text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone jest pierwszemu czytaniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle (druk nr 911). W imieniu wnioskodawców projekt uzasadni poseł Michał Wójcik. Czy do porządku obrad są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała zaproponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJacekPiechota">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Otwieram pierwsze czytanie ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle. Proszę posła Michała Wójcika o uzasadnienie projektu, pod którym podpisała się bardzo liczna grupa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMichalWojcik">W imieniu grupy wnioskodawców przedkładam Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle. W uzasadnieniu przedstawię najważniejsze elementy proponowanej nowelizacji. Ale zanim przejdę do omawiania poszczególnych przepisów, wyrażę nadzieję, że zostanie zgłoszony wniosek o skierowanie projektu do podkomisji i że będzie to stała podkomisja do spraw rzemiosła i usług.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMichalWojcik">Przedkładany projekt dotyczy środowiska, którego korzenie sięgają XIII w. Ponadto projekt dotyczy środowiska, które zrzesza dzisiaj około 360 tys. rzemieślników. Posługuję się taką dokładną liczbą, ponieważ przed kilkunastoma tygodniami na potrzeby Komisji Trójstronnej została przeprowadzona specjalna ankieta. Jest to środowisko bardzo duże, a jego fundamentem funkcjonowania jest ustawa o rzemiośle, która przez wiele lat nie była nowelizowana. Znowelizowano ją częściowo dopiero podczas prac Sejmu IV kadencji. W związku z tym zawiera pewne luki, wymaga unowocześnienia i dostosowania do wciąż zmieniającego się ustawodawstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselMichalWojcik">Proponowane zmiany można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich zawiera zmiany merytoryczne, natomiast druga grupa to zmiany o charakterze porządkującym, wynikające ze zmian w ustawodawstwie, m.in. z faktu, iż ustawa Prawo o działalności gospodarczej została zastąpiona ustawą o swobodzie działalności gospodarczej. Mam nadzieję, że nasz projekt wypełni powstałe luki prawne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselMichalWojcik">Przechodząc do omówienia konkretnych propozycji, zacznę od omówienia tych merytorycznych zmian, z grupy pierwszej. W art. 2 ust. 5 zawarta jest propozycja wprowadzenia listy rzemiosł, która, jak mamy nadzieję, zostanie określona w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw pracy i polityki społecznej w porozumieniu ze Związkiem Rzemiosła Polskiego. Proponujemy, aby ZRP ustosunkował się do propozycji przedstawionych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Chodzi o to, aby wskazać, jakie rodzaje działalności prowadzonej przez przedsiębiorców można uznać za działalność typowo rzemieślniczą. Spodziewam się, że będzie to jakieś sto kilkadziesiąt zawodów. Sporządzenie takiej listy jest niezbędne do tego, aby określić, co naprawdę w Polsce jest rzemiosłem i kto naprawdę w Polsce jest rzemieślnikiem. Funkcjonująca ustawa nie jest na tyle precyzyjna, żeby można było wyraźnie wyodrębnić tę kategorię – grupę przedsiębiorców, którzy mogą nazywać się rzemieślnikami. Przynajmniej w moim odczuciu obecna ustawa takiej możliwości nie daje. Dodam tylko, że lista rzemiosł funkcjonuje w niektórych krajach europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselMichalWojcik">Co jest rzemiosłem zostanie określone przez listę rzemiosł, natomiast definicję kto jest rzemieślnikiem proponujemy uzupełnić, czyli do funkcjonującej definicji, że rzemieślnikiem jest osoba fizyczna, która z udziałem kwalifikowanej pracy własnej prowadzi działalność gospodarczą w imieniu własnym na rachunek przy zatrudnieniu do 50 pracowników, dodać stwierdzenie, że taka osoba jest również członkiem jednej z organizacji rzemieślniczych – Związku Rzemiosła Polskiego, izby rzemieślniczej, cechu rzemiosł różnych, bądź innej organizacji o charakterze czysto rzemieślniczym. Chcę podkreślić, że jest to struktura duża, obejmująca około 500 organizacji w skali kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselMichalWojcik">Rozważaliśmy i nadal zastanawiamy się nad sprawą kryterium ilościowego zawartego w tej definicji. Liczymy, że w toku prac nad projektem