text_structure.xml 11.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Czy są uwagi do porządku obrad, który został zapowiedziany w zawiadomieniu o dzisiejszym posiedzeniu Komisji ? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad. Przystępujemy do jego realizacji. Oddaję głos przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli, oby zreferował tę część sprawozdanie z działalności NIK w 2004 r. która mieści się w zakresie zainteresowania i działania Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejSowinski">Podstawowym celem działalności kontrolnej, prowadzonej przez departament była ocena działań administracji rządowej oraz organów jednostek organizacyjnych, funkcjonujących w ramach działów: "Gospodarka", "Turystyka" i "Skarb Państwa", a także ocena przebiegu i stanu przekształceń własnościowych w gospodarce narodowej, gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i ochrony interesów państwa, m.in. związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego. Ilustracją tego obszaru zainteresowań kontrolnych stanowią dane dotyczące udziału przedstawicieli departamentu w posiedzeniach komisji sejmowych. Pracownicy departamentu brali udział w 144 posiedzeniach komisji sejmowych, w tej liczbie mieści się 76 posiedzeń Komisji Gospodarki. W ubiegłym roku departament wystosował po zrealizowanych kontrolach 102 wystąpień pokontrolnych oraz opracował 23 informacje o wynikach kontroli, w tym 9 informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa za 2003 r. oraz 5 pięć innych informacji merytorycznie związanych z zainteresowaniami Komisji Gospodarki. Skontrolowane zostało wykonanie budżetu w następujących jego częściach: 20 - Gospodarka, 40 - Turystyka, 47 - Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, 50 - Urząd Regulacji Energetyki, 53 - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 60 - Wyższy Urząd Górniczy, 61 Urząd Patentowy RP, 64 - Główny Urząd Miar, 68 - Państwowa Agencja Atomistyki. Opracowania, których tematyka jest w kręgu zainteresowania Komisji, noszą tytuły: "Informacje o wynikach kontroli funkcjonowania systemu tworzenia obowiązkowych zapasów paliw w Polsce w latach 1998-2002", "Informacja o wynikach kontroli realizacji przez organy administracji rządowej zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych", "Informacja o wynikach kontroli wykorzystania energii elektrycznej i ciepła ze źródeł odnawialnych oraz energii elektrycznej produkowanej w skojarzeniu z ciepłem". "Informacja o wynikach kontroli zaopatrzenia w gaz ziemny", "Informacja o wynikach kontroli wybranych zagadnień administracji rządowej w dziedzinie budowy informatycznych narzędzi promocji eksportu". Jednym z efektów przeprowadzonych kontroli są wnioski w sprawie korekty obowiązujących przepisów, czyli wnioski de lege ferenda. Wymienię dwa z nich, dotyczące ustawy - Prawo energetyczne. W wyniku przeprowadzonej kontroli prywatyzacji STOEN SA został skierowany do Rady Ministrów wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu ustawowego zakazu łączenia przez przedsiębiorstwa energetyczne działalności polegającej na obrocie energią z działalnością przesyłową dystrybucji energii. Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, iż łączenie obu rodzajów działalności przez jeden podmiot stwarza warunki do przenoszenia części kosztów obrotu energią do kosztów usługi przesyłu energii, co w konsekwencji utrudnia stworzenie konkurencji na rynku obrotu energią. Drugi wniosek de lege ferenda, odnoszący się do ustawy - Prawo energetyczne, został sformułowany po wykonaniu kontroli wykorzystania energii elektrycznej i ciepła ze źródeł odnawialnych raz energii elektryczne produkowanej w skojarzeniu z ciepłem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejSowinski">Kazało się, iż 1/3 energii ze źródeł odnawialnych była przedmiotem obrotu pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi, co umożliwiało każdemu z tych przedsiębiorstw wykazanie, że spełniają ustawowy obowiązek zakupu stosownej ilości energii wytwarzanej w takich źródłach. Mogę powiedzieć, że nasze działania zostały uwieńczone sukcesem, ponieważ ten problem został rozwiązany po w prowadzeniu z dniem 1 maja br. systemu świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Działalność departamentu obrazują także wyniki finansowe przeprowadzonych kontroli. Stwierdzone uszczuplenia w dochodach budżetu państwa w 2004 r. wyniosły ponad 156 mln zł, a z tej kwoty budżet odzyskał w ubiegłym roku blisko 20 mln zł. Dodam, iż Ministerstwo Skarbu Państwa oraz Nafta Polska SA zadeklarowały, że w tym roku wpłynie do budżetu państwa blisko 70 mln zł, czyli zrealizują zalecenie sformułowane po przeprowadzeniu kontroli restrukturyzacji własnościowej przedsiębiorstw sektora naftowego, której wyniki przedstawiliśmy w styczniu 2005 r. W ubiegłym roku zostało skierowanych do organów ścigania 9 zawiadomień w sprawie naruszenia obowiązujących przepisów, przy czym większość z nich dotyczyła nieprawidłowości, które wystąpiły w procesach przekształceń własnościowych. Z kolei efektem kontroli wykonania budżetu państwa za 2003 r. było 9 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, w tym 5 przypadków naruszenia dyscypliny wystąpiło przy wykonywaniu budżetu w tych częściach, które są w kręgu zainteresowania Komisji Gospodarki. W dwu przypadkach wskazane przez nas osoby zostały uznane za winne naruszenia dyscypliny finansów