text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dzień dobry. Zgodnie listą obecności stwierdzam kworum. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki – pierwsze w dniu dzisiejszym. Witam serdecznie pana ministra Jana Widerę, dyrektorów – Rafała Piechotę, Krzysztofa Przygodę, Michała Rynkowskiego, doradcę ministra zdrowia w Departamencie Matki i Dziecka Marcina Bombrycha, głównego specjalistę w Departamencie Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia Wandę Szelachowską-Kluzę, przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli Roberta Sasina, Piotra Gałązkę oraz Dorotę Kwiatkowską i Dariusza Piekuta z AZS.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Szanowni państwo, porządek dzienny w dniu dzisiejszym przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie. Nowelizacja została skierowana do nas przez pana marszałka. Formalnie pragnę zapytać czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego? Nie słyszę. Przyjmujemy jednopunktowy porządek dzienny Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Proponuję, abyśmy odbyli teraz pierwsze czytanie. Zaraz oddam głos panu ministrowi. Później powołamy podkomisję nadzwyczajną do spokojnego, ale dość szybkiego procedowania ustawy. Na następnym posiedzeniu chcielibyśmy przyjąć ten projekt już na posiedzeniu Komisji – jeśli tego wymagają terminy. Jeśli minister poinformuje o tym w swoim wystąpieniu, że trzeba tę ustawę wprowadzić jak najszybciej, moglibyśmy spróbować odbyć posiedzenie Komisji przed posiedzeniem Sejmu, aby na posiedzeniu Sejmu odbyć drugie i trzecie czytanie. Patrzę na sekretariat – jesteśmy w stanie to zrobić, jeśli nie będzie kontrowersji. Wydaje mi się, że dużych nie ma. Powołamy podkomisję nadzwyczajną, ona się ukonstytuuje i poproszę o szybką pracę. Teraz będzie dużo czasu. Przyjmiemy wtedy sprawozdanie podkomisji i przeprowadzimy kolejne czytania na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Panie ministrze, oddaję panu głos. Otwieram pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie – druk nr 2829. Proszę o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pozwolę sobie w kilku słowach przedstawić główne założenia projektu, a poszczególne przepisy ustawy będziemy referować szczegółowo w czasie ich omawiania. Projekt dotyczy dwóch zasadniczych kwestii – wydzielenia z Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego Zakładu Badań Antydopingowych i utworzenie z niego Polskiego Laboratorium Antydopingowego, działającego w formie państwowej osoby prawnej oraz zmiany mechanizmu finansowania analiz antydopingowych i próbek pobieranych w ramach kontroli antydopingowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Zakład Badań Antydopingowych to obecnie jedno z zaledwie 32 funkcjonujących na świecie laboratoriów antydopingowych, akredytowanych przez WADA. Działając dalej w strukturze Instytutu Sportu, jest ono narażone na ryzyko utraty akredytacji z powodu braku niezależności operacyjnej i finansowej. Między Zakładem Badań Antydopingowych, a Instytutem Sportu istnieje oczywisty konflikt interesów. Celem instytutu jest optymalizacja wyników polskich zawodników, a laboratorium antydopingowe może utrudniać osiągniecie tego celu. WADA zamierza wprowadzić nowe przepisy dotyczące niezależności laboratoriów akredytowanych, które mają obowiązywać w 2019 roku. Brak wprowadzenia projektowanych zmian w ustawie o zwalczaniu dopingu w sporcie spowoduje bądź długotrwałe zawieszenie zakończone utratą akredytacji lub utratę akredytacji przez warszawskie laboratorium. Konieczność zmiany mechanizmu finansowania analiz antydopingowych wynika z kolei z potrzeby zabezpieczenia interesów POLADA.