text_structure.xml 18.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaRozwojuPrzedsiebiorczosciobradujacapodprzewodnictwemposlaTomaszaSzczypinskiego">– rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (druki nr 127 i 127A).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaRozwojuPrzedsiebiorczosciobradujacapodprzewodnictwemposlaTomaszaSzczypinskiego">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z podsekretarzem stanu Tomaszem Nowakowskim, Urzędu Zamówień Publicznych z prezesem Tomaszem Czajkowskim oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Czy są uwagi lub wnioski? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja zaakceptowała przedstawiony porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselTomaszSzczypinski">Mamy zaopiniować dla Komisji Gospodarki oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Jest to dość obszerna regulacja i dzisiejsze spotkanie należy potraktować jako pierwsze z kilku poświęconych temu tematowi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselTomaszSzczypinski">Tytułem wprowadzenia informuję, że 14 grudnia przewodniczący Komisji wystąpił do marszałka z prośbą o dodatkowe skierowanie projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych do naszej Komisji. Jednak nie uzyskaliśmy akceptacji pana marszałka i projekt nie trafił do naszej Komisji. Natomiast 20 grudnia, dlatego w takim pilnym trybie zebraliśmy się, pan marszałek skierował projekt do naszej Komisji do zaopiniowania. Oznacza to, że musimy przekazać opinię na temat projektu do Komisji Gospodarki. Zgodnie z przyjętym harmonogramem Komisja Gospodarki musi zakończyć pracę nad tym projektem 13 stycznia 2006 r., dlatego musimy naszą opinię wydać dość szybko. Mówię o tym, ponieważ mało prawdopodobnym wydaje się, abyśmy dzisiaj ten dokument mogli zaopiniować. Po przeprowadzonych rozmowach z członkami Komisji proponuję, aby powołać podkomisję, która przygotuje wnioski do projektu opinii.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselTomaszSzczypinski">To jest ważna uwaga, gdyż ta podkomisja będzie musiała pracować w przyszłym tygodniu, czyli w tygodniu, w którym nie ma posiedzenia Sejmu. Nie ma takiej możliwości bowiem, aby rozpocząć i zakończyć prace nad projektem na początku kolejnego tygodnia. Dlatego proszę o zastanowienie się i zgłoszenie kandydatur osób, które zechciałyby podjąć prace w takim terminie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselTomaszSzczypinski">Teraz proszę pana ministra Tadeusza Nowakowskiego o przedstawienie proponowanych zmian w ustawie – Prawo zamówień publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Projekt ustawy, który został skierowany do Sejmu przez rząd, ma dwa cele. Podstawowa część projektu nowelizacji wdraża dwie dyrektywy przyjęte przez Unię Europejską w roku 2004 i ta część ma wyłącznie charakter dostosowawczy polegający na dostosowaniu prawa polskiego do wymagań dyrektyw wspólnotowych. Druga część ma na celu doprecyzowanie niektórych pojęć, których stosowanie w trakcie realizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych rodziło pewne wątpliwości. Aby tych wątpliwości uniknąć, prezes Urzędu Zamówień Publicznych przygotował propozycje niezbędnych zmian, które zostały przez rząd przyjęte i w ramach zmian objętych drukiem nr 127 skierowane do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Teraz powiem o tym, na czym polegają zmiany dotyczące elementów dostosowawczych i doprecyzowujących. Przede wszystkim mamy do czynienia z doprecyzowaniem niektórych wyłączeń spod obowiązku stosowania ustawy, aby nie było wątpliwości, w jakim zakresie te wyłączenia mogą być stosowane, a w jakim nie. Tym samym następuje dostosowanie do dwóch dyrektyw wspólnotowych nr 17 i 18 z 2004 r.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">W nowelizacji proponuje się również dość istotne zmiany w zakresie ogłoszeń. Są to zmiany polegające na uproszczeniu systemu ogłaszania. Kiedy na przykład ogłoszenie zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, nie będzie już obowiązku powtórnego ogłaszania go w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Bardzo istotną zmianą, którą zawiera nowelizacja przygotowana przez rząd, jest wprowadzenie instytucji centralnego zamawiającego. