text_structure.xml 59.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Otwieram posiedzenie Komisji Obrony narodowej i witam wszystkich obecnych. Porządek dzienny został dostarczony, uwag nie ma, proponuję przystąpić do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela kierownictwa resortu obrony narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Problemy związane z realizacją przedmiotowej ustawy zostały przedstawione posłom w odrębnej informacji, przygotowanej przez resort obrony narodowej. Dlatego też pragnę skupić się na ustawie emerytalnej dla wojska, w kontekście proponowanych rozwiązań, zawartych w programie reformy ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Zastosowanie w stosunku do żołnierzy zawodowych analogicznych rozwiązań jak w systemie ubezpieczeniowym, a więc pracowniczym, zdaniem resortu obrony narodowej nie ma merytorycznego uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Propozycje te w zakresie  dwupoziomowego systemu emerytalnego, a więc powszechnej renty państwowej oraz emerytury wojskowej, sposobu rewaloryzacji wojskowych świadczeń emerytalno-rentowych na zasadach powszechnych, ograniczenia podstawy wymiaru świadczeń do kwoty 250% przeciętnego wynagrodzenia oraz zawieszenia i zmniejszenia świadczeń z tytułu uzyskiwania dochodów, w przypadku gdy emerytura lub renta wraz z wynagrodzeniem przekroczy podstawę wymiaru - nie przystają do filozofii zaopatrzeniowego charakteru systemu emerytalnego żołnierzy zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Wojskowy system emerytalny, jako odrębny system zaopatrzeniowy, różni się od systemu ubezpieczeniowego. Spełnia również bardzo istotną rolę i funkcję w prowadzeniu właściwej polityki kadrowej i służbowej, stosownie do potrzeb sił zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Charakter, specyfika, wymogi zawodowej służby wojskowej, a w tym przede wszystkim model przebiegu służby, wykluczają dążenie do utrzymania w armii żołnierzy, do czasu osiągnięcia pełnego pułapu wysługi emerytalnej, zakładanego w systemie ubezpieczeniowym.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Zupełnie inne, odmienne zadania i charakter służby zawodowej, od pracowniczego stosunku pracy, zakładają istnienie sprawnej, młodej armii, dopasowanej wiekowo do wymogów psychofizycznych, stawianych żołnierzom na poszczególnych stanowiskach, w tym liniowych, a tych jest najwięcej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Wyklucza to możliwość "dosługiwania" żołnierzy do granicy wieku emerytalnego i nierzadko skutkuje konieczność ich odejścia do rezerwy, często wbrew ich woli, nie wszyscy bowiem mogą awansować. Struktura stanowisk w wojsku ma kształt piramidalny i tylko najlepsi idą w górę. Niewielka część jakiś czas może służyć w sztabach, instytucjach i administracji wojskowej, ale tych stanowisk jest mało.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Dlatego też emerytura, jako swoista rekompensata za szczególne warunki służby, powinna stanowić gwarancję podstawy bytu żołnierza i jego rodziny, w sytuacji wcześniej nieprzewidzianej i najczęściej rozbieżnej z jego oczekiwaniami.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Pragnę zauważyć, że kilkanaście miesięcy od uchwalenia wojskowej ustawy emerytalnej, która umożliwia prowadzenie właściwej polityki kadrowej, sprzyjającej tworzeniu nowoczesnej armii, podejmowane są próby obalenia podstawowych filarów, na jakich oparty jest obecny, wojskowy system emerytalny.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Ministerstwo Obrony Narodowej nie popiera takiego działania. Stanowisko resortu wynika z tego, że wprowadzenie zasad waloryzacji zrywających powiązania emerytury z uposażeniem, doprowadzi w niedługim czasie do powstawania starych portfeli emerytalnych. Myśmy już to przeżyli.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Ograniczenie natomiast podstawy wymiaru do kwoty 250% przeciętnego wynagrodzenia spowoduje, że emerytura dla oficera - już od stopnia kapitana wzwyż - pozostanie na tym samym poziomie, co w warunkach wojska byłoby zjawiskiem wysoce niepożądanym.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Taka sytuacja z jednej strony doprowadziłaby do przedwczesnego odejścia z wojska wielu młodych specjalistów, których wykształcenie i przygotowanie do zawodu związane było z poniesieniem przez budżet państwa znacznych środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Z drugiej strony, zaistniałoby zjawisko chęci pozostawania w służbie żołnierzy, którzy osiągnęli już wiek emerytalny, z obawy przed niską emeryturą.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Obawiam się, że proponowane uregulowania, sprzeczne przecież z polityką kadrową sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, niechybnie doprowadzą do dezorientacji kadry zawodowej, gwałtownego spadku motywacji do zawodowej służby wojskowej i zajmowania wyższych stanowisk. W rezultacie, jej efektem może być osłabienie siły wojska.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Nie byłoby celowym także wprowadzenie do wojskowego systemu emerytalnego zasad, proponowanych dla systemu powszechnego. Ograniczenia i zawieszania świadczeń emerytalno-rentowych, w przypadku zarobkowania.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Stworzenie możliwości uzyskiwania wynagrodzenia po zwolnieniu żołnierza ze służby, wynika z potrzeb zagwarantowania mu takiego poziomu życia w cywilu, jaki osiągnęli jego rówieśnicy, którzy - nie pełniąc służby wojskowej - mieli możliwość zdobycia odpowiedniej pozycji zawodowej w cywilu.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Tak więc emerytura, łącznie z wynagrodzeniem, ma spełniać tę rolę. Jeśli zaś chodzi o wprowadzenie do systemu wojskowego renty państwowej, mającej głównie na celu oczyszczenie funduszu ubezpieczeń społecznych ze składników, jest to fundusz zasadny, ponieważ wszelkie wydatki związane z wojskowym zaopatrzeniem emerytalnym, pokrywane są z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Chciałbym podkreślić, że siły zbrojne są zbyt ważnym elementem obronności, aby poddawane były eksperymentom mogącym spowodować perturbacje kadrowe, osłabiające wartość i dyspozycyjność wojska. Jest zasadą powszechnie znaną, stosowaną w poszczególnych państwach, że służbę zawodową musi cechować konkurencyjność w stosunku do innych zawodów.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Atrakcyjność służby zawodowej jest działaniem wielokierunkowym i polega m.in. na odpowiednim uposażeniu w czasie pełnienia służby. Także po zakończeniu służby należy zapewnić żołnierzowi godziwe zasady emerytalno-rentowe, a nie pogarszanie warunków nabywania uprawnień emerytalno-rentowych.