text_structure.xml 18.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Witam wszystkich, stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Powołaliśmy zespół do stworzenia odpowiedniego projektu ustawy. Jego przewodniczącym był poseł Eugeniusz Wycisło. Proszę, aby pan poseł wprowadził nas do tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Na wstępie chciałbym podać kilka faktów dotyczących naszego projektu. W kwietniu 2006 r. uchwalono ustawę o spółdzielniach socjalnych. Art. 20 tejże ustawy mówi o jej bieżącym monitorowaniu. Rada Ministrów w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. przedstawi Sejmowi sprawozdanie z działalności ustawy od dnia jej wejścia w życie do dnia 31 grudnia 2007 r. Ustawa jest monitorowana na bieżąco, ponieważ w tym celu powołano specjalny zespół. Tak więc podkomisja miała aktualne materiały z pracy spółdzielni socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselEugeniuszWycislo">W dniach 12-17 marca 2007 r. odbył się wyjazd studyjny do Włoch, którego celem było zapoznanie się z doświadczeniami i osiągnięciami gospodarki społecznej regionu Terrentino w północnych Włoszech. „Gospodarka społeczna” jest nowym pojęciem, które jeszcze nie za bardzo funkcjonuje w świadomości Polaków. Warto, abyśmy się temu przyjrzeli. To jest nowa formuła w Polsce, natomiast Włosi mają wieloletnie doświadczenie w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselEugeniuszWycislo">Głównym celem wizyty studyjnej była analiza spółdzielczości w życiu gospodarczym kraju ze szczególną obserwacją funkcji spółdzielni socjalnych. Organizatorem tego wyjazdu było Partnerstwo na rzecz Rozwoju Inicjatywy Wspólnotowej Equal. Kierownikiem zespołu jest pani profesor Ewa Leś. W wyjeździe uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i trzech posłów, w tym dwóch członków naszej Komisji. Po powrocie poseł Tadeusz Tomaszewski i ja zdaliśmy relację z wyjazdu prezydium Komisji z wnioskiem sugerującym konieczność zmian w naszej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselEugeniuszWycislo">Komisja na posiedzeniu w dniu 10 maja 2007 r. powołała podkomisję nadzwyczajną do przygotowania inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach socjalnych. Uczestnicy wyjazdu utworzyli grupę, której celem było znowelizowanie ustawy o spółdzielniach socjalnych. Podkomisja zebrała się dwa razy – 13 czerwca i 27 czerwca. Głównym koordynatorem i autorem projektu ustawy jest pan Cezary Miżejewski. Potem poproszę go o szczegółowe omówienie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselEugeniuszWycislo">Do współpracy nad tworzeniem projektu ustawy zaprosiliśmy najbardziej aktywne i prężne ośrodki spółdzielczości socjalnej w kraju. Efektem pracy podkomisji jest przedkładany projekt ustawy. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy tworzyli nasz projekt.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselEugeniuszWycislo">Jednym z dodatkowych efektów naszej pracy jest propozycja powołania stałej podkomisji. W tym zakresie problem omówi później pani profesor Ewa Leś. Podczas prac podkomisji zebraliśmy wiele uwag od różnych organizacji spółdzielczych. Sądzę, iż jest to dobry okres, aby wszyscy dokładnie zapoznali się z naszymi materiałami. Wszyscy zainteresowani proszeni są o kontakt z nami drogą internetową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Projekt inicjatywy, którą macie państwo przed sobą, jest oparty na doświadczeniach międzynarodowych oraz Inicjatywy Wspólnotowej Equal. Te doświadczenia zostały skodyfikowane w taki sposób, żeby mieściły się one w modelu gospodarki społecznej, który tworzy się w Polsce, nie naruszając zasad konkurencji, czyli nie naruszając zasad komercyjnych przedsiębiorców lub państwa. Chodzi tutaj o stworzenie pewnej scenerii działań rynku sektora społecznego i władz publicznych. Zaproponowane zmiany dotyczą trzech sfer. Pierwsza – jest nią zasada funkcjonowania spółdzielni. Zmianami ustawy chcemy złagodzić proporcje między osobami zagrożonymi wykluczeniem a pozostałymi osobami. Przypomnę, że dzisiejsza konstrukcja ustawy