pojawi się propozycja, aby z niego zrezygnować. Zgodnie z funkcjonującą ustawą granicą jest 50 pracowników. Rzemieślnikiem jest osoba, która zatrudnia do 50 osób. Jestem przekonany, że należy zastanowić się, czy nie znieść tego kryterium lub nie zwiększyć liczby zatrudnionych. Jest bowiem wielu przedsiębiorców, którzy chcą być rzemieślnikami zatrudniającymi ponad 50 osób. Dyskusję na ten temat przeprowadzimy zapewne na posiedzeniach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselMichalWojcik">Kolejna sprawa dotyczy rodzajów działalności, które będą wyłączone z rzemiosła. W art. 2 ust. 4 zawarty jest katalog działalności, które nie zaliczają się do rzemiosła. W tym katalogu nie wymieniamy działalności gastronomicznej. Nie widzimy powodów, dla których ten rodzaj działalności miałby znajdować się poza obszarem wpływów rzemieślniczych. Brak tego rodzaju działalności w ramach organizacji rzemieślniczych powoduje liczne komplikacje, m.in. to, że w związku z brakiem tego przepisu nie może być przeprowadzany egzamin na kucharza małej gastronomii, na co zwraca uwagę Minister Edukacji. Nie widzimy powodów, dla których działalność gastronomiczna nie ma być rzemiosłem.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselMichalWojcik">W art. 3 pojawia się propozycja, aby z Funduszu Pracy refundowane pracodawcom były wynagrodzenia młodocianych pracowników. Biuro Legislacyjne KS zasygnalizowało, że refundacja za szkolenie osób młodocianych, które obecnie prowadzone jest przez Ochotnicze Hufce Pracy, co jest wynikiem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jest właściwie sprzeczna właśnie z tą ustawą. Jednak my uważamy, że nie ma powodów, żeby tego rodzaju przepis się nie znalazł w ustawie. Chcę powiedzieć, że to praktyka podpowiada, iż jak najbardziej jest powód, żeby refundacja znalazła się w obszarze wpływów środowiska rzemieślniczego. Z bardzo prostego powodu, rozliczaniem rzemieślników zajmują się organizacje rzemieślnicze. Praktyka podpowiada, że to jest dobre rozwiązanie. Nie widzimy absolutnie powodu, dla którego miałaby zajmować się rozliczeniami inna organizacja. Oczywiście, rodzi się pytanie, co z przedsiębiorcami, którzy nie są zrzeszeni w organizacjach rzemieślniczych? Po konsultacjach ze środowiskiem rzemieślniczym, mogę poinformować, że organizacje te są gotowe zająć się refundacjami także do tych przedsiębiorców, którzy nie są zrzeszeni.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselMichalWojcik">W art. 3 ust. 6 zaproponowaliśmy kolejną, ważną zmianę. Dotyczy ona przygotowania zawodowego osób dorosłych, osób pełnoletnich. W ciągu kilku ostatnich miesięcy sygnalizowaliśmy już ten problem, także podczas prac Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości. Istnieje potrzeba prowadzenia tego rodzaju szkolenia wśród osób pełnoletnich. W takich sytuacjach zawsze pojawia się kwestia finansowania szkoleń. Z jakich pieniędzy pokryć ich koszty, czy ze środków budżetu państwa czy z jakichś innych. Sądzę, że na ten temat będziemy musieli podyskutować na posiedzeniach podkomisji, ale z całą stanowczością chcę podkreślić, że potrzeba objęcia również tego rodzaju kształceniem osób pełnoletnich była sygnalizowana w wielu odpowiedziach na ankietę rozesłaną przez Ministerstwo Gospodarki. Sądzę, że przepis ten jest ciekawy. Mam nadzieję, że w drodze rozporządzenia zostaną określone konkrety.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselMichalWojcik">Sprawa kolejna dotyczy kierowników robót budowlanych. W art. 3 ust. 6 pojawia się propozycja, aby mogli to być rzemieślnicy z tytułem mistrzowskim. Dzisiaj ci rzemieślnicy nie mogą być przyjęci do Izby Budownictwa, bo niektórzy z nich nie są inżynierami, i powstała luka na rynku. Nie widzimy powodu, dla którego nie mielibyśmy wrócić do starej zasady, która funkcjonowała przed wieloma laty, że rzemieślnicy byli kierownikami robót budowlanych. Uważamy, że zasadne jest przeprowadzenie dyskusji na ten temat, zasadny jest powrót do tej idei. Proponujemy, aby listę tych osób prowadziła izba rzemieślnicza.