text_structure.xml 26.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy macie państwo uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Punkt 1 przewiduje przeprowadzenie dyskusji na temat polityki społecznej i walki z ubóstwem w UE. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Jarosława Dudę – sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, którego poprosimy o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Kilka syntetycznych informacji dotyczących polityki, jaka jest prowadzona w Polsce w koordynacji z UE w ramach walki z ubóstwem oraz wykluczeniem społecznym. Chciałbym przypomnieć, że główne kierunki strategiczne polityk UE – w tym szeroko rozumianej polityki społecznej – zostały określone w strategii „Europa 2020”. Jest to nowy długookresowy program rozwoju społeczno-gospodarczego w UE, który zastąpił obowiązującą od 2000 r. i zmodyfikowaną 5 lat później Strategię Lizbońską. W okresie wdrażania Strategii Lizbońskiej ukształtowały się specyficzne mechanizmy i narzędzia służące realizacji polityki społecznej UE, zarówno na szczeblu instytucji wspólnotowych, jak i na poziomie państw członkowskich. Wspólnotowa polityka społeczna UE realizowana jest głównie w oparciu o tzw. mechanizm otwartej metody koordynacji. Jednym z jej elementów są np. krajowe raporty na temat narodowej strategii integracji społecznej i zabezpieczenia społecznego obejmujące trzy obszary działań – integrację społeczną, system emerytalny oraz opiekę zdrowotną i opiekę długoterminową.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">W sferze społecznej aktualna strategia „Europa 2020” znaczną uwagę przykłada do wyzwań związanych z poprawą warunków życia i pracy obywateli UE, a zwłaszcza podniesienia poziomu i jakości zatrudniania oraz ograniczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego. Warto w tym miejscu przypomnieć, że ostatnie dane wskazują na to, iż ok. 80 mln Europejczyków żyje w ubóstwie. Jednocześnie UE nie rezygnuje się z przyjętego w Lizbonie generalnego celu modernizacji kierunku innowacyjności gospodarki opartej na wiedzy. W celu osiągnięcia powyższych założeń zaproponowano trzy podstawowe wzajemnie wzmacniające się priorytety. Pierwszy priorytet to tzw. inteligentny wzrost, czyli rozwój oparty na wiedzy i innowacjach. Drugi priorytet to wzrost zrównoważony, czyli promowanie gospodarki efektywnej wykorzystującej zasoby, przyjaznej środowisku i zarazem konkurencyjnej. Trzeci priorytet to integrujący społecznie wzrost, czyli wzmocnienie gospodarki charakteryzującej się wysokim zatrudnieniem oraz spójnością ekonomiczną, społeczną i terytorialną.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Szanowni państwo, pozostając przy dotychczasowej praktyce wynikającej z otwartej metody koordynacji strategia „Europa 2020” wyznacza konkretne cele ilościowe umożliwiające monitorowanie postępów realizacji wyżej wymienionych priorytetów. Jest to 5 nadrzędnych celów – tzw. celów tytułowych. Wymienię dwa z nich:</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">1) osiągnięcie 75% średniego wskaźnika zatrudnienia kobiet i mężczyzn w wieku 20-64;</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">2) wspieranie integracji społecznej, szczególnie poprzez redukcje ubóstwa, zmierzając do wydźwignięcia z ubóstwa lub wykluczenia społecznego 20 mln Europejczyków.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">Dla osiągnięcia tych celów państwa członkowskie zobowiązują się wnieść swój indywidualny wkład, co znajduje odzwierciedlenie w wyznaczonych celach krajowych. Narzędziem realizacji strategii w poszczególnych państwach członkowskich będą tak jak dotychczas tzw. krajowe programy reform. Zostaną one przygotowane z uzgodnieniem zintegrowanych wytycznych dotyczących różnych obszarów polityki gospodarczej, ale także polityk rynków pracy i polityki społecznej. Ponadto realizacji celów strategia „Europa 2020” służyć ma 7 inicjatyw przewodnich, czyli tzw. inicjatyw flagowych. Dwie z tych inicjatyw dotyczą celów zintegrowanych i społecznych. Pierwszą z nich jest „Agenda na rzecz zatrudnienia i nowych umiejętności”, która służy unowocześnianiu rynków pracy oraz zapewnieniu stabilności naszych modeli socjalnych. Drugą inicjatywą flagową jest „Europejska Platforma Przeciw Ubóstwu”, która dąży do zapewnienia spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej poprzez podniesienie świadomości oraz przestrzegania praw podstawowych osób ubogich i społecznie wykluczonych, umożliwiając im życie w godności i aktywny udział w życiu społecznym. Należy w tym momencie podkreślić, że wszystkie proponowane i wdrożone programy