dopuszcza, iż tylko 20% osób tworzących spółdzielnię musi wywodzić się spoza kręgu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Ten zapis budził kontrowersje i utrudnienia w funkcjonowaniu spółdzielni. W krajach zachodnich tego typu osoby stanowią nie mniej niż 30%. Podkomisja proponuje, aby w Polsce ta proporcja wyniosła 50 na 50%. Jest to złagodzenie formy przy jednoczesnym nienaruszaniu obecnych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Kolejna kwestia to możliwość zakładania spółdzielni socjalnych przez osoby prawne, czyli gminy i organizacje pozarządowe. Jednocześnie mamy tutaj pewne przesłanie. Gmina czy organizacja pozarządowa zakładająca spółdzielnię ma obowiązek zatrudnić osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Co więcej, po pewnym okresie pracy te osoby przejmują spółdzielnię z rąk osoby prawnej, czyli stają się jej właścicielami. To jest bardzo ważne rozszerzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Kolejna tematyka to uelastycznienie spółdzielni. Spółdzielnie, które powstawały, musiały zgodnie z ustawą zatrudniać wszystkich swoich członków na zasadzie spółdzielczej umowy o pracę, czyli podlegały wszelkim obciążeniom kosztami pracy. Utrudniało to znacznie jej funkcjonowanie finansowe. Tutaj jest także próba odwołania się do istniejących przepisów prawa spółdzielczego, wedle których można zatrudniać osoby na podstawie innych form prawnych, czyli umów cywilnoprawnych, ale z jednym warunkiem – że spółdzielcy sprawiedliwie między siebie dzielą pracę w spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Kwestia zatrudniania jest pewnym zaostrzeniem przepisów. Chodzi tutaj o osoby, które nie są spółdzielcami. Obecnie jest tak, że możemy przyjąć formułę, że jest pięciu spółdzielców i zatrudniają oni dowolną liczbę osób na podstawie umowy o pracę. Formuła przyjęta w nowelizacji zezwala dalej na takie zatrudnianie, ale pod jednym warunkiem, że proporcje pomiędzy osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym a pozostałymi muszą zostać zachowane niezależnie od tego, czy dotyczy to członków spółdzielni, czy też tylko pracowników. To zastrzeżenie wymusza na spółdzielni zatrudnianie spoza grona spółdzielców osoby zagrożone na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Druga sfera dotyczy problematyki finansowej spółdzielni. Pojawiają się tutaj elementy dotyczące ustawy o promocji zatrudnienia bądź doprecyzowujące możliwości jej wsparcia oraz zwiększające formułę otrzymywania dotacji z Funduszu Pracy na zasadach podobnych jak w przypadku działalności gospodarczej. Tutaj nie ma radykalnego zwiększenia, lecz chodzi o zrównoważenie możliwości wsparcia przy prowadzeniu samodzielnej działalności i przy działalności spółdzielczej. Pojawia się nowa dosyć istotna formuła wsparcia. Otóż proponuje się, aby osoby chcące założyć taką formę działalności miały możliwość szkolenia i doradztwa prawnego na początkowym etapie. Chodzi nam o to, aby te osoby mogły dobrze przygotować się do założenia własnej działalności gospodarczej czy też spółdzielni socjalnej. Tutaj nie ma znaczenia, jaką chcą przyjąć formułę. W obecnych zapisach jest tak, że najpierw dane osoby musiały zdecydować się na założenie spółdzielni i w trakcie działalności mogły uczęszczać na szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Dyskusji oraz wnikliwych analiz będzie wymagała ustawa o zamówieniach publicznych. Otóż przepisy europejskie i dyrektywa z 2004 r. dopuszczają możliwość wprowadzania pewnych wskaźników o charakterze społecznym do zamówień publicznych. A więc oprócz cen oraz innych cech przedmiotu, który podlega zamówieniu można, również zwrócić uwagę na cechy podmiotu, który produkuje daną usługę. Dyrektywa z 2004 r. wskazuje, że może to być zatrudnianie osób niepełnosprawnych w wyższej liczbie aniżeli wymagają tego ustawy. Może to być długoterminowe zatrudnianie osób bezrobotnych czy też finansowanie szkoleń wewnątrz zakładowych. Taka propozycja została tutaj sformułowana, ale – tak jak już mówiłem – będzie ona wymagała bardzo poważnej dyskusji. Chodzi nam o to, że oprócz cech przedmiotu lub danej usługi, którą spółdzielnia chce zamówić, może również w specyfikacji sformułować taki warunek, że preferencje w zamówieniu mają te podmioty, które zatrudniają stosowną liczbę osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Tutaj nie jest ważne, czy jest to spółdzielnia, ponieważ chodzi nam o zakres działania.