text_structure.xml 17.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJacekPiechota">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje dwa punkty. W pierwszym punkcie rozpatrzymy projekt planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2006 r., w punkcie drugim – ewentualne sugestie dotyczące tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJacekPiechota">Witam serdecznie członków Komisji, a także wszystkich gości uczestniczących w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJacekPiechota">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJacekPiechota">Członkowie Komisji otrzymali tekst roboczy projektu planu pracy. Zestawienie to zostało sporządzone przez sekretariat Komisji. W pewnym zakresie było ono konsultowane z Prezydium Komisji. W planie ujęto: tematy z I półrocza 2006 roku, których rozpatrywanie kontynuujemy, tematy które zostały zgłoszone przez organizacje z nami współpracujące oraz tematy zgłoszone przez członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJacekPiechota">Plan pracy to jedynie propozycja. Traktujemy go elastycznie. Często samo życie nakazuje nam uwzględnić znacznie pilniejsze tematy. Takie tematy podejmowaliśmy na posiedzeniach Komisji podczas I półrocza. Zdarza się, że terminy rozpatrzenia niektórych punktów musimy przesuwać. Jest to uzależnione od stanu prac rządu, a także od możliwości podjęcia danego tematu w sposób jak najbardziej przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJacekPiechota">Tematem, którego termin rozpatrywania prawdopodobnie będziemy musieli przesunąć ze względów praktycznych – ze względu na znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorców – jest informacja dotycząca wpływu planowanej likwidacji uproszczonych form opodatkowania na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw. Temat ten uznaliśmy za ważny. Jest on istotny dla przedsiębiorców. Trudno jednak przewidzieć, kiedy Ministerstwo Finansów będzie gotowe do uczestniczenia w debacie na ten temat na forum Komisji. Przed zaprzysiężeniem nowego rządu, przed uzyskaniem przez Radę Ministrów wotum zaufania tak naprawdę nie wiemy, czy będziemy mieli kolejnego Ministra Finansów czy nie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJacekPiechota">Na posiedzeniach Prezydium Komisji, kierującego pracami Komisji, staramy się elastycznie podchodzić do wszystkich tematów. Nie chciałbym, abyśmy przywiązywali dużą wagę do debaty nad projektem planu pracy, do szczegółów. Jeżeli byłyby jakieś wnioski w sprawie gruntownej zmiany owego planu, wprowadzenia dodatkowych tematów czy też zmiany kolejności ich rozpatrywania, bardzo chętnie się z nimi zapoznamy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselJacekPiechota">Prosimy o zgłaszanie uwag do planu pracy Komisji. W tym tygodniu powinien on zostać przyjęty i przedstawiony Marszałkowi Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram debatę nad przedstawionym projektem planu pracy. Widzę, że do projektu nikt nie zgłasza uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, plan pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2006 r. uznam za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselJacekPiechota">W praktyce wszystko będzie się odbywało tak jak w zeszłym półroczu. Pilne tematy, pilne sprawy będziemy starali się na bieżąco realizować w toku prac Komisji. Prezydium Komisji jest otwarte na wszelkiego typu sugestie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselJacekPiechota">Punkt pierwszy porządku dziennego uznaję za zrealizowany. Komisja przyjęła plan pracy na drugie półrocze. Nikt nie zgłosił sprzeciwu. Nie musimy w tym zakresie przeprowadzać głosowania. Wszyscy uczestnicy dzisiejszego spotkania zaakceptowali plan pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselJacekPiechota">W drugim punkcie rozpatrzymy sugestie dotyczące tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2007 r. Przypominam, że jedno z wcześniejszych posiedzeń było poświęcone dotychczasowym działaniom Najwyższej Izby Kontroli w zakresie objętym przedmiotem zainteresowania Komisji. Do Prezydium Komisji nie wpłynęły żadne sugestie, co do tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselJacekPiechota">Czy w tej chwili ktoś zgłasza propozycje, które jako Komisja moglibyśmy przyjąć i skierować do NIK?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejLiss">Chciałbym zasięgnąć opinii u przewodniczącego Komisji, a także u innych posłów na temat pewnej kwestii. Chodzi o 40 istniejących państwowych instytucji kontrolnych oraz o Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy te instytucje, które wchodzą w skład pewnego systemu, mogą być kontrolowane przez Najwyższą Izbę Kontroli? Owe instytucje, co prawda istnieją, jednak w naszej świadomości funkcjonują tak, jak by ich nie było. Czy istnieje możliwość objęcia kontrolą instytucji kontrolnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiwNajwyzszejIzbieKontroliSlawomirGrzelak">Odpowiem od razu na pytanie posła Andrzeja Lissa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiwNajwyzszejIzbieKontroliSlawomirGrzelak">Istnieje