text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych i stwierdzam kworum. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Porządek dzienny został państwu przedstawiony na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Marszałek Sejmu w dniu 8 maja br. skierował projekt ustawy do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 554.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Rzeczpospolita Polska, podobnie jak pozostałe nowe państwa członkowskie, które przystąpiły do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r., zobowiązała się do przystąpienia do wspomnianej konwencji poprzez podpisanie 8 grudnia 2004 r. w Brukseli, konwencji o przystąpieniu, która – zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej – powinna być ratyfikowana przez wszystkie państwa członkowskie nie później niż przed końcem pierwszej połowy 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Konwencja arbitrażowa ma na celu wyeliminowanie podwójnego opodatkowania w przypadku, gdy organ podatkowy jednego państwa dokona korekty zysków przedsiębiorstwa powiązanego z przedsiębiorstwem położonym w innym państwie członkowskim.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Dotyczy to sytuacji, gdy podmioty te przeprowadzą między sobą transakcje, których wycena okaże się niezgodna z warunkami, jakie mogłyby uzgodnić między sobą przedsiębiorstwa niezależne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Dla realizacji powyższego celu konwencja arbitrażowa określa procedurę eliminującą różnice opinii krajowych administracji podatkowych w odniesieniu do korekty tzw. cen transferowych uzgodnionych pomiędzy przedsiębiorstwami powiązanymi, które mają siedzibę w państwach członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Jednym ze sposobów jest nałożony na organy podatkowe państw członkowskich w art. 5 konwencji obowiązek wzajemnego poinformowania się o zamiarze dokonania korekty cen transferowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Zastosowanie tego rozwiązania może doprowadzić do porozumienia stron bez uciekania się do innych procedur przewidzianych w konwencji, do których należą: procedura wzajemnego porozumiewania się określona w art. 6 konwencji, która odpowiada procedurze polubownej, oraz postępowanie arbitrażowe, które wszczyna się, gdy porozumienie między organami podatkowymi obu zainteresowanych państw członkowskich nie zostało osiągnięte w ciągu 2 lat w drodze procedury polubownej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">W protokole podpisania konwencji w sprawie przystąpienia do konwencji arbitrażowej Polska złożyła jednostronną deklarację dotyczącą art. 7 konwencji arbitrażowej w następującym brzmieniu: „Termin surowa kara oznacza karę grzywny, karę pozbawienia wolności lub obydwie kary nałożone łącznie albo karę ograniczenia wolności za zawinione przez podatnika naruszenie przepisów Prawa podatkowego”.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Ratyfikowanie przez Polskę omawianej konwencji nie wywoła bezpośrednich skutków finansowych dla sfery finansów publicznych. Jedynie wszczęcie określonej w niej procedury rozstrzygnięcia sporu co do korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych może pociągnąć za sobą koszty. Przewiduje się jednak, że koszty te będą podobne do tych, jakie powstają przy regulowaniu spornych kwestii w sposób przewidziany w dwustronnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Zaproponowany tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej omawianą konwencją, tj. ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, jest uzasadniony tym, iż postanowienia konwencji dotyczą kategorii spraw, dla uregulowania których art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wymaga ustawy. Mowa tu w szczególności o nakładaniu podatków, określaniu podmiotów, przedmiotów opodatkowania oraz stawek podatkowych. Ponadto w trybie ustawowym są ustalane w Polsce również zasady przyznawania ulg i umorzeń podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Z powyższych względów zastosowanie w tym przypadku będzie miał art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, który stanowi podstawę ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychStanislawKomorowski">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy ratyfikacyjnej z druku nr 554.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektów, następnie zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarianPilka">Republika Cypryjska jest powszechnie uważana za jeden z rajów podatkowych. Czy ratyfikacja tej konwencji nie naruszy naszych interesów finansowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaBarbaraMarianowska">Mam pytanie do przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Rozumiem, że chodzi wyłącznie o powiązania kapitałowe tych przedsiębiorstw, nie rodzinne. Czy dobrze interpretuję tę kwestię?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoslankaBarbaraMarianowska">Druga sprawa dotyczy cen transakcyjnych. Na jakim etapie jest Ministerstwo Finansów, jeśli chodzi o przygotowanie do wprowadzenia cen transakcyjnych? Czy kwestia przygotowania pracowników do wdrożenia cen transakcyjnych została oceniona pod względem wydatków i organizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń, zatem proszę panów ministrów o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Chciałbym krótko odpowiedzieć na jedno z pytań, a potem oddam głos ministrowi finansów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Republika Cypru jest stroną konwencji, ponieważ jest jednym z dziesięciu państw, które przystąpiły 1 maja 2004 r. do Unii Europejskiej. Jako jedno z nowych państw członkowskich Republika Cypru była zobowiązana do przystąpienia do konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowZbigniewDynak">Konwencja dotyczy podmiotów powiązanych nie tylko kapitałowo, ale również osobowo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowZbigniewDynak">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące cen transakcyjnych, poproszę o udzielenie na nie odpowiedzi pana Dariusza Niestrzębskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPodatkowDochodowychwMFDariuszNiestrzebski">Pytanie posłanki Barbary Marianowskiej odnosi się do tzw. uprzednich porozumień cenowych, które działają już od 1 stycznia br. W Ministerstwie Finansów, w Departamencie Podatków Dochodowych został powołany zespół, który zajmuje się tymi zagadnieniami.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPodatkowDochodowychwMFDariuszNiestrzebski">Myślę, że pracownicy są przygotowani merytorycznie. Był specjalny nabór pracowników do tego zespołu. Jeśli chodzi o rozwiązywanie zagadnień dotyczących cen transferowych, Ministerstwo Finansów jest przygotowane i realizuje zadanie, które zostało nałożone przez parlament od 1 stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Proponuję przystąpienie do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam propozycję za przyjętą. Nie ma sprzeciwu, zatem przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie tytułu w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy są uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 1 został przyjęty w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy są uwagi do art. 2, dotyczącego terminu wejścia w życie ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">W sytuacji braku uwag do poszczególnych artykułów ustawy zapytuję, czy ktoś z posłów jest przeciwny przyjęciu projektu ustawy z druku nr 554? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisje rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie plenarne Sejmu. Proponuję kandydaturę posła Jarosława Stawiarskiego.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisje wybrały posła Jarosława Stawiarskiego na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>