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Trzecia sfera to zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym, dotyczące nowej formuły zatrudnienia wspieranego. Te elementy wynikają z doświadczeń irlandzkich i brytyjskich, gdzie zatrudnienie wspierane nie oznacza jedynie sfinansowania pracodawcy zatrudnienia danego pracownika, ale cały zespół różnych działań wspierających zatrudnienie pracownika, który podejmuje zatrudnienie w formie umowy o pracę lub działalności gospodarczej, albo pracę w spółdzielni socjalnej. Jest możliwość finansowania takich działań, które dają pracownikom w pierwszym okresie wsparcie psychologiczne, zawodowe oraz rzecznictwo, czyli reprezentowanie jego interesów wobec pracodawcy, u którego są zatrudnieni. To jest rozwiązanie przyjęte z doświadczeń irlandzkich i warto by je zaimplementować, a zwłaszcza w ramach programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. Podobny kierunek rozwiązań jest możliwy do finansowania. Jest tutaj mowa o działaniach, które będą miały swoje pokrycie w środkach europejskich w programie „Kapitał ludzki”.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DoradcaministrawMinisterstwieRozwojuRegionalnegoCezaryMizejewski">Jest jeszcze szereg innych drobnych zmian, które wynikają z dotychczasowej praktyki, jak kwestia pomocy publicznej, która musi być jasno uregulowana, czyli wszelkie formuły wsparcia mieszczą się w regułach wsparcia zatrudnienia. Przyjęliśmy formułę pomocy de minimis, ponieważ mówimy o małych lokalnych podmiotach. To jest opis zmian, które znajdują się w proponowanej nowelizacji. Wymaga ona jednak doprecyzowania i omówienia z różnymi instytucjami publicznymi kwestii zamówień publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Czy przedstawiciel rządu chciałby ocenić naszą pracę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Oceniam ją bardzo pozytywnie. Kierunek przyjęty przez zespół przygotowujący projekt ustawy jest zgodny z kierunkiem ministra pracy i polityki społecznej w rozwoju ekonomii społecznej, a więc tutaj nie mamy żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">W tej sytuacji jestem zobowiązany poddać projekt pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie podjęła decyzję o skierowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz o zmianie innych ustaw do marszałka Sejmu, do dalszych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Odniosę się teraz do propozycji powołania stałej podkomisji do analizowania systemu gospodarki społecznej. Problem omawialiśmy w prezydium. Procedura jest taka, że Komisja musi wypracować stanowisko, które skieruje do marszałka Sejmu. Dopiero potem zapada decyzja o powołaniu podkomisji stałej. Ustaliliśmy, że do tego problemu powrócimy po wakacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Chciałbym jeszcze powrócić do uzasadnienia zaprezentowanego projektu. W pkt V i ppkt a) jest mowa o konsultacji. Zawarliśmy tutaj akapit „Projekt zostanie skonsultowany w trybie określonym w Regulaminie Sejmu”. Taka jest nasza propozycja. Jeżeli projekt wyjdzie od marszałka Sejmu, to musi być to już po konsultacjach i ten zapis musi być sformułowany inaczej. Proszę, aby prezydium zwróciło uwagę na ten fakt.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselEugeniuszWycislo">Jeżeli chodzi o powołanie podkomisji, to chciałbym, aby w tej kwestii zabrała głos pani profesor Ewa Leś. Ta problematyka jest bardzo wysoko przez nas oceniana i zależałoby nam, aby zaprezentować intencje, idee i ważność takiej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ProfesorInstytutuPolitykiSpolecznejUniwersytetuWarszawskiegoEwaLes">Chciałabym bardzo krótko omówić kilka problemów. Dlaczego proponujemy powołanie stałej podkomisji do spraw gospodarki społecznej? Przemawia za tym kilka względów. Zmienia się cały system dostarczania usług ludności. Ewoluuje on w kierunku systemu spluralizowanego, czyli w kierunku koprodukcji usług. W związku z tym na całym świecie w tej dziedzinie coraz większą rolę odgrywają organizacje trzeciego sektora, czyli gospodarki społecznej. Chodzi tutaj o stowarzyszenia, fundacje i spółdzielczość.