text_structure.xml
77.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym „Solidarne Państwo”. Niestety, nieobecny jest przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości. Zatem ogłaszam przerwę do godz. 16.30.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Wznawiam posiedzenie. Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze (druk nr 1282). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości pana Andrzeja Dudę. Pan minister uczestniczył w obradach Senatu, stąd przyczyna spóźnienia. W przyszłości prosiłbym o wcześniejsze informowanie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przewiduję następującą procedurę w pierwszym czytaniu: uzasadnienie projektu przez pana ministra, następnie dyskusja w sprawach ogólnych, pytania posłów, odpowiedzi wnioskodawców i ewentualne wnioski. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia przedłożonego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">Bardzo przepraszam za spóźnienie. Obrady w Senacie przedłużyły się, ponadto rozpoczęła się burzliwa dyskusja, w której musiałem zająć stanowisko.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">Projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze odnosi się w szczególności do wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz pełniących w tych jednostkach służbę zawodową prokuratorów wojskowych, a także do prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury delegowanych lub zatrudnionych w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Z jednej strony zatem proponowane nowe regulacje zmierzają w kierunku umożliwienia delegowania do wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, czyli takich prokuratorów, którzy nie są prokuratorami wojskowymi, z drugiej zaś strony zamiarem projektodawców jest „ucywilnienie” prokuratury wojskowej polegające na możliwości powoływania na stanowiska prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury również osób, które właśnie nie są oficerami zawodowymi lub oficerami służby okresowej. Powyższe zagadnienia nie były dotychczas regulowane w postaci ustawy lub innego aktu normatywnego. Celem proponowanej ustawy jest umożliwienie prokuratorom powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury wykonywania zadań ustawowych w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">W związku z proponowanymi nowymi rozwiązaniami prawnymi w zakresie „ucywilnienia” prokuratury wojskowej, zachodzi potrzeba dokonania szeregu zmian w przepisach ustawy o prokuraturze, tak aby można było przyznać prokuratorom wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury, którzy nie są oficerami, identyczne uprawnienia i obowiązki, jakie przysługiwałyby im, gdyby pełnili służbę prokuratorską w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Tutaj można np. wskazać prawo do odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy czy prawo do odszkodowania w związku z chorobą zawodową. Z drugiej zaś strony należy przyznać prokuratorom wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury będących oficerami uprawnienia analogiczne do tych, jakie mają prokuratorzy powszechni, np. możliwość przechodzenia w stan spoczynku po ukończeniu 65. roku życia, a nie – jak dotychczas po ukończeniu 60 roku życia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">Pragnę wyrazić nadzieję, że sprawne prowadzenie prac nad projektem pozwoli na rychłe uchwalenie ustawy i wejście w życie projektowanych zapisów. Proponowane przepisy poprawią funkcjonowanie prokuratur wojskowych poprzez ich „ucywilnienie” i wprowadzenie tzw. prokuratorów liniowych z prokuratur powszechnych, jak również przeniosą określone korzyści prokuratorom pracującym obecnie w prokuraturach wojskowych, którzy posiadają stopnie oficerskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesStowarzyszeniaProkuratorowRPKrzysztofParulski">Zarówno uzasadnienie załączone do projektu ustawy, jak i przedstawione przez pana ministra nie mówią o celu nowelizacji. Zatem proszę o odpowiedź, jakie jest ratio legis owego „ucywilnienia”, jakie cele społeczne mają być zrealizowane przedłożoną nowelizacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę pana ministra lub osobę upoważnioną o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Celem projektowanej nowelizacji jest – co powiedziałem prezentując projekt – „ucywilnienie” prokuratury wojskowej. Chodzi o wprowadzenie do tych jednostek prokuratorów mających nieco inne – nie takie stricte wojskowe – spojrzenie na sprawy karne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Potrzeba nowelizacji wynika również z obecnych kłopotów kadrowych występujących w prokuraturach wojskowych. One będą mogły zostać wyeliminowane poprzez wprowadzenie możliwości delegowania i przechodzenia prokuratorów z prokuratury powszechnej do prokuratury wojskowej. W aktualnej rzeczywistości prawnej sprawy karne, które występują w wojsku, nie są już traktowane w sposób hermetyczny, jak to było w latach poprzednich. W ciągu ostatnich kilku lat systematycznie obserwuje się wzrost ilości spraw, które prowadzą prokuratury wojskowe, a drugiej strony zauważalna jest wspomniana przez mnie tendencja do zmniejszania się liczby prokuratorów wojskowych obsługujących tego typu sprawy, czyli sprawy wojskowe.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Według aktualnego stanu wojskowe jednostki prokuratury dysponują 200 etatami wojskowymi przeznaczonymi wyłącznie dla prokuratorów, asesorów i aplikantów, z czego obsadzone są 162 stanowiska: 140 prokuratorów, 15 asesorów i 7 aplikantów. Zatem do pełnej obsady brakuje 24 prokuratorów, 10 asesorów i 4 aplikantów. Dostrzec można też niepokojącą przewagę ilościową oficerów odchodzących do rezerwy nad oficerami podejmującymi służbę w prokuraturze wojskowej. W 2006 r. odeszło ze służby 13 oficerów, a przybyło tylko 2.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Kierownictwo Naczelnej Prokuratury Wojskowej praktycznie nie ma wpływu na uzupełnienie w tak krótkim czasie wakujących 42 stanowisk prokuratorskich. Bowiem niewiele osób spełnia wymagania przewidziane w ustawie o prokuraturze. Ponadto nie wszyscy chcą lub mogą zostać oficerami zawodowymi. W tej sytuacji omawiany projekt ustawy umożliwiłby pełne ukompletowanie prokuratury wojskowej poprzez wprowadzenie możliwości bezpośredniego zatrudniania prokuratorów z powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz delegowania prokuratorów prokuratury powszechnej do pełnienia służby prokuratorskiej w prokuraturze wojskowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Do przedłożonego projektu ustawy nie załączono projektu zarządzenia, o którym mowa w art. 108. Art. 108 przewiduje, iż minister obrony narodowej w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości określi, w drodze zarządzenia, liczbę stanowisk prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury dla osób niebędących oficerami, uwzględniając potrzeby sił zbrojnych. To zarządzenie dotyczy istoty zagadnienia. Gdyby faktycznie było tak jak mówi pan minister, że to mają być prokuratorzy liniowi, to taka zmiana byłaby jak najbardziej potrzebna.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Chciałbym zasygnalizować pewną tendencję, która występowała od kilku lat w prokuraturze wojskowej. Była ona następstwem zapisu zawartego w części wojskowej Kodeksu karnego. Chodzi o prognozę zmniejszenia zakresu właściwości prokuratury wojskowej, m.in. poprzez odebranie właściwości w stosunku do współsprawców cywilnych, który popełniali przestępstwa wspólnie z żołnierzami. Według tej prognozy Naczelna Prokuratura Wojskowa konsekwentnie prowadziła tzw. politykę wygaszania prokuratur wojskowych, czyli nie prowadzono właściwej odbudowy kadrowej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Czy nie mogą być zastosowane dotychczasowe formy naboru uzupełniania kadrowego? Chodzi o kilkanaście osób, bo takie zapotrzebowanie faktycznie występuje. Czy trzeba ekstra ordynaryjnych rozwiązań jak wprowadzanie ludzi z zewnątrz o zupełnie innym statusie prawnym? W ten sposób doprowadza się do sytuacji, że w prokuraturze wojskowej będą 4 kategorie prokuratorów: prokuratorzy wojskowi niebędący oficerami, prokuratorzy powszechni delegowani i dwie grupy prokuratorów wojskowych, którzy pełnią służbę terminową i którzy pełnią służbę stałą.