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Uregulowania obecnej ustawy dają poczucie bezpieczeństwa. Jest to niezwykle istotne dla żołnierzy aktualnie pełniących służbę wojskową, jak i przebywających w rezerwie.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Dlatego minister obrony narodowej w pełni popiera stanowisko kadry zawodowej i środowiska emerytów i rencistów wojskowych, że obowiązujący wojskowy system emerytalny, który od 1923 r. jest systemem odrębnym, powinien być zachowany w niezmienionym kształcie.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Jednocześnie pragnę zauważyć, że odrębność wojskowego systemu emerytalnego nie występuje jedynie w Polsce. Analizując systemy emerytalne innych państw należy stwierdzić, że stosowane są tam i to powszechnie odrębne rozwiązania, we wszystkich armiach.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Przedstawię krótkie uzasadnienie do wojskowej ustawy emerytalnej, obowiązującej np. w Belgii, ale także i w innych krajach. Korzystniejszy od pracowniczego wojskowy system emerytalny, jest tam uzasadniony koniecznością wynagrodzenia wielu lat służby, w trakcie której zarobki żołnierza nie były adekwatne do kwalifikacji, obciążenia i charakteru pracy, a także koniecznością zrekompensowania wcześniejszego odejścia z czynnego życia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Wiąże się to także i z posiadaniem rodziny. Żony żołnierzy zawodowych nie mogą podejmować pracy, nie z ich woli, tylko z konieczności. W związku z tym, większość żon żołnierzy kadry zawodowej emerytury nie posiada, żyją z emerytury męża-żołnierza zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Kończąc swoje wystąpienie, chciałbym wyrazić przekonanie, że Komisja Obrony Narodowej podzieli raczej pogląd dotyczący przedstawionej przeze mnie materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Swoją informację chciałbym przedstawić w dwóch płaszczyznach. W pierwszej, będzie ona niezmiernie lakoniczna, ale myślę, że wyjaśni sporo dotychczasowych informacji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">W dniu wczorajszym minister pracy i polityki socjalnej, na posiedzeniu Rady Ministrów wniósł projekt ustawy o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw. Była ona przedmiotem uprzedniej miesięcznej konsultacji i nie zawiera rozwiązań związanych ze zmianą rewaloryzacji na rok 1996 w tzw. służbach mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Tak więc zarzuty dotyczące tego, iż rząd przygotowuje zamach na zasady waloryzacji, zawarte m.in. w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy, z dniem dzisiejszym straciły swoje uzasadnienie. Inną kwestią, do której chciałbym się odnieść słuchając wystąpienia pana ministra, są to kwestie związane z konsultacją programu reformy ubezpieczeń społecznych, z zawartymi w nich propozycjami.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Jest to druga płaszczyzna. Program reformy rzeczywiście jest programem rządowym, dlatego chyba trudno ministrowi obrony narodowej tak zdecydowanie się odcinać od niego. Rozumiem, że po konsultacjach może prezentować krytyczne stanowisko środowiska wojskowego, żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">W programie tym rzeczywiście były zawarte propozycje odnoszące się do wszystkich systemów składających się na sferę zabezpieczenia społecznego. Do systemów zaopatrzenia tzw. służb mundurowych, tzn. żołnierzy, policji, funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Straży Pożarnej, służby więziennej, ale także odrębnego systemu ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Program reformy dotyka także pozostałych sfer zabezpieczenia społecznego, myślę tutaj w szczególności o systemie pomocy społecznej. Były tam i są nadal propozycje, które poddane zostały konsultacjom.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Zgodnie z decyzją organów stałego komitetu Rady Ministrów do spraw społeczno-politycznych potrwają najprawdopodobniej do końca września. Również sformułowane pewne tezy, dotyczące dostosowania do zreformowanego systemu zabezpieczenia społecznego, także systemów zaopatrzeniowych, adresowanych w szczególności do funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Propozycje w programie były bardzo lakoniczne, były zaledwie zasygnalizowaniem tematu i próbą ewentualnego rozszyfrowania pewnych rozwiązań dla potrzeb zmodyfikowanych służb mundurowych, podjęliśmy w ministerstwie inicjatywę, aby powołać odrębne zespoły działające w ramach zespołów, prowadzących problematykę reformy systemu ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Powołaliśmy zespół zajmujący się m.in. problematyką zaopatrzenia służb mundurowych. Odbyły się dwa spotkania, 25 lipca i 16 sierpnia, w najbliższym czasie odbędzie się następne spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Te spotkania mają przynieść odpowiedź m.in. na ten temat, czy z punktu widzenia systemu zaopatrzeniowego i stanu prawnego obecnie obowiązującego istnieje formalna, a także merytoryczna możliwość ewentualnie modyfikacji obecnie istniejących systemów. Jeżeli istnieje, to w jakim kierunku powinny iść te modyfikacje?</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Istotnym ogranicznikiem tej dyskusji jest fakt i, mamy tego pełną świadomość, w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, jak również mogę mówić o świadomości, jaką ma rząd. Nie można przeprowadzić reformy, w tym także w systemie zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, bez społecznego przyzwolenia.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Bez przyzwolenia społecznego nie da się przeprowadzić tego gigantycznego przedsięwzięcia. Rozmawiając i dyskutując na temat przyzwolenia społecznego, trzeba zdawać sobie sprawę zarówno z uzasadnień odrębności istnienia systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, jak i niezbędnych warunków związanych z synchronizacją tego systemu, z całą sferą zabezpieczenia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Takim elementem synchronizacji miał być m.in.  mechanizm waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych. Miało być takim elementem ewentualnie zastosowanie pewnych innych standardów.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Niewątpliwie jednak, przyjęcie tego krańcowego poglądu, który się rysuje, iż w systemie zaopatrzeniowym nie powinny być objęte reformą ubezpieczeń społecznych, oznaczać by miało de facto pozostawienie tego systemu, czy tych systemów, poza obrębem reformy.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">W istotny sposób zmodyfikowałoby to pierwotny kształt projektu, który zakładał, że system gwarancji państwowych w każdym systemie będzie ukształtowany na jednolitym poziomie. Jest to jedna z kwestii, która jeszcze dzisiaj nie jest rozstrzygnięta.