text_structure.xml
55.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelZalewski">Doręczony państwu porządek dzienny obejmuje: pkt I pierwsze czytanie poselskich projektów uchwał w sprawie rezolucji Parlamentu Europejskiego (druki nr 686,687,688); pkt II – rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2005 r. w zakresie spraw zagranicznych; pkt III – rozpatrzenie sprawozdania z działalności NIK w zakresie działania Komisji (druk nr 668): pkt IV – rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 617.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelZalewski">Czy jest zgoda na tak sformułowany porządek obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Pragnę zapytać, czy wszyscy posłowie otrzymali tekst rezolucji Parlamentu Europejskiego. Uważam, że bez tego tekstu nie możemy debatować nad projektami uchwał, ponieważ nasza wiedza jest tylko fragmentaryczna, gdyż pochodzi z przekazów prasowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Wnoszę o to, żeby na posiedzenie Komisji zostali zaproszeni polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego, którzy opowiedzieli się za tą rezolucją.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelZalewski">To jest bardzo słuszna uwaga, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselPawelZalewski">Mam pytanie do państwa posłów, czy otrzymali państwo tekst rezolucji, której dotyczą projekty uchwał poselskich? Rozumiem, że posłowie nie dysponują tekstem rezolucji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselPawelZalewski">Czy w związku z tym pani posłanka ma jakiś wniosek do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Uważam, że rozpatrywanie poselskich projektów uchwał powinno zostać odroczone do czasu, kiedy zapoznamy się z pełnym tekstem rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelZalewski">Popieram wniosek pani posłanki. Poproszę sekretariat o doręczenie wszystkim posłom tekstu rezolucji. Jeśli państwo posłowie pozwolą, zwołam posiedzenie Komisji poświęcone tej sprawie w dniu jutrzejszym. Do tego czasu otrzymają państwo tekst rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Jeżeli kluby parlamentarne sformułowały swoje stanowiska wyrażone w projektach uchwał, to rozumiem, że posłowie mieli okazję zapoznać się z tekstem rezolucji Parlamentu Europejskiego. W związku z tym wnoszę o rozpoczęcie prac nad poselskimi projektami uchwał.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">W pierwszej kolejności chciałam przypomnieć mój wniosek dotyczący zaproszenia polskich posłów do Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Nie wyobrażam sobie pracy nad projektami uchwał bez odwoływania się do tekstu rezolucji. Musimy mieć ten tekst przed sobą, co umożliwi jego analizę na bieżąco.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselPawelZalewski">Kiedy rozpatrywaliśmy projekt uchwały w sprawie Iranu, na wniosek jednego z posłów, który poprosił o przedstawienie posłom wypowiedzi prezydenta Iranu, przełożyłem posiedzenie Komisji, aby nie było żadnych wątpliwości, że osoby, które biorą udział w głosowaniu na temat projektu uchwały, mają pełną wiedzę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselPawelZalewski">Wydaje mi się, że to jest dobra praktyka i przychylam się do opinii posłanki Jolanty Szymanek-Deresz.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselPawelZalewski">Mam nadzieję, że jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Komisji będziemy mogli uzyskać informację na temat możliwości lokalowych odbycia posiedzenia w dniu jutrzejszym. Proponuję, żeby posiedzenie odbyło się jutro jak najwcześniej, aby projekty uchwał były rozpatrzone bez zbędnego opóźnienia, ale zarazem przy pełnej wiedzy i możliwości zapoznania się z dokumentami przez wszystkich posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Popieram decyzję pana przewodniczącego. Uważam, że to jest jedyna rozsądna decyzja. Nie można dokonywać egzegezy tekstów, jeśli nie ma się przed sobą oryginału.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Gdybyśmy nie otrzymali tekstu rezolucji, posiedzenie Komisji można by uznać za nieważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselPawelZalewski">Proponuję, żebyśmy w tej sprawie nie przeprowadzali głosowania. Wydaje mi się, że odroczenie prac nad projektami uchwał do jutra, do godziny 10.00 nie jest wielkim problemem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselPawelZalewski">Cel, jaki został nam postawiony, mianowicie wypracowanie stanowiska Komisji do piątku, jest możliwy do zrealizowania. Powinniśmy dbać o jakość pracy Komisji. Jeśli posłowie nie mają wiedzy dotyczącej stanowiska Parlamentu Europejskiego, powinni otrzymać tekst rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WicemarszalekSejmuBronislawKomorowski">Panie przewodniczący, nie chcę wnikać w tryb przygotowań Komisji do prac. Oczywiście byłoby dużo lepiej, gdyby posłowie otrzymali tekst rezolucji Parlamentu Europejskiego. Wydaje mi się jednak, że odkładanie prac nad stanowiskiem polskiego parlamentu nie wynika z faktu, że ktoś nie zna tekstu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WicemarszalekSejmuBronislawKomorowski">Trzy liczące się kluby parlamentarne przedstawiły projekty uchwał będące odpowiedzią na rezolucję Parlamentu Europejskiego. Rozumiem, że projekty uchwał powstały po lekturze rezolucji. Zatem nie ta kwestia jest powodem zwłoki. Po prostu przyjęcie uchwały byłoby niewygodne zarówno dla Klubu Parlamentarnego SLD, jak i dla partii rządowych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WicemarszalekSejmuBronislawKomorowski">Uważam, że reakcja Sejmu powinna być szybka. Można by wskazać wiele dokumentów, które byłyby przydatne w pracach nad odpowiedzią na rezolucję Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WicemarszalekSejmuBronislawKomorowski">Posiedzenie Komisji w dniu jutrzejszym jest dla mnie o tyle niedogodne, iż jutro prowadzę obrady Sejmu, a przedstawiam projekt uchwały w imieniu Platformy Obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselPawelZalewski">W jakich godzinach pan marszałek prowadzi obrady?