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu, iż będzie możliwe wyznaczenie, w drodze zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, centralnego zamawiającego, którym może być zarówno organ administracji rządowej, jak i jakikolwiek inny podmiot, który dokonuje zakupów dla więcej niż jednego podmiotu, uda się obniżyć ceny w przypadku tego rodzaju zamówień publicznych. Istotne jest to, że po przeprowadzeniu takiego scentralizowanego zamówienia publicznego, ci, którzy nabywają następnie te towary, dostawy czy usługi od centralnego zamawiającego, nie będą musieli stosować ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Kolejne zmiany dotyczą możliwości opisu przedmiotu zamówienia nie tylko przy pomocy norm technicznych i aprobat, ale także poprzez wskazanie pewnych wymagań funkcjonalnych. To pozwoli na uzyskanie znacznie lepszych jakościowo produktów, które są zamawiane w drodze ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Wprowadzamy również pewne ułatwienia dotyczące komunikowania się zamawiającego z oferentami. Tutaj szeroko będzie stosowana droga elektroniczna.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Wprowadzona jest również nowa instytucja, która została przewidziana dwiema dyrektywami z 2004 r., tzw. dialog konkurencyjny. To jest nowy typ zamówień publicznych zbliżony do negocjacji z ogłoszeniem. Będzie on stosowany w przypadku szczególnie skomplikowanych zamówień publicznych, np. związanych z partnerstwem publiczno-prywatnym czy z przedsięwzięciami infrastrukturalnymi, które wymagają pewnych szczególnych uregulowań. Tutaj ważne jest to, że podstawowym kryterium wyboru oferty nie może być cena. Właśnie te szczególne okoliczności – związane np. z budową magistrali kolejowej w górzystym terenie – powodują, że ma zastosowanie szczególny tryb udzielania zamówienia publicznego po to, aby uzyskać najlepszy efekt realizowanej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Wdrażany jest również dynamiczny system zakupów przewidziany dyrektywami wspólnotowymi. Ponieważ tutaj mamy podział dyrektyw na klasyczną i sektorową, są wprowadzane przepisy, które wiążą się wprost z nowym uregulowaniem działalności sektorowej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Natomiast druga część zmian, które rząd przygotował w formie autopoprawki do projektu ustawy przyjętej jeszcze w czerwcu 2005 r., ma na celu zwiększenie absorpcji funduszy, które Polska otrzymuje z budżetu Unii Europejskiej. W tym zakresie rząd przygotował bardzo szybko nowelizację, która ma pomóc w szerszym wykorzystywaniu funduszy unijnych. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją, że złożonych zostało wiele dobrych wniosków przez samorządy i przedsiębiorców. Wnioski te podlegają ocenie. W tej chwili mamy już podpisane umowy na ponad połowę kwoty przyznanej Polsce na lata 2004–2006, co oznacza ponad 5,5 mld euro. Na taką kwotę mamy podpisane umowy. Natomiast stopień wypłaconych pieniędzy beneficjentom realizującym te umowy jest bardzo niski, jest niepokojąco niski. Wynosi w tej chwili 5% całej dostępnej Polsce alokacji. Po analizie przyczyn tego stanu rzeczy, który w skrócie polega na tym, że podpisywane są umowy, po czym ich realizacja następuje bardzo wolno, w związku z tym stopień płatności jest wysoce niezadowalający, doszliśmy do wniosku, że potrzebna jest zmiana ustawy – Prawo zamówień publicznych po to, aby przyspieszyć wykorzystywanie środków, którymi Polska dysponuje w ramach budżetu Unii Europejskiej. Zaproponowane zmiany zachowują całą konstrukcję systemu Prawa zamówień publicznych, to są zmiany punktowe dotyczące niektórych postanowień ustawy, niektórych elementów funkcjonowania tego systemu. Zmiany te są zgodne z prawem Unii Europejskiej, by fundusze były wykorzystywane zgodnie z dyrektywami wspólnotowymi, co jest jednym z podstawowych wymogów przyznawania Polsce pieniędzy z budżetu Unii Europejskiej, i wprowadzają rozwiązania, które przy uproszczeniu systemu Prawa zamówień publicznych, pozwolą na kontrolowanie procesu, by uniknąć nieprawidłowości, które mogłyby się w związku z tym pojawić.