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Jeżeli rzeczywiście dominujące stanowisko będzie takie, aby systemy zaopatrzeniowe nie obejmować tą reformą, to trzeba będzie istotnie zmodyfikować rozwiązania projektowanej reformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Zanim rozpoczniemy dyskusję, proszę pana ministra o wyraźną odpowiedź, czy rząd na wczorajszym posiedzeniu,  rozpatrując projekt ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym na rok 1996, podjął decyzję o wyłączeniu rent i emerytur mundurowych i ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, dotyczącym służb mundurowych, policyjnych, tych, które są w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy potwierdził, że nie jest to element tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WiceministerLeslawNawacki">W dniu wczorajszym Rada Ministrów przyjęła projekt stosownej ustawy, który w trybie pilnym ma być przekazany do Sejmu. W tym projekcie nie ma zmian w ustawach regulujących system waloryzacji w zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WiceministerLeslawNawacki">Ani tych nadzorowanych przez ministra obrony narodowej, ani tych nadzorowanych przez ministra spraw wewnętrznych, ani tych - myślę o służbie więziennej - które podlegają ministrowi sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszZemke">Chciałem podziękować prezydium Komisji Obrony Narodowej za to, że doprowadziło do posiedzenia na ten temat. W przeciwieństwie do pana ministra pracy i polityki socjalnej uważam, że jest to jednak temat i jest spory problem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanuszZemke">Problem sprowadza się do tego, że jak powiedział pan minister, propozycja ta nie zyskała aprobaty w zainteresowanych środowiskach. Można na te propozycje patrzeć z punktu widzenia odbioru społecznego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanuszZemke">Chciałbym spojrzeć na tę propozycję, która jednak była dyskutowana przez kilka tygodni z punktu widzenia powagi państwa. To co działo się wokół emerytur, źle świadczy o stosunku rządu do jednego z najistotniejszych elementów aparatu państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanuszZemke">Stan jest taki. Po ponad 70 latach przyjęliśmy zmiany w systemie emerytalnym. Przyjęliśmy je z inicjatywy Komisji Obrony Narodowej i ponosimy za to w pewnym sensie moralną i polityczną odpowiedzialność. Chodzi o to, żeby rozwiązania te nie były na rok, dwa lub trzy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselJanuszZemke">Na początku lipca, kiedy propozycje się pojawiły, starałem się dokonać dosyć wnikliwych analiz, dotyczących wszystkich służb mundurowych, bo sprawa nie dotyczy tylko wojska. Najogólniej można powiedzieć, że gdyby ten projekt przeszedł, środowiska te miałyby pełne  prawo czuć się oszukane.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselJanuszZemke">Zawarliśmy z nimi umowę, która sprowadzała się do tego, że obniżyliśmy kilkanaście parametrów funkcjonujących przez ponad 70 lat. Czyli nie 100%, a maksymalnie 75%, nie 3% za rok służby, a 2,6%, a także ograniczenia w dodatkowym zarobkowaniu. Wyłączyliśmy z dobrodziejstw ustawy osoby, które pracowały w służbach informacyjnych WP, w prokuraturze wojskowej itd.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselJanuszZemke">Wszystko to zrobiliśmy w zamian za likwidację starych portfeli i za wprowadzenie czytelnego mechanizmu waloryzacji. Propozycja, która została przygotowana, odbierała w konsekwencji te dwa rozwiązania, korzystnie przyjęte przez środowiska.  Gdyby była traktowana poważnie, narażałaby na szwank nasze intencje i nasz stosunek do tych środowisk.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselJanuszZemke">Nie mogę podzielić analiz ekonomicznych, które wiązały się z próbą uzasadnienia tejże ustawy. Nie brały one pod uwagę takiego czynnika, że waloryzacja emerytur nastąpiła dopiero po  2,5 latach. Przez ten okres ludzie ci mieli często niższe świadczenia, niż w systemie powszechnym.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselJanuszZemke">To co się stało w ub. roku było wyrównaniem tych zaległości. Komisja Obrony Narodowej, jako autor i gospodarz ustawy powinna być wyjątkowo wyczulona na próby "majstrowania" przy tym akcie. Byłoby sprawą niedobrą, gdyby co 2, 3 lata zmieniać pewne podstawowe reguły wiążące się z polityką kadrową, z polityką świadczeń dotyczących żołnierzy i policjantów.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PoselJanuszZemke">Układy i koalicje mogą być różne, ale polityka wobec tego aparatu państwa, powinna być poważna i stała, a nie modyfikowana co pewien czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WiceministerLeslawNawacki">Szanuję wielce pana dogłębną znajomość systemu zaopatrzenia służb mundurowych, szanuję zaangażowanie w obronę status quo stanu prawnego. Chciałbym tylko poinformować Komisję, że intencją projektowanych zmian zasad waloryzacji nie było pogorszenie sytuacji służb mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WiceministerLeslawNawacki">Chodziło tylko o przyjęcie zasady, że w roku 1996, ze względu na trudną sytuację budżetową, we wszystkich systemach zmieniamy zasady waloryzacji, na niekorzyść obecnie funkcjonujących systemów. Mówienie z tego powodu, że było to tylko godzenie w system zaopatrzenia służb mundurowych, jest niewłaściwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszOnyszkiewicz">Po wystąpieniu pana posła Zemke mam niewiele już do powiedzenia i do dodania. Przyłączam się absolutnie do tego, o czym mówił pan poseł Zemke, ale chciałbym podnieść jedną sprawę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanuszOnyszkiewicz">Nasza Komisja czuje się autorem poprzedniego rozwiązania i cieszy nas wszystkich decyzja rządu, ażeby wycofać tę sprawę. Szkoda została zrobiona, postawiono mianowicie znak zapytania nad tą ustawą. Znak zapytania, który powoduje ogromne poruszenie w środowisku wojskowym.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJanuszOnyszkiewicz">Kiedy dzisiaj został postawiony znak zapytania, to powstaje podejrzenie, że może on ponownie zostać wkrótce postawiony. W związku z tym sądzę, że jest to trochę za mało, żeby powiedzieć, iż rząd w tej chwili nie przedstawia sprawy i zmienia zdanie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJanuszOnyszkiewicz">Dobrze, że zostało to zrobione i powiedziane. Sądzę jednak, że na miejscu byłaby deklaracja, iż nie jest to chwilowe wycofanie się z tego rodzaju intencji. Jest to rzecz stała, a więc ustawa emerytalna nie tylko nie jest kwestionowana dzisiaj, ale także nie będzie kwestionowana w przyszłości. Jest to element stały naszych regulacji prawnych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJanuszOnyszkiewicz">Wojsko musi mieć poczucie stabilności. Wracam do tego, o czym mówił pan poseł Zemke. W wojsku już od roku się gotuje, a decyzja rządu może być odebrana następująco. Na dzisiaj sprawa została odsunięta, ale nie wiadomo, co będzie za pół roku, co będzie za rok.