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselMichalWojcik">Kolejna ważna propozycja to art. 6a dodany po art. 6. Proponujemy wprowadzenie tytułu mistrza rzemiosła artystycznego, który będzie nadawany przez ministra właściwego do spraw kultury na wniosek prezesa Związku Rzemiosła Polskiego. Wydawać by się mogło, że to jest propozycja bagatelna, ale chcę powiedzieć, że kiedyś funkcjonował taki tytuł. To środowisko wymaga wsparcia ze strony państwa i proszę mi wierzyć, że wielu rzemieślników oczekuje, iż tego rodzaju przepis znajdzie się w ustawie o rzemiośle z powodów czysto prestiżowych, ale dla tego środowiska bardzo ważnych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselMichalWojcik">W projekcie proponujemy objęcie specjalnym mecenatem ze strony państwa zawodów zanikających, zawodów, które dzisiaj są na wymarciu, bądź w ogóle nie ma już kształcenia w tych zawodach. Każdy z nas w praktyce ma okazję się przekonać, że coraz większy problem jest ze znalezieniem szewca, krawca, zegarmistrza. Sadzę, że warto, aby państwo zainteresowało się tą grupą, a fundamentem jest rzemiosło artystyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselMichalWojcik">Art. 7 mówi o zasadach zrzeszania się w samorządzie gospodarczym rzemiosła. W ust. 4a i 4b wprowadzamy dwie kategorie przynależności do samorządu gospodarczego rzemiosła. W ust. 4a – członków, a w ust. 4b – uczestników samorządu gospodarczego rzemiosła. Chcę podkreślić, że nadal przyjmujemy zasadę dobrowolnego zrzeszania się w organizacjach rzemieślniczych. Propozycja przewidziana w projekcie nie ma nic wspólnego z obligatoryjną przynależnością. Bardziej zmierza do formy powszechnego zrzeszania przedsiębiorców. Członkowie samorządu rzemiosła to osoby, które wykonują zawód z listy rzemiosł i dodatkowo są członkami jednej z organizacji rzemieślniczych. Jeżeli ktoś nie ma ochoty być członkiem organizacji rzemieślniczej, będzie wykonywał dany rodzaj rzemiosła i będzie uczestnikiem samorządu gospodarczego rzemiosła. Oznacza to, że Związek Rzemiosła Polskiego będzie reprezentował interesy tych osób w rozmowach z organami administracji państwowej i samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselMichalWojcik">Ostatnia sprawa to zmiana statusu organizacji rzemieślniczych. Proponujemy objęcie organizacji rzemieślniczych ustawą z 1991 r. o organizacjach pracodawców. Nie widzimy powodu, dla którego ta ustawa miałaby się nie odnosić do organizacji rzemieślniczych. Proponujemy zmianę statusu organizacji rzemieślniczych na: Związek Rzemiosła Polskiego na konfederację, izby rzemieślnicze na federację, cechy rzemiosł różnych na związki pracodawców, ze wszystkimi konsekwencjami, uprawnieniami i obowiązkami wynikającymi z tej ustawy. Należy tu dodać, że Związek Rzemiosła Polskiego jest członkiem Komisji Trójstronnej i jest organizacją reprezentującą pracodawców, więc, moim zdaniem, ustawa o organizacjach pracodawców powinna odnosić się również do organizacji rzemieślniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJacekPiechota">Dziękuję za wyczerpujące uzasadnienie. Sprostuję tylko jedną rzecz. To kadencję wcześniej uchwalana była nowelizacja ustawy o rzemiośle. Miałem wówczas zaszczyt przewodniczyć sejmowej Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dzisiaj mamy okazję zebrać doświadczenia od tego czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Bardzo się cieszę, że po raz kolejny mamy okazję rozmawiać na posiedzeniu Komisji o rzemiośle. Dziękuję za informację dotyczącą poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle. Ja z kolei chcę poinformować o pracach Ministerstwa Gospodarki w tej sprawie, powiedzieć na jakim jesteśmy etapie i odnieść się do spraw przedstawionych przez posła wnioskodawcę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Jest już przygotowany projekt stanowiska rządu dotyczący omawianego projektu. Projekt stanowiska rządu przekazany został 4 września do uzgodnień międzyresortowych, więc oficjalnego stanowiska rządu jeszcze nie ma. Wiem, co w tej propozycji jest i za chwilę krótko ją skomentuję. Stanowisko rządu zostanie wkrótce wypracowane i przekazane do Sejmu, ale zajmie to z całą pewnością jeszcze kilka tygodni.