możliwościach zawartych w rezerwie celowej oraz przygotowanym przez Komisję "katalogu potrzeb".</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Zgadzam się z rozwiązaniem zaproponowanym przez stronę rządową, jeżeli przyniesie ono realne korzyści finansowe w postaci dodatkowego miliona zł w budżecie DMN.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy są jeszcze jakieś uwagi, pytania w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń. Proponuję zatem, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu DMN na rok 2004 - z tą jednak uwagą, że udział DMN w podziale środka specjalnego będzie proporcjonalny do udziału budżetu MK, w kwocie nie mniejszej niż 1 mln. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem takiej opinii? Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię jednomyślnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaMalgorzataRohde">Uważam, że w związku z przyjęciem tak sformułowanego zapisu warto będzie przygotować na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji plan dotyczący podziału tych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy pan Jerzy Zawisza jest nam dziś w stanie przekazać informację, na jakie zadania ministerstwo ma zamiar przeznaczyć dodatkowe fundusze ze środka specjalnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaKulturyJerzyZawisza">W tej chwili nie potrafię powiedzieć nic bliższego w tej sprawie. Przypominam jednak, że podział wpływów ze środka specjalnego w omawianym przez nas zakresie zależny jest w głównej mierze od wniosków, które Komisja skieruje do Ministerstwa Kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi odnośnie do pkt I porządku dziennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzySzteliga">Proponuję, aby Komisja wystosowała do Komisji Finansów Publicznych wniosek, który dotyczył będzie przesunięcia z rezerwy celowej kwoty 1 mln. zł, przeznaczonych na dofinansowanie budowy Muzeum Historii Żydów Polskich, na rzecz rezerwy celowej obsługującej inwestycje służące podtrzymaniu tożsamości narodowej i kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych. Wniosek ten ma na celu doprowadzenie do sprawiedliwego zrównoważenia wydatków na poszczególne mniejszości narodowe i etniczne. Moja propozycja nie kwestionuje oczywiście potrzeby zaangażowania środków budżetowych państwa w tę inwestycję, a sygnalizuje jedynie możliwość uszczuplenia zaplanowanej na ten cel sumy /5 mln zł/ o 1 mln zł, który przeznaczymy na niezbędne działania związane z kulturą narodową pozostałych mniejszości narodowych i etnicznych. Nasza interwencja w tej sprawie zatrze z pewnością niekorzystne wrażenie faworyzowania w budżecie DMN potrzeb niektórych mniejszości narodowych ponad potrzeby innych. Uzyskane w ten sposób środki moglibyśmy przeznaczyć na rezerwę celową - "budowa i wyposażenie inwestycji służących podtrzymaniu tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych", dzięki której możliwe będzie wypełnienie zobowiązań Komisji wobec pozostałych mniejszości narodowych i etnicznych w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanuszLisak">Cieszę się, że zauważył pan problem pewnej zaskakującej dysproporcji w wydatkach budżetu na poszczególne mniejszości. Zaproponowany przez pana wniosek pozwoli na utworzenie w ramach budżetu DMN środków o charakterze inwestycyjnym, których brak hamuje skuteczne działanie Komisji w zawartych przez nią zobowiązaniach. W świetle tych faktów wniosek pana posła Jerzego Szteligi jest, moim zdaniem, w pełni godny naszego poparcia. Jakie jest państwa zdanie w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Przy okazji poruszania tej problematyki chcę powrócić do sprawy dokończenia budowy Muzeum Białoruskiego w Hajnówce, które powstaje w zasadzie ze środków własnych lokalnej społeczności. W związku z permanentnym brakiem funduszy prace budowlane w tym obiekcie ciągną się w ślimaczym tempie już od ponad 20 lat. Jak sądzę niezbędna w pozytywnym załatwieniu tej sprawy będzie pomoc ze strony Komisji. Mam również nadzieję, że w przyszłorocznym budżecie nie umknie gdzieś kwestia dotycząca klasztoru męskiego w Supraślu, na renowację którego - dzięki konsekwentnym namowom Komisji - przeznaczono kwotę 1.500 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanuszLisak">Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia, uwagi? Nie ma zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku przedstawionego przez pana posła Jerzego Szteligę, który dotyczy przesunięcia z rezerwy celowej 1 mln zł, przeznaczonych na dofinansowanie budowy Muzeum Historii Żydów Polskich, na rzecz rezerwy celowej służącej "budowie i wyposażeniu inwestycji służących podtrzymaniu tożsamości kulturowej pozostałych mniejszości narodowych i etnicznych". Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła wniosek pana posła Jerzego Szteligi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelDakowski">Dodam tylko, że wniosek zgłoszony przez pana posła Jerzego Szteligę w pełni pokrywa się ze staraniami MSWiA, które sygnalizowało od jakiegoś już czasu konieczność utworzenia rezerwy celowej przeznaczonej na inwestycje dla mniejszości narodowych i etnicznych. Myślę, że w przypadku pozytywnej odpowiedzi ze strony Komisji Finansów zrealizujemy w przyszłości kilka zadań, z załatwieniem których co roku problemy ma zarówno Komisja, jak i działający przy MSWiA Zespół ds. Mniejszości Narodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanuszLisak">Zanim przejdziemy do omówienia pkt. 2 porządku dziennego poproszę pana Rafała Skąpskiego o jeszcze jedno wyjaśnienie, które nasunęło mi się po przeczytaniu projektu budżetu MK. Chodzi mi o wymienioną w nim składkę do budżetu "Kultura 2000". Ciekaw jestem, czego dotyczy ta składka oraz na jakie cele jest ona przeznaczana - tym bardziej że jej kwota jest stosunkowo wysoka.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMKRafalSkapski">Jest to coroczna składka, którą minister kultury płaci do zbiorczej puli, z której korzysta potem przy realizacji pewnych określonych zadań. Analogiczny system funkcjonuje w większości funduszów krajów europejskich, gdzie na podstawie wpłaconej przez państwo składki realizuje się projekty związane z tym zakresem działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanuszLisak">Przechodzimy do omówienia pkt 2 porządku dziennego, którym jest informacja dotycząca projektu budżetu państwa na 2004 rok w części budżetowej 30 - "Oświata i wychowanie" w zakresie wydatków na edukację dzieci i młodzieży należących do mniejszości narodowych i etnicznych. Problematykę dotyczącą tego zagadnienia zaprezentuje nam przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu - pan Franciszek Potulski.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejiSportuFranciszekPotulski">Wyczerpującą informację odnośnie do tych kwestii przedstawiliśmy Komisji na piśmie. W formie uzupełnienia dodam jedynie, iż każde dziecko należące do mniejszości narodowej lub grupy etnicznej otrzymuje dofinansowanie o 20% większe niż pozostałe dzieci. W przypadku małych szkół /poniżej 42 dzieci/ kwota ta wzrasta do 50%. Ponadto dzieci wiejskie otrzymują dodatkowe fundusze z tytułu miejsca zamieszkania. W przypadku zsumowania tych przywilejów ogólna stawka jest dosyć wysoka. Nawiązując do idei poprzedniego wniosku sugeruję, aby Komisja wzięła pod uwagę potrzebę uwzględnienia w kontraktach wojewódzkich funduszy na realizację inwestycji oświatowych związanych z kulturą mniejszości narodowych i etnicznych. Wydaje mi się, że kontrakty wojewódzkie zbyt łatwo omijają tę problematykę - czego przykładem może być przytoczona przez pana posła Eugeniusza Czykwina sprawa budowy muzeum w Hajnówce. Myślę, że rozsądne będzie ustalenie tej kwoty na jakimś stałym poziomie procentowym, tak aby nie pojawiła się ponownie tegoroczna sytuacja, kiedy większość gmin znalazła się z tego powodu w niezręcznej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejiSportuAnnaDekowicz">Wypowiedź pana ministra pozwolę sobie uzupełnić informacją, że w bieżącym roku dodatkowymi subwencjami z budżetu MK objęto dzieci pochodzenia romskiego, co jest efektem wprowadzenia programu pilotażowego "systemowe rozwiązania dofinansowania dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka polskiego i zajęć podtrzymujących tożsamość narodową w szkołach do których uczęszczają dzieci pochodzenia romskiego". Jeżeli zaś chodzi o rezerwę na inwestycje oświatowe, pozwoliłaby ona z całą pewnością rozwiązać problem liceum mniejszości Litewskiej w Puńsku, z którym to problemem borykamy się już od kilku lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselJerzySzteliga">Interesuje mnie sprawa internatu w Górowie Iławeckim. Czy inwestycja ta jest już zakończona?