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselJanuszOnyszkiewicz">Wojsko potrzebuje w tej mierze także stabilizacji. Emerytury wojskowe, są to emerytury osób, które wiążą z wojskiem swoją całą karierę, swoje całe życie. Wobec tego horyzont czasowy, jakim wojskowi operują, musi być horyzontem długim, opartym na poczuciu stabilności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWladyslawMedwid">Po wypowiedzi pana posła Onyszkiewicza nie mam już wiele do powiedzenia. Myślę, że należałoby wrócić do historii ustawy, którą uchwaliliśmy 10 grudnia 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselWladyslawMedwid">Nie będę wracał do sytuacji sprzed 70 lat, jak również do lat, które przedstawił pan poseł Zemke. Były to lata, które faktycznie przesądziły o tym, że powinniśmy na tę ustawę spojrzeć w inny sposób. Próbowaliśmy znaleźć jakiś sposób podczas obrad w 1993 r. i co się dzieje?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselWladyslawMedwid">Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej próbuje drogą okrężną dochodzić do zrównania wszelkich możliwości, które decydują o  emeryturach i rentach w systemie cywilnym i w systemie wojskowym. Tylko nieznajomość sprawy przez urzędników powoduje, że takie jest spojrzenie na emerytury i renty wojskowe, jak również na waloryzację.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselWladyslawMedwid">Trzeba tutaj jasno i wyraźnie powiedzieć, że nie można porównywać pracy obywatela, który wykonuje ją w 42 godzinach, z pracą, a właściwie służbą. Jest to służba, którą żołnierz wykonuje w ciągu sześćdziesięciukilku godzin, jest całkowicie dyspozycyjny osobowo, czasowo i rodzinnie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselWladyslawMedwid">Jest to absolutnie inne spojrzenie, które powinniśmy zachować i strzec jak źrenicy oka. Wszystkie inne atuty, o których na pewno będą mówili inni posłowie, powinny być przez rząd w szczegółach brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselWladyslawMedwid">Jestem również częścią koalicji tego rządu, ale spojrzenie na wojsko w ostatnich czasach jest jak gdyby rozluźnione. Dlatego zwracam uwagę i będę czynił to również w stosunku do innych ministrów, aby ten sposób spojrzenia był całkowicie inny, wyrozumiały i patrzący na wojsko w sposób szczególny, obywatelski i patriotyczny.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PoselWladyslawMedwid">Nie chodzi tu tylko o sprawę pieniędzy, bo pieniądze uciekają nam w różny sposób. Mieliśmy możliwość przeanalizowania tego podczas obrad Komisji Zdrowia, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej itd.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PoselWladyslawMedwid">Dlatego szukamy jakiejkolwiek oszczędności w systemie naszej obronności jest błędne. 112 tys. osób, które podlegają akurat waloryzacji i systemowi ubezpieczeń typu wojskowego, nie stanowi problemu mogącego zaważyć na budżecie 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PoselWladyslawMedwid">Dlatego apeluję o zrozumienie i inne spojrzenie na sprawę proponowanej przez rząd zmiany. Myślę, że pozostali członkowie Komisji Obrony Narodowej również potrafią inaczej spojrzeć na temat przedstawiony przez pana ministra Nawackiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselTomaszNalecz">Chciałbym się przyłączyć do argumentacji moich przedmówców, zwłaszcza do głosów pana posła Zemke i pana posła Onszykiewicza. Pan minister Nawacki powiedział, że chodzi o pewną konsultację projektu i tę wypowiedź traktuję jako głos w ramach tej konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselTomaszNalecz">Źle się stało, że dyskusję dotyczącą ewentualnego nowego systemu emerytur i rent środowiska wojskowego przeprowadzono z taką niezgrabnością. Jest to środowisko bardzo wyczulone na tego typu kwestie. Z racji pewnej specyfiki swojej służby, musi mieć rozwiązania długofalowe.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselTomaszNalecz">Sytuacja w dziedzinie obronności jest bardzo trudna. Dzisiaj powinniśmy przede wszystkim ratować substancję ludzką. Elementem ratowania ludzkiej substancji jest m.in. taki właśnie system emerytur i rent.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselTomaszNalecz">Nie stać nas na nowoczesne uzbrojenie, nie stać nas w tej chwili na wielkie nakłady, na kosztowne wydatki materialne. Rekompensujące wyjątkowość służby wojskowej jest pewne uprzywilejowanie, takim właśnie elementem ratowania substancji ludzkiej, w trudnej sytuacji naszego systemu obronnego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselTomaszNalecz">Źle się dzieje, że wysocy urzędnicy ministerstwa nie dostrzegają tej specyfiki. Rodzi to takie skutki, że potem ten, czy inny generał, czytając - być może - przemówienie gen. Dreszera z listopada 1925 r., wygłasza takie właśnie apele.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselTomaszNalecz">Są one może częściowo usprawiedliwione pewną urzędniczą niefrasobliwością, jeśli chodzi o traktowanie różnego rodzaju konsultacji. W gruncie rzeczy są szalenie naganne i powinny być stanowczo ukrócone. Tyle w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselTomaszNalecz">Wypowiadam się gorąco za rozdawanym w tej chwili projektem naszego jednoznacznego stanowiska w tej kwestii. Komisja Obrony Narodowej i koalicja i opozycja tego typu rozwiązań, które przyjęła niedawno, będzie pilnowała, jako rozwiązań długofalowych. Gwarantując środowisku wojskowemu stabilizację i przekonując do zaufania dla struktur parlamentarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Podzielam poglądy moich przedmówców, mam natomiast pytanie do ministra pracy i polityki socjalnej. Wspomniał pan o przyszłościowym projekcie, który jest w trakcie konsultacji. Jest tak kilka lakonicznych sformułowań mówiących o tym, że resort pracy i polityki socjalnej podjął usilne działanie zmierzające do doprecyzowania tych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Mam jednak prośbę, żeby przedstawił pan intencje resortu, w jakim kierunku miały pójść te rozwiązania? Jeżeli resort się już wycofał, to proszę o jednoznaczną deklarację w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrzysztofLuks">Ponieważ wnioski merytoryczne już padły, odwołam się do tekstu projektu naszej opinii. W punkcie 2 należy jednoznacznie wyrazić pogląd, że wojskowa ustawa emerytalna musi mieć charakter odrębny od powszechnie obowiązującego systemu, zgodnie z logiką stosunku służby, a nie stosunku pracy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKrzysztofLuks">Powinno to być jednoznacznie wpisane. Nie tak, że "Komisja nie dostrzega obecnie przesłanek uzasadniających potrzebę zmiany", tylko, że "nie dostrzega przesłanek". Jednoznacznie zapisać, że w każdym wypadku modyfikacji systemu emerytalnego w kraju, sprawy emerytur wojskowych powinny być rozpatrywany w odrębnej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselKrzysztofLuks">Taka jest moja propozycja, jeżeli chodzi o projekt naszej opinii. Może przerwie to wreszcie niepewność. Co to znaczy "obecnie", to znaczy obecnie teraz, czy obecnie za rok?