oraz inicjatywy unijne mają sprzyjać realizacji strategii „Europa 2020”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJarosławDuda">W polityce społecznej UE istotna pozostaje także rola instrumentów finansowych wspierających realizację celów społecznych, w tym funduszy strukturalnych, a zwłaszcza Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Wspólnotowego Programu na rzecz Zatrudnienia i Solidarności Społecznej PROGRESS. To tyle, panie przewodniczący, tytułem wprowadzenia. Jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusje. Czy ze strony państwa posłów są pytania bądź uwagi do informacji zaprezentowanej przez pana ministra Dudę? Bardzo proszę, pan poseł Religa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanReliga">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, panie ministrze, moje pytanie jest następujące – czy UE posiada rzeczywisty, autentyczny program walki z ubóstwem na obecny czas? Odpowiedź, jakiej sam mógłbym udzielić brzmi „nie”. Trzeba zrobić wszystko, żeby taki program powstał i go realizować.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanReliga">Pan minister przekazał, że na naszym kontynencie ok. 20 mln Europejczyków jest zagrożonych ubóstwem i społecznym wykluczeniem. Wspomniał pan również, że Europejski Fundusz Społeczny będzie zabezpieczał środki na walkę z tym problemem. Wobec tego mam pytanie do pana ministra – czy z Europejskiego Funduszu Społecznego Polska otrzyma jakieś środki? Jeśli tak, to ile i na jakich zasadach będą one rozdysponowywane w naszym kraju? Bieda postępuje, ludzi ubogich wokół siebie mamy bardzo dużo, choć obowiązuje nas solidarność międzyludzka, która nakazuje udzielić wszelkiej możliwej pomocy. Państwo musi spełnić swoje zadanie i pomóc ubogim. Chciałbym dokładnie wiedzieć, jak ten program u nas w kraju będzie realizowany. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Czy są dalsze pytania? Na razie nie ma więcej zgłoszeń, więc pozwolę sobie zadać króciutkie pytanie. Wspomniał pan minister o krajowych programach reform, które mają być narzędziem polityki społecznej i walki z ubóstwem. Chciałem zapytać na jakim etapie tworzenia są te programy. Jaka jest perspektywa czasowa? Kiedy można się spodziewać ogłoszenia tych programów czy ukończenia prac nad nimi?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Widzę, że pani poseł Prządka również chciała zadać pytania. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławaPrządka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, od strony programowej strategia „Europa 2020” jest w zasadzie oparta na dotychczasowych głównych kierunkach, które występowały w Strategii Lizbońskiej. Wiem, że realizacja Strategii Lizbońskiej nie przyniosła, niestety, oczekiwanych efektów. Proszę powiedzieć w jaki sposób będą realizowane kierunki tej nowej strategii „Europa 2020”, skoro poprzednio to nie zdało egzaminu? Co teraz? Jaka jest gwarancja, że ta nowa strategia ma szanse powodzenia i że te cele będą realizowane? Czy znowu nie stracimy wielu lat po to, żeby ta strategia mogła przynieść efekty? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Widzę pana posła Stuligrosza, który prosił o głos, ale chciałem zapytać państwa czy będą jeszcze jakieś pytania, bo jeżeli tak, to zorganizowalibyśmy dwie tury pytań do pana ministra. Jeżeli tylko pan poseł Stuligrosz chciałby zadać pytanie, to poprosilibyśmy pana posła od razu o zabranie głosu. Nie ma więcej chętnych, zatem panie pośle, oddaję panu głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMichałStuligrosz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dzisiaj w godzinach wieczornych odbędziemy dość istotną debatę na temat priorytetów naszej prezydencji w UE. Wiąże się to oczywiście z tym, co rząd robi jeśli chodzi o nakreślenie perspektywy 18– miesięcznego programu Polska-Dania-Cypr, ale będzie również mowa o naszej postawie wobec wcześniejszych zobowiązań państw przewodniczących w Radzie Unii Europejskiej. Chciałbym zapytać o to, czy podczas wcześniejszych prezydencji polityka społeczna i walka z ubóstwem była traktowana jako priorytet. Czy też jest to ten obszar działań Unii, który jest trochę na uboczu, pomimo tego, że na naszym kontynencie ten problem jednak występuję? Po wstępnym oświadczeniu pana ministra zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jesteśmy wolni od tego rodzaju problemów, ale pytam, ponieważ chciałbym wiedzieć, czy kraje sprawujące prezydencję przed nami zaznaczyły to zagadnienie, jako ważne i wymagające podejmowania dalszych wysiłków. O ile wiem, to nie spada na nas obowiązek kontynuacji tego specyficznego nurtu podjętego