text_structure.xml 14.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obradom Komisji będzie przewodniczyć posłanka Danuta Grabowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy zatem do rozpatrzenia wniosku i poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o działach administracji rządowej. Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości złożył wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi wniosku o odrzucenie projektu ustawy w całości? Stwierdzam, że przy 3 głosach za, 13 przeciw i 2 wstrzymujących się, Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie wniosku. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1 w art. 1. Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej proponuje, aby w zmianie nr 3 dotyczącej art. 32a lit. "b" nadać brzmienie: "b/ ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Specjalistyczne jednostki nadzoru, o których mowa w ust. 1 i 1a, są państwowymi jednostkami budżetowymi finansowanymi odpowiednio z budżetów ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ministra właściwego do spraw rolnictwa lub ministra właściwego do spraw środowiska.",". Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuUrszulaSek">Proponuję zmianę redakcyjną. Wyraz "budżetów" należy zastąpić wyrazem "budżetu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem poprawki nr 1 w brzmieniu uzupełnionym o zmianę zaproponowaną przez przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu? Stwierdzam, że 17 głosami, przy jednym przeciwnym i braku wstrzymujących się, Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Klub Parlamentarny SLD proponuje, aby w zmianie 3 dotyczącej art. 32a lit. "c" nadać brzmienie: "c/ ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Przepisy ust. 1 i 1a nie naruszają uprawnień kuratora oświaty w zakresie nadzoru pedagogicznego nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących w szkołach artystycznych, a także nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących w szkołach rolniczych i szkołach leśnych prowadzonych przez odpowiednio ministra właściwego do spraw rolnictwa i ministra właściwego do spraw środowiska.";". Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSUrszulaSek">Chciałabym zgłosić poprawkę o charakterze redakcyjnym. W poprawkach nr 2 i 3 między słowami "ministra właściwego do spraw rolnictwa" oraz słowami "ministra właściwego do spraw środowiska" wyraz "i" należy zastąpić wyrazem "lub".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 2 z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu? Stwierdzam, że Komisje jednomyślnie rekomendują Sejmowi przyjęcie tej poprawki. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Klub Parlamentarny SLD proponuje, aby w zmianie nr 3 dotyczącej art. 32a lit. "d" nadać brzmienie: "d/ po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: "5. Rozporządzenia, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1, pkt 2 lit. d i pkt 3, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wydaje w porozumieniu odpowiednio z ministrem właściwym do spraw rolnictwa lub ministrem właściwym do spraw środowiska.";". W przytaczanej treści poprawki uwzględniłam zmianę redakcyjną zgłoszoną przez przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawKopec">Proponowany przepis niestety przywraca przyjęte poprzednio rozwiązania, a w związku z tym osłabia role ministrów właściwych do spraw rolnictwa i środowiska. Wiemy, jaki do tej pory minister rolnictwa i rozwoju wsi miał wpływ na programy nauczania, środki dydaktyczne i kształt podręczników w szkołach rolniczych. Uważam, że należy odrzucić tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Myślę, że to jest bardzo istotna kwestia. Dwa lata czekaliśmy na nowelizację przedmiotowej ustawy i niewiele szkół rolniczych ocalało. Proponowany przepis osłabia rolę ministra rolnictwa i rozwoju wsi, jeśli chodzi o działania programowe w tych placówkach. W związku z tym popieram wniosek o odrzucenie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Trzeba się wreszcie zdecydować, kto odpowiada w Polsce za system oświaty. Jeśli za to będą odpowiadać ministrowie właściwi, to za chwilę będziemy mieli problem innych szkół, za które na przykład powinien odpowiadać minister właściwy do spraw budownictwa. Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, żadne decyzje dotyczące szkolnictwa rolniczego lub leśnego nie są podejmowane bez uzgodnień z ministrem właściwym. Dotyczy to zarówno podręczników, jak i programów nauczania. Przekazanie tych zadań ministrom właściwym oznacza, że w poszczególnych resortach będą musiały powstać odpowiednie komórki zajmujące się tą problematyką. Wydaje się, że wpływ zainteresowanych ministrów na programy szkolne, podręczniki i inne kwestie jest zabezpieczony. Nie ma powodu, aby nad całą oświatą w Polsce nadzoru nie sprawował minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w uzgodnieniu z zainteresowanymi ministrami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejiSportuTadeuszSzulc">Z przykrością muszę stwierdzić, że cały projekt ustawy