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Chcę przypomnieć, że uregulowanie spraw emerytalnych ludzi w mundurach, było możliwe dopiero w tym parlamencie. W poprzednim parlamencie, dzisiejsi obrońcy wojska i całego środowiska służącego państwu spowodowali, że ustawy regulujące te sprawy, nie były możliwe do przyjęcia - tak gwoli przypomnienia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Te ugrupowania są dzisiaj poza parlamentem. Był to jeden z elementów, który również zdecydował o braku poparcia społecznego. Ta ustawa powstała z inicjatywy Komisji Obrony Narodowej, w  ścisłym współdziałaniu z Ministerstwem Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Oparta została o wzorce i standardy stosowane w demokratycznych państwach, regulujących stosunki między państwem, a obywatelami, którzy wybierają drogę służby. My wszyscy, większość w Komisji i w parlamencie, która głosowała za tymi ustawami i tymi rozwiązaniami, musimy być oczywiście moralnie zobowiązani do tego, aby bronić tych rozwiązań w działalności praktycznej i w dyskusjach.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Z tego powodu opinię, którą przedłożył pan poseł Zemke powinniśmy przyjąć. Proponuję dodanie w opinii trzeciego punktu, w związku z wystąpieniem pana ministra Nawackiego.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Szkoda, że dla środków masowego przekazu z wczorajszego posiedzenia rządu ważniejsze były kwestie Siemiatycz, niezwykle istotny problem rodziny PZPR-owskiej, która zbiera podpisy w środowisku sił zbrojnych, niż rozstrzygnięcie istotne dla kilkusettysięcy ludzi, na które zdecydował się rząd.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Proponuję dodać punkt trzeci w następującym brzmieniu: "Komisja Obrony Narodowej z zadowoleniem przyjmuje decyzję rządu o niedokonywaniu zmian w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy i ich rodzin i apeluje o jasną deklarację utrzymania rozwiązań tej ustawy w przyszłości".</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W tekście proponuję natomiast dodać w zdaniu trzecim: "Kluby i koła parlamentarne", w związku z sugestią pana posła Januły. W zdaniu następnym, w którym jest "uwzględniając realia ekonomiczne oraz zmiany w powszechnym systemie emerytalnym", gdzie jest słowo "pogarszający", proponuję zastąpić to słowo zdaniem "odbierających część uprawnień emerytalnych żołnierzy".</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W punkcie drugim zdanie pierwsze "Komisja nie dostrzega", skreślić "obecnie". "Komisja nie dostrzega przesłanek", zgodnie z intencją, którą wypowiedział pan poseł Luks.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Na marginesie tego, o czym mówił pan minister Nawacki o konsultowanym w tej chwili systemie ubezpieczeń społecznych, mam propozycję, żeby podkomisja pana posła Nałęcza w składzie minimum: pan poseł Zemke, pan poseł Komorowski, pan poseł Medwid i inni, którzy są w tej podkomisji, zechciała przeanalizować projekt reformy ubezpieczeń społecznych i nawiązać kontakt z tym zespołem, który pracuje w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej w kwestiach emerytur i rent mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Chodzi o to, abyśmy mogli najpóźniej w połowie września przyjąć stanowisko Komisji Obrony Narodowej w tych sprawach. Pogłębione merytorycznie, po dyskusjach, po rozmowach, z pełną merytoryczną świadomością naszego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy są inne uwagi do tekstu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrzysztofLuks">Z tego co pan przewodniczący proponuje wynika, że nie został uwzględniony mój postulat, aby gdzieś zastrzec, niż wojskowy system emerytalny powinien być regulowany odrębną ustawą. Chodzi mi o to, żeby przy następnych generalnych "przygrywkach" od razu było jasne, iż nie dotyczy to wojska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Zgadzam się z tym, jest ustawa, uregulowane jest to więc ustawą. Proponuję, żeby ta myśl zawarta była w stanowisku dotyczącym reformy ubezpieczeń społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrzysztofLuks">Chodzi mi o to, aby gdzieś jasno zostało to powiedziane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Zgodzą się państwo, że niekoniecznie musi to być w dzisiejszym tekście, a będzie w tekście mówiącym o całej reformie ubezpieczeń społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAleksandraMalachowska">Do punktu drugiego chciałam zasugerować zmianę, która brzmiałaby tak: "Komisja uważa za szkodliwe tworzenie atmosfery niepokoju wokół zmiany zasad ustalania", a "nie dostrzega obecnie przesłanek", bo nie są to już przesłanki. Atmosfera niepokoju już powstała. "Komisja uważa za szkodliwe tworzenie atmosfery niepokoju wokół zmiany zasad ustalania świadczeń emerytalnych żołnierzy".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawJanas">Jestem przeciwny takiemu stwierdzeniu, ponieważ nie jesteśmy w stanie udowodnić, nie widzę nawet takich przesłanek, jakoby rząd celowo coś takiego wpisywał, aby robić złą atmosferę w wojsku. Chciał zreformować system emerytalny i potraktował tam po prostu generalnie wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselStanislawJanas">Nie widzę złej woli ze strony rządu, a taka poprawka sugerowałaby to właśnie. Jestem przeciwny dopisywaniu tego zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy są inne uwagi do tekstu? Uwag nie ma, w takim razie trzeba przesądzić kwestię poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Jedna uwaga do propozycji zmiany. Nie "zmianę ustawy", bo tylko rząd mógłby przedstawić projekt zmiany ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Rząd podjął decyzję, że nie będzie dokonywał zmian w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym, tzw. mundurowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Rząd podjął decyzję o tym, że nie przedstawi projektu zmian ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy. Ustawę może zmienić parlament i w tym sensie mówię o tym, że rząd zrezygnował z przedstawienia projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Rząd przedstawia projekt zmian o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym, natomiast jednocześnie podjął decyzję, że tymi projektowanymi zmianami nie będzie obejmował służb mundurowych. Nie chcę mówić o ustawie, której nikt z nas nie widział.