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielkaMENiSAnnaDekowicz">Nie mam szczegółowych informacji na ten temat. Wiem jedynie, że przekazano duże kwoty na pokrycie strat związanych ze skutkami powodzi w tamtym rejonie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzySzteliga">Czy mają państwo jeszcze jakieś pytania dotyczące tej problematyki? Nie słyszę zgłoszeń. W takim razie proponuję przyjąć informację przedstawioną przez MENiS. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem informacji MENiS w sprawie projektu budżetu państwa na 2004 rok w zakresie wydatków na edukację dzieci i młodzieży należących do mniejszości narodowych i etnicznych? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła informację MENiS. Przechodzimy zatem do sformułowania opinii skierowanej do Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby jej treść była następująca: KMNiE zwraca się do Komisji Finansów Publicznych z postulatem, aby w rezerwie celowej przeznaczonej na kontrakty wojewódzkie w 2004 r. przewidzieć środki na inwestycje w zakresie oświaty mniejszości narodowych i etnicznych. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tak sformułowanego wniosku? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła opinię w tej sprawie. Przechodzimy do ostatniego punktu porządku dziennego, którym są sprawy bieżące. Czy są jakieś sprawy bieżące, które wymagają omówienia na forum Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Mam prośbę, aby Komisja na którymś z najbliższych posiedzeń zajęła się rozpatrzeniem informacji Agencji Nieruchomości Rolnych o gospodarowaniu zasobami Agencji na terenach zamieszkiwanych przez mniejszości narodowe i etniczne. Temat ten wzbudza mnóstwo sporów i kontrowersji, co - jak sądzę - powinno być przyczynkiem do poważnego potraktowania tej sprawy przez naszą Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselJerzySzteliga">Prezydium Komisji przeanalizuje taką ewentualność i podejmie stosowne decyzje. Czy są jeszcze jakieś inne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanRzymelka">Mam propozycję, aby Prezydium rozważyło sprawę terminów posiedzeń Komisji. Niejednokrotnie wypadają one bowiem pod koniec tygodnia, w terminie niekorzystnym dla większości posłów. Myślę, że dużo lepsze efekty naszej pracy osiągnęlibyśmy na początku i w środku tygodnia - na co wskazuje zresztą praktyka parlamentarna.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJerzySzteliga">Muszę pana posła zmartwić, ale na wniosek pana marszałka Marka Borowskiego Konwent Seniorów przyjął rozwiązanie, które zakłada, że posiedzenia komisji mogą odbywać się podczas plenarnych posiedzeń Sejmu tylko wówczas, jeżeli spotkanie komisji nie wyczerpało porządku dziennego. Tak więc, zgoda pana marszałka na zwołanie komisji w trakcie posiedzeń Sejmu jest możliwa tylko i wyłącznie w przypadku pilnych, nie cierpiących zwłoki spraw. Zgoda pana marszałka jest uwarunkowana takim terminem spotkania komisji, aby nie kolidowało ono z informacją bieżącą rządu, głosowaniami oraz "punktami najwyższej wagi", rozpatrywanymi w czasie transmisji telewizyjnych. W związku z tym nasze możliwości dopasowania się do państwa potrzeb są raczej niewielkie. Nasze dzisiejsze posiedzenie dotyczy spraw budżetowych i ze względu na ich pilność ma charakter priorytetowy. Generalnie rzecz biorąc musicie się jednak państwo przygotować na posiedzenia Komisji w tygodniach "niesejmowych". Oczekuję więc od pań i panów posłów wyrozumiałości w tej kwestii - tym bardziej że musimy podporządkować się wytycznym pana marszałka Marka Borowskiego oraz Konwentu Seniorów, aby w tygodniach "niesejmowych" posiedzenia komisji odbywały się w piątki. Decyzja ta podyktowana jest uczestniczeniem części posłów w obradach Parlamentu Europejskiego /od poniedziałku do czwartku/ i ma za zadanie umożliwić im wypełnienie związanych z tym obowiązków. Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi? Nie ma zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>