mi się nie podoba. Jeśli jednak mam się ustosunkować do poprawki nr 3, to Komisje nie powinny przyjmować żadnych przepisów, które burzą dotychczasowy porządek. Zgodnie z dotychczas obowiązującym prawem to minister edukacji narodowej i sportu koordynuje sprawy związane z oświatą. W związku z tym jesteśmy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselHenrykOstrowski">Już na poprzednim posiedzeniu Komisji mówiłem, że nie można prowadzić edukacji rolniczej bez Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ten resort powinien mieć koncepcję rozwoju polskiego rolnictwa, przygotować politykę rolną kraju oraz mieć wpływ na edukację rolniczą. Opowiadam się za odrzuceniem poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Poseł Stanisław Kopeć złożył wniosek o odrzucenie poprawki nr 3. Pan minister Tadeusz Szulc stwierdził, że rząd opowiada się również za odrzuceniem tej poprawki. Czy to jest ostateczne stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMENiSTadeuszSzulc">Zaszło tutaj pewne nieporozumienie. Kiedy mówiłem, że rząd jest przeciw, miałem na myśli zmiany w obecnym systemie. Rząd oczywiście opowiada się za przyjęciem poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posła Stanisława Kopcia o skreślenie poprawki nr 3? Musimy przerwać głosowanie. Przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu słusznie zauważyła, że powinniśmy głosować nad poprawką nr 3, a nie nad wnioskiem posła Stanisława Kopcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSUrszulaSek">To nie jest ten etap legislacji, w którym Komisja pracuje nad projektem ustawy i poseł może proponować skreślenie poprawki. Przy rozpatrywaniu poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania, w głosowaniu posłowie rekomendują Sejmowi przyjęcie bądź odrzucenie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 3? Stwierdzam, że przy 7 głosach za, 15 przeciw i 7 wstrzymujących się, Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie poprawki nr 3. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Klub Parlamentarny SLD proponuje, aby w zmianie nr 4 dotyczącej art. 78 ust. 1 zdaniu wstępnemu nadać brzmienie: "Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz ministrem właściwym do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia:". Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 4? Stwierdzam, że 30 głosami, przy braku głosujących przeciw i 4 wstrzymujących się Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 4. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Klub Parlamentarny SLD proponuje skreślenie art. 2. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSUrszulaSek">Chciałabym zwrócić uwagę, że konsekwencją przyjęcia tej poprawki będzie zmiana tytułu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 5? Stwierdzam, że przy 9 głosach za, 19 przeciw i 5 wstrzymujących się, Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie poprawki nr 5. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Klub Parlamentarny SLD proponuje, aby skreślić art. 4. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSUrszulaSek">Chciałabym przypomnieć, że zgodnie z opinią przygotowaną przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu art. 4 budzi poważne wątpliwości, co do zgodności z Konstytucją RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Dlatego w poprawce nr 6 proponuje się skreślenie art. 4. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 6? Stwierdzam, że 26 głosami, przy 7 przeciw i 2 wstrzymujących się, Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 6. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Klub Parlamentarny SLD proponuje, aby art. 6 nadać brzmienie: "Art. 6. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.". Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSUrszulaSek">Bardzo proszę wnioskodawców, aby w formie autopoprawki zachowali przynajmniej 14 okres vacatio legis. Proponuję, aby art. 6 otrzymał następujące brzmienie: "Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Rozumiem, że wnioskodawcy przejmują tę poprawkę i zgłoszą ją na piśmie. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 7 w brzmieniu proponowanym przez przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu? Stwierdzam, że 30 głosami, przy braku głosujących przeciw i 3 wstrzymujących się, Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki nr 7. Zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Pozostał nam obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji był poseł Wiktor Osik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zaakceptowały tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Proszę przedstawicielkę Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii o zgodności poprawek z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejAnnaSiwek">W imieniu przewodniczącego Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że zarówno zgłoszony wniosek, jak i poprawki nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaDanutaGrabowska">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>