text_structure.xml 13.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam serdecznie posłów i przedstawicieli rządu z panem wiceministrem B. Zdziennickim na czele.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Porządek dzienny został przedstawiony państwu na piśmie; czy są uwagi do tego porządku? Uwag nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przypominam, że na początku mamy informację przewodniczącego podkomisji o stanie prac nad projektami ustaw rządowego i poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jako załącznik do dzisiejszego zaproszenia otrzymali państwo list wystosowany przez przewodniczącego podkomisji posła R. Grodzickiego. Treść listu jest więc państwu znana, niemniej proponuję, aby pan poseł przedstawił nam w sposób syntetyczny główne wątki tego dokumentu i przedstawił nam jego rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jak wiadomo, 13 września br. Sejm podjął uchwałą zobowiązującą obydwie Komisje do złożenia sprawozdania o pracach nad rządowym i poselskim projektem ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do 10 października br. ten projekt nie był konsultowany z żadną z komisji sejmowych, był inicjatywą poselską. Wokół tego projektu na posiedzeniu Komisji było wiele sporów, w efekcie Sejm uchwalił to, co uchwalił.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Podkomisja do rozpatrzenia tych projektów została powołana 22 sierpnia bieżącego roku i rozpoczęła pracę.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Problem polega na tym, że są tam dwa różne projekty ustaw, różne co do zakresu merytorycznego. Projekt rządowy przewiduje uchwalenie nowej ustawy, całkowicie od podstaw. Projekt poselski przewiduje dokonanie korekt w bieżącej ustawie, oraz zmianę dwóch innych ustaw, przy czym druga zmiana jest klasyczną problematyką antykorupcyjną i powiązana dosyć luźno z tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">W efekcie podkomisja wystąpiła do właściwych merytorycznie komisji z prośbą o wyrażenie opinii co do zakresu tych zmian. Chodzi mi tu o Komisję Samorządu Terytorialnego oraz o Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych, ponieważ zmiany w pozostałych dwóch ustawach leżą w zakresie merytorycznym działania tych dwóch Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponieważ zmiana dotycząca ustawy samorządowej jest na tyle istotna z punktu widzenia samorządowców, że może być postrzegana jako zamach na wolność samorządowców, podkomisja wystąpiła także do ogólnopolskich organizacji samorządu terytorialnego z prośbą o ustosunkowanie się do tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Podkomisja przyjęła także jako materiał bazowy do swoich prac  treść projektu rządowego, ponieważ on niesie z sobą w szerszym zakresie  nowe jakości regulacji, nie wykluczając niektórych pomysłów, które zawarte są w projekcie poselskim.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do momentu otrzymania opinii zarówno z Komisji, jak i z Ogólnopolskiej Organizacji Samorządowców, zakończenie prac podkomisji nie jest możliwe. Treść tych opinii będzie rzutowała na ostateczną wersję ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jest także i tak, że w tej chwili trwają prace nad ustawą o pracownikach samorządowych, a jak wiadomo problem antykorupcji w tej chwili, to nie tylko problem antykorupcji w administracji rządowej w relacji z parlamentem, ale także problem relacji samorządu i świata gospodarczego na tych niższych szczeblach. Trzeba więc tu uwzględnić pewne rozwiązania, które będą miały miejsce w ustawie o pracownikach samorządowych i które są w ustawie o samorządzie terytorialnym. Być może wszystko to przejdzie do ustawy antykorupcyjnej lub będzie musiało być to uwzględnione w poszczególnych ustawach.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jest także problem pewnych antykorupcyjnych powiązań, które bardzo często są podnoszone w prasie, chodzi mi tu o korupcyjne powiązania świata polityki ze światem gospodarczym. Wymagać to będzie również pewnych rozwiązań, które zostaną umieszczone w ustawie o partiach politycznych. Konieczna więc jest tu pewna sekwencja rozwiązań, jeżeli chcemy stworzyć dobrą ustawę, a nie nowelizować jej zaraz po ogłoszeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselRyszardGrodzicki">Stąd podkomisja wnosi do Sejmu o zmianę terminu przedłożenia sprawozdania do 30 listopada bieżącego roku. Jak wiadomo, w tej samej uchwale prostszy problem rozpatrzenia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego otrzymał znacznie dłuższy termin. Natomiast napisanie nowej ustawy wymaga dużego nakładu wysiłków i czasu, stąd też taki, a nie inny wniosek skierowany do obu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy do posła przewodniczącego podkomisji są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Panie przewodniczący, chciałbym przede wszystkim zapytać osoby, które podpisały porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia połączonych Komisji, jaki był sens w sprawach technicznych zwoływać przedstawicieli rządu, gości, ekspertów i dziennikarzy?  