przez naszych poprzedników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do tych wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Bardzo dziękuję za postawione pytania i uwagi. Jeśli można, to rozpocznę od ostatniego pytania pana posła Stuligrosza. Każda prezydencja podnosiła te kwestie. My przygotowując się do naszej prezydencji również wyznaczyliśmy sobie kilka istotnych działań, m.in. zorganizowanie w Polsce okrągłego stołu na temat ubóstwa oraz dużej konferencji z organizacjami międzynarodowymi dotyczącej biedy i wykluczenia społecznego. Ten temat w sensie werbalnym jest poruszany za każdym razem, jednak przechodząc do pytania zadanego przez pana posła Religę chce powiedzieć, że jednego europejskiego programu ukierunkowanego na rozwiązywanie tych problemów nie ma. Oczywiście możemy wymienić Europejski Fundusz Społeczny, z którego naprawdę znaczne środki przeznaczane są na walkę z ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Na przykład na lata 2007–2013 UE przeznacza na ten cel ok. 75 mld euro. To są znaczące środki. Pojawiają się, niestety, później problemy w dystrybucji tych środków na poszczególne kraje członkowskie i programy, z którymi musimy sobie na poziomie krajowym radzić. Wydaje mi się, że te środki są niesłychanie ważnym zastrzykiem finansowym. Chciałbym powiedzieć, że bardzo istotny w tym zakresie w Polsce jest Program Operacyjny Kapitał Ludzki, który ma w swoich zasobach znaczące środki.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Może kilka dodatkowych słów, o tych celach ilościowych, o których mówiłem już wcześniej. UE chciałaby, aby liczba 80 mln osób żyjących w ubóstwie i podlegających wykluczeniu społecznemu zmalała o 20 mln. Wspominałem również o zamiarze osiągnięcia tego 75% średniego wskaźnika zatrudnienia dla osób w wieku 20–64 lat. Te cele są dosyć wyraźnie wyartykułowane.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Odniosę się teraz do słów pana posła Religi dotyczącej naszej polskiej rzeczywistości. Jak zapewne państwo wiecie w Polsce funkcjonuje krajowy program przeciwdziałaniu ubóstwu i wykluczeniu społecznemu, który to w swoich zasobach ma określone kwoty. Oczywiście mogę panu posłowi Relidze przygotować szczegółowe dane, zawierające konkretne kwoty. Jesteśmy do dyspozycji i oczywiście przygotujemy dla pana posła taki materiał. Chce powiedzieć, że w skali kraju ponad 11,5 mld zł jest wydatkowanych na działania związane z zabezpieczeniem społecznym. W ramach tych działań znajduje się program dożywiania, na który jest w skali kraju przeznaczamy ponad 850 mln zł. Z satysfakcją odnotowaliśmy, że w ubiegłym roku wojewodowie nie sygnalizowali nam, że gdzieś tych środków zabrakło. Oczywiście trzeba otwarcie powiedzieć, że kryteria są dosyć niskie, ale zmodyfikowaliśmy je.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Pani poseł Prządka pytała o zabezpieczenia i gwarancje. Gwarancją są posiadane przez nas zasoby finansowe. Od nas zależy, w jaki sposób będziemy te środki wydatkować. Musimy – w porozumieniu z samorządami oraz z organizacjami pozarządowymi – tak konstruować programy i projekty, aby środki skutecznie docierały do tych, którzy ich najbardziej potrzebują. Mogę przygotować informację o tym, jakie środki są w zasobie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na te cele przeznaczone, i jakie programy będą realizowane. Przypomnę, że cały czas są realizowane projekty i przygotowywane kolejne w ramach EFS i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest w obszarze naszych zainteresowań. Mogę dostarczyć konkretne dane, jeśli pani poseł sobie tego życzy.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Jeśli chodzi o konkrety, to bardzo istotna jest przygotowywana strategia integracji społecznej. Przypomnę państwu jej cele. Ułatwienie dostępu do zatrudnienia oraz do środków, czyli do praw, dóbr i usług to jest pierwszy cel, który został wyznaczony. Drugi cel to zapobieganie ryzyku wykluczenia, zaś trzeci to pomoc najbardziej zagrożonym. Tutaj warto przypomnieć, że w Polsce z pokolenia na pokolenie wiele osób dziedziczy określony status społeczny. Następną kwestią jest mobilizacja wszystkich właściwych instytucji, czyli integracja, bo czasami każdy „robił swoje”, ale działania nie były ze sobą powiązane.