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Konstatuję z tego, co powiedział pan minister Nawacki, że rząd nie zamierza proponować zmiany. Jest to już semantyka, jeżeli będzie zgoda, proponowałbym upoważnić pana posła Zemke do wprowadzenia redakcyjnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Trzeba rozstrzygnąć kwestie merytoryczną politycznego zapisu, proponowanego przez panią poseł Małachowską.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Kto jest za wpisaniem zdania o szkodliwości?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Propozycja nie uzyskała poparcia posłów. Za propozycją oddano 1 głos, przeciwnych było 14 posłów i 4 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Czy są inne uwagi do tekstu? Uwag nie ma.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Kto jest za przyjęciem tekstu opinii Komisji Obrony Narodowej z poprawkami, które zostały zaproponowane wraz z semantyczną korektą zdania mówiącego, że rząd podjął decyzję o niedokonywaniu zmian.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Stwierdzam, że Komisja Obrony Narodowej jednomyślnie przyjęła opinię.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Chciałem podziękować panu ministrowi Nawackiemu za dobrą wiadomość, którą nam przekazał i prosić o życzliwość dla tej wojskowej specyfiki. Zdaję sobie doskonale sprawę z faktu, że w Polsce jest więcej "specyfik", co branża, co zawód - to specyfika.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Nasza opinia wiąże się z tworzeniem stabilnych warunków nie tylko dla tych, którzy w przeszłości służyli w siłach zbrojnych, czy służbach mundurowych. Skierowana jest głównie w kierunku przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Ustawa przygotowana jest według standardów obowiązujących w innych państwach. Jest to ustawa bardzo pozytywna, daleko lepsza niż w rozwiązaniach powszechnych. Niektórzy z wojskowych występując bardzo ostro w kwestiach politycznych powinni pamiętać, że wysiłek społeczeństwa i podatników jest w tej sprawie większy, niż w stosunku do całej reszty. Trzeba o tym pamiętać za każdym razem, kiedy mówi się o kwestiach politycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Dziękując za pozytywne opinie w sprawach emerytalnych, chciałbym zwrócić się z apelem do mass mediów, zwłaszcza do "Polski Zbrojnej", które informowały o tym, jaką krzywdę rząd chce zrobić armii. Żeby w podobny sposób przedstawiły środowiskom wojskowym wczorajsze decyzje rządu i dzisiejsze postanowienia sejmowej Komisji Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WiceministerLeslawNawacki">Chciałbym podziękować za możliwość dyskusji na temat reformy ubezpieczeń społecznych na forum Komisji Obrony Narodowej. Ze zdumieniem, ale także z wyrazami najwyższego uznania odnoszę się do tej inicjatywy, ponieważ dotychczas jest to jedyna komisja parlamentarna, która dostrzegła problem i doniosłość reformy ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WiceministerLeslawNawacki">Równocześnie zapewniam, że to, co Komisja aprobuje jako swoje stanowisko, z najwyższą powagą zostanie rozważone w toku ostatecznych modyfikacji, przedkładanego także parlamentowi programu reformy ubezpieczeń społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Chciałbym podziękować za zorganizowanie dzisiejszego spotkania, a także za podjęte przez Komisję Obrony Narodowej stanowisko.  Nie chodzi tylko o emeryturę, czy ona jest większa, czy mniejsza. Wchodzą tu w rachubę nadrzędne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Po pierwsze, stabilność prawa odbierana jest przez społeczeństwo w sposób szczególny. Po drugie, są różne odrębności związane z pracą, ale w tym przypadku jest to odrębność związana ze służbą, a nie pracą.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">W związku z tym, jest to kamień węgielny do przyszłej polityki kadrowej, do stabilności w szeregach wojska. Obecnie, kiedy takie pogłoski zaczęły się ukazywać, była już mowa o zmianie ustawy, najlepsza kadra zaczęła się rozglądać.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Jak to będzie, kiedy rozwiążą oni szybko stosunek pracy z wojskiem, bo nie chcą doczekać w wojsku zmiany, która się - według opinii - szykowała. Chciałem podkreślić, że nigdzie na świecie siły zbrojne nie funkcjonują w  emerytalnych układach powszechnych.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#WiceministerobronynarodowejJanKuriata">Jest to odrębność i my bylibyśmy ewenementem. Stąd też jeszcze raz chcę serdecznie podziękować w imieniu kadry, w imieniu wszystkich żołnierzy zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Polska jest ewenementem w wielu sprawach, mogłaby być i w tej kwestii. Cieszę się natomiast, że minister obrony narodowej i minister pracy i polityki socjalnej oraz rząd doszli do porozumienia na forum Rady Ministrów. Sprawa jest pozytywna dla środowisk mundurowych i tym samym zdejmuje się jeden z ważnych, gorących tematów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Podzielam głoszone poglądy, że w takich sprawach, jak emerytury, renty i inne kwestie o charakterze społecznym, mniej powinno być różnego rodzaju dwagacji, a  więcej konkretnych decyzji. Myślę, że tego się też w przyszłości dopracujemy.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Rozumiem, że nikt nie zakwestionował potrzeby opracowania stanowiska Komisji Obrony Narodowej w sprawie reformy systemów ubezpieczeń społecznych. Takie stanowisko Komisja przyjęłaby około połowy września.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Poinformujemy pana ministra i zaprosimy na spotkania, aby można było dyskutować o różnych elementach ekonomiczno-finansowych. Co do ideologii oraz idei, o których mówił pan minister Kuriata, jesteśmy w pełni zgodni.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Przechodzimy do punktu "sprawy różne". Panom ministrom serdecznie dziękuję za udział w obradach Komisji. Zgłasza się w sprawach różnych, pan poseł Nałęcz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselTomaszNalecz">Chciałbym prosić kolegów z Komisji Obrony Narodowej o poparcie wniosku, który Klub Unii Pracy będzie zgłaszał na najbliższym posiedzeniu Sejmu. Pod wpływem informacji otrzymanych od oficerów z Nadwiślańskich Jednostek MSW, proponowaliśmy powołanie komisji śledczej w sprawach naruszania zasady apolityczności armii.