text_structure.xml
23.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselBogdanBujak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania z działalności Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w IV kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Przypomnę państwu, że jest to ostatnie posiedzenie Komisji, na którym powinniśmy podyskutować o tym, jakie konkluzje należy przekazać następnej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Powinniśmy zastanowić się nad tym, co powinna zrobić następna Komisja. Mogą to być sprawy, które nie zostały przez nas zrobione. Myślę, że jest wiele tematów, którymi powinni zająć się nasi następcy. Mieli państwo czas na to, żeby zapoznać się z projektem sprawozdania z działalności Komisji. W zasadzie to sprawozdanie sprowadza się do czterech tematów, które przewijały się w trakcie naszej 4-letniej pracy. Pierwszy problem dotyczył bezpieczeństwa państwa i obywateli w zakresie nowych metod walki z przestępczością zorganizowaną i jej przeciwdziałaniu oraz groźbą rozwoju terroryzmu światowego. Drugim problemem były zmiany aktów prawnych w związku z przystąpieniem Polski do struktur Unii Europejskiej. Kolejnym tematem było funkcjonowanie administracji publicznej. Czwartym problemem była ocena budżetu państwa w częściach należących do kompetencji Komisji. Być może ten zakres tematów nie w pełni odzwierciedla to, co Komisja robiła w ostatnich czterech latach. Należy jednak zauważyć, że były to podstawowe tematy, którymi zajmowała się Komisja. Realizacja tych tematów miała wpływ na liczbę posiedzeń Komisji, liczbę powołanych podkomisji, a także na ocenę pracy Komisji. Chciałbym podkreślić sprawę, którą w okresie przewodniczenia Komisji, uważam za nasz wspólny sukces. Mam na myśli współpracę pomiędzy poszczególnymi klubami parlamentarnymi. Muszę stwierdzić, że pomimo pewnych różnic zdań, które zawsze mogą się zdarzać, otwarcie mogę powiedzieć, że wszyscy członkowie Komisji dążyli do realizacji celów, które później stawały się celami całej Komisji. Chciałbym także podkreślić pracowitość członków naszej Komisji. W trakcie kadencji odbyliśmy łącznie ponad 240 posiedzeń. Powołaliśmy 40 podkomisji nadzwyczajnych, w tym 26 podkomisji wyłącznie z naszym udziałem. Należy uznać, że ta kadencja nie była stracona. Sprawy, które zostały załatwione przez Komisję, w tym wiele nowych aktów prawnych, świadczą o tym, że mamy swój wkład w czwartą kadencję Sejmu. Myślę, że mogą być państwo dumni z pracy wykonanej przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz jej wkład w działalność Sejmu. Wiele udało nam się zrobić na rzecz służb mundurowych, w tym na rzecz Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz Biura Ochrony Rządu. Ostatnim rzutem na taśmę przyczyniliśmy się do podniesienia wskaźników płacowych tych służb, co jest wspólnym sukcesem wszystkich członków Komisji. Na pewno jest to element, który zaważy na pozytywnej ocenie pracy Komisji. Członkom Komisji chciałbym życzyć tak samo, jak naszym następcom, żeby w następnej kadencji wasz udział w pracach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych był także znaczący.