text_structure.xml
18.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Otwieram posiedzenie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Przepraszam za kilkuminutowe opóźnienie. Chciałam chwilę zaczekać na przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Nie wiem, co jest przyczyną jego nieobecności. Czas nas wszystkich jest bardzo cenny. Należy więc rozpocząć obrady Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Witam serdecznie przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej z sekretarzem stanu Sławomirem Kłosowskim na czele. Witam przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Szczególnie gorąco witam wszystkich posłów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Porządek dzienny został wszystkim doręczony. Przewiduje on rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty z druku nr 1549. Sprawozdawcą podkomisji jest poseł Tadeusz Sławecki, którego proszę o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszSlawecki">Przypadło mi w udziale przedstawienie na wspólnym posiedzeniu Komisji sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty z druku nr 1549, której to podkomisji miałem zaszczyt przewodniczyć.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselTadeuszSlawecki">Podkomisja nadzwyczajna zebrała się na posiedzeniach w dniach 10 i 22 maja oraz 14 czerwca br. Na posiedzeniach tych przeanalizowała dotychczasowy system pomocy materialnej, stypendialnej dla uczniów. Szczególną uwagę zwrócono na stypendia szkolne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselTadeuszSlawecki">Podkomisja zwróciła się do różnych resortów o przygotowanie informacji dotyczących wszelkich form pomocy stypendialnej oraz innych form pomocy materialnej realizowanych w poszczególnych resortach. W dniu 12 czerwca br. wpłynęła informacja z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest to informacja bardzo skondensowana, ale treściwa. Informacje nadesłali również: minister rolnictwa i rozwoju wsi, minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka oraz minister Anna Kalata. Podkomisja miała możliwość zapoznania się z wszystkimi formami pomocy młodzieży nie tylko w resorcie edukacji narodowej, ale też w innych resortach.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselTadeuszSlawecki">W trakcie prac podkomisji wpłynęło stanowisko rządu w sprawie omawianego projektu ustawy. Myślę, że minister Sławomir Kłosowski zaprezentuje nam owo stanowisko.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselTadeuszSlawecki">Na pierwszy rzut oka widać rozbieżność w ocenie skutków nowelizacji. W stanowisku rządu czytamy: „Przyjmując proponowaną przez posłów zmianę wysokości kryterium dochodu uprawniającego do stypendium szkolnego na kwotę 504 zł, stypendium przysługiwałoby około 2,6 mln uczniów. Oznaczałoby to, że kwota przeznaczona na wypłatę stypendiów szkolnych powinna wynosić nie mniej niż 1,3 mld zł.”. Ostatnie zdanie w materiale, jaki uzyskaliśmy z Ministerstwa Edukacji Narodowej, jest następujące: „Oznacza to, że na stypendia szkolne należałoby przeznaczyć kwotę od 1,6 mld zł.”. Wydawało mi się, że stanowisko rządowe było opracowywane na podstawie informacji pochodzących z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jeszcze inna kwota jest wymieniona w uzasadnieniu do projektu ustawy, a jeszcze inna w opracowaniu Biura Analiz Sejmowych. Podkomisja próbowała dociec, która kwota jest właściwa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselTadeuszSlawecki">Premier w ostatnim zdaniu napisał: „Uznając intencje projektodawców a także pozytywne skutki proponowanych zmian, Rada Ministrów uważa, że można by je było wprowadzić dopiero po szczegółowym przeanalizowaniu liczby ewentualnych odbiorców pomocy, a co za tym idzie po pełnym zapewnieniu środków na pomoc materialną dla uczniów.”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselTadeuszSlawecki">Chciałbym poinformować, że pierwotny projekt ustawy został zmieniony. W trakcie prac podkomisji zgłoszono dwie poprawki. Autopoprawka do art. 2 projektu dotyczyła terminu wejścia ustawy w życie. Pierwotnie proponowanym terminem był dzień 1 stycznia 2008 roku. Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zwróciła uwagę, że rozpatrywanie wniosków związane jest raczej z rokiem szkolnym, a nie z początkiem roku kalendarzowego. Ostatecznie podkomisja przyjęła art. 2 w następującej wersji: „Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 sierpnia 2008 r.”.