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselTomaszNalecz">Początkowo próbowano zbagatelizować sprawę, a nawet posłowi, który dysponował oświadczeniami niektórych oficerów zarzucono kłamstwo. Po bardzo energicznie przeprowadzonym przez resort śledztwie okazało się, że rzeczywiście miało to miejsce.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselTomaszNalecz">Nie wiemy w tej chwili, czy taka komisja jest potrzebna, czy nie. Uważamy natomiast, w świetle informacji prasowych, mówiących o innych tego typu przykładach, że są np. generałowie prowadzący agitację polityczną w wojsku, iż zrezygnowanie z powołania takiej komisji mogłoby nastąpić wtedy, kiedy Sejm wysłucha informacji ministra spraw wewnętrznych i ministra obrony narodowej na temat ewentualnego naruszania zasady apolityczności armii w kampanii wyborczej.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselTomaszNalecz">Jest to niepoważna sytuacja, kiedy środki masowego przekazu wskazują na generałów naruszających tę zasadę, a okazuje się, iż wojsko znajduje nie generała, a chorążego. Uważając, że sytuacja jest rozwiązana i stawiając na jednej płaszczyźnie te dwa przypadki. Są one absolutnie nieporównywalne.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselTomaszNalecz">Wydaje nam się, że bardzo istotną wartością nowego układu ustrojowego jest zasada apolityczności armii. Tolerowanie zjawisk naruszających tę zasadę, byłoby sprawą bardzo naganną.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PoselTomaszNalecz">Informacja obydwu ministrów złożona parlamentowi, mogłaby być elementem rozwiewającym złą atmosferę. Bardzo gorąco apeluję do kolegów z Komisji Obrony Narodowej, doskonale znających sprawy armii, żeby poparli nasz wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Ma być wniosek o uzupełnienie porządku obrad Sejmu, o informacje ministra spraw wewnętrznych i ministra obrony narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselTomaszNalecz">Z naszą jednoczesną prośbą do Prezydium Sejmu, żeby rozpatrywanie wniosku o powołanie komisji śledczej uzależnić od informacji obu ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Popieram wniosek pana posła Nałęcza. Będąc w sanatorium, miałem telefony od żołnierzy, że chcieliby zeznawać przed sejmową komisją śledczą, ponieważ z przyczyn służbowych obawiają się innej formy, zwłaszcza przed zwierzchnikami.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Hierarchia wojskowa jest dosyć skomplikowana i dlatego mogliby złożyć takie zeznania przed komisją poselską. W dalszym ciągu trwają różnego typu akcje prowadzone przez wyższych oficerów i kapelanów Wojska Polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselZbigniewJakubczyk">Sprawa wiąże się z zaopatrzeniem emerytalnym żołnierzy zawodowych. Do biura poselskiego nadeszło kilka listów, w których byli żołnierze żalą się, iż przesunięto im wypłaty świadczeń emerytalnych bez żadnego ustalenia daty na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselZbigniewJakubczyk">Robiono to sukcesywnie, przedłużając wypłatę w kolejnych miesiącach o jeden dzień. W tej chwili wypłata świadczeń realizowana jest na dzień 10, zamiast na dzień pierwszego dnia miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselZbigniewJakubczyk">Jestem zobowiązany odpowiedzieć moim wyborcom, dlaczego tak się dzieje. Dlaczego nastąpiła zmiana daty, czy jest możliwy powrót do wypłaty świadczeń emerytalnych w dniu 1 każdego miesiąca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Proszę zwrócić się z zapytaniem w tej sprawie do ministra obrony narodowej. Może to być poprzez sekretariat Komisji Obrony Narodowej. Zapewne uzyskamy odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W związku z tym, o czym mówił pan poseł Nałęcz, chcę poinformować, że zwróciłem się do ministra obrony narodowej z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie publikacji, która ukazała się w "Gazecie Wyborczej" i dotyczyła wspomnianej aktywności. Ministra obrony narodowej nie ma dzisiaj w Polsce, odpowiedzi nie możemy więc uzyskać.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Osobiście będę przekonywał klub, którego jestem członkiem, żeby poparł propozycję Unii Pracy. Będzie to też okazja do postawienia pytań w interesujących nas sprawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Prosiłbym prezydium Komisji o zwrócenie się do ministra obrony narodowej, o ustalenie zasad naszej współpracy z jednostkami wojskowymi. Potrzeba spotkań na terenie jednostek wojskowych jest immanentną częścią pracy w Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselAndrzejBrachmanski">W ostatnim czasie, niestety, część dowódców, pod wpływem rozkazu z wysokiego szczebla, utrudnia posłom z Komisji Obrony Narodowej kontakty z armią. Chciałbym, żeby prezydium zajęło w tej sprawie jakieś stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Są już dokumenty na piśmie, dysponuję oświadczeniami kilku oficerów, którzy mówią o tym, że zostały wydane takie rozkazy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Proszę pana posła, aby do godz. 1000 jutro dostarczył te dokumenty na posiedzenie prezydium Komisji Obrony Narodowej. W jednym z tygodników ukazała się publikacja pt. "Odprawa posłów polskich", gdzie zamieszczono polecenie dowódcy Śląskiego Okręgu Wojskowego.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Z informacji ministra Okońskiego wynika, że - cytuję: "Celem telegramu nie było ograniczenie dostępu posłów do jednostek wojskowych, lecz zapewnienie właściwego obiegu informacji o tego typu istotnych dla wojska przedsięwzięciach.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Stąd, ze względu na charakter zadań wykonywanych przez wojsko, potrzebę rzetelnego przygotowania spotkań z parlamentarzystami oraz zaprezentowania ich przebiegu w środkach masowego przekazu, do jednostek Śląskiego Okręgu Wojskowego skierowano powyższy telefonogram.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Nie wydaje mi się, aby naruszał w jakikolwiek sposób zapisy ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów. Pragnę poinformować pana przewodniczącego, że resort obrony narodowej jest głęboko zainteresowany organizowaniem regularnych spotkań kadry, żołnierzy i pracowników wojska z parlamentarzystami, zwłaszcza z członkami Komisji Obrony Narodowej. Dla takich inicjatyw jesteśmy niezmiennie otwarci. Z wyrazami szacunku" i tu następuje podpis.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Treść tego telefonogramu, na który powołuje się minister obrony narodowej, jest następująca: "W związku z wieloma prośbami posłów i senatorów w sprawie spotkań ze środowiskiem wojskowym przypominam, że zgodnie z moim wcześniejszym ustaleniem, wszystkie w/w kontakty należy konsultować i uzgadniać z szefem oddziału oświatowo-wychowawczego Śląskiego Okręgu Wojskowego". Podane są numery telefonu, podpis "Odra 500".