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselBogdanBujak">Życzę, żeby mogli państwo kontynuować sprawy, które rozpoczęliśmy w odniesieniu do służb mundurowych. W trakcie naszych posiedzeń wiele mówiliśmy o sprawach bezpieczeństwa. Być może nie porażką, ale na pewno sprawą, której do końca nie załatwiliśmy, była ustawa o bezpieczeństwie i sytuacjach kryzysowych. Stało się tak nie z naszej winy. Na skutek zachowania rządu, a konkretnie mówiąc premiera Marka Belki, straciliśmy prawie 3 miesiące prac nad tymi projektami. W efekcie uzyskaliśmy materiał, który kończył nasze prace. Jednak nie zdążyliśmy z tym materiałem przed terminem pozwalającym na przeprowadzenie kolejnego czytania projektu w Sejmie. Po stronie pozytywnych elementów pracy Komisji jest wiele innych tematów, które załatwiliśmy. Na pewno nie możemy wpadać w zachwyt. Były także elementy, które nie zostały załatwione, nawet jeśli nie stało się tak z naszej winy. Sądzę, że zostawiamy dobry materiał do dalszych prac naszym następcom. Będą mogli powrócić do spraw, które zostały dobrze przygotowane i możliwe do ponownego otwarcia po rozpoczęciu następnej kadencji Sejmu. Wszystkim państwu życzę, żeby tak się stało. Bardzo proszę, żeby zgłaszali państwo uwagi do projektu sprawozdania. Na pewno możemy uzupełnić je o elementy, które państwo wskażą. Jeśli nie będą państwo mieli uwag, to bardzo proszę o przyjęcie sprawozdania. Proponuję, żebyśmy w trakcie krótkiej dyskusji wymienili także poglądy o tym, co mogliśmy zrobić lepiej i czego nie udało nam się zrobić. Chciałbym zakończyć ostatnie posiedzenie Komisji taką dyskusją, żeby mieć pewność, że wspólnie kończymy pewien etap prac. Na pewno nasze prace zakończą się wraz z wyborami. Jednak nie zamyka to problemów, które stoją przed polskim społeczeństwem i parlamentem, a szczególnie przed nowymi posłami, którzy przyjdą do pracy w Sejmie w kolejnej kadencji. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi do sprawozdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaMalgorzataWiniarczykKossakowska">Ja także chciałabym podziękować we własnym imieniu przewodniczącemu Komisji oraz całemu prezydium za 4-letnią pracę w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Muszę powiedzieć, że w tym czasie wiele się nauczyłam. Ta Komisja jest mi szczególnie bliska z racji moich wcześniejszych doświadczeń w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Muszę powiedzieć, że w tej Komisji pracowało mi się bardzo dobrze. Mam porównanie z innymi komisjami, w tym np. z Komisją Ustawodawczą lub Komisją Nadzwyczajną do spraw zmian w kodyfikacjach. Chcę państwu powiedzieć, że z przykrością rozstaję się z tą Komisją. Wyjątkowość tej Komisji polegała na tym, że potrafiliśmy pracować nad różnego rodzaju rozwiązaniami ponad podziałami. Nie mam żadnych uwag do sprawozdania. Dziękuję przewodniczącemu Komisji za to, że poprzez konsyliacyjne prowadzenie obrad doprowadził do tego, że wiele spraw udało nam się załatwić. Pozostaje jednak kilka spraw, które nie zostały rozstrzygnięte. W związku z tym chciałabym zwrócić się do posłów, którzy w tej chwili są posłami opozycji, a w przyszłej kadencji prawdopodobnie będą reprezentować partie rządzące. To oni będą decydować o wielu kwestiach. Chciałabym zwrócić państwa uwagę na dwie sprawy. Pierwsza dotyczy kwestii, która była już sygnalizowana. Jednak nie znaleźliśmy ani czasu, ani ochoty, żeby tę sprawę załatwić. Dlatego tę uwagę kieruję także pod własnym adresem. Chodzi mi o to, żeby - o ile będzie taka możliwość - pomyśleć o ujednoliceniu i powołaniu jednego zakładu emerytalno-rentowego dla wszystkich służb mundurowych. Myślę, że należałoby przyjąć takie rozwiązanie chociażby ze względów ekonomicznych. Przy okazji spraw dotyczących zarządzania kryzysowego wiele mówi się o braku koordynacji m.in. w systemie łączności pomiędzy poszczególnymi służbami. Przypominam państwu, że ustawa w tej sprawie nie została przez nas uchwalona. Pamiętam, że sygnalizowaliśmy tę kwestię w czasie, gdy ministrem spraw wewnętrznym i administracji był poseł Józef Oleksy. Proponowaliśmy wtedy utworzenie jednego zakładu