text_structure.xml
17.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselBogdanPeK">Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw przedłożono nam propozycję składu Rady Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa z prośbą o akceptację. Jednocześnie minister A. Śmietanko w piśmie skierowanym na moje ręce stwierdza, że skład rady został ustalony w porozumieniu z ministrem finansów, ministrem przekształceń własnościowych oraz ministrem pracy i polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselBogdanPeK">Wszyscy członkowie Komisji otrzymali kopię tego pisma, zawierającego skład osobowy rady. Przypominam, że na jednym z posiedzeń Komisji wyznaczyliśmy, w drodze głosowania, swojego kandydata i jest nim pan poseł S. Bartoszek.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselBogdanPeK">Dzisiaj powinniśmy głosować nad przedstawionym nam składem rady czy akceptujemy go, czy też jesteśmy temu składowi przeciwni. Proponuję, aby porządek posiedzenia był następujący. Poprosimy pana ministra J. Pilarczyka, aby w formie syntetycznej poinformował nas o podstawach prawnych funkcjonowania Rady Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także o tym czym będzie się zajmować. Następnie przewiduję pytania do pana ministra i jego odpowiedzi. Jeśli posłowie życzyliby sobie dyskusji to po jej zakończeniu przystąpilibyśmy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselBogdanPeK">Czy jest zgoda na taki tryb postępowania? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselBogdanPeK">Oddaję głos panu ministrowi J. Pilarczykowi.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselBogdanPeK">Wiceminister rolnictwa i gospodarki żywnościowej, Józef Pilarczyk: Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej jest zobowiązany ustawą z dnia 19 października 1991 r. do powołania Rady Agencji Własności Rolnej Skarbu państwa. Z przyczyn pozamerytorycznych, do 19 września ub. roku nie była powołana ta rada. W chwili obecnej minister przedłożył Komisji propozycję składu rady. Naszym zdaniem, wyłonienie składu rady trwało zbyt długo, ale wynika to z przewidzianej procedury w ustawie. Zgodnie z art. 10 musi nastąpić uzgodnienie kandydatów z czterema ministerstwami i czterema Komisjami sejmowymi. Propozycje te staraliśmy się uzgodnić z przedstawicielami związków zawodowych działających w rolnictwie i w środowisku wiejskim.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselBogdanPeK">Był to proces długotrwały. Wreszcie zbliżamy się do finału. Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej wystąpił obecnie do czterech Komisji sejmowych o zaopiniowanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselBogdanPeK">Z pewnością państwo już się zorientowali, że 4 osoby zostały wytypowane przez cztery ministerstwa, o których mowa w ustawie, są przez nie rekomendowane. Kolejne 4 osoby zostały wyłonione przez Komisje sejmowe, których tematyczny zakres działalności odpowiada tym czterem resortom. Jeden z członków rady jest przewodniczącym Rady Konsultacyjno-Opiniodawczej Związków Zawodowych i Organizacji Społeczno-Zawodowych Rolników.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselBogdanPeK">Rada Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa ma charakter opiniodawczy i doradczy dla prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Obecnie prezes ten swoje decyzje, kierunki działania podejmuje po zasięgnięciu opinii doradców, konsultantów doraźnie powoływanych. Podstawowym dokumentem, na podstawie którego działa prezes Agencji, jest dokument pt. "Kierunki działalności Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na...rok" kierunki te były opiniowane przez doradców oraz przez Radę Przekształceń Własnościowych, która działa przy prezesie Rady Ministrów. Takie działania musiały być podjęte dlatego, że nie było Rady Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselBogdanPeK">Można więc powiedzieć, że rola tej rady jest dość znaczna. Opiniuje ona kierunki działania, w tym kierunki przekształceń własnościowych w obrębie nieruchomości tzw. po PGR. Są w tym zakresie pewne kontrowersje i myślę, że dla prezesa Agencji będzie dużym ułatwieniem przy podejmowaniu decyzji, jeśli opinię swą wyrazi rada składająca się z 4 przedstawicieli resortu, 4 przedstawicieli Komisji sejmowych i przedstawiciela związków zawodowych rolników. W tej chwili dość często dyskutowany jest problem, czy więcej ziemi powinno się przeznaczyć dla gospodarstw rodzinnych czy bardziej preferować spółki pracownicze. Znaczące w tej sprawie będzie zdanie rady.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselBogdanPeK">Na pewno rada nie będzie wyręczać prezesa Agencji w podejmowaniu zasadniczych decyzji dotyczących konkretnych ofert, konkretnych rozstrzygnięć odnośnie przetargów itp. Natomiast może do niej trafić wiele spraw konfliktowych i będzie mogła ona wyrażać swoje opinie, a wówczas decyzje prezesa, w naszym przekonaniu, będą bardziej wyważone.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselBogdanPeK">Myślę, że wystarczy to krótkie uzasadnienie. Proszę Komisję o zaakceptowanie propozycji ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Tym bardziej, że kandydatury zostały uzgodnione i zaproponowane przez odpowiednie organy przewidziane w art. 10 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolny skarbu państwa z 19 października 1991 r.