</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Reasumując to, co powiedział pan poseł Brachmański, prezydium Komisji odniesie się jutro do tej sprawy. Wystąpi z komentarzem do otrzymanych sygnałów, bo uzgadnianie, konsultowanie itd. potwierdzają przypuszczenie, że my jesteśmy w tym układzie przedmiotem, a nie podmiotem.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Prezydium zajmie w tej sprawie stanowisko i treść wystąpienia do ministra obrony narodowej posłowie otrzymają na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselWladyslawMedwid">Być może są przypadki niezrozumienia i niechęci współpracy wojska z posłami. Myślę, że my również ponosimy za to pewną winę. Z własnego doświadczenia wiem, że jeżeli powiadamiam dowództwo danej jednostki dwa lub trzy dni wcześniej o tym, iż chciałbym się spotkać, to oczekują na mój przyjazd z zainteresowaniem i chęcią.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselWladyslawMedwid">Chciałbym również odnieść się do wypowiedzi pana posła Nałęcza. Jestem za tym, aby powołać nadzwyczajną komisję śledczą, ale mam pewną uwagę. Zdarza się już, że nasi koledzy wypowiadają opinie w sposób nierozważny, przed mikrofonami różnego rodzaju rozgłośni radiowych, na temat chęci penetracji, doszukiwania się zła, które leży w tej chwili w Nadwiślańskich Jednostkach MSW, a także w innych, które zbierały podpisy.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselWladyslawMedwid">Prosiłbym o wstrzemięźliwość i o rozważne podchodzenie do tematu, aby ktoś nie urabiał sobie politycznego ciasta, służącego do ataków jednej lub drugiej strony, również ataków na kandydatów na prezydenta. Jeżeli ta komisja będzie miała zafunkcjonować, proszę o to, aby wytyczne tej komisji były bardzo ściśle przestrzegane. Przede wszystkim przed niesfornymi i nieodpowiedzialnymi wypowiedziami dla mediów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Z tego, co mówił pan poseł Nałęcz wynika, że Unia Pracy nie podjęła w tej chwili działań. Projekt ulega zawieszeniu do czasu oceny sytuacji, po informacjach ministrów. Na razie sprawy nie ma.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Gdyby posłowie Unii Pracy występowali z tą inicjatywą, prosiłbym, żeby nie wszystko działo się na sali sejmowej, ale także, aby projekt tej uchwały przynajmniej na krótki czas mógł trafić do Komisji Obrony Narodowej. Zostałoby to przedyskutowane, a nie robione pospiesznie. Mniej byłoby wtedy okazji dla nieżyczliwych oceniać całej sprawy, jako nagonki lub czegoś podobnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Chcę podać jeszcze jedną ciekawą sprawę. Spotkał mnie kiedyś zaszczyt uczestniczenia w uroczystościach wojskowych, w obecności szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, ministra Goryszewskiego i biskupa polowego Leszka Sławoja-Głódzia.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Scenariusz wręczony nam na kartkach przewidywał zabranie głosu również przez posła. Nie pozwolono mi jednak wystąpić mówiąc, że ksiądz biskup długo mówił i przemówienie posła nie może się zmieścić w czasie. Chciał zabrać głos inny poseł, spoza Komisji Obrony Narodowej i również mu powiedziano, że lepiej będzie kiedy się nie wypowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Pogorszyła się pozycja naszego jedynego oficera w Warszawskim Okręgu Wojskowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawJanas">30 czerwca br. minął termin, do którego rząd był zobowiązany przesłać informację w sprawie realizacji uchwały Sejmu z 16 lutego br. dotyczącej obronności. Mam pytanie, czy jest jakaś informacja, czy nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Jest informacja, że będzie informacja.  W związku z powyższym, prezydium Komisji zaniepokojone brakiem informacji rządu o tych sprawach, zwróci się bezpośrednio do prezesa Rady Ministrów. Zaczynają się działania o charakterze politycznym. Dziękuję za inicjatywę i przypomnienie sprawy.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Planujemy posiedzenie na dzień 29 sierpnia br., ale nie ma kraju ani ministra Okońskiego, ani ministra Karkoszki. Sądzę, że kwestie "Partnerstwa dla Pokoju " i misji pokojowych są na tyle istotne i ważne, iż byłaby niezbędna obecność przynajmniej sekretarza stanu. Przekażemy informacje o terminie posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Jednocześnie informuję, że dodatkowo wystąpiliśmy do ministra obrony narodowej o przekazanie informacji, o planowanych zmianach w organach wojskowego wymiaru sprawiedliwości i prokuraturze wojskowej. Takie zmiany i rozporządzenie są w tej chwili przygotowywane.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Zwróciłem się również do ministra obrony narodowej, aby wszystkie zarządzenia i rozkazy, które trafiają do struktur wojskowych były przekazywane do Komisji Obrony Narodowej. Chodzi o to, abyśmy nie musieli korzystać wyłącznie z "Polski Zbrojnej".</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W zależności od klauzuli poufności, będziemy je przekazywali posłom, albo informowali, że są one do wglądu w sekretariacie Komisji Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselZbigniewMaczka">W czasie posiedzeń Komisji Obrony Narodowej w czerwcu przyjęliśmy ustalenia, że zostaniemy poinformowani na podstawie jakich zarządzeń, decyzji prawnych, Ministerstwo Obrony Narodowej wykonuje obecnie i realizuje zamówienia.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselZbigniewMaczka">Rozporządzenie jest projektowane, nie jest jeszcze uzgodnione, tworzy się luka, której nie potrafię sobie zapełnić informacją. Myślę, że warto o tym przypomnieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Są już te dokumenty i zostaną w najbliższym czasie dostarczone posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselWladyslawMedwid">Padało dzisiaj wiele różnych słów i ciepłych i chłodnych, na temat "Polski Zbrojnej". Kiedyś proponowałem, aby członkowie Komisji Obrony Narodowej, którzy chcą odwiedzić redakcję, zorganizowali i zrealizowali to. Rozmawiałem z redaktorem naczelnym i dziennikarzami, którzy pozytywnie wypowiadają się na temat spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Proponuję, aby chętni zgłaszali się do pana posła Medwida, który całą akcję skoordynuje. Ja wystąpiłem do ministra obrony narodowej z prośbą o informacje na temat pionu wydawniczego. Jakie są wydawnictwa, w jakiej skali są dotowane i finansowane? Komisja Obrony Narodowej zajmie się tą sprawą na jednym z posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Dziękuję wszystkim obecnym za aktywny udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>