emerytalno-rentowego dla wszystkich służb mundurowych. Proponowaliśmy, żeby przy tej okazji ujednolicić wskaźniki wynagrodzenia dla wszystkich służb. Na pewno pamiętają państwo walki o to, żeby przy okazji uchwalania budżetu podwyższyć wskaźniki dla niektórych służb mundurowych. Dla mnie niemożliwe do wytłumaczenia jest to, że np. funkcjonariusze Straży Granicznej zarabiają więcej niż funkcjonariusze Policji. Nie chcę mnożyć przykładów dotyczących tej sprawy. Nie chodzi mi o to, żeby w tej chwili kogokolwiek o to oskarżać lub twierdzić, że takie rozwiązanie jest niesprawiedliwe i nierównoprawne. Myślę jednak, że warto byłoby pomyśleć o ujednoliceniu tego systemu. Korzystając z okazji powiem, że w mojej opinii jest to sprawa znacznie ważniejsza niż np. kwestia rent, emerytur i płac, która powinna być załatwiona na początku kadencji następnego Sejmu. Niezwykle ważną sprawą jest także kwestia ujednolicenia systemów łączności i całej logistyki związanej ze współpracą w obrębie służb podlegających Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest to po prostu nieodzowne. Może okazać się, że grożą nam jakieś ataki terrorystyczne, czego nikomu nie życzę.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoslankaMalgorzataWiniarczykKossakowska">Wtedy może okazać się, że przyjęte przez nas rozwiązania, dotyczące wykorzystania sił Żandarmerii Wojskowej przy tego typu sytuacjach, niczemu nie pomogą, jeśli nie zostaną rozwiązane podstawowe problemy dotyczące jednolitego systemu łączności. Tyle chciałabym powiedzieć dziękując raz jeszcze za wspólną pracę i współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Jako przedstawiciel największego klubu opozycyjnego ja także chciałbym podziękować za pracę w tej Komisji. Przyznaję, że było to dla mnie szczególne doświadczenie. W obszarze administracji działamy w sposób mniej emocjonalny. Jednak przeszedłem z obszaru administracji do obszaru polityki. Muszę przyznać, że zwłaszcza w sprawach wewnętrznych, na początku naszych prac pojawiało się wiele emocji. Należy zaznaczyć, że są to niezwykle trudne sprawy. Byłoby niezwykłe, gdyby przy ich załatwianiu nie pojawiały się emocje. Należy zauważyć, że nasze prace zazwyczaj były konstruktywne. Żałuję, że nie doprowadziliśmy do uchwalenia ustawy dotyczącej całej sfery korupcji, chociaż muszę przyznać, że była to ustawa dość karkołomna. Po długich i wyczerpujących zmaganiach ten projekt upadł. Mówiłem już, że projekt był dość karkołomny. Być może droga do uregulowania tych spraw powinna być inna. Chciałbym nawiązać do wypowiedzi mojej przedmówczyni, a konkretniej mówiąc do problemu terroryzmu. Wydaje mi się, że z tym problemem będziemy jeszcze musieli się zmagać, jednak na nieco innej płaszczyźnie. Chodzi mi to, żeby w tym przypadku nie oddzielać problematyki spraw wewnętrznych od problematyki wojska. Wydaje się, że w przyszłości będziemy musieli zająć się całym systemem bezpieczeństwa. W systemie tym występują różnego rodzaju powiązania. W tym systemie nie można dbać o interesy branżowe. Ja także chciałbym podziękować państwu za współpracę. Mam nadzieję, że spotkamy się w Sejmie następnej kadencji, chociaż może w nieco innej konfiguracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaKrystynaOzga">Miałam to szczęście, że przez ostatni rok mogłam pracować w tej Komisji. Moje wcześniejsze doświadczenia sięgają kadencji Sejmu w latach 1993-1997. Wtedy także pracowałam jako poseł w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Muszę państwu powiedzieć, że miałam do rozstrzygnięcia ogromny dylemat. Musiałam zrezygnować z pełnienia funkcji wicemarszałka sejmiku województwa