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Pełnię funkcję pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych, więc szczególnie ważny jest dla mnie problem aktywizacji tego środowiska. Przypomnę, że w Polsce jest ok. 5 mln osób niepełnosprawnych. W ciągu ostatnich 2 lat wzrosło zatrudnienie wśród osób niepełnosprawnych o 68 tysięcy, tylko że w systemie zaczyna brakować środków na koleją aktywizację. Przepraszam za sformułowanie, ale w tym wypadku staliśmy się ofiarami własnego sukcesu. Mamy to wszystko na uwadze i dlatego musieliśmy przewartościować niektóre cele. Nie tylko samorządom lokalnym zaczęło brakować środków, ale także organizacjom pozarządowym, które bez wsparcia z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie byłyby w stanie realizować swoich zamierzeń. Nowelizacja, którą przegłosowano w Sejmie, i która została podpisana przedwczoraj, daje szansę na to, że te środki będą dystrybuowane dla wszystkich podmiotów i do wszystkich naszych partnerów, którzy zajmują się tą działalnością. Myślę, że to chyba wszystko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Pani poseł Olechowska chciała zadać kolejne pytanie. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAlicjaOlechowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, wymienione przez pana priorytety programowe, czyli osiągnięcie wysokiego 75% wskaźnika zatrudnienia wśród mężczyzn i kobiet oraz redukcja ubóstwa w UE doskonale ze sobą korespondują. Wyraźnie widać, że dotychczasowe programy ukierunkowane na zwalczanie bezrobocia nie przyniosły zbyt wielkich osiągnięć, mimo tych wszystkich szkoleń organizowanych w ramach działań związanych z rozwojem zasobów ludzkich. Nie mamy zbyt wielkich osiągnięć w zakresie zwalczania bezrobocia i idącego za nim ubóstwa. Czy rząd na okres prezydencji przygotowuje jakieś nowe, ciekawe programy zmierzające do realizacji wymienionych wcześniej priorytetów?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełAlicjaOlechowska">Drugie moje pytanie dotyczy działań podejmowanych w zakresie zwalczania ubóstwa. Czy nie warto byłoby zastanowić się nad tym, aby organizacje pozarządowe, które mimo wszystko mają lepszy kontakt z obywatelami potrzebującymi pomocy, miały większe uprawnienia? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowna pani poseł. Rozpocznę od pytania dotyczącego organizacji pozarządowych, czyli tego tematu, który jest mi szczególnie bliski. Jak pani poseł doskonale wie, ustawa o pożytku i wolontariacie ułatwia w sposób dość znaczący pozyskiwanie środków przez organizacje pozarządowe – myślę konkretnie o organizacjach pożytku publicznego. Proszę wziąć pod uwagę, że rząd poprzez „mechanizm 1%” przekazuje tym podmiotom ok. 400 mln zł rocznie rezygnując z własnego dochodu. Te pieniądze wędrują bezpośrednio do tych organizacji. Proszę nie zapominać o dużych ułatwienia w sytuacjach kryzysowych dla organizacji pozarządowych, które mogą uzyskać środki. Warto też podać, że z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, bardzo cenionego przez małe organizacje pozarządowe, przekazywanych jest ponad 60 mln zł. Mówię o tych środkach dlatego, że w Polsce mamy do czynienia z pewnym monopolem dużych organizacji pozarządowych, które w ramach akcji przekazywania 1% podatku uzyskują ok. 70 mln zł. Chodzi o to, żeby też spróbować te środki dystrybuować w szczególności do małych organizacji, które poprzez swoje bardzo interesujące programy mogą aktywizować lokalne środowiska. To jest dla nas bardzo istotne, żeby ten program uruchomić już teraz. Jeśli chodzi o Fundusz Inicjatyw Obywatelskich to uruchomimy ten program już od grudnia, po to żeby środki jak najszybciej dotarły do naszych beneficjentów czy partnerów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Proszę wybaczyć, ale nie odpowiem teraz na pytanie na temat programów przygotowanych przez rząd i ukierunkowanych na zwalczanie bezrobocia, ponieważ nie zajmuję się zagadnieniami związanymi z aktywizacją osób bezrobotnych. Chętnie odpowiemy pisemnie na pytanie panie poseł o to, jakie priorytety w tym obszarze zostały przygotowane przez rząd i przez MPiPS. W tej chwili nie jestem przygotowany do udzielenia szczegółowej odpowiedzi na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Czy macie państwo jeszcze jakieś pytania lub uwagi? Pani poseł Olechowska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAlicjaOlechowska">Przepraszam, mam jeszcze jedno pytanie, którego wcześniej zapomniałam zadać. W budżecie UE mamy dość dużą kwotę przeznaczoną na walkę z ubóstwem, to jest 75 mld euro…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Mówiliśmy o całym Europejskim Funduszu Społecznym. Ta kwota jest rozłożona na lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełAlicjaOlechowska">Czy są dane mówiące o tym, na jakie działania związane z ubóstwem zostały przeznaczone te środki? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJarosławDuda">Czy ktoś z moich współpracowników może mi pomóc, bo w tej chwili nie jestem w stanie wprost odpowiedzieć na to pytanie. Jeśli pani poseł pozwoli oddam głos swoim współpracownikom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#GłównyspecjalistawDepartamenciePomocyiIntegracjiSpołecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznejEwaChyłek">Dziękuję bardzo. Ewa Chyłek, główny specjalista w Departamencie Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Oczywiście, Europejski Fundusz Społeczny wspiera szeroki zakres działań także z obszaru polityki społecznej, ale to co robi MPiPS jeśli chodzi o wdrażanie tego programu, to nie jest wszystko. W zasadzie większość inicjatyw jest realizowanych na szczeblu samorządów i na pewno szerszą wiedzę na temat tego, jak rozkładają się środki na różne inicjatywy w skali naszego kraju, a także w skali UE, posiada Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Do takich inicjatyw bezpośrednio związanych z walką z ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz wspierających integrację społeczną należą inicjatywy realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach priorytetu pierwszego realizowane są zadania systemowe wspierające system pomocy społecznej i system zatrudnienia. W priorytecie siódmym mieszczą się działania zmierzające do wspierania inicjatyw z zakresu integracji społecznej, ale realizowanych lokalnie i koordynowanych przez samorządy województw. W tym priorytecie centralnym kładzie się duży nacisk na wzmocnienie kadr systemu pomocy społecznej oraz na działania z zakresu integracji społecznej, także organizacji pozarządowych pracujących z osobami wykluczonymi. Natomiast w priorytecie regionalnym więcej jest zadań bezpośrednio skierowanych na wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem i wykluczonych nie tylko z rynku pracy, ale także potrzebujących innych działań integracyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielDepartamentuAnaliziPrognozMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznejJerzyCiechański">Jerzy Ciechański, Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Odnosząc się do pytania pani poseł i innych pytań chciałem poinformować, że funkcjonuje program PROGRESS, który jest programem unijnym wspierającym działania organizacji pozarządowych po to, żeby mogły one tworzyć wzajemną sieć powiązań i wymiany informacji wspomagając w ten sposób politykę społeczną państw. Jednym z istotnych celów europejskiej strategii walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym od roku 2000 było zaangażowanie organizacji pozarządowych, organizacji trzeciego sektora, ponieważ uświadomiono sobie, że państwa działając samodzielnie nie poradzą sobie ze zmianami, które zachodziły na rynku pracy związanymi z przechodzeniem z gospodarki industrialnej do gospodarki usługowej, a teraz do gospodarki opartej na wiedzy. Te wszystkie zmiany charakteryzują się wzrostem różnic dochodowych. Na szczeblu unijnym uzgodniono, że należy do pomocy zaangażować organizacje pozarządowe, które nie zastępowałyby państw, ale mogłyby uzupełniać ich działania. Tak jak pan minister zauważył, organizacje pozarządowe są „bliżej ludzi”, lepiej rozumieją potrzeby lokalne czy potrzeby poszczególnych środowisk. Unia Europejska wzmacnia te organizacje poprzez program PROGRESS, który pomaga im w wymianie doświadczeń i tworzeniu sieci powiązań. Dzięki tej sieci organizacje pozarządowe mogą skutecznie wpływać na politykę rządów i bardziej efektywnie prezentować swoje postulaty. Pan minister wspomniał również o okrągłym stole w sprawie ubóstwa. To jest wielka impreza, która odbywa się co roku, i w której organizacje pozarządowe mają bardzo duży udział. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Dziękuje bardzo. Nie ma więcej chętnych do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Stwierdzam, że Komisja wysłuchała informacji Rady Ministrów na temat polityki społecznej i walki z ubóstwem w UE.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Zamykam rozpatrywanie punktu 1. Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 2, czyli spraw bieżących. Informuję, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się w dniu jutrzejszym ok. godz. 11.30, bezpośrednio po zakończeniu głosowań. Kolejne posiedzenie odbędzie się w piątek, 10 grudnia br., o godz.11.00 w sali nr 22 w budynku G. Czy w ramach tego punktu ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to zamykam rozpatrywanie punktu 2.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Informuję, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszLipiński">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>