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WicemarszalekSejmuBronislawKomorowski">Od godziny 9.00 do 11.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselPawelZalewski">Wobec tego postaramy się zwołać posiedzenie o godz. 11.00, żeby pan marszałek miał możliwość przedstawienia stanowiska klubowego, co oczywiście w pełni szanujemy i respektujemy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselPawelZalewski">Domyślając się powodów, które są przyczyną formułowania przez posłów różnych wniosków, uważam, że nie jest moją rzeczą ich analizowanie. Moim zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej jakości pracy Komisji. Podstawowym elementem zapewnienia tej jakości jest dostęp do odpowiednich materiałów, których życzą sobie posłowie do pracy.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli taka potrzeba jest zgłaszana, proponuję, abyśmy przełożyli prace na jutro.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselPawelZalewski">Czy jest zgoda Komisji na usunięcie pkt I porządku obrad? Pod koniec dzisiejszego posiedzenia przedstawię szczegóły dotyczące jutrzejszego posiedzenia. Z pewnością będzie to taka godzina, aby pan marszałek nie miał problemów z uczestnictwem w pracach Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselPawelZalewski">Czy jest zgoda na takie rozwiązanie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Chciałabym prosić o możliwość przedstawienia wszystkim członkom Komisji Spraw Zagranicznych oświadczenia członków Parlamentu Europejskiego, którzy głosowali za przyjęciem rezolucji. Oświadczenie to ukazało się w mediach, ale chciałabym, żeby państwo posłowie otrzymali pełny tekst.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelZalewski">Proszę panią posłankę o dołączenie tego tekstu do dokumentów, które będą rozsyłane członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2005 r. w części dotyczącej spraw zagranicznych, wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselPawelSpiewak">Chciałbym zwrócić uwagę, że jutro o godz. 12.30 rozpoczyna się debata europejska. Podejrzewam, że większość członków naszej Komisji będzie uczestniczyć w debacie. Półtoragodzinna dyskusja na temat poselskich projektów uchwał może okazać się niewystarczająca.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselPawelSpiewak">Proponowałbym, żebyśmy poświęcili teraz kilka minut na przestudiowanie dokumentu i przystąpili do pracy nad projektami. To naprawdę nie jest sprawa wymagająca pogłębionych studiów. Konieczne jest przejrzenie dwóch akapitów rezolucji Parlamentu Europejskiego, dotyczących Polski.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselPawelSpiewak">Opowiadam się za tym, żeby pkt I był rozpatrzony w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselPawelZalewski">W pełni respektując pana opinię, muszę stwierdzić, że Komisja przed chwilą podjęła decyzję w tej sprawie. Ten punkt będziemy rozpatrywać jutro.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselPawelZalewski">Pana uwaga dotycząca przewidywanej na jutro debaty europejskiej jest zasadna. Jeśli nie uda nam się zamknąć dyskusji na poselskimi projektami uchwał w ciągu półtorej godziny, będziemy kontynuować obrady po zakończeniu debaty w sprawie bilansu członkostwa.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselPawelZalewski">Jutro będziemy kontynuować prace nad poselskimi projektami uchwał aż do skutku. Chciałbym, żebyśmy jutro przyjęli stanowisko Komisji w tej sprawie, aby mogło być ono rozpatrzone, zgodnie z planem, na posiedzeniu plenarnym w piątek.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt II. Wszyscy państwo otrzymali Sprawozdanie z realizacji budżetu państwa za rok 2005 w części 45 – Sprawy zagraniczne, Informację o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2005 roku, część 45 – Sprawy zagraniczne, przygotowaną przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz opinię Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselPawelZalewski">Proszę ministra Stanisława Komorowskiego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Realizacja budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych w 2005 r. została szczegółowo przedstawiona w przesłanym Komisji sprawozdaniu. Chciałbym odnieść się tylko do najważniejszych i wynikających ze specyfiki MSZ spraw związanych z wykonaniem budżetu państwa, w części będącej w dyspozycji Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W 2005 r. dochody budżetowe, których głównym źródłem były opłaty konsularne, osiągnęły 75,5% wielkości prognozowanej w ustawie budżetowej. Spadek ten był bezpośrednio związany z decyzją o obniżeniu opłat za wizy dla obywateli Białorusi, decyzją o wprowadzeniu bezpłatnych wiz dla obywateli Mołdowy, jak również zmianami szeregu przepisów będących skutkiem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Dotyczy to m.in. zwolnienia z opłat obywateli Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W realizacji zadań i wydatków MSZ w 2005 r. priorytetowe znaczenie miało umacnianie pozycji Polski w Unii Europejskiej, zwłaszcza w obszarze Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, a także udział w kształtowaniu nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych aktywnie uczestniczy w działaniach wspierających tendencje demokratyczne i prozachodnie na obszarze poradzieckim, szczególnie na Ukrainie, Białorusi i w Mołdowie w ramach zaangażowania naszego kraju w budowanie unijnej polityki sąsiedztwa.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego aktywność polskiej dyplomacji koncentrowała się na poprawie współpracy wewnątrz NATO, tworzeniu skutecznych powiązań Sojuszu i Unii, a także na współdziałaniu NATO z Ukrainą i Rosją.