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Proszę pana ministra o odpowiedź na te pytania. Proszę również o wyjaśnienie w sprawie zarządzenia, o którym wspomniałem na początku. Ono jest istotą zmian, nad którymi będziemy za chwilę dyskutowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekAst">Zgodnie z aktualnie obowiązującym Kodeksem postępowania karnego od 1 stycznia 2008 r. ma być znacznie ograniczona właściwość sądów wojskowych. Jak projektowane zmiany w ustawie o prokuraturze będą miały się do ograniczenia właściwości sądów wojskowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMichalWojcik">Pan minister wspomniał o wzroście ilości przestępstw. Jak duży procentowo jest to wzrost?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zwracam uwagę, że marszałek Sejmu skierował przedłożony projekt do Komisji Nadzwyczajnej. Załączono projekty podstawowych aktów wykonawczych. Nie wszystkie projekty aktów wykonawczych muszą być załączone. To nie jest wada przedłożonego projektu nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę pana ministra o odpowiedź na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Z uwagi na szczegółowość pytań proszę o udzielenie odpowiedzi przedstawicieli Naczelnej Prokuratury Wojskowej, którzy brali udział w tworzeniu proponowanych regulacji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Zastępca naczelnego prokuratora wojskowego Zbigniew Woźniak:</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Nie będzie czterech kategorii prokuratorów w prokuraturze wojskowej, bowiem kwestia służby stałej czy kontraktowej jest zupełnie odrębną od statusu prokuratora. Prokuratorzy powszechnych jednostek prokuratury mają w praktyce takie same uprawnienia procesowe jak prokuratorzy wojskowi. Różnią się statusem, bo po prostu nie noszą munduru. Przedłożony projekt stara się minimalizować różnice statusu. Nie można go zupełnie zrównać. Uważam, że w projekcie przewidziano rozstrzygnięcia, które umożliwiają uniknięcie jakichkolwiek nierówności.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Jeżeli chodzi o zarządzenie dotyczące liczby stanowisk prokuratorów – określę w skrócie – cywilnych w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury, to nieracjonalne byłoby pisanie tego zarządzenia na tym etapie, dlatego że ono jest bezpośrednio związane z potrzebami kadrowymi w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Wraz z wejściem w życie ustawy będzie można te potrzeby ocenić w sposób aktualny. W bieżącym roku odejdzie planowo 7 prokuratorów z różnych przyczyn. Nie wiemy, czy nie odejdą następni. Zatem określanie w projekcie zarządzenia liczby stanowisk byłoby nieracjonalne.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Podobnie – określenie jakości stanowisk, czy to będą stanowiska szeregowe, czy funkcyjne, kierownicze, jest również nieracjonalne. Nie zakładamy, że ktoś jest lepszy, czy gorszy. Jeżeli ktoś podejmie służbę w wojskowych jednostkach prokuratury, nie nakładając munduru, i będzie dobry, to będzie awansował. Jeżeli oficer będzie lepszy od niego, to też będzie awansował. Uważam za błędne rozstrzygnięcie, że przewidujemy np. 3 stanowiska prokuratorów garnizonowych dla osób cywilnych a 3 – dla oficerów. Nie można tego określić z góry.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Jeżeli chodzi o uzupełnienie stanu osobowego, to chciałbym przypomnieć, że szkolenie aplikanta trwa 3 lata. To, że poprzednie kierownictwa Naczelnej Prokuratury Wojskowej wstrzymały nabór czy też nie w pełni dopuszczały do służby młodych ludzi, nie jest naszą winą. Obecnie płacimy za to sporym obciążeniem i wakatami. Odbudowa przy 11 stanowiskach aplikanckich w postępującym procesie ubywania prokuratorów z pełnymi uprawnieniami trwałaby kolejne lata. Nie zamykamy drogi prokuratorom prokuratury powszechnej, którzy podejmą służbę na tych stanowiskach cywilnych, do podjęcia zawodowej służby wojskowej, jeżeli wyrażą taką ochotę. Jest to po prostu inny tryb powołania do wojska. Nie ma jakichkolwiek przeszkód, aby ktoś, kto podejmie u nas służbę prokuratorską nie nosząc munduru, włożył mundur. Jeżeli pominąłem jakieś pytania, to proszę o przypomnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Pan poseł Michał Wójcik pytał o sprawę przestępczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMichalWojcik">Czy dysponujecie państwo takimi danymi na temat procentowego wzrostu przestępczości w okresie ostatnich 12 miesięcy? To jest odpowiedź na wiele wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMichalWojcik">Zastępca naczelnego prokuratora wojskowego Zbigniew Woźniak:</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselMichalWojcik">Od kilku lat występuje niewielki, ale stały wzrost liczby spraw. W 2006 r. w stosunku do 2005 r. liczba spraw zwiększyła się o 480, to jest ponad 10%. Zatem procentowo jest to dość duży skok. Od kilku lat wzrost liczby spraw oscylował w granicach 5% – 7% i jest postępujący. Zwiększyła się również liczba osób – o 59 – którym postawiono zarzuty.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ProkuratorNaczelnejProkuraturyWojskowejJaroslawTraczyk">Jeśli chodzi o właściwość prokuratur wojskowych, a w zasadzie zakres orzecznictwa sądów wojskowych, chciałbym poinformować, że obecnie w resorcie sprawiedliwości trwają prace uzgodnieniowe przygotowanego projektu zmiany przepisów Kodeksu postępowania karnego i innych ustaw. Ministerstwo Sprawiedliwości zgłosiło propozycję, która – jak mi się wydaje – została przyjęta, przedłużenia właściwości sądów wojskowych ponad 2008 r. bez ograniczeń wraz z objęciem tą właściwością spraw pracowników wojska, jeżeli ich czyny są związane z zatrudnieniem.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ProkuratorNaczelnejProkuraturyWojskowejJaroslawTraczyk">Mamy nadzieję, że prace nad tym projektem będą priorytetowe i do połowy roku – choć nie mogę tego zagwarantować, nie jesteśmy gospodarzami projektu – zostaną zakończone, a właściwość sądów wojskowych będzie utrzymana, a nawet poszerzona o sprawy pracowników cywilnych wojska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarekAst">Zmiany w ustawie o prokuraturze idą w kierunku „ucywilnienia” prokuratury. Czy zmiany w sądownictwie wojskowym, o których mówił pan prokurator, również idą w kierunku „ucywilnienia” sądów wojskowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Nie wiemy dzisiaj, jaki może być zakres przedmiotowy tych spraw. Podmiotowy znamy – żołnierze i pracownicy wojska. Pojawiają się kategorie nowych przestępstw, które występowały marginalnie bądź wcale w dotychczasowej praktyce prokuratury wojskowej. Chodzi o przestępczość zorganizowaną, sprawy korupcyjne na szeroką skalę, sprawy związane z WSI.