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselBogdanPeK">Przy tej okazji chcę poinformować o problemie, jaki powstał podczas obrad na ten sam temat Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Padło wówczas pytanie czy poseł może uczestniczyć w Radzie Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Nasze zdanie jest takie: jeżeli poseł może być ministrem i Sejm ocenia go jako przedstawiciela administracji państwowej, to tym bardziej może uczestniczyć w organie opiniodawczym dla prezesa Agencji. Również posłowie zasiadają w Radzie Agencji Rynku Rolnego. Obie te rady nie są radami nadzorczymi spółki, lecz organ opiniodawczy. Nie widzimy więc żadnych przeszkód, aby posłowie nie mogli opiniować kierunków programu działania czy spraw konfliktowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselBogdanPeK">Czy są pytania do pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanWyrowinski">Jaka jest przynależność partyjna posłów, którzy będą zasiadali w radzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Nigdy nie pomyśleliśmy o tym, że trzeba będzie sięgnąć do przynależności partyjnej. Takiego kryterium nie stosowaliśmy. Kierowaliśmy się tylko tym o czym mówi ustawa, to znaczy, że ma być 4 przedstawicieli określonych resortów i 4 przedstawicieli także wymienionych z nazwy Komisji sejmowych. Nie czuję się na siłach, by określić w tej chwili jakie poglądy ma np. pan minister A. Żebrowski z Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, czy pani E. Żak-Rosiak, wicedyrektor Departamentu Zatrudnienia w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej. Wiem, że pani poseł Z. Grzebisz-Nowicka jest w klubie SLD, ale chyba z ramienia kółek rolniczych i nie przynależy do żadnej partii. Z kolei poseł Z. Galek jest członkiem PSL. Jeśli zaś chodzi o moją osobę, to jestem przedstawicielem socjal-demokracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselBogdanPek">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy przy konstruowaniu rady, minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej konsultując się z pozostałymi trzema ministrami, brał pod uwagę, że w radzie powinien znaleźć się reprezentant środowisk samorządowych? Gminy, zwłaszcza gminy wiejskie, na obszarze których znajdują się grunty po PGR, chciały w jakimś stopniu uczestniczyć w przekształceniach własności tych gruntów. Myślę, że reprezentacja tego środowiska jest zasadna. Czy rozważano taką reprezentację?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej przy konstruowaniu składu rady kierował się głównie zapisem ust. 2 art. 10 ustawy. Być może minister, stosując wyznaczone ustawą kryterium, nie zastanawiał się czy któraś z wytypowanych osób dodatkowo jest reprezentantem samorządów terytorialnych, w zwłaszcza gmin wiejskich. Niemniej jednak, z informacji, którą posiadam, wynika, że pan Z. Galek jest radnym i jednocześnie wójtem gminy nadmorskiej w woj. koszalińskim.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Nie wiem czy inni przedstawiciele Komisji sejmowych również nie są reprezentantami środowisk samorządowych, bo pod tym kątem nie analizowaliśmy tych kandydatur. Staraliśmy się wywiązać z obowiązku, który został nałożony na ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej ustawą, a konkretnie art. 10 ust. 2. Powtarzam raz jeszcze, że w skład rady mają wejść członkowie uzgodnieni z czterema resortami i czterema Komisjami sejmowymi. To zostało wykonane. Mogę tylko dodać, że jeśli chodzi o posła Z. Galka, to jest to osoba kompetentna w zakresie działalności samorządów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselArturSiedlarek">Rozumiem, że posłowie koalicyjni będą się konsultowali z urzędnikami koalicyjnymi. Zadam krótkie pytanie, czy będą to robili społecznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Tak. Za członkostwo w radzie nie jest przewidziane jakiekolwiek wynagrodzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselKrzysztofBudnik">Po wysłuchaniu wyjaśnień pana ministra chcę podtrzymać wątpliwość, czy prawidłowym zabiegiem było mechaniczne powtórzenie resortów wymienionych w art. 10 ust. 2 przedmiotowej ustawy, czy raczej nie byłoby bardziej zasadnym poszerzenie spektrum merytorycznego o osoby reprezentujące inne środowiska, w szczególności samorządowe. Wydelegowani przez Komisję posłowie, na co wskazuje pismo z 12 maja 1994 r., będą umocowani do reprezentacji tego, co dzieje się w tych Komisjach. Natomiast nam chodzi o to, aby w radzie, organie opiniodawczym była reprezentacja trwała i prawnie umocowana środowisk samorządowych, niezależnie od tego, jakie inne funkcje zawodowe zajmują poszczególne osoby. Tylko wówczas mogłyby one wyrażać opinie środowisk samorządowych, np. reprezentacji ogólnokrajowych. Takie organizacje już istnieją.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselKrzysztofBudnik">Wśród dziewięciu członków 1 miejsce przewidziano dla pana L. Dydyna, przewodniczącego Rady Konsultacyjno-Opiniodawczej Związków Zawodowych i Organizacji Społeczno-Zawodowych Rolników. Chciałem zapytać czy ta rada jest reprezentacją wszystkich związków funkcjonujących i związanych ze środowiskiem wiejskim, a także z tego rodzaju sektorem gospodarczym jak PGR?