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ProfesorInstytutuPolitykiSpolecznejUniwersytetuWarszawskiegoEwaLes">Chcielibyśmy, aby w naszym państwie była możliwość przyjrzenia się, jak obecnie funkcjonuje system prawno-instytucjonalny dla dostawców usług, którzy są ważnymi pracodawcami. Chcemy zobaczyć, jakie regulacje prawne mamy w tej chwili i jaką spełniają rolę, jeżeli chodzi o promowanie instytucji trzeciego sektora gospodarki społecznej w dostarczaniu ważnych społecznie usług – socjalnych i społecznych, czyli usług edukacyjnych, zdrowotnych. Jest tu także mowa o usługach użyteczności publicznej i pewnej części usług komunalnych, które samorządy mogą zlecać organizacjom trzeciego sektora. To wszystko mieści się w nowym paradygmacie rozwoju usług społecznych w dzisiejszym świecie, które określa się mianem dzielonej odpowiedzialności i współodpowiedzialności oraz jako spluralizowany system dostarczania usług społecznych. Chcielibyśmy zobaczyć, jak to wygląda w Polsce, w jaki sposób wspiera go państwo i gdzie są luki, nad którymi warto się zastanowić i ewentualnie je skorygować. W związku z tym zaproponowaliśmy osiem punktów, którymi mogłaby się zająć podkomisja w procesie przeglądu istniejącego ustawodawstwa wspierającego trzeci sektor jako dostawcę usług i pracodawcę. Przede wszystkim myśleliśmy o analizie ustawodawstwa w zakresie działalności ekonomicznej organizacji trzeciego sektora i ewentualnie przygotowaniu odpowiednich aktów prawnych oraz o analizie ustawodawstwa dotyczącego finansowania tych form organizacyjnych, czyli sektora niepublicznego i komercyjnego dostarczającego usługi społeczeństwu. Myśleliśmy także o analizie ustawodawstwa unijnego w zakresie wspierania rozwoju usług społecznych z udziałem podmiotów niepublicznych i niekomercyjnych oraz przedstawienie w tym zakresie odpowiednich wniosków legislacyjnych. Uznaliśmy, że ważne byłoby przeanalizowanie ustawodawstwa w zakresie polityki społecznej w części dotyczącej możliwości rozwoju usług społecznych z udziałem trzeciego sektora. Chcielibyśmy zaproponować analizę polskiego i europejskiego ustawodawstwa w zakresie nowych form finansowania tych nowych usług przez podmioty trzeciego sektora, czyli inwestycje społecznie odpowiedzialne i odpowiedzialne oszczędzanie. Tak więc są to nowe elementy finansowania i zaspokajania potrzeb społecznych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ProfesorInstytutuPolitykiSpolecznejUniwersytetuWarszawskiegoEwaLes">Planujemy także zaproponowanie wizyt studyjnych w krajach państwa europejskich, które rozwijają systemy wsparcia dla trzeciego sektora jako usługodawcy i pracodawcy. Chodzi nam także o zachowania społecznie odpowiedzialne w konsumpcji, oszczędzaniu i produkcji. W szczególności myślimy o doświadczeniach włoskich oraz brytyjskich. W rezultacie tych wizyt przygotujemy odpowiednie akty prawne dotyczące funduszy etycznych, które mogłyby wspierać działania, o których tutaj mowa. Chcemy zorganizować konferencję i seminaria przeglądowe dotyczące roli gospodarki społecznej jako usługodawcy i pracodawcy. Na koniec wypracujemy odpowiednie wnioski do celów legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Pozostało nam jeszcze powołanie posła reprezentującego Komisję w dalszych pracach nad projektem. Zgłaszam kandydaturę posła Eugeniusza Wycisło. Rozumiem, że wyraża on zgodę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Kto jest za wybraniem posła Eugeniusza Wycisło na reprezentanta Komisji w tym zakresie?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała posła Eugeniusza Wycisło na reprezentanta Komisji w dalszym toku prac nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>