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Dlatego chcemy wzmocnić prokuraturę wojskową prokuratorami powszechnymi, którzy – nie ukrywajmy – mają inne, większe doświadczenie niż prokuratorzy wojskowi, co zresztą wskazuje sama nazwa. My koncentrujemy się na przestępstwach ściśle wojskowych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Jeśli chodzi o proces naboru do naszej służby, to 3 lata aplikacji stanowią wstęp, następnie są 3 lata asesury, która wcale nie musi skończyć się powołaniem na stanowisko prokuratora. Ponadto chciałbym zauważyć, iż 30-letni prokurator nie jest doświadczonym prokuratorem. Stąd chcemy, żeby nabór w ciągu 5-6 lat polegał na tym, że mamy dopływ nowej kadry, a nie czekamy na aplikantów, którzy za 6 lat staną się prokuratorami początkującymi w tym zawodzie. Nie ma innej możliwości na dzień dzisiejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Nie uzyskałem odpowiedzi na zasadnicze pytanie: na jakie stanowiska trafią prokuratorzy powszechni, którzy mają przejść do prokuratur wojskowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Myślę, że jest to pytanie przedwczesne, ale proszę o udzielenie odpowiedzi. Rząd jest dysponentem projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Wydaje mi się, że jest to sedno sprawy. Bo jeżeli będą to stanowiska wyłącznie w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej, ewentualnie stanowiska szefów okręgu, to 4 kategorie prokuratorów, o których mówiłem, spowodują naruszenie uprawnień natury konstytucyjnej: prawa równych szans, prawa do awansów, prawa do rozwoju zawodowego. Spowodują blokadę etatów kierowniczych. Prokurator wojskowy będzie miał szansę awansować do stopnia kapitana, majora czy podpułkownika. Nie będzie miał żadnych perspektyw awansu. Jeżeli ostatnio zwolniło się kilku szefów prokuratur garnizonowych, to ten krok był podyktowany bardziej brakiem perspektyw w zawodzie. Bo taki jest odbiór: przyjdą ludzie z zewnątrz i zablokują możliwość rozwoju zawodowego. Podkreślam, prawo do jednakowego traktowania, prawo do rozwoju jest podstawowym prawem konstytucyjnym każdego obywatela, również tego, który nosi mundur żołnierza. Dlatego prosiłbym o przedstawienie treści zarządzenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Zgodnie z obowiązującą ustawą o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych z 2003 r. w pragmatyce etatowej nie ma przypadkowości. Nie można skierować kogoś do wojska na stanowisko bez określenia etatu. Z etatem określony jest stopień. W Naczelnej Prokuraturze Wojskowej jest 1 etat generalski i pozostałe pułkownikowskie, w prokuraturze okręgowej – pułkownikowski i podpułkownikowskie, w prokuraturze garnizonowej – etaty kapitańskie. Co minister obrony narodowej w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości zaproponują w zarządzeniu? Bo w tym zarządzeniu będzie określone, jakie stanowiska zostaną obsadzone, a mówiąc bardziej obrazowo, jakie stanowiska zostaną zablokowane.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Uważam, że proponowane zmiany są bezcelowe. Dokonanie uzupełnienia na kilkanaście stanowisk nie wymaga 3-letnich szkoleń aplikantów, a następnie 3-letnich szkoleń asesorskich. Wystarczy ogłosić, że wolnych jest 10, 15, 20 może 40 stanowisk, a świetnie przygotowani aplikanci z prokuratur powszechnych, którzy zdali egzaminy na 4 i 5 i nie mają miejsca w prokuraturze powszechnej, ustawią się w szeregu do prokuratury wojskowej. Wówczas będziemy określali tylko ich zdolność zdrowotną, czy mogą być żołnierzami. Taka jest praktyka i takie są standardy. Ewentualnie jeszcze przejdą kilkutygodniowe przeszkolenie wrocławskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Jeśli chodzi o konstytucyjność proponowanych rozwiązań, to Rada Legislacyjna przy Radzie Ministrów bada tego typu zastrzeżenia. Projekt ustawy przeszedł proces legislacyjny w rządzie. Rada wydała opinię.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Chciałbym ponownie podkreślić, iż zarządzenie, o którym mówił pan prezes, jest aktem wykonawczym. Podlega opiniowaniu w trakcie uchwalania, będzie zamieszczony na stronie internetowej resortu. Zatem będzie czas na zgłaszanie zastrzeżeń. Jeśli marszałek Sejmu skierował projekt ustawy do prac legislacyjnych, to znaczy, że jest to zgodne z regulaminem Sejmu. Gdyby pan minister wskazał teraz podstawowe założenia tego zarządzenia, to nie oznacza, że ono w takiej formie będzie uchwalone.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zastępca naczelnego prokuratora wojskowego Zbigniew Woźniak:</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Minister obrony narodowej w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości określi jedynie liczbę stanowisk, a nie ich jakość. Należy odróżnić zarządzenie i etat prokuratury wojskowej. Etat prokuratury wojskowej jest sporządzany później na podstawie tego zarządzenia przez sztab generalny, będzie przewidywał stanowiska, tak jak obecnie je przewiduje. Nie jestem w stanie w tej chwili odpowiedzieć, w jaki sposób technicznie zostanie to zrobione. Być może uda się wprowadzić np. wszystkie etaty łamane w prokuraturze wojskowej, czyli cywil, żołnierz, cywil, żołnierz. Były takie rozwiązania, obecnie wojsko tego unika, ale nie byłoby to sprzeczne z prawem. Jeżeli ministrowie określą liczbę prokuratorów cywilnych, którzy mogłyby pełnić służbę w granicach np. 20, to te osoby mogłyby być wyznaczone na wszystkie stanowiska, od szeregowego po najwyższe. Wydaje mi się, nie należy mówić o niekonstytucyjności takiego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Jeżeli chodzi o ustawę o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych z 2003 r., to ona niejako zablokowała dostęp do zawodu, bo przywiązuje stopień do stanowiska. Obecnie w Polsce praktycznie nie ma prokuratorów, kapitanów rezerwy, którzy mogliby podjąć służbę. Szkolenie wojskowe absolwentów szkół wyższych przybiera coraz inne formy, często absolwenci nie są powoływani do odbycia tych szkoleń.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zgadzam się co do kwestii asesorów po egzaminie prokuratorskim z dobrymi stopniami, z dobrym przygotowaniem, ale podkreślam, że wówczas połowę etatów prokuratury wojskowej musielibyśmy obniżyć do stopnia porucznika, bo takim jest oznaczony. Musieliby skończyć szkolenie wojskowe i co najmniej raz, zgodnie z ustawą wojskową, odbyć 10-dniowe ćwiczenia i uzyskać stopień podporucznika. Kolejne 10-dniowe szkolenie i stopień porucznika. To jest sztuczne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Prowadzimy nabór i asesorów i aplikantów. Jeżeli chodzi o zapewnienie dopływu kadry prokuratorów wojskowych, którzy będą oficerami, to założyliśmy, że służbę podejmować mogą prokuratorzy, a nie aplikanci. Tych będziemy szkolić od początku. Stanowiska aplikantów będą przewidziane dla młodych ludzi po studiach prawniczych, którzy spełnią warunki do bycia oficerem. Podobnie asesorzy, jeżeli mają takie uprawnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Chciałbym przede wszystkim podkreślić, że projektowana regulacja zmierza w kierunku pewnego uelastycznienia prokuratury wojskowej, dlatego że przewiduje w pewnych warunkach możliwość przechodzenia zarówno z prokuratury powszechnej do prokuratury wojskowej, jak i z prokuratury wojskowej do prokuratury powszechnej, a przede wszystkim możliwość delegowania prokuratorów do wykonywania funkcji zarówno w jednej, jak i w drugiej prokuraturze, czyli pewnej wymiany kadr. Wydaje się, że to uelastycznienie jest potrzebne i odpowiada na ewentualne zdarzenia w przyszłości. Dzisiaj nikt nie jest w stanie w sposób racjonalny i jednoznaczny przewidzieć, czy za 5 – 7 lat liczba spraw w prokuraturach wojskowych będzie wzrastać, czy maleć. Ponadto nie zdecydowaliśmy ostatecznie, czy armia będzie zawodowa, czy ochotnicza.