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Podobnie jak w latach poprzednich Polska uczestniczyła w operacjach stabilizujących NATO i Unii Europejskiej w Afganistanie, Pakistanie i na Bałkanach.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W stosunkach dwustronnych pierwszoplanowe znaczenie miały działania MSZ w celu umocnienia pozycji naszego kraju jako jednego z najbliższych sojuszników Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Priorytetowy charakter miał rozwój stosunków z państwami Unii, w szczególnie z Niemcami, Francją i Wielką Brytanią. Dobrze rozwija się współpraca z Ukrainą. W stosunkach polsko-rosyjskich klimat, niestety, wciąż nie jest najlepszy. Występowały również napięcia w stosunkach z Białorusią.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W 2005 r. MSZ kontynuowało działania zmierzające do wykorzystania dyplomacji dla szeroko rozumianej promocji Polski. Zorganizowano m.in. III szczyt Rady Europy w Warszawie i pierwszą edycję Polsko-Arabskiego Forum Gospodarczego. Istotnym wyzwaniem była organizacja 60. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau oraz 25. rocznicy powstania Solidarności.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Kontynuowano prace zmierzające do wdrożenia nowego, kompleksowego systemu wydawania wiz dostosowanych do wymogów Schengen.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Wydatki Ministerstwa Spraw Zagranicznych w 2005 r. stanowiły 0,44% wydatków budżetu państwa, w 2003 r. – 0,4%, a w 2004 r. – 0,53%. Były realizowane przez centralę ministerstwa oraz 170 placówek zagranicznych podległych Ministrowi Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W trakcie roku budżetowego dokonywane były przesunięcia z rezerw budżetowych zwiększające budżet MSZ, z przeznaczeniem m.in. na sfinansowanie zobowiązań Skarbu Państwa z tytułu składek do organizacji międzynarodowych, pomoc rozwojową i humanitarną oraz opłacenie zadośćuczynień zasądzonych wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W budżecie resortu spraw zagranicznych największą pozycję stanowią wydatki rozdziału 75057, związane z funkcjonowaniem placówek zagranicznych. Wynoszą one 63,6% wszystkich wydatków budżetowych MSZ i dotyczą działalności 96 ambasad, 46 urzędów konsularnych oraz konsulatów generalnych, 9 przedstawicielstw dyplomatycznych przy organizacjach międzynarodowych oraz 19 instytutów polskich.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W związku z tym, że limity budżetowe na te wydatki, analogicznie jak wydatki na opłacanie składek do organizacji międzynarodowych, ustalane są w złotych, a wydatki, poza wynagrodzeniami wypłacanymi w złotych w kraju, ponoszone są w walutach obcych, istotnym czynnikiem wpływającym na realizację budżetu MSZ jest kształtowanie się kursu złotego do tych walut.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W 2005 r. kurs walutowy nie był czynnikiem utrudniającym warunki realizacji budżetu MSZ, gdyż w tym okresie nie nastąpiła deprecjacja złotego.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Systemowym utrudnieniem w realizacji wydatków budżetowych MSZ jest odmienność od polskich i zróżnicowanie warunków cywilizacyjnych, politycznych i ekonomiczno-finansowych, w jakich funkcjonują placówki za granicą, podległe MSZ. Widzimy potrzebę, aby ta specyfika była w szerszym niż dotąd zakresie uwzględniona w obowiązujących uregulowaniach prawno-finansowych.</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Kierownictwo Ministerstwa Spraw Zagranicznych z należytą uwagą traktuje oceny i wnioski formułowane przez Najwyższą Izbę Kontroli. Daliśmy temu wyraz w odpowiedziach na wystąpienia pokontrolne NIK, w tym także w stanowisku w sprawie Informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2005 roku, część 45 – Sprawy zagraniczne. Przedstawiliśmy wyczerpujące wyjaśnienia i działania MSZ podjęte w wyniku ustaleń i zaleceń NIK.</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę Komisji na wskazywany w ustaleniach i wnioskach NIK strukturalny problem prezentowania danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w centrali MSZ oraz w placówkach zagranicznych. Ustawa budżetowa ogranicza zatrudnienie w centrali MSZ liczbą etatów oraz kwotowym limitem na wynagrodzenia, natomiast zatrudnienie w placówkach zagranicznych tylko kwotą na wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-19.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Powoduje to, że przy ponad dwukrotnie większej liczbie etatów w placówkach niż w centrali, w wyniku rotacji na stanowiskach placówkowych tworzą się w centrali nadwyżki osób powracających z placówek, które przed wyjazdem za granicę były zatrudnione w MSZ.</u>
<u xml:id="u-19.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">MSZ podejmuje działania zmierzające do doraźnego rozwiązania problemu, które przedstawiono w materiale przygotowanym dla NIK. Problem wymaga jednak rozwiązań systemowych. Pragnę zapewnić Komisję, że MSZ deklaruje gotowość wypracowania i przedstawienia propozycji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-19.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Proszę o przyjęcie informacji o wykonaniu budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne za rok 2005.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselPawelZalewski">Ponieważ będę musiał na 10 minut opuścić posiedzenie Komisji, przekazuję prowadzenie obrad posłowi Pawłowi Śpiewakowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselPawelSpiewak">Dziękuję panu ministrowi za wypowiedź. Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Chciałbym odnieść się do wykonania budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne. Przedstawiona przez nas informacja jest wynikiem 7 kontroli przeprowadzonych przez NIK zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku – kontroli wykonania budżetu państwa w 2005 r., kontroli gospodarki finansowej i inwestycyjnej wybranych placówek zagranicznych w 2005 r., która była przeprowadzona w 4 placówkach zagranicznych oraz w centrali MSZ, a także kontroli prawidłowości działań organów administracji publicznej, związanych z realizacją inwestycji biurowca Articom Center przy ul. Litewskiej w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Mówię o tym dlatego, że prezentowana ocena wykonania budżetu państwa jest formułowana na podstawie wyników tych 7 kontroli. Ocena ta jest pozytywna z nieprawidłowościami.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeśli chodzi o opinię o rzetelności i prawidłowości sprawozdań budżetowych, NIK nie miała żadnych zastrzeżeń. Sprawozdania Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-Z, Rb-N przedstawiają rzetelny obraz dochodów i wydatków oraz należności i zobowiązań, zgodnie z zasadami rachunkowości dla jednostek budżetowych.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Najwyższa Izba Kontroli nie miała też żadnych uwag co do sprawozdań łącznych. Zastrzeżenia dotyczyły sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach, w związku z niezrealizowaniem wniosku NIK z kontroli zeszłorocznej i ujmowaniu osób zatrudnionych faktycznie w centrali MSZ w etatach placówek zagranicznych. NIK uznała, że w ten sposób dane prezentowane w sprawozdaniu Rb-70 są nierzetelne.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Gdyby przedstawić zatrudnienie tak, jak faktycznie było realizowane, limit ustawowy zatrudnienia zostałby w MSZ przekroczony.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Rozumiemy specyfikę urzędu i trudności MSZ w rozwiązaniu tego problemu. Musimy jednak wskazywać przypadki, kiedy dane w sprawozdaniu wykazuje się w sposób nierzetelny.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Sprawozdania Rb-23 z rozliczenia środków pieniężnych placówek na koniec 2005 r. były sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia ministra finansów, ale nie odzwierciedlały rzeczywistego stanu środków na placówkach. Przepisy rozporządzenia nie przewidują wykazywania w sprawozdaniu środków na placówkach, które są w walutach niewymienialnych.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Środki takie występowały w 108 spośród 171 placówek i stanowiły równowartość 7 mln zł. Kwota 129 mln zł wykazana w sprawozdaniu była pomniejszona o 7 mln zł w walutach niewymienialnych.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W ramach kontroli gospodarki finansowej i inwestycyjnej wybranych placówek zagranicznych, która została przeprowadzona w 4 placówkach zagranicznych oraz w centrali MSZ, stwierdzono uchybienia w ewidencjonowaniu dochodów budżetowych w jednej placówce. Kontrola ewidencji paszportów 10-letnich wykazała, że tylko w jednej placówce ewidencja zapewniała rzetelne i sprawdzalne dane.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W ambasadzie RP w Waszyngtonie stwierdzono nienależytą dbałość o efektywne wykorzystanie posiadanej nieruchomości i stan techniczny użytkowanych obiektów. Ponadto w ewidencji księgowej tej placówki figurowała kwota o równowartości prawie 620 tys. zł, wykazana jako depozyt powierniczy Skarbu Państwa, ulokowany w amerykańskim banku.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jest to kwota, która figuruje już od wielu lat. To była pozostałość po wykupie przedwojennych obligacji, zakończonym w 1980 r. Według NIK środki te już dawno powinny zostać zwrócone do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeśli chodzi o kontrolę prawidłowości działań organów administracji publicznej w realizacji inwestycji Articom Center, NIK stwierdza, że zakup za kwotę 74 mln zł był niegospodarny, wydatkowano bowiem środki publiczne w kwocie o ponad 16 mln zł wyższej niż rzeczywista wartość budynku obliczona przez rzeczoznawcę majątkowego.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Zakup był finansowany ze środków budżetowych, które nie wygasły z upływem 2004 r. Nie wpływał w pełni na ocenę wykonania budżetu za 2005 r. Nieprawidłowość ta wpłynęła jednak na obniżenie naszej oceny.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Stan realizacji wniosków pokontrolnych z poprzedniej kontroli jest następujący. Stwierdziliśmy, że w dwóch przypadkach co prawda podjęto działania, ale wnioski nie zostały zrealizowane. Chodziło o wniosek dotyczący sprawozdania Rb-70 i wyeliminowanie przypadków wypłacania wynagrodzeń pracownikom, którzy nie świadczyli pracy. W 2005 r. wystąpił taki przypadek. Wydatkowano kwotę ponad 57 tys. zł na wynagrodzenia dla pracownika, który nie świadczył pracy.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody, zrealizowano je w kwocie 88 mln zł w 75%. Pan minister szczegółowo wyjaśnił, jakie były przyczyny niższego niż planowano zrealizowania dochodów. NIK nie stwierdziła nieprawidłowości, poza konsulatem generalnym w Toronto, gdzie na skutek niewłaściwych działań zaniżono kwotę dochodów wykonanych w sprawozdawczości bieżącej. W wyniku działań kontrolnych to zaniżenie zostało skorygowane.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 881 mln zł. Nieprawidłowości dotyczyły kwoty 5,8 mln zł. Prawie 2,3 mln zł wydatkowano na czynsze za mieszkania wynajmowane dla pracowników ambasady RP w Waszyngtonie, przy równoczesnym zaniechaniu działań mających na celu wykorzystanie posiadanych nieruchomości własnych. Stwierdziliśmy, że już od lat 70. ambasada posiada zakupioną nieruchomość m.in. w celu zapewnienia mieszkań dla pracowników. Od tego czasu nic się nie dzieje w sprawie tej nieruchomości. Od wielu lat ambasada ponosi wysokie koszty wynajmowania mieszkań w Waszyngtonie.