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">W aktualnym stanie prawnym to Zakład Badań Antydopingowych jest beneficjentem środków na analizy dopingowe, co w przypadku zawieszenia lub utraty akredytacji przez zakład spowoduje po stronie POLADA brak możliwości opłacania kosztów analiz w innym laboratorium. POLADA będzie pobierała próbki, ale nie będzie miała środków na ich analizę. Zmiana polega zatem na uwzględnieniu w dotacji podmiotowej POLADA środków na zlecenie analiz antydopingowych wykonywanych przez akredytowane przez WADA laboratorium. Pozostałe zmiany w projektowanej ustawie dotyczą m.in. wprowadzenia możliwości udziału w rozprawie lub posiedzeniu panelu dyscyplinarnego przy POLADA osoby wyznaczonej przez dyrektora agencji w miejsce dotychczasowego pracownika agencji. To byłoby rozwiązanie zawężające, eliminujące możliwość reprezentowania dyrektora POLADA przez pomoc prawną niezatrudnioną w agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Kolejny punkt to uwzględnienie nowego wymogu kwalifikacyjnego dla kontrolerów antydopingowych POLADA w postaci niepełnienia żadnych funkcji w polskich związkach sportowych, co jest motywowane chęcią uniknięcia ewentualnych konfliktów interesów w ramach wykonywania zadań przez kontrolerów. Rozszerzony zostanie też katalog zadań POLADA, w ramach których agencja może wykonywać działalność gospodarczą, o usługi świadczone przez panel dyscyplinarny, działający przy POLADA, na rzecz podmiotów innych niż polskie związki sportowe, co koresponduje z zapotrzebowaniem na te usługi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">To wszystkie informacje ogólne. Serdecznie prosimy, tak jak zaproponował pan przewodniczący, aby powołać podkomisję nadzwyczajną w sposób ekspresowy, abyśmy zdążyli do 1 stycznia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu ministrowi za przedstawienie uzasadnienia. Otwieram dyskusję. Widzę, że wszyscy chcą pracować. Bardzo proszę, pan poseł Korol.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamKorol">Panie przewodniczący, panie ministrze, wydaje mi się, że tak jak pan przewodniczący powiedział, powinniśmy powołać tę podkomisję. Tam przedyskutujemy całą tę ustawę. Pan przewodniczący nie słucha. Stawiam wniosek o powołanie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zamykam dyskusję i pierwsze czytanie. Przystępujemy do powołania podkomisji. Jest propozycja składu podkomisji. Głos ma pan przewodniczący Falfus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekFalfus">Proponujemy podkomisję w siedmioosobowym składzie. Myślę, że wtedy będzie bardziej mobilna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Jaki parytet, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekFalfus">Proponuję 4 osoby z PiS i po jednej z Platformy, Kukiz’15 i Nowoczesnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że propozycja została przyjęta. Proszę o zgłaszanie kandydatów do podkomisji. Bardzo proszę, pan przewodniczący Falfus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJacekFalfus">Szanowni państwo, Prawo i Sprawiedliwość proponuje do składu podkomisji pana Łukasza Schreibera, pana Marka Matuszewskiego, pana Kazimierza Moskala i Jacka Falfusa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję. Zgłaszam pana posła Adama Korola z Platformy Obywatelskiej. Zgłoszenie z Nowoczesnej – pan doktor Ruciński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekRucinski">Zgłaszam Marka Rucińskiego i zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJacekFalfus">Gratulujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pan Korol też się zgodził, kiwnął głową, do protokołu. Kukiz’15?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyKozlowski">Zgłaszam Jerzego Kozłowskiego i też się zgadzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Poddaję pod głosowanie skład osobowy podkomisji: Falfus, Matuszewski, Moskal, Schreiber, Korol, Kozłowski, Ruciński. Kto jest za? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto wstrzymał się od głosu? (0) Wszyscy obecni głosowali za. Mamy powołaną podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pragnę dodać, że państwo posłowie na pewno zapoznali się z opinią merytoryczną i prawną Biura Analiz Sejmowych. W podsumowaniu mogą państwo znaleźć pewne znaki zapytania. Pan minister też się z tym zapoznał. Jest czas do wyszlifowania pewnych przepisów ustawowych. Mamy podkomisję. Życzę dobrej pracy. Po zakończeniu posiedzenia proszę o ukonstytuowanie się podkomisji przy stole prezydialnym. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>