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselTadeuszSlawecki">Treść art. 1 pozostała bez zmian. Jest ona zgodna z treścią zaproponowaną w pierwotnym przedłożeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Mam sygnały, że przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jest już w drodze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Myślę, że możemy teraz wysłuchać opinii rządu, którą przedstawi minister Sławomir Kłosowski. Mamy ją też dostarczoną na piśmie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Jeżeli w dalszym ciągu nie dotrze do nas żaden z członków prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, będziemy musieli zarządzić przerwę. Miejmy nadzieję, że nie będzie takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Chciałbym przedstawić konkluzję stanowiska rządu w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Członkowie Komisji mają przed oczyma szerokie stanowisko w wersji pisemnej, dlatego ograniczę się do spraw najważniejszych. W kilku zdaniach odniosę się też do wątpliwości przewodniczącego podkomisji posła Tadeusza Sławeckiego, dotyczących rzekomych rozbieżności w zakresie skutków finansowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Stanowisko rządu w sprawie projektu jest negatywne. W konkluzji swojej opinii rząd zwraca uwagę, że przyjęcie wyższego kryterium dochodowego w wysokości 504 zł mogłoby doprowadzić do dwóch ewentualności. Pierwsza ewentualność to zwielokrotnienie wydatków na pomoc stypendialną. Przypomnę, że w tej chwili wydatki budżetu państwa na program stypendialny wynoszą 600.000 tys. zł. Pomoc stypendialna obejmuje około 850 tys. uczniów. Gdyby kryterium dochodowe zostało zwiększone do 504 zł, pomoc objęłaby około 2600 tys. uczniów. Spowodowałoby to skutki budżetowe w wysokości około 3.000.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Odniosę się teraz do przytaczanych rozbieżności. W podawanych kwotach, zaczynając od 2.000.000 tys. zł a kończąc na 4.000.000 tys. zł ewentualnych skutków finansowych, zawierają się: pomoc stypendialna sensu stricte oraz różne formy programów pomocowych dla młodzieży, począwszy od aktywizacji jednostek samorządu terytorialnego, poprzez wyrównywanie szans edukacyjnych, aż po zakup wyprawki edukacyjnej dla uczniów klas I-III.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Podwyższenie kryterium dochodowego z 351 zł, które obowiązuje w chwili obecnej, do 504 zł odnosiłoby się nie tylko do programu stypendialnego jako takiego, czyli stypendiów, ale też do pozostałych programów, które w tej chwili są skoncentrowane w rozdziale 8a ustawy o systemie oświaty dotyczącym pomocy materialnej dla uczniów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Jedna ewentualność to wzrost wydatków stypendialnych z 600.000 tys. zł do około 3.000.000 tys. zł. Druga ewentualność to obniżenie wysokości świadczeń wypłacanych uczniom, gdybyśmy uznali, że nie ma wydatnego zwiększenia wydatków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">W tej chwili pomocą stypendialną jest objętych 850 tys. uczniów. Po podwyższeniu kryterium pomocą byłoby objętych ponad 2500 tys. uczniów. W takiej sytuacji minimalna kwota stypendium, która obecnie wynosi 51 zł 20 gr – maksymalna kwota to 128 zł – stałaby się symboliczną kwotą kilku czy kilkunastu złotych. W tej chwili nawet nie potrafię jej określić. Uruchamianie pomocy stypendialnej w takiej wysokości dla jednego ucznia mijałoby się z celem.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Przedstawiłem konkluzję zawartą w naszych materiałach. Całość stanowiska rządu jest do wglądu. Aby zaoszczędzić nasz wspólny czas, skoncentrowałem się na najważniejszych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">W dalszym ciągu w naszym spotkaniu nie uczestniczy żaden z członków prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W związku z tym proponuję ogłoszenie piętnastominutowej przerwy. Jeżeli zostaną zgłoszone jakieś wnioski, poprawki trudno nam będzie cokolwiek poddawać pod głosowanie pod nieobecność członka prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanKochanowski">To skandal. Mija już pół godziny. Prezydium Komisji składa się z przewodniczącego i czterech wiceprzewodniczących. Członkowie dwóch Komisji nie mogą czekać, aż zjawi się któryś z członków prezydium. Trzeba o tym powiadomić marszałka Sejmu, niech zainterweniuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Marszałek Sejmu na pewno zostanie powiadomiony o zaistniałej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Mam obawy regulaminowe. Obawiam się, że jeśli Komisje przegłosują jakiś wniosek, wynik głosowania może być podważony z uwagi na to, że nie ma żadnego członka prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszSlawecki">Wszyscy posłowie otrzymali zawiadomienie o posiedzeniu Komisji. Mamy kworum. Obecna jest przewodnicząca Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Proponuję, abyśmy w tej chwili rozpoczęli dyskusję, wyjaśnili wszystkie wątpliwości. Jeśli padną wnioski, które będą wymagały przegłosowania i w dalszym ciągu nie będzie żadnego członka prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, ogłosimy przerwę. Nie blokujmy jednak całej debaty.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselTadeuszSlawecki">Przypominam, że o godz. 17.00 rozpoczyna się posiedzenie innej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAnnaPaluch">Nawiązałam kontakt z posłem Dawidem Jackiewiczem, który powiedział mi, iż uprzedzał o swojej nieobecności. Czynimy starania, aby na posiedzenie Komisji dotarł któryś z wiceprzewodniczących Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Aby bezproduktywnie nie spędzać najbliższej godziny, najlepiej ogłosić piętnastominutową przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Myślę, że nie potrzeba piętnastu minut. Spotkamy się po dziesięciu minutach. Myślę, że do tego czasu któryś z wiceprzewodniczących dotrze na salę obrad.