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Kwota 1,36 mln zł wydatkowana była na podstawie nierzetelnie sporządzonej umowy z niemieckim wykonawcą prac remontowych w konsulacie RP w Monachium. Kwota 2,1 mln zł dotyczyła nieprawidłowości przy realizacji remontu ambasady RP w Helsinkach. Stwierdziliśmy nierzetelne i niegospodarne dysponowanie środkami publicznymi w wysokości 244 tys. zł. Polska firma wykonująca remont stosowała znacznie zawyżone koszty niektórych usług. Ceny tych usług na miejscowym rynku były znacznie niższe.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jak już wspomniałem, 57 tys. zł wydatkowano na pracownika, od którego nie egzekwowano obowiązku świadczenia pracy.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Ponadto w wyniku analizy dokumentacji stwierdziliśmy, że w ambasadzie w Buenos Aires od 1998 r. pozostawały nierozliczone z budżetem państwa środki o równowartości 530 tys. zł. Jest to kolejna kwota, która pozostaje na kontach rozrachunkowych placówek, zamiast być przekazana na dochody budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W wystąpieniach pokontrolnych skierowanych do placówek zagranicznych Najwyższa Izba Kontroli sformułowała 16 wniosków pokontrolnych. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdziliśmy, że zrealizowano 10 wniosków, a 6 znajdowało się w trakcie realizacji. Również minister spraw zagranicznych poinformował o realizacji wniosków.</u>
<u xml:id="u-22.20" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W związku z ujawnieniem w wyniku kontroli w MSZ faktu wskazującego na naruszenie dyscypliny finansów publicznych w trakcie remontu placówki w Helsinkach NIK skierowała zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-22.21" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W związku z niegospodarnym wydatkowaniem przy okazji tego remontu kwoty 244 tys. zł NIK zawiadomiła właściwą jednostkę prokuratury o istnieniu podejrzenia popełnienia przestępstwa określonego w art. 296 par. 1 Kodeksu karnego, polegającego na niegospodarnym wydatkowaniu środków publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselPawelSpiewak">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowDanutaUjazdowska">Nie mam nic do powiedzenia na temat sprawozdania. Sprawozdanie przedstawia minister spraw zagranicznych. Jeśli państwo będziecie mieli jakieś pytania, bardzo chętnie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselPawelSpiewak">Przekazuję przewodniczenie obradom posłowi Pawłowi Zalewskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselPawelZalewski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanRzymelka">Chciałbym zapytać przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o sprawę, która nie została przez pana wymieniona, a w poprzedniej i obecnej kadencji Sejmu była wielokrotnie poruszana. Mam na myśli problem remontu bądź budowy nowej ambasady RP w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselJanRzymelka">Temat nie jest zakończony. W odległości 200 m od Bramy Brandenburskiej mamy brzydki, brudny budynek, który, niestety, jest wizytówką naszego kraju. Zarówno resort spraw zagranicznych, jak i NIK nie podejmują tematu.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselJanRzymelka">Chciałbym od państwa usłyszeć, czy ukrywamy ten problem, czy jest możliwe jego rozwiązanie. Czy stać nas na promocję Polski w Berlinie w inny sposób niż poprzez negatywne skojarzenia związane z budynkiem polskiej ambasady?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselPawelSpiewak">Chciałbym wrócić do sprawy budynku przy ul. Litewskiej. Rozumiem, że wycena budynku została dokonana na podstawie wartości rynkowej. Z mojej wiedzy wynika, że MSZ było zmuszone do kupna tego budynku, natomiast cena, która została zaoferowana, była zbyt wysoka. To jest skutek zaniechań poprzedniego ministra spraw zagranicznych. Czy dobrze rozumiem sytuację?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselPawelZalewski">Jak przedstawia się od strony realizacji budżetowej kwestia budynku dla ambasady RP w Tbilisi?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Jeśli nie ma zgłoszeń, proszę pana ministra, a następnie pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pytania państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, o udzielenie odpowiedzi w kwestiach szczegółowych, dotyczących ambasady RP w Berlinie i budynku przy ul. Litewskiej, poproszę dyrektora generalnego w MSZ. Te sprawy były wielokrotnie przedmiotem obrad Komisji w poprzedniej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Nie jest mi również znana kwestia ambasady RP w Tbilisi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Odnosząc się do kwestii ambasady RP w Berlinie, pragnę stwierdzić, że sprawa była dyskutowana wielokrotnie i nie będę wracał do historii. Będąc osobą, która od kilku dni pełni funkcję dyrektora generalnego w MSZ, chciałbym skupić się na przyszłości, oczywiście wyciągając wnioski z przeszłości.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Na początku bieżącego roku MSZ podjęło decyzję o przeglądzie dotychczas prowadzonych działań, mających na celu zakończenie inwestycji. Doszliśmy do wniosku, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem wydaje się powrót do koncepcji budowy nowego budynku.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Po przeglądzie dokumentacji pierwotnie planowanego obiektu ambasady RP w Berlinie, przekazanej przez pracownię architektoniczną oraz po uzyskaniu deklaracji ze strony tejże firmy o możliwości współpracy przy redukcji projektu do możliwości finansowych MSZ, rozpoczęły się prace, które mają na celu przegląd obiektów użytkowanych przez MSZ na terenie Berlina. Rozważane jest ewentualne przeniesienie różnych struktur organizacyjnych do nowego budynku i sprzedaż zwolnionych nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Pierwszy wykonany projekt był niezwykle drogi. Po konsultacji z firmą projektową i redukcji projektu jest szansa na to, że projekt będzie wykonany.