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Proponowana regulacja zapewniając możliwość przenoszenia, zapewnia również stabilność zatrudnienia. Prokurator nie musi się obawiać, bo zawsze będzie możliwość delegowania prokuratora czy do prokuratury wojskowej, czy z prokuratury wojskowej do prokuratury powszechnej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Chciałbym również wspomnieć o pewnym wyrównaniu sytuacji życiowej prokuratorów jednostek powszechnych z prokuratorami prokuratury wojskowej. Prokuratorzy prokuratur powszechnych mają obecnie możliwość pracowania do 65, roku życia, a prokuratorzy prokuratur wojskowych pozbawieni są takiej możliwości. Proponowana regulacja wprowadza tę możliwość dla prokuratorów wojskowych. Owszem, oni nie mogliby pracować do 65 roku życia w prokuraturze wojskowej, bo ich służba oficerska kończy się w 60. roku życia, ale mogą złożyć wniosek o umożliwienie dopracowania tych 5 lat w prokuraturze powszechnej. Wydaje się, że te rozwiązania są korzystne i zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Chciałbym wypowiedzieć się ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę się nie śpieszyć. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan prezes prowadzi polemikę z panem ministrem. Pan minister ma przekonać posłów do uchwalenia przedłożonego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJerzyZawisza">Myślę, że procedowanie nad przedłożonym projektem nie może przerodzić się w dyskusję pana prezesa z panem ministrem i posłami. Sytuacja jest szczególna. Następuje odpływ kadry z prokuratury wojskowej. Należy poszukiwać nowych rozwiązań, bo pojawiają się nowe zagrożenia. Trzeba pomóc armii.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselJerzyZawisza">Projektowana ustawa pomaga zachować równowagę między prokuraturą cywilną i prokuraturą wojskową. Eliminuje antagonizmy, sprzyja partnerstwu obu rodzajów jednostek. Sprawy etatów, stanowisk, rozporządzeń wykonawczych będą rozstrzygane po uchwaleniu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Jeszcze raz udzielę głosu panu prezesowi. Proszę zadać wszystkie pytania, jakie pan ma do rządu. Przedstawiciel rządu odpowie. Nie będziemy prowadzili debaty między przedstawicielami rządu a panem prezesem.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Chciałem wypowiedzieć się ad vocem odnośnie do stanowiska pana ministra, jakoby zachodziła potrzeba wprowadzenia nowej regulacji przewidującej delegowanie prokuratorów wojskowych do prokuratur powszechnych i odwrotnie. Art. 50 ust. 1 przewiduje, iż prokurator generalny może delegować prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury do prokuratury wojskowej na stanowisko prokuratora w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości, zgodnie z kwalifikacjami. Jest to zapisane w obecnie obowiązującej ustawie o prokuraturze. Nie wyważajmy drzwi!</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Jestem prezesem stowarzyszenia, którego celem jest dbanie o interesy wszystkich środowisk prokuratorskich. Obecnie funkcjonuje kilka środowisk prokuratorskich: prokuratorzy powszechni, prokuratorzy wojskowi, prokuratorzy IPN, tworzy się prokuratorów lustratorów. Nie dostrzegam antagonizmów między tymi środowiskami.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Znam środowisko prokuratorów wojskowych, ponieważ jestem podpułkownikiem Wojska Polskiego. Wiem, że te uzupełnienia mogą być wprowadzone w ciągu paru miesięcy przy zachowaniu minimum dobrej woli. Możemy wziąć praktycznie każdego prokuratora albo złożyć ofertę wielu dobrze przygotowanym do zawodu asesorom. Oni przyjdą do prokuratur wojskowych. Jeżeli ciągle dopytuję się o owo zarządzenie, to po to, by mieć gwarancję, że ono nie wypaczy ducha projektu ustawy, nad którym za chwilę będziemy debatowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są wnioski dotyczące pierwszego czytania? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przystępujemy do procedowania nad poszczególnymi artykułami projektu ustawy. Czy do tytułu projektu ustawy są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł projektu ustawy w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Art. 1 wprowadza zmiany w ustawie o prokuraturze.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy do zmiany 1 są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Czy przewiduje się równolegle nowelizację ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, w której definiuje się pojęcie prokuratora wojskowego? Zgodnie z tą definicją prokuratorem wojskowym jest żołnierz zawodowy pełniący zawodową służbę wojskową na stanowiskach prokuratorów wojskowych w jednostkach organizacyjnych prokuratury. Natomiast propozycja zawarta w procedowanym projekcie wyraźnie wykracza poza zakres definicji przedstawionej w ustawie o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, bo obejmuje również prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury delegowanych do wykonania czynności w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Czy nie doprowadzamy w ten sposób do sprzeczności z obowiązującym prawem?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Art. 6 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych definiuje pojęcie prokuratora wojskowego na potrzeby tylko i wyłącznie tej ustawy. W rozumieniu ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych prokuratorem wojskowym jest faktycznie oficer. Ale chodzi wyłącznie o ustawę o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Zatem nie ma sprzeczności.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Po drugie – ustawa o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych nie będzie mogła regulować kwestii dotyczących prokuratora wojskowego niebędącego oficerem, bowiem nie dotyczy prokuratorów osób cywilnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 1? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 1 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany 2. Czy do zmiany 2 są uwagi, wnioski? Jeśli pan prezes chciałby złożyć wniosek, to musi pan znaleźć posła, który podpisze wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Czy propozycja zawarta w zmianie 2 nie jest sprzeczna z ustawą o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, która nie przewiduje takich pojęć jak np. oficer służby okresowej, natomiast przewiduje pojęcie oficera zawodowego, który pełni służbę stałą ewentualnie terminową? W rozpatrywanym projekcie występują przestarzałe pojęcia.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Po drugie – dyskutujemy kwestię utrzymania statusu prokuratora kontraktowego czy prokuratora, który pełni służbę terminowo. Aby prokurator mógł być niezależny, musi pełnić służbę bezterminowo. Natomiast przepis w zmianie 2 przewiduje, iż na prokuratora w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury może być powołany oficer służby okresowej. Można użyć tu zamiennie terminu kontraktowej, terminowej. To powoduje, że z chwilą upływu terminu kontraktu 3– 5-letniego ten prokurator traci prawo bycia prokuratorem i jednocześnie przestaje być żołnierzem.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Jest to szczególnie niebezpieczne w tych sytuacjach, kiedy prokuratorzy, którzy trafili do prokuratur wojskowych, prowadzą bardzo poważne sprawy i zapytają, czy przejdą do służby, stałej czy będą w dalszym ciągu pełnili służbę okresową. Dlatego proponowałbym zachowanie możliwości przyjmowania do zawodowej służby wojskowej aplikantów i asesorów na służbę terminową, natomiast każdy prokurator, który zgłosi akces bycia prokuratorem wojskowym, aby miał status prokuratora, który pełni służbę stałą.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Nie wiem, czy pan prezes przeczytał konkretne przepisy. Pojęcie oficerów służby okresowej zawarte jest w ustawie o powszechnym obowiązku obrony, a nie w ustawie o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Jest to całkowicie inny charakter służby niż służba kontraktowa z ustawy pragmatycznej. Pan prezes myli pojęcia. Przykro mi to mówić. Cenię pana prezesa jako prawnika, znamy się przecież nie od dzisiaj. Jeżeli przyjmiemy, że służba okresowa jest czymś innym niż służba kontraktowa z ustawy pragmatycznej, to nie ma pytania pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Panie przewodniczący, po raz kolejny zostałem w jakiś sposób....