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Ogłaszam koniec przerwy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Ponieważ powstała wątpliwość natury regulaminowej, bardzo proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o przedstawienie nam wykładni stosownego przepisu w sytuacji, gdy na wspólnym posiedzeniu dwóch Komisji żaden z członków prezydium jednej z Komisji nie jest obecny.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Zgodnie z art. 163 ust. 1 regulaminu Sejmu, komisje mogą odbywać posiedzenia wspólne, którym przewodniczy jeden z przewodniczących Komisji. Przy czym przez przewodniczącego rozumie się też wiceprzewodniczącego. Jeżeli na posiedzeniu więcej niż jednej Komisji jest obecny którykolwiek z członków prezydium, nie ma przeszkód formalnych do prowadzenia obrad, o ile w Komisjach jest kworum czyli jedna trzecia składu każdej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Wysłuchaliśmy wykładni Biura Legislacyjnego, co do przepisu regulaminu Sejmu odnoszącego się do sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanKochanowski">Mam wątpliwości odnośnie do przedstawionej interpretacji. Dla formalności proszę o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">To oczywiście powinniśmy uczynić. Proszę o sprawdzenie kworum w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Kworum mamy w obu Komisjach.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Zgodnie z regulaminem Sejmu, obrady Komisji są prawomocne. W związku z tym będziemy kontynuować prace nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Po przestawieniu sprawozdania przez przewodniczącego podkomisji oraz stanowiska rządu przez przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselArturGorski">Myślę, że wszyscy z uwagą wysłuchali argumentacji ministra Sławomira Kłosowskiego. Stanowisko rządu mamy też na piśmie. Jeżeli weźmiemy pod uwagę sytuację budżetową oraz plany rządu w kwestii stypendiów, okaże się, że omawiany projekt, mimo tego iż jego idea jest słuszna, nie ma racji bytu. Nie jestem pewien, czy wobec stanowiska resortu edukacji narodowej jest sens dyskutowania nad nim. Dyskusja mogła się odbyć w trakcie obrad podkomisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselArturGorski">Chciałbym zgłosić wniosek formalny o przerwanie dyskusji i przeprowadzenie głosowania w sprawie odrzucenia projektu. Zgłaszam wniosek o odrzucenie projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Widzę jakieś poruszenie. Czy coś się zmieniło w stanowisku Biura Legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Ogłaszam przerwę techniczną.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Jeszcze raz proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o przedstawienie wykładni przepisu regulaminu Sejmu. Nie chodzi tylko o samą możliwość prowadzenia posiedzenia, ale też o związane z tym konsekwencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Regulamin Sejmu nie normuje wprost wielu spraw. W swojej poprzedniej wypowiedzi odnosiłam się do kwestii prowadzenia obrad dwóch lub większej liczby Komisji. Jeśli jest obecny choćby jeden członek prezydium którejkolwiek z Komisji, nie ma przeszkód do prowadzenia obrad. Pojawia się jednak przeszkoda natury bardziej faktycznej niż proceduralnej. Jeżeli efektem prac Komisji będzie przyjęcie sprawozdania, muszą się na nim znaleźć podpisy jednego członka prezydium każdej z Komisji oraz posła sprawozdawcy. Kiedy w posiedzeniu nie uczestniczą członkowie prezydium jednej z Komisji, powstaje wątpliwość, kto mógłby podpisać sprawozdanie. Obrady mogą się toczyć. Gdyby jednak miały one zakończyć się przyjęciem sprawozdania, powstałby problem z jego podpisaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Myślę, że wykładnia jest dla nas jasna i czytelna. Uważam, że nie ma najmniejszego sensu prowadzenie jedynie dyskusji. Gdy spotkamy się za jakiś czas, dyskusja rozpocznie się od nowa.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Bardzo przepraszam za zaistniałą sytuację. Nie pozostaje nam nic innego, jak zakończyć posiedzenie Komisji i wyznaczyć termin nowego posiedzenia. O tym, co się zdarzyło, oczywiście powiadomię marszałka Sejmu, zgodnie ze zgłaszaną sugestią.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselArturGorski">Mam pytanie do legislatorów? Co by było w przypadku przyjęcia mojego wniosku? Co by było w przypadku odrzucenia projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">O przebiegu posiedzenia decyduje prowadzący je poseł.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Jeszcze raz przepraszam za zaistniałą sytuację.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacaposelMariaNowak">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>