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Na czym polegają rozwiązania, które zostały przygotowane przez rząd w ramach nowelizacji służącej zwiększeniu absorpcji? Rząd proponuje podniesienie progu, po przekroczeniu którego stosowana będzie ustawa – Prawo zamówień publicznych, do 60 tys. euro. Poniżej tego progu rząd proponuje wprowadzenie uproszczonych zasad, które będą musieli stosować zamawiający po to, aby rynek zamówień publicznych pomiędzy kwotą 3 a 60 tys. euro podlegał pewnemu uregulowaniu. Po pierwsze, będzie obowiązek poinformowania o takim zamówieniu na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, jak również na stronie zamawiającego, a jeśli takiej strony nie posiada, w siedzibie zamawiającego. Po raz pierwszy wprowadzamy centralny system informacji o tym, jakie zamówienia są realizowane w ramach tego przedziału. Będzie jedno miejsce – strona internetowa – w którym wszyscy będą mogli się dowiedzieć, jakie zamówienia w ramach tej części rynku zamówień publicznych są realizowane. Po drugie, Rada Ministrów wyda rozporządzenie, na podstawie którego zamawiający przygotują regulaminy, które będą stosowane przy zamówieniach poniżej progu 60 tys. euro. Po trzecie, zamawiający będą obowiązani ujawnić na stronie internetowej informację o tym, która oferta została wybrana i jakie kryteria były stosowane przy wyborze tej oferty.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Ponadto planujemy podniesienie progów do wymagań, które przewidują dyrektywy wspólnotowe. W tej chwili system funkcjonujący w Polce jest bardziej restrykcyjny niż wymagają tego przepisy wspólnotowe. Dotyczy to zwłaszcza progów, do których można stosować pewne procedury uproszczone przewidziane w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Rząd przewiduje podniesienie tych progów do poziomów przewidzianych w dyrektywach.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Kolejna zmiana wprowadza zobowiązanie zamawiającego do żądania od wykonawców uzupełnienia dokumentów lub udzielenia wyjaśnień w sprawach mało istotnych z punktu widzenia oceny merytorycznej oferty. Dołączenie do oferty nieprawidłowego z formalnego punktu widzenia załącznika, np. zamiast kserokopii poświadczonej samej kserokopii, mogłoby doprowadzić do odrzucenia takiej oferty. A chodzi nam przecież o to, aby wygrywały oferty nie najlepsze pod względem formalnym, ale najlepsze pod względem merytorycznym. Czasem jednak zdarza się tak, że oferta najlepsza, z najniższą ceną, musi być odrzucona, ponieważ jeden z załączników nie jest prawidłowy z formalnego punktu widzenia. Przewidujemy więc możliwość uzupełnienia takich dokumentów, przy czym o tym, że występuje do jednego z oferentów z żądaniem uzupełnienia, zamawiający musi poinformować wszystkich pozostałych. To oznacza, że cały proces odbywa się przy pełnej jawności. Ponadto zamawiający musi zażądać od wszystkich oferentów tego rodzaju uzupełnienia, co oznacza, że nie może ograniczyć się do jednego z oferentów, musi takiego uzupełnienia lub wyjaśnienia zażądać od wszystkich, jeśli, oczywiście, jest taka potrzeba.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Kolejną zmianą jest wyłączenie spod stosowania ustawy podmiotów, które nie są jednostkami finansów publicznych ani państwowymi jednostkami organizacyjnymi, nawet w sytuacji, kiedy uzyskują dotację w wysokości przekraczającej 50% kosztów przedsięwzięcia. Uważamy, że dla małych podmiotów, zwłaszcza organizacji pozarządowych, stosowanie postanowień ustawy i rozciąganie władztwa publicznego na sferę stosunków prywatnych jest nieuzasadnione. Podmioty te dają swój wkład własny i dlatego w wystarczającym stopniu dbają o to, aby zamówienia były realizowane w sposób właściwy.