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Ministerstwo Gospodarki, o czym mówiłem już kilkakrotnie, pracuje nad nowelizacją ustawy o rzemiośle. Resort podszedł do ustawy o rzemiośle w sposób specjalny. W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła ostatecznie Rządowy program reformy regulacji. Ważnym elementem tego programu, jednym z kluczowych jego filarów jest wprowadzenie do praktyki legislacyjnej w Polsce nowej metodologii oceny skutków regulacji. Nowa metodologia ocen skutków regulacji jest już pozytywnie zarekomendowana przez Komitet Rady Ministrów dla Rady Ministrów i sądzę, że wkrótce zostanie przyjęta przez Radę Ministrów, w przeciągu tygodnia, dwóch najdalej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Przygotowana jest również nowelizacja Regulaminu Rady Ministrów, aby wprowadzić nową metodologię ocen skutków regulacji do praktyki pracy Rady Ministrów. Dlaczego o tym mówię? Mając na uwadze to, że nowa metodologia oceny skutków regulacji przygotowywana jest już od kilku miesięcy, postanowiliśmy nowe akty prawne procedowane w Ministerstwie Gospodarki poddać pilotażowi w nowej metodologii i do tego pilotażu wybraliśmy największe projekty legislacyjne, które przygotowuje Minister Gospodarki – ustawę o rzemiośle oraz ustawę Prawo probiercze, ponieważ obie te ustawy oddziaływują na bardzo duże środowiska przedsiębiorców. Z tego też względu ustawa o rzemiośle doskonale nadaje się do zastosowania nowej metodologii.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">W ramach prac nad nowelizacją przygotowaliśmy, a następnie przeprowadziliśmy ankietę na temat wstępnej oceny skutków nowelizacji ustawy o rzemiośle. Ankietę przesłaliśmy do 570 podmiotów, dostaliśmy 179 odpowiedzi, co jest bardzo wysoką stopą zwrotu. Jakie to były podmioty? To były głównie izby rzemieślnicze, organizacje samorządu gospodarczego, organizacje pracodawców, niektóre instytuty zajmujące się sprawami gospodarczymi, największa ilość ankiet została skierowana do powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy oraz filii urzędów pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Na bazie uzyskanych odpowiedzi przygotowaliśmy analizę propozycji zgłoszonych przez ankietowanych, którą 1 września przekazaliśmy prezesowi Związku Rzemiosła Polskiego Jerzemu Bartnikowi, a dzisiaj przekażemy posłowi Michałowi Wójcikowi. To jest bardzo świeży materiał, który powstał niemal przed chwilą. Należy tu jednak dodać, że materiał ten nie zawiera oceny ministerstwa, on zawiera ocenę, którą nam przedstawiają ankietowane instytucje. Mówiąc bardzo ogólnie, z analizy odpowiedzi wyłaniają się dwie opcje działania, które mogą być stosowane odrębnie, ale prawdopodobnie powinny być zastosowane łącznie. Jest propozycja interwencji o charakterze regulacyjnym i o charakterze nie regulacyjnym. W kwestii propozycji o charakterze regulacyjnym, z ankiety wynika, że konieczne jest opracowanie nowej definicji rzemiosła, rzemieślnika, że należy określić nowe zadania dla organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, że należy określić nowy wykaz zawodów rzemieślniczych, że istnieje konieczność podjęcia prac związanych z rozszerzeniem systemu zapewnienia kwalifikacji zawodowych dla osób dorosłych. Do rozważenia pozostaje kwestia, czy dopuszczenia do wykonywania zawodu rzemieślniczego lub wprowadzenie obligatoryjnego członkostwa w organizacjach samorządu gospodarczego rzemiosła, zaliczyć do propozycji o charakterze regulacyjnym czy nie regulacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Z kolei z ankiety wynika, że do rozwiązań niewymagających zmian regulacyjnych, rekomendowany jest postulat nadania organizacjom rzemiosła statusu organizacji pracodawców. Tutaj nasi respondenci wskazują, że do tego nie jest potrzebna zmiana regulacyjna, i że status można uzyskać w inny sposób.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Ten materiał jest podstawą do analizy zjawiska i niezależnie od tego czy i w jakim zakresie będą procedowane projekt poselski i projekt rządowy, czy te projekty się spotkają w Komisji, czy też wybierzemy kiedyś do procedowania jeden z nich, to z całą pewnością taka analiza jest bardzo potrzebna i dlatego będzie kontynuowana, aby można było wykonać przyzwoitą ocenę skutków regulacji, aby mieć pewność, że postępujemy właściwie.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Zaznaczę, że jest tu jeden ważny element, który związany jest z nową perspektywą finansową i nowymi instrumentami, które wprowadzamy do życia gospodarczego zarówno w programie operacyjnym Innowacyjna gospodarka, jak i w programie operacyjnym Rozwój zasobów ludzkich. W programach regionalnych proponowane są również inne instrumenty i część z nich trafia w to wskazywane zapotrzebowanie dotyczące rozszerzenia możliwości nabywania kwalifikacji przez osoby dorosłe. To jest jeden z przykładów.