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Przewidujemy wykorzystanie już zatwierdzonego przez władze Berlina projektu fasady budynku ambasady oraz inne działania, takie jak przeniesienie wydziału konsularnego, umieszczenie w gmachu ambasady całości Instytutu Polskiego.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Mam nadzieję, że rozwiązania, które MSZ obecnie rozważa, doprowadzą do tego, iż w jednej z najważniejszych stolic powstanie oczekiwany przez wszystkich budynek.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Odnosząc się do kwestii zakupu budynku Articom Center przy ul. Litewskiej, pragnę stwierdzić, że Najwyższa Izba Kontroli uznała, iż zakup budynku w części przekraczającej wartość wynikającą z operatu szacunkowego, czyli ok. 16 mln zł, był niegospodarny. Jest to bardzo poważny zarzut, który jest obecnie wyjaśniany w toku postępowania prowadzonego przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Jeśli zarzut zostanie potwierdzony, zgodnie z procedurą zostaną postawione zarzuty konkretnym osobom, które podejmowały decyzje. Sprawa będzie przedmiotem dalszych prac wyjaśniających w trybie do tego przewidzianym, działań prokuratorskich i sądowych.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Na tym etapie postępowania dalsze wyjaśnianie nie jest do końca wskazane. Pragnę zapewnić, że sprawa zostanie przejrzyście wyjaśniona.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Proszę wybaczyć, ale kwestii ambasady w Tbilisi nie jestem w stanie osobiście wyjaśnić. Za pozwoleniem pana przewodniczącego, oddam głos dyrektorowi Leszkowi Brendzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorBiuraAdministracjiiFinansowwMSZLeszekBrenda">Jeśli chodzi o Tbilisi, ambasada RP jest użytkownikiem obiektu najmowanego. Perspektywa jest taka, że ambasada przeniesie się również do obiektu najmowanego, który będzie przygotowany przez właściciela obiektu zgodnie z koncepcją, której autorem jest strona polska.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#DyrektorBiuraAdministracjiiFinansowwMSZLeszekBrenda">Wydatek ze strony polskiej będzie poniesiony tylko na wyposażenie specjalistyczne obiektu. Strona polska będzie ponosiła wyłącznie koszty najmu uzgodnione z właścicielem. Przewidywany koszt wynosić będzie 8 tys. USD miesięcznie.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#DyrektorBiuraAdministracjiiFinansowwMSZLeszekBrenda">Nowy budynek będzie oddany, zgodnie z harmonogramem inwestycyjnym właściciela, na przełomie roku 2006 i 2007. Planujemy wyposażenie budynku w tym okresie, żeby najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku placówka RP w Tbilisi znalazła miejsce w nowej siedzibie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselPawelZalewski">Proszę przedstawiciela NIK o ustosunkowanie się do kwestii poruszonych w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Jestem nieco zaskoczony oceną sformułowaną przez pana posła w sprawie budynku ambasady RP w Berlinie. Pan poseł stwierdził, że staramy się coś ukrywać. Wydaje mi się, że dzięki działaniom NIK ujawniliśmy próbę nieprzemyślanego wydatku w kwocie prawie 150 mln zł.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Sprawa budowy ewoluowała od projektu za 30 mln zł do projektu za 150 mln zł, przy czym nie było w MSZ żadnego rozeznania, czemu tak wielki obiekt, o powierzchni kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych, miałby służyć.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Zgłosiliśmy zastrzeżenia do takiego sposobu przygotowania inwestycji, ale głównym problemem był brak środków. Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie posiadało żadnego planu finansowania takiej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Z jednej strony brak planu finansowania, a z drugiej brak rozeznania, czemu miałby służyć tak drogi obiekt, spowodowały, że MSZ wstrzymało realizację inwestycji. Obecnie przedsięwzięcie jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Teraz dowiedziałem się, że nastąpiła kolejna zmiana koncepcji.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Myślę, że NIK swoim działaniem zapobiegła wydatkowaniu znacznych środków budżetowych. Jak będzie przyszłość tego obiektu, to się okaże.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Jeśli chodzi o budynek Articom Center, NIK kwestionuje niegospodarność w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą zapłaconą a wycenioną przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego. Chciałbym dodać, że nie jest tak, iż Ministerstwo Spraw Zagranicznych zostało zmuszone do zakupu budynku.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Podczas kontroli NIK wykazała, że MSZ nie wykazało należytej skuteczności i nie wykorzystało wszystkich możliwości administracyjnych i prawnych dla zatrzymania tej inwestycji. Winę za to, że taki budynek powstał w bezpośrednim sąsiedztwie resortu ponosi nie tylko MSZ.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Odpowiedzialne są zarówno organy decyzyjne urzędu miasta stołecznego Warszawy, jak również Urząd Ochrony Państwa, który najpierw twierdził, że istnieje zagrożenie, a później niekonsekwentnie wydał opinię, że budowa może być prowadzona.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Winowajców było wielu, a skutek końcowy poniosło Ministerstwo Spraw Zagranicznych, będąc zmuszone do zakupu budynku.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Nie chcę dyskutować na temat prawidłowości naszej oceny. Ta ocena była poddana procedurze odwoławczej. Nikt nie zgłaszał do niej zastrzeżeń. Uznaliśmy jako niegospodarne wydatkowanie kwoty stanowiącej różnicę między ceną zapłaconą a ceną określoną przez rzeczoznawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanRzymelka">Panie dyrektorze, jestem wdzięczny Najwyższej Izbie Kontroli za dotychczasowe działania. Żadnej krytyki z mojej strony nie było.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselJanRzymelka">Chciałbym, żeby MSZ zechciało zintensyfikować działania na rzecz rozwiązania problemu budynku polskiej ambasady w Berlinie. 