łódzkiego, chociaż kadencja na tej funkcji trwała jeszcze przez rok. Musiałam podjąć decyzję o skróceniu aktywnej pracy. Jednak chęć działania na rzecz służb mundurowych w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, w tym możliwość działania na rzecz strażaków przeważyła. Z tego powodu zrezygnowałam z pełnienia tej funkcji i od roku zmierzyłam się z nowym wyzwaniem. Nie mam prawa do tego, żeby odnosić się do sprawozdania z działalności Komisji z tej racji, że moja kadencja trwała dość krótko. Chciałabym jednak prosić, żeby w Sejmie przyszłej kadencji Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zajęła się sprawą dodatku do rent i emerytur dla ochotników strażaków. W tej sprawie należałoby doprowadzić do jakiegoś konsensu. W Sejmie drugiej kadencji poruszaliśmy ten temat. Ustawa została przygotowana do głosowania. Jednak w trakcie trzeciego czytania nie uzyskała wymaganej większości, w związku z czym ta inicjatywa przepadła. Myślę jednak, że warto pochylić się nad działalnością społeczną i służbą ochotników strażaków. Mogliśmy przekonać się o tym, że ten kto jest silniejszy i kto potrafi zorganizować się i działać w sposób siłowy, ten uzyskuje efekty. Tak było chociażby w przypadku ostatnich wydarzeń z udziałem górników. Wiemy o tym, że strażacy na pewno nie dopuszczą się do takiej formy protestowania. Jednak na pewno byliby wdzięczni za przyjęcie w tym zakresie nowych rozwiązań. Korzystając z okazji chciałabym wyrazić wdzięczność przedstawicielkom sekretariatu Komisji, które pomagały nam w naszych działaniach. Ich uprzejmość i pomoc dla posłów była bardzo wyrazista. Rzadko się spotyka, żeby ktoś potrafił tworzyć tak dobry klimat do pracy, za co serdecznie paniom dziękuję. Chciałabym także podziękować przewodniczącemu Komisji. Być może nie wiedzą państwo o tym, że ja oraz przewodniczący Komisji startujemy do wyborów w tym samym okręgu wyborczym, chociaż z list innych ugrupowań. Robię wszystko co możliwe, żeby stworzyć dobry klimat dla posła Bogdana Bujaka, chociaż sama także startować będę w wyborach. Uważam, że doświadczenie pana posła jest tak duże, a sposób jego działania w Sejmie tak potrzebny, że będziemy mogli współpracować w czasie kampanii wyborczej. Życzę wszystkim członkom Komisji, żeby znaleźli się w Sejmie następnej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBogdanBujak">Na pewno nie będziemy ze sobą konkurować. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarcinWnuk">Należę do grupy posłów, dla których jest to pierwsza kadencja wypełniania funkcji posła. Ja także potwierdzam to, o czym mówili posłowie o dłuższym stażu. Najmłodsi posłowie zdobyli najwięcej doświadczeń w czasie prac Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Można usłyszeć takie opinie, że spośród ponad 800 ustaw uchwalonych przez Sejm obecnej kadencji, większość stanowiły ustawy nowelizujące wcześniejsze uregulowania prawne. Natomiast mam całkowitą pewność, że nasza Komisja pracowała nad zupełnie nowymi ustawami, które regulują wiele obszarów naszego życia, w tym stosunki wewnętrzne. W tej chwili przypomnę tylko jedną ustawę, która dotyczyła ustanowienia krzyża dla osób zesłanych na Sybir. Sprawa ta przeszła przez Komisję bez większych przygotowań. Pamiętamy jednak o tym, że ta ustawa rodziła się w pewnych bólach. Odbiór tej ustawy przez społeczeństwo w miejscach naszego zamieszkania jest bardzo dobry. Uchwalając tę ustawę Sejm dał dowód na to, że jest w stanie wyrazić uznanie i hołd tej garstce ludzi za to, co przeszli w swoim życiu. Jest to bardzo ważne. Z tego powodu spotykamy się z wieloma gestami sympatii wobec tego aktu prawnego. Dzięki temu