</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Pan prezes zadał pytanie. Strona rządowa udzieliła odpowiedzi. Nie będziemy dyskutować nad tym, kto kogo obraził.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 2? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 2 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany 3. Czy do zmiany 3 są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJerzyZawisza">W zmianie 3 w art. 16 ust. 1 występuje sformułowanie: „prokurator generalny może odwołać prokuratora jednostki organizacyjnej prokuratury. Czy nie powinno być: „prokurator generalny może odwołać prokuratora wojskowej jednostki organizacyjnej”? Dotyczyłoby to również ust. 3, poprzez wskazanie, że chodzi o prokuratora wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są inne pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Chodzi o wszystkich prokuratorów. Dlatego w przepisie nie wymieniono rodzaju jednostki organizacyjnej prokuratury. Spróbowaliśmy uregulować tę kwestię jednym przepisem.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są inne pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Mam pytania dotyczące treści art. 113 pkt 4 ustawy o prokuraturze...</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przepraszam, ale teraz nie zadajemy pytań do ustaw, tylko do zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Ten przepis został wymieniony w nowelizacji. Art. 113 pkt 4 zawiera nieaktualną treść, bo mówi o możliwości wymierzenia kar dyscyplinarnych żołnierzom, prokuratorom w postaci przeniesienia na niższe stanowisko. Powiązanie stanowiska za stopniem powoduje, że z taką karą wiązałoby się obniżenie stopnia wojskowego. Myślę, że ten przepis jest po prostu niewykonalny. Powielanie go w nowym akcie prawym nie znajduje uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Oczywiście, on może być nowelizowany w inny sposób. Chciałem tylko zasygnalizować nieaktualność tego przepisu i ewentualnie apelować o dokonanie maksymalnie kompleksowych zmian, najlepiej poprzez wprowadzenie nowej ustawy o prokuraturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy strona rządowa chce ustosunkować się do wniosku pana prezesa?</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zastępca naczelnego prokuratora wojskowego Zbigniew Woźniak:</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Jeżeli chodzi o przeniesienia na niższe stanowisko, to rzeczywiście poprawialiśmy te przepisy. Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że chodzi tu – mówiąc potocznie – o karę prokuratorską. Np. w prokuraturze okręgowej taką karę można byłoby wymierzyć, tylko że wszystkie etaty oznaczone są stopniem podpułkownika, czyli jeżeli wizytator popełniłby przewinienie, można go przenieść na stanowisko szeregowego prokuratora. Naczelnika wydziału również. Zatem ten przepis nie w pełni jest nieaktualny, niemniej wymaga ewentualnie późniejszej poprawki.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuArturKowalski">Zmiana 3 lit. a) dotyczy art. 16 ust. 1, który otrzymuje nowe brzmienie. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na rządowy projekt ustawy o postępowaniu dyscyplinarnym wobec osób wykonujących niektóre zawody prawnicze zawarty w druk nr 970. W tym projekcie proponuje się uchylenie ust. 1 w art. 16. Z obowiązku sygnalizujemy tę kwestię. Do prezentowania obu projektów upoważniony jest minister sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">To oczywiście nie przeszkadza w przyjmowaniu tych zmian. Z konsultacji, jakie przeprowadziliśmy z panem ministrem Andrzejem Kryże wynika, że tamten projekt jest przewidziany na późniejszy etap i wówczas będzie ewentualnie modyfikowany pod kątem rozwiązań, które zostaną przyjęte Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zatem rozumiem, że możemy przyjąć tę zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Nie ma przeszkód legislacyjno-prawnych. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 3? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 3 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany 4. Czy są uwagi do zmiany 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Niedawno Komisja przyjęła zmianę ustawy o prokuraturze. Ta zmiana przewiduje wprowadzenie instytucji prokuratora bezpośrednio przełożonego. Ta instytucja nie występuje w rozpatrywanym dziś projekcie. W tamtym projekcie art. 18 ust. 1 i 2 dotyczą regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury. W przedłożonym projekcie zawarty jest przepis dotyczący regulaminu wewnętrznego urzędowania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Zestawienie tych dwóch przepisów ujawnia pewne różnice. W tamtym projekcie mówi się o formie i trybie sprawowania nadzoru przez prokuratorów przełożonych i prokuratorów bezpośrednio przełożonych, w omawianym projekcie nie występuje instytucja prokuratora bezpośrednio przełożonego. Czy nie należałoby tej instytucji wprowadzić do rozpatrywanej zmiany?</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Nie mamy w tej chwili propozycji redakcyjnych. Wprawdzie tamta ustawa ma propozycję wejścia w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia, w omawianym dziś projekcie jest krótsze vacatio legis. Ale w art. 18 istniałby dwie różniące się delegacje. Nie byłoby to dobre rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko resortu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Jeśli porównywać terminy, to projekt obecnie rozpatrywany został wcześniej podpisany przez pana premiera. Nie wiem, kiedy wpłynął projekt z druku nr 1153.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselMarekAst">Na nadchodzącym posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie projektu ustawy, o którym wspomniał przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Proponowałbym, żeby państwo przygotowali do drugiego czytania poprawki, które dostosowałyby brzmienie tych przepisów do tej ustawy, która wejdzie w życie w niedługim czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Nie zgłaszałem uwag dotyczących zawartości. Mówiłem o potrzebie korelacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zatem nie ma uwag merytorycznych. Jest prośba do Ministerstwa Sprawiedliwości o skorelowanie przepisów, aby wyeliminować rozbieżności.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Przyjmujemy tę uwagę legislacyjną. Rozpatrzymy tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Takie sytuacje zdarzają się, kiedy zbiegają się prace nad dwoma projektami dotyczącymi tego samego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 4? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 4 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmian 5 i 6? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany 5 i 6 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">W zmianie 7 w art. 50a ust. 1 jest odesłanie w kwestii uposażenia prokuratora do art. 116 ust. 6. Sądzimy, że to odesłanie nie jest do końca prawidłowe, ponieważ ust. 6 dotyczy raczej wykazu stanowisk, a nie uposażeń. Uposażeń prokuratorów, asesorów i aplikantów dotyczą ust. 4 i 5. Prosilibyśmy o ewentualne skorelowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Proponuję, aby rozszerzyć zakres odesłania. Należałoby powołać się na art. 116 ust. 4–6. To rozwiązanie zadowoli stronę rządową i Biuro Legislacyjne. Ust. 6 jest niezwykle ważny, ponieważ stanowi gwarancję parytetu równorzędności uposażeń i wynagrodzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">W naszej ocenie ust. 6 wiąże się z kwestią uposażenia. Propozycja umieszczenia ust. 4–6 jest – naszym zdaniem – prawidłowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przejmuję tę poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki do zmiany 7? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 7? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 7.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 8?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Zmiana 8 przewiduje nadanie nowego brzmienia pkt 4 w art. 51a ust. 2. Zwracamy uwagę, że 14 lutego br. Została uchwalona ustawa nowelizująca ustawę lustracyjną, która m.in. nowelizowała w tym zakresie ustawę o prokuraturze, poszerzając zakres podmiotowy o dyrektora Biura Lustracyjnego. Ta instytucja nie mogła znaleźć się w omawianym dziś projekcie z oczywistych względów. Proponujemy uzupełnienie przepisu o dyrektora Biura Lustracyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Nie widzimy przeszkód. Poprawka jest tutaj konieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę Biuro Legislacyjne o sformułowanie propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Proponujemy po wyrazach „dyrektora Głównej Komisji” dodanie wyrazów „dyrektora Biura Lustracyjnego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 8? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 8.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do zmiany 9. Czy są uwagi lub wnioski? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 9? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 9 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do zmiany 10. Czy są uwagi do zmiany 10?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Czy ten przepis nie pogarsza sytuacji prawnej i materialnej prokuratorów powszechnych, którzy przyjdą do wojska? Art. 58 gwarantuje im jako prokuratorom powszechnym pomoc finansową na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. W sytuacji, kiedy ten przepis nie będzie miał wobec nich zastosowania, wejdą w tryb szczególny z ustawy z 1995 r. o zakwaterowaniu o zakwaterowaniu sił zbrojnych RP.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Art. 29 tej ustawy przewiduje, iż w sytuacji wyjątkowej dyrektor oddziału Wojskowej Agencji Mieszkaniowej za zgodą ministra obrony narodowej może przyznać mieszkanie osobie nieuprawnionej. Ale to nie oznacza, że ta osoba dostanie mieszkanie od razu. Otrzyma prawo do mieszkania i zajmie miejsce w kolejce oczekujących. Zasady są takie, że najpierw realizuje się potrzeby żołnierzy pełniących służbę stałą i kontraktową, a później innych osób.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Jeżeli w przyszłości chcemy wyeliminować różne nadużycia prawa, naruszanie owych kolejek kontrolowanych przez różne ciała społeczno-wojskowe, to proponowałbym jednak pozostawić to uprawnienie prokuraturom powszechnym, którzy zdecydują się na przejście do wojska. Jest to dla nich rozwiązanie korzystniejsze, uwzględniając obecny żałosny stan na rynku mieszkaniowym w wojsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">To zagadnienie było rozpatrywane w trakcie uzgodnień resortowych. Resort obrony narodowej nie zgłosił żadnego sprzeciwu wobec tego trybu postępowania. Innymi słowy – nie widział przeszkód, żeby przyznawać mieszkania w trybie nadzwyczajnym – jak określił pan prezes – tym prokuratorom, którzy chcieliby przyjść do prokuratury wojskowej.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Z mojej wiedzy na temat sytuacji mieszkaniowej w wojsku wynika, że nie ma kolejek do otrzymania mieszkania w trybie szczególnym. Owszem, są kolejki do uzyskania mieszkania funkcyjnego na czas pełnienia służby. Ale chodzi inny tryb i inną grupę ludzi.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Tryb szczególny jest przewidziany dla prokuratorów powszechnych, którzy chcieliby przyjść do wojska. Więcej – jeżeli minister obrony narodowej będzie wnosił o powołanie prokuratora do wojska, to musi zgodzić się, że ten prokurator będzie prosił o mieszkanie i otrzyma je. Chciałbym też dodać, iż liczba prokuratorów powszechnych powołanych do wojska będzie odpowiadać liczbie wakujących stanowisk. To jest m.in. gwarancja nieusuwalności prokuratorów wojskowych w mundurach z zajmowanych przez nich obecnie stanowisk prokuratorskich. Chodzi o 2 – 3 kwatery w garnizonach.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Nie można było stworzyć przepisu zakładającego, iż prokuratorzy powszechni, którzy będą w wojskowych jednostkach prokuratury, korzystaliby z systemu dofinansowania do mieszkań czy pożyczek w prokuraturze powszechnej. Na takie rozwiązanie nie zgodziło się Ministerstwo Sprawiedliwości i słusznie. Z drugiej strony nie mogliśmy utworzyć w resorcie obrony narodowej dla 24 prokuratorów łącznie odrębnego funduszu. Nikt na to się nie zgodził. Stąd proponowana konstrukcja. Ona jest dopuszczalna. Mieszkania będą przyznawane w odrębnym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Nie zgłoszono formalnych wniosków. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 10? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 10 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 11? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 11 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 12?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Dlaczego w zmianie 12 w art. 62 po ust. 2 dodaje się ustęp 2a a nie ust. 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Zgadzamy się z tą poprawką. Ona ma charakter czysto legislacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przejmuję tę poprawkę. Zmieniamy oznaczenie ust.2 a na ust. 3. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 12? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 12.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 13?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">W zmianie 13 w art. 62a ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie: „Prokurator wojskowej jednostki organizacyjnej, będący oficerem, przechodzi w stan spoczynku z dniem ukończenia 60. roku życia, chyba, że pkt 1) nie później niż na 6 miesięcy przed ukończeniem 60. roku życia oświadczy prokuratorowi generalnemu wolę dalszego zajmowania stanowiska... Czy nie zręczniej byłby użyć sformułowania: „złoży wniosek o pozostawienie na zajmowanym stanowisku”?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">W którym miejscu pan prezes proponuje zmianę?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Mówię zmianie 13, art. 62a ust. 4 pkt 1. Należałoby też usunąć inne niezgrabności natury legislacyjnej...</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy pan prezes zamierza złożyć konkretną propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Chciałem tylko zasygnalizować problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do zmiany 13? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę pana prezesa, aby na przyszły raz składał poprawki na piśmie, tak jak przedstawiciele innych organizacji, przed posiedzeniem Komisji. Wówczas rząd i Biuro Legislacyjne zyskają czas na zajęcie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Z reguły składam poprawki na piśmie. Prosiłbym o rozważenie celowości utrzymania pkt 2 w art. 62a ust. 4. Przytoczę ten przepis w całości: „Prokurator wojskowej jednostki będący oficerem przechodzi w stan spoczynku z dniem ukończenia 60. roku życia, chyba że pkt 2) został powołany na stanowisko prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury”.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">To jest forma jakiejś osobliwej branki dziadków do prokuratur powszechnych. Prokurator wojskowy, który ma uprawnienia do przejścia w stan spoczynku i ma pełne uprawnienia emerytalne w wieku 60 lat decyzją prokuratora generalnego, będzie bez własnej zgody, bez własnego wniosku powoływany do prokuratury powszechnej. Tak odczytuję ten przepis.