10 lat temu sprawa znajdowała się na tym samym etapie.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselJanRzymelka">Niedaleko Sejmu powstaje nowa ambasada niemiecka, która będzie gotowa lada dzień, a my nie mamy w Berlinie godnej reprezentacji.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PoselJanRzymelka">Zwracam również uwagę na problem czystości fasady. Przewodniczę grupie polsko-niemieckiej i bywam w Berlinie co kilka miesięcy. To jest po prostu brudny, opuszczony budynek. Wszyscy mówią, że to jest świadectwo polskiej gospodarności. Trzeba znaleźć środki przynajmniej na to, żeby fasada była czysta.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselPawelZalewski">Panie dyrektorze, kiedy ten problem będzie rozwiązany i nie będziemy musieli się nim zajmować?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanRzymelka">Jeśli nie ma środków, Sejm w trakcie prac nad ustawą budżetową na rok 2007 r. wygospodaruje kwotę 50 mln zł, żeby budynek polskiej ambasady w Berlinie mógł powstać. Konieczne są jednak odpowiednie decyzje w MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Oczywiście jest naszą troską, żeby minimalizować złe wrażenie, jakie robi dawny budynek ambasady RP. Działania, które podejmujemy, nie zapobiegają negatywnym dla obrazu Polski skutkom.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Jeśli chodzi o terminy, trudno mi w tej chwili podejmować zobowiązania. Jest koncepcja, która była sygnalizowana kilka miesięcy temu. Będzie ona wymagała odpowiedniego finansowania. Wierzę, że nadszedł czas na rozwiązanie tego problemu. Jest to jedna z najważniejszych kwestii, którą będę omawiał w ministerstwie.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Mam nadzieję, że w niedługim czasie będę mógł bardziej konkretnie przedstawić Komisji jakieś koncepcje.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselPawelZalewski">Panie dyrektorze, sprawa jest już omawiana wystarczająco długo. Sądzę, że fakt, iż poseł Jan Rzymełka z takim spokojem ten temat przywołuje, jest wyrazem jego anielskiego usposobienia.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselPawelZalewski">Moje pytanie brzmi – do kiedy Ministerstwo Spraw Zagranicznych przedstawi gotową propozycję rozwiązania tego problemu? Ta propozycja musi mieć realne szanse na realizację w nieodległym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Uczynię wszystko, co będę mógł, aby przedstawić koncepcję w ciągu 3 miesięcy, ale bez żadnych zobowiązań finansowych, które nie zależą ode mnie ani od ministra spraw zagranicznych. Byłbym bardzo wdzięczny, gdybyśmy mogli liczyć na wsparcie Komisji przy realizacji tego ważnego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselPawelZalewski">Panie dyrektorze, rozumiem, że do końca września stanowisko MSZ, jak rozwiązać ten problem, zostanie przygotowane i będzie przedstawione Komisji. Czy dobrze rozumiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorgeneralnywMSZPiotrWojtczak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselPawelZalewski">Rozumiem, że wówczas pan dyrektor przedstawi swoje oczekiwania względem Sejmu. Dotyczyć one będą również przyszłej ustawy budżetowej. Komisji zależy na tym, aby Ministerstwo Spraw Zagranicznych przedstawiło koncepcję rozwiązania problemu. Jeśli koncepcja będzie zawierała pewne potrzeby finansowe, MSZ powinno przedstawić Komisji oczekiwania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselPawelZalewski">Wówczas to będzie nasz problem, aby zabiegać o środki na realizację inwestycji.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PoselPawelZalewski">Proszę sekretariat Komisji o zapisanie sprawy i powrót do tematu na pierwszym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych w październiku.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PoselPawelZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PoselPawelZalewski">Czy ktoś z naszych gości chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Bardzo dziękuję za głos w sprawie ambasady RP w Berlinie. To jest poważny problem dla nas wszystkich. Zdajemy sobie sprawy z wagi tej sprawy. Mamy świadomość, jak cierpi na tym wizerunek Polski w jednej z najważniejszych stolic europejskich.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Zapewniam państwa, że dołożymy wszelkich starań, ale dużo zależy od Ministerstwa Finansów oraz parlamentu. Jesteśmy świadomi problemu i rozwiążemy go najszybciej, jak to będzie możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselPawelZalewski">Przypomnę, że w piątek przeprowadzimy debatę na temat stosunków polsko-niemieckich. Do kwestii ambasady wrócimy podczas pierwszego posiedzenia Komisji w październiku.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do przyjęcia stanowiska Komisji. Proponuję, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PoselPawelZalewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje przyjęcie sprawozdania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PoselPawelZalewski">Proponuję, żeby poseł Zbigniew Girzyński reprezentował nasze stanowisko na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja delegowała pana Zbigniewa Girzyńskiego do reprezentowania Komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji Spraw Zagranicznych (druk nr 668).</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#PoselPawelZalewski">Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">W 2005 r. oprócz 92 kontroli wykonania budżetu państwa zaplanowano 75 kontroli planowych koordynowanych i niekoordynowanych. Do końca roku zakończono, oprócz 92 kontroli budżetowych, 65 kontroli planowych, których wyniki zostały przedłożone.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">W 2005 r. NIK objęła kontrolami doraźnymi w ramach 233 tematów 515 jednostek. Kontrole doraźne prowadzono w celu wstępnego zbadania tematu do kontroli, rozpatrzenia skarg, a także jako reakcje na zalecenie komisji sejmowych i senackich oraz pisma posłów i senatorów. Takich przypadków było 65.