Przecież jest to sprawa techniczna i powinna być załatwiona szybko - to po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrzysztofKaminski">Po drugie, czy rzeczywiście ten argument, o którym mówił poseł Grodzicki, że się nie zdąży - a jak wiem, pierwsze posiedzenie podkomisji odbyło się we wrześniu - nie mógł być przedstawiony 13 września w Sejmie, kiedy nierozważnie Sejm podjął nierozważną uchwałę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są inne pytania do pana przewodniczącego podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawRogowski">Chciałbym zadać pytanie, które być może jest chęcią potwierdzenia zamiaru zakończenia prac przez posła Grodzickiego. Dwa słowa wyjaśnienia, dlaczego posłowie chcieli tak szybkiego zakończenia prac nad tymi ustawami? Oczywiście podkomisja zaczęła prace dość późno, a przecież projekty tych ustaw leżały dość długo w Sejmie. Wiemy wszyscy przecież, że zbliża się koniec kadencji i w ostatnim okresie kadencji Sejmu pewne ataki przeciwko Sejmowi, przeciwko wszystkim klubom będą się raczej nasilać, a jednym z przedmiotów takiej krytyki mogą być właśnie sprawy dotyczące tych ustaw, że nie zostały one opracowane. Uważamy zresztą, że są to jedne z ważniejszych ustaw. Tylko z troski o to, żeby rzeczywiście tok legislacyjny został zakończony, postulowaliśmy wyznaczenie terminu. Może rzeczywiście termin był za krótki i jeśli poseł Grodzicki potwierdzi, że do końca listopada te prace zostałyby zakończone, to uważamy, że jest to termin rozsądny na uchwalenie tych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Muszę powiedzieć, że w trakcie debaty, wieczorem poprzedzającym podjęcie uchwały, zgłaszano, że jest to termin nierealny. Tak się złożyło i nie chciałbym tu zastępować przewodniczących obu Komisji, ale wydaje mi się, że efektem tego posiedzenia powinno być wystąpienie do Prezydium Sejmu, by wykonało ono inicjatywę uchwałodawczą, polegającą na zmianie terminu tej uchwały. Mogą również obie Komisje wykazać taką inicjatywę i wystąpić z wnioskiem o rozszerzenie porządku obrad jeszcze w trakcie tego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Chciałbym zaproponować, abyśmy uchwalili inicjatywę ustawodawczą, ale zanim ją sformułuję, chcę zapytać czy ten nowy termin, jest terminem realnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Muszę powiedzieć, dlaczego nie mieścimy się w obecnym terminie. Po prostu dlatego, że osoby, które są w tej podkomisji są także zaangażowane w pracach nad innymi ustawami i to w pracach, które rozpoczęto wcześniej. Na przykład Kodeks karny. Trudno odciągnąć te osoby od prac nad Kodeksem karnym, bo co by nie mówić, te prace są ważniejsze. Są zaplanowane w harmonogramie innych podkomisji, i to też powoduje, że trudno jest wygospodarować termin posiedzeń tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Termin 30 listopada jest terminem realnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Były dwie propozycje: albo wystąpienie do Prezydium Sejmu o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej, albo podjęcie inicjatywy uchwałodawczej przez połączone Komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Panie przewodniczący, z praktyki konwentu seniorów wiem, że szybszą drogą jest inicjatywa Prezydium Sejmu, gdyż wprowadza ono do porządku obrad dany punkt.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselKrzysztofKaminski">Inaczej musimy mieć projekt uchwały, siedem dni ... i już wtedy stracimy to najbliższe posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Rozumiem, że są argumenty za tym, abyśmy wystąpili do Prezydium Sejmu ze stosownym wnioskiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pan poseł Kamiński wprowadza członków Komisji w błąd, bo procedura dotyczy wniosku Prezydium Sejmu i musi być zmieniona uchwała. Sejm nie podejmował tzw. uchwały towarzyszącej czytaniu, tylko uchwałę pisemną. Zmiana więc tego terminu może nastąpić tylko poprzez nowelizację tamtej uchwały. Nie mówię, że jedna z tych dróg jest niemożliwa, natomiast taka sama procedura w obu wypadkach wiedzie do osiągnięcia celu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Panie przewodniczący, myślę, że w tym wypadku proste wystąpienie obu przewodniczących Komisji do Prezydium Sejmu o wydłużenie terminu będzie wystarczające. Niech Prezydium Sejmu zajmie się procedurą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jest propozycja wniosku do Prezydium Sejmu, jako wyraz dzisiejszego posiedzenia, o zmianę terminu na 30 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do tej propozycji, która jest wynikiem dyskusji w dniu dzisiejszym? Uwag nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa jest przeciwny takiemu wnioskowi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że istnieje konsensus w tej sprawie i jednomyślnie Komisje postanowiły się zwrócić do Prezydium Sejmu o przedłużenie terminu prac podkomisji do 30 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przypominam, że 15 października odbędzie się posiedzenie naszych obu Komisji, poświęcone ustawie o radcach prawnych i adwokaturze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszSzymanski">W związku z tym, że 15 i 16 jest zaplanowane posiedzenie Komisji Konstytucyjnej i będą trwały tam cały czas głosowania, a większość członków naszych Komisji bierze udział w pracach tej Komisji, czy nie rozważniej byłoby zaprojektować to posiedzenie na przerwę w obradach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę państwa, prezydia obu Komisji analizowały bardzo szczegółowo wszystkie możliwe terminy, ale jesteśmy w takim stadium pracy Sejmu, że terminy się  ze sobą nie zgadzają. 15. jest posiedzenie Komisji Konstytucyjnej, 16. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka wyjeżdża na kilkudniowe posiedzenie do Rzeszowa. Ten termin jest już od dawna znany i musicie państwo jakoś wędrować pomiędzy dwoma salami.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przypominam również, że 15. o godzinie 16. odbędzie się posiedzenie poświęcone stanowisku Senatu w sprawie aborcji.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>