niektóre środowiska skonsolidowały się. Wspominam o tym dlatego, że jest to namacalny i dobry przykład efektywnej pracy Komisji. Pamiętamy o tym, że na początku naszych prac toczyły się pewne spory. Jednak później razem i zgodnie opiniowaliśmy ten projekt i wszyscy nad nim pracowaliśmy. Jest to wymierny fakt świadczący o naszych działaniach. Jest to ślad, który pozostawia po sobie Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych nie tylko w Sejmie, ale także w społeczeństwie. Raz jeszcze chciałbym podziękować za współpracę oraz za to, że wiele mogłem się tutaj nauczyć. W przeszłości byłem działaczem samorządowym. Przez wiele lat wypełniałem różne funkcje w samorządzie lokalnym. Muszę powiedzieć o tym, że moje doświadczenia były bardzo przydatne. W żadnej innej Komisji, w której pracach uczestniczę, moje doświadczenia nie były tak przydatne, jak tutaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselBogdanBujak">Z satysfakcją muszę powiedzieć, że państwa wypowiedzi dowodzą, iż nasza Komisja nie straciła czasu. Mówili państwo o kwestiach dotyczących bezpieczeństwa, systemu kryzysowego i działań antykorupcyjnych. Są to sprawy niezwykle ważne. Należy jednak zaznaczyć, że w tych sprawach pozostawiamy naszym następcom bogaty materiał. Nawet w sprawach, w których nie zdążyliśmy wypracować wspólnego rozwiązania lub nie zdążyliśmy go przedstawić, nasi następcy będą mieli znacznie prostsze zadanie. Sprawy bezpieczeństwa będą mogli rozpatrywać w kontekście powiązania służb mundurowych z wojskiem. Być może na początku tworzenia tego prawa popełniliśmy jakiś błąd. Być może od początku trzeba było zaprosić do współpracy przedstawicieli wojska oraz wszystkich innych formacji pozostających pod nadzorem ministra spraw wewnętrznych i administracji. Wydaje się jednak, że nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Może okazać się, że nasze przemyślenia w tej sprawie będą przydatne naszym następcom. Jeśli tak się stanie, to z tego powodu będziemy mieli także jakąś satysfakcję. Jeśli chodzi o sprawy korupcji, to byliśmy bliscy znalezienia dobrego rozwiązania. Jeśli pojawią się nowe pomysły dotyczące uchwalenia tej ustawy, to projekt został przygotowany w takim zakresie, że będzie można uchwalić ją jeszcze w tym roku. Chciałbym zwrócić się do państwa z pewną prośbą. Napływają do mnie pierwsze sygnały o tym, że budżet na przyszły rok nie będzie zbyt obfity. Dlatego sugerowałbym, żeby nasza Komisja wystąpiła na piśmie do ministra finansów z prośbą o to, żeby w projekcie budżetu zwrócił szczególną uwagę na sprawy bezpieczeństwa. O sprawach bezpieczeństwa ciągle dyskutujemy. Sprawy te stale pozostają w zainteresowaniu mediów. Są one przedmiotem różnych rozstrzygnięć. Byłoby dobrze, gdyby Ministerstwo Finansów bardziej przychylnie spojrzało na te resorty, które decydują o bezpieczeństwie. Jeśli wyrażą państwo na to zgodę, to prezydium Komisji przygotuje pismo w tej sprawie, które wyślemy do ministra finansów. Być może takie pismo pomoże w lepszym przygotowaniu projektu budżetu na przyszły rok. Być może dzięki temu nasi następcy nie będą musieli wykłócać się na posiedzeniach Komisji o pieniądze dla służb mundurowych. Sądzę, że takie pismo będzie także podpowiedzią dla następnej Komisji dotyczącą niektórych elementów strategicznych w odniesieniu do służb mundurowych. Do takich elementów na pewno zaliczyć należy zaopatrzenie w środki transportu. Sprawa ta dotyczy w szczególny sposób Policji, gdyż Państwowa Straż Pożarna rozwiązała już wcześniej ten problem w pozytywny sposób. Sprawa ta powinna zostać wpisana do programu realizowanego przez ministra finansów. Dzięki temu przy kolejnych projektach budżetów nie trzeba będzie powracać do tej sprawy i po znalezieniu poparcia na sali sejmowej walczyć o środki na ten cel dla Policji lub Państwowej Straży Pożarnej. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Chciałbym serdecznie podziękować pracownikom sekretariatu Komisji za trzyletnią, a nawet dłuższą współpracę. W tej, a także w poprzednich kadencjach Sejmu pokazały nam panie, że można spokojnie oczekiwać na dokumenty i odpowiednio przygotowywać prace Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselBogdanBujak">Dziękujemy paniom za obsługę, która ma decydujące znaczenie dla pracy posłów. W ciągłej gonitwie zabiegani posłowie często zapominają o materiałach i dokumentach. Zawsze mogliśmy liczyć na to, że otrzymamy je w sekretariacie Komisji. Myślę, że wielu z nas spotka się z paniami w Sejmie przyszłej kadencji. Wszystkim posłom życzę, żeby tak się stało. Sądzę, że będziemy mogli nadal współpracować. Chyba nie mamy prawa do narzekań i pretensji. Zawsze byliśmy obsługiwani w sposób profesjonalny, z wysoką klasą i przy odpowiednim podejściu do naszej pracy. Chciałbym także podziękować przedstawicielom Biura Legislacyjnego, którzy mieli bardzo duży wkład w pracę naszej Komisji. Często starali się nam państwo wytłumaczyć to, że proponowane przez nas sformułowania nie są sformułowane w sposób wymagany przez prawo. Dzięki temu mogliśmy podejmować odpowiednie decyzje. Myślę, że w przygotowaniu wszystkich ustaw przez naszą Komisję mieli państwo także duże zasługi. Chciałbym także podziękować nieobecnym na dzisiejszym posiedzeniu Komisji przedstawicielom ministerstw oraz rządu, którzy brali udział w posiedzeniach Komisji. Na pewno oni także wnieśli wiele dobrego do naszych prac. Zgłaszali wiele uwag i problemów, które później były podstawą do naszych prac. Jednak szczególnie dziękuję wszystkim członkom Komisji. Proszę o przekazanie tych podziękowań przedstawicielom wszystkich klubów poselskich. Dziękuję państwu za współpracę. Myślę, że klimat, który stworzyliśmy ostatnio na posiedzeniach Komisji był bardzo dobry. Stwarzał on możliwości do pracy naszej Komisji. Pojawiały się różnego rodzaju problemy, ale Komisji udawało się załatwić różne sprawy w sposób bardzo szybki i bez większych kontrowersji. Myślę, że właśnie w taki sposób powinna wyglądać praca Komisji. Przez cały czas uczymy się. Jest to czwarta kadencja Sejmu, ale trzecia pełna kadencja pracy naszego parlamentu. Myślę, że także nasi następcy będą się jeszcze uczyć. Jeśli można mówić o ideale, to na pewno ideałem byłaby możliwość znalezienia konsensu w pracach takiej Komisji, jak Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, która zajmuje się sprawami resortowymi oraz sprawami samorządów. Są to problemy, które w największym stopniu i codziennie dotykają społeczeństwo. Jeżeli popełnimy w ustawach jakieś błędy to później często musimy uderzyć się w piersi, gdyż problemy przenoszone są na samorządy i społeczeństwo. Kiedy odbywamy spotkania w swoich okręgach wyborczych, to nasi wyborcy często wskazują nam, że gdzieś popełniliśmy błąd. Oby w przyszłości takich błędów było jak najmniej. Raz jeszcze dziękuję państwu za wkład pracy w działania naszej Komisji, a także za to, co państwo zrobili. Dla mnie była to także szkoła życia. Kierowałem pracami Komisji po raz pierwszy. Życzę wszystkim, żebyśmy ponownie spotkali się za kilka miesięcy w nowym parlamencie. Dziękując raz jeszcze za współpracę zamykam oficjalną część dzisiejszego posiedzenia Komisji. Nie mówię państwu do widzenia, lecz do zobaczenia w październiku. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>