publicznych. W trzech przypadkach orzeczono bądź brak winy, bądź odmówiono wszczęcia postępowania, przy czym w jednym przypadku powodem był zgon osoby obwinionej. Pod stałym nadzorem NIK jest zagrożenie wystąpienia zjawisk korupcyjnych, zwłaszcza w procesach przekształceń własnościowych, które są podatnym gruntem dla tego rodzaju patologii. Z ustaleń kontrolnych wynika, że one wystąpiły także zagrożenia korupcyjne zostały zidentyfikowane w toku kontroli działalności Ministerstwa Gospodarki i Pracy. Dotyczyły one wdrażania informatycznych narzędzi promocji eksportu. Ustaliliśmy, iż nie było uregulowane sprawowanie funkcji administratora teleinformatycznego systemu promocji eksportu i de facto rolę tego administratora pełnił bez umowy dostawca systemu. Nieprawidłowości dotyczyły także zakupu elementów systemu, dokonanego w trybie zamówień publicznych. Wdrożone procedury były nieprzejrzyste i np. przy zamówieniach o wartości poniżej 30 tys. euro komisje przetargowe sporządzały, zgodnie z obowiązującym je ustaleniem, zdawkowe dokumenty, określane jako protokoły z prac komisji, zamiast wymaganych regulaminem protokołów z posiedzeń tych komisji. Miałem już okazję powiedzieć podczas posiedzenia Komisji, na którym rozpatrywane było wykonanie budżetu państwa w 2004 r. m.in. w części 20 - Gospodarka, że w Ministerstwie Gospodarki i Pracy powtarza się w kolejnych latach zjawisko naruszenia przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych. Na tym zakończę prezentację sprawozdania, a jeśli będą jakieś pytania, to będę się starał na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekSawicki">Otwieram dyskusję. Kto z członków Komisji chciałby się odnieść do informacji zawartych w sprawozdaniu? Nie ma zgłoszeń. W związku z tą sytuacją proponuję przyjąć sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2004 r w zakresie działania Komisji Gospodarki. Czy ktoś jest temu przeciwny? Nikt się nie zgłosił. Stwierdzam, że Komisja przyjęła to sprawozdanie. Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku obrad. Proszę członków Komisji aby zgłosili tematy, które - ich zdaniem - powinny być przedmiotem kontroli NIK w 2006 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZenonTyma">Proponuję, aby NIK ujęła w swoim planie pracy na 2006 r. kontrolę prywatyzacji Polskich Hut Stali SA, że szczególnym uwzględnieniem wyceny spółki oraz wywiązywania się inwestora z zobowiązań umownych dotyczących nakładów inwestycyjnych oraz kontrolę prywatyzacji zakładu energetycznego STOEN. Trzeci temat dotyczy sytuacji, jaka powstała w Daewoo-FSO Motor SA począwszy od 2000 r. Rząd nie wyegzekwował od koncernu Daewoo kar umownych w wysokości prawie 70 mln USD, zaś zobowiązania spółki Daewoo-FSO tytułu podatku CIT w wysokości 634 mln zł zostały skonwertowane na akcje Skarbu Państwa, który objął je bez sporządzenia aktualnej wyceny tej spółki. Można powiedzieć, że w sumie Skarb Państwa stracił około 1 mld zł. Zostały także popełnione liczne nadużycia w spółkach zależnych Daewoo-FSO. Dysponuję informacjami na ten temat, które mogę przekazać Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekSawicki">Czy pan dyrektor Andrzej Sowiński chce odnieść się do tych tematów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKAndrzejSowinski">Kontrola prywatyzacji Polskich Hut Stali SA już została zaplanowana. Zostanie ona przeprowadzona w III i IV kwartale tego roku. Mogę zapewnić pana posła Zenona Tymę, że przedmiotem kontroli będzie m.in. wycena spółki oraz realizacja pakietu inwestycyjnego, czyli także te elementy, na które wskazał pan poseł. Informacja o wynikach kontroli prywatyzacji zakładu energetycznego STOEN została skierowana do Sejmu w styczniu ubiegłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselZenonTyma">Nie miałem okazji zapoznać się z tym opracowaniem, gdyż nie trafiło ono do Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKAndrzejSowinski">Gdyby się okazało, że Najwyższa Izba Kontroli nie uwzględniła podczas kontroli prywatyzacji STOEN jakichś ważnych kwestii, to proszę nam je zasygnalizować. Wiem, że została także przeprowadzona kontrola prywatyzacji Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. Najwyższa Izba Kontroli przekazała Sejmowi w 2003 r. informację dotyczącą przemysłu samochodowego w Polsce i wydaje mi się, że w tej informacji zostały podniesione nieprawidłowości będące wynikiem umowy zawartej z koreańskim koncernem Daewoo, jak np. powstanie trudnych do wyegzekwowania należności Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselZenonTyma">Pojawiły się nowe wątki, ponieważ 1 grudnia 2003 r. Skarb Państwa przejął pakiet akcji Daewoo-FSO w zamian za zaległości podatkowe tej spółki. Chciałbym, żeby Najwyższa Izba Kontroli zbadała tę sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekSawicki">Ja też pozwolę sobie zaproponować jeden temat. Chodzi mi o zbadanie systemu oświadczeń dotyczących komponentów paliw ropopochodnych. Otóż okazuje się, że niektóre komponenty, produkowane w Polsce, są sprzedawane odbiorcom krajowym w ilościach, które wystarczyłyby do pokrycia popytu w skali całego świata. Należałoby zbadać, co się dzieje z tymi oświadczeniami i jakie ilości nieobciążonych akcyzą produktów ropopochodnych sprzedają polskie rafinerie. Czy ktoś jeszcze chce zaproponować NIK zbadanie jakiegoś problemu? Nikt się nie zgłosił. Porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>