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Chciałbym zaznaczyć, że sposób formułowania przepisu, o którym wspomniał pan prezes, zaczerpnęliśmy ze zmiany do art. 69 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, proponowanej w prezydenckim projekcie zmiany ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (druk nr 713), który jest w trakcie prac legislacyjnych w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">We wspomnianym projekcie jest przepis: sędzia przechodzi w stan spoczynku z dniem ukończenia 65. roku życia, chyba że nie później niż na 6 miesięcy przed ukończeniem 65 roku życia oświadczy ministrowi sprawiedliwości wolę dalszego zajmowania stanowiska... Zastosowaliśmy konstrukcję, która została już legislacyjnie wykorzystana. Uznaliśmy, że skoro została wykorzystana w sytuacji bardzo podobnej sytuacji, to zastosowanie zbieżnej konstrukcji jest zasadne. Wcześniej nie wzbudzała ona żadnych wątpliwości. Dlatego wydaje nam się, iż można ją przyjąć.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Po drugie – zdumiała mnie wypowiedź pana prezesa dotycząca przymusowej branki dziadków. Przepis wyraźnie stwierdza, że to prokurator oświadczy prokuratorowi generalnemu wolę dalszego zajmowania stanowiska po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej. Poza tym jest jeszcze kwestia jego stanu zdrowia, który będzie badany. Branka dziadków jest tutaj pojęciem wysoce względnym. Nie chodzi o przymus, lecz o możliwość dalszego wykonywania pracy w charakterze prokuratora w zależności od stanu zdrowia, czyli zbadanie obiektywnych przesłanek, które pozwalają bądź nie na wykonywanie tej pracy. Zatem uwaga pana prezesa była zbyt daleko idąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 13? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 13 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi i wnioski do zmian 14–17? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmian 14–17? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany 14–17 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Przepraszam, dopiero teraz zauważyliśmy, że w zmianie 14 w art. 64 jest błąd literowy. Powinno być urlopu wypoczynkowego, a nie wymoczynkowego, jak w tekście. Jest to drobiazg, ale należy przyjąć tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">To oczywista poprawka. Trzeba ją przyjąć.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi i wnioski do zmian 18–19? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmian 18–19? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany 18–19 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 20?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Mamy drobną uwagę techniczno-legislacyjną do zmiany 20 art. 114 ust. 2. Po wyrazach „żołnierzy zawodowych” adres publikacyjny jest zbędny. Ustawa o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych została przywołana w ust. 1 z nazwą i adresem. Wystarczy jeden adres publikacyjny, bo to jest w ramach jednego artykułu. Zatem proponujemy skreślenie w ust. 2 adresu publikacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Rząd nie wnosi sprzeciwu. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki do zmiany 20? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 20? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 20.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi i wnioski do zmiany 21? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 21 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do zmiany 22?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Uważam, że art. 118 pogłębia dualizm w sytuacji prawnej prokuratorów powszechnych i wojskowych. Przez lata sytuacja pozycja prokuratorów wojskowych była mniej korzystna od sytuacji prokuratorów powszechnych. Obecnie w różnych aktach prawnych procedowanych przez Sejm – trwają prace nad czterema rządowymi projektami zmian w ustawie o prokuraturze – nawarstwiają się daleko posunięte ograniczenia pozycji prokuratorów wojskowych.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Na przykład pomija się prokuratorów w tzw. trzeciej stawce awansowej, która zakłada wzrost wynagrodzenia po 15 latach nienagannej służby wojskowej i możliwość uzyskania tytułu prokuratora wyższej instancji. Nie przewiduje się w prokuraturach wojskowych instytucji asystentów prokuratora. A ta instytucja zgodnie z drukiem nr 1057 ma być wprowadzona do prokuratur powszechnych. Nie podjęto tematyki stworzenia biura czy wydziału do spraw przestępczości zorganizowanej w prokuraturze wojskowej, który służyłby do walki ze zorganizowaną przestępczością w wojsku, a taka występuje.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Prokuratorów wojskowych wyeliminowano z ustawy o postępowaniach dyscyplinarnych wobec niektórych zawodów prawniczych. Utrzymuje się, co prawda, sądy dwuinstancyjne na poziomie Naczelnej Prokuratury Wojskowej, ale bez uprawnień, które owa ustawa daje innym prokuratorom, w tym prokuratorom powszechnym. W omawianym projekcie pomija się prawo do wyższego wynagrodzenia dla prokuratorów wojskowych po 6 miesiącach delegacji. W zmianie 14 art. 64 przewiduje, iż m.in. art. 50 ust. 4 nie stosuje się do prokuratorów wojskowych będących oficerami, podczas gdy uprawnienie z tego przepisu przyznaje się prokuratorom powszechnym. Prokurator wojskowy delegowany na rok, dwa lata do wyższej instancji nie ma z tego tytułu żadnych gratyfikacji finansowych.</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Prokuratorów i sędziów wojskowych nie objęto możliwością ustawicznego kształcenia w Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. W prokuraturze wojskowej nie istnieje nawet namiastka samorządu prokuratorskiego, który występuje w prokuraturach okręgowych.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Omawiany projekt pogłębia niekorzystną sytuację prokuratorów wojskowych. Prokuratorzy wojskowi zostaną zepchnięci do pozycji pariasów, na których będzie ciążył obowiązek zdawania egzaminów z wychowania fizycznego, bo takie zdają biegając 3 tys. km, wyjazdu na misje pokojowe, prowadzenia czynności profilaktycznych w jednostkach. Prokuratorzy powszechni delegowani do prokuratur wojskowych nie będą wykonywali tych obowiązków, bo nie mają odpowiedniej wiedzy i kwalifikacji. Podobnie będą zwolnieni od wykonywania innych typowo wojskowych obowiązków.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Omawiany projekt krzywdzi prokuratorów w mundurach. Była tu mowa o potrzebie uelastycznienia skostniałych prokuratur wojskowych. Prokurator wojskowy musi mieć taką samą wiedzę jak prokurator powszechny i dodatkowo musi mieć wiedzę specjalistyczną z zakresu prawa wojskowego. Musi precyzyjnie znać część materialną, procesową, prawo konfliktów zbrojnych i prawo administracyjne. Od prokuratora wojskowego wymaga się większej wiedzy.</u>