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Jak powiedziałem wcześniej, stanowisko rządu jest przygotowane. Porównując je z przekazaną na dzisiejszym posiedzeniu opinią prawną Biura Analiz Sejmowych dotyczącą druku sejmowego nr 911, muszę powiedzieć, że w materiałach przygotowanych do stanowiska rządowego wskazuje się bardzo podobne problemy. Nasz katalog jest trochę szerszy, ale generalnie rzecz biorąc, te opinie się pokrywają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJacekPiechota">Dziękuję za wyczerpującą informację, ale muszę dodać, że Komisja, czy raczej podkomisja, na co liczymy, zacznie pracę już. Więc jeśli uwagi i oceny rządu mają być uwzględnione w pracach podkomisji, to prosimy o aktywny współudział w jej pracach, bez czekania na ostateczne przyjęcie przez rząd stanowiska oficjalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Jak powiedziałem, staramy się działać szybko. Stanowisko rządu zostało wypracowane, uzgodnienia międzyresortowe będą trwały jeszcze tydzień. I zapewne, jeśli nie będzie jakichś specjalnych kontrowersji, za dwa, trzy tygodnie stanowisko rządu będzie gotowe, ale musi je jeszcze przyjąć Komitet Rady Ministrów i Rada Ministrów. Sadzę, że stanowisko rządu będzie pożyteczne dla prac nad tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJacekPiechota">Bez wątpienia. Otwieram dyskusję. Złożony został wniosek o skierowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle do podkomisji. Po konsultacjach, prezydium Komisji proponuje, aby była to podkomisja stała do spraw rzemiosła i usług, która ma już ustalony skład. Zadaniem podkomisji będzie jedynie wyłonienie wiceprzewodniczącego, który prowadziłby obrady w związku z tym, że przewodniczący tej podkomisji przyoblekł się w szaty posła wnioskodawcy. Czy są uwagi, wnioski lub pytania w procedurze pierwszego czytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Chcę zapytać pana ministra, na jakim etapie jest projekt rządowy, jaki jest kalendarz, kiedy możemy spodziewać się go w Sejmie? Integralną częścią projektu, nawet tego poselskiego, jest lista zawodów odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła. Czy dla projektu rządowego taka lista jest już opracowana? Bo w poselskim projekcie jest odwołanie do rozporządzenia właściwego ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Zgodnie z harmonogramem prac rządu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle ma być rozpatrywany przez Radę Ministrów w grudniu. W związku z tym szczegółowe rozporządzenia nie są jeszcze przygotowane. Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowywania oceny skutków regulacji, niemniej ten zasób informacyjny, który mamy, posłużył nam do oceny projektu poselskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy są inne uwagi, wnioski lub pytania? Nie słyszę. Zamykam pierwsze czytanie. Zgodnie z zasadą jawności działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa stwierdzam, że do Komisji nie wpłynął wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJacekPiechota">Poddaję pod głosowanie wniosek o skierowanie projektu ustawy do podkomisji stałej do spraw rzemiosła i usług.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJacekPiechota">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja skierowała projekt ustawy do podkomisji stałej do spraw rzemiosła i usług. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselJacekPiechota">Stwierdzam, że Komisja skierowała projekt ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle do podkomisji stałej. Przypomnę tylko skład tej podkomisji – pani poseł Stanisława Prządka (SLD) oraz posłowie: Michał Wójcik (PiS), Janusz Kołodziej (LPR), Tadeusz Kopeć (PO), Krzysztof Maciejewski (PiS), Andrzej Ruciński (Samoobrona) i Eugeniusz Wycisło (PO). Jest to siedmioosobowa podkomisja. Z naszej strony jest prośba, aby podkomisja na swoim najbliższym posiedzeniu poświęconym pracom nad projektem ustawy zaczęła od wyboru wiceprzewodniczącego, który prowadziłby jej prace. Podkomisji i rządowi życzymy owocnej współpracy, aby trzecia strona – Związek Rzemiosła Polskiego – była w pełni usatysfakcjonowana z wyników tej pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselJacekPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>