możliwość kontrolowania przez Najwyższą Izbę Kontroli wspomnianych instytucji. Musimy tu jednak rozważyć dwie kwestie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiwNajwyzszejIzbieKontroliSlawomirGrzelak">Większość instytucji kontrolnych znajduje się w systemie organów administracji rządowej. Przykładem takiej instytucji jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym zakresie nie ma żadnych wątpliwości co do kompetencji kontrolnych NIK, instytucje będące organami administracji rządowej po prostu kontrolujemy, chociażby przy okazji corocznej kontroli budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiwNajwyzszejIzbieKontroliSlawomirGrzelak">Pewien wyłom w systemie stanowi Państwowa Inspekcja Pracy. Inspekcja ta została ulokowana podobnie jak Najwyższa Izba Kontroli. Tak jak NIK podlega Sejmowi. Zwyczajowo nie kontrolujemy Państwowej Inspekcji Pracy. Staramy się nie krzyżować naszych kompetencji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiwNajwyzszejIzbieKontroliSlawomirGrzelak">Inne instytucje kontrolne działające w administracji rządowej bądź samorządowej są kontrolowane przez NIK. Mamy w tym zakresie kompetencje i je realizujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJacekPiechota">Poseł Andrzej Liss poruszył ciekawy problem kontroli instytucji kontrolujących. Myślę, że należałoby się zastanowić nad kwestią, na ile instytucje kontrolujące małych i średnich przedsiębiorców postępują zgodnie z prawem, na ile biorą pod uwagę prawa przedsiębiorców, szczególnie te wynikające z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Przewodniczący Komisji dotknął tematu, o którym chciałam mówić.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselStanislawaPrzadka">Już trzeci rok funkcjonuje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Otrzymujemy bardzo różne, często rozbieżne informacje na temat działania owej ustawy, jej skuteczności, a także oceny ze strony podmiotów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselStanislawaPrzadka">Mam pytanie do przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, ewentualnie do innych osób uczestniczących w naszym spotkaniu. Czy była prowadzona kontrola dotycząca funkcjonowania ustawy o swobodzie działalności gospodarczej? Jakie są skutki, realne efekty jej funkcjonowania? Czy w tym zakresie została dokonana ocena przez którykolwiek z organów państwa? Jeżeli nie było takiej oceny, wnoszę o zamieszczenie postawionego przez mnie pytania jako tematu w planie kontroli Najwyższej Izby Kontroli. To pozwoliłoby nam uzyskać, uwzględniając także prace nad nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, obiektywny obraz, obraz tego, co dzieje się w rzeczywistości. Wszystkie wysiłki zostały skierowane na dopracowanie tej ustawy pod kątem dostępności, łatwości dostępu, skrócenia terminów, zmniejszenia liczby kontroli. Dzisiaj już o tym się nie słyszy. Dotarły do nas pewne sygnały. Ze strony przedsiębiorców mamy do czynienia z oznakami zaniepokojenia, narzekaniami. Stąd wziął się mój wniosek. Jeżeli w tym zakresie nie została dokonana ocena, nie została przeprowadzona kontrola, wnoszę o zgłoszenie tego jako tematu do planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesNaczelnejRadyZrzeszenHandluiUslugRomanDera">Chcę poruszyć problem stosowania przez jednostki samorządu terytorialnego przepisów prawnych dotyczących posadowienia wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Wkrótce odbędzie się debata na temat ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezesNaczelnejRadyZrzeszenHandluiUslugRomanDera">Ostatnia kontrola Najwyższej Izby Kontroli z 2002 roku wykazała wiele nieprawidłowości w zakresie stosowania prawa przez jednostki samorządu terytorialnego. Myślę, że Komisja powinna rozważyć, czy temat ten nie mógłby być przedmiotem badań kontrolnych NIK w 2007 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJacekPiechota">Wniosek prezesa Romana Dery jest bardzo zasadny. Chciałbym, aby Komisja go rozważyła.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJacekPiechota">Poseł Stanisława Prządka podniosła kwestię kontroli realizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Podejrzewam, że do tej pory nie było to przedmiotem kontroli ze strony NIK, proszę o bliższe informacje na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKSlawomirGrzelak">Potwierdzam słowa przewodniczącego Komisji. Rzeczywiście nie dokonano kompleksowej oceny funkcjonowania wspomnianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKSlawomirGrzelak">Ze strony Najwyższej Izby Kontroli chciałbym przedstawić pewną sugestię. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej reguluje wiele kwestii dotyczących przedsiębiorców. Proponuję, aby najpierw zająć się aspektem funkcjonowania organów kontroli, przestrzegania przez organy kontroli działające w ramach administracji rządowej przepisów owej ustawy. Czy takie sformułowanie tematu, który mógłby być przedmiotem badań kontrolnych NIK w przyszłym roku, byłoby odpowiednie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Myślę, że zagadnienia, o których mówił dyrektor Sławomir Grzelak, mogłyby by być zasadniczym przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawaPrzadka">Problematykę badań kontrolnych chciałabym jednak poszerzyć o następujący problem: jaki wpływ na rozwój przedsiębiorczości w Polsce mają przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w szczególności te odnoszące się do prowadzenia kontroli? Były zgłaszane różne sugestie, wnioski, propozycje. Czy nie ma jakichś czynników wynikających ze wspomnianej ustawy, które w dalszym ciągu hamowałyby powstawanie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw? Jeżeli są, jak je wyeliminować? Chodzi o grupę przedsiębiorstw znajdujących się w najgorszej sytuacji. Często są to firmy rodzinne, które nie mogą liczyć na wsparcie radców prawnych, fachową obsługę. Nowe podmioty gospodarcze napotykają na swej drodze różne bariery. Być może są to bariery całkowicie wymyślone. Niekoniecznie muszą one wynikać z przepisów ustawy. Myślę, że kontrole to wykażą. Chciałabym wiedzieć, jak to wpływa na ułatwienia i rozwój przedsiębiorczości w Polsce w odniesieniu do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJacekPiechota">Organizacje przedsiębiorców, organizacje pracodawców bardzo celnie i dokładnie wskazują nam bariery. Bariery te są bardzo różne. Sformułowanie tak szerokiego zakresu kontroli dla Najwyższej Izby Kontroli na pewno skomplikowałoby realizację owej kontroli. Uważam, że w tej sprawie możemy dojść do porozumienia. Jako Komisja zwrócilibyśmy się z sugestią dokonania oceny funkcjonowania ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących realizacji przez instytucje kontrolujące małych i średnich przedsiębiorców przepisów ustawy ograniczających częstotliwość kontroli, przepisów, które miały się stać orężem chroniących przedsiębiorców przed nadmierną dokuczliwością urzędników zatrudnionych w instytucjach kontroli.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJacekPiechota">Wniosek Komisji w sprawie tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2007 r., mógłby obejmować dwie sugestie. Po pierwsze, chodziłoby o ocenę funkcjonowania ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii realizacji przepisów ustawy w zakresie działania instytucji posiadających uprawnienia kontrolne w stosunku do małych i średnich przedsiębiorców, po drugie, o kwestię realizacji przez samorządy lokalne przepisów prawnych dotyczących lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na terenie gmin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKSlawomirGrzelak">Chcę odnieść się do tej drugiej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKSlawomirGrzelak">Jestem pewien, że problem lokalizowania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych był badany przez delegatury Najwyższej Izby Kontroli. Informacje na ten temat być może nie dotarły do członków Komisji. Stosowne materiały zostały jednak przesłane.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKSlawomirGrzelak">Proszę o to, aby na razie nie przymierzać się do drugiego tematu, skoro był on realizowany. W tym zakresie zostało przeprowadzonych wiele kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJacekPiechota">Z sekretariatu Komisji otrzymałem informację, że materiały dotarły do nas wczoraj. W związku z tym członkowie Komisji jeszcze ich nie dostali. Tak jak mówił dyrektor Sławomir Grzelak, znajdują się w nich informacje o przebiegu kontroli realizowanych przez delegatury Najwyższej Izby Kontroli. W tym zakresie NIK powinniśmy potraktować łagodniej. Moglibyśmy wystąpić o ocenę, ewentualnie o dokonanie analizy sytuacji związanej z lokowaniem przez samorządy lokalne wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJacekPiechota">W tej chwili mamy dwie sugestie odnoszące się do przedmiotu badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Czy są jakieś inne propozycje? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJacekPiechota">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec dwóch przedstawionych przed chwilą sugestii? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja postanowiła zwrócić się do Najwyższej Izby Kontroli w dwóch sprawach.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselJacekPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Prezydium Komisji zostało upoważnione do sformułowania na piśmie sugestii kierowanych pod adresem NIK, uwzględniających to, o czym przed chwilą mówiłem. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselJacekPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję wszystkim uczestnikom spotkania.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselJacekPiechota">Przypominam, że jutro spotykamy się o godz. 17.00.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselJacekPiechota">Mam dobrą wiadomość dla tych członków Komisji, którzy żądali wolnych wtorków. W przyszły wtorek nie będziemy organizować posiedzenia Komisji, chyba że coś się zmieni w kontekście kalendarza posiedzeń Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselJacekPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>