<u xml:id="u-87.6" who="#PrezesSPRPKrzysztofParulski">Tendencją światowej prokuratury, która występuje również w Polsce, jest daleko posunięta specjalizacja. Proponuje się powołanie m.in. różnych wydziałów finansowych, wydziałów do walki z przestępczością zorganizowaną. Prokuratorzy wojskowi spełniają wymogi specjalizacji, zwłaszcza w kontaktach z określoną grupą podmiotów, jakimi są żołnierze. Prokurator wojskowy musi mieć nie tylko kwalifikacje zdrowotne, ale również kwalifikacje prawnicze. Wszyscy prokuratorzy wojskowi są absolwentami uniwersytetów, po odpowiednich aplikacjach, najczęściej aplikacjach prokuratorskich w prokuratorach powszechnych, a nawet aplikacjach sądowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy przedstawiciel rządu chciałby ustosunkować się do wypowiedzi pana prezesa?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Pan prezes przedstawia kasandryczną wizję obecnej sytuacji i przyszłości prokuratur wojskowych. Uważamy, że nie należy tego zagadnienia postrzegać w ten sposób.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Dyskusja rozpoczęła się na tle zmiany w art. 118. Chciałbym zaznaczyć, że tutaj jest wyraźnie wspomniane, iż ten przepis dotyczy prokuratorów niebędących oficerami. Chodzi o wskazanie podstawy regulowania tych kwestii. Wskazaliśmy na ustawę o pracownikach urzędów państwowych. Nie może to być ustawa pragmatyczna, bo te osoby nie są żołnierzami. Nie mogą podlegać przepisom, którym podlegają osoby pełniące służbę wojskową. Zatem trudno zgodzić się z uwagą pana prezesa w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Pan prezes wspomniał o szeregu różnych instytucji, które obecnie są wprowadzane. Ale zwracam uwagę, że to są odrębne ustawy i tam te problemy będą regulowane. Nie można wszystkiego uregulować w jednej ustawie.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Chciałbym zwrócić uwagę na kwestię pewnego wyboru. Może ktoś lubi być prokuratorem prokuratury wojskowej i przy okazji oficerem żołnierzem, mieć z tego tytułu dodatkowe warunki – jedni traktują je jako obciążenia, drudzy – jako przyjemność. Ci prokuratorzy nie muszą biegać 3 tys. km, pan prezes przejęzyczył się, lecz 3 tys. m. Mogą również złożyć wypowiedzenie i zakończyć swoją służbę wojskową. Dlatego sytuacja nie wydaje się aż tak tragiczną jak przedstawia pan prezes.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Naszą intencją jest dokonanie pewnego rodzaju przemieszania kadr, ale nie w znaczeniu wyprowadzenia prokuratorów wojskowych z prokuratury. Twierdzenie, że prokuratorzy wojskowi są lepiej przygotowani niż prokuratorzy prokuratury powszechnej, bo musieli więcej uczyć się prawa, jest zapewne krzywdzące dla prokuratorów prokuratur powszechnych. Gdybyśmy tutaj posadzili i jednych, i drugich i dopuścili do dyskusji, to pewnie nie byłoby konsensusu, kto jest lepiej przygotowany do wykonywania zawodu. Uważam, że proponowana ustawa przyczyni się do poprawy sytuacji w prokuraturze wojskowej. Wydaje się, że jest zasadna i potrzebna.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są wnioski formalne do zmiany 22? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany 22? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 22 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do art. 2, który określa termin 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy na wydanie nowych przepisów wykonawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Dotychczasowy art. 116 ust. 2, który zmieniamy, mówi o uposażeniu prokuratorów, asesorów na stanowiskach równorzędnych ustalonych przez Radę Ministrów, czyli nowy przepis dotyczyłby tylko stanowisk równorzędnych, natomiast nie traktowałby o uposażeniu. Bo jeżeli miałoby to dotyczyć uposażenia, to nowa delegacja z art. 116 ust. 6 byłaby niewystarczająca.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Nowy ust. 6 mówi tylko o szczegółowym wykaz stanowisk i funkcji równorzędnych ze stanowiskami i funkcjami prokuratorów, asesorów. Nie mówi o kwestiach płacowych. Jeżeli miałoby to dotyczyć kwestii płacowych, to nowy ust. 6 powinien zawierać te elementy. O kwestiach płacowych prokuratorów wojskowych będących żołnierzami traktuje ust. 4, ale odsyła do przepisów o uposażeniu żołnierzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Zgodnie z art. 116 ust. 6 Rada Ministrów określi porównanie tylko i wyłącznie stanowisk i funkcji. I tylko o to chodzi. Ust. 5 stanowi, że uposażenie, o którym mowa w ust. 4, czyli prokuratorów będących oficerami, oraz że wynagrodzenie prokuratorów wojskowych niebędących oficerami jest równe wynagrodzeniu prokuratorów oraz asesorów i aplikantów w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Jeżeli w rozporządzeniu Rady Ministrów wymienione są stanowiska równorzędne, a z ust. 5 jako przepisu materialnego wynika, że uposażenie musi być równe tym stanowiskom równorzędnym, to jest już przejście. Rozporządzenie Rady Ministrów nie może porównywać uposażeń, może tylko porównywać stanowiska. Porównanie uposażeń występuje w ust. 5 jako przepis materialny.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">To rozporządzenie będzie określało tylko równorzędność stanowisk. Nie będzie mówiło o płacach.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">O płacach jest mowa w ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Wiem, że w ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">One są równe na stanowiskach równorzędnych, a stanowiska równorzędne będą określone w rozporządzeniu Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Równorzędność stanowisk będzie wskazana w rozporządzeniu, natomiast ust. 5 odnosi się do tej zapowiadanej równorzędności. Ust. 5 przewiduje, iż uposażenie, o którym mowa w ust. 4 oraz wynagrodzenie prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury niebędących oficerami, jest równe wynagrodzeniom prokuratorów oraz odpowiednio asesorów i aplikantów w równorzędnych powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKozubski">Obawiamy się, że to rozporządzenie będzie trzeba czytać w kontekście ust. 5 czy innego rozporządzenia, które mówiło będzie o uposażeniu w jednostkach powszechnych. Rozporządzenie mówi tylko o stanowiskach równorzędnych, a nie o płacach.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#ProkuratorNPWJaroslawTraczyk">Tak ma być, dlatego że uposażenie żołnierzy zawodowych będzie wynikało z ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, a uposażenie prokuratorów wojskowych niebędących oficerami będzie regulowało rozporządzenie Rady Ministrów z ustawy o prokuraturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Nikt nie zgłasza wniosków do art. 2. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 3? Nie widzę zgłoszeń? Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Analizujemy uwagę zgłoszoną przed chwilą przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Proponujemy, aby w zmianie 21 w art. 116 w ust. 6 po wyrazie „równorzędny” dodać wyrazy „pod względem uposażenia i wynagrodzenia”. Zatem art. 116 ust. 6 otrzymałby brzmienie: „Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy wykaz stanowisk i funkcji prokuratorów, asesorów i aplikantów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury równorzędnych pod względem uposażenia i wynagrodzenia ze stanowiskami i funkcjami... i dalej jak w przedłożeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Biuro Legislacyjne przyjmuje tę poprawkę. W zmianie 21 w art. 116 ust. 6 dodajemy wyrazy, o których wspomniał pan minister.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Powracamy do zmiany 21. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki do zmiany 21? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Art. 3 został przyjęty. Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze wraz z przyjętymi w trakcie procedowania poprawkami? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze. Przedkłada Sejmowi sprawozdanie i wnosi o przyjęcie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-103.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę pana posła Marka Asta. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselMarekAst">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy jest sprzeciw wobec wyboru pana posła Marka Asta na sprawozdawcę? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Marka Asta na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzedstawicielkaUKIEIrminaKotiuk">Stwierdzam, że projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym „Solidarne Państwo”.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>