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">W wyniku kontroli planowych oraz doraźnych, którymi objęto łącznie ponad 2900 jednostek, ujawniono nieprawidłowości w 7 kategoriach na kwotę ponad 18 mld zł, zaś wymierne efekty kontroli wyrażające się w oszczędnościach uzyskanych w wyniku działań kontrolnych czy też innych pożytkach wyniosły ok. 1 mld zł.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Propozycje tematyczne włączone do planu pracy NIK na 2005 r. opracowane zostały m.in. z wykorzystaniem sugestii zgłaszanych przez komisje sejmowe. Chciałbym podkreślić, że prawie 85% tych propozycji zostało uwzględnionych przez NIK. W planie pracy zostały umieszczone tematy zgłaszane przez komisje.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Jeśli chodzi o kontrole będące w bezpośrednim zainteresowaniu Komisji Spraw Zagranicznych, można wskazać kontrolę prawidłowości działań przy budowie biurowca Articom Center. Przeprowadzona została również kontrola funkcjonowania szkół dla dzieci polskich czasowo przebywających za granicą. Objęto nią 10 jednostek, w tym Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie oraz szkoły przy ambasadach RP w Atenach, Berlinie, Brukseli, Londynie, Moskwie, Paryżu, Rzymie i w Wiedniu.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">W ocenie NIK sieć szkół polskich za granicą pełni w systemie edukacji jedynie funkcję pomocniczą i nie stwarza warunków dla realizacji obowiązku szkolnego przez polskie dzieci przebywające poza krajem.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">W placówkach tych w roku szkolnym uczyło się ponad 7 tysięcy uczniów, jednak tylko 780 uczniów, czyli 10% uczestniczyło w zajęciach zapewniających realizację obowiązku szkolnego w rozumieniu ustawy.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Co piąty spośród prawie 500 nauczycieli zatrudnionych w polskich szkołach za granicą nie miał przygotowania pedagogicznego. W połowie skontrolowanych zespołów szkół warunki lokalowe były niezadowalające i nie zapewniały prawidłowej realizacji procesu dydaktycznego.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Przy okazji kontroli wykonania budżetu przez MSZ przeprowadzona była kontrola funkcjonowania w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji systemu ewidencji 10-letnich paszportów wydawanych przez konsulów RP. NIK oceniła, że system nie funkcjonuje właściwe. Rejestr prowadzony w MSWiA nie zawierał rzetelnych i sprawdzalnych danych o tym, czy paszporty zostały dostarczone do konsulatów i wydane wnioskodawcom.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Porównanie danych z MSZ oraz MSWiA odnośnie 433 paszportów, które zostały wykazane w ewidencji MSWiA jako nieodebrane, wykazało, że 283 z nich wnioskodawcy już odebrali, niektóre nawet w 2003 r.</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Program komputerowy przesłany przez MSWiA do placówek zawierał liczne błędy, co uniemożliwiało skuteczną kontrolę nad ruchem paszportów wysyłanych z kraju do placówek zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-47.11" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Z odpowiedzi ministra na wystąpienie pokontrolne dowiedzieliśmy się, że zostały podjęte odpowiednie działania, w tym uzgodnienia z MSZ. Problem ten powinien zostać jak najszybciej rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-47.12" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">Chciałbym również zwrócić uwagę na wynikający z kontroli gospodarki finansowej i inwestycyjnej w placówkach problem realizacji inwestycji. Mamy wiele zastrzeżeń do inwestycji realizowanych za granicą. Ostatnio skontrolowana była inwestycja w Helsinkach, gdzie stwierdziliśmy wiele wydatków niegospodarnych, nieprzemyślanych, a także bardzo nieskuteczny nadzór ze strony ministerstwa nad bezpośrednią realizacją inwestycji na miejscu.</u>
<u xml:id="u-47.13" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszZielecki">W roku bieżącym planujemy przeprowadzenie kontroli inwestycyjno-finansowych w wybranych placówkach zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselPawelZalewski">Proszę państwa posłów o formułowanie pytań bądź komentarzy. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselPawelZalewski">Proponuję, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z działalności NIK w roku 2005 w zakresie działania Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje przyjęcie sprawozdania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do pkt III porządku obrad. Wszyscy państwo otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych do druku nr 671. Opinia dotycząca trybu ratyfikacji jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PoselPawelZalewski">Czy państwo posłowie mają pytania do przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 617 bez zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#PoselPawelZalewski">Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o przyjęciu zawiadomienia bez zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#PoselPawelZalewski">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#PoselPawelZalewski">Informuję, że zwołuję posiedzenie Komisji na jutro, na godz. 11.20. posiedzenie odbędzie się w sali nr 22 w budynku G. Posiedzenie będzie dotyczyło trzech poselskich projektów uchwał w sprawie rezolucji Parlamentu Europejskiego. Do tego czasu otrzymają państwo tekst rezolucji Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#PoselPawelZalewski">Zgodnie z sugestią posła Pawła Śpiewaka będziemy obradowali do godz. 12.30, po czym zaproponuję wznowienie obrad po zakończeniu debaty europejskiej na forum Sejmu.</u>
<u xml:id="u-48.10" who="#PoselPawelZalewski">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>