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Kolejną zmianą jest wprowadzenie formy zawiadomień zamiast decyzji prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sytuacjach, kiedy czynności prowadzone przez zamawiającego wymagały dotychczas zgody prezesa. Chcemy odwrócić kolejność działań. Postępowanie będzie mogło toczyć się na odpowiedzialność zamawiającego, ale trzeba będzie poinformować prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o podejmowanych działaniach, aby prezes mógł reagować w ramach swoich kompetencji w przypadku stwierdzenia ewentualnych naruszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Proponujemy także likwidację instytucji obserwatora. Uważamy, że w sytuacji, kiedy obowiązkowa jest kontrola uprzednia, dublowanie jej poprzez obserwatora jest nadmiernym formalizmem, a jednocześnie z informacji, które otrzymujemy od zamawiających, wynika, że bardzo często obserwator przedłuża postępowanie.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">I ostatnia zmiana, o której chcę powiedzieć, polega na skróceniu z 3 miesięcy do 1 miesiąca terminu dla sądu okręgowego na rozpatrzenie skargi na orzeczenie zespołu arbitrów.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Postanowienia, o których wspomniałem, a także inne zawarte w projekcie ustawy służą zwiększeniu absorpcji i wykorzystywania środków, które są dostępne dla Polski z budżetu Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Już z tego wprowadzenia widać, że sprawy ułatwień w wykorzystaniu środków europejskich, jak i te formalne zmiany procedur i propozycje nowych procedur są niezwykle ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw, o których interesy ma dbać i troszczyć się nasza Komisja. Przecież po to właśnie powołano naszą Komisję. Dlatego zaopiniowanie tej ustawy wydaje się niezmiernie ważną sprawą i dlatego też proponuję dzisiaj nie rozpoczynać dyskusji. Przeprowadzimy ją na forum Komisji, kiedy zapoznamy się z wynikami pracy podkomisji, którą powołamy do pracy nad ustawą. Wydaje mi się, że jest zgoda co do tego, iż musimy mieć przygotowany materiał do dyskusji. Czy Komisja wyraża zgodę na przyjęcie takiego trybu postępowania? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselTomaszSzczypinski">Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków podkomisji. Proponuję, aby każdy, kto chce i może w przyszłym tygodniu pracować, mógł wejść w skład podkomisji. Projekt opinii i tak musi przyjąć Komisja, więc wszystkie sprawy związane z polityką i parytetami możemy załatwić na poziomie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejLiss">Zgłaszam na członka podkomisji posła Krzysztofa Czarneckiego i posła Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaAlicjaOlechowska">Zgłaszam kandydaturę posłanki Stanisławy Prządki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Proponuję do składu podkomisji posłankę Alicję Olechowską.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Głos z sali:</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Proponuję posła Tomasza Lenza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Mamy już pięć kandydatur: posłanka Alicja Olechowska (PO), Stanisława Prządka (SLD) oraz posłowie Krzysztof Czarnecki (PiS), Tomasz Lenz (PO) i Grzegorz Tobiszowski (PiS). Czy wszyscy zgłoszeni są świadomi, że pracować przyjdzie im w przyszłym tygodniu? Dobrze. Czy wszyscy wyrażają zgodę na wejście w skład podkomisji? Dobrze. Czy są jeszcze jacyś chętni? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselTomaszSzczypinski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powołała podkomisję w podanym przeze mnie składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselTomaszSzczypinski">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję, która przygotuje projekt opinii na temat rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselTomaszSzczypinski">Na projekt opinii oczekujemy do końca przyszłego tygodnia, abyśmy w dniu 10 lub 11 stycznia mogli ją przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselTomaszSzczypinski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>