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej wykonując zapis art. 10 ust. 2 mógł samodzielnie wprowadzić do rady tylko jedną osobę. Wtedy kiedy miał wybierać, kto będzie tym dziewiątym członkiem rady, zwrócił się do Rady Konsultacyjno-Opiniodawczej Związków Zawodowych i Organizacji Społeczno-Zawodowych Rolników. W radzie tej są skupione wszystkie organizacje działające w rolnictwie i środowisku wiejskim o zasięgu ogólnokrajowym. Nie chcę w tej chwili wymieniać tych organizacji, bo z pewnością którąś bym pominął. Jeśli się nie mylę, to w skład tej rady wchodzą przedstawiciele 12 organizacji, łącznie ze Związkami Zawodowymi Pracowników Rolnictwa. Pan L. Dydyna jest przewodniczącym rady.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Czy nie powinno się sięgnąć do organizacji samorządowych o zasięgu ogólnokrajowym, by wytypowały one swojego kandydata? Może tak, ale jeśli mieliśmy do wyboru organizację samorządową o zasięgu ogólnokrajowym i organizację związkową reprezentującą osoby najbardziej zainteresowane przekształceniami w b. PGR, to wybraliśmy tę drugą możliwość.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WiceministerJozefPilarczyk">Wśród kandydatów są również przedstawiciele organizacji umiejętnie kojarzące problemy produkcyjne, zawodowe i samorządowe. Gdybyśmy zapytali kandydatów, to każdy z nich zadeklarowałby prosamorządowe nastawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Proponuję poddać pod głosowanie pozytywne zaopiniowanie składu rady.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrzysztofBudnik">Przyznam, że trudno jest mi zaakceptować przedstawioną przez pana ministra argumentację, z tego względu, że art. 10 ust. 2 nie stanowi o tym, że w skład rady mają wchodzić przedstawiciele Komisji sejmowych odpowiadających resortom, które są upoważnione do uzgodnienia z ministrem rolnictwa i gospodarki żywnościowej poszczególnych kandydatur. Nastąpiło jednak mechaniczne przeniesienie zapisu, na skład rady, moim zdaniem, nieprawidłowo odczytanego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselKrzysztofBudnik">Nie kwestionuję żadnej z osób wymienionej w piśmie ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Tak jak pan minister wierzę, że każda z nich opowiedziałaby się, iż jest zwolennikiem samorządności. Chodzi tylko o to, że poszczególne osoby - wybieram losowo - np. pan minister A. Żebrowski reprezentuje nie własne opcje czy opinie, ale stanowisko resortu przekształceń własnościowych. Osoby, reprezentujące ogólnokrajowe organizacje samorządowe, również nie reprezentowałyby własnych opinii, ale przenosiły na obrady rady stanowiska opcji samorządowych poszczególnych organizacji ogólnokrajowych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselKrzysztofBudnik">Jest to nieco inne spojrzenie i wyłącznie z tego wywodzę własne wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejMalinowski">Być może, że posłowie zabierający głos w tej dyskusji mają rację, ale każde inne rozwiązanie można byłoby też łatwo skrytykować. Podzielam pogląd, że ważna jest rola samorządów, bo w terenie często spotykamy się z kwestionowaniem decyzji Agencji, ale skoro mamy informacje, że w skład rady wchodzi przedstawiciel samorządu, to nie ma sensu, aby tę dyskusję dalej prowadzić.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselAndrzejMalinowski">Pozwalam sobie przypomnieć, że także na nas ciąży obowiązek właściwych przekształceń własnościowych. Mamy mieć nie tylko rolę inspirującą, ale zadaniem Sejmu i posłów także jest wykonywanie funkcji kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselAndrzejMalinowski">Dyskusja wobec postanowień ustawy jest zbędna, natomiast można się zastanowić czy nie byłoby celowe jej znowelizowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselBogdanPeK">W imieniu prezydium Komisji zaproponuję państwu następującą treść opinii: "Komisja Przekształceń Własnościowych na posiedzeniu w dniu 9 czerwca 1994 r. zapoznała się z przedłożoną propozycją składu Rady Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Komisja pozytywnie zaopiniowała proponowany skład rady".</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselBogdanPeK">Kto jest za przyjęciem opinii o takiej treści?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselBogdanPeK">Wniosek został przyjęty 7 głosami, przy 6 głosach przeciwnych i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselKonradNapierala">Kwestionuję wynik głosowania, ponieważ została źle policzona liczba głosów oddanych przy drugim głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselBogdanPek">Kto jest za tym, aby powtórzyć głosowanie?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselBogdanPek">Wniosek został przyjęty 8 głosami, przy 7 przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselBogdanPek">Kto jest za przyjęciem opinii Komisji o treści, którą przed chwilą przeczytałem?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselBogdanPek">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 7 - za, 7 - przeciw, 2 - wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PoselBogdanPek">Na tym zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>